Не дишай! В София си

След въведения само два пъти през 2018 г. "зелен билет" за градския транспорт в дни на голямо замърсяване Столичната община явно е изоставила и тази мярка.

© Юлия Лазарова

След въведения само два пъти през 2018 г. "зелен билет" за градския транспорт в дни на голямо замърсяване Столичната община явно е изоставила и тази мярка.



Текстът е препечетан от "Дойче веле".


"Когато отвориш прозореца, за да влезе свеж въздух, всъщност изкарваш свежия въздух навън". Този виц за Краков, който също като София е сред европейските градове с най-мръсен въздух, важи с пълна сила и за българската столица, където измерените вчера нива на фините прахови частици са били три пъти над нормата от 50 микрограма на кубичен метър.


И какво прави местната управа? Столичният инспекторат е извършил през седмицата (но не и вчера) шейсетина проверки за изгаряне на нерегламентирани материали, в резултат от което е наложил няколко глоби – неизвестно колко, нито за какви суми. А в публикация на страницата си във "Фейсбук" столичният кмет Йорданка Фандъкова призова гражданите, които се отопляват на въглища и дърва, да следят сайта на общината и в дните с голямо замърсяване да ползват алтернативно отопление. Какво ли са избрали призованите? Не и да мръзнат у дома, за да е чист въздухът навън. Защото едва ли ще използват електроуреди.




Сараево се справя по-добре


В една друга балканска столица властите очевидно се справят по-добре – през последните три дни количеството на фините прахови частици в Сараево беше от два до пет пъти над нормата. И местната управа взе спешни мерки: забраниха движението на товарни автомобили, отмениха публичните прояви на открито и предупредиха хората да не излизат. Освен това бе намалена температурата на централното отопление, което работи на въглища. Забранени бяха и строителни работи, при които се произвежда прах.


По това Сараево и София си приличат – намират се в долини, заобиколени от планини, и са подложени на смог, прах и мъгли. И в двата града се издигат високи сгради, които пречат на движението на въздуха. Пълно е със стари автомобили, които замърсяват околната среда, а много домакинства се отопляват на дърва и въглища.


Въпреки многократните уверения на Фандъкова, че "Столичната община изпълнява програма от над 100 мерки за чист въздух", изглежда, че или програмата не се изпълнява, или мерките не дават видими резултати. Впрочем, българските власти признаха за проблема "мръсен въздух" преди не повече от три години. Нищо, че много преди това авторитетни чуждестранни издания вече бяха публикували репортажи за качеството на въздуха в София, а през 2013 г. Европейската агенция по околна среда излезе с доклад, според който България има най-мръсния въздух сред държавите от ЕС. (Дългогодишното безмълвие на управляващите по този проблем напомня за рефлексите на една друга власт, която така и не предупреди гражданите на НРБ за аварията в Чернобил през април 1986 г.)


По време на предизборните дебати за местния вот Фандъкова неуморно обясняваше за двата най-големи източника на замърсяване в София – автомобилите и отоплението на твърдо гориво. Обясняваше и за кампанията за безплатна подмяна на старите печки. Реалната подмяна обаче стартира чак в началото на 2020 г., така че ефектът от това, че хиляди домакинства ще изоставят печките на твърдо гориво, ще даде глътка свеж въздух едва през следващия отоплителен сезон. Около 55 000 домакинства в София се отопляват на дърва и въглища. Осигурени са близо 7 милиона евро за подмяна на кюмбетата, като 60% от тази сума са безвъзмездни средства по програма LIFE на Европейската комисия. За други 15 000 домакинства средствата идват от Оперативна програма "Околна среда" (ОПОС).


Да допуснем, че няколко хиляди домакинства ще преминат на отопление с пелети, ток, парно или газ. Но в повечето случаи отопляваните домове са със стара дограма и без изолация, така че смяната на една печка с друга е само част от решението. Освен това по ОПОС се изисква домовете, в които ще се подменя отоплението, да са законни, което означава, че значителна част от ромските къщи няма как да бъдат обхванати. Властта е загърбила проблема и не търси решения за узаконяване на тези постройки.


Планът със стоте мерки не е план със сто мерки


Столична община така и не изпълни друго от добрите намерения, обявено още преди месеци – да инициира законодателни промени, така че да се обвърже отпускането на енергийни помощи, каквито в момента получават около 210 000 домакинства в България, със смяната на печките на твърдо гориво.


"Замръзнаха" и други мерки от Плана за действие при замърсяване на въздуха – увеличение на таксите за влизане на камиони в София и за използване на строителна техника. Сега кметската управа предлага по-високи данъци за автомобилите от 2020 година – под претекст, че приходите от тях ще отидат за мерки за чистотата на въздуха.


За сравнение нека видим как се справят в Краков – град с почти двойно по-малко население от София, но привлякъл близо два пъти повече чуждестранни туристи от българската столица – 3,3 милиона за тази година. По данни на citylab.com, от 2012 насам 25 000 печки на твърдо гориво са изведени от експлоатация, а домакинствата с ниски доходи са получили пълна финансова подкрепа за преминаване към централно отопление. С дронове и топлинни сензори общината следи останалите и налага глоби за незаконно изгаряне.


В България, където чистотата на въздуха е сериозен проблем, проверките на Столичния инспекторат не може да са просто спорадични – те трябва да са постоянни. И още: глобите трябва да се събират, а системните замърсители на въздуха да бъдат огласени и следени. След въведения само два пъти през 2018 г. "зелен билет" за градския транспорт в дни на голямо замърсяване Столичната община явно е изоставила и тази мярка. Следователно се налага редукция на програмата със стоте мерки.


Всичко останало


Напролет в София ще бъде пусната третата линия на метрото, която ще облекчи трафика с 25%. "Ако го нямаше метрото, 79 000 тона повече вредни вещества ще се изхвърлят годишно във въздуха", заяви вчера шефът на "Метрополитен" Стоян Братоев.


Чудесно. Всичко останало обаче си е по старому, включително и пиарските начинания на "Московска" 33. На 16 ноември м.г. Столичната община за първи път инициира Ден за по-чист въздух, предвиждащ отказ от личните и служебните автомобили. Тази година такива инициативи нямаше – изглежда, че местната администрация е забравила собствения си почин. А иначе би могла целогодишно да се откаже от автомобилите. Градският транспорт работи за всички жители и гости на столицата.

Ключови думи към статията:

Коментари (41)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 3010 Неутрално

    Хахаха
    Кмете, даже статия се появи на тема Дишай, а ти се сърдеше.
    Това с въздуха бе е шега, а гадост. Трябва всеки българин и в най-малкото селце да го осъзнае. Това сериозно.

  2. 2 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 1823 Неутрално

    Типичния стил на дойче веле. Поредната доза мрънкане без никакъв опит за смислен анализ или търсене на решение. Много жалки креатури.

  3. 3 Профил на dma12587967
    dma12587967
    Рейтинг: 984 Неутрално

    Тия от Дойче Веле в ред ли са?
    Дават за пример Сараево, чието парно е още на въглища, цитат:
    "Освен това бе намалена температурата на централното отопление, което работи на въглища".

  4. 4 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3598 Неутрално

    UNITED EU UNION

    16 ноември м.г. значи Предизборна година.
    Новябрската инициатива "Ден за по-чист въздух" 2018 е...
    разбираема.

    В августовки Лета преди ноемврийския "Ден за по-чист въздух" 2018
    Столичная провеждаше културни, търговски и дегустаторски мероприятия
    "София диша" между под опашката на Кон освободител и граф (без кон) Игнатиев.
    В неподходящо место.
    За заблудени туристи... и жители.

    А инак си бичи в служебни джипове..
    И пъчи се, на Фейсбук

    "Чудесно. Всичко останало обаче си е по старому,
    включително пиарските начинания на "Московска" 33.

    На 16 ноември м.г. Столичната община за първи път
    инициира Ден за по-чист въздух,
    предвиждащ отказ от личните и служебните автомобили.

    Тази година такива инициативи нямаше – изглежда, че местната администрация е забравила собствения си почин.

    А иначе би могла целогодишно да се откаже от автомобилите.
    Градският транспорт работи за всички жители и гости на столицата."

  5. 5
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  6. 6
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  7. 7 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1628 Неутрално

    Това прилича на писано в ПИК или Свободна Европа!?

  8. 8 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3598 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Общо взето Дойче веле мрънка, но в случая цитира и точни неща.
    За мерки в Краков, Сараево и София.

    Сараево - аналогични "котловинни" геометеорологични проблеми като София.
    В Босна...
    Може да няма Централно отопление с гориво газ.

    Вашето Централно, "dma12587967",
    ползва парцали, пластмаси и автомобилни гуми за подгряване?

    Ако са стари гуми, зле.
    Ако са нови... още по-зле.

    До коментар [#3] от "dma12587967":
    Тия от Дойче Веле в ред ли са?

    Дават за пример Сараево, чието парно е още на въглища, цитат:
    "Освен това бе намалена температурата на централното отопление, което работи на въглища".

  9. 9 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9831 Неутрално

    Един съвет от софиянец: избягвайте в следващите години София през зимата

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  10. 10 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3598 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Фиданка, Караканачка и etc. подобни са държавата.
    Тех каниш се да въдвориш в труд?
    Com' on...

    До коментар [#6] от "Петър Петров":

    ия датчици на тази организация са пълен боклук.Въобще не могат да мерят правилно.Това са едни малки компютърчета с по един датчик като за часовник в кухнята.Общо взето не показва нищо.

    Е заради такива лъжливи новини,трябва да възстановят принудителния труд
    в полза на държавата.

  11. 11
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  12. 12 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5251 Неутрално

    До коментар [#11] от "Петър Петров":

    Нещо написаните в статията ИСТИНИ хич не са ви по вкуса. Защо така бе старши ?
    Как върви дежурството? има ли произшествия!?!?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  13. 13 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 1208 Неутрално

    До коментар [#12] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Какви статии какви измами.Апаратурата с която мерят Air Sofía е пълен боклук.Въобще не отчита правилно.Тези датчици ги има в Амазон и алибаба за по 50 евро с доставката.Ама в описанието пише че нямат хомологация и са възможни доста големи отклонения от истинските.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  14. 14 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5251 Неутрално

    До коментар [#13] от "Петър Петров":

    Може и да са възможни но за момента СЪВПАДАТ. Можеш сам да се увериш като сравниш данните дори и в момента.
    Тези точки могат да допринесат много в борбата за чист въздух.
    Време е и да се хванете на работа а не само да тупкате топката и да усвоявате парите по програмите за чист въздух. За София вече са усвоени повече от 150 000 000 без никакъв видим ефект. Даже с тези при купихте КИТАЙСКИ ДИЗЕЛЯЦИ , които вече пропушиха.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  15. 15 Профил на zo
    zo
    Рейтинг: 676 Неутрално

    До коментар [#3] от "dma12587967":

    А ти нещо разбра ли от примера и защо го дават?

    До коментар [#2] от "niakoi_si":
    Поредният герберунгел, неразбиращ, че работата на журналистите не е да славославят престъпно бездарните властимащи. Иначе е подсказано какви решения се предлагат - най-малкото общината да спазва мерките, които сама е набелезала.

    ITV: Saudi Arabia Uncovered https://www.youtube.com/watch?v=NLtLeK7YLGY
  16. 16
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  17. 17 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2184 Неутрално

    Голям град в котловина. И едно кюмбе да няма, и една кола да не се движи пак ще се замърси като натисне високото атмосферно налягане. Не значи че не трябва нищо да не се прави и да се тровим. Абсолютна забрана на печки и камини с дърва и въглища! Жесток контрол на емисиите на колите. Безплатен градски транспорт в най-мръсните дни. Държавните чиновници и училищата да не работят в най-мръсните дни. Колелото е открито другари и другарки, няма нужда да го преоткривате.

  18. 18 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1541 Неутрално

    Същите полу - грамотни хора, които се провалят на Пиза трябва да решават и този проблем. Дори не им и минава през мисълта, че освен пасивни има и активни мерки против замърсяването. Ето давам примери от белия и не дотам белия свят.

    https://uk.businessinsider.com/smog-tower-turns-pollution-into-jewelry-daan-roosegaarde-2018-1?r=US&IR=T

    https://www.reuters.com/video/watch/idOVB6CJPLN

    https://www.scmp.com/news/china/society/article/2128355/china-builds-worlds-biggest-air-purifier-and-it-seems-be-working

    https://www.scmp.com/news/china/policies-politics/article/1915104/beijing-plans-ventilation-corridors-blow-air-pollution

    https://elpais.com/sociedad/2019/02/18/actualidad/1550492955_109545.html #?ref=rss&format=simple&link=link

    ... естествено има и много други примери. Но София е в котловина, няма какво да се направи бля бля бля. 😉





  19. 19 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3210 Неутрално

    А защо не препечатваме това

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  20. 20 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3210 Неутрално

    https://bnr.bg/post/101202062

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  21. 21 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1970 Неутрално

    Ами така ще е. Съжалявам да ви го кажа, но ьа по-чист въздух и необходимо смяна на манталитета. Ганя иска и до тоалетната с личния си автомобил да ходи и вкъщи полугол да играе кючек при минус десет навън.

    БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти!
  22. 22 Профил на gkz02606633
    gkz02606633
    Рейтинг: 46 Неутрално

    Хубаво нещо си беше софийското гражданство...

  23. 23 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 2519 Весело

    Липсва само Кремиковци ...

  24. 24 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3210 Весело

    До коментар [#23] от "SS":

    Премести се в банкови сметки и партийни касички.

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  25. 25 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5251 Неутрално

    До коментар [#23] от "SS":

    При малко акъл там може да стане софийския Бевърли Хилс.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  26. 26 Профил на zz_s
    zz_s
    Рейтинг: 924 Неутрално

    Само гетата ли замърсяват. Целия пояс от скъпи имоти под Витоша е на твърдо гориво.
    И много ми е странно като се дават примери от чужбина, техните мерки дали ли са ефект или просто е духнал вятъра.
    Щом проблема е основно през зимата, автомобилите не са проблема.

    "Терминът "русофоб" е измислен от руснаците и техните мекерета, за да дамгосат българските патриоти, поставящи интересите на България над интересите на Русия." #GRETA, GO TO SCHOOL !
  27. 27 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 3010 Неутрално

    София бе я замърсяват нито колите, нито печките на твърдо гориво бе хора, а неотремонтирануте така да се изразя квартали.
    С тия 150 милиона ако се оправят квартал по квартал няма да се вдига пепел.
    Например тази година правят да речем Център, Люлин1, Младост 2 и така нататък 5 квартала. Като в Габрово дето ми се подигравате. Ама какво включва-тротоари, детски площадки паркоместа нови, спортни площадки осветени за денонощно ползване, парк или паркове, зелени площи, подземно събиране на боклука, зелени площи дето се поддържат и даже площадка за кучета разделена на две за малки и големи породи със съоръжения за игра на кучетата.
    И това се мете денонощно. Един фас няма сутринта.
    И като духне вятър или мине кола бе вдига една прашинка.
    А по-рано като духне южнякът пролет устата ти се пълнеше с пепел.

  28. 28 Профил на 92fsinox
    92fsinox
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Станахте като в Китай ве, ебати клоаката

  29. 29 Профил на parcaleste
    parcaleste
    Рейтинг: 573 Неутрално

    До коментар [#13] от "Петър Петров":

    Ей, кавал, като си такъв бабанка, я излез да потичаш малко навън за тонус. Може а поспреш и за физкултура в някоя графика, да вкараш още от този прекрасен софийски "въздух" в дробовете си.

    Отрепка.

  30. 30 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5251 Неутрално

    До коментар [#27] от "Да вярваме на истината":

    Кметът ви къде е роден ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  31. 31 Профил на DS
    DS
    Рейтинг: 690 Неутрално

    "По това Сараево и София си приличат – намират се в долини, заобиколени от планини, и са подложени на смог, прах и мъгли."

    Приличат си:
    София /метро/ - 1 680 хил.
    Сараево /метро/ -555 хил.

    Както „Дневник” се бори с БСП, така „Работническо дело” не се е борило с капитализма"
  32. 32 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1689 Неутрално

    Ей дневник отвратителни сте. Стига с тая истерия бе, не си ли давате сметка какво причинявате на хората и на страната си.

  33. 33 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1481 Неутрално

    Ей дневник отвратителни сте. Стига с тая истерия бе, не си ли давате сметка какво причинявате на хората и на страната си.
    —цитат от коментар 32 на uq


    Как да не ти се възхити човек!!!
    Дневник с такива статии образува смог, частици, пали кюмбетата.
    Да се изгори на площада!

  34. 34 Профил на Торбалан
    Торбалан
    Рейтинг: 483 Неутрално

    Сандъкова - Оставка!!! Ускорено, максимално бързо!! И пак зелен билет - йок!!
    В такива дни - безплатен градски, за да изоставят колите...магаретата..недни.

    www.commcrime.blogspot.com
  35. 35 Профил на Торбалан
    Торбалан
    Рейтинг: 483 Гневно

    До коментар [#7] от "svoboden":

    ПК и Свободна Европа нямат нищо общо...сенилски...трол беззъб.

    www.commcrime.blogspot.com
  36. 36 Профил на babyroo
    babyroo
    Рейтинг: 984 Неутрално

    "Не дишай! В София си" !!!
    Бегай си обратно на село, и си земи кюмбето и таралясника ...!!!
    Всички печелят...

    roo
  37. 37 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8232 Неутрално

    Защо избрахте пак Фандъкова. 10 години не стигнаха ли, софиянци да преценят капацитета и.

  38. 38 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1562 Любопитно

    Ситуацията е с една дума- АЛЧНОСТ!
    Цябата истерия е за това.
    Просто едни фирми ТРЯБВА да спечелят едни пари като реализират едни негодни, но уж екологични печки, през любезното съдействие на столична община. И с любезното им участие в печалбата. Алчност.
    Едни също толкова любезни фирми за уж екологични горива също трябва да спечелят от доставките.
    Едни много "хуманни" и също толкова алчни НПО, със уж зелен оттенък, по същите причини участват като основна подгряваща платформа за истерията. Много алчност.
    Едни журналисти също.
    Изобщо, едни пари, които ТРЯБВА да се вземат, ако ще за всички останали да се увеличат данъци, режими, контроли, пък и даже принудителен труд в затвора.
    Ако трябва и населението ще бъде оставено да умира от студ, глад, такси, фалити ... НО гореизброените ТРЯБВА да си получат парите.
    А не че някой се е замислил за реалните проблеми.
    Щото мръсният въздух се дължи на ОПАСАЛИТЕ като примка магистрали София. Плюс бълващите дизеляк камиони плъпнали из София. Ама те били на "наште" фирми. Тези АЛЧНИТЕ.
    И кръгът се затваря!
    !

  39. 39 Профил на zz_s
    zz_s
    Рейтинг: 924 Неутрално

    Защо избрахте пак Фандъкова. 10 години не стигнаха ли, софиянци да преценят капацитета и.
    —цитат от коментар 37 на Роси


    Ми изберете някой друг. Ей го де е Кмета в сянка-позитанка. Очаквам въздуха рязко да се очисти. А да видим как тя (общината) с десетината си чиновника по темата ще накара народонаселението да не гори дръвца, въглища, масло и гуми. Или сте наивни или просто си прекарвате политическите предпочитания през смога.
    Проблема е в отоплението на твърдо гориво и изгарянето на отпадъци.
    И автомобилите разбира се, но се оказа че там проблема е по малък, защото има ясно изразена сезонност. Необходимо е промяна и създаване на такава законова уредба, така, че това да спре.
    Продиктруваните от политическата борба показни мерки са само безсмислено похарчени пари.

    "Терминът "русофоб" е измислен от руснаците и техните мекерета, за да дамгосат българските патриоти, поставящи интересите на България над интересите на Русия." #GRETA, GO TO SCHOOL !
  40. 40 Профил на leslin
    leslin
    Рейтинг: 561 Неутрално

    А ние ги мислехме в Босна за аборигени.Ама ние сме аборигените,май.

  41. 41 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 1208 Неутрално

    До коментар [#29] от "parcaleste":

    Ела ми го кажи лично.Ама те е шубе.Да ти запазя ли място в некоя болница.И защо да не излезна.Въздуха е влажен но не и мръсен.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK