Аналоговото ни управление пак взе на мушка частната инициатива

Централата на Airbnb в Сан Франциско, Калифорния.

© Gabrielle Lurie, REUTERS

Централата на Airbnb в Сан Франциско, Калифорния.



Владислав Панев е финансист, съпредседател на Зелено движение и общински съветник в София от "Демократична България". Текстът му е по повод предложение за изменение на Закона за туризма, внесено от депутатите Менда Стоянова от ГЕРБ и Валери Симеонов от "Обединени патриоти". С него се въвежда категоризация за имотите, отдавани под наем чрез електронни платформи като Airbnb, Booking, Facebook и др., като за хотелите и къщите за гости.


Аналоговото управление на държавата отново демонстрира, че не разбира как функционира съвременната икономика и тръгна да регулира, сертифицира, забранява, този път хотелските услуги, предлагани от Airbnb.com и подобни сайтове. Десетки хиляди българи изкарват къде основни, къде в повечето случаи допълнителни доходи от отдаване на апартаменти под наем. Клиенти са им все повечето индивидуални чуждестранни туристи, които пристигат с бюджетни полети в София, а и в други градове. Ако направим проста сметка, излиза, че хотелите няма как да поемат този поток. Според "Капитал" само в столицата се предлагат 2800 апартамента, което лесно можем да сметнем, че е равно на над 100 хотела. Това стимулира инвестициите в най-подходящите за такива услуги райони – евтини и с добра комуникация, предимно на север от метростанция "Сердика". Да не говорим, че много туристи предпочитат да спят при домакини, а не в хотели. За получаване на по-добра представа за мястото, което посещават.


Едно на ръка, че икономиката на България спестява огромни площи за строителство




на такива места за настаняване, които могат да се използват за паркове, спортни съоръжения или друго. Второ, и без това София има сериозен проблем с празните жилища, които по различни оценки са средно 20% от общия фонд. През Airbnb и подобни поне на част от тях се намира приложение, и то такова, което е печеливше. Всички те плащат данъци. Разплащанията през тези сайтове се извършват електронно, няма пари в брой, което означава, че са лесно проследими.


Логиката на вносителите на промените Менда Стоянова и Валери Симеонов обаче е друга. Защо може да е просто, след като може да е сложно, питат те! И се опитват да задължат апартаментите да се сертифицират в туристически обекти от клас Б, да ходят до общината, да попълват декларация, да слагат табела, да обявяват тарифа... Ако не го направят до 3 месеца – глоби и спиране на дейността. Не само за тях, но и за платформите, които посредничат. Нещо, което в динамичния свят на електронните услуги е много остарял подход.


Днес, ако предлагаш качествено настаняване, рейтингът ти е висок и можеш да си позволиш да покачваш цените си. И обратното, ако има много оплаквания от клиенти, цената ти пада, никой не иска да спи при теб и на практика изпадаш от пазара. Така действа пазарът в България, в Сомалия (откъдето се върнах преди седмица и – да, и там се предлагат и Airbnb, и други), в Индия и в САЩ.


Няма книги за оплаквания, никой не ползва централен телефон на министерството на туризма,


ако иска да критикува домакина си. Какъвто телефон се похвали, че е пуснала министър Ангелкова. Това важи не само за хотелите впрочем, но и за ресторанти, кафенета и каквото се сетим.


Лесно е да си представим до какво ще доведе налагането на бюрократщина върху апартаментните нощувки. Много хора ще се откажат от тях. Районите като този на север от "Сердика" отново може да тръгнат да западат, защото привлекателността им ще спадне. И държавата ще трябва да се намеси като "Спасителят в ръжта" и да финансира по европрограми от типа "Красива София" фасадите на сградите. Нещо, с което в момента все по-добре се справят собствениците им.


Вярно е, че в много европейски градове има недоволство срещу тези услуги. Само че София има други проблеми за решаване в момента. Като


огромния процент празни апартаменти и окаяния вид на централни квартали.


Именно ако се остави частната инициатива, тя ще реши тези проблеми. Като освен това ще осигури достатъчно места за настаняване, които да поемат увеличаващия се туристически поток, без да се налага строителството на стотици нови хотели. Със свързаното с това унищожаване на зелени площи.


Директно мога да направя паралел с унищожената преди четири години автомобилна услуга Uber. И там новите технологии бяха спрени заради интереса на няколко големи играчи в таксиметровите услуги. Споделените автомобили (слава богу "Спарк" са на пазара) решават друг централен въпрос – с паркирането. Сега в над 90% от времето автомобилите в София са паркирани някъде. Представете си какво означава да свалим този дял само с няколко пункта. Ще са необходими двойно по-малко места за паркиране, което ще позволи да изградим много по-красива София. Светът върви натам. И ние също. От нас зависи с какви крачки обаче.

Ключови думи към статията:

Коментари (74)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на vankata1
    vankata1
    Рейтинг: 1185 Неутрално

    AirBnB ще го има по света независимо дали някакви български или други бюрократи се опитват да го регулират. Също и Uber.
    Не съм 100% фен на тези услуги, но те са легитимни, самоорганизиращи се фирми и много успешно задоволяват определено търсене на услуги като свързват купувача с продавача на услугата. Ако някой може да го направи по-добре - да заповяда!

  2. 2 Профил на Nick F
    Nick F
    Рейтинг: 1150 Неутрално

    Абе нали зелените бяха леви, а според някои ДБ бяха ултралевичари ...
    Та защо тоя рипа срещу вкарването на още държава в бизнеса и още чиновници на хранилка ? И иска свобода на частната инициатива.

  3. 3 Профил на 3аНиЗа
    3аНиЗа
    Рейтинг: 1977 Весело

    "Защо може да е просто, след като може да е сложно..." - лутането е присъщо за неориентирани хора, които не само усложняват своя бит, а най-вече този на другите. Те така се чувстват значими, но само в собствените си лабиринти.

    Коментиране на анализираното, вече...
  4. 4 Профил на zhoo
    zhoo
    Рейтинг: 35 Неутрално

    Поредният лобистки закон наГЕРБ

  5. 5 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1158 Неутрално

    Никой няма да може да забрани Букинг, Еърбиенби и т.н. Има елементарни решения за това, които ще направят всяка регулация смешна. И да - време е да се върне Uber.

    http://www.youtube.com/watch?v=wPw0Z5CtKTs
  6. 6 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5921 Неутрално

    До коментар [#5] от "Пипера е много лют":

    Може д забранят мрежата по руски образец. Не ги подценявай !

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  7. 7 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 1780 Неутрално

    До коментар [#6] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Чак пък да я забранят. Лошото е, че чиновниците се чудят по цял ден какво да правят, и понеже нямат достатъчно акъл - само глупости, тук регулацийка, там регистрацийка, тук една таксичка и пр. Големи вредители.

  8. 8 Профил на Анти Шишковци
    Анти Шишковци
    Рейтинг: 758 Неутрално

    Контрапункт на аналогово управление е дигитализация на администрацията или цифрово управление. Българина е подложен на непрекъснато отвличане на вниманието му с несъществени неща, зад които се крие идеята за поредното му съдиране на кожатаа, но в същото време се отвлича вниманието му от истински сериозни неща, като например електронното правителство, глътнало до тук над 3 милиарда. В България не трябва да има електроно правителство! Защо? Там, където е направено корупцията е сведена до минимум. Направено е защото е имало политическа воля - най-важното условие за целта!
    Киберзащитата и електронното правителстмо са силно свързани, следователно не трябва да има и киберзащита!
    Правилното е да се тълкува причината, а не следствието. Защо има цели отдели, дирекции, служби тайни и явни зо киберзащита, но киберзащита няма?
    Защо тези структури са некомпетентни?
    Не е защото длъжностните лица, назначени в тези структури са некомпетентни, а защото умишлено се провежда политика за неработеща администрация, в състава на която влизат и органите, отговарящи за киберсигурност. Киберсигурност не е само антивирусна защита, а способност да наблюдаваш в реално време какво се случва в мрежата, кой къде бърника и защо, кой какви права има, отдалечено въвеждане на забрани и разрешения и много др. Т.Е. органите за целта не могат да управляват мрежата (свързаната администрация) защото са слепи. Не им е позволено да разполагат с технологии за наблюдение, позволяващи им ефективно управление, което е същността на киберсигурността. По същество, ефективна система за киберсигурност ще позволи да се контролира в реално време връзката между НАП и митниците примерно, за да не може внос на контрабанден алкохол, примерно, да бъде представен за дамски превръзки. Или каква е връзката между "мъртвите души" в ЕСГРАОН и ДПС примерно при обработката на изборните резултати в ИО (не случайно там са само техни кадри, имащи единствено право на достъп до базите данни) и как се появяват в парламента така наречените политически патерици. Някой задава ли си въпроса каква е връзката между откритите от ЕК хиляди фалшиви наличности на крави и усвояваните евросубсидии за тях? Затова правосъдната система трябва да е подчинена на тези, от които зависи и киберсигурностна!!! На практика не само киберсигурността а цялата държава, превърната отдавна в територия на обречените!!!
    Дефиницията за демокрация може да се изтълкува и като кучето, което скача според тоягата. Т.е. тоягата трябва да е в народа. Нещата в България са обърнати.

  9. 9 Профил на 1107
    1107
    Рейтинг: 919 Неутрално

    Какво е туй Аирбнб?!?
    Ще се сложат едни хора и те ще казват какво може, какво не може и колко трябва да им се плаща. Малко ред да има!

  10. 10 Профил на kirilspasov
    kirilspasov
    Рейтинг: 313 Неутрално

    Написах го в другата статия, ще го напиша и тук... имам малък хотел, работя по всички правила на закона. За съжаление, AirBnb потребителите ни оказват сериозна конкуренция, но нелоялна... Не ме разбирайте погрешно, не съм против AirBnb, ВСЕКИ ИМА ПРАВО ДА ВАДИ ХЛЯБА ПОД СЛЪНЦЕТО, но да спазва правила... AirBnb потребителите, не регистрират гостите си, не плащат тур. данък, ддс, печалба, осигуровки (при необходимост)... Една категоризация ще ги изкара на светло... друг е въпроса, това ли е начина, но все пак, за да излязат на туристическата карта, трябва да се категоризират, опишат, регистрират или както искате го наречете... айде, почвайте с минусите...

  11. 11 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5921 Неутрално

    До коментар [#10] от "kirilspasov":

    На теб кой и какво ти пречи да работиш като тях? Каква категория сънуваш ако някакви хорица отдават една стая и си докарват понякога някой лев към пенсиите ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  12. 12 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1158 Неутрално

    До коментар [#6] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Аз съм сигурен, че подобни мисли минават в главите на местния милиционерски гербериат. Това обаче е отвъд силите им и няма да се случи.

    http://www.youtube.com/watch?v=wPw0Z5CtKTs
  13. 13 Профил на lino_santino
    lino_santino
    Рейтинг: 610 Неутрално

    Кой ще спечели, ако се създават излишни категоризации за Airbnb?
    Нещо на поръчков закон мирише, спонсориран от съюза на хотелиерите.
    Бизнеса им запада и конкуренцията не е удобна.

  14. 14 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2138 Неутрално

    Очевидно е, че е необходими някаква регулация на тези платформи.
    Много европейски градове изпищяха от разпищолени "туристи".
    Точно толкова очевидно е, че НЯМА ДА СТАНЕ ТАКА!!!

  15. 15 Профил на К2
    К2
    Рейтинг: 2993 Неутрално

    Поредната "десна" идея на управляващите.

    SHADOWS of SOFIA
  16. 16 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1794 Неутрално

    много обичам като почнат разни аналогови меринджеи да се изживяват като напредничави умници. На господина бих му препоръчал първо да си изясни понятието „аналогов” и после да се изказва.
    Иначе юбер мюбер, еърбнб букинг и т.н. никой не им регулира „цифровизацията”, но няма как да им се позволи да оперират в сивия сектор, да не плащат данъци, да не подлежат на регулации, най-малкото защото това им дава нелоялно предимство пред нормалните хотели, къщи за гости, хостели, таксита, които са натоварени с данъци, регулации и разходи. Не е нормално една държава да наказва хората, които спазват закона, като осигурява предимство на тези, които не го спазват

  17. 17
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  18. 18 Профил на DS
    DS
    Рейтинг: 754 Неутрално

    Дали е Airbnb или "Давам стаи под наем" и в двата случая имаме доходи, подлежащи на облагане...Въпросът не е полезни ли са тези платформи за развитието на градовете или не- въпроса е принципен, а именно може ли да се работи без да се спазват правилата под предтекст че видите ли държавата не е направила нищо за тези бизнеси, но иска да ги обложи с данъци. Ми НЕ- работиш, печелиш, плащаш данъци, а ЮБЕР го спират в Лондон...

    Както „Дневник” се бори с БСП, така „Работническо дело” не се е борило с капитализма"
  19. 19 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5921 Неутрално

    До коментар [#7] от "boevbisser":

    Май си един от малкото, които всеоще не са разбрали по кой модел и подражание са схемите в Бг по време на целия преход и управлението като цяло.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  20. 20 Профил на tediblabla
    tediblabla
    Рейтинг: 336 Неутрално

    До коментар [#18] от "DS":

    В някой държави собствениците си декларират доходите от Еър бнб и си плащат данъци. Не и в България, но тук и доходи от дългосрочни наеми малко хора декларират, купуват си апартаменти на фиктивна цена и т.н. , така че платформите са ни най-малкия проблем.

  21. 21 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1158 Неутрално

    До коментар [#10] от "kirilspasov":

    Кире, ако два апартамента или пет стаи в квартала оказват натиск на хотела ти, явно нещо в услугата ти не е достатъчно, за да караш хората да плащат повече пари за нещо, което понякога искат да имат като базова услуга.

    http://www.youtube.com/watch?v=wPw0Z5CtKTs
  22. 22 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5921 Неутрално

    До коментар [#18] от "DS":

    Какво общо има категоризацията с плащането на данъците ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  23. 23 Профил на DS
    DS
    Рейтинг: 754 Неутрално

    До коментар [#18] от "DS":В някой държави собствениците си декларират доходите от Еър бнб и си плащат данъци. Не и в България, но тук и доходи от дългосрочни наеми малко хора декларират, купуват си апартаменти на фиктивна цена и т.н. , така че платформите са ни най-малкия проблем.
    —цитат от коментар 20 на tediblabla



    Нека да почнем от някъде - дори и от най- малкия проблем. А Андрешко бе положителен герой при социализма, нали, да сме европейска държава с ц...ки номера ли е нашия идеал?!

    Както „Дневник” се бори с БСП, така „Работническо дело” не се е борило с капитализма"
  24. 24 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5921 Неутрално

    До коментар [#20] от "tediblabla":

    Решението е много лесно и просто. Надявам се в НАП го знаете като водещи специалисти по темата.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  25. 25 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5921 Неутрално

    До коментар [#23] от "DS":

    Пак те питам- какво общо има категоризацията в случая?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  26. 26 Профил на kirilspasov
    kirilspasov
    Рейтинг: 313 Неутрално

    До коментар [#11] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Кмете, далеч си от истината... има цели кооперации, хора с десетки апартаменти в AirBnb (лично познавам такива)... в голямата си част, това не са хора "докарваща си някой лев към пенсията"... познавам проблема, не говоря неща наизуст... аз лично работя с AirBnb, в това няма нищо лошо... пак ще го кажа - дали ще е категоризация, регистрация или друга форма на изсветляване, но тези хора трябва да играят по правилата на икономическата среда в България... не е честно, спрямо другите играчи на пазара... казвам го от опит...

  27. 27 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1158 Неутрално

    До коментар [#17] от "uq":

    Плащането на данъци е най-лесно. И за самите Uber, Booking и AibBnB, които могат да бъдат облагани за приходите си в България, независимо къде са регистрирани (Франция и други страни го правят). А техните отчисления към наемодателите са по банков път - нищо по-лесно няма от това да бъдат хванати. Въпросът опира до администрация, която както знаем не може със собствените си сървъри да се оправи.

    http://www.youtube.com/watch?v=wPw0Z5CtKTs
  28. 28 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5921 Неутрално

    До коментар [#26] от "kirilspasov":

    Колко си удържа посредникът ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  29. 29 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5921 Неутрално

    До коментар [#26] от "kirilspasov":

    Ами ако е истина ги докладвай на НАП като съвестен гражданин. Ще ти се зарадват.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  30. 30 Профил на Tod
    Tod
    Рейтинг: 296 Неутрално

    Цените на предлаганите апартаменти ще се вдигне. Нищо повече. Като имаш бюрократични разходи-цените растат. Стига мрънкане. Има хора дават по 5 и нагоре апартамента, та те са мини хотели :)

  31. 31 Профил на kirilspasov
    kirilspasov
    Рейтинг: 313 Неутрално

    До коментар [#21] от "Пипера е много лют":

    Много грешиш... легловата база в AirBnb е много по голяма от легловата база на хотелите, говоря за град Пловдив... не са "два апартамента и пет стаи"... И разликата в цената идва именно от налозите които плащаме ние, а те не плащат... давам ти пример: аз плащам 1% туристически данък, 9% ДДС, 10% данък печалба, осигуровки на камериерки, рецепционисти, работник кухня, тока ми е по-скъп (фирмен) и подлежа на десетки проверки за ДДД, контрол на храните и т.н... така описаните налози са ми около 30% от цената на нощувка... точно толкова съм и по-скъп от алтернативите в AirBnb... Пак казвам - НИЩО ПРОТИВ AIRBNB (и всички подобни платформи), ПРОСТО ТРЯБВА ДА ИГРАЕМ ПО ЕДНИ И СЪЩИ ПРАВИЛА... аз лично ползвам услугите на тези платформи, и адмирирам че ги има...

  32. 32
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  33. 33 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3083 Любопитно

    Всичко е за пари. Горанов се хвали с огромни приходи, висока събираемост, но явно нещо куца в системата. И то, сериозно. Расте само държавната администрация (много сериозно, все пак са бойкови избиратели), а за това трябват пари. Да му мисли обикновения човек, изпълняващ ролята на брашнения чувал. А високият ръст на БВП, дали не е следствие на инфлацията?

  34. 34 Профил на kirilspasov
    kirilspasov
    Рейтинг: 313 Неутрално

    До коментар [#28] от "КМЕТ В СЯНКА":

    AIRBNB - 3%
    BOOKING - 15%

  35. 35 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 4643 Неутрално

    Не пипайте хазяйката с виенската кифла и каничката с кафе!!!

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  36. 36 Профил на Свинчуга
    Свинчуга
    Рейтинг: 1713 Неутрално

    Всичко е за пари. Горанов се хвали с огромни приходи, висока събираемост, но явно нещо куца в системата. И то, сериозно. Расте само държавната администрация (много сериозно, все пак са бойкови избиратели), а за това трябват пари. Да му мисли обикновения човек, изпълняващ ролята на брашнения чувал. А високият ръст на БВП, дали не е следствие на инфлацията?
    —цитат от коментар 33 на Vlado Nikolov


    Ами на никой не му е приятно да хрантути убитаци по гишетата и кабинетата, които по цял ден висят тука да бият плюсчета и минусчета, повтаряйки слабоумните опорки за опашки на коня и болшевики, излезли като от главата на простия им вожд.

    Обичам да грухтя и плюскам.
  37. 37 Профил на DS
    DS
    Рейтинг: 754 Неутрално

    До коментар [#22] от "КМЕТ В СЯНКА":


    До коментар [#25] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Нищо.

    Както „Дневник” се бори с БСП, така „Работническо дело” не се е борило с капитализма"
  38. 38 Профил на Are de
    Are de
    Рейтинг: 73 Неутрално

    Пуснах една сълза за клетите хотелиери и бедните таксиджии, които положително никога не са били и няма да са в сивия сектор. Винаги изрядни платци, конкуренти на ай ти сектора по заплати. Да живее българския хотелиер и превозвач!

  39. 39 Профил на znayko84
    znayko84
    Рейтинг: 690 Неутрално

    Като цяло съм съгласен. Само аргумента с автомобилите има нужда от уточнение. Без автомобил в София не може. Мрежата на метрото е неразвита. Ако съпоставим с коя да е известна европейска столица ще установим, че спирките следва да са два до три повече. Не говорим въобще за автобусни, трамвайни и т. н. линии и честота на движение на превозните средства. В неделя в 18 часа на Музикалния театър уредбата гордо обясняваше, че тролея ще пристигне след 28 минути о. О
    Демек, за да намилите автомобирете следва да ппедоставите алтернатива, която да е хем по-евтина, хем по-удобна. С рестрикции не става...

  40. 40 Профил на kapitan_laino
    kapitan_laino
    Рейтинг: 912 Неутрално

    До коментар [#17] от "uq":

    Проблемът както го дефинираш е неспособността на държавата да направи проверка и да си взима данъците. От онзи процент, който не ги декларира. Затова с проблема се подхожда сталинистки - удряме всички. По същата логика София я отрупаха с грозни колове, защото КАТ не може да се справи с паркиращите по тротоарите. Кардинално решение, милиционерско.

  41. 41 Профил на karik
    karik
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Освен тотално непознаване на материята, но в Туризма е лесно. Всеки е ходил на хотел и ресторант, защо да не разбирам как се управляват.
    Първо апартаментите за краткосрочно наемане са само част от микса на предлаганите обекти за настаняване и това не изключва нови хотели. Няма как да насочиш корпоративен сегмент или MICE към апартаменти.
    Второ - и към настоящия момент има изискване за категоризация на всяко едно място за настаняване. Добра или лоша, наредбата съществува и трябва да се спазва. Неспазването и е незаконна и от друга страна ощетява напълно легалните играчи, защо оператор с 2-3 апартамента не плаща почти нищо, а малък семеен хотел с 10 стаи, плаща градска такса, застраховка, такса за категоризация и тн.
    Трето - всички проблеми на подобен тип апартаменти са ясни и видими /не напразно AirBnb започват да обикалят всичките си обекти в цял свят, за да ги проверят след всички проблеми, които имаха /изнасилвания, убийства и т.н./ - не казвам, че те са виновни просто модела трябва да бъде подобряван и контрола към него (по същия начин стоят нещат с Facebook)

    хмммм....
  42. 42 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1007 Весело

    После да ни наложат от 3 до 5 дни в годината ходене до Гърция ,че и те са много не лоялни спрямо българския хотелиер ,който развива постоянно продукта си ,наема и плаща високо на служителите си и винаги ,винаги е коректен към...към Бюджета.О и спазва всички архитектурни и еко изисквания.Да живей Българския туризъм най-съвременния на света.

  43. 43 Профил на stoiank
    stoiank
    Рейтинг: 1173 Весело

    Българите сме супер порода хора, искаме да няма никакви ограничения когато правиш бизнес- да може и никакви данъци да не се плащат естествено. Но когато стане проблем-Държавата майка да ни спасява. И при закъснели полети, и при отменени резервации, и при фалирали агенции, да не говорим от някакво смешно бедствие. Това застраховки, проучване на партньори, осигурвовки, че и данъци е за глупаците. Не случайно човек с нулево образование ни управлява.... Само казвам, че няма как агнето да е живо и хората сити.

  44. 44 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5921 Неутрално

    До коментар [#34] от "kirilspasov":

    Тук пишеха, че за стаите им вземат 20 %.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  45. 45 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5921 Неутрално

    До коментар [#30] от "Tod":

    Знаеш ли каква е разликата ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  46. 46 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3083 Неутрално

    До коментар [#36] от "Свинчуга":

    За съжаление, толкова си им е акъла. Калинки некадърни.

  47. 47 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10615 Неутрално

    Аналогови хора да се намесват в цифрова среда е като влизане на слон в стъкларски магазин :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  48. 48 Профил на wnl03619584
    wnl03619584
    Рейтинг: 1533 Неутрално

    До коментар [#10] от "kirilspasov":

    Абсолютно сте прави. Всички в бранша, трябва да отговарят на едни и същи правила и да плащат едни и същи данъци!! Същото се случи и със "споделения" транспорт, демек такситата с частни коли. Не случайно забраниха дейността на няколко подобни компании, докато не си изкарат всички лицензи, което те не пожелаха да направят!!

  49. 49 Профил на kykyyy
    kykyyy
    Рейтинг: 585 Неутрално

    Тук не става дума просто за събираемост на данъците, които частниците хазяи в повечето случаи не плащат. Това е в компетенциите на НАП. Лобистите обаче не искат да събират данъци. В последните години имаше напъни от бранша на квартирантите да ги легализират като вид туристически обекти и да плащат туристически данък. Но лобистите не искат това. Те искат да приравнят единия апартамент и дори едната стая с хотел. Следват инспекции, ХЕИ, задължителни паркоместа, денонощна рецепция и т.н. Не случайно никъде не съществува хотел с една стая. Това е невъзможно.

  50. 50 Профил на fio41315648
    fio41315648
    Рейтинг: 1757 Весело

    До коментар [#10] от "kirilspasov":
    Напишете името на хотела, за да го избягвам!!!!

  51. 51 Профил на fio41315648
    fio41315648
    Рейтинг: 1757 Весело

    До коментар [#31] от "kirilspasov":
    В Air BnB, камериерки няма, или викаш да ги задължат да има?

  52. 52 Профил на zapp
    zapp
    Рейтинг: 487 Неутрално

    А-а-у-у-у-у-у.А-а-а-у-у-у-у!Голяма олелия за жълти стотинки.Гоним големите инвеститори, обрахме във времето доста банки( не само КТБ),а вносителите се загрижили за триците , че те са най-важни.Няма да го нарека ,,мислене на комунопитек,, това си е чиста проба овластена идиотия.Така е с управлението на водите, мерките да върнат някой от чужбина (след като са положили доста усилия да го прогонят), липсата на поглед, че много си отиват, а малцина ще се върнат, безбройните регулации( които кой знае ?!)увеличаващи корупцията и задушаващи едва мърдащата местна икономика, за съд прокуратура да не говорим ,това е разговор за орли и костенурки...Хак ни е! Както е казал Пенчо Славейков- Не народ, а мърша!.В какво сме се променили?????

  53. 53 Профил на Мърмор
    Мърмор
    Рейтинг: 1183 Неутрално

    Четох, четох и стигнах дотук "...което ще позволи да изградим много по-красива София..."
    Ами, може. Къде ще я градим?

  54. 54 Профил на kirilspasov
    kirilspasov
    Рейтинг: 313 Неутрално

    До коментар [#51] от "fio41315648":

    Ай стига ве, стаите сами се почистват, прането не се цапа... дай я тази технология и на нас, тъпите хотелиери... как не съм се сетил, деля си хотела на 10 апартамента и нямам нужда от камериерка... само да те светна, че дори и сам да си почистваш, сам да си си настанител, рецепционист и управител, то ти извършваш услуга и подлежиш на данъчно-осигурителни действия... друг е въпроса, че голяма част от играчите на пазара, не са с един апартамент, а с много такива, ползват услуги на камериерки, настанители и външни услуги по пране, но не плащат една стотинка данъци.... това ли толерираш???? Изобщо избойте си го от главата, че AirBnb е видиш ли хазяйката с виенската кифличка, добавяйки, някой лев към пенсията... на 90% това си е бизнес, в пълния му смисъл на думата...

  55. 55 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2032 Неутрално

    Airbnb е абсолютно аналогично на Uber...

    Тези услуги са конкуренти на съществуващи такива, но използват празнини в закона, които им позволяват да намалят разходите си и да завземат дял от традиционните такива.

    Това е нелоялна конкуренция. Airbnb, Uber спестяват разходи от такси, лицензи, застраховки. Поради ред причини, същите тези услуги улесняват неплащането на данъци от крайните точки (шофьора или рентиера).

    Решението може да е в две линии - или да бъдат принудени да влезнат в същите регулаторни рамки като традиционните доставчици на услугата или да бъдат намалени регулаторните изисквания за останалите до нивото на Uber и Airbnb, демек да няма никаква регулация. Първия начин ще направи новие услуги неконкурентни заради повишената им цена,. Втория начин силно вероятно ще рефлектира на качеството на услугите...

    Само си представете, какво се случва, ако човек загине в инцидент с Uber автомобил по време на превоз на пътник. Застраховтелната компания ще откаже плащане гаранция. Същото е с Airbnb....

  56. 56 Профил на Dankol
    Dankol
    Рейтинг: 768 Неутрално

    Егати колко много рев за едни 10% корпоративен данък ! А то даже ще могат да си приспадат и разходите като ток , вода , данък имот и даже и фактури за пране на чаршафите ! И пак ще бъдат конкурентоспособни спрямо хотелите , които плащат заплати на персонала , ток по производствени цени и т.н.

  57. 57 Профил на Dankol
    Dankol
    Рейтинг: 768 Неутрално

    Големият рев е заради това , че в платформите има големи играчи с по десет и повече апартамента , и сега няма как да си докажат произхода на парите за имотите !

  58. 58
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  59. 59 Профил на Barbarossa
    Barbarossa
    Рейтинг: 731 Неутрално

    Авторът е забравил да пише термина "Категоризира", поредният евфемизъм за разрешителни и лицензиронни режими.
    И въобще за така любимата на чиновничеството зависимост на бизнеса от това същото чиновничество.

    В деня, в който си кажем "И така може", всичко е загубено.
  60. 60 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8870 Неутрално

    Валери го ползват да внася лобистки закони.

  61. 61 Профил на frisky
    frisky
    Рейтинг: 981 Неутрално

    Аз пък не разбрах това реклама на Спарк ли е или какво?
    Спарк и Юбер са коренно различни услуги и сравнението им е несъстоятелно, но като се има предвид, че господинът е от ДБ, що да не поплюе, ей така, за спорта.

    Да се знае: https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7729679
  62. 62 Профил на frisky
    frisky
    Рейтинг: 981 Неутрално

    До коментар [#10] от "kirilspasov":На теб кой и какво ти пречи да работиш като тях? Каква категория сънуваш ако някакви хорица отдават една стая и си докарват понякога някой лев към пенсиите ?
    —цитат от коментар 11 на КМЕТ В СЯНКА


    До коментар [#6] от "КМЕТ В СЯНКА":Аз съм сигурен, че подобни мисли минават в главите на местния милиционерски гербериат. Това обаче е отвъд силите им и няма да се случи.
    —цитат от коментар 12 на Пипера е много лют


    Лют пипер, все ми е изглеждало, че си по-смислен от кмета, ама нейсе.
    Няма такива филми с по 1 стая за някой лев. Имам такъв имот, познавам десетки хора с такива имоти, масово са млади и активни, а не пенсионери, закъсали за 5 лв. Аз лично си плащам 10% данък и не мрънкам, но много хора си го спестяват, е, правилно ли е?
    За кмета-комунист да цакаш държавата е приемливо, това го разбирам, ама уж денсите ДБ да творят такива глупости, само за да са контра, е смешно.

    Да се знае: https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7729679
  63. 63 Профил на fio41315648
    fio41315648
    Рейтинг: 1757 Неутрално

    До коментар [#54] от "kirilspasov":
    Пак ви моля, напишете името на хотела!!! И като човек ползвал, ще ви издам тайна, места с постоянна заетост имат камериерка, такива с непостоянна- нямат! А в/у какво се дължат осигуровки, е тема отвъд интелектуалните ви способности! И да не забравите името на хотела!!!!!

  64. 64 Профил на Dankol
    Dankol
    Рейтинг: 768 Неутрално

    Големият вой на Юберджиите и АйрянБибиткаджиите ми напомня на воя , който се носеше от римските махали когато им слагаха таблата с електромери по стълбовете !

  65. 65 Профил на frisky
    frisky
    Рейтинг: 981 Неутрално

    До коментар [#63] от "fio41315648":

    Нищо подобно, собственици с по няколко имота ползват услугите на чистачки а.к.а камериерки.

    Да се знае: https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7729679
  66. 66 Профил на borkar
    borkar
    Рейтинг: 715 Неутрално

    ArBNB - в превод: аз съм алчен егоист и не ми дреме за съседите, интересуват ме само парите!

  67. 67 Профил на canuck99
    canuck99
    Рейтинг: 643 Неутрално

    Някои от нашите политици првят всичко което се сетят за да увеличат бюрокрацията. И за наемането на апартаменти, и за къмпингуването. Защо тези които отдават пода наем трябва на всеки 3 месеца да внасят данък?

  68. 68 Профил на fio41315648
    fio41315648
    Рейтинг: 1757 Весело

    До коментар [#65] от "frisky":
    В белия свят, а предполагам и у нас ползват чистачка, камериерка йок!!! А чистачката не е на договор именно, поради непостоянната заетост! Взимат я от агенция, която агенция трябва да следи за осигуровките! По- просто не мога да обясня, дано разберете!

  69. 69 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 2030 Неутрално

    Тези платформи се регулират масово. И самите те имат десетки модели за регулиране. Правилния начин е да седнеш и да говориш с доставчиците и те ще ти обяснят кои мерки до какви ефекти са довели в стотиците градове, където се прилагат от години. След това да седнеш и да предложиш 2-3 варианта на публиката като ясно обясниш кое до какво води със съответната математика и тогава да решиш. Освен това отделните общини трябва да си решават, а не за цялата страна едно и също

    Toss a coin to your witcher, oh valley of pleeeentyy oh ohhh
  70. 70 Профил на Armagedon
    Armagedon
    Рейтинг: 761 Неутрално

    Няма хотелиерска дейност при платформите.По скоро е услуга за услуга т.е. аз ти идввам на гости после ти ми идваш на гости .Споделената нощувка не е бизнес ,защото не се ползва туристическа услуга,което означава че споделям с теб домът си ,трапезата си колата си с теб като мой гост и за моя сметка,като очаквам същото от теб когато аз ти доида на гости в домът ти.Туристическа е услугата,когато туристът отседне в хотел където нощува,храни се и ползва всички туристически услуги на едно място,като например:спа,басейн,шезлонг,плаж,ски гардероби др.за повече от един ден на едно и също място.Ако аз например посрещам гости на яхтата си или споделям пътуването си с някой друг хотелиерски бизнес ли е това?

  71. 71 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 2030 Неутрално

    До коментар [#70] от "Armagedon":

    Дада това са лафове за децата в детската градина, както и че Uber не било такси. Може в началото да е било така, но сега едва ли и 5% от приходите са такива. Ако е така, няма да е проблем да се направи като в Берлин - макс 90 дни в годината да можеш да пускаш гости.

    Toss a coin to your witcher, oh valley of pleeeentyy oh ohhh
  72. 72 Профил на stanishev
    stanishev
    Рейтинг: 361 Неутрално

    Много глупави коментари на някакви цървули, които повтарят като папагали "не плащат данъци". Очевидно законът е лобистки.
    А елементарно електронно решение на неплащане на данъци е:
    - един публичен регистър на апартаментите, глоба в размер на 3 години среден наем в района при липса на регистрация
    - така гадните съседи ще могат да проверяват, дали някой е или не е в списъка и да го репортват на НАП, даже може да има награда за такива
    - НАП от своя страна ще има списъка и ще може да прави проверка за платени данъци
    - никой няма да си позволява да не плаща данъци.
    Елементарно решение, което ще отнеме 4-5 минути на всеки, с апартамент(и) в airbnb без да са необходими простотии със звезди и камериерки.

    Ама то по писаниците на "хотелиера" от Пловдив, се вижда от къде идва смръднята.

  73. 73 Профил на nevermindme
    nevermindme
    Рейтинг: 344 Неутрално

    Истината за момента в България,за Airbnb, че никой наемодател не плаща данъци от приходите от наеми. Директно си получават парите от платформата и си е чиста сива икономика. Наемодателя изкарва средно 30-50000 лв на година, което е доста сладка, и да не платиш и стотинла данък. А дори, за такива обороти и по ДДС трябва да се регистрираш.

  74. 74 Профил на Martin Tarpev
    Martin Tarpev
    Рейтинг: 20 Неутрално

    Регулациите срещу AIRB&B: Поредните места за настаняване на политически и бизнес дружки

    https://martintarpev.wordpress.com/2019/11/27/регулациите-срещу-airbb-поредните-места/

    Забраната на AIRB&B е в нарушение на индивидуалните права.

    AIRB&B дори не е пряка конкуренция на хотелиерите. Действа на малко по-друг пазар.AIRB&B не предлага същата туристическа услуга като хотелите и квартирите. В последните отиват хора предимно с цел почивка от стандартен тип. AIRB&B обикновено, в масовия случаи се ползва от съвсем различен тип туристи. Тоест пазарният сегмент тук е коренно различен. Състои се от хора, търсещи потапянето в друга култура и активното опознаване на друг начин на живот. Потребителите искат да общуват с местните, да научават нови неща, да изпитват нови, натурални, автентични усещания, вкусове и обстановка. Тях не можеш да ги съблазниш с луксозен интериор, стерилна хотелска обстановка, отзивчиви рецепционисти, модерен spa център…

    Потапяне в такъв тип изживяване хотелите така или иначе не предлагат. Следователно – макар и да възниква на моменти и при липса на опции известно застъпване – клиентите на AIRB&B са различни от тези на хотелите. Имат различни цели, различна визия за туризъм, различни виждания за добро изкарване, различни изисквания за обслужване и обстановка. А това пък означава, че AIRB&B и имотите, ползващи платформата, са различен бизнес от хотелиерския.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK