Колкото повече свобода за учителите, толкова по-добре

Повишава се гъвкавостта на учителите в подредбата на учебното съдържание.

© Красимир Юскеселиев

Повишава се гъвкавостта на учителите в подредбата на учебното съдържание.



Текстът е от седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика.


През юли внимание привлече новината за намерението на образователното министерство да повиши самостоятелността на учителите при структурирането на учебното съдържание. По-рано тази седмица това намерение намери и своята реализация, с публикуването в "Държавен вестник" на промените в наредбата за общообразователната подготовка. Рядко се намират политики, от които има видими (почти) само положителни следствия, но новите правила за учебното съдържание, засега, изглежда да са именно такава.


На пръв поглед, промяната е сравнително обтекаема. Премахва се една от алинеите на първия член на наредбата, която се отнася до задължението за определяне на структурното тематично разпределение, както и последният ѝ раздел, който описва особеностите на тематичното разпределение. За сметка на това разделът, посветен на учебните програми се разширява с нов член, според който




учителите самостоятелно ще определят разпределението на учебното съдържание,


но в рамките на предвидените в учебния план часове.


В превод, повишава се гъвкавостта на учителите в подредбата на учебното съдържание. Досега разпределението се изготвя в началото на учебната година и се одобрява от директорите на училищата, налице е и изискване за стриктното му спазване, а контролът е в ръцете на директорите, регионалните образователни инспекторати и образователното министерство.


Ключовата дума при тази реформа е "самостоятелно". Основното последствие от нея е премахването на административните изисквания и необходимостта от заверка и потвърждение от директорите при всяка промяна в годишното разпределение на часовете и съдържанието в даден учебен предмет. От своя страна, това позволява на учителите по-лесно да адаптират темповете на преподаване към потребностите на отделните класове и групи, и да се съобразяват с техните особености, без това да подлежи на външен контрол.


Общо взето, няма какво да не харесаме на редакцията на наредбата за общообразователната подготовка. Премахването на определен обем административна работа от плещите на учителите винаги е добре дошло, тъй като им оставя повече


време да се занимават със същината на подготовката и провеждането на образователния процес.


Опростяването на процедурите пък означава по-малка вероятност те да бъдат по някакъв начин нарушени, а спазването им – по-лесно.


Това обаче не означава, че няма поле за критика – напротив, критиката е, че реформата е прекалено плаха. Въпреки че на практика премахва годишните разпределения, тя не елиминира причината, поради която те съществуват, а именно - нуждата от придържане към строго определени учебни програми. Има причина, поради която наредбата, чиято редакция обсъждаме тук, е дълга 182 страници, в оригиналния си вариант – съдържа безкраен списък с "компетентности" в рамките на различните учебни дисциплини и техните особености и очаквани резултати.


Ако Министерство на образованието и науката обаче наистина иска да демонстрира желанието си да даде повече свобода на учителите, да им позволи да бъдат истински преподаватели и творци, то е необходимо да премахне много други пречки, изисквания и ограничения пред развихрянето на истинските им възможности. Елиминирането на стриктните учебни програми и превръщането им в широки рамки, в които преподавателите могат да действат според необходимостите и способностите на учениците си и според собствените си най-силни страни и компетентности е добро начало (По-свободните учебни програми са една от привилегиите на иновативните училища. Няма причина свободата им да не бъде дадена на всички, ако носи добър резултат). Ако наистина е необходимо образователните власти да се месят във всяка една отделна класна стая, нека това да става


накрая на образователния процес (под формата на добре премерени и структурирани изпити) –


разумно е учениците, излезли от публичните училища, да притежават определен набор умения и знание, но не много повече от това.


Отново ден преди началото на учебната година образователният министър напомни, че средните учителски заплати за пореден път се увеличават, този път до 1500 лева брутно месечно. Това обстоятелство също не бива да се забравя – въпреки че увеличенията на заплащането е закъсняло и на практика просто ги индексира към средната заплата, вместо да изпревари ръста ѝ в опит да повиши интереса към професията, по-доброто заплащане е от голямо значение за повишаването на интереса към професията. То обаче следва да е съпроводено и с повишаване на автономията на учителите, и с подобрения в условията на труд, ако искаме да видим реални подобрения в резултатите и привличане на добри специалисти към преподаване.


Да обобщим – намаляването на административната натовареност и даването на повече свобода на преподавателите в оформянето на учебния процес определено е стъпка в правилната посока, която следва да бъде приветствана. То обаче в никакъв случай не е достатъчно, за да видим смислена промяна в качеството и резултатите от училищното образование.

Ключови думи към статията:

Коментари (20)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3477 Неутрално

    Да ви кажа какво всъщност се случва.
    Разпределението се премахва. Съществуващите вече платформи за електронни дневници обаче не могат без него. Така че пак се прави.
    Ако учителят прецени, че му трябват различни акценти в различните паралелки заради особеностите на учениците, пише толкова разпределения, в колкото паралелки влиза. Те могат и да са 12.
    С всичко друго е така. Ако чиновниците спрат да изискват безбройни справки, ще станат излишни. Затова справки ще се изискват.
    Ако учителят пише двойка на някое дете, след това трябва да изпише кофа мастило и да се занимава специално с него, докато детето върже тройка. Системата работи, но някои от колегите се питат дали не наказват себе си.

    Еретик
  2. 2 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2410 Неутрално

    До коментар [#1] от "Костадин Иванов":

    Колкото и да им дадат на учителите е ясно ,че в клас нищо не се научава , качеството е паднало поголовно ,защото и даскалите са на ниско ниво , а и ги мързи , не носят никаква отговорност , не им се занимава , оценките са предимно според чувствата към децата, начина им на държание и това ,колко са връзкари родителите и дали натискат , така ,че образованието ще продължава да пропада ,ако ще и 3000 лв заплати да им дадат , доброто образование се получава с помоща на частни уроци .

  3. 3 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3477 Неутрално

    До коментар [#2] от "edin drug":

    "доброто образование се получава с помоща на частни уроци ."
    ============
    Нали не казваш, че колегите, които в час "не могат", могат после да научат детето? Или децата ходят при безработни колеги, които системата е изплюла?
    Лошото е, че човек не цени безплатното и започва да си отваря ушите едва тогава, когато плаща от джоба си.
    Когато става дума за курсове, няма проблеми с дисциплината, никой не се заяжда с лектора или говори със съседа. Бил съм лектор, знам каква е разликата.

    Еретик
  4. 4 Профил на Nil satis nisi optimum
    Nil satis nisi optimum
    Рейтинг: 1287 Неутрално

    Винаги колкото повече свобода, толкова по-добре. Време е образованието в България да спре да е на нивото на XIX век и да влезе поне в в ХХ.
    Вярно, пак ще има жалба по младост от наборите, но то е неизбежно - старите хора по принцип не приемат промените и ги смятат за нещо лошо.

    Не поставям нищо - нищо, над преценката на собствения си разум.
  5. 5 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1436 Неутрално

    А, бе не сичко са мери с пари. Животът е математика — има условия дето са необходими, и други — дето са достатъчни ....и двете не трябва да се объркват. Това, че са дървиш е само необходимо условие. Даскалите трябва да рекламират продукта, който предлагат — само високо образован партньор може да предложи високо качествено сексуално задоволство, Който се учи, той ще ... се кефи. Но животът е и милостив —добитъкът просто не знае кво изтърва щото гуй мързяло да чете

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  6. 6 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1408 Любопитно

    "Какво обаче се случи в реалния училищен живот? Връщайки се на работа след ваканцията учителите се изправиха пред задача да… изготвят разпределения. Да попълват отново десетки редове и графи – успоредно с куп други задължения, които вършат на старта на годината. Медийните репортажи се оказаха на база действителност, която никога не се е случвала."

    http://glasove.com/categories/komentari/news/uchitelyat-e-pydar-bavachka-i-tovarno-magare-otnovo

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  7. 7 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3195 Неутрално

    Ебх това творчество! Колко ми напомня девиза "единство, творчество, красота"! Да им дадат по един чук и едно длето и да творят. Може би, така ще успеят да направят гънки, в плоските ученически мозъци? А реалността е - никакви права, нарастващи изисквания, свързани с много писане, делегиран бюджет. Не можеш да пишеш двойки и да оставиш ученик да повтаря, защото не стигат две кофи мастило за обяснения. Не можеш да го изключи, защото отпадат парите за него. И на учителят почва да не му пука. Пише тройката, няма отпаднали и повтарящи ученици. Писарушките в министерството са доволни, че планът се изпълнява. А качеството, ще каже някой? Какво качество? Важно е отчетеното количество и взетите заплати от бюрократите. Тези, които само измислят никому непотребни планове и изисквания, без грам мисъл в тях.

  8. 8 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3622 Неутрално

    До коментар [#2] от "edin drug":

    Не си съвсем прав, основно зависи от дървото (родителя) от което е паднала крушата(детето). Детето ми имаше късмета да попадне на страхотни учители/педагози с две изключения и нямаше никакъв проблем без грам допълнителни уроци да бъде прието в която гимназия пожелае. От друга страна децата на родители потрошили 3 хиляди за уроци се бореха за каквито места са останали.

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  9. 9 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10601 Весело

    "...разумно е учениците, излезли от публичните училища, да притежават определен набор умения и знание, но не много повече от това..."
    Айнщайн не ни трябва с публични пари :)
    Дори Джон Атанасов не ни трябва.
    Затова го и няма.
    Няма и друго - лелеяната ограничена грамотност, цел на същото обучение с публични средства (вижте резултатите на ПИСА)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  10. 10 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5535 Неутрално

    До коментар [#8] от "дерибеев":

    То и на цветанов щерката затова отиде в СБ. Заради крушата.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  11. 11 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5535 Неутрално

    До коментар [#9] от "penetrating":

    Много грамотните са потенциална заплаха за статуквото.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  12. 12 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2351 Неутрално

    Ако наистина е необходимо образователните власти да се месят във всяка една отделна класна стая, нека това да става
    накрая на образователния процес (под формата на добре премерени и структурирани изпити) –
    разумно е учениците, излезли от публичните училища, да притежават определен набор умения и знание, но не много повече от това.
    *
    Това горното не го разбрах. Добрите учители винаги са се стремели да предизвикат интереса на учениците и те да получат максимим знания. Когато един ученик има интерес той търси и допълнителни източници и се занимава самостоятелно вкъщи.
    Често се случва учениците да намразват предмета заради учителя, който го преподава.
    И досега си спомням с любов за добрите учители, които съм имала. Повечето от тях, за съжаление, са вече покойници.

  13. 13 Профил на Светозар Христов
    Светозар Христов
    Рейтинг: 595 Неутрално

    Дано да ги махнат изобщо тия годишни разпределения.От тях полза няма, а на практика се ползват за тормоз и репресии срещу учителите от страна на директори и инспектори.

  14. 14 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10601 Весело

    До коментар [#11] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Това е много вярно! Вие сте прости, аз съм прост и затова се разбираме.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  15. 15 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10601 Весело

    Последното беше много популярен цитат на наш дългогодишен водач )

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  16. 16 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3909 Неутрално

    За така наречената “дигитализация” има много ръчен труд.

    Предпочитам да няма електронни дневници, но учителите да са по-малко натоварени. НО, някой трябва да печели от “услугата”.
    Какво му е на бележника?
    Ще станат, като лекарите..... 50% от времето за преглед отива за попълване на информация!
    Хубаво, че ги освобождават от нещо, но пък ги натоварват с друго...!

    12 години стигат! София има нужда от промяна.
  17. 17 Профил на izt21595181
    izt21595181
    Рейтинг: 539 Неутрално

    Соросоидите се радват, защото така ще могат да инфилтрират свои хора в системата и да облъчват от първа ръка децата със своята грантаджийска пропаганда за трети полове, колко била лоша Русия и т.н.

  18. 18 Профил на Дедо Крум
    Дедо Крум
    Рейтинг: 596 Неутрално

    Имаше един готин филм едно време : "На учителя с любов". Книгата "Нагоре по стълбата , която води надолу" така и не я издадоха, но се промъкна на руски език. Когато видим циганин-учител, завършил Оксфорд, да влиза в проблемно квартално училище и да промени поведението на децата, родени в мизерия и чалга, ще приемем, че нещата с образованието у нас са се получили. А филмът е велик. На добър час на младите учители!

    Дедо Крум
  19. 19 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2001 Неутрално

    Не зависимо кой от нас е за свободата или против нея и обучението да върви в някакви разписани срокове и релси, учителите са реално свободни в своите часове и те преподават така, както намерят за добре.
    Що се отнася до заплащането и аз съм от хората, които мислят че по-добро заплащане по естетсвен път ще привлича по-качествени хора в системата. Да, резултата няма как да е моментален, но посоката ще е към подобрение.
    И последно, но не и по значение - много хора предпочитат да натоварват институцията с всякакви задачи и очаквания, а пропускат ролята на семейството. Няма как родителите хал-хабер да нямат какво прави детето в училище, да ругаят и омаловажат труда на учителите и с поведението си да рушат авторитета на училището и после да се чудят, че децата им нямат достаъчно добър успех и възпитание.
    Уж сме големи родолюбци, особено тези с анцузите в разцветки на националния флаг, а някак забравяме, че само преди стотина години, най-важните и уважавани фигури са били учителя, попа и кмета.

  20. 20 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 1321 Весело

    "...разумно е учениците, излезли от публичните училища, да притежават определен набор умения и знание, но не много повече от това...."
    Това наистина е добро и в духа на Института за пазарна икономика. Прав е човекът в края на краищата много по важно и разумно е учениците, излезли от частните училища да притежават определен набор умения и знания, и много повече от това. Иначе за какво да се плащат такси, ако резултатът е същият като от публичните училища?

    Бог да благослови Америка за България!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK