To VW or to EVW?

Илюстрация на Валдес Радев, която се появи във "Фейсбук" през юли, когато беше обявено, че заводът на "Фолксваген" ще бъде в Турция. Окончателното решение все още се очаква.

© Валдес Радев, "Фейсбук"

Илюстрация на Валдес Радев, която се появи във "Фейсбук" през юли, когато беше обявено, че заводът на "Фолксваген" ще бъде в Турция. Окончателното решение все още се очаква.



Заводът на "Фолксваген" (VW) заминава за Турция. Но може и да не замине. Политическите резерви май продължават да бавят окончателното решение. Каквото и да е най-най крайното решение и независимо дали този завод въобще ще бъде някога и някъде построен, трябва да си признаем, че Турция е привлекателна инвестиционна дестинация. Ако този път не успеем, по стар наш обичай сега можем да си посипем главата с пепел и да си повтаряме как сме изпуснали голямата инвестиция, защото ... какво ли не сме изпуснали. Типичните ни трагични тонове обаче няма да ни донесат много.


Твърденията, че "Фолксваген" не биха дошли тук, защото държавата ни е корумпирана и никой не ще да идва, са несериозни. Първо, концерн от типа на "Фолксваген" може лесно да се справи с корупцията на една държава като България. Второ, в България идват инвеститори. И, трето, от опитите да привлече "Фолксваген" България научи много.


Въпросът сега е каква е перспективата ни за следващата вълна инвестиции. И дали инвестициите ще продължават да идват, дали няма постепенно да пресъхнат или дали няма да секнат изведнъж. Ако рискът от нова икономическа криза продължи да нараства, бързата ориентация на България в евентуално влошаващия се инвестиционен климат ще е от особено значение.




Сред множеството известни и предполагаеми изисквания на "Фолксваген" (VW) е достъпът до чиста енергия. "Фолксваген" заяви, че решително преминава към нисковъглеродно производство в три направления: преобладаващо производство на електрически коли (EV), въглеродно неутрално производство и коли, захранвани с въглеродно неутрална енергия.


С други думи "Фолксваген" си поставя като основна корпоративна цел нейните коли да не отделят въглероден диоксид в целия цикъл на техния живот. Това е не само любопитен, но и доста важен стратегически обрат, който е добре да разчетем внимателно.


Репутацията на "Фолксваген" тежко пострада от така наречения дизелгейт, когато се разбра, че вредните емисии на дизеловите им коли в реални условия значително надхвърлят официално заявените показатели. С други думи, цял свят чу, че VW трови и лъже хората. Концернът бе обхванат от паника, която се превърна може би по типично немски начин в творческа паника. Десетки милиарди бяха инвестирани в нови електрически модели. Стратегията на фирмата се обърна на 180 градуса.


Щяхме ли да си гарантираме инвестицията, ако бяхме застлали Софийското поле със слънчеви панели? Разбира се, че не. Стратегията на "Фолксваген" обаче подсказва нещо важно - накъде върви не само автомобилната, но и цялата индустрия. Към частична или пълна декарбонизация.


Доста излишно е да спорим прав ли е бордът на "Фолксваген", когато взима решение за въглеродната си неутралност. Това е тяхно решение, тяхно изискване и ако искаме инвеститори като "Фолксваген", трябва да го вземем много сериозно. "Рено-Нисан" отдавна си поставиха сходна амбиция. Изпълнителният директор на BMW наскоро подаде оставка, защото се оказа, че е подценил декарбонизацията. Новият шеф на BMW Оливър Ципзе поема компанията, за да я пренасочи агресивно към електромобилността.


В същото време индустриалните постижения и размах на Китай в сферата на електромобилността и свързаните с нея индустрии тревожат всички европейски производители. И с основание. Китай убедително води света почти по всички показатели, свързани с електрификацията на транспорта, а в някои сегменти – например обществен транспорт и микромобилност – е цяла епоха напред.


На политическата сцена също се чуват решителни сигнали. Европейският парламент избра Урсула фон дер Лайен за шеф на Европейската комисия. Тя е политик, който никога не е бил ангажиран с климатични политики. Въпреки това, за да закрепи своята кандидатура, обеща да се бори за намаляване на въглеродните емисии с 55% до 2030 година на база 1990. Само преди 5 години се водеше разгорещен дебат дали тази цел да бъде 27% или "поне 27%". Сред ангажиментите на Урсула фон дер Лайен е и въвеждането на въглероден данък за внос в ЕС. Това ще рече силна подкрепа за нисковъглеродните производства и санкции за въглеродноинтензивните индустрии в страни, които внасят в ЕС. Тъй като ЕС е голям вносител и износител, тези норми ще имат неизбежно значително отражение по цял свят.


Китай въведе нарастващи квоти за електромобили и подготвя въвеждането на цялостен пазар на въглеродни емисии. Скоро след влизането му в сила ще можем да говорим за глобален пазар на въглеродни квоти или, с други думи, голяма част от индустриалните процеси ще се оскъпяват, ако емитират повече СО2 (и други парникови газове) и относително ще поевтиняват, ако са нисковъглеродни или въглеродно неутрални. Независимо къде по света се намират. Отделно политическият и публичният натиск ще принуждават истински желаните от нас фирми, като "Фолксваген" например, да преминават към изцяло въглеродно неутрален режим. Ако искаме да привлечем техните инвестиции, трябва да създадем среда, която е подкрепяща и привлекателна за въглеродната неутралност.


Добрата новина е, че България има потенциал да се вреди в това индустриално пренареждане на картите.
Преди всичко България е електроенергийна страна. Ако има енергиен сектор, с който да сме наясно, това е електричеството. Свързаните с тока индустрии днес са водещи в българския износ. България вече е значим европейски производител на електрически велосипеди, значим производител на батерии, прави опити в производството на електрически коли, производството на електрокари прави плахи опити да се възроди, български компании развиват оригинални продукти за електротранспорта, например зареждащи станции, наложи се като регионален ИТ център.


България може да развие и значима автомобилна промишленост, ако заложи на електричеството. Комунизмът вече го няма, с него си отиде и централното икономическо управление. Работата на държавата е да създава условия, не да върти сделки. Ако искаме водещи инвеститори, които освен работни места да донесат и дълбока структурна промяна на икономиката и да я дръпнат към сектори с по-висока принадена стойност, по-високи заплати и по-привлекателни за младия талант работни места, трябва да създадем условия за развитие на целия спектър от електроенергийни индустрии и да поставим силно ударение върху иновациите. Тогава ще се появи и така мечтаната автомобилна промишленост. Със или без "Фолксваген" (VW).


* To VW or to EVW? - VW e съкращението за "Фолксваген", а EV е общоприетото съкращение за електрическа кола.

Ключови думи към статията:

Коментари (39)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3670 Любопитно

    Добре! Разбрах, че сме гении и произвеждаме всичко! Остана едно мъничко въпросче. Като сме толкова добри, защо сме толкова зле? А, и защо големите инвеститори ни заобикалят? Оф, те станаха два въпроса, ама нейсе.

  2. 2 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 2122 Разстроено

    https://www.youtube.com/watch?v=gsjcb7w1Y-w
    Араламбене му е майката.

    Да твърдиш, че ГЕРБ е алтернатива на БСП е като да мислиш, че диарията е алтернатива на запека.
  3. 3 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10511 Неутрално

    Фолксваген изнася мръсно производство в Турция. Ние трябва да имаме стратегия. Това е хубавото в казаното от статията

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  4. 4 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 1793 Неутрално

    С други думи "Фолксваген" си поставя като основна корпоративна цел нейните коли да не отделят въглероден диоксид в целия цикъл на техния живот. Това е не само любопитен, но и доста важен стратегически обрат, който е добре да разчетем внимателно.
    ----------------------------
    Революция ЕС!
    РДФ горижата стажат безкарбонни!

    Зелени технологии ..
    Така ще е и у нас!


    "В следващите три години Столичната община ще продължи да плаща милиони за изгарянето на RDF отпадъка, който се получава при работата на завода за боклуци. Досега тази дейност се извършваше основно в циментовите заводи, но от обявената за целта преди дни обществена поръчка става ясно.."

  5. 5 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1920 Неутрално

    Фолксваген изнася мръсно производство в Турция. Ние трябва да имаме стратегия. Това е хубавото в казаното от статията
    —цитат от коментар 3 на penetrating


    В България няма толкова чисто производство, колкото"мръсното" на Фолксваген 😉

  6. 6 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3540 Весело

    А Холцваген кога ?😂😂😂

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  7. 7 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 928 Неутрално

    Народонаселението е убедено, че "зеленият" ток е еврогейска измишльотина. Въобще не виждам тая идея да попие в гладките им мозъци.

  8. 8 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 1170 Неутрално

    Изключително лошо е, когато политиците започнат да командват бизнеса, вместо да е обратното! Всички видяхме какво излезе от това, по време на строителството на комунизма. Я да оставят фольваген да правят това, което им е най-изгодно. Пък ние да се преборим да вземем производството на електромобили. Имаме чудесни традиции - акумулаторният завод в Монтана, няколкото завода за електрооборудване и двигатели, из цялата страна, опит в производството на електрокари, чудесни машиностроителни и електро катедри в ТУ (а и в във Варна). Вярно, не можем да се мерим с немците, нито имаме опит с литиевите елементи. Но можем да прилагаме готови технологии им така, че немците да не ги е срам, както със завода в Полша.

  9. 9 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 2782 Неутрално

    Не бих си купил нищо от тия измекяри и лъжци

  10. 10 Профил на m_style
    m_style
    Рейтинг: 673 Неутрално

    Това, което не виждат политиците и авторът е нещо много просто - VW реши да направи извън ЕС новият си завод. Регулациите в ЕС от всякакъв вид, особено на трудовия пазар ПРЕЧАТ! Пречат дори на гигантите, какво остава за малкия бизнес! Преди да се ръси мозък за декарбонизацията, трябва да се каже, че дизелгейт беше спретнат срещу т.нар. от марката "клийн дизел", който се оказа не по-различен относно замърсяването спрямо останалите аналози на пазара, а не да се внушава, че VW са най-замърсяващият производител на дизели. От това не следва автоматично, че всички коли трябва да станат електрички и че цикълът на производство и експлоатация на електричките на този етап е "ЕКО", или по-Еко! Колкото до декарбонизацията - в Баден-Вюртенберг миналия месец прочетох следния надпис - "отоплявайте се на дърва и на слънце"! Никъде в Германия, Чехия и Австрия не видях реклами на пелетни котли за отопление, навсякъде в планинските и полупланинските селища без централно топлоподаване се използват дърва, наредени в дворовете по немски. И никъде, освен у нас не съм чул и видял въглища и дърва например да се слагат под общ знаменател. Ако екологията е наука, то малко трябва да се намалят децибелите на еко-политическата пропаганда и изявите на сектанти като Гретето! Аз лично ще стана веган, когато видя вълк да пасе трева!

  11. 11 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1920 Неутрално

    До коментар [#10] от "m_style":

    От 1,3 милиарда цена на инвестицията, Ердоган им дава 1,0 млрд под формата на субсидии. Какви ЕС регулации, какви 5 лева ?

  12. 12 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3835 Неутрално

    До коментар [#6] от "DDR":

    Новата занимавка на DW ,усещаш ли я.....?
    Иска по един косвен начин да окепази Турция......но на форумните почитатели на Дневник ,вече им се повдига от темата.......

    А в Турция се случиха толкова много неща.....но DW ги премълчава.....с лека ръка.....
    Например..... ПКК вече почна да убива и майките които ....близо от месец стачкуват за да спасят децата си от терористичната организация.....

    Bukalemun
  13. 13 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 1793 Неутрално

    [quote#5:"zxp53317185"][/quote]

    Верно ли боядисването , заваряването и антикорозионната катофореза на каросерията са чисти и зелени технологии?
    И освен това - нали ламарините пристигат щамповани и покрити с транспортна защита.. Която тука се измива..
    Ко прайм с водата?

  14. 14 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 1793 Неутрално

    Народонаселението е убедено, че "зеленият" ток е еврогейска измишльотина. Въобще не виждам тая идея да попие в гладките им мозъци.
    —цитат от коментар 7 на Индиана


    И подскачат срещу ВЕИ балите на Ковачки!
    БСП ги насъсква!

  15. 15 Профил на бабачко
    бабачко
    Рейтинг: 686 Неутрално

    Така или иначе ФВ ни обръщат доста сериозно внимание като инвестиционна дестинация. Всъщност южнокорейската компания за производство на батерии е най-големият партньор на ФВ за бъдещите EV. ФВ ни ги доведоха, не си мислете, че Баце е отишъл, счупил е една дъска и ония в захлас решили, че ще правят батерии тук. Баце просто трябва да договори инвестицията на държавно ниво, понеже е доста голяма. ФВ започнаха да преобурудват един завод в Пловдивската промишлена зона, който сега прави кабелите за сегашните им коли, за ел инсталациите на EV-тата. Относно заводът в Турция, мачът изобщо не е свирен, въпреки че везните клонят към Турция. Но се носят слухове, че дефакто акционерите са казали, че заводът ще е в Турция, след като УС им е представил сметката. Шефовете са били абсолютно против заводът да е там, заради неуредиците в Турция като синдикати и т.н. Изобщо може да се каже, че ФВ са си в България, въпреки че нямат завод.

    искаш нов монитор? изтрий тук: ##############
  16. 16 Профил на бабачко
    бабачко
    Рейтинг: 686 Весело

    Изобщо може да се каже, че ФВ са си в България, въпреки че нямат завод.
    —цитат от коментар 15 на бабачко


    Забравих да допълня ... И в Перник разбира се :)

    искаш нов монитор? изтрий тук: ##############
  17. 17 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3710 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Европа ("Европа") не се оплаква.
    VW ("Фолксваген") си е добре.
    EVW ("EVW"), все по Е.
    ...

    Отнесете се с въпроса в страна на Владимири и Владивостоци
    или путини и ленини.

    Вие, #1.

    До коментар [#1] от "Vlado Nikolov":

    Добре! Разбрах, че сме гении и произвеждаме всичко!
    Остана едно мъничко въпросче.
    Като сме толкова добри, защо сме толкова зле?

  18. 18 Профил на anton83
    anton83
    Рейтинг: 585 Неутрално

    Би било много интересно ако ФВ накрая бъдат принудени да изберат България.
    Или, който и да е друг производител. Това ще е огромна проверка и шок за българската икономика и пазара на труда. Ще се види дали могат да се намерят достатъчно качествени работници за поточната линия, а не просто цигани и изпаднали в безизходица хора. И така ще се разбера дали по-високото заплащане би осигурило хора за производстовот. А защо не да и върне българи от чужбина. Най-големият майтап ще е как ще се отрази на работодателите в района. Като уж високотехнологичните електроники в Ботевград, които плащат по 600 лв. на работниците си за работа в отровни изпарения. Със сигурност ще се наложи вдигане на заплати, подобряване условията на труд и подобряване на отношението. Но много производства ще фалират.

  19. 19 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1920 Неутрално

    [quote#5:"zxp53317185"]
    —цитат от коментар 13 на simChо
    Верно ли боядисването , заваряването и антикорозионната катофореза на каросерията са чисти и зелени технологии?И освен това - нали ламарините пристигат щамповани и покрити с транспортна защита.. Която тука се измива..Ко прайм с водата?[/quote]

    Волене, ти ли си ? Какви са тези несвързани мисли?

  20. 20 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 716 Неутрално

    В Турция точно пък заради това, че нямало корупция... Тя там си е на държавно ниво. Ердоган купува ирански петрол - цял свят наложи санкции, само Ердоган и китайците се правят на ударени и търгуват с терористите. Претакат на границата петрол, сменят му документите за произход, уж че е от Ирак, и го изнасят. Така и със Сирия търгуваха, докато беше войната.

  21. 21 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3670 Любопитно

    До коментар [#17] от "dnevnikar":

    И от какъв зор, решението на VW да открие завод В Турция, се връзва С Русия и Путин? Или, просто имаш мания по руснаците и лидера им? Та, защо големите инвеститори ни подминават, като бърз влак малка спирка? Ако имаш капацитета да отговориш!

  22. 22 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 1663 Неутрално

    Докато си медитираме по хоремаците хърватите си развиват Римац и не им пука.

  23. 23 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1684 Неутрално

    Заводът на фв е вече основан в Турция.
    Решението за основаването му е публикувано в държавен вестник на 27-септември. В линка има копие от държавен вестник.

    http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/son-dakika-volkswagen-turkey-kuruldu-iste-sermayesi-41342311

  24. 24 Профил на krf54523578
    krf54523578
    Рейтинг: 1424 Неутрално

    Фолксваген окончателно зачеркна Боко от Банкя. Пореден резил на гербавите.

    https://business.dir.bg/kompanii/folksvagen-registrira-kompaniya-v-turskiya-targovski-registar

  25. 25 Профил на krf54523578
    krf54523578
    Рейтинг: 1424 Неутрално

    До коментар [#15] от "бабачко":

    ХАХАХА - Бацето ти нищо не е свършил. Хванал си се поредната му лъжа. Колко намериха газ и нефт в Черно море и колкото бе направен хъб, толкова ще са и инвестициите от Корея.

  26. 26 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3064 Неутрално

    Този път много добър материал на Юлиян Попов. Вече успях да кажа по темата, че не е кой знае какво постижение VW да правят ДВГ автомобилите си, с които мислят да се разделят в България.
    Имам и една забележка разбира се. VW ще се справят с корупцията и липсата на законност в България, но едва ли искат да си го причинят.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  27. 27 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 1793 Неутрално

    [/quote]

    На идиотът всичко му се вижда несвързано..
    Айде - да му се свърже ..

    Некъф фолцвагенист се изцепва по вагински:
    [quote#5:"zxp53317185"]В България няма толкова чисто производство, колкото"мръсното" на Фолксваген
    —цитат от коментар 19 на zxp53317185

    А умни хора му напомнят за процесите при автопроизводство ..

    Примерно

    Cataphoresis is a process of electro coating metals to get a high resistance to atmospheric agents. In the case of our steering & suspension parts this is the electro coating of paint onto various steering components. This coating increases the anti-corrosive properties of the parts and is the standard for auto parts where a complete and optimal antirust protection is required.

    И как ваните за катофореза са чисти?

  28. 28 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 1793 Неутрално

    Този път много добър материал на Юлиян Попов. Вече успях да кажа по темата, че не е кой знае какво постижение VW да правят ДВГ автомобилите си, с които мислят да се разделят в България.Имам и една забележка разбира се. VW ще се справят с корупцията и липсата на законност в България, но едва ли искат да си го причинят.
    —цитат от коментар 26 на Gopeто


    Глупости..

  29. 29 Профил на amerikanbastard
    amerikanbastard
    Рейтинг: 781 Неутрално

    До коментар [#26] от "Gopeто":

    Поредните си глупости на търкалета е написал и този път всеядния спец по всичко филологът Юлиан Попов.
    До вчера драскаше, че на България не и трябва нова мощност за електричество (Белене), пък сега се оказва, че България трябва да заложи на електрическата енергия!
    Рядко в Дневник пишат специалисти, а най-вече политкоректни глашатаи публикуват.

    Freedom's just another word for nothin' left to lose
  30. 30 Профил на Turk
    Turk
    Рейтинг: 501 Неутрално

    Дрън дрън.
    Завода ще е извън ЕС, защото те в ЕС си имат достатъчно.
    Ха на Бас !

    Turk
  31. 31 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 1793 Неутрално

    Този път много добър материал на Юлиян Попов. Вече успях да кажа по темата, че не е кой знае какво постижение VW да правят ДВГ автомобилите си, с които мислят да се разделят , в България...
    —цитат от коментар 26 на Gopeто


    Верно ли Фолксваген, си мисли амен-амен да се раздели с пазарен дял от 12 милиона автомобила?
    За да се бори за 1% от купувачите?

    Ми де да знам, ама във "Фолскавген Груп" си лумкат двигатели, стой та гледай!
    МАН Марине, например е един от световните лидери за корабни двутактови дизели ..

    https://marine.man-es.com/

  32. 32 Профил на bombov_saruyar
    bombov_saruyar
    Рейтинг: 830 Неутрално

    Добре! Разбрах, че сме гении и произвеждаме всичко! Остана едно мъничко въпросче. Като сме толкова добри, защо сме толкова зле? А, и защо големите инвеститори ни заобикалят? Оф, те станаха два въпроса, ама нейсе.
    —цитат от коментар 1 на Vlado Nikolov


    Кой идиот ти каза, че сме толкова зле? Големите инвеститори определено не ни заобикалят при положение, че играхме на финала за една от най-големите инвестиции тази година. Ако собствената ти съдба е лоша то опредерлено се дължи на твоето черногледство и мрънкане.

    Ако по пътя напред, не помним как сме стигнали до тук, няма да стигнем там, за където сме тръгнали.
  33. 33 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3064 Неутрално

    До коментар [#29] от "amerikanbastard":
    Юлиян Попов е специалист в областта на енергийната ефективност.
    И няма никакво противоречие в писането му. Мощността на Белене не ни е нужна. Сегашните мощности с интелигентно инсталиране на ВЕИ и умна преносна мрежа
    ще дават необходимата електрическа енергия и на домакинствата и на бизнеса, които при тези условия ще я ползват оптимално. В тази област Българската икономика може да намери своето място.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  34. 34 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2167 Весело

    Голям смях - абсолютен гърч на един либерален умнокрасавец:

    "Комунизмът вече го няма, с него си отиде и централното икономическо управление. Работата на държавата е да създава условия, не да върти сделки. "
    Точно заради държавните условия на ЕС Фолксваген отива в Турция (така наречената и забранена "държавна помощ"). А комунизмът може и да го няма, ама такива като Юлианчо го възвръщат с централно икономическите догми за "зелева енергия".

    ""Фолксваген" заяви, че решително преминава към нисковъглеродно производство в три направления: преобладаващо производство на електрически коли (EV), въглеродно неутрално производство и коли, захранвани с въглеродно неутрална енергия.
    С други думи "Фолксваген" си поставя като основна корпоративна цел нейните коли да не отделят въглероден диоксид в целия цикъл на техния живот."

    С други думи Юлианчо лъже като дърт циганин - "нисковъглеродно производство" не означава не отделяне на СО2.

    "Преди всичко България е електроенергийна страна. Ако има енергиен сектор, с който да сме наясно, това е електричеството."
    С 10 гигавата инсталирана мощност, от които само четири са надеждни (когато не са в планов ремонт), и без никакъв износ на така прехвалената "зелена енергия", сме много зле. За туй е тая такса "обществена отговорност" (щото енергетиците не са наясно), а централите тънат в дългове заради "въглеродни квоти".
    Все някога ще закрием "Мариците" (дали заради зеленяците или поради свършване на лигнитните въглища). Тогава нужната енергия (нощем при предприятията с непрекъснат режим като Фолскваген) ще трябва да я добиваме чрез внос на скъп и прескъп природен газ. Без значение дали е мужицки, САЩисан, азерски или катарски.
    Дори и изградената преди електропреносна мрежа след "приватизацията" на свободни и демократични мургавелници вече не работи надеждно. Няма режим на тока, ама има необясними аварии и кражба на електричество, включително чрез диктувани спекулации.

  35. 35 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2167 Любопитно

    До коментар [#33] от "Gopeто":

    "Юлиян Попов е специалист в областта на енергийната ефективност."

    И какво е създал? Свръх проводим проводник, супер изолационен материал, повишил е КПД на някоя енергийна инсталация?
    Тук https://www.president.bg/static334/Yulian-Popov-enviroment/ пише, че се занимава с българска филология, малко политика и … усвояване на грантове.

  36. 36 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2167 Весело

    "ще дават необходимата електрическа енергия и на домакинствата и на бизнеса, които при тези условия ще я ползват оптимално. "

    Сиреч, багерът на Ваклин като копне тръбата на Топлофикация при "уплътняването" на Младост, да кажем, "умната мрежа" отма включва бойлерите на домакинствата (200 мегавата) и източва водата на Белмекен – Сестримо – Чаира преди бойлерът да е загрял.
    Преди три години на Иванов ден даже нямаше нужда от багер - паднаха температурите до едни мижави минус 16 градуса, парата "замръзна", избиха помпите, включиха се ел. печките и … една трета от София остана на тъмно и студено.

  37. 37 Профил на amerikanbastard
    amerikanbastard
    Рейтинг: 781 Неутрално

    До коментар [#33] от "Gopeто":

    "Юлиян Попов е специалист в областта на енергийната ефективност."
    Специалист като Вас е в писане на политкоректни клишета, ала-бала грантова лирика!

    Freedom's just another word for nothin' left to lose
  38. 38 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3064 Неутрално

    До коментар [#35] от "wanderer":
    До коментар [#37] от "amerikanbastard":

    До коментар [#33] от "Gopeто":"Юлиян Попов е специалист в областта на енергийната ефективност."И какво е създал? Свръх проводим проводник, супер изолационен материал, повишил е КПД на някоя енергийна инсталация?Тук https://www.president.bg/static334/Yulian-Popov-enviroment/ пише, че се занимава с българска филология, малко политика и … усвояване на грантове.
    —цитат от коментар 35 на wanderer


    До коментар [#33] от "Gopeто":"Юлиян Попов е специалист в областта на енергийната ефективност."Специалист като Вас е в писане на политкоректни клишета, ала-бала грантова лирика!
    —цитат от коментар 37 на amerikanbastard


    Казаха кръчма патриотите и пийниха по една шлькавица от гаража. И още по-силно се убедиха, че "такова животно нема".
    Учете се бре!

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  39. 39 Профил на buran007
    buran007
    Рейтинг: 291 Неутрално

    Ха ха може и да не замине ама замина)))))





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK