Северна България е заложник на новата тол система

Ако тол системата не постигне заложените приходи, някои от инвестициите в пътната инфраструктура на север може да останат на изчакване.

© Цветелина Белутова, Капитал

Ако тол системата не постигне заложените приходи, някои от инвестициите в пътната инфраструктура на север може да останат на изчакване.



Анализът е от седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика (ИПИ).


Преди 9 месеца, когато беше публикуван първият вариант на тарифа за новата тол система, коментирахме в детайли какви са очакваните приходи за държавата, какво ще подлежи на преговори и защо правителството ще бъде принудено да направи отстъпки (виж "Тол системата – нужна стъпка, но да внимаваме с тарифата"). Днес вече има постигната договорка за тарифата (виж тук), която потвърди очакванията ни за редуциране на таксите, но в същото време поставя и два важни въпроси – ще има ли достатъчно приходи и дали няма още тази година да се заговори за нова актуализация на тарифата?


Две са основните промени в новата тарифа – едната е по-малкият обхват на тол системата, а другата е понижаване на таксите. Промяна в покритието беше напълно очаквана, тъй като първоначалното предложение обхващаше около половината от републиканската пътна мрежа – 10 800 км. oт пътната мрежа, в т.ч. второкласни и третокласни пътища. Макар да се предвиждаше някои пътища да са с нулева ставка, поради лошо състояние, обхвата беше твърде голям. Новото предложение е тол системата да обхване 3100 км, като това са автомагистрали и първокласни пътища. Важно е да отбележим, че в държавния бюджет за 2020 г. това беше отразено, като заложените приходи (450 млн. лв. през 2020 г.) са именно при такъв обхват на системата.




Не така обаче стоят нещата при тарифата. Предложените тол такси претърпяха няколко промени, като в последния вариант


правителството даде сериозно назад и просто прие предложението на бранша.


Новите тарифи варират от 3 до 20 стотинки на километър, в зависимост от големината и екологичната категория на превозното средство. В първоначалния вариант на тарифата, тол таксата варираше от 8 до близо 90 стотинки на километър. При най-масовите товарни автомобили (от 3,5 до 12 тона) намалението е в рамките на 2,6 пъти – от 7,8 на 3 стотинки на километър за евро 6 и от 15,6 на 6 стотинки на километър за евро 1 и 2. При най-тежките камиони (над 12 т. и 4+ оси) намалението е над 4 пъти – тежък камион с най-високия евро стандарт (евро 6) по новата системата ще плаща 11 стотинки на километър, докато в първия вариант на тарифата щеше да плаща 45 стотинки на километър.


Първоначалният вариант на тол системата предвиждаше 1,3 млрд. лв. приходи. При поне двойно или дори тройно редуциран обхват и намалени тарифи в рамките на 2,6 до 4 пъти в зависимост от превозното средство, заложените 450 млн. лв. в бюджета за 2020 г. изглеждат трудно постижими. Неслучайно в съобщението на министерството е отбелязано, че след три месеца търговска експлоатация на системата, ако приходите изостават спрямо заложените 450 млн. лв. в бюджета,


ще се тръгне към актуализация на тарифите. Това е много вероятно да се случи,


тоест през лятото ще има ново напрежение между превозвачи и правителство.


По-всичко личи, че водещата линия на правителството в момента е системата да заработи без повече отлагане – било и при тарифите, подадени от брашна, тъй като инвестициите в пътната инфраструктура вече са зависими от очакваните тол приходи. Веднъж като заработи системата, вече може да се оказва натиск за разширяване на обхвата и покачване на тарифите. Подготовката за това е налице – дори и в последното предложение например присъстват второкласните пътища, макар и с нулева такса, а в Закона за държавния бюджет за 2020 г. е записано, че "през следващите години се планира да се разшири обхватът на тол системата и да обхване и пътища от втори клас". С две думи, дългосрочният натиск ще е за разширен обхват на системата, а опит за актуализация на тарифата и съответно напрежение в сектора може да се очаква още през идващото лято.


Северна България ще бъде в по-голяма степен заложник на новата тол система и очакваните приходи. Стратегическите инфраструктурни проекти на правителството включват скоростния път "Видин-Ботевград", доизграждането на автомагистрала "Хемус", обходът на Габрово и тунелът под Шипка, автомагистрала "Русе-Велико Търново" и автомагистрала "Черно море". На практика това са проекти, които покриват цяла Северна България и осигуряват свързаност както между икономическите центрове на север, така и по-добра връзка с южните индустриални зони. Ако тол системата не постигне заложените приходи, някои от инвестициите в пътната инфраструктура на север може да останат на изчакване.

Ключови думи към статията:

Коментари (43)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  2. 2 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1643 Неутрално

    Единственото сигурно е, че сега ще се пренатоварят обиколните пътища. По толаджииските ще се придвижват само в кроен случай. СОРИ искаха да направят нещо, ама им се получи, както винаги.

  3. 3 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2286 Неутрално

    Крайно време е веднага да тръгне тол системата ,независимо от мнението на превозвачите , защото и при тях пазарната икономика е изкривена в посока рекет на населението със скъпи услуги ,по важното е ,че чуждестранните тирове ще носят огромни приходи ,които пък съм сигурен ,че отново ще бъдат откраднати от управляващата клика или пренасочени за благоденствието на софианци ,в момента се приключва пълния кръг магистрали от София към всички посоки ,за да им е по лесно и бързо да пътуват на море и планина , за останалите в Северна България ще чакаме къде 7-8 мандат на ББ правителството ,за да станат нещата .

  4. 4 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5354 Неутрално

    Засега ТОЛа ссе очертава като поредния грандиозен ПРОВАЛ на управляващите.
    Години на ред крадоха от акцизи, винетки, данъци и застраховки и не поддържаха пътната мрежа.
    АПРОПО ДА ПОПИТАМ !
    Като ще национализирт лотариите защо не нзционализират и ГО - там печалбата е в пъти по-голяма от ТОЛа !?!?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  5. 5 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 2232 Весело

    Нека първо тол системата тръгне, а след това да се разпределят благата.
    Гледам, че 600 млн. лв. от летището още ги няма...

  6. 6 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 4737 Неутрално

    Сигурен съм че и една стотинка да е тол таксата българинът пак ще мрънка....И ще се прави на беден...

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !
  7. 7 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 2990 Неутрално

    До коментар [#4] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Не се притеснявай за дълговете на Топлофикация София пари и без ТОЛ система ще има:)

  8. 8 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5354 Неутрално

    До коментар [#5] от "boevbisser":

    Засега не могат дори да се самоиздържат.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  9. 9 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5354 Неутрално

    До коментар [#6] от "Willy Messerschmitt":

    На българина му писна да го мамят и да го крадат " законно" !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  10. 10 Профил на 001
    001
    Рейтинг: 1784 Весело

    кмете,
    кажи при другаря орешарски , че от винетки на камиони и тирове са се събирали по 100 милиона на година.
    Миналата година приходите от винетки на камионите и тировете е 130 милиона.

    Сега при 450 милиона приходи придвидени от тях, ама не казвате, че досега са събирани 4 пъти по-малко.
    Ама ти вдигнаха пенсийката от 900 на 1200 лева и те направиха милионер в рубли

  11. 11 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5354 Неутрално

    До коментар [#10] от "001":

    Каквото съм имал да го кажа съм го казал съвсем ясно. Не ми приписвай думи и дела милижионерино неумен и агресивен.
    Тоя учебник дето го четеш отдавна остаря.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  12. 12 Профил на 001
    001
    Рейтинг: 1784 Весело

    кмете,
    не те ли е срам, че пълниш форума с твоите глупости.
    Всяка статия започва с твоите малоумни коментари и повтаряш едно и също под всяка статия и това от години.
    Кандидатствай на позитано за БСП ТВ, поне там ще имаш съмишленици в изобилие и ще ти се радват на глупостите

  13. 13 Профил на skomina
    skomina
    Рейтинг: 936 Весело

    До коментар [#10] от "001":Каквото съм имал да го кажа съм го казал съвсем ясно. Не ми приписвай думи и дела милижионерино неумен и агресивен.Тоя учебник дето го четеш отдавна остаря.
    —цитат от коментар 11 на КМЕТ В СЯНКА


    Такъв тюрлюгювеч е в пенсионираната ти милиционерска кратуна ,че никой не може да се поучи от мъдрите ти мисли.

  14. 14 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3179 Неутрално

    Цяла Северна и най - вече - Северозападналия край, са заложници на мутромилиционерите. С 3% за северозапада и общо 9% от инвестициите за Северна България, половината страна е обречена на обезлюдяване и крайна бедност.

  15. 15 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 2077 Любопитно

    На планинските пътечки, ще има ли тол такса?

    мурзилка
  16. 16 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3403 Неутрално

    До коментар [#6] от "Willy Messerschmitt":

    "Сигурен съм че и една стотинка да е тол таксата българинът пак ще мрънка....И ще се прави на беден..."
    ===========
    И ще се опита да я направи повод за много по-голямо увеличение на цените.

    Еретик
  17. 17 Профил на miho45
    miho45
    Рейтинг: 615 Неутрално

    Както и до сега,Северна България е винаги на "изчакване"???Стига, с тая ненормална ситуация.И тук живеят хора!

  18. 18 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 2077 Неутрално

    Както и до сега,Северна България е винаги на "изчакване"???Стига, с тая ненормална ситуация.И тук живеят хора!
    —цитат от коментар 17 на miho45


    Така правят капиталистите. Винаги най-много грабят от най-бедните и потиснати хора, а северна и северозападна България са най-бедните части на страната.

    мурзилка
  19. 19 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 8955 Неутрално

    Не знам как швейцарците с техния терен и тунели се справят с винетка от 40 франка, валидна за 14 месеца.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  20. 20 Профил на zo
    zo
    Рейтинг: 770 Неутрално

    До коментар [#1] от "lz2":

    Шопите, тоест туземните жители на София, са изключително малък процент от населението на София.

    Тоест неуместно изказване.

    ITV: Saudi Arabia Uncovered https://www.youtube.com/watch?v=NLtLeK7YLGY
  21. 21 Профил на zo
    zo
    Рейтинг: 770 Неутрално

    благоденствието на софианци ,в момента се приключва пълния кръг магистрали от София към всички посоки ,за да им е по лесно и бързо да пътуват на море и планина , за останалите в Северна България ще чакаме къде 7-8 мандат на ББ правителството
    —цитат от коментар 3 на edin drug


    Като несофиянец живеещ в София винаги се чудим на такива коментари, също така не спира да ме учудва мисленето на софиянци за останалата България като за „провинция“... ама това наистина българите сме страшни примитиви и си заслужаваме управниците.

    ITV: Saudi Arabia Uncovered https://www.youtube.com/watch?v=NLtLeK7YLGY
  22. 22 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3729 Неутрално

    "... При най-тежките камиони (над 12 т. и 4+ оси) намалението е над 4 пъти – тежък камион с най-високия евро стандарт (евро 6) по новата системата ще плаща 11 стотинки на километър, докато в първия вариант на тарифата щеше да плаща 45 стотинки на километър..."!

    Моля...?! Значи един камион с Евро 6, за да отиде и върне от Варна или Бургас до София, трябва да плати около 400 лева по първоначалните тарифи? Баси... С намалението ще е около 100 лева и не се знае, кога ще вдигнат таксата. А със сигурност няма да закъснеят.
    И после ни обясняват, как стоките щели да поскъпнат с 1 или 2 стотинки...!

    Бивш tww09306483.
  23. 23 Профил на alexsilver
    alexsilver
    Рейтинг: 1457 Неутрално

    кмете, кажи при другаря орешарски , че от винетки на камиони и тирове са се събирали по 100 милиона на година.Миналата година приходите от винетки на камионите и тировете е 130 милиона.Сега при 450 милиона приходи придвидени от тях, ама не казвате, че досега са събирани 4 пъти по-малко.Ама ти вдигнаха пенсийката от 900 на 1200 лева и те направиха милионер в рубли
    —цитат от коментар 10 на 001


    Стига с тия тъпи простоии за Орешарски, ве, ставаш смешен. Орешарски ли вече 11 години ни дърпа надолу и минахме зад Румъния, от която се гнусяхме да се сравняваме? Такъв безподобен грабеж на раята няма от турско време насам. Имаше "излишъци", окрадоха ги до стотинка, сега взимат пак дълг 200 милки и т.н. От бухалказжии да чакаш управление на държава и просперите, все едно от умрял писмо.
    Аре сега скрий се някъде с тъпизмите си за камуняки, другаре, таварищи и пр. ШАЙКА, така ги нарече Антон Тодоров. И после се присламчи на тяхната трапеза.

  24. 24 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2133 Неутрално

    До коментар [#6] от "Willy Messerschmitt":На българина му писна да го мамят и да го крадат " законно" !!!
    —цитат от коментар 9 на КМЕТ В СЯНКА


    През дума имаш задача за казваш "крадат ви" и "мамят ви", ъдокато не докараш истинските крадци и измамници. Тогава и за теб ще има от краденето!
    Так держать!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  25. 25 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 2077 Любопитно

    Не знам как швейцарците с техния терен и тунели се справят с винетка от 40 франка, валидна за 14 месеца.
    —цитат от коментар 19 на penetrating


    Просто политиците, чиновниците и изпълнителите не крадат и не надписват цени. Вписват реалните цени на ремонтите, реалните разходи+нормален размер печалба? Не крадат материали при изпълнението да си правят царски пътища до феодалните имения и за строеж на самите имения.

    мурзилка
  26. 26 Профил на deo25598025
    deo25598025
    Рейтинг: 39 Неутрално

    Кой пък вярва на такива празни твърдения вече

    Някой си казал нещо (при това този някой е доказано компроментирана личност)... защо да му вярвам точно.

  27. 27 Профил на ПАСТОРА
    ПАСТОРА
    Рейтинг: 710 Неутрално

    Ще съм благодарен, ако някой ми разясни какво е общото между еко класа на превозното средство и амортизацията която приìнява на пътната настилка.

  28. 28 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 2077 Любопитно

    Ще съм благодарен, ако някой ми разясни какво е общото между еко класа на превозното средство и амортизацията която приìнява на пътната настилка.
    —цитат от коментар 27 на ПАСТОРА


    Сигурно, щото правят някои от пътищата не с качествен асфалт а с пепелина и се отвява от ауспусите?

    мурзилка
  29. 29 Профил на sandman
    sandman
    Рейтинг: 1188 Неутрално

    До коментар [#19] от "penetrating":

    Глупаци са това Швейцарците.Не могат да крадат като хората.

    You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.
  30. 30 Профил на sandman
    sandman
    Рейтинг: 1188 Любопитно

    До коментар [#27] от "ПАСТОРА":

    И в моята тъпанарка се върти същия въпрос. Значи не само аз си го задавам.Каква е зависимостта от емисиите за износването на пътя?
    Ами сега?

    You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.
  31. 31 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 9302 Неутрално

    Искате магистрали и всички карате по тях, а не по обходни пътища, включително и аз, когато пътувам до Южна България. Затова трябва да си плащаме и да не мрънкаме, особено камионите.

  32. 32 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 9302 Неутрално

    Искате магистрали и всички карате по тях, а не по обходни пътища, включително и аз, когато пътувам до Южна България. Затова трябва да си плащаме и да не мрънкаме, особено камионите.

  33. 33 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 8955 Весело

    До коментар [#29] от "sandman":

    ...и не искат да дойдат тук да ги научим :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  34. 34 Профил на sandman
    sandman
    Рейтинг: 1188 Неутрално

    До коментар [#32] от "Peni Nikol":

    https://www.dnevnik.bg/biznes/2018/11/30/3354391_kak_se_formira_cenata_na_gorivata_spored_petrolnata/

    Ти и досега си плащала. Къде отива акциз и данък?
    А да слагаш данък на данъка е едно от най- готините изпълнения в новия ни свят.Ама като сме прости Овци и търпим, ще ни стрижат на воля. Да имам предвид ,че върху цената на горивото има акциз и върху всичко това ДДС.Значи ДДС върху акциза. Найс!

    You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.
  35. 35 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2211 Весело

    До коментар [#31] от "Peni Nikol":

    "Искате магистрали и всички карате по тях, а не по обходни пътища",

    Е, то няма магистрали - до четири от петте ключови ГПП няма магистрала. И обходни пътища няма. Бихте ли посочили един обходен маршрут София-Благоевград или Русе-Силистра?

    "Затова трябва да си плащаме и да не мрънкаме, особено камионите."
    Въпросът е за какво да плащаме, ако 60 млн. лв. (15%) от винетките се раздават като за "наши хора" с цел осигуряване на избиратели на раздаващите?
    Отделно, защо трябва да се плащат 40 ст. на км, а не да речем 0.4 ст/км? Коя е вярната цена? Някой не нарушава ли Божията заповед "Не лъжи!"?

  36. 36 Профил на himler
    himler
    Рейтинг: 414 Неутрално

    То северна България аи е била доведеното дете на България! Да вземат да я дадат на румънцуте и проблемът с нея ще бъде решен! След като комунягите подариха поне 4 пъти повече територия на стъбските и гръцкиъе кръволоци, колко му е да дадат северна Жългария на румънците?

  37. 37 Профил на dokoro
    dokoro
    Рейтинг: 655 Неутрално

    До коментар [#36] от "himler":

    Цитирам Симеон Радев - " Северна България е истинската България".

  38. 38 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1557 Любопитно

    Северна България е заложник сама на себе си и на манталитета си, а не на пътищата, на шопски заговор или на световна конспирация. Нищо де, ако ще живеете по-лесно със себе си, може да продължавате да се залъгвате че са ви виновни "шопите", АПИ, винетките, ТОЛ-а, кишата, Гришата...
    Сериозно, мога да посоча куп примери, когато бедни и закъсали общества дръпват яко напред и излизат начело, при това са на по-кофти географски места. Просто са спрели да обвиняват всичко и всички, и са се "взели в ръце".

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  39. 39 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1557 Любопитно

    Ще съм благодарен, ако някой ми разясни какво е общото между еко класа на превозното средство и амортизацията която приìнява на пътната настилка.
    —цитат от коментар 27 на ПАСТОРА

    До коментар [#28] от "Маршалов":
    До коментар [#30] от "sandman":

    Връзката е не в "общото", а "различното" — онова дето капе по пътищата от таралясниците и куп още проблеми около поддръжката и експлоатацията на старо/ново. Върху това имам и собствен опит, та не го пиша ей така — за заяждане. По една случайност, еко-класа отговаря сравнително точно и на старостта на машината и от там онова в първото изречение, което пък дава връзка към таксите.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  40. 40 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3243 Неутрално

    Сигурен съм че и една стотинка да е тол таксата българинът пак ще мрънка....И ще се прави на беден...
    —цитат от коментар 6 на Willy Messerschmitt


    има изход, при това лесен и ефикасен. Само с 10% се увеличават акцизите, и приходите ще са по-големи отколкото всякакви тол такси. Включ. и от пичовете , дето дрифтират.

    Ама защо да е просто, като може да е сложно? Защото ГЕРБ искат просто една нова държавна агенция, с нови държавни служители и чиновници, гарантиран електорат. А че с тези мижави тол такси, че те няма да покрият дори и разходите си за заплати и бензин - на кого ли му пука?

  41. 41 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3243 Неутрално

    То северна България аи е била доведеното дете на България! Да вземат да я дадат на румънцуте и проблемът с нея ще бъде решен! След като комунягите подариха поне 4 пъти повече територия на стъбските и гръцкиъе кръволоци, колко му е да дадат северна Жългария на румънците?
    —цитат от коментар 36 на himler


    И Източна България, преди комунетата и ченгетата да я харижат на Путин.

  42. 42 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3243 Неутрално

    Северна България е заложник сама на себе си и на манталитета си, а не на пътищата, на шопски заговор или на световна конспирация. Нищо де, ако ще живеете по-лесно със себе си, може да продължавате да се залъгвате че са ви виновни "шопите", АПИ, винетките, ТОЛ-а, кишата, Гришата... Сериозно, мога да посоча куп примери, когато бедни и закъсали общества дръпват яко напред и излизат начело, при това са на по-кофти географски места. Просто са спрели да обвиняват всичко и всички, и са се "взели в ръце".
    —цитат от коментар 38 на gost22


    Ти ще посочиш един куп примери, но аз имам една подробност, която обяснява много неща.
    България е силно централизирана държава, и всичко се разпределя централно. Централно е даже вторичното преразпределение на местните данъци на общините.

  43. 43 Профил на sandman
    sandman
    Рейтинг: 1188 Любопитно

    До коментар [#39] от "gost22":

    Какво общо има поддръжката на един камион с начина по който износва пътя? Все си мисля, че теглото е от значение. А какво излиза от ауспуха и колко пари ти струва поддръжката как се отнасят към теглото?
    Относно ''капенето'' , много несериозно... Ако капе в количества, които да повреждат настилката, то машината няма да изкара много дълго.

    You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK