25 деца средно в клас 7 учебни часа 175 деца за ден;) еми извинете ама единият го сърби другият го боли третия го ударил як нагон следващия депресиран,поредният зарязан от гаджето айде всеки ден на 175 човека накарай да внимават за 40 мин какво им говориш ;)
Протестът е хубаво нещо. Както и заплата на юриста (в повечето случаи). А заплатата на учителя каква е? В днешно време повечето учители защо избират тази професия, каква е мотивацията им? Какъв е средният успех на учителите при завършване на висше образование? Какви доходи получават учителите и какви доходи получават лицата, водещи подобни курсове? Всички знаем, че децата трябва да получават отлично образование, ама някой трябва да го преподава това образование. Учителите (както и полицаите) са хиляди и там държавата няма възможност да повишава заплатите, тъй като има други професии, които също са с ниски доходи, но не са в центъра на общественото внимание. Въпросът е много сложен. И хората са намерили начин да си го решават сами, след като държавата не може да се справи. Конкуренцията е жестока и всеки търси начин да се справи с нея, за да осигури по-добро бъдеще на децата си. Те живеят тук и сега, промените за в бъдеще много не ги засяга, защото децата им вече ще са пораснали.
Фани Давидова е жертва на заблудата че читави деца излизат само от читавите училища.
Има толкова много начини за учене, които изобщо не включват училището. Затова Марк Твен е казвал: "Никога не съм разрешавал на училището да се меси в образованието ми". А нобеловият лауреат по икономика Даниел Канеман не е присъствал на нито една лекция по икономика.
Дисциплина се осигурява с писане на двойки за тия, които не учат и не знаят. Дисциплина се осигурява с изключване за лошо или агресивно поведение. Средно положение няма.
25 деца средно в клас 7 учебни часа 175 деца за ден;)еми извинете ама единият го сърби другият го боли третия го ударил як нагон следващия депресиран,поредният зарязан от гаджето айде всеки ден на 175 човека накарай да внимават за 40 мин какво им говориш ;)за 1000 лева на месец ;I
голяма каша и е на тази дама в главата- тя не познавала никое дете, дето да било изкарало отличен без уроци....ИЛИ БЕЗ РОДИТЕЛ ДА МУ ОБРЪщА СПЕЦИАЛНО ВНИМАНИЕ
ами може би ако децата не цъкаха инстаграм/снапчат през 90% от часовете в училище и не си пишеха в 90% от случая домашните сваляйки готови разработени теми от интернет....можеше и да изкарват
съвсем отделен въпрос е, че изпитите в Бг особено по литература и история са пълна бутафория от рода на какво е искал да каже авторът.....което безобразно лишава децата от дори заченки на собствена мисъл, трансформиращо се 10 години по-късно в ''какво иска да каже шефа'' и работя за колкото ми плащат
До коментар [#2] от "atmanpg":Дисциплина се осигурява с писане на двойки за тия, които не учат и не знаят. Дисциплина се осигурява с изключване за лошо или агресивно поведение. Средно положение няма.
Материалът е далеч от точно пък за гении... Всяко дете може, стига да има желанието и мотивацията за това. А как да им се вменят желание и мотивация, вече е друга тема.
Факторите са много: - учебниците са под всякаква критика - методите на обучение са остарели - учителите нямат мотивация - родителите не възпитават правилно да се полагат постоянни усилия, но и да се учи умно, а не много
"Лошото е, че [българите] оставиха истинските си политици вън от властта, вкарвайки в парламента само олигархичните корпорации."
Пълна глупост. Синът ни е отличник, изкара почти максимални резултати на всички матури досега без да е ходил на частни уроци, и без с майка му да сме се занимавали специално за това. Почти всички деца в класа им са така - никога не са ходили на частни уроци и се справят повече от отлично!
Нормално е талантливите деца да се справят добре, независимо от учителя и възможностите му да предаде материала. Не е нормално всички да са отличници, това ме смущава в твърдението ти. Отличен означава отличЕн. От кого се отличават децата, след като всички са отличници и не са събирани целенасочено талантливи деца в една паралелка.
Общо взето написаното е вярно, но така е навсякъде и няма как да бъде нещо много по-различно. Или детето трябва да учи в някоя от специалните и най-добри училища ( напрмер СМГ или първа немска и подобни) или трябват допълнителни занимания. И това според мен е нормално - в края на краищата има хиляди ученици, работата в класа не може да се ориентира към "производството" само на отличници и резултата е налице, при това става дума за средно добрите училища. За съжаление, но и в някаква степен неизбежно има калпави училища, където и отличниците не могат да покрият изискванията за 4-ка, а какво остава за масата. И бих казал, че освен уроци, от голяма полза за децата са и вниманието и помощта от родителите ( нещо твърде дефицитно), когато е в рамките на родителските възможности. Винаги е било така, защото няма как да се пръкнат 60 000 идеални учители ( особено пък за тези заплати), които да обучават хиляди генийчета.
Скъпа Фани, твоето дете е посредствено по способности, възпитание и манталитет. Затова резултатите му са такива. Не се пинкай, няма да стане по-умно, толкова си може. Това е мейнстрийма. И ти не си била по-добра, просто си се уредила по-добре от останалите./Не ми казвай че е само със знания!/ Каквито родителите, такива и децата. С много малки изключения... Това че ти по природен манталитет веднага прехвърляш посредствените способности на твоето дете върху чуждите деца ти издава равнището. Има умни и способни деца. Има, но са малко. Съвсем нормално. Около 5%!!! Това е нормалното. Те ще изкарват отличните резултати само с ходене на училище. Но за сметка на това няма да да имат вродения тарикатлък като твоя и на детето ти. “Така че примири се. Ти си оправна и ще нагласиш после твоето "детенце" пред отличниците. Така както ти си се уредила пред отличниците. И се кефиш на НЕуспеха им в живота. За какво ревеш не е ясно. Претоплени либерастки манджи за "трудните" програми и "претоварените" мамини дечица... Тарикати.... !
В края на 90-те и двамата ми сина влязоха след 7-ми клас на първо желание, а след техникумите влязоха във ВУЗ без нито един частен урок! Наистина имах време да стоя у дома и винаги се подготвяха с по един сборник задачи. Само един. Почваха от първата страница, преписват решените задачи, останалите ако се затруднят помагах. Стигахме до последната страница и от начало.... Изпитите им се струваха смешно лесни.
Русия- проказата на планетата Земя.
Гребете роби, фараона ще кара водни ски!
"Заради момиче: Пребиха с бухалки ученици във Велико Търново Децата са целите в кръв, със синини, оттоци и избити зъби, незабавно ги откарали в Спешна помощ"
Е, справяха се - но преди '89 и малко след това. Сега няма!
С "демокрацията" и "приватизацията" промяната не подмина и училищата - съсипаха всичко, което беше постигнато като организация и подготовка. Първото нещо, което СДС направи, като взе властта, беше да смени ръководителите - директорите нали бяха "номенклатурни кадри". Сложиха некадърници - като учители и като директори. Резултатите са видими след 20 + години!
Най-лошото обаче, че имайки импотентни ръководители, образователната система нямаше никакъв шанс да се нагоди към модерната образователна действителност. Няма как да се внедряват нови инструменти в образованието, като не им е ясна самата методология като цяло.
Затова сега се плащаме за училище и за образование - веднъж на държавата, за посредствените и средни резултати. Втори път на частния сектор.
Апропо, нещо такова правим отдавна за здравеопазването, скоро ще го правим за вътрешната сигурност и обществения ред (наченки охранителните фирми да изпълняват функциите на полицията вече има), пожарни и т.н. публични / обществени услуги.
Но нали това беше мантрата - да се приватизира и да се премахне държавата като "лош собственик"..
Не е лош собственик държавата, лоши са хората, които се припознават в държавните институции, лоши са и политическите сили и "лидерите" им, които слагат некадърници на отговорни позиции....
И още нещо - това, което неграмотно-презрително се нарича "номенклатура" има и модерно наименование за целия процес - нарича се "succession planning" - в рамките на тоя процес се подбират можещите и кадърните. Ама за кухите глави това е "номенклатура"...
Колко деца остават на поправителни изпити ? Николко. Оценките се пишат проформа.Такова е и обучението. Класът на моята внучка бе разпуснат 1 седмица преди изпитите , за да могат да ходят на частни уроци. Това си е признание ,че те не ги подготвят .Училището е нещо като детска градина за порастнали деца.
А , без генерализиране, моля. И моето дете завърши без частни уроци, и има над 5.50 на матурите. И никой не му е стоял на главата. Благодарна съм на учителите му!
До коментар [#1] от "MititU":Колко деца остават на поправителни изпити ? Николко. Оценките се пишат проформа.Такова е и обучението. Класът на моята внучка бе разпуснат 1 седмица преди изпитите , за да могат да ходят на частни уроци. Това си е признание ,че те не ги подготвят .Училището е нещо като детска градина за порастнали деца.
ако трябва да ходи за да навакса даден предмет с който детето иска да кандидатства не стигат няколко седмици ;)допълнителните знания и опит се придобиват с години ;) затова ако детето го влече музика са започва от 5-ти клас ако е математика,физика и т.н също за седмици къща не се строй ;)
да построиш сламена колиба е лесно за много хора НО масивна къща на 2-3+ етажа е знание за което трябва да се постараеш ;)
"Колкото повече толкова повече" Мечо ПУХ
Така е, образователната ни система трябва да дава по-високи резултати, макар не всичко да се измерва в оценки. Всъщност, това е един от проблемите у нас - че всички учат за бележките, почти никой заради самите знания. Ако попитате родителите, и те ще ви кажат (по един или друг начин), че оценките са най-важни. Затова и толкова радушно се приема новината за електронните дневници, за отпадането на хартиени бележници, за повече нови технологии и прочие. Истината е, че това няма да накара някой да учи, ако на него му липсва онова желание, което или вече трябва да е вътре в него или което трябва да е идва от средата, в която е живее и се развива. Така че, ако родителите на детето не ги интересуват знанията, ако класът или училището не ги интересуват знанията като качество и после като количество, няма как (или поне ще е доста по-трудно) едно обикновено дете да прояви желание да учи. За съжаление, ми се ще да кажа, че с времето това се доказва като истина, но уви, не мога. Хора, уж отличници са с ограничени знания и на отговорни постове. Така че, негативите са видими само за образователната ни система, в останалите сфери това остава под повърхността. Образованието само по себе си е ценност, и ако това не се разбира от никой - във или извън образователната система, нищо няма да се получи.
Затова и толкова радушно се приема новината за електронните дневници, за отпадането на хартиени бележници, за повече нови технологии и прочие. До коментар [#35] от "deinakz":
Мога да ви успокоя, че електронния дневник няма отношение към учене/неучене/бележкарство. Просто се съкращава адм. работа - основни данни нанесени еднократно и проверени не се пишат и преписват от учителите ежегодно т.е. намалява се вероятността за грешки. По-малко работа за учителите в училище, за сметка на работата у дома.... Родителите - контакт и информация в реално време. Учениците - не ги касае....
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
Факта, че без ИНДИВИДУАЛНИ частни уроци, почти никое дете не може да се справи за отличен (>=5.5) води до следните изводи:
1. Материала е прекалено тежък/обемен. 2. Учителите не са достатъчно добре подготвени/мотивирани.
Аз залагам на първото, понеже имам идея какво представлява основното образование в други държави от ЕС и как се справят там наши деца без никакви допълнителни частни уроци.
Учителите също имат своята "вина", но за тези заплати и този труд - и това което получаваме е много.
Но, каквато и да е причината, даже и да решим, че просто децата ни са глупави, добре е материала да се напасне към средното ученическо ниво. Не виждам особен смисъл от масовите ниски оценки и тъпченето на купища пари за частни уроци. Накрая дето се стресира до крайност, занемарява се играта и спортните занимания за сметка на диво зубрене. И понеже си е чисто зубрене (даже и на частните уроци), 20 дни след матурата в главта му не е останало почти нищо от материала, родителя е изпукал ненам си колко хиляди лева, а по вестниците гърмят - децата ни са необразовани приматчета!
Ами естествено, че оценката е най-важна. Защото за да влезнеш след това в желаната топ гимназия ти гледат точно оценката, а не знанията.... Какво да направят родителите - да галят детото по-главичката и да му обясняват, че е важно да знае, а не е важно, че са му писали 5-ца и ще учи с циганетата в кварталната гимназия. Логично е да го натискат за оценките, ако и това да значи, дословно зубрене и преписване на учебника...
25 деца средно в клас 7 учебни часа 175 деца за ден;)еми извинете ама единият го сърби другият го боли третия го ударил як нагон следващия депресиран,поредният зарязан от гаджето айде всеки ден на 175 човека накарай да внимават за 40 мин какво им говориш ;)за 1000 лева на месец ;I
Завършил съм техникум, в който се влиза по-трудно от колкото във ВУЗ. Бяхме 42-ма души в един курс. Е как ония учители ни направиха хора, а? Учителят, дето ни преподаваше математика, като чу, че някой се готвят да ходят на кандидатстудентски курсове се смя от сърце. После уточни, че той на тая математика ни е научил...Само да допълня, че 37 от съучениците ми записаха "вишу" без особени проблеми... Само че сега са преподаватели, а не учители. С малки изключения!
Откъде са тези данни? Ако средната оценка на матурите е около 4, значи всичко е ОК - нали е СРЕДНА, включва и изоставащите, и напредналите. Моето лично впечатление от години родителски опит и наблюдения, е че умно дете без странична подготовка, би се справило за 5 (защото не всички деца са достатъчно старателни). Амбициозно дете без подготовка би се справило поне за 5.50. Разцветът на школите е заради амбициозните родители, в което число съм и аз, които искаме да дадем най-добрия шанс на умните си, но не толкова напористи деца, особено момчетата, които не се нуждаят толкова от външно одобрение. А в София борбата е за стотни, макар че истерията по това коя езикова гимназия е по-престижна ми се вижда преувеличена.
1) След 7-ми клас в обикновено квартално училище ходих на курсове(школа) за националните изпити. Преподаваха ми учителките, които предаваха на съседния клас в същото училище. Допълнителните уроци бяха подчертано насочени към изпита, за разлика от стандартната учебната програма. По БЕЛ определено нямаше да постигна същите резултати без школата. По математика имах доста по-сериозен интерес и се подготвях много сам (за състезания и т.н.), така че там беше по-различна историята. Извод: същите учители, с по-малка и концентрирана група, повече време и целенасочена програма постигат конкурентни резултати, дори за ученици без изявен интерес.
2) След завършване на природоматематическа гимназия, където подготовката беше доста по-сериозна по профилиращите предмети, матурите ми се сториха смешни. Извод: При добра организация на учебната дейност и учители с опит, в паралелка с хора със сходни интереси - е постижимо. Но тези училища не са толкова много.
Познавам много хора, които са се справили без частните уроци, но мотивацията за тази усилена самоподготовка трябва да се отглежда в семейството. Като контра-пример познавам достатъчно, които И със школата не се справиха добре на изпитите. Учениците са много различни, а в сегашния й формат - образователната система няма достатъчно възможности да сортира учениците по възможности/мотивация/постижения. Това става само на националните изпити, където реално се усеща тази конкуренция и желанието на някои да се откъснат от масовката.
Аз нещо не разбирам редакционната политика на "Дневник". За какво са изтипосали тези противоречиви и не особено образовани като език и стил разсъждения на това "светило" по личните данни на някаква международна компания. Инфлуенсър ли ще става? Каква ти е "болката", Фани? Правиш си реклама, че имаш много пари или какво? Е, ми не си единствената дето има пари. Не си и единствената дето се е рекрутирала международно. Защо точно твоите противоречиви и не особено интелигентни мисли за образованието трябва да четем. Малко повече интелигентност, когато се обсъжда образование, е твърде полезна. Какъв, чак пък Анализ ни предлагаш? Приятелки с редакторката ли сте? :) !
Пълна глупост. Синът ни е отличник, изкара почти максимални резултати на всички матури досега без да е ходил на частни уроци, и без с майка му да сме се занимавали специално за това. Почти всички деца в класа им са така - никога не са ходили на частни уроци и се справят повече от отлично!
МНОГО важно допълнение: "...Почти всички деца в класа им са така ". Баща ми беше военен и доста училища смених докато го местеха от град в град. Съвсем определено мога да кажа, че едно 50% от нивото на образованието зависи от нивото на учениците В КЛАСА! Конкуренцията и съревнованието помежду им.
От тази гледна точка изкуственото мулти-култи където слагат циганчета в класа с ниското им ниво е катастрофа за децата в този клас, Не случайно родителите бързат да махнат децата си от такова училище. Причината е проста, учителят нагажда нивото на преподаването и изискванията да съответстват на средното ниво на класа.
Конкретен пример, в едно от училищата ме бяха сложили в някаква "Ж" паралелка. Има негласна традиция, в "А" клас се слагат най-добрите, в "Б" по-слабите и т.н. надолу. И аз сред слабаците изведнъж станах отличник, учителките ме хвалят и дават за пример почти без да уча. Разхайтих се, добре че там учеха френски а аз исках немски та ме преместиха "Б" паралелка. 1-2 месеца доста зор беше докато им стигна нивото на тези натегачи.
Така че авторката съвсем едностранчиво се е вторачила само в един от факторите, училището и учителите. А има още доста други, включително основното според мен е МОТИВАЦИЯТА на ученика. Която си идва както от самото дете така и от родителите му.
А аз впрочем като ученик не съм взел нито час частен урок. Което не ми попречи да имам отличен успех 5.82. При което не бях от най-най-усърдните. И на кандидат-студентският изпит да изкарам по физика 5.50 само и единствено със самообразование, и то от руски учебници. Тогава и задачи се решаваха. Ако детето на авторката трябва почти насила да му наливат знания в главата с частни уроци значи нещо куца, в него и родителите му.
Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.
Аз също смятам, че пълен отличник е ненормално явление.
Нормалното е човек да има различни таланти и интереси, в нещо да е по-добър в друго не толкова, нещо да му е интересно и с увлечение да се занимава с него, друго да не го вълнува. Съответно и постиженията да са различни.
Пълен отличник означава човек който загърбва таланта си и се занимава ПО ПРИНУДА с еднакво усърдие с всичко. Дисциплиниран, подчиняващ се на правила и изисквания но без собствен пламък и дух. От такива стават добри подчинени и рядко /да не кажа никога/ изявени творци. Като станат ръководители наблягат на дисциплина и изпълнителност но не чакайте технологични пробиви в ръководеното от тях звено. Винаги ще се нагаждат към началника независимо дали е правилно и няма да проявяват собствена инициатива. Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.
Впрочем, един въпрос по който въобще не се дискутира - специална "писта" за хората с таланти. Доколкото знам в Америка като забележат изявен талант в определена област в някое дете го обучават по специална програма. Така ще разгърне напълно таланта си още в младите години. Това са хората които тикат напред прогреса.
При нас всичко е ориентирано към средното ниво. Нещо повече, към най-ниското ниво, непрекъснато се говори как да не се допусне отпадане от училищата, т.е. специално внимание към некадърните, не към талантите. Такава атмосфера е гибелна за талантите, вече споделих опитът си за влиянието на околното ниво върху мотивацията.
Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.
Заплащането на учителите да не зависи от броя на учениците в клас. По-добре да работиш с 5 деца, дошли за знания, отколкото с 25, от които 20 пречат на останалите 5. Да го напиша ли по-бавно?
Глупости. Докато зареди ОС на компа, докато зареди браузъра, докато отвориш сайта и се логнеш, минават 10 минути. През това време лудите глави вдигат стаята на главата си. Ходи после ги укротявай, после изпитвай и преподавай.
Баси юристката — очаква всички деца да са отличници... и щото не са, значи училището е кофти. Како, отдавна един умен човек е открил един принцип, 20/80 му казват, който е валиден в почти всички области на човешкия живот. За да имаш 80% отличници, то трябва "летвата да е оставена на земята"... Хайде малко повече реализъм в мечтите за да се сбъднат. Няма как масово обучение (еднакво за всички) да ти докара 80% отличници при условие, че едва 20% от децата имат някакви прилични склонности и навици за учене. Сега, ако каката юристка искаше такова обучение, че всяко дете да може да си вдигне успеха поне с една единица, щеше да е някаква реална мечта, а и резултата щеше да е "разбивач" щото едно цяло поколение щеше да е по-умно поне с една единица — много малко двойкаджии, свястно средно ниво и почти 20% отличници... Абе пример за света ще станем, ама важно е да имаш разумни мечти.
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
Кво му е ненормалното бре? Някои могат да помнят добре, а и материала не е чак толкова много... Сещаш ли се, измерват се запомнените знания, а не дали можеш да мислиш критично, та става дума просто за добра памет.
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
Докато не се направят две неща - профилиране и само външно оценяване като изпит два пъти в годината - нещата ще са така. Българското училище е белешкарстване, зубрене и подмазване. Със съвеЦката методика - толкова.
Така е, образователната ни система трябва да дава по-високи резултати, макар не всичко да се измерва в оценки. Всъщност, това е един от проблемите у нас - че всички учат за бележките, почти никой заради самите знания. Ако попитате родителите, и те ще ви кажат (по един или друг начин), че оценките са най-важни. Затова и толкова радушно се приема новината за електронните дневници, за отпадането на хартиени бележници, за повече нови технологии и прочие. Истината е, че това няма да накара някой да учи, ако на него му липсва онова желание, което или вече трябва да е вътре в него или което трябва да е идва от средата, в която е живее и се развива. Така че, ако родителите на детето не ги интересуват знанията, ако класът или училището не ги интересуват знанията като качество и после като количество, няма как (или поне ще е доста по-трудно) едно обикновено дете да прояви желание да учи. За съжаление, ми се ще да кажа, че с времето това се доказва като истина, но уви, не мога. Хора, уж отличници са с ограничени знания и на отговорни постове. Така че, негативите са видими само за образователната ни система, в останалите сфери това остава под повърхността. Образованието само по себе си е ценност, и ако това не се разбира от никой - във или извън образователната система, нищо няма да се получи.
Как ще учат за знания като ги изпитват всеки ден по нещо? Сядат, наизуствята урока, пеят го на даскалицата и се завърта шестицата или петицата. Този номер минава по география, история и биология, но дойде ли математиката, физиката и химията какво правим? А кога остава време за наистина важните неща след училище - спорта и изкуството?
Образователната ни система не става - това се вижда с просто око. Заради това нямаме университети на световно ниво, кадри за индустрията, спортисти, художници и музиканти. Докато няма промяна - това ще е положението.
"Заплащането на учителите да не зависи от броя на учениците в клас. По-добре да работиш с 5 деца, дошли за знания, отколкото с 25, от които 20 пречат на останалите 5. "
И, как ще стане това? От едната крайност - в другата. Сега учителите имаме стимул да събираме деца. Там където има резултати, има и конкуренция. Това, което предлагате е вариант на старата система за заплащане. Аз като учител защо да работя с 26 деца, като мога да работя с 5? Другите къде да отидат, ако и в съседните училища разсъждават така? Ами там където е едно училище в община? Какво правим с тези, които отпадат поради невъзможност да се справят дори и временно поради някакъв проблем? И защо си мислите, че сте застрахован, че вашите деца или внуци по една или друга причина няма да попаднат в категорията на отхвърлените? Сегашната система, колкото и несъвършенства да има, все още върши работа.... не казвам, че е вечна.... Трябва да се пипа внимателно, иначе се връщаме в изходна позиция...
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
"Глупости. Докато зареди ОС на компа, докато зареди браузъра, докато отвориш сайта и се логнеш, минават 10 минути. През това време лудите глави вдигат стаята на главата си. Ходи после ги укротявай, после изпитвай и преподавай."
Сменете си компа....! Сериозно! Това го правя за не повече от 30-40 секунди. Времето е съизмеримо с хартиен дневник. Колкото за лудите глави.... подход трябва. Като агънца са, говоря за 8-12 клас. Тук правя уговорката, че така е при нас, в много други училища може и да не е така.
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
Това какво е и за какво служи електронния дневник няма отношение. Отбелязвам само онова, което родителите виждат в подобни "реформи" и което вероятно мнозинството вижда. Дали и колко е полезно е предмет на друг разговор.
Общо взето човек трябва да е бавноразвиващ се за да не може да изкара 5,50 без частни уроци, като се има предвид как реално в момента в училище на практика не се преподава нищо.
Има ситуации, където наистина има нужда от частни уроци, но там говорим за самостоятелно обучение на наистина сериозно ниво, много много над училищния материал.
Което е ситуация, я която във всеки едни момент биха били само няколко десетки деца в цялата страна.
Причината образованието да е на това ниво е както в учителите така и в родителите -- на едните им е изгодно да правят пари от частни уроци, другите масово се провалят тотално в отглеждането на децата си и след това си мислят, че с ходене на частни уроци и плащане на пари ще оправят грешките си. Само че не става така. Единственото, което се получава от цялата ситуация, че като се завърти този порочен кръг няколко пъти в продължение на три десетилетия, в училище наистина не се прави нищо -- понеже учителите гледат да препратят децата на части уроци, а самите деца идват на училище с нагласата, че си губят времето и че ако някога ще научат нещо, то това ще стане на частните уроци.
И учебният процес се изпразва от съдържание.
Като отделно си има един куп фундаментални други проблеми -- зубрене вместо разбиране, ученето за изпити и оценки вместо за реални знания, тоталното орязване на математиката и научните и технически дисциплини, тоталнта липса на мотивация да се работи сериозно от страна на всички участници в системата, и т.н.
Това също са митове, абсолютно неотговаряши на реалността.
Много полезно упражнение е да се извадят учебниците и учебните програми от 1980-те години, когато в България все още е имало неколапсирала образвотелна система, и да се сравнят със сегашните.
Очевидно е, че и тогавашните учебни програми не са били на нужното ниво -- ако бяха, държавата нямаше да се срине по такъв начин в последвалите десетилетия понеже училището щеше да е подготвило поколения качествени хора, които да не позволят това да се случи.
Но въпреки това все пак нивото е било драстично по-високо от сега. Като "по-високо ниво" означава именно изучаване на много повече материал, по дефиниция.
По груба моя оценка материалът, който се изучава в училище, трябва да се повиши като количество между 10 и 50 пъти ако училището има намерния да произвежда грамотни способни да функционират в 21-и век хора (като това е необходимо, но не и достатъчно условие -- трябва също така и да се премине от традиционния наш фокус върху зазубрянето и възпроизведането към аналитчен подход към материала и развиване на научно и критично мислене). Със съответното затягане на контрола върху наученото, разбира се.
Вместо това ние вече 25 и повече години си говорим как децата са "претоварени" и трябва да си почината. И не спираме да режем от материала, и то основно от най-важните предмети -- математиката и природните науки.
Без изобщо и да си имаме представа какви средни училища има по света и какво се прави в тях...
До коментар [#35] от "deinakz": До коментар [#41] от "the_flea": До коментар [#67] от "deinakz":
Електронните дневници са най готината диверсия на века. За нищо такова , каквото се обяснявате НЕ СЛУЖАТ! Масово родители с промитите мозъци с ОХОТА ВЕЛИЧАЯТ електронните дневниц. И разбира се си заплащат да ги ползват. ОБАЧЕ! Обаче същите тези "щастливи" родители НЕ ВИЖДАТ и една СТОТНА от това, което се съхранява там за децата им. БАЗАТА ДАННИ. ВСИЧКО. КАТО КОПИЕ на Вашето ДЕТЕ и даже за ВАС самите. ЗАЩОТО електронните дневници изобщо не са аналог на хартиения дневник. Тяхното ПРЕДНАЗНАЧЕНИЕ е да АКОМУЛИРАТ ВСЧКАТА информация за детето ви. ОТ рисунките от детската градина, през оценк, психологически профили, емоционални прояви, поведение, заявявани позициии и действия, видео и аудио, характеристики, проявени наклонности, дори наивно разказани отношения в семейството, финансова информация за родителите, всакакви дани за родителите... ТОТАЛНА БАЗА ДАННИ! Всичко това не го виждате. Обаче с удоволствие си плащате ЗА ДА ГО ПОЛЗВАТ, ПРОДАВАТ СОБСТВЕНИЦИТЕ на електронните ДНЕВНИЦИ. А собственици на електронните дневници са НПО. НПО, много свързани с чуждестранно финансиране! Ясно ли ви е къде отива цялата информация?! Ясно ли ви е как си плащате за да ви манипулират или директно да управляват децата ВИ?! НЕ са мо за търговски цели на корпорациите! И още се натискате да има електронни дневници. Тя ДОРИ базата данни на Министерството не е държавна. Информационната им система е притежание на едно ООД. НПО-та и свързани с тях Директорчета и надъхани цинични компютърджии буквално ви открадват децата. Превръщат ги в лесно управляеми. А вие се кефите, плащате си да видите със също толкова "прозрачния" си смартфон едни оценки. А всички останало го виждат тези които правят системата. И не са мо го виждат. Приказвайте си за образование и за дневиници. Ползвайте си електронните "дневници".... !
Това е абсолютно невярно, че математиката не е намалявана.
Аз лично съм бил свидетел на три орязвания на часовете и на материала по математика (аз бях в системата от 1992 до 2004). Като конкретен пример, спомням си много добре, че когато бях в 7-и клас прези 1998-а година, част от това, което го учехме тогава по математика, се е изучавало през 80-те в 6-и клас, а някои неща и в 5-и. Понеже имах стари сборници от едно време и можех да сравня, и дори с 13-годишния си акъл се ядосвах страшно на това какво се прави с нашето поколение. Това беше след първото орязване, което трябва да е станало някъде в зората на демокрацията. На следващите две орязвания бях вече съзнателен свидетел.
А след това имаше и още едно някъде към 2007. След което имаше и други "реформи", но аз вече не следях от близо нещата (но със сигурност не в имало увеличаване на материала като част от тях).
А това какво им е "трудно" на децата няма абсолютно никакво значение.
Тук не става въпрос за право на избор -- има един абсолютен минимум от знания, които човек трябва да притежава за да функционира нормално в 21-и век. По-голямата част от които въобще не са част от преподаваното в българското училище в момента.
На децата им е "трудно" защото системата не работи въобще още от детската градина. И, разбира се, защото повечето родители са абсолютно негодни да отглеждат деца. Като вторият проблем няма дори и теоретично решение.
Мисля си следното:Най-много са хората със средни възможности,следователно,най-много са децата със средни възможности.Средните възможности,според мен,включват усвояване на преподавания материал без особени затруднения.Това би следвало да се оценява с "добър " 4-не влагаш нищо допълнително,но усвояваш всичко необходимо.5% ще се стараят повече и,съответно,5% няма да могат да усвояват достатъчно добре-получават съответно "мн.добър"5 и"среден"3.По около 5% /или по -малко/показват съществени старания и /или способности/заложби/ или показват нисък коефициент на интелигентност-получават съответно "отличен"или "слаб".
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.ОK
MititU
Рейтинг: 1082 Любопитно25 деца средно в клас 7 учебни часа 175 деца за ден;)
"Колкото повече толкова повече" Мечо ПУХеми извинете ама единият го сърби другият го боли третия го ударил як нагон следващия депресиран,поредният зарязан от гаджето
айде всеки ден на 175 човека накарай да внимават за 40 мин какво им говориш ;)
за 1000 лева на месец ;I
atmanpg
Рейтинг: 1388 НеутралноПричината - не може да се осигури дисциплина в час.
Първопричина - учителят има само задължения, но никакви права.
hammurabi
Рейтинг: 346 НеутралноПротестът е хубаво нещо. Както и заплата на юриста (в повечето случаи). А заплатата на учителя каква е? В днешно време повечето учители защо избират тази професия, каква е мотивацията им? Какъв е средният успех на учителите при завършване на висше образование? Какви доходи получават учителите и какви доходи получават лицата, водещи подобни курсове?
Всички знаем, че децата трябва да получават отлично образование, ама някой трябва да го преподава това образование. Учителите (както и полицаите) са хиляди и там държавата няма възможност да повишава заплатите, тъй като има други професии, които също са с ниски доходи, но не са в центъра на общественото внимание. Въпросът е много сложен. И хората са намерили начин да си го решават сами, след като държавата не може да се справи. Конкуренцията е жестока и всеки търси начин да се справи с нея, за да осигури по-добро бъдеще на децата си. Те живеят тук и сега, промените за в бъдеще много не ги засяга, защото децата им вече ще са пораснали.
john trivolta
Рейтинг: 841 НеутралноФани Давидова е жертва на заблудата че читави деца излизат само от читавите училища.
Има толкова много начини за учене, които изобщо не включват училището. Затова Марк Твен е казвал: "Никога не съм разрешавал на училището да се меси в образованието ми". А нобеловият лауреат по икономика Даниел Канеман не е присъствал на нито една лекция по икономика.
niakoi_si
Рейтинг: 684 НеутралноТова е, защото се изучава маса ненужен материал.
Децата ни не са уникални гении, материала е като за такива, реципрочно те не се справят. Както и учителите.
Просто трябва учебния материал да се напасне към възможностите на децата и учителите.
Petleshev
Рейтинг: 2505 НеутралноДо коментар [#2] от "atmanpg":
Бивш tww09306483.Дисциплина се осигурява с писане на двойки за тия, които не учат и не знаят. Дисциплина се осигурява с изключване за лошо или агресивно поведение. Средно положение няма.
daskal1
Рейтинг: 3731 Неутралноако могат за момент да се откъснат от екрана на телефоните си и да погледнат/чуят урока е голям педагогически успех.
WALL-E
Рейтинг: 522 НеутралноАко променим парите, примерно на 3К дали ще се промени резултатът? Умен и красив жълтопаветник.
atmanpg
Рейтинг: 1388 НеутралноДо коментар [#3] от "hammurabi":
Основният проблем е организационен.
Ама либералите защитават правото на учениците да саботират учебният процес.
MititU
Рейтинг: 1082 Любопитно[quote#8:"WALL-E"][/quote]
"Колкото повече толкова повече" Мечо ПУХи да и не ;)Първите 7 години са важни ;)
carmello
Рейтинг: 1318 Любопитноголяма каша и е на тази дама в главата- тя не познавала никое дете, дето да било изкарало отличен без уроци....ИЛИ БЕЗ РОДИТЕЛ ДА МУ ОБРЪщА СПЕЦИАЛНО ВНИМАНИЕ
ами може би ако децата не цъкаха инстаграм/снапчат през 90% от часовете в училище и не си пишеха в 90% от случая домашните сваляйки готови разработени теми от интернет....можеше и да изкарват
съвсем отделен въпрос е, че изпитите в Бг особено по литература и история са пълна бутафория от рода на какво е искал да каже авторът.....което безобразно лишава децата от дори заченки на собствена мисъл, трансформиращо се 10 години по-късно в ''какво иска да каже шефа'' и работя за колкото ми плащат
atmanpg
Рейтинг: 1388 НеутралноАми няма!
Ама нямат дупе, да го направят.
Ивайло Вълчев
Рейтинг: 372 НеутралноДо коментар [#5] от "niakoi_si":
Материалът е далеч от точно пък за гении... Всяко дете може, стига да има желанието и мотивацията за това. А как да им се вменят желание и мотивация, вече е друга тема.
Ivan Prodanov
Рейтинг: 811 НеутралноПо - скоро е за тройка.
Иван Костов е за съд!Много малка част от участниците излизат със знания от училище.
pm
Рейтинг: 495 НеутралноФакторите са много:
"Лошото е, че [българите] оставиха истинските си политици вън от властта, вкарвайки в парламента само олигархичните корпорации."- учебниците са под всякаква критика
- методите на обучение са остарели
- учителите нямат мотивация
- родителите не възпитават правилно да се полагат постоянни усилия, но и да се учи умно, а не много
stanislavhivanov
Рейтинг: 258 НеутралноПълна глупост. Синът ни е отличник, изкара почти максимални резултати на всички матури досега без да е ходил на частни уроци, и без с майка му да сме се занимавали специално за това. Почти всички деца в класа им са така - никога не са ходили на частни уроци и се справят повече от отлично!
vassilun
Рейтинг: 4922 НеутралноДо коментар [#4] от "john_3volta":
И смятате, че цитираните от Вас ДВЕ изключения съставят всеобщо правило?! Бъдете здрав!
Роси
Рейтинг: 7281 НеутралноИ това няма да се промени, докато учениците имат само права, а учителите говорят само за заплати.
vassilun
Рейтинг: 4922 ЛюбопитноДо коментар [#16] от "stanislavhivanov":
В кое училище?
Gopeто
Рейтинг: 1702 НеутралноМного точен въпрос на Фани Давидова. И още един - защо МОН подкрепя това безумие?
"За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петровhammurabi
Рейтинг: 346 ЛюбопитноДо коментар [#16] от "stanislavhivanov":
Нормално е талантливите деца да се справят добре, независимо от учителя и възможностите му да предаде материала. Не е нормално всички да са отличници, това ме смущава в твърдението ти. Отличен означава отличЕн. От кого се отличават децата, след като всички са отличници и не са събирани целенасочено талантливи деца в една паралелка.
tsvetko_51
Рейтинг: 1822 НеутралноОбщо взето написаното е вярно, но така е навсякъде и няма как да бъде нещо много по-различно.
Или детето трябва да учи в някоя от специалните и най-добри училища ( напрмер СМГ или първа немска и подобни) или трябват допълнителни занимания.
И това според мен е нормално - в края на краищата има хиляди ученици, работата в класа не може да се ориентира към "производството" само на отличници и резултата е налице, при това става дума за средно добрите училища.
За съжаление, но и в някаква степен неизбежно има калпави училища, където и отличниците не могат да покрият изискванията за 4-ка, а какво остава за масата.
И бих казал, че освен уроци, от голяма полза за децата са и вниманието и помощта от родителите ( нещо твърде дефицитно), когато е в рамките на родителските възможности. Винаги е било така, защото няма как да се пръкнат 60 000 идеални учители ( особено пък за тези заплати), които да обучават хиляди генийчета.
penetrating
Рейтинг: 8771 НеутралноМисля си, че навсякъде е така :)
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David HilbertУчилищата целят средното ниво...
AzDebil
Рейтинг: 1398 ЛюбопитноСкъпа Фани, твоето дете е посредствено по способности, възпитание и манталитет. Затова резултатите му са такива. Не се пинкай, няма да стане по-умно, толкова си може. Това е мейнстрийма. И ти не си била по-добра, просто си се уредила по-добре от останалите./Не ми казвай че е само със знания!/ Каквито родителите, такива и децата. С много малки изключения...
Това че ти по природен манталитет веднага прехвърляш посредствените способности на твоето дете върху чуждите деца ти издава равнището.
Има умни и способни деца. Има, но са малко. Съвсем нормално. Около 5%!!! Това е нормалното. Те ще изкарват отличните резултати само с ходене на училище. Но за сметка на това няма да да имат вродения тарикатлък като твоя и на детето ти. “Така че примири се. Ти си оправна и ще нагласиш после твоето "детенце" пред отличниците. Така както ти си се уредила пред отличниците. И се кефиш на НЕуспеха им в живота.
За какво ревеш не е ясно.
Претоплени либерастки манджи за "трудните" програми и "претоварените" мамини дечица...
Тарикати....
!
AzDebil
Рейтинг: 1398 ЛюбопитноАбе ... гнусни вопли...
!!!
!
Добрин Илиев
Рейтинг: 260 ЛюбопитноКаква мотивация да има при делегиран бюджет???
chichka
Рейтинг: 2713 НеутралноВ края на 90-те и двамата ми сина влязоха след 7-ми клас на първо желание, а след техникумите влязоха във ВУЗ без нито един частен урок! Наистина имах време да стоя у дома и винаги се подготвяха с по един сборник задачи. Само един. Почваха от първата страница, преписват решените задачи, останалите ако се затруднят помагах. Стигахме до последната страница и от начало.... Изпитите им се струваха смешно лесни.
Русия- проказата на планетата Земя. Гребете роби, фараона ще кара водни ски!MititU
Рейтинг: 1082 Любопитно"Заради момиче: Пребиха с бухалки ученици във Велико Търново
"Колкото повече толкова повече" Мечо ПУХДецата са целите в кръв, със синини, оттоци и избити зъби, незабавно ги откарали в Спешна помощ"
ОБРАЗОВАЙ ТОВА :I
911
Рейтинг: 569 НеутралноДо коментар [#1] от "MititU":
Е, справяха се - но преди '89 и малко след това. Сега няма!
С "демокрацията" и "приватизацията" промяната не подмина и училищата - съсипаха всичко, което беше постигнато като организация и подготовка. Първото нещо, което СДС направи, като взе властта, беше да смени ръководителите - директорите нали бяха "номенклатурни кадри". Сложиха некадърници - като учители и като директори. Резултатите са видими след 20 + години!
Най-лошото обаче, че имайки импотентни ръководители, образователната система нямаше никакъв шанс да се нагоди към модерната образователна действителност. Няма как да се внедряват нови инструменти в образованието, като не им е ясна самата методология като цяло.
Затова сега се плащаме за училище и за образование - веднъж на държавата, за посредствените и средни резултати. Втори път на частния сектор.
Апропо, нещо такова правим отдавна за здравеопазването, скоро ще го правим за вътрешната сигурност и обществения ред (наченки охранителните фирми да изпълняват функциите на полицията вече има), пожарни и т.н. публични / обществени услуги.
Но нали това беше мантрата - да се приватизира и да се премахне държавата като "лош собственик"..
Не е лош собственик държавата, лоши са хората, които се припознават в държавните институции, лоши са и политическите сили и "лидерите" им, които слагат некадърници на отговорни позиции....
И още нещо - това, което неграмотно-презрително се нарича "номенклатура" има и модерно наименование за целия процес - нарича се "succession planning" - в рамките на тоя процес се подбират можещите и кадърните. Ама за кухите глави това е "номенклатура"...
pet_fire
Рейтинг: 5624 Неутрално"Няма дете, което да е изкарало резултат над 5.50 без частни уроци и/или школа и/или единият родител с повече свободно време да го подготвя."
А може и учителите да нямат достатъчно познания и подход към учениците
hodounski
Рейтинг: 2558 НеутралноДо коментар [#1] от "MititU":
Колко деца остават на поправителни изпити ? Николко. Оценките се пишат проформа.Такова е и обучението. Класът на моята внучка бе разпуснат 1 седмица преди изпитите , за да могат да ходят на частни уроци. Това си е признание ,че те не ги подготвят .Училището е нещо като детска градина за порастнали деца.
Nelumbo
Рейтинг: 831 НеутралноА , без генерализиране, моля. И моето дете завърши без частни уроци, и има над 5.50 на матурите. И никой не му е стоял на главата. Благодарна съм на учителите му!
hodounski
Рейтинг: 2558 НеутралноДо коментар [#2] от "atmanpg":
А може би причината е,че децта с амбиции ,ще им дойдат на частни уроци и учителите в училище се почесват ,а работат в къщи?
MititU
Рейтинг: 1082 Любопитноако трябва да ходи за да навакса даден предмет с който детето иска да кандидатства не стигат няколко седмици ;)допълнителните знания и опит се придобиват с години ;)
затова ако детето го влече музика са започва от 5-ти клас ако е математика,физика и т.н също за седмици къща не се строй ;)
да построиш сламена колиба е лесно за много хора НО масивна къща на 2-3+ етажа е знание за което трябва да се постараеш ;) "Колкото повече толкова повече" Мечо ПУХ
deinakz
Рейтинг: 8 НеутралноТака е, образователната ни система трябва да дава по-високи резултати, макар не всичко да се измерва в оценки. Всъщност, това е един от проблемите у нас - че всички учат за бележките, почти никой заради самите знания. Ако попитате родителите, и те ще ви кажат (по един или друг начин), че оценките са най-важни. Затова и толкова радушно се приема новината за електронните дневници, за отпадането на хартиени бележници, за повече нови технологии и прочие. Истината е, че това няма да накара някой да учи, ако на него му липсва онова желание, което или вече трябва да е вътре в него или което трябва да е идва от средата, в която е живее и се развива. Така че, ако родителите на детето не ги интересуват знанията, ако класът или училището не ги интересуват знанията като качество и после като количество, няма как (или поне ще е доста по-трудно) едно обикновено дете да прояви желание да учи. За съжаление, ми се ще да кажа, че с времето това се доказва като истина, но уви, не мога. Хора, уж отличници са с ограничени знания и на отговорни постове. Така че, негативите са видими само за образователната ни система, в останалите сфери това остава под повърхността. Образованието само по себе си е ценност, и ако това не се разбира от никой - във или извън образователната система, нищо няма да се получи.
the_flea
Рейтинг: 1200 ЛюбопитноКаква мотивация да има при делегиран бюджет???
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А![quote#26:"Боби Бобев"][/quote]
Какво предлагаш?
the_flea
Рейтинг: 1200 ЛюбопитноДо коментар [#24] от "AzDebil":
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!Колега, прав сте!
Но, има и друго.... частните уроци са и мода. Начин някои родители да демонстрират финансово превъзходство над други родители.
the_flea
Рейтинг: 1200 ЛюбопитноКласът на моята внучка бе разпуснат 1 седмица преди изпитите , за да могат да ходят на частни уроци. Това си е признание ,че те не ги подготвят .
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!До коментар [#31] от "hodounski":
А родителите бяха ли съгласни с това разпускане?
Ако, ДА.... защо?
Ако, НЕ.... какво предприеха срещу това своеволие?
асен георгиев
Рейтинг: 763 Неутралноработил съм като учител – работиш с децата, които проявяват желание. масата е пасивна, не можеш я размърда. това е положението.
Мейдънхед
Рейтинг: 289 НеутралноЗа ганьовците е по-важно да има шкембе чорба и пърцуца.
the_flea
Рейтинг: 1200 НеутралноЗатова и толкова радушно се приема новината за електронните дневници, за отпадането на хартиени бележници, за повече нови технологии и прочие.
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!До коментар [#35] от "deinakz":
Мога да ви успокоя, че електронния дневник няма отношение към учене/неучене/бележкарство. Просто се съкращава адм. работа - основни данни нанесени еднократно и проверени не се пишат и преписват от учителите ежегодно т.е. намалява се вероятността за грешки. По-малко работа за учителите в училище, за сметка на работата у дома.... Родителите - контакт и информация в реално време. Учениците - не ги касае....
niakoi_si
Рейтинг: 684 НеутралноДо коментар [#13] от "Ивайло Вълчев":
Факта, че без ИНДИВИДУАЛНИ частни уроци, почти никое дете не може да се справи за отличен (>=5.5) води до следните изводи:
1. Материала е прекалено тежък/обемен.
2. Учителите не са достатъчно добре подготвени/мотивирани.
Аз залагам на първото, понеже имам идея какво представлява основното образование в други държави от ЕС и как се справят там наши деца без никакви допълнителни частни уроци.
Учителите също имат своята "вина", но за тези заплати и този труд - и това което получаваме е много.
Но, каквато и да е причината, даже и да решим, че просто децата ни са глупави, добре е материала да се напасне към средното ученическо ниво. Не виждам особен смисъл от масовите ниски оценки и тъпченето на купища пари за частни уроци. Накрая дето се стресира до крайност, занемарява се играта и спортните занимания за сметка на диво зубрене. И понеже си е чисто зубрене (даже и на частните уроци), 20 дни след матурата в главта му не е останало почти нищо от материала, родителя е изпукал ненам си колко хиляди лева, а по вестниците гърмят - децата ни са необразовани приматчета!
niakoi_si
Рейтинг: 684 НеутралноДо коментар [#35] от "deinakz":
Ами естествено, че оценката е най-важна. Защото за да влезнеш след това в желаната топ гимназия ти гледат точно оценката, а не знанията.... Какво да направят родителите - да галят детото по-главичката и да му обясняват, че е важно да знае, а не е важно, че са му писали 5-ца и ще учи с циганетата в кварталната гимназия. Логично е да го натискат за оценките, ако и това да значи, дословно зубрене и преписване на учебника...
Сбъркана работа.
niakoi_si
Рейтинг: 684 НеутралноДо коментар [#32] от "Nelumbo":
Вие сте изключение потвърждаващо правилото :)
lz73
Рейтинг: 1434 НеутралноДо коментар [#1] от "MititU":
Завършил съм техникум, в който се влиза по-трудно от колкото във ВУЗ. Бяхме 42-ма души в един курс. Е как ония учители ни направиха хора, а? Учителят, дето ни преподаваше математика, като чу, че някой се готвят да ходят на кандидатстудентски курсове се смя от сърце. После уточни, че той на тая математика ни е научил...Само да допълня, че 37 от съучениците ми записаха "вишу" без особени проблеми...
Само че сега са преподаватели, а не учители. С малки изключения!
historama
Рейтинг: 684 НеутралноМного е важен личния пример за децата. У нас успелите не са непременно образованите.
4okuto
Рейтинг: 1644 НеутралноОт огромно значение са IQ и възпитанието на детето. Ако са на ниво, няма проблем и да няма никакви занимания извън училище.
velvoofell
Рейтинг: 342 НеутралноОткъде са тези данни? Ако средната оценка на матурите е около 4, значи всичко е ОК - нали е СРЕДНА, включва и изоставащите, и напредналите.
Моето лично впечатление от години родителски опит и наблюдения, е че умно дете без странична подготовка, би се справило за 5 (защото не всички деца са достатъчно старателни). Амбициозно дете без подготовка би се справило поне за 5.50. Разцветът на школите е заради амбициозните родители, в което число съм и аз, които искаме да дадем най-добрия шанс на умните си, но не толкова напористи деца, особено момчетата, които не се нуждаят толкова от външно одобрение. А в София борбата е за стотни, макар че истерията по това коя езикова гимназия е по-престижна ми се вижда преувеличена.
the_flea
Рейтинг: 1200 НеутралноЗавършил съм техникум, в който се влиза по-трудно от колкото във ВУЗ. Бяхме 42-ма души в един курс. Е как ония учители ни направиха хора, а?
Тогава системата се основаваше на морков и тояга....сега - само на морков... Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
Анийдмъни
Рейтинг: 346 НеутралноОт личен опит мога да споделя следното:
panem et circenses1) След 7-ми клас в обикновено квартално училище ходих на курсове(школа) за националните изпити. Преподаваха ми учителките, които предаваха на съседния клас в същото училище. Допълнителните уроци бяха подчертано насочени към изпита, за разлика от стандартната учебната програма. По БЕЛ определено нямаше да постигна същите резултати без школата. По математика имах доста по-сериозен интерес и се подготвях много сам (за състезания и т.н.), така че там беше по-различна историята.
Извод: същите учители, с по-малка и концентрирана група, повече време и целенасочена програма постигат конкурентни резултати, дори за ученици без изявен интерес.
2) След завършване на природоматематическа гимназия, където подготовката беше доста по-сериозна по профилиращите предмети, матурите ми се сториха смешни.
Извод: При добра организация на учебната дейност и учители с опит, в паралелка с хора със сходни интереси - е постижимо. Но тези училища не са толкова много.
Познавам много хора, които са се справили без частните уроци, но мотивацията за тази усилена самоподготовка трябва да се отглежда в семейството. Като контра-пример познавам достатъчно, които И със школата не се справиха добре на изпитите. Учениците са много различни, а в сегашния й формат - образователната система няма достатъчно възможности да сортира учениците по възможности/мотивация/постижения. Това става само на националните изпити, където реално се усеща тази конкуренция и желанието на някои да се откъснат от масовката.
AzDebil
Рейтинг: 1398 ЛюбопитноАз нещо не разбирам редакционната политика на "Дневник". За какво са изтипосали тези противоречиви и не особено образовани като език и стил разсъждения на това "светило" по личните данни на някаква международна компания. Инфлуенсър ли ще става?
Каква ти е "болката", Фани?
Правиш си реклама, че имаш много пари или какво? Е, ми не си единствената дето има пари.
Не си и единствената дето се е рекрутирала международно.
Защо точно твоите противоречиви и не особено интелигентни мисли за образованието трябва да четем. Малко повече интелигентност, когато се обсъжда образование, е твърде полезна.
Какъв, чак пък Анализ ни предлагаш?
Приятелки с редакторката ли сте?
:)
!
john trivolta
Рейтинг: 841 ВеселоНяма угодия за Вас и това е! Ако Ви бях цитирал 222 изключения, нямаше да ми казвате да бъда здрав, а щяхте да ми кажете че съм болен :-) Затова са 2.
himler
Рейтинг: 650 НеутралноДо коментар [#20] от "Gopeто":
МО е в основата на тпва безумие!
AzDebil
Рейтинг: 1398 ЛюбопитноДо коментар [#53] от "himler":
Как успя да изкараш Министерството на Отбраната виновно , бе?!
?!
!
Fred
Рейтинг: 1157 НеутралноМНОГО важно допълнение: "...Почти всички деца в класа им са така ". Баща ми беше военен и доста училища смених докато го местеха от град в град. Съвсем определено мога да кажа, че едно 50% от нивото на образованието зависи от нивото на учениците В КЛАСА! Конкуренцията и съревнованието помежду им.
От тази гледна точка изкуственото мулти-култи където слагат циганчета в класа с ниското им ниво е катастрофа за децата в този клас, Не случайно родителите бързат да махнат децата си от такова училище. Причината е проста, учителят нагажда нивото на преподаването и изискванията да съответстват на средното ниво на класа.
Конкретен пример, в едно от училищата ме бяха сложили в някаква "Ж" паралелка. Има негласна традиция, в "А" клас се слагат най-добрите, в "Б" по-слабите и т.н. надолу. И аз сред слабаците изведнъж станах отличник, учителките ме хвалят и дават за пример почти без да уча. Разхайтих се, добре че там учеха френски а аз исках немски та ме преместиха "Б" паралелка. 1-2 месеца доста зор беше докато им стигна нивото на тези натегачи.
Така че авторката съвсем едностранчиво се е вторачила само в един от факторите, училището и учителите. А има още доста други, включително основното според мен е МОТИВАЦИЯТА на ученика. Която си идва както от самото дете така и от родителите му.
А аз впрочем като ученик не съм взел нито час частен урок. Което не ми попречи да имам отличен успех 5.82. При което не бях от най-най-усърдните. И на кандидат-студентският изпит да изкарам по физика 5.50 само и единствено със самообразование, и то от руски учебници. Тогава и задачи се решаваха. Ако детето на авторката трябва почти насила да му наливат знания в главата с частни уроци значи нещо куца, в него и родителите му. Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.
Fred
Рейтинг: 1157 НеутралноАз също смятам, че пълен отличник е ненормално явление.
Нормалното е човек да има различни таланти и интереси, в нещо да е по-добър в друго не толкова, нещо да му е интересно и с увлечение да се занимава с него, друго да не го вълнува. Съответно и постиженията да са различни.
Пълен отличник означава човек който загърбва таланта си и се занимава ПО ПРИНУДА с еднакво усърдие с всичко. Дисциплиниран, подчиняващ се на правила и изисквания но без собствен пламък и дух. От такива стават добри подчинени и рядко /да не кажа никога/ изявени творци. Като станат ръководители наблягат на дисциплина и изпълнителност но не чакайте технологични пробиви в ръководеното от тях звено. Винаги ще се нагаждат към началника независимо дали е правилно и няма да проявяват собствена инициатива.
Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.
Fred
Рейтинг: 1157 НеутралноВпрочем, един въпрос по който въобще не се дискутира - специална "писта" за хората с таланти. Доколкото знам в Америка като забележат изявен талант в определена област в някое дете го обучават по специална програма. Така ще разгърне напълно таланта си още в младите години. Това са хората които тикат напред прогреса.
Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.При нас всичко е ориентирано към средното ниво. Нещо повече, към най-ниското ниво, непрекъснато се говори как да не се допусне отпадане от училищата, т.е. специално внимание към некадърните, не към талантите. Такава атмосфера е гибелна за талантите, вече споделих опитът си за влиянието на околното ниво върху мотивацията.
Добрин Илиев
Рейтинг: 260 НеутралноЗаплащането на учителите да не зависи от броя на учениците в клас. По-добре да работиш с 5 деца, дошли за знания, отколкото с 25, от които 20 пречат на останалите 5.
Да го напиша ли по-бавно?
Добрин Илиев
Рейтинг: 260 РазстроеноДо коментар [#41] от "the_flea":
Глупости. Докато зареди ОС на компа, докато зареди браузъра, докато отвориш сайта и се логнеш, минават 10 минути. През това време лудите глави вдигат стаята на главата си. Ходи после ги укротявай, после изпитвай и преподавай.
gost22
Рейтинг: 1790 ВеселоБаси юристката — очаква всички деца да са отличници... и щото не са, значи училището е кофти. Како, отдавна един умен човек е открил един принцип, 20/80 му казват, който е валиден в почти всички области на човешкия живот. За да имаш 80% отличници, то трябва "летвата да е оставена на земята"... Хайде малко повече реализъм в мечтите за да се сбъднат. Няма как масово обучение (еднакво за всички) да ти докара 80% отличници при условие, че едва 20% от децата имат някакви прилични склонности и навици за учене. Сега, ако каката юристка искаше такова обучение, че всяко дете да може да си вдигне успеха поне с една единица, щеше да е някаква реална мечта, а и резултата щеше да е "разбивач" щото едно цяло поколение щеше да е по-умно поне с една единица — много малко двойкаджии, свястно средно ниво и почти 20% отличници... Абе пример за света ще станем, ама важно е да имаш разумни мечти.
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...gost22
Рейтинг: 1790 ВеселоКво му е ненормалното бре? Някои могат да помнят добре, а и материала не е чак толкова много... Сещаш ли се, измерват се запомнените знания, а не дали можеш да мислиш критично, та става дума просто за добра памет.
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
Gopeто
Рейтинг: 1702 НеутралноДо коментар [#54] от "AzDebil":
"За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян ПетровНаучете се да четете бре! МО - Министерство на Образованието.
Nestea
Рейтинг: 35 НеутралноДокато не се направят две неща - профилиране и само външно оценяване като изпит два пъти в годината - нещата ще са така. Българското училище е белешкарстване, зубрене и подмазване. Със съвеЦката методика - толкова.
Nestea
Рейтинг: 35 НеутралноКак ще учат за знания като ги изпитват всеки ден по нещо? Сядат, наизуствята урока, пеят го на даскалицата и се завърта шестицата или петицата. Този номер минава по география, история и биология, но дойде ли математиката, физиката и химията какво правим? А кога остава време за наистина важните неща след училище - спорта и изкуството?
Образователната ни система не става - това се вижда с просто око. Заради това нямаме университети на световно ниво, кадри за индустрията, спортисти, художници и музиканти. Докато няма промяна - това ще е положението.
the_flea
Рейтинг: 1200 НеутралноДо коментар [#58] от "Боби Бобев"
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!"Да го напиша ли по-бавно?"
Ако ви доставя удоволствие.....
"Заплащането на учителите да не зависи от броя на учениците в клас. По-добре да работиш с 5 деца, дошли за знания, отколкото с 25, от които 20 пречат на останалите 5. "
И, как ще стане това? От едната крайност - в другата. Сега учителите имаме стимул да събираме деца. Там където има резултати, има и конкуренция. Това, което предлагате е вариант на старата система за заплащане. Аз като учител защо да работя с 26 деца, като мога да работя с 5? Другите къде да отидат, ако и в съседните училища разсъждават така? Ами там където е едно училище в община? Какво правим с тези, които отпадат поради невъзможност да се справят дори и временно поради някакъв проблем? И защо си мислите, че сте застрахован, че вашите деца или внуци по една или друга причина няма да попаднат в категорията на отхвърлените? Сегашната система, колкото и несъвършенства да има, все още върши работа.... не казвам, че е вечна.... Трябва да се пипа внимателно, иначе се връщаме в изходна позиция...
the_flea
Рейтинг: 1200 НеутралноДо коментар [#59] от "Боби Бобев":
Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!"Глупости. Докато зареди ОС на компа, докато зареди браузъра, докато отвориш сайта и се логнеш, минават 10 минути. През това време лудите глави вдигат стаята на главата си. Ходи после ги укротявай, после изпитвай и преподавай."
Сменете си компа....! Сериозно!
Това го правя за не повече от 30-40 секунди. Времето е съизмеримо с хартиен дневник. Колкото за лудите глави.... подход трябва. Като агънца са, говоря за 8-12 клас. Тук правя уговорката, че така е при нас, в много други училища може и да не е така.
deinakz
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#41] от "the_flea":
Това какво е и за какво служи електронния дневник няма отношение. Отбелязвам само онова, което родителите виждат в подобни "реформи" и което вероятно мнозинството вижда. Дали и колко е полезно е предмет на друг разговор.
Georgi Marinov
Рейтинг: 292 НеутралноТова, че не може без частни уроци, е пълен мит.
Общо взето човек трябва да е бавноразвиващ се за да не може да изкара 5,50 без частни уроци, като се има предвид как реално в момента в училище на практика не се преподава нищо.
Има ситуации, където наистина има нужда от частни уроци, но там говорим за самостоятелно обучение на наистина сериозно ниво, много много над училищния материал.
Което е ситуация, я която във всеки едни момент биха били само няколко десетки деца в цялата страна.
Причината образованието да е на това ниво е както в учителите така и в родителите -- на едните им е изгодно да правят пари от частни уроци, другите масово се провалят тотално в отглеждането на децата си и след това си мислят, че с ходене на частни уроци и плащане на пари ще оправят грешките си. Само че не става така. Единственото, което се получава от цялата ситуация, че като се завърти този порочен кръг няколко пъти в продължение на три десетилетия, в училище наистина не се прави нищо -- понеже учителите гледат да препратят децата на части уроци, а самите деца идват на училище с нагласата, че си губят времето и че ако някога ще научат нещо, то това ще стане на частните уроци.
И учебният процес се изпразва от съдържание.
Като отделно си има един куп фундаментални други проблеми -- зубрене вместо разбиране, ученето за изпити и оценки вместо за реални знания, тоталното орязване на математиката и научните и технически дисциплини, тоталнта липса на мотивация да се работи сериозно от страна на всички участници в системата, и т.н.
Georgi Marinov
Рейтинг: 292 НеутралноДо коментар [#5] от "niakoi_si":
Това също са митове, абсолютно неотговаряши на реалността.
Много полезно упражнение е да се извадят учебниците и учебните програми от 1980-те години, когато в България все още е имало неколапсирала образвотелна система, и да се сравнят със сегашните.
Очевидно е, че и тогавашните учебни програми не са били на нужното ниво -- ако бяха, държавата нямаше да се срине по такъв начин в последвалите десетилетия понеже училището щеше да е подготвило поколения качествени хора, които да не позволят това да се случи.
Но въпреки това все пак нивото е било драстично по-високо от сега. Като "по-високо ниво" означава именно изучаване на много повече материал, по дефиниция.
По груба моя оценка материалът, който се изучава в училище, трябва да се повиши като количество между 10 и 50 пъти ако училището има намерния да произвежда грамотни способни да функционират в 21-и век хора (като това е необходимо, но не и достатъчно условие -- трябва също така и да се премине от традиционния наш фокус върху зазубрянето и възпроизведането към аналитчен подход към материала и развиване на научно и критично мислене). Със съответното затягане на контрола върху наученото, разбира се.
Вместо това ние вече 25 и повече години си говорим как децата са "претоварени" и трябва да си почината. И не спираме да режем от материала, и то основно от най-важните предмети -- математиката и природните науки.
Без изобщо и да си имаме представа какви средни училища има по света и какво се прави в тях...
AzDebil
Рейтинг: 1398 ЛюбопитноДо коментар [#35] от "deinakz":
До коментар [#41] от "the_flea":
До коментар [#67] от "deinakz":
Електронните дневници са най готината диверсия на века. За нищо такова , каквото се обяснявате НЕ СЛУЖАТ!
Масово родители с промитите мозъци с ОХОТА ВЕЛИЧАЯТ електронните дневниц. И разбира се си заплащат да ги ползват.
ОБАЧЕ!
Обаче същите тези "щастливи" родители НЕ ВИЖДАТ и една СТОТНА от това, което се съхранява там за децата им. БАЗАТА ДАННИ. ВСИЧКО. КАТО КОПИЕ на Вашето ДЕТЕ и даже за ВАС самите.
ЗАЩОТО електронните дневници изобщо не са аналог на хартиения дневник. Тяхното ПРЕДНАЗНАЧЕНИЕ е да АКОМУЛИРАТ ВСЧКАТА информация за детето ви. ОТ рисунките от детската градина, през оценк, психологически профили, емоционални прояви, поведение, заявявани позициии и действия, видео и аудио, характеристики, проявени наклонности, дори наивно разказани отношения в семейството, финансова информация за родителите, всакакви дани за родителите...
ТОТАЛНА БАЗА ДАННИ!
Всичко това не го виждате. Обаче с удоволствие си плащате ЗА ДА ГО ПОЛЗВАТ, ПРОДАВАТ СОБСТВЕНИЦИТЕ на електронните ДНЕВНИЦИ.
А собственици на електронните дневници са НПО. НПО, много свързани с чуждестранно финансиране! Ясно ли ви е къде отива цялата информация?! Ясно ли ви е как си плащате за да ви манипулират или директно да управляват децата ВИ?! НЕ са мо за търговски цели на корпорациите!
И още се натискате да има електронни дневници.
Тя ДОРИ базата данни на Министерството не е държавна. Информационната им система е притежание на едно ООД.
НПО-та и свързани с тях Директорчета и надъхани цинични компютърджии буквално ви открадват децата. Превръщат ги в лесно управляеми. А вие се кефите, плащате си да видите със също толкова "прозрачния" си смартфон едни оценки. А всички останало го виждат тези които правят системата. И не са мо го виждат.
Приказвайте си за образование и за дневиници.
Ползвайте си електронните "дневници"....
!
niakoi_si
Рейтинг: 684 НеутралноДо коментар [#69] от "Georgi Marinov":
Хаха, интересно ми е как ще повишиш материала по математика 10 пъти... От първи клас ще ги метнеш на имагинерни числа?
Това което мъчи децата в момента е основно математика и български език. Те не са намалени от комунизма насам!
Georgi Marinov
Рейтинг: 292 НеутралноДо коментар [#71] от "niakoi_si":
Това е абсолютно невярно, че математиката не е намалявана.
Аз лично съм бил свидетел на три орязвания на часовете и на материала по математика (аз бях в системата от 1992 до 2004). Като конкретен пример, спомням си много добре, че когато бях в 7-и клас прези 1998-а година, част от това, което го учехме тогава по математика, се е изучавало през 80-те в 6-и клас, а някои неща и в 5-и. Понеже имах стари сборници от едно време и можех да сравня, и дори с 13-годишния си акъл се ядосвах страшно на това какво се прави с нашето поколение. Това беше след първото орязване, което трябва да е станало някъде в зората на демокрацията. На следващите две орязвания бях вече съзнателен свидетел.
А след това имаше и още едно някъде към 2007. След което имаше и други "реформи", но аз вече не следях от близо нещата (но със сигурност не в имало увеличаване на материала като част от тях).
А това какво им е "трудно" на децата няма абсолютно никакво значение.
Тук не става въпрос за право на избор -- има един абсолютен минимум от знания, които човек трябва да притежава за да функционира нормално в 21-и век. По-голямата част от които въобще не са част от преподаваното в българското училище в момента.
На децата им е "трудно" защото системата не работи въобще още от детската градина. И, разбира се, защото повечето родители са абсолютно негодни да отглеждат деца. Като вторият проблем няма дори и теоретично решение.
xantip
Рейтинг: 8 НеутралноМисля си следното:Най-много са хората със средни възможности,следователно,най-много са децата със средни възможности.Средните възможности,според мен,включват усвояване на преподавания материал без особени затруднения.Това би следвало да се оценява с "добър " 4-не влагаш нищо допълнително,но усвояваш всичко необходимо.5% ще се стараят повече и,съответно,5% няма да могат да усвояват достатъчно добре-получават съответно "мн.добър"5 и"среден"3.По около 5% /или по -малко/показват съществени старания и /или способности/заложби/ или показват нисък коефициент на интелигентност-получават съответно "отличен"или "слаб".
shumkar
Рейтинг: 684 Неутралнопри момичетата нещата са още по-уродливи