
© Цветелина Белутова, Капитал
Досегашният държавен мениджмънт изглежда има ограничени въображение, амбиция и знания, за да направи нещо по-различно.
Анализът е от седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика (ИПИ).
Докато в центъра на общественото внимание е кризата с безводието в Перник и, в по-общ план, управлението на ВиК инфраструктурата, във Върховния административен съд тече обжалване на решението за избор на концесионер на Летище София. Независимо от изхода на делото, отново трябва да припомним защо летището има нужда от динамично и иновативно управление, както и от значителни нови инвестиции. Тенденциите на европейския авиационен пазар, както и данните за динамиката на трафика на Летище София дават достатъчно основания за това.
През 2019 г. летището обслужва 7,107 млн. пътници – ръстът спрямо 2018 г. е едва 2,1%,
като в три от месеците се отчита спад. На пръв поглед, не изглежда зле – но това се случва в година с рекордна заетост, рекордно ниска безработица, след петгодишен период на сравнително висок икономически растеж и двуцифрен ръст на заплатите. Заедно с това, интересът на чужденци към София не е намалял – така например за полугодието на 2019 г. броят на апартаментите за споделено ползване, регистриран в платформата Airbnb e нараснал с 29%. Не можем да го отдадем и на някакъв извънреден ръст през 2018 г. – тогава също се отчита скромно увеличение спрямо 2017 г. от 7,2%. В сравнителен план летището в София е със сходен, но по-малък трафик с тези например в Рига, Краков или Тулуза, и повече от два пъти по-нисък от този в Будапеща, при все фалиралия унгарски национален превозвач "Малев".
Графика 1: Пътници на Летище София по месеци, в хиляди
Големият ръст на пътниците през 2017 г. от над 30% се дължи единствено на започването на полетите на "Райънеър". Втори превозвач ("Уизеър" ) предложи полети София – Варна и трафикът нарасна с 50%. И така нататък. Ако се откриват нови маршрути, ако нови компании навлизат на пазара и започват да предлагат добра услуга, пътниците се увеличават; ако нищо активно не се прави – както през последната година – то и трафикът стагнира.
Графика 2: Пътници на Летище София по години, в млн.
Летищата, особено в големи градове или столици, дълги години се разглеждаха като естествен монопол с ниска еластичност на търсенето. Привържениците на държавното управление на летищата най-общо споделят разбирането, че известен брой хора така или иначе трябва да стигнат до определени крайни дестинации, и за да ги обслужат, някакви (вероятно 5-6) авиокомпании ще предложат полети. От началото на 21-ви век това е, меко казано, израз на интелектуална немощ или просто мързел. Това, което ни показват данните за глобалния, европейския и българския пазар на въздушен превоз, сочи обратното – когато има полети, хората започват да летят. Предлагането създава търсене – но това предполага активно действие за развитие в състезателна среда при печалби, притискани от конкуренция.
Авиационният пазар в последното десетилетие е изключително динамичен и няма нищо общо с времената на националните превозвачи и на практика картелизираните маршрути. Всяка година в Европа се откриват и закриват по близо 3000 маршрута, или около 15-16% от общия брой – още една илюстрация за динамиката на пазара.
Може би е нужно да се припомни, че най-голямата авиокомпания в Европа по брой превозени пътници е "Райънеър". Пет от най-големите 10 авиокомпании в Европа са нискотарифни, като за периода от 2009 до 2019 г. те са увеличили броя на превозените пътници със 162%. Без да се омаловажава ефектът на ниските цени, тези превозвачи променят модела на свързаност, като залагат на директни полети – вече 37% от пътуванията без прекачване са осъществени от лоу-кост компании, а при летищата със сходен профил на софийското – близо 50%.
С пасивна визия от типа "който иска да лети до София – да заповяда"
едва ли градът и целият регион, който впрочем включва и част от Македония и Южна Сърбия, ще получат по-добра свързаност и качество на услугите в дългосрочен план. Още повече, летището в София няма специализация, то обслужва както почти изцяло бизнес пътуванията от и за България, така и българите, работещи за кратко или продължително в по-богати страни от ЕС, студенти в чужди университети, българите с туристически пътувания, както и все по-бързо нарастващия брой посетители на София за кратки градски ваканции.
Дългосрочната цел е София, а и голяма част от България, да получат по-голям достъп и свързаност с добро качество и на конкурентна цена. Летището и в момента, а още повече – в бъдеще – ще трябва да предлага комплексна услуга, да обслужва бизнес пътници, студенти и сезонни работници, търсещи ниски цени, туристи за близки и далечни дестинации, да предлага връзки с големи хъбове, осигуряващи още повече връзки и маршрути. Това е и предпоставка за позициониране като добра инвестиционна дестинация и отваряне на региона и страната за разнообразни услуги – от културни фестивали, през медицински услуги до развлекателен туризъм. Всъщност, "откриването" на София за туризъм е именно резултат от такава трансформираща промяна – едновременното навлизане на конкуренция в полетите до града и разширяването на ползването на онлайн приложения за търсене, оценяване и резервиране на услуги.
Накрая, софийското летище ще се сблъска с новата "нормалност" в сектора – авиационните такси няма да могат да покриват не само инвестициите в инфраструктурата, но дори и текущите разходи за дейността. Средно за Европа приходите, свързани с авиационни услуги, са едва 54% от общите приходи на летищните оператори. Летищата, под натиска на конкуренцията и необходимостта да привличат авиолинии с изгодни условия,
няма да могат да увеличават таксите, плащани от пътниците,
а ще търсят нови източници на доход чрез развиване на широк кръг други дейности. Средно за европейските летища например 29% от неавиационните приходи са от наеми и бизнес услуги, различни от магазини и заведения за хранене. Но дори при търговията и обектите за развлечения вероятно потенциалът е много по-висок – най-малкото, в момента услугите са близо до несъществуващи.
Досегашният държавен мениджмънт изглежда има ограничени въображение, амбиция и знания, за да направи нещо по-различно. Междувременно, и за малко перспектива и поглед върху случващото се около нас, Черна гора е на финала на концесионирането на летищата в Подгорица и Тиват. Международният оператор на летището в Будапеща откри нов терминал буквално преди дни, а полските ЛОТ добавят полети както в Европа, така и до Азия и САЩ и като цяло превръщат Будапеща в свой втори хъб след Варшава.
Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 4525 НеутралноСтатията е плод на интереси а не на познание.
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!След новото летище в Истанбул софийското остана завинаги като странично и незначително.
Пътнокопотока ще намалява по обективни причини- демографски, икономически , емоционални и други.
boevbisser
Рейтинг: 2892 НеутралноДано правителството сключи договора за концесия, да се чака по-добър държавен мениджмънт и иновативност от чиновници е от умрял - писмо.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 4525 НеутралноДо коментар [#2] от "boevbisser":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!София вече е регионално на Истанбул. Пътникопотокът няма да расте устойчиво.
boevbisser
Рейтинг: 2892 НеутралноДо коментар [#3] от "КМЕТ В СЯНКА":
и така да е - регионално на истанбул, такива са реалностите.
но ако - не дай, боже - остане държавно, ще е още по-зле.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 4525 НеутралноДо коментар [#4] от "boevbisser":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Това никой не знае. Ако са ТИМ едва ли ще просперира.
ourson
Рейтинг: 289 НеутралноВ интерест на коректността трябва да се отчете ефектът Европредседателство 2018. Така че тези 2% ръст реално са повече изключвайки този еднократен ефект.
penetrating
Рейтинг: 5734 НеутралноДобър, но неразвит потенциал. Това е софийското летище. Белград е по-активно от нас.
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David HilbertNoBrainNoPain
Рейтинг: 99 Неутралновъв Върховния административен съд тече обжалване на решението за избор на концесионер на Летище София.
---------------------------------------------------
И след като това е така, интересното всъщност е защо някой е поръчал на Л.Богданов този материал.
Щото вариант да остане в държавни ръце НЯМА.
Дали крайния победител ще остане летище Мюнхен или обжалвалите решението на КЗК от летище Манчестър няма особено значение , сходни оферти от реномирани оператори.
Вероятност за отмяна на целия търг от съда според мен 0 - консултант беше IFC (от групата на Световната банка), мина по общо мнение добре (всъщност като за България направо феноменално си беше......)
aralambi
Рейтинг: 594 НеутралноПросръбска пропаганда?
Колко по-активно е летище Белград? Статистиката е - миналата година там са минали 5,6 млн пътници, през софийското летище - 7,1 млн. Райънер няма полети до Белград, от София има 25 дестинации, Уизер има 30 дестинации от София, от Белград - само 15.
Virgin
Рейтинг: 2240 НеутралноЛетище Мюнхен на което уж ще бъде дадено на концесия Летище София също е държавно.
Защо техния държавен мениджмънт да е добър и иновативен, а българския - не?
Незнайко в Слънчевия град
Рейтинг: 5768 Весело"На пръв поглед, не изглежда зле – но това се случва в година с рекордна заетост, рекордно ниска безработица, след петгодишен период на сравнително висок икономически растеж и двуцифрен ръст на заплатите."
"Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев#####
Е, когато изброените неща служат, за да се изкритикува някого, те с охота се споменават...
Незнайко в Слънчевия град
Рейтинг: 5768 НеутралноДо коментар [#10] от "Virgin":
"Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. БотевТова летище е джойнт-венчър между община Мюнхен, провинция Бавария и Луфтханза.
nikitovanch
Рейтинг: 653 НеутралноДо коментар [#5] от "КМЕТ В СЯНКА":
„Чрез правилното и стратегическо използване на пропагандата можете да направите така, че хората да виждат Раят като Ад и Адът като Рай.“Сигурно имаш своите причини за подобно мнение, но ако се съди по летища Варна и Бургас, всъщност Фрапорт и ТИМ са чудесен избор за стопанин. И двете ни морски летища бяха като провинциални автогари преди тях, а сега чак награди печелят...
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 4525 НеутралноДо коментар [#13] от "nikivan":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Нещо за дълговере ще кажеш ли ?
Bullet
Рейтинг: 900 НеутралноНачи намаляваме печки, та въздухът да е по-читав, ама ревем, що ще чиним без аероплани?
Gor det idag, imorgon kan deta vara förbjudet.Таранкоолу! Тва летище не е предвидено за такова натоварване.
EU Fighter
Рейтинг: 738 НеутралноЕдно от най не гостоприемни летищи в Европа.
fillipova
Рейтинг: 221 ВеселоЩрабак и Дерипаска ще го оправят.....
blondofil
Рейтинг: 3194 НеутралноМен ми е тамън. За кво ти е голямо летище да те бутат и да висиш на опашки
Лео
Рейтинг: 1144 НеутралноДа питам почитателите на Грета - от къде очаквате да има нарастване на пътникопотока и за сметка на какво? А и непочитателите ѝ може също да се замислят.
Panda
Рейтинг: 246 НеутралноСвободна държава Бавария - 51 %
Федерална република Германия - 26 %
град Мюнхен - 23 %
amerikanbastard
Рейтинг: 850 НеутралноСъветвам г-н Богданов да мине веднъж през летище Франц Йозев Щраус което е второто по натовареност летище в Германия по брой обслужени пътници след летище Франкфурт и седмото най-натоварено летище в Европа. Да се поинтересува чия собственост е!
Freedom's just another word for nothin' left to loseamerikanbastard
Рейтинг: 850 НеутралноИ да не пише повече баналните мантри за лошия стопанин!
Freedom's just another word for nothin' left to loseA.K.
Рейтинг: 8 НеутралноАйде да не сравняваме държавен мениджмънт от Бавария (най-иновативната и богата бундесрепублика) и от България (държавата на некадърните калинки ака връзкарчета), единственото общо е първата буква.
Летище София е най-гнусната автогара, на която съм бил.
Провинциални градчета като Себу, Сием Рийп, Чианг Май имат в пъти по-добре организирани летища, които не се разпадат само 10 години след построяването им от липса на всякаква поддръжка.
amerikanbastard
Рейтинг: 850 Неутрално"Айде да не сравняваме държавен мениджмънт от Бавария"
Freedom's just another word for nothin' left to loseЗАЩО?! Да не би баварците са нещо по-така от българите или защото там не може така яко да се краде като тук и не назначават калинки на ръководни длъжности?
ilinko
Рейтинг: 734 НеутралноНе мога да разбера, дори и без ново летище в Истанбул, как софийското може да е значително. Летището в София ще си е крайна дестинация за идващите в София и много голяма част от туристите за България. Няма начин да ги накараш да летят до Истанбул, за да дойдат до София.
Единственият начин да стане значително това летище е да има да има повече трансферни полети между Европа и Азия или до известна степен до Близкия изток. В момента почти няма такива. Но и преди да построят новото истанбулско летище нямаше кой знае какви трансфери в София, защото Търкиш си летеше от старото и предлагаше полети към Азия.
wanderer
Рейтинг: 2141 Неутрално"През 2019 г. летището обслужва 7,107 млн. пътници – ръстът спрямо 2018 г. е едва 2,1%,
като в три от месеците се отчита спад. На пръв поглед, не изглежда зле – но това се случва в година с рекордна заетост, рекордно ниска безработица"
На пръв, на втори и на трети поглед е много добре - летището (разположено в котловина) няма повече капацитет като площ. Няма нищо общо със заетостта и безработицата - на летището дори и чистачките се назначават с покровителство ( на Баце), дори работната ръка (шуреи, баджанаци и сватове на политици) е в повече.
wanderer
Рейтинг: 2141 ВеселоДо коментар [#19] от "Лео":
"Да питам почитателите на Грета - от къде очаквате да има нарастване на пътникопотока и за сметка на какво?"
От яхналите метли в борба за грантове или поне заплати от Баце. А сметката - увеличаване на държавния дълг.
wanderer
Рейтинг: 2141 ВеселоДо коментар [#10] от "Virgin":
"Защо техния държавен мениджмънт да е добър и иновативен, а българския - не?"
Защото се консултират от експерти, а не хванати от кол и въже пишман-икономисти, живеещи от грант на грант в някоя фондацийка като ИПИ.
one_1980
Рейтинг: 221 НеутралноAvtorut povtarq zaucheni frazi.
Che Sofia airport e zle nqma sumnenie.
No ideqta che koncesiq ot samo sebe si e nid dobroto e malko poostarqla.
Airport Munich e sobstvenost na durjavata, na Grad Munich i na Bavaria.
t.e. vupros na managment i jelanie
drug primer CEZ e sobstvenost na durjavata ama mu dadohme nasheto electro.
Za jalost ni lipsva managment, i otgovornost realna.
Vse edno komunizma ne si e otival nikoga- mnogo primeri