
© Надежда Чипева, Капитал
Кметът на Сливен представи проекта за изграждането на "най-голямата индустриална зона в България" между Сливен и Ямбол.
Текстът е от седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика.
С наближаването на местните избори все повече се заговори за обособяването на индустриални зони в различни региони в страната. Кметът на София обяви, че се предвижда изграждането на четири нови индустриални зони, като най-голямата ще е в северните райони на столицата – "Кремиковци", "Нови Искър" и "Връбница". Градоначалникът на Сливен пък представи проекта за изграждането на "най-голямата индустриална зона в България" между Сливен и Ямбол. Вицепремиерът Томислав Дончев от своя страна заговори за нуждата от 7 до 10 нови индустриални зони в страната и посочи, че има огромен потенциал едната да бъде изградена между Габрово и Севлиево. Макар да има логика тези новини да се появяват непосредствено преди местните избори, те са безспорно и резултат от по-дълги процеси, които текат в икономиката.
Водещият фактор е промяната в българската индустрия,
която упорито тече през последните 10 години. След кризата традиционни сектори за българската промишленост, като производството на облекло например, губят от своята тежест – и като дял в износа, и като брой наети лица - за сметка на производства, които се характеризират с по-висока добавена стойност – например електрическите съоръжения, автомобилни части, машини и оборудване. Повече по темата може да се прочете в статията на ИПИ отпреди седмица: "Децентрализация, регионално развитие и преструктуриране на икономиката". Тези процеси ясно открояват необходимостта от обособяването и развитието на нови индустриални терени, които да поемат новите производства.
Другият важен фактор е безспорният успех на водещите инвестиционни дестинации у нас – София и Пловдив. Дъното на броя на работещите в промишлеността у нас е през 2013 г., когато наетите в сектора достигат около 490 хил. човека. До 2017 г. той нараства с близо 32 хил. човека, но този ръст не е равномерно разпределен из страната. Най-големият ръст на наетите в промишлеността е концентриран във водещите два центъра –
ръст от над 9 хил. наети в област Пловдив и ръст от над 6 хил. наети в областите София-град и София.
Пловдив и София-град са двата центъра, който комбинират голям град с широка периферия и развити индустриални терени. Това са и двата центъра, който от години работят структурирано в представянето си като инвестиционни дестинации пред чуждестранни инвеститори.
Развитието на зоните около столицата едва ли е изненада, но промяната в Пловдив безспорно привлича внимание. Съвместната работа на няколко общини и обединението на индустриалните зони около Пловдив под шапката и бранда на Тракия икономическа зона дава резултат и провокира интерес от други големи градове да развият и промотират собствени индустриални терени. И докато в Пловдив водещият фактор е частната инициатива – на практика имаме частен оператор на зоната, то в повечето други градове развитието на зоните от последните години се случва с подкрепата на държавната "Национална компания индустриални зони" (НКИЗ).
В общия случай общината дава земята, на която иска да развие индустриалната зона,
а държавната компания предоставя средствата за изграждане на необходимата инфраструктура. Не че общините не могат да намерят и алтернативни начини за развитие на своите индустриални терени, в т.ч. в партньорство с частни играчи, но готовите средства, които НКИЗ предоставя, карат почти всички да погледнат натам. Държавната компания вече има шест опериращи зони, пет са в развитие, а към това могат да се добавят и множество подписани меморандуми за сътрудничество с различни общини (виж тук).
Ако приемем, че наистина предстои развитието на нови 7 до 10 зони в страната, повечето от които най-вероятно ще се възползват от средствата на държавната компания, то все повече ще се налага един голям държавен оператор на индустриални зони в цялата страна. Изказванията от последните дни, между другото, показват, че в идните месеци предстои да бъде изготвена нормативна уредба за операторите на индустриални. Ще бъде интересно да се проследи каква всъщност ще бъде ролята на общините в управлението на зоните и
доколко централизирането на управлението в държавната компания е правилен ход.
Независимо от правната рамка за управлението на конкретните зони обаче важно е общините да продължат по пътя на сътрудничество, където то е обосновано, и да се представят (брандират) като инвестиционни дестинации извън обхвата на конкретните индустриални терени. Затова и примерът на обединението на Сливен и Ямбол е много добра новина, тъй като за пръв път два областни центъра – а не голям център и периферия, се промотират заедно. Има и още много възможности. Било то евентуалната нова зона между Габрово и Севлиево, или например обединение между Стара Загора и Казанлък, които към момента вече работят поотделно с НКИЗ. Добра отправна точна за потенциални сътрудничества е изследването на ИПИ за икономическите центрове в България (виж тук).
Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
Халдип Исйолов
Рейтинг: 8 ВеселоПри този икономически растеж ще се образува недостиг на електро енергия.
Не си заслужава да се напрягаш безплатно.angeles
Рейтинг: 1237 ВеселоДо коментар [#1] от "Халдип Исйолов": Ами нали за туй ше прайм Белене!!))))
Vlado Nikolov
Рейтинг: 3276 ЛюбопитноЗа четири години, 32 хиляди назначени? Голям ръст, голямо нещо! А "Фолксваген" отиде в Турция. Що така бе Миме? Тоест Бойко?
инж. Ганев - малцинство от 5.87%
Рейтинг: 308 ВеселоАми да - наливането на пари в Беля-Не вместо в индустрия тъкмо ще охлади тоя порив и така ще избегнем нуждата от повече ток. Руският посланик : 80% русофили. Проф. Иво Христов : 80% дебили. Корелация, нали?
Vassil Stoychev
Рейтинг: 655 НеутралноИ от къде ще ги вземат работниците за тия производства и колко ще издържат да произвеждат?
"Всички в производството са цигани от близкото село. Продукцията е с лошо качество, но я купуват от чужбина защото е много евтина." Думите са на мой близък работещ в голям завод близо до Пловдив, част от "най-бързо развиващия се" отрасъл на промишлеността според ИПИ.
edin drugii
Рейтинг: 2574 Неутралнов момента обикаляме най бедната област на Италия , пълно е с икономически зони, фабрики ,пристанища огромни с огромни складове ,рафинерии .
Clap
Рейтинг: 568 НеутралноАко ръководството на НКИЗ е същото както преди 4 години, нищо добро не очаквайте! Те за 10 години едвам успяха да пооправят Божурище. Много е интересно обаче като заведеш инвеститор на гола поляна и му покажеш скицата къде ще му е производството - просто изгубва интерес!
Усмихвай се на всичко свежо по пътя си...Тороман
Рейтинг: 294 Неутрално"най-голямата индустриална зона в България" между Сливен и Ямбол.
Сливналии ще накисват шкембето в Тунджа, ямболии ще го вадят за чорбата.
kasko
Рейтинг: 784 НеутралноДо коментар [#7] от "Clap":
Колективното вземане на решение налага споделяне на колективна отговорност.Аз бях същия песимист. Често пътувам покрай Шумен. На околовръстното там , на изхода за Варна от нива в момента е индустриална зона. Поне половината вече е запълнена. И не , инвеститорите не виждат гола поляна. Виждат ливада оградена, разграфена, очертана,доведени ток и вода ,направен път до съответния терен в зоната.От там нататък може да вдига халето според нуждите на производството.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 6036 НеутралноДо коментар [#9] от "kasko":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Канализация има ли ?
4ort
Рейтинг: 1307 НеутралноИма!И БСП е в нея.
kasko
Рейтинг: 784 НеутралноДо коментар [#10] от "КМЕТ В СЯНКА":
Колективното вземане на решение налага споделяне на колективна отговорност.Натам ли те влече?
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 6036 ВеселоДо коментар [#11] от "4ort":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!До коментар [#12] от "kasko":
Ачупихте тъпомера гробарчета. А и ми отговорихте на елементарния(като за вас) въпрос !
Зарадвахте ме рано рано !
zxp53317185
Рейтинг: 1185 НеутралноЕй, много ги обичат подобни заглавия. Какъв "бум", какви 5 лева? Тези хора знаят ли какво е бум? Направили 5 работилници и 8 склада и вече - голяяям буум ??!
zxp53317185
Рейтинг: 1185 НеутралноХм. Е според Вас няма работници, или няма евтини работници? Понеже ако плащаха нормалната заплата за източна Европа в сектора- 1000 евро, мисля че щяха да намерят кадърни и мотивирани хора.
Незнайко в Слънчевия град
Рейтинг: 6141 НеутралноДо коментар [#3] от "Vlado Nikolov":
"Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. БотевНе ни трябва гигантски индустриален мастодонт край София. По-добре да има стотици малки и средни предприятия навсякъде из държавата.
Baizuo
Рейтинг: 1233 Любопитно"В общия случай общината дава земята, на която иска да развие индустриалната зона,
muncho: "Няма защо да се отричат очевидните и статистически доказани факти, че мнозинството жени не стават за шофьори"а държавната компания предоставя средствата за изграждане на необходимата инфраструктура".
Това ли ще са новите "къщи за гости"?
simChо
Рейтинг: 2820 НеутралноЕдинствената добре работеща подобна зона - край Пловдив ,стана без никаква държава а с няколколко ентусиасти в "Сиенит"!
ТРОЛетарин
Рейтинг: 8 НеутралноАко има заплащане, ще дойдат работници.
Коментирам платено.penetrating
Рейтинг: 5969 ВеселоБългария е остров от островчета :)
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David HilbertНаправо архипелаг.
Внимавайте да не се удавите в "морето" докато пътувате между "островите"
hifi_hifi
Рейтинг: 383 НеутралноАми в статията си е написано. Единствената развиваща се и работеща зона е до Пловдив и то защото е частна.
Няма как с държавно участие да има развитие...то ще интерси, хранилки, мотаене...
Света го е измислил отдавна. Дайте възможност за за развитие на частната инициатива, а останалото ще го регулира пазара.
zxp53317185
Рейтинг: 1185 НеутралноПърво, заводът на ФВ е далеееч от "мастодонт" по - скоро е голям или средно голям завод (5000 човека). Второ - факт че най - добрата локация не е в София, но само там има подходяща инфраструктура. И трето - реално точно това е нужно и липсва в България- голям, именит и платежоспособен инвеститор, способен да дръпне целия пазар на труда нагоре. И затова загубата на ФВ като инвеститор е голяма, огромна загуба.
Black Hawk
Рейтинг: 496 ВеселоКакъв е изводът от статията? Държавата незабавно трябва да се оттегли от всякакви административни функции и да остави всичко на частния сектор. Единственото, което трябва да направи е да изгради инфраструктурата, отново чрез частния сектор и да не пречи. Това е работеща формула за всеки един сектор на икономиката.
hope
Рейтинг: 3644 НеутралноТова, в което много изоставаме е жп превозът.
Любовта ще спаси света!!!Molossian
Рейтинг: 1534 НеутралноДо коментар [#24] от "hope":
Panta rhei....Ни не просто изоставаме, ние умишлено го унищожаваме.
Просто това което има в момента като инфраструктура се ползва от шепа "богоизбрани" бизнесмени като Ковачки, които ползват, без да плащат.
А без релсов превоз индустрия не става.
Единствено ако има водни пътища, но поради географски дадености при нас те са кът.
simChо
Рейтинг: 2820 Неутрално[quote#22:"zxp53317185"][/quote]
Фолксваген щеше да е до Пловдив.
serafin
Рейтинг: 792 НеутралноДо коментар [#22] от "zxp53317185":
Ако искаш нещо да НЕ бъде свършено създай комисия++++
За публиката остана скрито какви incentives са предложени на инвеститора.
Република Турция гарантира, че ще купува периодично VW за държавната администрация, като първата покупка ще е за 40 000 автомобила...
Та веднага ми идва на ум "подкрепата", която правителството на Жан Виденов оказа на Ровър...
Петър Петров
Рейтинг: 942 НеутралноТия откриват топлата вода.Цяла Испания е така - жилищна зона - индустриална зона и после търговска зона.Села с по 200 човека имат индустриални зони.Разградено ток вода газ интернет.Пък ти строи квото си искаш.И на България не и трябва такъв като Фолцваген.Все още капиталите в България са малки и няма добър контрол.А относно заплащането - надали като стандарт на живот,българския работник взима по малко отколкото да речем в Словения.Не може автоматично да обръщате заплатите от лева в евро.
Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове.Роси
Рейтинг: 8478 НеутралноТо човек, ако слуша Борисов, цяла България щеше да е една огромна индустриална зона. Ама не е.
yanne
Рейтинг: 1069 НеутралноДо коментар [#5] от "Vassil Stoychev":
Мдаа,щото все бели арийци произврждат в Германив,например..
yanne
Рейтинг: 1069 НеутралноДо коментар [#13] от "КМЕТ В СЯНКА":
Ти,Кмете кажи сега за индустриалните зони около Позитано и Копринка и Бизлуджа(
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 6036 НеутралноДо коментар [#31] от "yanne":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Ти кажи къде се скри томчо -индустриалеца дето гради електронното !?!?
Armagedon
Рейтинг: 470 НеутралноДо тук добре,казал габровеца,до като падал от таванската си стая на последния етаж на блока.После се сетил да извика на жена си,като профучал край техния апартамент,да сготвим за един човек по-малко.Виц но икономически оправдано действие Отдавна трябваше България да се раздели на шест области и София-град.Така всяка област щеше да се индустриализира според базата си и дефакто да развива тази индустрия за която има дадености а не да се градят химери.Но затова е необходимо да има кратки и сигурни транспортни връзки през всички сезони между Северна и Южна България по цялото протежение на Стара. Планина, Родопите ,Странджа-Сакар и Пирин.Индустриализацията е "мотора"на икономиката.Първи пример-парната машина в Англия през 18 век.Последен пример-Китай през 20 век.Всичко друго,освен земеделието и животновъдството е преходно.
oak17621787
Рейтинг: 578 Неутрално[quote#11:"4ort"][/quote]
:)))
oak17621787
Рейтинг: 578 НеутралноАми не съм съгласен, по-добре да има и едното и другото.
Vassil Stoychev
Рейтинг: 655 НеутралноДо коментар [#15] от "zxp53317185":
Всеки който има цигани работници (а в по-малките градове и селата те вече са голям % от работната сила) ще Ви го каже - повечето от тях нямат нагласата и манталитета да вършат работата си съвестно. Пък това да ги обучавате в нови технологии и процеси си е жива фантастика. Пак от разговор с моя роднина : питам го - "Защо шефовете ти не се опитат да внедрят по - скъпи продукти, ще печелят повече?" Отговор "Опитваха се, можем да направим прототип, но не можем да ги произведем в серии". Да преведа, ако не сте разбрали - с тези индустриални зони ще бъдем за ЕС, каквото е Мексико за САЩ. С тази разлика, че в Америка има стена и работниците не могат да избягат.
Vassil Stoychev
Рейтинг: 655 НеутралноДо коментар [#25] от "Molossian":
За водните пътища не сте прав - Дунав - плавателна река, Марица също е била плавателна между Пазарджик и Бяло море до 50-те години, връзка по вода между Варна и Дунав също е възможно да се направи.
Tod
Рейтинг: 428 НеутралноДо коментар [#37] от "Vassil Stoychev":
:) и като се събуди-суша...