Законът на Данаил Кирилов застрашава независимостта на съда

Законът на Данаил Кирилов застрашава независимостта на съда

© Анелия Николова



Преди ден Комитетът на министрите на Съвета на европа прие резолюция за това как България изпълнява решението на Европейския съд по правата на човека по делото "Колеви срещу България". В нея на тежка критика беще подложен законопроектът на министъра на правосъдието Данаил Кирилов за търсене на наказателна отговорност на главния прокурор и председателите на върховните съдилища. Публикуваме пълния текст на документа в превод на Българския хелзинкски комитет.


Комитетът на министрите, действащ при условията на член 46, параграф 2 от Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи, който предвижда, че Комитетът контролира изпълнението на окончателните решения на Европейския съд по правата на човека (наричани по-нататък " Конвенцията" и " Съдът"),


Като взе предвид окончателните решения, предадени от Съда на Комитета по тези дела, сочещи




системен проблем с неефективни наказателните разследвания в България


и, в допълнение, липсата на гаранции за независимостта на наказателните разследвания относно главния прокурор;


Припомняйки, че през март 2019 г. Комитетът прикани властите да предоставят преди 1 октомври 2019 г. информация за предложения за конкретни мерки в три области, от съществено значение за поддържане на върховенството на закона, а именно гаранции по отношение на образуването на наказателни производства, независимостта на разследванията по отношение на главния прокурор и отстраняването от длъжност на съдии, обвинени в престъпление;


Отбелязвайки със съжаление, що се отнася до засилването на гаранциите за образуване на наказателни производства, че предложенията за общи мерки, представени от властите, не са достатъчно конкретни на този етап;


Отбелязвайки също с дълбока загриженост, че проектозаконът от 14 юни 2019 г. относно разследването на главния прокурор и председателите на Върховния касационен съд и Върховния административен съд


не само не успява да преодолее съществуващите недостатъци,


свързани с независимостта и ефективността на разследването относно главния прокурор, но би могъл да затрудни започването на подобно разследване;


Припомняйки, че изпълнението на решението по "Колеви" не изисква промени в правилата за разследване, насочено към председателите на Върховния касационен съд и Върховния административен съд, и отбелязва със загриженост, че проектозаконът от 14 юни 2019 г. съдържа разпоредби за автоматично отстраняване от длъжност на тези двама най-висши съдии, което би могло да застраши тяхната независимост;


Подчертавайки значението на тълкуването на Конституцията по начин, който позволява да се преодолеят рисковете за върховенството на закона, включително тези, изтъкнати по делото "Колеви", и подчертавайки, че предвидените мерки за гарантиране на йерархична и институционална независимост на всички органи, които контролират или провеждат разследването гарантират също така силна независимост на практика, наред с другото чрез


правила, които правят невъзможно главният прокурор да може да повлияе


на назначаването или кариерата на лицата, отговорни за неговото/нейното разследване;


Отбелязвайки с интерес, че парламентът прие на първо четене изменения, които изглежда да въвеждат адекватни гаранции срещу отстраняването от длъжност на съдиите като цяло;


Отбелязвайки, че липсата на напредък в горепосочените три ключови сфери, с изключение на горната реформа, свързана с отстраняването от длъжност на съдиите като цяло, може да направи разследването на престъпленията неефективно;


Подчертавайки задължението на всяка държава съгласно член 46, параграф 1 от Конвенцията да спазва окончателните решения на Европейския съд във всеки случай, който я засяга, пълно, ефективно и своевременно;


ИЗТЪКВА значението на полагането на всички възможни усилия за постигане на резултати в продължаващото разследване по делото "Колеви";


ПРИЗОВАВА властите да въведат съдебен контрол върху отказите на прокуратурата


за образуване на наказателни производства, заедно с мерки за избягване на прекомерното натоварване на съдилищата и прокурорите, и своевременно да предоставят подробна оценка на обхвата и условията, които трябва да има такъв съдебен контрол;


ПРИЗОВАВА властите да въведат сериозни гаранции за институционалната, йерархичната и практическата независимост на всички органи, които контролират или провеждат разследване спрямо главния прокурор във всички ситуации (с изключение на спешни действия по разследването) и на всички етапи на производството, включително предварителните проверки;


ПРИЗОВАВА властите да изготвят незабавно нови законодателни предложения, гарантиращи независимостта и ефективността на разследването спрямо главния прокурор или, в случай че се установят непреодолими конституционни пречки, да предложат необходимите изменения в Конституцията;


ПРИЗОВАВА властите да преразгледат предложенията за освобождаване от длъжност на председателите на Върховния касационен съд и на Върховния административен съд, предвидени в проектозакона от 14 юни 2019 г.;


ПРИЗОВАВА ги да приемат изменения, отменящи възможността за автоматично отстраняване от длъжност на съдии по искане на главния прокурор;


РЕШАВА да възобнови разглеждането на тази група дела на заседанието си през юни 2020 г.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK