ПАРЛАМЕНТАРНИ ИЗБОРИ 2022

  • 25.3%
  • 20.2%
  • 13.8%
  • 10.2%
  • 9.3%
  • 7.4%
  • 4.6%
  • 3.8%
  • ГЕРБ:67
  • ПП:53
  • ДПС:36
  • ВЪЗР:27
  • БСП:25
  • ДБ:20
  • БВ:12
39.4%активност

Източник: Резултатът и активността са от ЦИК при 100% обработени протоколи, мандатите са по изчисление на "Дневник"

Срок: постоянен, отговорност: ничия

Изложба на частната колекция от антики на Васил Божков в Националния исторически музей през 2011 г.

© Георги Кожухаров

Изложба на частната колекция от антики на Васил Божков в Националния исторически музей през 2011 г.



Вера Бонева е професор по история на България, музеен експерт, преподавател в УНИБИТ на дисциплини за Възраждането и музейното дело. Коментарът й е от профила й във "Фейсбук". Днес министърът на културата Боил Банов установи "вратичка" в Закона за културното наследство, която била позволила на Васил Божков да не регистрира 2700 културни ценности. Според Банов колекционерът само бил подал документи, но вещите не били предадени за идентификация. Причината - законът не предвиждал срокове за това.


Наредба № Н-3 от 3 декември 2009 г. за реда за извършване на идентификация и за водене на Регистъра на движими културни ценности, ДВ, бр. 101, 18 декември 2009, както и Законът за културното наследство, ДВ, бр. 19 от 13 март 2009,


предвиждат ЯСНИ и ЕДНОЗНАЧНИ срокове за оповестяване и регистрация на вещи,




притежаващи качества на културни ценности, както следва:


1. Който намери или придобие по друг начин предмет или произведение на изкуството, в седемдневен срок е длъжен да уведоми най-близкия музей за това. (Чл. 93 ЗКН). Това задължение е записано и в Закона за собствеността. Тоест преди да регистрира музей към фондацията си, Васил Божков е бил длъжен при всяка "намерила го" вещ с качества на културна ценност в едноседмичен срок да прави съответна декларация в национален, регионален или общински музей. След създаването на частния музей влизаме в хипотезата, описана в т. 2 по-долу.


2. Всеки музей е длъжен до месец (за археологическите материали до година) от придобиването да осъществи процедура на идентификация и инвентиране в основен или обменен фонд на културните ценности, които е придобил. Цитат: "Чл. 7. Регистрацията на движимите културни ценности в музея включва: 1. първична обработка, при която се съставя документация по издирването, събирането и постъпването в музея на движими вещи, които могат да се определят или са определени чрез идентификация като движими културни ценности, и се издава акт за тяхното приемане. 2. инвентиране, при което след идентификация движимите културни ценности се завеждат в инвентарните книги на музея." (Наредба за управление на музейните фондове, ДВ, бр 2 от 8 януари 2010).


3. Ако музеят не разполага с право на самостоятилна идентификация (какъвто е случаят с музея на фондация "Тракия") се обръща към друга компетентна институция, като подава до директора заявление с опис на предметите. Списъкът на компетентните институции е наличен н Наредба на МК. Заявлението се разглежда в 14-дневен срок. След този срок се подписва договор между двете страни, в който се упоменават параметрите на дейността по идентификация. И сроковете. Прилагат се копия на документите, удостоверяващи правото на собственост.


4. На основа на тази правна рамка би трябвало музеят на фондация "Тракия" още през 2009 г. да е подал заявление до НИМ, до НАИМ или до Националната галерия, в което да са описани предметите, подлежящи на идентификация, като са приложени документи за произхода им. След изтичане на 14-дневния срок би трябвало да са сключени възмездни договори между институциите с ясно посочени срокове и финансови параметри. Ако има договори - сроковете или са спазени, или не са.


Ако няма договори - не е спазен законът.


5. Пропуск във фиксирането на сроковете в тази част на законодателството ни не липсва. Напротив, тук законодателят е изряден. Липсва воля да се спазват сроковете. Включително и тези за вътрешните инвентаризации в част от културните институции, на които са поверени за стопанисване и опазване националните ни съкровища.


Послепис: И тъй като уважаемият министър Банов ще предлага нови фиксирани срокове в Закона за културното наследство, да бъде добър да направи това и за договорите на временните директори в сектора - до шест месеца, както е в държавната администрация и по правилата на здравия разум.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK