"Карго култ". Наистина ли е апокалипсис образованието?

"Карго култ". Наистина ли е апокалипсис образованието?

© Цветелина Белутова, Капитал



Текстът е препечатан от "Свободна Европа".


Втората световна война. САЩ създават военни бази в Тихия океан. Жителите на Меланезия наричат самолетите "железни птици" и започват да вярват, че при правилни религиозни ритуали тези "птици" ще донесат и на тях храни и вещи, с каквито "боговете" са дарили белите. Антрополозите наричат този феномен "карго култ", или "самолетопоклонничество". Меланезия ли казахме? Не само. В България има поне една сфера, в която се развива сходен култ – в образованието.


За седмица в България имаше две образователни събития, представени и възприети от българските граждани като апокалиптични. Първо, за по-малко от час родителите в ромските махали в Сливен, Ямбол и Карнобат прибраха децата от училища и детски градини заради слух, че "социалните вземат деца от училище".




Училището като място, където злонамерени социални работници "ловуват" деца, е определено недостигана досега степен на недоверие и параноя, обзела хиляди родители с любезното съдействие на... чакаме ДАНС и МВР да ни кажат на КОЙ.


Второ, на много места се появи информация, че "образователната реформа официално катастрофира" – по повод започването на процеса на преглед и усъвършенстване на новите учебни програми от 2016 г., което принципно е отговорност на Министерството на образованието и науката (МОН) и принципно се очаква да бъде правено на всеки 4 години...


За седмица поведението и реакциите на твърде много български граждани – иначе горди европейци и уж носители на цели 13 века значим принос в забележителната европейска цивилизация, изглеждаше като поведение на изолирано полинезийско племе със собствен карго култ.


Ритуалите и вълшебното минало


Карго култът е причудлива религиозност, която се ражда от срещата на предмодерни общества с високи технологии, попаднали в техния хабитат временно. След изчезването на мистично различните вълшебни високи технологии местните хора започват старателно уподобяване и ритуално разиграване на извънредния си опит от срещата с надеждата, че ще се повтори. И чакат чудо (повече за карго култа можете да намерите тук).


В нашия случай основният двигател на карго култа, изглежда, са страхът и паниката пред всякакви промени, включително и напълно измислени. А в центъра на собствения ни карго култ е... миналото. По причини, за които трябва да се пише отделно, твърде много от нас са убедени, че нашето минало е вълшебно и всичко е било по-добро, по-красиво и по-изобилно в миналото. Само за седмица успяхме да извършим следните "ритуали" пред олтара на родния карго култ:


* Шумно и категорично да прокламираме, че българското семейство е обект на варварско нападение от разни страни с цел да се отдалечи от съвършеното си хармонично състояние и традиционните ценности от... миналото


* Ясно да посочим виновниците за настоящето нерадостно положение на българското семейство – системите за закрила и за социално подпомагане, училищата и светската държава, които създават вредни закони и практики. Но ако прекратим дейността им, ще възстановим отново хармоничното състояние на нещата от... миналото


* На практика да проверим "бойната си готовност" да измъкнем децата от училище – това крайно "опасно" за тях място. Научихме, че сме изключително бързи, но само 5-6% от нас разбират "опасността". Ще работим още по въпроса. Предстои поход, който ще припомни на българите как са се "вдигали като един"... в миналото


* Да обявим за провал на образованието едно от малкото разумни решения на МОН в последните 15 години – да усъвършенства своевременно учебните програми на децата въз основа на данни от тяхното прилагане и констатирани проблеми. И да направим това с обилни твърдения колко съвършени са били учебните ни програми... в миналото.


Три стъпки за излизане от ситуацията


Карго култовете са забавна част от изследванията на предмодерните изолирани общности. Но, уви, те са симптом на тежка обществена парализа при развити общества като нашето. Причините за парализата са две: критична маса функционално неграмотни граждани (по официални данни такива са над 40% от активните българи във всички генерации), както и наличието на институции, изчерпали доверието на гражданите с грешки и пълна безотговорност за грешките.


След невъобразимата седмица с образователните апокалипсиси искам да оставя тук за размисъл някои възможности, които ще пропилеем, ако в спешен порядък не закрием съзнателно родния карго култ към миналото и прилежащото му чакане миналото да възкръсне по вълшебен начин и да ни дари благодат:


1. Адекватни на съвременните деца учебни програми. Ако оставим МОН да се справя пак безнадзорно със задачата да усъвършенства новите ни програми и пак да ги сервира на децата и учителите без апробация и/или предварителна оценка на въздействието, ще се отдалечим на още 4 години от най-доброто образование, което сме способни да осигурим. Още 250 000 деца ще пропуснат шанса си за такова.


2. Някакъв, дори скромен напредък в гражданската ни грамотност. 30-а година не мърдаме от бебешкия стадий на гражданска грамотност на свободни хора. Първо си пренебрегваме гражданските отговорности като капризни деца, загрижени само за личното си удобство, а после правим походи и протести да защитим гражданските си права, и все още срамно голяма част от нас не могат да различават частния интерес от публичния.


3. Миналото като учител по функционална грамотност. Докато не се разделим с илюзията, че миналото ни е вълшебно и съвършено и не започнем да го разглеждаме като каквото е – опит на хората преди нас, озовавали се в разни ситуации, от които интересни са подобните на тези, в които се озоваваме днес ние самите – само си губим времето да гледаме в миналото.

Ключови думи към статията:

Коментари (33)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2340 Неутрално

    Държавното образование отдавна е на 0 , но с частни уроци ,нещата стават по добре, като цяло нещата са сносни ,ниско е качеството на възпитанието в семействата ,от там проблемите в училищата .

  2. 2 Профил на Платон  Фъшкиев
    Платон Фъшкиев
    Рейтинг: 1469 Любопитно

    Държавното образование отдавна е на 0 , но с частни уроци ,нещата стават по добре, като цяло нещата са сносни ,ниско е качеството на възпитанието в семействата ,от там проблемите в училищата .
    —цитат от коментар 1 на edin drug


    Напротив всичко е супер!
    Влез във Фейсбук и ше се убедиш,че 99% от българете имат виШе образование!

    Всичко Дефи кьорфишек,плачеш за брутален тек!Група либерални роми,да те лашкат в парк на пейка,ти покрита с хематоми да завиеш кат линейка! BACHO LUD
  3. 3 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 2827 Неутрално

    Когато в Европа в продължение на 8 века грамотните са били 2% в България винаги са били между 40 и 70%.
    Без държава за периода 1835-1876 година България създава 1600 училища всенародно дело. В Англия-1300, в Рудия-1246.
    Европа не е впечатлена от зверства през Априлското въстание, а от многото училища.
    Та след този карти преглед, че циганите имат особено мнение към училищата е сложен и дълъг проблем.
    Но и при тях все повече убедено отиват да учат.

  4. 4 Профил на Radosveta Koleva
    Radosveta Koleva
    Рейтинг: 2044 Неутрално

    "Адекватни на съвременните деца учебни програми. "

    Не мога да разбера - сякаш програмите на МОН са творчески процес, а не обективен анализ на данните и реалността. Не е толкова трудно да се адаптират, дори не трябва, според мен, толкова и да се променят. Явно проблемите са други. А децата и родителите плащат бъркотията. Частните уроци трябва да са за допълнително усъвършенстване, а не да компенсират. И в крайна сметка цялата работа я вършат учителите. Тяхната мотивация е неизчерпаема, но възможностите им не са... Като , че ли тях никой, освен родителите не ги забелязва.

  5. 5 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1071 Неутрално

    До коментар [#1] от "edin drug":

    И прекрасно да го възпиташ първите 7 години, детето като попадне в джунглата на съвременната училищна среда, възпитанието в семейната среда има минимален ефект- критерий за подражание стават децата с най скъп телефон и най-големи джобни, пък ако ще въпросните индивиди да са тъпи и невъзпитани. Върви после обяснявай като родител, че не бива да е така...

  6. 6 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 1251 Весело

    Причините за парализата са две: критична маса функционално неграмотни граждани (по официални данни такива са над 40% от активните българи във всички генерации), както и наличието на институции, изчерпали доверието на гражданите с грешки и пълна безотговорност за грешките.
    ----------------------------------------------
    Това трябваше да е дебело подчертано и ясно структурирано в параграфи. От това прозрение следват много заключения:

    1. Със социално инженерство и спускане на решения на Европейския парламент от нахъсани комсомолки няма да стане.
    2. Образованието наистина се е провалило за последните 30 години. 40% фунционална неграмотност не са добър атестат.
    3. Личният пример е важно нещо. Щяхме да сме далеч по-добре, ако комсомолките преследваха за бездействие институциите и назначените им лидери със същия хъс, с който преследват кариера чрез внедряване на кабинетни стратегии. А, чакай! За преследване на институции властта не дава нито кариера, нито субсидии...
    4. Явно, с писане на стратегии няма да стане. Знаехме си още от Бае Тошово време, ама не пречеше да опитаме...

  7. 7 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 2703 Весело

    Къвто матряла , такива и култовете ...

  8. 8 Профил на Ι
    Ι
    Рейтинг: 1887 Неутрално

    До коментар [#3] от "Да вярваме на истината":

    “ Когато в Европа в продължение на 8 века грамотните са били 2% в България винаги са били между 40 и 70%.
    Без държава за периода 1835-1876 година България създава 1600 училища всенародно дело. В Англия-1300, в Рудия-1246.”

    Хайде по-леко с бълнуванията.

    Did you know ... that no-one ever reads these things?
  9. 9 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1071 Неутрално

    Казаков, не знам какво не ви е ясно за миналото, че така го дъвчете в статията.... По времето, когато княз Борис и Симеон Велики са строили книжовни школи, в които са се обучавали хиляди българи, предците на твоите шефове не са имали държава и са смятали книгите за магия. Как го наричате вие... карго незнамсикакво? Когато пък българите не са имали държава, през 19 век със собствени средства създали стотици училища, за да образоват децата си... Нещо което в цивилизована Англия и Франция е било привилегия на богатите. Толкоз за миналото, Казаков. Не е лошо и да четете повече история, вместо само да пишете. А обобщението как сме си прибрали децата от училищата и не сме разбрали какво става, не знам откъде ви хрумна, защото Сливен не е цяла България, а жителите на циганската махала там не са всички българи. Значи и в географиятта трябва да наваксвате пропуските в образованието си, Казаков. 😂😂

  10. 10 Профил на Платон  Фъшкиев
    Платон Фъшкиев
    Рейтинг: 1469 Любопитно

    До коментар [#9] от "Котаракът на Шрьодингер":

    Какво очакваш от Казаков!?
    Той е труженик на "Свободна Европа".

    Всичко Дефи кьорфишек,плачеш за брутален тек!Група либерални роми,да те лашкат в парк на пейка,ти покрита с хематоми да завиеш кат линейка! BACHO LUD
  11. 11 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 873 Любопитно

    Май изтървах плача за катастрофиралата образователна реформа. Кои са главните действащи лица?

  12. 12 Профил на nikolay_mihaylov
    nikolay_mihaylov
    Рейтинг: 490 Неутрално

    Посланието да оценяваме опита си и да се учим от него е добро. Несполучлива е метафората за карго култа. Прави се още една връзка (каргото е миналото ни) и става твърде далечна. Може да се каже просто култ към миналото. Което от своя страна не е някакво наше явление - това е постоянно присъствие във въображението на модерния човек, разкъсван между традицията и новото. Освен това, култът към миналото е във възход в целия западен свят.
    След тези скоби, същинското послание за учене от миналото може да се обогати - да се учим не само от миналите ситуации, подобни на днешната, а да се учим от това как преди нас са учили от опита си и са решавали проблеми.

  13. 13 Профил на gigabyte
    gigabyte
    Рейтинг: 452 Неутрално

    Министърът на образованието сигурно си има много работа. Да поръча на някого да поразпита учениците защо (почти) всички момчета ходят на фитнес и бокс, да попита девойките за техните цели, и после да прецени. Защо хора с намерение да работят в автомивка или на рецепцията в хотел посещават същия клас като бъдещите лекари, инженери и финансови мениджъри? Какво пречи на нашето образоавние да раздели тези несъвместими потоци още в 8ми или дори 10ти клас, така че да не си пречат взаимно!? Тогава всеки би получил това, което търси от живота - кифлите и миячите на коли на една страна, образованите хора на друга ...

    master
  14. 14 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1071 Неутрално

    Защо хора с намерение да работят в автомивка или на рецепцията в хотел посещават същия клас като бъдещите лекари, инженери и финансови мениджъри? Какво пречи на нашето образоавние да раздели тези несъвместими потоци още в 8ми или дори 10ти клас, така че да не си пречат взаимно!? Тогава всеки би получил това, което търси от живота - кифлите и миячите на коли на една страна, образованите хора на друга ...
    —цитат от коментар 13 на gigabyte

    Ти сериозно ли ? Мислиш, че някое дете мечтае в 8 ми клас да стане мияч в автомивка? 😂🤣


  15. 15 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 589 Неутрално

    До коментар [#4] от "Radosveta Koleva":

    Не разбирам - хем частните уроци компенсират, хем цялата работа вършат учителите. Изобщо няма такова нещо като "учителиТЕ". Има такива, които обичат децата, имат подход към тях и успяват да ги подготвят без уроци. За другите, родителите трябва да компенсират - с лично време и усилия или с уроци. Но дете, колкото и добри учители да има, не постига особени резултати, ако няма сериозни родители, които да направляват процеса. (изключвам малкия процент самодвигателни и амбициозни хора, те не са мярка, а често го правят заради дефицити)

  16. 16 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 589 Неутрално

    До коментар [#13] от "gigabyte":

    Че то се разделя след 7-ми клас, за какво е битката за елитните гимназии. Само че после дипломите са равностойни и всички отиват в университет. Понеже тези от елитните гимназии не искат труда им да отиде на вятъра, избират чужди университети.

  17. 17 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 589 Неутрално

    За статията - сравнението с карго култа е изсмукано от пръстите. Но да, този министър има добра визия, но като че ли още няма увереността да провежда реформи.Не е лесна неговата, с премиер популист, да се опълчи на цялото русофилско учителско войнство и на родители, които без кръв няма да се откажат от идеологемите от миналото. Не е време на разум сега, не само у нас, а има нужда от рационално осмисляне на целите на образованието и промяна на съдържанието.

  18. 18 Профил на Сенчеста фигура
    Сенчеста фигура
    Рейтинг: 1772 Любопитно

    Ако поради някаква щастлива случайност всичките римляни избягат в Германия, тази статия ще е написана от българин за боклучавото германско образование. Крайнолевите невежи отказват да признаят, че коефициентът на интелигентност е и наследствен, а най-големият проблем е, че римляните произвеждат умственоизостанали деца, които след това влекат родното образование към дъното. Решението е затвор за бягащите от училище със спиране на всякакви помощи.

    В Дневник.бг има точно 1 русофил, но с над 300 профила. Щраквайте му редовно ! и да пътува. „Дойче Веле" е педерастка необективна медия, а Дневник.бг вече цензурира без аргументи. Това е обидно и е противоположното на свобода на словото.
  19. 19 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10410 Весело

    В България карго-култът е на почит отдавна. Може и да не е в ролята на непозната желязна птица.
    Сещам се за "дядо Иван" или "тате носи, мама меси" :)
    А си имаме приказка за Неволята

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  20. 20 Профил на Сенчеста фигура
    Сенчеста фигура
    Рейтинг: 1772 Любопитно

    Кога „Сводобна Европа" и „Дойче Веле" ще нарекат циганите мафиоти, организирани талибани и кофти материал, защото ми омръзна ние, българите, да сме злодеи, тирани и космати балканци?

    В Дневник.бг има точно 1 русофил, но с над 300 профила. Щраквайте му редовно ! и да пътува. „Дойче Веле" е педерастка необективна медия, а Дневник.бг вече цензурира без аргументи. Това е обидно и е противоположното на свобода на словото.
  21. 21 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3424 Неутрално

    До коментар [#3] от "Да вярваме на истината":

    ”Без държава за периода 1835-1876 година България създава 1600 училища всенародно дело. В Англия-1300, в Рудия-1246.”
    Значи в Османската Империя е било рай за предприемчивите и ученолюбивите. Ако не е помагала, то явно не е пречела.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  22. 22 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 951 Весело

    "Хората на страната на Народа неизменно оставаха разочаровани, каквото и да се случи. Откриваха, че Народът не е склонен да бъде благодарен, признателен, прозорлив или послушен. Народът по-скоро беше дребнав, тесногръд, не особено умен и дори подозрително настроен към умните. Затова децата на революцията винаги се натъкваха на твърде стар проблем - не само управниците са неподходящи (това си е очевидно), ами и Народът не е какъвто трябва." - "Нощна стража"

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  23. 23 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1964 Неутрално

    "иначе горди европейци и уж носители на цели 13 века значим принос в забележителната европейска цивилизация, "

    Дотук с четенето.
    Аман от българомразци.

    Тези които се страхуват да си пращат децата на училище не са българи!
    Други са.
    И навсякъде са други.
    Интергирайте ги вие!

    Panta rhei....
  24. 24 Профил на Сенчеста фигура
    Сенчеста фигура
    Рейтинг: 1772 Любопитно

    Кога циганите ще са виновни? Омръзна ми да съм бял злодей в очите на германските "благородници". Погледнете сайта на "Дойче веле", пълен е с реч на омразата към всички бели хора в Източна Европа, а сега и "Свободна Европа" започна да хвърля кал. Омразата към бялата раса трови мозъците на списвачите на Запад.

    В Дневник.бг има точно 1 русофил, но с над 300 профила. Щраквайте му редовно ! и да пътува. „Дойче Веле" е педерастка необективна медия, а Дневник.бг вече цензурира без аргументи. Това е обидно и е противоположното на свобода на словото.
  25. 25 Профил на Сенчеста фигура
    Сенчеста фигура
    Рейтинг: 1772 Любопитно

    Тъй като това е медийна война, всеки български новинарски сайт им правото да пише безмилостна критика към Германия всеки ден с подигравки и супремасизъм спрямо германците.

    В Дневник.бг има точно 1 русофил, но с над 300 профила. Щраквайте му редовно ! и да пътува. „Дойче Веле" е педерастка необективна медия, а Дневник.бг вече цензурира без аргументи. Това е обидно и е противоположното на свобода на словото.
  26. 26 Профил на mbt34598035
    mbt34598035
    Рейтинг: 329 Разстроено

    Ще изкажа твърде лично мнение. 17 години /1987 - 2003-2004 г./ работих в училище /държавно, а не частно/, интензивно преподавайки чужд език с големи традиции у нас. Ще си позволя да кажа, че образованието на децата ни тогава /не като носталгия, разбира се, а като реална преценка/ беше на едно изключително високо ниво - като преподаван материал, като учители, като разбиране от родители, като подкрепа на общността. Да, времената се промениха, както се казва, но, по мое мнение, непрекъснатите , в повечето случаи несполучливи, промени в образованието ни докараха до днешното състояние - малко деца и младежи, които искат да се образоват качествено, малко учители, които искат да преподават качествено, малко родители, които подкрепят училището. Дано да греша! Дано посоката да се промени във верен ход!

  27. 27 Профил на vhv
    vhv
    Рейтинг: 2086 Неутрално

    Браво!
    Отрезвяващ текст, при това, посочващ и проблемите.

    (Аз лично не съм особено оптимистично настроен, имайки предвид индивидите, окопали се в министерския съвет, прокуратурата, ВСС, спорта (като цяло)...

  28. 28 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4325 Неутрално

    Имам пряк контакт с родители на учещи се деца в България и в чужбина.
    Най-съществената разлика са методите и изискванията предявявани към децата.
    Един познат от Австрия каза, че имал чувството, че синовете му изобщо не учат ( едното му дете е 6, а другото 3 клас). Толкова олекотена им е програмата.
    В същото време един друг познат от България каза колко му било трудно да обясни на сина си какво е сложно-съставно изречение, а това се изисквало най-строго.
    Ми това определение утре може да се измени. Кому е нужно да запаметява нещо което е абсолютно неприложимо в реалния живот.
    Виж ако тръгнат да учат български език и литература, тогава да.
    Но каква е ползата за един....примерно машинен инженер да знае какво е сложно-съставно изречение?
    Разбирам че да имаш обща култура е необходимо условие, но до къде трябва да се разпространява тя?

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  29. 29 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4325 Неутрално

    Браво!Отрезвяващ текст, при това, посочващ и проблемите.(Аз лично не съм особено оптимистично настроен, имайки предвид индивидите, окопали се в министерския съвет, прокуратурата, ВСС, спорта (като цяло)...
    —цитат от коментар 27 на vhv


    За да тръгне страната ни напред са необходими нови, млади и неуморими хора, а не такива стоящи по места само заради заплатата.
    Чудя се дали изобщо съществува такъв критерий в измерването полезността на заетите в образователното министерство!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  30. 30 Профил на objektivist96
    objektivist96
    Рейтинг: 2907 Неутрално

    "Уволнете учителите! Те са излишни! Аз съм учител и го казвам. Казвам го, защото трябва да ме уволните. Защото цяла година разправям на учениците си, как, ако не седнат да си научат нещата, ще ги оставя на изпити. А какво стана?
    Напук на дългия списък с по 6-7 двойки по моя предмет, смело написах необходимия брой оценки, за да закръгля до заветното „3“ за втория срок. И това беше за всички ученици от всички класове, които бяха заплашени от повтаряне.
    Обаче си научих урока от миналата година. Когато оставих на изпити сума ти и народ. Е, спуках се да пиша документация. Освен това беше голямата стъкмистика. Защото имах неявили се ученици, а трябваше да оправяме бройките за класовете на есен. Даже на единия ученик, който беше тотално неграмотен и се бях зарекъл, че няма да го пусна и да му дам диплома, в крайна сметка му я връчих.
    Обаче какво стана всъщност. Целият учителски колектив, който в края на предишната учебна година се кълнеше, че няма да го пусне съответния ученик, започна да пее друга песен.
    Полека-полека всички скалъпиха нещата така, че той да има тройка на изпита. Комисията се подписа. И по моя предмет се случи същото. А ученикът все още не беше стъпвал в училище. И така и си получи дипломата.
    Опитвайки се да си върша работата, се оказа, че е невъзможно. Материално отговорното лице (МОЛ) на училището, наречено директор, дойде и каза, че трябва да се оправят нещата. Е, оправихме ги. Неграмотните ученици след „усилено учене цяло лято“ се ограмотиха и успешно продължиха в следващата образователна степен. Успешно взеха тежките си изпити, даже и без да присъстват на тях.
    Образователната система кипеше от трескава подготовка за следващата учебна година. С размах се обработваше документацията, за да може при евентуална проверка от инспектората в началото на учебната година всичко да е наред. Когато инспекторите дойдоха пак, те целенасочено търсеха добри резултати и ги намериха. За пореден път дори не посетиха нито една класна стая. Защото документацията беше наред.
    Защото документацията е важна. Тя е всичко. В докладите на инспекторатите много често ще срещнете коментари от сорта, че ниските резултати са причинени от социалната среда извън училище или пък от проблемни деца. Но не и от образователната система. Защото системата работи, та чак пушек се вдига. Документация, документация, документация… Изрядна, изрядна, та чак толкова е изпъната, че даже не се и запитваш дали има някаква връзка с реалността.
    Е, няма, защото миналата година видях великолепно облечен млад човек на около 19, който ме помоли за помощ, защото не можеше да се справи с електронното табло с услуги, от което трябваше да получи своя номер за обслужване. Защото можеше да чете, но не можеше да осмисли написаното. И да, говорим за българче, защото някой ще опонира, че това е бил човек от малцинствата. Е, това е грамотният млад човек. Майка му и баща му дават своя принос към годишния БВП на държавата. А неграмотният млад човек получава дипломата си, въпреки че често дори не може да чете, нито дори да събира. И пак е по-грамотен от майка си и баща си, които пък дългогодишно ползват от БВП-то на същата държава.
    Защото на държавата така ѝ е изгодно. Издава закони и плаща пари, за да изкарва неграмотни хора, които са неспособни да правят абсолютно нищо полезно, освен да ползват смартфоните си, да се „тагват“ във Фейсбук и да харчат парите на родителите си. И това се случва с любезното участие на делегирания бюджет и закона, позволяващ на учениците от първи, втори, трети и четвърти клас да преминават в следващия клас, без да са изобщо грамотни. После щафетата поема делегираният бюджет. Всички сме го чували, но никой не знае как изглежда и защо е толкова актуален.
    Делегираният бюджет е все едно да развъждаш пиленца и като направят 2-3 месеца, да ги продадеш на пазара. Пиленцата на всяка цена трябва да бъдат гледани качествено и да не се допусне загубата на нито едно, защото е важна бройката. Както е важна бройката и в университетите, които вече приемат и с 2, че и даже на изпити по време на семестър минаваш само с присъствие (справка – един известен български университет от недалечната изминала седмица). Но бройката в българското училище вече придобива нови измерения. Тя е движещата сила на образователната система. Всеки ученик дава на бюджета на училището си сума от порядъка на 900-1500 лв. Това означава, че никое училище няма да изключи ученик за нищо на света, защото това е все едно да си намалиш печалбата. А оцеляването на други училища зависи от бройката на учениците.
    Но да се върна на предложението си за собственото ми уволнение. Искам добре да го обоснова, защо е нужно. Но не само моето, а и на всички учители.
    Защото българският учител вече е ненужен. Той товари системата с присъствието си. Защото е поставен в ситуация „цуг-цванг“. Или казано на разговорен език – каквото и да направи, все е грешно. Ако учителят си върши съвестно работата – пише нужните оценки, води коректно дневника с присъствия и отсъствия, ще се получи ситуация, в която огромен брой ученици ще отпадат от училище. А това е вредно за делегирания бюджет. И съответно за финансовото състояние на българското училище.
    Българският учител е принуден да търпи подигравките и униженията от учениците си. Много родители са обяснили на децата си ролята на българския ученик в българското училище. Резултатът е хиперарогантно поведение в училище. Ако не дай си боже някой учител дръзне да се опълчи на такъв ученик, следва тормоз от директора, родители, медии и колеги. Защото пиленцата са важни.
    Българският учител е принуден да търпи унижение и от директора си. Без значение какво и как работи, когато директорът (МОЛ) каже – нещата трябва да се случат. И понеже не ми се спори с радиото, тази година бях от послушните учители. Спестих си унизителни разговори с МОЛ-а. Но мои колеги нямаха моята съобразителност. Емоцията, която учител изпитва, когато вижда как МОЛ-ът на училището вписва собственоръчно оценки на ученици по неговия предмет, е неповторима. Или пък, когато си привикан, за да бъдеш „обработван“ в дирекцията, защото родителите на съответен ученик са „важни клечки“. Или пък, когато разбереш, че квесторите са подсказвали на учениците ти и затова те са изкарали повече точки от свои съученици, които са оставени да си правят изпита според правилата.
    Уволнете ги тия учители! Защото истинските виновници, които трябва да си отидат, нямат нито морала, нито интереса да си тръгнат. Затова уволнете учителите! И мен."

  31. 31 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8541 Неутрално

    Защо на друго място в Европа не се случват подобни неща. Рибата се вмирисва от главата.

  32. 32 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2217 Неутрално

    "В нашия случай основният двигател на карго култа, изглежда, са страхът и паниката пред всякакви промени, включително и напълно измислени."

    Значи, нямаме "карго култ" - вместо надежда и упование от предишни промени, карго култа, сега имаме "страх и паника" от израстъци, включително като автора. Сиреч, инстинкт за самосъхранение.
    Сравняването на краставици с тикви като това, което прави автора, е една от причините образованието у нас да е обречено.
    Преди него имаше едни други умнокрасавци, от фондация "Институт за пазарни изследвания", които твърдяха със същата идиотска категоричност, че парите като последват ученика, то той ще цъфне и върже.

  33. 33 Профил на jgu46589028
    jgu46589028
    Рейтинг: 494 Весело

    Статия писана от нефункционално грамотен човек!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK