Постиженията на българските ученици не стоят добре в голямата картина на ЕС

Постиженията на българските ученици не стоят добре в голямата картина на ЕС

© Цветелина Белутова, Капитал



Асенка Христова е изпълнителен директор на Института за изследвания в образованието - независим изследователски център с мисия да подпомага развитието на модерна образователна система. Коментарът е от профила й във "Фейсбук".


Моето пожелание за новата учебна година е в графики.


Много изследвания показват, че навсякъде по света по-богатите деца имат съществено образователно предимство пред по-бедните. Това са постиженията на най-облагодетелстваните от гледна точка на социално-икономическия и културния статус български ученици в сравнителен план. Това са децата, чиито родители са с високо образователно ниво, високи доходи,




които имат достъп до книги, технологии и частни уроци,


които вероятно учат в елитни училища. Това са децата с най-високи постижения сред българските ученици.


Постиженията на българските ученици не стоят добре в голямата картина на ЕС

© ОИСР


Тези постижения обаче не стоят добре в голямата картина на образователните резултати на учениците със същия статус в рамките на Европейския съюз. Графиките са показателни, но накратко – най-облагодетелстваните български ученици показват едни от най-високите нива на функционална неграмотност и едни от най-ниските нива на високи постижения. Само 7.2% от елитните ученици в България постигат резултат над пето ниво (за високи постижения - бел. ред.) на ПИЗА при масово двойно и тройно по-високи дялове в повечето европейски страни.


Постиженията на българските ученици не стоят добре в голямата картина на ЕС

© ОИСР


Ако тези деца ще се конкурират на глобалния европейски трудов пазар, ако България ще развива икономика, основана на знание, видимо е, че


трябва много, много работа. Сега.


Пожелавам на българските учители и родители удовлетворението да видят бърза и съществена промяна в тези графики. На всички ученици пожелавам интересен, мотивиращ и ползотворен живот в училище, и добро бъдеще в променящия се свят. Успешна учебна година!

Ключови думи към статията:

Коментари (48)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Платон  Фъшкиев
    Платон Фъшкиев
    Рейтинг: 1892 Любопитно

    Матряла Асенке,матряла!
    Не,че нещо,ама Асенка да няма роднини от Бенгалския залив?

    Група млади затоплисти чисти океан от глисти,вдъхновени либерали пляскат в езеро педали. BACHO LUD
  2. 2 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1531 Неутрално

    “постиженията на най-облагодетелстваните от гледна точка на социално-икономическия и културния статус български ученици”
    ——
    Как беше там...крушата не пада по-далеч от дървото... а дървото то се вижда и по форумната извадка.

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  3. 3 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3452 Неутрално



    “Слабите оценки по български език и литература се увеличават с 1 277. Тази година двойките са 4 302, докато за 2018-а са били 3025. На поправителен през септември на втория държавен зрелостен изпит, който е по предмет по желание, ще ходят 2 590 зрелостници. Те на са минали минимумът от 23 точки за Среден 3. Двойкаджиите тази година на втория изпит са с 362 повече от миналата година, когато са били 2228. В същото време слабите оценки и от двата изпита са по-малко. Тази година са 972, а миналата са били 1778."


    Няма далавера в Образованието, приятелските кръгове не печелят нищо, освен от ремонтите....

    12 години стигат! София има нужда от промяна.
  4. 4 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3519 Неутрално

    И, за какво са ѝ умни и учени хора на България? Прост, тъп и необразован народ, по-лесно се води и лъже. От поредния спасител. Като крадливия лъжлив дедо, с "вЕрвайте ми". Като еднокнижният "гений" на мисълта и простотиите, обещал ревизия на сделките от приватизацията. Утре, ще е някой друг. Трябва ли да запитаме, като Ботев - "кажи ми, кажи бедни народе, кой те в таз робска люлка люлее"? Ех, народе, народе!

  5. 5 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3519 Неутрално

    И, за какво са ѝ умни и учени хора на България? Прост, тъп и необразован народ, по-лесно се води и лъже. От поредния спасител. Като крадливия лъжлив дедо, с "вЕрвайте ми". Като еднокнижният "гений" на мисълта и простотиите, обещал ревизия на сделките от приватизацията. Утре, ще е някой друг. Трябва ли да запитаме, като Ботев - "кажи ми, кажи бедни народе, кой те в таз робска люлка люлее"? Ех, народе, народе!

  6. 6 Профил на LiberalToTheBones
    LiberalToTheBones
    Рейтинг: 1401 Неутрално

    Видно е от невежите и необразовани елементи посещаващи форума.

    Nazis, commies, idiots, conservatives, preservatives... Stay away..
  7. 7 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3095 Неутрално

    Видно е от невежите и необразовани елементи посещаващи форума.
    —цитат от коментар 6 на LiberalToTheBones



    До коментар [#6] от "LiberalToTheBones":

    Грешиш! Те са всичко друго,но не и невежи и необразовани.

  8. 8 Профил на andreas_hofer
    andreas_hofer
    Рейтинг: 1252 Неутрално

    Проблемът е, че доста от така наречените богати и елитни деца са супер разлигавени и знaят, че каквото и да стане мама и тате няма да ги оставят в тоя живот. А, и мама и тате не са натрупали състояние с много труд, а с много далавери в повечето случаи, затова и децата предпочитат да преписват, да си плащат за реферати и дипломни работи и частни уроци, по време на които буквално им пишат домашните, вместо да положат труд. Една моя бивша съученичка, която преподава частни уроци на подобни тиквеници останала супер шокирана, когато споделила с майка на своя ученичка, че въпросната калинка мамина не полага никакви усилия да научи нещо. А, мама калинка отвърнала нещо от сорта - "виж кво, мен не ме интересува какво знае и не знае дъщеря ми, а да има шестици!"
    Какво очаквате с подобно отношение към образованието от разни калинки?!

    Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна България
  9. 9 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 578 Неутрално

    Кога ще адаптират формата на българските изпити към PISA? Сега децата се готвят за нашите матури. Интересно, как биха се справили финландците с тях?

  10. 10 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3629 Неутрално

    До коментар [#6] от "LiberalToTheBones":

    И като имаме едно на ум, че по—голямата чадт от тях са завършили образованието си по време на прехваленият соц, когато (според тях) българското образование е било едно от най—добрите в света....😉 а сегашното било на светлинни години зад социалистическото (пск според тях)

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  11. 11 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3629 Неутрално

    Трябва да се набляга мадово на професионалното образование, така, че дори и със завършен осми клад, детето да има занаят. Не е нормално всички да избутват гимназия. Човек завършил само гимназия е общо взето добре образован безполезен многознайко.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  12. 12 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1732 Неутрално

    Ае у лево. Коя е тая Пиза?

  13. 13 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4294 Любопитно

    Права е авторката. Без добро образование е невъзможно и развитието на високо-технологичния бизнес в България за който Боко често обича да говори в своите интервюта за медиите.

    Така, че определено нашето правителство трябва да инвестира много повече в сферата на образованието.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  14. 14 Профил на Халдип Исйолов
    Халдип Исйолов
    Рейтинг: 1248 Неутрално

    Нацията се профанизира. Процеса е необратим.

    Не си заслужава да се напрягаш безплатно.
  15. 15 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 931 Неутрално

    Ако оставиш тъпотията и невежеството да прогресират, други ще се възползват от теб. Факт.

  16. 16 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1812 Неутрално

    Не съм запознат с въпросната система за оценване на децата, но след като според тази система Финландия и Германия водят, как да си обясним успехите на нашите деца в маса международни и световни олимпиаи по математика, информатика и други подобни състезания. какво да кажем за нашите музикални таланти, които заемат напълно не пропорциално място сред станалите страни, без значение бедни или богати.
    По-скоро бих казал, че в днешните поколения учеици има някакво разделение - деца на амбициозни родители, които обръщат внимание на процеса и преобладаващ брой деца на родители, които въобще не се интересуват от образованието на децата, все едно по-какви причини, етнически, място в социума, но с един общ за тях показател - простотията. Впрочем. въобще не мисля, че от това не са засегнати отаналите страни и разликата е, че при обществата с по-висок стандарт, това изглежда малко по-туширано, но явлението съществува повсеместно.

  17. 17 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1374 Неутрално

    Има ли държавна политика за повишаване качеството на образование? Не, само се защитават интересите на някой печатар на учебници. Има ли въобще някаква организация в училище? Не, пак всичко се прави на парче и на родителите им трябва по половин работен ден и две коли, за да успеят да организират деня на децата си. Еми не става така!

  18. 18 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2122 Весело

    Я да видиш! На последните места учениците все от православни страни!
    Културни особености или що?

  19. 19 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3629 Неутрално

    До коментар [#16] от "tsvetko_51":

    Това са върхови успехи постигнати от единици. Тези успехи нямат никакво влияние върху икономиката на страната или върху организацията на общественият живот. Явно в Германия и Финландия нсблягат нс друго в образованието и за това са там като икономики, където са (без да се вълнуват много от медалите от ученическите олимпиади)

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  20. 20 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 539 Неутрално

    Брей - Естония хем близо до Русия, хем най-умни. Как стана тая работа? Англичаните дано излязат, че само развалят статистиката.

  21. 21 Профил на Darcas
    Darcas
    Рейтинг: 1104 Неутрално

    “Слабите оценки по български език и литература се увеличават с 1 277. Тази година двойките са 4 302, докато за 2018-а са били 3025. На поправителен през септември на втория държавен зрелостен изпит, който е по предмет по желание, ще ходят 2 590 зрелостници. Те на са минали минимумът от 23 точки за Среден 3. Двойкаджиите тази година на втория изпит са с 362 повече от миналата година, когато са били 2228. В същото време слабите оценки и от двата изпита са по-малко. Тази година са 972, а миналата са били 1778."Няма далавера в Образованието, приятелските кръгове не печелят нищо, освен от ремонтите....
    —цитат от коментар 3 на hope


    Не забравяй учебникарската мафия - тия мошеници там всяка година захлебват милиони от некадърните си учебници, вместо цялото учебно съдържание да се дигитализира и да не се плащат тия милиони за хартия. А и дървета ще се спасят.

    Фобиите и филиите са признак на ниско самочувствие и слугинаж
  22. 22 Профил на Тангра
    Тангра
    Рейтинг: 384 Неутрално

    До коментар [#16] от "tsvetko_51":Това са върхови успехи постигнати от единици. Тези успехи нямат никакво влияние върху икономиката на страната или върху организацията на общественият живот. Явно в Германия и Финландия нсблягат нс друго в образованието и за това са там като икономики, където са (без да се вълнуват много от медалите от ученическите олимпиади)
    —цитат от коментар 19 на DDR


    Чисто теоретично, възможно е и тази статистика да е платена, и чисто теретично, възможно е така да са изследвали, че да са си казали, дай да изключим от някои страни математически, езиковите, немските гимназии, че много ще ни наклонят статистиката, и не е на добре. И са отишли да изследват в село долно уйно, или факултето.
    Как да си обясним факта, че имаме доста приличен БВП, с доста прилична част от него в информационните технологии, които са с доста примамливо качество за инвеститорите. Факт е, че опита ли една софтуерна фирма от българския работен пазар, започва да иска панически още и още, и опитва да разшири броя на служителите си В ПЪТИ!

    До колкото колко големи икономики са Финландия и Германия, не търси подготовката за математическите олимпиади като обратно пропорционален фактор. Това е абсурд!
    Да започнем с най-очевадния фактор, наличието на 500 години турци и 50 години руснаци в земята ни!

    А нещо много ГАДНО ми прави впечатление!
    Руските подлоги, като гологлавия шоумен, през последните 15 години тръбят за простащина и профанизация в страната ни. Като те са нейните основни източници.
    Също и в коментарите под тази статия, руските тролове най-много тръбят за профанизация.
    Сега, дали техните кръгове са такива, и за това не могат да се впишат в интелектуалния и професионалния живот на страната, или изпълняват някакви поръчкови опорки, с цел опростачване на хората, или И ДВЕТЕ, фактите се виждат.

  23. 23 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2230 Неутрално

    Много изследвания показват, че навсякъде по света по-богатите деца имат съществено образователно предимство пред по-бедните. Това са постиженията на най-облагодетелстваните от гледна точка на социално-икономическия и културния статус български ученици в сравнителен план. Това са децата, чиито родители са с високо образователно ниво, високи доходи, които вероятно учат в елитни училища. Това са децата с най-високи постижения сред българските ученици.
    *
    Определящо е образователното ниво на родителите, а не богатството. Статистически по-добре образованите родители са и по-богати и за тях образованието е ценност.
    Много образован народ от моето поколение изгуби социален статус по време на прехода, но децата им успяха да се реализират, защото са умни и амбициозни.
    И да, елитни училища трябва да има за да могат талантливите деца да се развиват в подходяща среда. Тука имаше полемика как децата трябвало да учат в кварталните училища защото някой си решил, че така щяло да се повдигне общото ниво. За сметка на индивидуалното ниво на най-добрите ученици, към които се прилагат общите занижени критерии.

  24. 24 Профил на Smile
    Smile
    Рейтинг: 644 Неутрално

    Не става ясно (поне на мен не ми стана ясно) какво се има предвид под "елитни" ученици. Дали това са децата в "елитни" училища или децата с "елитни" родители. По пътя на логиката би трябвало да е първото, но съгласно статията това е второто...
    Има разлика обаче между различните "елитни" родители. Едните помагат на детето си да научи нещо, а другите използват връзките си, за да вкарат отрочето в елитно училище, въпреки, че няма нужните резултати за там. От там падат и резултатите общо на децата.

  25. 25 Профил на gerganabg
    gerganabg
    Рейтинг: 289 Неутрално

    Ученик в седми клас в столично училище (училището е в първата десетка по успех от НВО) пише като преговор в началото на учебната година по 9 страници т.нар. план за работа - плана представлява нещо като обобщение на граматиката и на литературните произведения (?!) които детето е учило предишните 3 години - да не ги забравя нали :) За каква функционална грамотност говорим ?? Навремето си мислих че готовите планове за анализ на литературни произведения са простотия, но явно сме стигнали нови висоти

  26. 26 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1018 Неутрално

    Учениците в България учат основно за демонстрасия на знания по малоумните критерии за оценяване.И са добри в писането на литератуни теми,решаване на напълно отвлечени,но изискващи тренировки задачи, и подобни.
    Ако осеняванет е по китерии на ПИЗА,резултатите ще се подобрят веднага,просто ще се адаптират,първо ученисите и частните уроци,после и всички.

  27. 27 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3452 Неутрално

    Задачите, поне по математика по този формат Пиза, нямат много общо със задачите от нашите учебници.
    И не мисля, че е по-добре да се изпитват децата по формат Пиза.

    12 години стигат! София има нужда от промяна.
  28. 28 Профил на Perkele
    Perkele
    Рейтинг: 58 Любопитно

    ква е тая голяма картина? В Брюксел ли е окачена?

  29. 29 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4294 Любопитно

    До коментар [#19] от "DDR":

    Именно, точно и вярно. +++

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  30. 30 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3629 Неутрално

    До коментар [#24] от "Smile":

    Относно "елитните училища". Оценките са съпътстващ продукт. Истинската стойност на елитните училища са връзките и контактите, които ученика си създава в горната класа на обществото. Там, където са хорста с псри, власт, идеи и възможности. Тези, които определят дневният ред. А за техни служители се подготвят всички останали.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  31. 31 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2100 Неутрално

    нищо чудно, кои са от богатите в България - нискограмотни мутри, мафиоти, крадци, партийни калинки. Съответно си вземат за жени вулгарни чалга певици и кухи модни манекенки. Децата им гледат мама и тате и виждат, че богат се става не с учене а с други качества. И повтарят видяното.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  32. 32 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 1127 Неутрално

    Освен пренебрегванато от години средно и ВишУ образование в България (учителите, университетските преподаватели и учените бяха и са системно подигравани вкл. от комплексиран пъпчив министър, и мачкани финасово), съчетоно с 30% тъмзоленички и турчета (последните са трудолюбиви и умни, но имат затруднения с българския, който не име майчин), където образованието никога не е било ценност и воала - резИлтатът се вижда.

  33. 33 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2795 Неутрално

    Много добре си седят даже :)

    Мозъците им не са промити с разни глупости. :)

  34. 34 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10406 Неутрално

    Което значи, че в елитните училища се влиза не по казчества показани от учениците, а по други причини и учителите не са в състояние да развият тези качества ве положителна посока, или заради нивото на учениците или заради нивото на учителите, или заради качеството на учебните програми.
    Най-ефективните си личат - те са едни и същи - Финландия, Германия и Естония

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  35. 35 Профил на trillian78
    trillian78
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#16] от "tsvetko_51":

    Защото не оценяваме единични таланти, да в това сме много добри, а говорим за средното и масово ниво, което е по-важно за развитието на една нация.

  36. 36 Профил на puhpuhan4o
    puhpuhan4o
    Рейтинг: 1037 Неутрално

    Видно е от невежите и необразовани елементи посещаващи форума.
    —цитат от коментар 6 на LiberalToTheBones


    Не бъди толкова строг със себе си, не си толкова зле.

    Стюпито те харесва.

    Върнете дъгата на децата, педераси!
  37. 37 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8342 Неутрално

    Учениците не искат, учителите явно не могат.

  38. 38 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 1172 Неутрално

    До коментар [#8] от "andreas_hofer":

    това така, но разлигавянето на българските деца въобще не е препрогатив само на богати родители. българинът не възпитава, не смята дисциплината за важна, ако отрочето има проблеми виновни са околните - учители, съседи, други родитиели или деца на площадката или където и да е, само не и нашето златно ненагледно. по някаква неясна причина се мина от една граница в която ние бяхме много критикувани, до ситуация в която децата си искат че всичко им е позволено най-лошото е за мен лиспата на амбиции по отношение на ученето и бъдешата работа - децата се оставят да затънат в блатото. и независимо от имотното състояние на ротиелите, те винаги могат да разичтат, че щеги подяждат докато станат на 35 и повече.

  39. 39 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 1172 Неутрално

    До коментар [#11] от "DDR":

    амче тя вашата мечта се е сбъднала. вече всички. стават само за шофери и без това. качествтото е такова, че нищо друго не излиза

  40. 40 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3629 Неутрално

    До коментар [#39] от "owen":

    Качествен шофьор се става трудно. Освен издържан изпит се изискват и няколко други умения. Качествените шофьори са много фобре платени и търсени.
    Не подценявайте по навик професиите на престижни и непрестижни. И професора има нужда от боклукджиятс, който качествено да му изпразни кофата в ксмиона.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  41. 41 Профил на rpi05621103
    rpi05621103
    Рейтинг: 108 Неутрално

    Матряла Асенке,матряла!Не,че нещо,ама Асенка да няма роднини от Бенгалския залив?
    —цитат от коментар 1 на Платон Фъшкиев


    Е какво беше това сега, защо?
    Впрочем, ако сте прав, това е чудесна новина. Значи можело. Значи има бъдеще.

    А иначе, ето по темата малко:
    https://factsmaps.com/pisa-worldwide-ranking-average-score-of-math-science-reading/
    По повечето изпитни резултати България се групира заедно с Гърция, Кипър, Румъния, и Турция.

    Само че и по тази линия, и по линия световен Ай Кю
    http://worldpopulationreview.com/countries/average-iq-by-country/
    Да напомня на всички че "градове държави" няма смисъл да се броят--всякакви Сингапури, Хонг Конги, Малти, Андори, Монаки, Макаоа и т.н.
    При тях няма статистическо разпръсване между а) големи градове, б) малки градове, и в) дълбока провинция. Те са си дефакто една столица и това е. Така че техния резултат по всичко такова винаги ще е нереално висок--защото нямат селска местност и нямат други, по-бедни градове.

    Формално трябва да се броят, защото са си "суверенни територии", но на практика това не са "държави" а "независими градове" и е редно човек автоматично да им резга десетина точки ей така, да се добави имагинерна провинция, и имагинерни други градове за баланс.

    психодесен
  42. 42 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1532 Неутрално

    До коментар [#16] от "tsvetko_51":

    "как да си обясним успехите на нашите деца в маса международни и световни олимпиаи по математика, информатика и други подобни състезания. "

    ще ти кажа. няма противоречие. разпределението между най-слабите и най-добрите е неравномерно. има елитни ученици с много по-високи от средните резултати и обратното слаби ученици с много по-кофти от средните резултати. В другите страни разпределението е по-равномерно.

  43. 43 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1955 Весело

    Тези пак са чели статистиката наопаки. Резултата е следния: когато детето вижда че образованите родители имат кинти, и то се прилъгва да учи. Това дето било умно щото родата била богата, мит и оправдание за глупавите. Децата гледат света около себе си и така си правят целите в живота. Отделно, че повечето бедни са бедни щото са мързеливички (а мързела пречи и на трудния процес учене и образоване) и децата им виждат че "и така може" и накрая се оправдават с поговорката "крушата не пада по-далече от дървото", щото рядко се вижда на живо поговорката "Който учи ще получи"...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  44. 44 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1832 Неутрално

    До коментар [#31] от "Fred":

    Така е, едни 45г ни научиха да търсим "втория начин". Ученето и работата са цел за интелигенцията. И не гарантират лек път към средната класа.

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  45. 45 Профил на rpi05621103
    rpi05621103
    Рейтинг: 108 Неутрално

    нищо чудно, кои са от богатите в България - нискограмотни мутри, мафиоти, крадци, партийни калинки. Съответно си вземат за жени вулгарни чалга певици и кухи модни манекенки. Децата им гледат мама и тате и виждат, че богат се става не с учене а с други качества. И повтарят видяното.
    —цитат от коментар 31 на Fred


    Абсолютно селските се стремят да са мутри, а градските--партийни калинки.
    Ама не забравяме че ББ първо е шеф на МВР 2001-2005, после кмет на София 2006-2009, после от 2009 до днес, а кратки прекъсвания, е шефче на държавата.

    Т.е. има израстнало поколение, за което Тиквун е нещо като българския Путя--винаги е бил, винаги ще бъде, за това най-добрата "умна" инвестиция в кариерата е да му влезеш в структурите по един или друг начин, и с редовни апликации на езика към йерархически надвисналите отгоре бузи, постепенно да си станеш елемент от структурата през която се засмукват и преразпределят ресурси.

    Както в Русия се научиха че ако искаш да успееш в живота по "империалистическия начин"--отиваш в чужбина, а ако искаш да успееш в живота по "автентичния патриотичен родолюбски начин"--ставаш кадър на Едина Русия, или някой от дресираните конкуренти като националистите, комунистите, и социал-демократите.

    психодесен
  46. 46 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1536 Неутрално

    Права е авторката. Без добро образование е невъзможно и развитието на високо-технологичния бизнес в България за който Боко често обича да говори в своите интервюта за медиите.Така, че определено нашето правителство трябва да инвестира много повече в сферата на образованието.
    —цитат от коментар 13 на Иво


    Инвестициите са необходими, но са само едната страна на медала. Другото, което се изисква е да се адаптират учебните планове за да дават знания, които са по-прагматични и ориентирани към реалните нужди.

    И - най-важното - да има ежегоден контрол (външно оценяване) за да се знае какво, всъщност, е усвоено от учениците.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  47. 47 Профил на vankata1
    vankata1
    Рейтинг: 997 Неутрално

    Не става ясно (поне на мен не ми стана ясно) какво се има предвид под "елитни" ученици. Дали това са децата в "елитни" училища или децата с "елитни" родители. По пътя на логиката би трябвало да е първото, но съгласно статията това е второто...Има разлика обаче между различните "елитни" родители. Едните помагат на детето си да научи нещо, а другите използват връзките си, за да вкарат отрочето в елитно училище, въпреки, че няма нужните резултати за там. От там падат и резултатите общо на децата.
    —цитат от коментар 24 на Smile


    Вашият коментар е един от най-адекватните под тази статия! Извадката е от учениците в семействата с високи доходи. Докато в държави като Германия, Финландия, Естония, Словения, Швеция, Англия учениците от богати семейства показват високи средни резултати, то в Румъния, Кипър, България и Гърция богаташките синчета са много зле в училище. Това е много показателно изследване за ценностната система на богатите семейства (да кажем елитите на нациите).

  48. 48 Профил на vankata1
    vankata1
    Рейтинг: 997 Неутрално

    До коментар [#16] от "tsvetko_51":

    Някои българи четящи статията се засягат от ниското място на българските ученици в тази извадка. Всъщност, тази извадка е САМО за децата от богати семейства! Точно тази прослойка има право да се засяга, но статистиката е точна наука и не лъже, а показва тенденции.
    В тази статия НЕ Е показано мястото на българската образователна система като цяло сред страните от европейския съюз. Така че не може да бъде използвана за генерални изводи.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK