
© Валдес Радев, "Фейсбук"
Илюстрация на Валдес Радев, която се появи във "Фейсбук" през юли, когато беше обявено, че заводът на "Фолксваген" ще бъде в Турция. Окончателното решение все още се очаква.
Заводът на "Фолксваген" (VW) заминава за Турция. Но може и да не замине. Политическите резерви май продължават да бавят окончателното решение. Каквото и да е най-най крайното решение и независимо дали този завод въобще ще бъде някога и някъде построен, трябва да си признаем, че Турция е привлекателна инвестиционна дестинация. Ако този път не успеем, по стар наш обичай сега можем да си посипем главата с пепел и да си повтаряме как сме изпуснали голямата инвестиция, защото ... какво ли не сме изпуснали. Типичните ни трагични тонове обаче няма да ни донесат много.
Твърденията, че "Фолксваген" не биха дошли тук, защото държавата ни е корумпирана и никой не ще да идва, са несериозни. Първо, концерн от типа на "Фолксваген" може лесно да се справи с корупцията на една държава като България. Второ, в България идват инвеститори. И, трето, от опитите да привлече "Фолксваген" България научи много.
Въпросът сега е каква е перспективата ни за следващата вълна инвестиции. И дали инвестициите ще продължават да идват, дали няма постепенно да пресъхнат или дали няма да секнат изведнъж. Ако рискът от нова икономическа криза продължи да нараства, бързата ориентация на България в евентуално влошаващия се инвестиционен климат ще е от особено значение.
Сред множеството известни и предполагаеми изисквания на "Фолксваген" (VW) е достъпът до чиста енергия. "Фолксваген" заяви, че решително преминава към нисковъглеродно производство в три направления: преобладаващо производство на електрически коли (EV), въглеродно неутрално производство и коли, захранвани с въглеродно неутрална енергия.
С други думи "Фолксваген" си поставя като основна корпоративна цел нейните коли да не отделят въглероден диоксид в целия цикъл на техния живот. Това е не само любопитен, но и доста важен стратегически обрат, който е добре да разчетем внимателно.
Репутацията на "Фолксваген" тежко пострада от така наречения дизелгейт, когато се разбра, че вредните емисии на дизеловите им коли в реални условия значително надхвърлят официално заявените показатели. С други думи, цял свят чу, че VW трови и лъже хората. Концернът бе обхванат от паника, която се превърна може би по типично немски начин в творческа паника. Десетки милиарди бяха инвестирани в нови електрически модели. Стратегията на фирмата се обърна на 180 градуса.
Щяхме ли да си гарантираме инвестицията, ако бяхме застлали Софийското поле със слънчеви панели? Разбира се, че не. Стратегията на "Фолксваген" обаче подсказва нещо важно - накъде върви не само автомобилната, но и цялата индустрия. Към частична или пълна декарбонизация.
Доста излишно е да спорим прав ли е бордът на "Фолксваген", когато взима решение за въглеродната си неутралност. Това е тяхно решение, тяхно изискване и ако искаме инвеститори като "Фолксваген", трябва да го вземем много сериозно. "Рено-Нисан" отдавна си поставиха сходна амбиция. Изпълнителният директор на BMW наскоро подаде оставка, защото се оказа, че е подценил декарбонизацията. Новият шеф на BMW Оливър Ципзе поема компанията, за да я пренасочи агресивно към електромобилността.
В същото време индустриалните постижения и размах на Китай в сферата на електромобилността и свързаните с нея индустрии тревожат всички европейски производители. И с основание. Китай убедително води света почти по всички показатели, свързани с електрификацията на транспорта, а в някои сегменти – например обществен транспорт и микромобилност – е цяла епоха напред.
На политическата сцена също се чуват решителни сигнали. Европейският парламент избра Урсула фон дер Лайен за шеф на Европейската комисия. Тя е политик, който никога не е бил ангажиран с климатични политики. Въпреки това, за да закрепи своята кандидатура, обеща да се бори за намаляване на въглеродните емисии с 55% до 2030 година на база 1990. Само преди 5 години се водеше разгорещен дебат дали тази цел да бъде 27% или "поне 27%". Сред ангажиментите на Урсула фон дер Лайен е и въвеждането на въглероден данък за внос в ЕС. Това ще рече силна подкрепа за нисковъглеродните производства и санкции за въглеродноинтензивните индустрии в страни, които внасят в ЕС. Тъй като ЕС е голям вносител и износител, тези норми ще имат неизбежно значително отражение по цял свят.
Китай въведе нарастващи квоти за електромобили и подготвя въвеждането на цялостен пазар на въглеродни емисии. Скоро след влизането му в сила ще можем да говорим за глобален пазар на въглеродни квоти или, с други думи, голяма част от индустриалните процеси ще се оскъпяват, ако емитират повече СО2 (и други парникови газове) и относително ще поевтиняват, ако са нисковъглеродни или въглеродно неутрални. Независимо къде по света се намират. Отделно политическият и публичният натиск ще принуждават истински желаните от нас фирми, като "Фолксваген" например, да преминават към изцяло въглеродно неутрален режим. Ако искаме да привлечем техните инвестиции, трябва да създадем среда, която е подкрепяща и привлекателна за въглеродната неутралност.
Добрата новина е, че България има потенциал да се вреди в това индустриално пренареждане на картите.
Преди всичко България е електроенергийна страна. Ако има енергиен сектор, с който да сме наясно, това е електричеството. Свързаните с тока индустрии днес са водещи в българския износ. България вече е значим европейски производител на електрически велосипеди, значим производител на батерии, прави опити в производството на електрически коли, производството на електрокари прави плахи опити да се възроди, български компании развиват оригинални продукти за електротранспорта, например зареждащи станции, наложи се като регионален ИТ център.
България може да развие и значима автомобилна промишленост, ако заложи на електричеството. Комунизмът вече го няма, с него си отиде и централното икономическо управление. Работата на държавата е да създава условия, не да върти сделки. Ако искаме водещи инвеститори, които освен работни места да донесат и дълбока структурна промяна на икономиката и да я дръпнат към сектори с по-висока принадена стойност, по-високи заплати и по-привлекателни за младия талант работни места, трябва да създадем условия за развитие на целия спектър от електроенергийни индустрии и да поставим силно ударение върху иновациите. Тогава ще се появи и така мечтаната автомобилна промишленост. Със или без "Фолксваген" (VW).
* To VW or to EVW? - VW e съкращението за "Фолксваген", а EV е общоприетото съкращение за електрическа кола.
Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.