Какво показват данните на PISA 2018 за четивната грамотност

Все по-голямо значение придобива умението да се разбира комплексна информация и да се прилагат стратегии при четене.

© Николай Дойчинов

Все по-голямо значение придобива умението да се разбира комплексна информация и да се прилагат стратегии при четене.



Д-р Светла Петрова има дългогодишен опит като Национален координатор на Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) и Национален координатор на Международното изследване на гражданското образование (ICCS). "Дневник" публикува част от доклада й "Как се променя четенето в дигиталния свят и какво показват данните на PISA 2018 за четивната грамотност на българските ученици?", публикуван на страницата на Института за изследвания в образованието. Пълния му текст можете да прочетете тук.


Какво ни казват данните на PISA 2018?


– Средният резултат на българските ученици по четене е 420 точки или с 67 точки по-нисък от средния резултат на учениците от държавите в ОИСР. Според този показател България е в една група с Румъния, Уругвай, Коста Рика, Кипър, Молдова, Черна гора, Мексико и др.




– Постиженията на българските ученици през 2018 г. са сравними с постиженията им през 2009 г., т.е. не е настъпила съществена промяна.


– Делът на българските ученици под критичния праг на постижения – второ равнище от скàлата по четене, продължава да бъде тревожно голям, а делът им на пето и шесто равнище – незначителен.


– Наблюдава се положителна тенденция по отношение на разликата между средния резултат на момичетата и момчетата в България, която значително намалява през 2018 г. Данните обаче показват, че това се дължи на понижаването на средния резултат на момичетата, докато резултатите на момчетата не се е променят.


– Влиянието на социално-икономическите фактори върху академичните постижения на учениците продължава да бъде силно изразено.


Концепцията на PISA 2018 за дигиталното четене и четивната грамотност на учениците


Четенето днес съществено се различава от четенето през предходните десетилетия, когато материалите за четене са основно на хартия. Използването на технологиите променя начина, по който хората четат и обменят информация. Променя се начинът на разпространяване на информацията, както и достъпът до нея. Умножават се видовете четива и техните носители. Осъществява се масов преход от печатния към дигиталния текст. Променя се отношението към четенето, както и времето, което се отделя за четене. Не на последно място, променя се и читателският процес; средата и условията, в които четем; целите на четенето и т.н. Дигиталното четене съществено изменя и ролята на читателя. Четенето вече не е пасивно, а интерактивно, като читателят активно взаимодейства с електронния текст. В някои ежедневни дейности четенето и писането изместват говоренето като средство за общуване: СМС и имейли вместо телефониране, help desk услуги и др. С други думи, читателското поведение и четенето се променят в глобален мащаб.


Налице са процеси, които водят до съществена ревизия на разбирането за четивната грамотност, от една страна, а от друга – на подходите и стратегиите за формирането ѝ в днешното училище. Макар че способността да се разбере и интерпретира отделен текст е важна, то все по-голямо значение придобива умението да се разбира комплексна информация и да се прилагат стратегии при четене, свързани с анализ, синтез, обединяване и тълкуване на информация от няколко текста или информационни източници. Това са ключови умения, необходими за участието на трудовия пазар, в обществения и гражданския живот през 21-и век.


Текстовете, които четем онлайн, се различават съществено от традиционния печатен текст. За да използва пълноценно многообразието от информация и възможностите за общуване, които предлагат дигиталните устройства, онлайн читателят се изправя пред различни по размер екрани и разнообразие от текстови формати. Добрият читател използва такива стратегии, които са подходящи за постигане на индивидуалните цели, които му позволяват да минимизира посещенията на неподходящи интернет страници и да локализира ефективно необходимата информация в един или няколко свързани текста.


Дефиницията на PISA за четивната грамотност


Дефиницията на PISA за четивната грамотност е разработена през 2000 г., когато се провежда първият етап на изследването с основен фокус върху четенето. През годините тя не се променя съществено, като в концепцията на изследването през 2018 г. четивната грамотност е дефинирана като: "разбиране, използване, оценяване и осмисляне на текстове за постигане на цели, задълбочаване на познанията, развиване на потенциала на личността на ученика и участието му в обществото".


Дефиницията за четивна грамотност включва основните операции, свързани с четенето и придобиването на познание чрез четене. Например разбирането се отнася до способността на читателя да комбинира информация и да формира смисъл от текста. Този процес е свързан с изграждането на мисловни модели, показващи как текстът се свързва с действителността. Използването се отнася до прякото прилагане на информацията и идеите в текста при изпълнение на конкретна задача и постигане на цел.


Оценяването е нов елемент в дефиницията на четивната грамотност в PISA 2018. Този елемент добавя разбирането, че четенето е целенасочена дейност, при която читателят трябва да направи преценка за истинността на текста, за позицията на автора, за връзката на текста с целите на читателя, както и за надеждността на текста, т.е. дали информацията в него е вярна, актуална, прецизна или противоречива и пристрастна. Това са умения, които обикновено свързваме с критическото мислене и както вече стана дума те са особено актуални в днешно време. Осмислянето е процес, при който читателят свързва прочетеното със своите представи и опит, с друга външна информация.

Ключови думи към статията:

Коментари (19)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Приказки от шипковия храст
    Приказки от шипковия храст
    Рейтинг: 664 Неутрално

    "Наблюдава се положителна тенденция по отношение на разликата между средния резултат на момичетата и момчетата в България, която значително намалява през 2018 г. Данните обаче показват, че това се дължи на понижаването на средния резултат на момичетата."!
    На туй ли гербарите му казват "обговаряне на проблемите"? Да ва шибам у позитивнните...

  2. 2 Профил на 3аНиЗа
    3аНиЗа
    Рейтинг: 2060 Неутрално

    "т.е. не е настъпила съществена промяна." - дали е печатен или дигитален текст, едва ли има значение, щото един трейлър е им е по-интересен, а цяло произведение е абсурд да бъде прочетено, а за осмисляне и осъзнаване е като мъгла за забързаните към лъскавите неща ДЕЦА. Няма промяна в образованието не само поради социално-икономически причини, а защото няма последователна политика, която е запазвала българите през вековете. Но тогава българските държавни хора не са се кланяли на чужди началници.

    Коментиране на анализираното, вече...
  3. 3 Профил на vhv
    vhv
    Рейтинг: 2153 Неутрално

    Десет години "стабилност" (стабилно "усвояване"- на български, крадене), която съсипа всички сфери на живота - от съдебна система, през здравеопазване, до образование и маргинализирана огромна част от населението.
    Най-големите щети са в сектор образование и последиците ще са, икономическата изостаналост на България.
    Това е пряка последица, от управлението на неграмотни типове, които се гордеят с това, че не са чели книги и не знаят езици.

  4. 4 Профил на stalker
    stalker
    Рейтинг: 598 Неутрално

    До коментар [#1] от "Приказки от шипковия храст":

    И аз го четох два пъти, предположих че нещо не съм разбрал., пък и е време за очила
    Ама не. Така си е написано. Милата Калинка как се е за радвала че разликата между момичета и. О чета се е стопила, ама защото нивото на момичетата паднало.
    Смях Бате.
    Е какви резултати в образованието ще постигнем, след като това в нивото на хора, заети дългогодишно с оцеляването...., бла бла в началото на статията.

    Common sense !
  5. 5 Профил на stalker
    stalker
    Рейтинг: 598 Неутрално

    Зети от дълги години с образованието...
    Извинявам се.

    Common sense !
  6. 6
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  7. 7 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 1007 Неутрално

    Грамотността ни е като кулата във Пиза, аха да падне !!!

  8. 8 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10989 Неутрално

    Кое ни е добре, че и успехите на учениците ни да са добри?
    Само стабилност и нищо друго, дори в ПИСА

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  9. 9 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 2102 Весело

    Хубава, дълга статия и "случайно" не е споменато, че на първо място в класацията е... Китай.

    мурзилка
  10. 10
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  11. 11 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2581 Неутрално

    Четивната грамотност не е била на почит в българското образование, а заучаване на уроци или текстове. Първо трябва да започнем с образоване на учителите или министрите.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  12. 12 Профил на Darcas
    Darcas
    Рейтинг: 1138 Неутрално

    То нивото на учителите и преподавателите с годините се срути драстично. Те са тотално демотивирани, необразовани, не интересуващи се от променящия се свят. Отиват, изпяват си наизустения урок и си тръгват. НИто им пука за ефекта, чакат си заплатката и ваканциите. 80% от учителите са така.

    Фобиите и филиите са признак на ниско самочувствие и слугинаж
  13. 13 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 1661 Весело

    Syglasen sym s izsledvaneto. Za razlika or predi godini, kogato se 4ete6e samo na hartiq, Sega decata 4etat mnogo pove4e interaktivno. Dori 6te dam primer!
    Kojto me mozhe da pro4ete tozi tekst ili mu e trudno, ozna4ava, 4e e funkcionalno negramoten. 4ete trudno I ne razbira napisanoto. Tova e sy6tnostta na PISA izsledvaniqta!

    Бог да благослови Америка за България!
  14. 14 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9216 Неутрално

    Какво показа, че децата ни са неграмотни.

  15. 15 Профил на DS
    DS
    Рейтинг: 774 Неутрално

    Пнеже даскалите "нямат смочувствие" нека им увеличим заплатите от нова година с 17%. / https://www.dnes.bg/obrazovanie/2017/08/25/zaplatata-na-uchitelite-nad-srednata-za-stranata-zashto.351412 /.

    Видими резултати:
    МИНИМАЛНА учителска заплата 2016- 600 лева
    МИНИМАЛНА учителска заплата 2017- 760 лева
    МИНИМАЛНА учителска заплата 2019- 920 лева
    МИНИМАЛНА учителска заплата 2019- 1085 лева
    МИНИМАЛНА учителска заплата 2021- 1255 лева/проект/

    ПИЗА ли!? Гьостерицата трябва да играе....

    Както „Дневник” се бори с БСП, така „Работническо дело” не се е борило с капитализма"
  16. 16 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 2102 Неутрално

    Пнеже даскалите "нямат смочувствие" нека им увеличим заплатите от нова година с 17%. / https://www.dnes.bg/obrazovanie/2017/08/25/zaplatata-na-uchitelite-nad-srednata-za-stranata-zashto.351412 /.Видими резултати:МИНИМАЛНА учителска заплата 2016- 600 леваМИНИМАЛНА учителска заплата 2017- 760 леваМИНИМАЛНА учителска заплата 2019- 920 леваМИНИМАЛНА учителска заплата 2019- 1085 леваМИНИМАЛНА учителска заплата 2021- 1255 лева/проект/ПИЗА ли!? Гьостерицата трябва да играе....
    —цитат от коментар 15 на DS


    Тия цифри не ми изглеждат като да са над средните, дори за страната...Ти що не написа на всеки ред колко е въпросната средна за страната заплата, за сравнение?

    мурзилка
  17. 17 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 2102 Весело

    Аха, то статията била леееко встрани от това внушение...

    мурзилка
  18. 18 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1752 Любопитно

    Отегчително, функционлно неграмотно "прочитане" на данни...
    Характерно за несменяема "експертка" по "реформите" с преписана докторска дисертация, парашутирана на пост "директор на водопад", но с ексклузивни привилетии да е истина от последна инстанция. Безполезна.
    !

  19. 19 Профил на Николай Бучков
    Николай Бучков
    Рейтинг: 4553 Любопитно

    Важното е какво мислят в партията - ръководителка в " новите условия " …...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK