Бумът на индустриалните зони

Кметът на Сливен представи проекта за изграждането на "най-голямата индустриална зона в България" между Сливен и Ямбол.

© Надежда Чипева, Капитал

Кметът на Сливен представи проекта за изграждането на "най-голямата индустриална зона в България" между Сливен и Ямбол.



Текстът е от седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика.


С наближаването на местните избори все повече се заговори за обособяването на индустриални зони в различни региони в страната. Кметът на София обяви, че се предвижда изграждането на четири нови индустриални зони, като най-голямата ще е в северните райони на столицата – "Кремиковци", "Нови Искър" и "Връбница". Градоначалникът на Сливен пък представи проекта за изграждането на "най-голямата индустриална зона в България" между Сливен и Ямбол. Вицепремиерът Томислав Дончев от своя страна заговори за нуждата от 7 до 10 нови индустриални зони в страната и посочи, че има огромен потенциал едната да бъде изградена между Габрово и Севлиево. Макар да има логика тези новини да се появяват непосредствено преди местните избори, те са безспорно и резултат от по-дълги процеси, които текат в икономиката.


Водещият фактор е промяната в българската индустрия,




която упорито тече през последните 10 години. След кризата традиционни сектори за българската промишленост, като производството на облекло например, губят от своята тежест – и като дял в износа, и като брой наети лица - за сметка на производства, които се характеризират с по-висока добавена стойност – например електрическите съоръжения, автомобилни части, машини и оборудване. Повече по темата може да се прочете в статията на ИПИ отпреди седмица: "Децентрализация, регионално развитие и преструктуриране на икономиката". Тези процеси ясно открояват необходимостта от обособяването и развитието на нови индустриални терени, които да поемат новите производства.


Другият важен фактор е безспорният успех на водещите инвестиционни дестинации у нас – София и Пловдив. Дъното на броя на работещите в промишлеността у нас е през 2013 г., когато наетите в сектора достигат около 490 хил. човека. До 2017 г. той нараства с близо 32 хил. човека, но този ръст не е равномерно разпределен из страната. Най-големият ръст на наетите в промишлеността е концентриран във водещите два центъра –


ръст от над 9 хил. наети в област Пловдив и ръст от над 6 хил. наети в областите София-град и София.


Пловдив и София-град са двата центъра, който комбинират голям град с широка периферия и развити индустриални терени. Това са и двата центъра, който от години работят структурирано в представянето си като инвестиционни дестинации пред чуждестранни инвеститори.


Развитието на зоните около столицата едва ли е изненада, но промяната в Пловдив безспорно привлича внимание. Съвместната работа на няколко общини и обединението на индустриалните зони около Пловдив под шапката и бранда на Тракия икономическа зона дава резултат и провокира интерес от други големи градове да развият и промотират собствени индустриални терени. И докато в Пловдив водещият фактор е частната инициатива – на практика имаме частен оператор на зоната, то в повечето други градове развитието на зоните от последните години се случва с подкрепата на държавната "Национална компания индустриални зони" (НКИЗ).


В общия случай общината дава земята, на която иска да развие индустриалната зона,


а държавната компания предоставя средствата за изграждане на необходимата инфраструктура. Не че общините не могат да намерят и алтернативни начини за развитие на своите индустриални терени, в т.ч. в партньорство с частни играчи, но готовите средства, които НКИЗ предоставя, карат почти всички да погледнат натам. Държавната компания вече има шест опериращи зони, пет са в развитие, а към това могат да се добавят и множество подписани меморандуми за сътрудничество с различни общини (виж тук).


Ако приемем, че наистина предстои развитието на нови 7 до 10 зони в страната, повечето от които най-вероятно ще се възползват от средствата на държавната компания, то все повече ще се налага един голям държавен оператор на индустриални зони в цялата страна. Изказванията от последните дни, между другото, показват, че в идните месеци предстои да бъде изготвена нормативна уредба за операторите на индустриални. Ще бъде интересно да се проследи каква всъщност ще бъде ролята на общините в управлението на зоните и


доколко централизирането на управлението в държавната компания е правилен ход.


Независимо от правната рамка за управлението на конкретните зони обаче важно е общините да продължат по пътя на сътрудничество, където то е обосновано, и да се представят (брандират) като инвестиционни дестинации извън обхвата на конкретните индустриални терени. Затова и примерът на обединението на Сливен и Ямбол е много добра новина, тъй като за пръв път два областни центъра – а не голям център и периферия, се промотират заедно. Има и още много възможности. Било то евентуалната нова зона между Габрово и Севлиево, или например обединение между Стара Загора и Казанлък, които към момента вече работят поотделно с НКИЗ. Добра отправна точна за потенциални сътрудничества е изследването на ИПИ за икономическите центрове в България (виж тук).


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (38)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Халдип Исйолов
    Халдип Исйолов
    Рейтинг: 8 Весело

    При този икономически растеж ще се образува недостиг на електро енергия.

    Не си заслужава да се напрягаш безплатно.
  2. 2 Профил на angeles
    angeles
    Рейтинг: 1237 Весело

    До коментар [#1] от "Халдип Исйолов": Ами нали за туй ше прайм Белене!!))))

  3. 3 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3276 Любопитно

    За четири години, 32 хиляди назначени? Голям ръст, голямо нещо! А "Фолксваген" отиде в Турция. Що така бе Миме? Тоест Бойко?

  4. 4 Профил на инж. Ганев - малцинство от 5.87%
    инж. Ганев - малцинство от 5.87%
    Рейтинг: 308 Весело

    Ами нали за туй ше прайм Белене!!))))
    —цитат от коментар 2 на angeles


    Ами да - наливането на пари в Беля-Не вместо в индустрия тъкмо ще охлади тоя порив и така ще избегнем нуждата от повече ток.

    Руският посланик : 80% русофили. Проф. Иво Христов : 80% дебили. Корелация, нали?
  5. 5 Профил на Vassil Stoychev
    Vassil Stoychev
    Рейтинг: 655 Неутрално

    И от къде ще ги вземат работниците за тия производства и колко ще издържат да произвеждат?
    "Всички в производството са цигани от близкото село. Продукцията е с лошо качество, но я купуват от чужбина защото е много евтина." Думите са на мой близък работещ в голям завод близо до Пловдив, част от "най-бързо развиващия се" отрасъл на промишлеността според ИПИ.

  6. 6 Профил на edin drugii
    edin drugii
    Рейтинг: 2574 Неутрално

    в момента обикаляме най бедната област на Италия , пълно е с икономически зони, фабрики ,пристанища огромни с огромни складове ,рафинерии .

  7. 7 Профил на Clap
    Clap
    Рейтинг: 568 Неутрално

    Ако ръководството на НКИЗ е същото както преди 4 години, нищо добро не очаквайте! Те за 10 години едвам успяха да пооправят Божурище. Много е интересно обаче като заведеш инвеститор на гола поляна и му покажеш скицата къде ще му е производството - просто изгубва интерес!

    Усмихвай се на всичко свежо по пътя си...
  8. 8 Профил на Тороман
    Тороман
    Рейтинг: 294 Неутрално

    "най-голямата индустриална зона в България" между Сливен и Ямбол.

    Сливналии ще накисват шкембето в Тунджа, ямболии ще го вадят за чорбата.

  9. 9 Профил на kasko
    kasko
    Рейтинг: 784 Неутрално

    До коментар [#7] от "Clap":

    Аз бях същия песимист. Често пътувам покрай Шумен. На околовръстното там , на изхода за Варна от нива в момента е индустриална зона. Поне половината вече е запълнена. И не , инвеститорите не виждат гола поляна. Виждат ливада оградена, разграфена, очертана,доведени ток и вода ,направен път до съответния терен в зоната.От там нататък може да вдига халето според нуждите на производството.

    Колективното вземане на решение налага споделяне на колективна отговорност.
  10. 10 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 6036 Неутрално

    До коментар [#9] от "kasko":

    Канализация има ли ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  11. 11 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 1307 Неутрално

    До коментар [#9] от "kasko":Канализация има ли ?
    —цитат от коментар 10 на КМЕТ В СЯНКА


    Има!И БСП е в нея.

  12. 12 Профил на kasko
    kasko
    Рейтинг: 784 Неутрално

    До коментар [#10] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Натам ли те влече?

    Колективното вземане на решение налага споделяне на колективна отговорност.
  13. 13 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 6036 Весело

    До коментар [#11] от "4ort":


    До коментар [#12] от "kasko":

    Ачупихте тъпомера гробарчета. А и ми отговорихте на елементарния(като за вас) въпрос !
    Зарадвахте ме рано рано !

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  14. 14 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1185 Неутрално

    Ей, много ги обичат подобни заглавия. Какъв "бум", какви 5 лева? Тези хора знаят ли какво е бум? Направили 5 работилници и 8 склада и вече - голяяям буум ??!

  15. 15 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1185 Неутрално

    И от къде ще ги вземат работниците за тия производства и колко ще издържат да произвеждат?"Всички в производството са цигани от близкото село. Продукцията е с лошо качество, но я купуват от чужбина защото е много евтина." Думите са на мой близък работещ в голям завод близо до Пловдив, част от "най-бързо развиващия се" отрасъл на промишлеността според ИПИ.
    —цитат от коментар 5 на Vassil Stoychev


    Хм. Е според Вас няма работници, или няма евтини работници? Понеже ако плащаха нормалната заплата за източна Европа в сектора- 1000 евро, мисля че щяха да намерят кадърни и мотивирани хора.

  16. 16 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 6141 Неутрално

    До коментар [#3] от "Vlado Nikolov":

    Не ни трябва гигантски индустриален мастодонт край София. По-добре да има стотици малки и средни предприятия навсякъде из държавата.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  17. 17 Профил на Baizuo
    Baizuo
    Рейтинг: 1233 Любопитно

    "В общия случай общината дава земята, на която иска да развие индустриалната зона,
    а държавната компания предоставя средствата за изграждане на необходимата инфраструктура".

    Това ли ще са новите "къщи за гости"?

    muncho: "Няма защо да се отричат очевидните и статистически доказани факти, че мнозинството жени не стават за шофьори"
  18. 18 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2820 Неутрално

    Единствената добре работеща подобна зона - край Пловдив ,стана без никаква държава а с няколколко ентусиасти в "Сиенит"!

  19. 19 Профил на ТРОЛетарин
    ТРОЛетарин
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Ако има заплащане, ще дойдат работници.

    Коментирам платено.
  20. 20 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5969 Весело

    България е остров от островчета :)
    Направо архипелаг.
    Внимавайте да не се удавите в "морето" докато пътувате между "островите"

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  21. 21 Профил на hifi_hifi
    hifi_hifi
    Рейтинг: 383 Неутрално

    Ами в статията си е написано. Единствената развиваща се и работеща зона е до Пловдив и то защото е частна.
    Няма как с държавно участие да има развитие...то ще интерси, хранилки, мотаене...
    Света го е измислил отдавна. Дайте възможност за за развитие на частната инициатива, а останалото ще го регулира пазара.

  22. 22 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1185 Неутрално

    До коментар [#3] от "Vlado Nikolov":Не ни трябва гигантски индустриален мастодонт край София. По-добре да има стотици малки и средни предприятия навсякъде из държавата.
    —цитат от коментар 16 на Незнайко в Слънчевия град


    Първо, заводът на ФВ е далеееч от "мастодонт" по - скоро е голям или средно голям завод (5000 човека). Второ - факт че най - добрата локация не е в София, но само там има подходяща инфраструктура. И трето - реално точно това е нужно и липсва в България- голям, именит и платежоспособен инвеститор, способен да дръпне целия пазар на труда нагоре. И затова загубата на ФВ като инвеститор е голяма, огромна загуба.

  23. 23 Профил на Black Hawk
    Black Hawk
    Рейтинг: 496 Весело

    Какъв е изводът от статията? Държавата незабавно трябва да се оттегли от всякакви административни функции и да остави всичко на частния сектор. Единственото, което трябва да направи е да изгради инфраструктурата, отново чрез частния сектор и да не пречи. Това е работеща формула за всеки един сектор на икономиката.

  24. 24 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3644 Неутрално

    Това, в което много изоставаме е жп превозът.

    Любовта ще спаси света!!!
  25. 25 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1534 Неутрално

    До коментар [#24] от "hope":

    Ни не просто изоставаме, ние умишлено го унищожаваме.
    Просто това което има в момента като инфраструктура се ползва от шепа "богоизбрани" бизнесмени като Ковачки, които ползват, без да плащат.
    А без релсов превоз индустрия не става.
    Единствено ако има водни пътища, но поради географски дадености при нас те са кът.

    Panta rhei....
  26. 26 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2820 Неутрално

    [quote#22:"zxp53317185"][/quote]

    Фолксваген щеше да е до Пловдив.

  27. 27 Профил на serafin
    serafin
    Рейтинг: 792 Неутрално

    До коментар [#22] от "zxp53317185":

    ++++
    За публиката остана скрито какви incentives са предложени на инвеститора.
    Република Турция гарантира, че ще купува периодично VW за държавната администрация, като първата покупка ще е за 40 000 автомобила...
    Та веднага ми идва на ум "подкрепата", която правителството на Жан Виденов оказа на Ровър...

    Ако искаш нещо да НЕ бъде свършено създай комисия
  28. 28 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 942 Неутрално

    Тия откриват топлата вода.Цяла Испания е така - жилищна зона - индустриална зона и после търговска зона.Села с по 200 човека имат индустриални зони.Разградено ток вода газ интернет.Пък ти строи квото си искаш.И на България не и трябва такъв като Фолцваген.Все още капиталите в България са малки и няма добър контрол.А относно заплащането - надали като стандарт на живот,българския работник взима по малко отколкото да речем в Словения.Не може автоматично да обръщате заплатите от лева в евро.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове.
  29. 29 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8478 Неутрално

    То човек, ако слуша Борисов, цяла България щеше да е една огромна индустриална зона. Ама не е.

  30. 30 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 1069 Неутрално

    До коментар [#5] от "Vassil Stoychev":

    Мдаа,щото все бели арийци произврждат в Германив,например..

  31. 31 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 1069 Неутрално

    До коментар [#13] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Ти,Кмете кажи сега за индустриалните зони около Позитано и Копринка и Бизлуджа(

  32. 32 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 6036 Неутрално

    До коментар [#31] от "yanne":

    Ти кажи къде се скри томчо -индустриалеца дето гради електронното !?!?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  33. 33 Профил на Armagedon
    Armagedon
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До тук добре,казал габровеца,до като падал от таванската си стая на последния етаж на блока.После се сетил да извика на жена си,като профучал край техния апартамент,да сготвим за един човек по-малко.Виц но икономически оправдано действие Отдавна трябваше България да се раздели на шест области и София-град.Така всяка област щеше да се индустриализира според базата си и дефакто да развива тази индустрия за която има дадености а не да се градят химери.Но затова е необходимо да има кратки и сигурни транспортни връзки през всички сезони между Северна и Южна България по цялото протежение на Стара. Планина, Родопите ,Странджа-Сакар и Пирин.Индустриализацията е "мотора"на икономиката.Първи пример-парната машина в Англия през 18 век.Последен пример-Китай през 20 век.Всичко друго,освен земеделието и животновъдството е преходно.

  34. 34 Профил на oak17621787
    oak17621787
    Рейтинг: 578 Неутрално
  35. 35 Профил на oak17621787
    oak17621787
    Рейтинг: 578 Неутрално

    До коментар [#3] от "Vlado Nikolov":Не ни трябва гигантски индустриален мастодонт край София. По-добре да има стотици малки и средни предприятия навсякъде из държавата.
    —цитат от коментар 16 на Незнайко в Слънчевия град


    Ами не съм съгласен, по-добре да има и едното и другото.

  36. 36 Профил на Vassil Stoychev
    Vassil Stoychev
    Рейтинг: 655 Неутрално

    До коментар [#15] от "zxp53317185":

    Всеки който има цигани работници (а в по-малките градове и селата те вече са голям % от работната сила) ще Ви го каже - повечето от тях нямат нагласата и манталитета да вършат работата си съвестно. Пък това да ги обучавате в нови технологии и процеси си е жива фантастика. Пак от разговор с моя роднина : питам го - "Защо шефовете ти не се опитат да внедрят по - скъпи продукти, ще печелят повече?" Отговор "Опитваха се, можем да направим прототип, но не можем да ги произведем в серии". Да преведа, ако не сте разбрали - с тези индустриални зони ще бъдем за ЕС, каквото е Мексико за САЩ. С тази разлика, че в Америка има стена и работниците не могат да избягат.

  37. 37 Профил на Vassil Stoychev
    Vassil Stoychev
    Рейтинг: 655 Неутрално

    До коментар [#25] от "Molossian":

    За водните пътища не сте прав - Дунав - плавателна река, Марица също е била плавателна между Пазарджик и Бяло море до 50-те години, връзка по вода между Варна и Дунав също е възможно да се направи.

  38. 38 Профил на Tod
    Tod
    Рейтинг: 428 Неутрално

    До коментар [#37] от "Vassil Stoychev":

    :) и като се събуди-суша...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK