Води се абсурдна пропаганда срещу приемането на еврото

Влизането в еврозоната ще ни извади от периферията на ЕС и ще ни измъкне от диктата на вътрешните политически интриги.

© Надежда Чипева, Капитал

Влизането в еврозоната ще ни извади от периферията на ЕС и ще ни измъкне от диктата на вътрешните политически интриги.



Илияна Цанова е финансист, бивш вицепремиер в служебните правителства на Марин Райков и Георги Близнашки и министър за еврофондовете. От 2015 г. е заместник-управител на Европейския фонд за стратегически инвестиции, известен като фонда "Юнкер". Коментарът й е от профила й във "Фейсбук".


През последните дни чета и слушам абсурдни тези и целенасочена пропаганда срещу приемането на еврото. За мен е удивителен начинът, по който се води този дебат, при положение че всички доказателства показват категорично, че всеки българин ще спечели от въвеждането на еврото. Ето защо:


1. Левът няма да се обезцени, когато влезем в еврозоната и параметрите на валутния борд няма да бъдат нарушени. България има стабилна макроикономическа позиция и добро състояние на текущата и капиталовата сметки. При тези показатели левът не само стои стабилно, но дори може да се допусне, че е подценен спрямо еврото. След въвеждането на еврото, най-вероятно цените на вносните стоки ще поевтинеят, а заплатите ще се повишат.




2. Ще плащаме по-ниски лихви по кредити и по-ниски разходи за транзакции, т.е. при равни други условия ще имаме повече пари.


3. Ще привличаме повече инвестиции. Въвеждането на еврото ще подобри дългосрочните перспективи за икономически растеж. Ще имаме силна международна валута и засилена парична стабилност, установена от паричната политика и надзора над банките от Европейската централна банка. Тези политики ще се водят професионално, а не под диктата на вътрешни политически интриги. Това със сигурност ще подобри бизнес климата и институционалните условия в страната, а оттук и доверието на местните и чуждестранни инвеститори.


4. Еврото не е панацея за решението на нашите проблеми, но със сигурност влизането ни в Еврозоната ще даде силен стимул за реформи и усилия за подобряване на конкурентоспособността ни - силни институции, ефективна администрация, гъвкаво трудово законодателство. Тези реформи трябваше да се случат отдавна и без тях трудно ще се отместим от последните места в европейските класации, нито да се възползваме от ползите, които членството в еврозоната ни предлага.


5. България няма да последва примера на Гърция и твърденията в обратната посока са абсолютно нелепи. Още преди приемането на еврото Гърция имаше големи фискални дефицити и нива на дълг (далеч над Маастрихтските критерии) в комбинация със структурни проблеми и неефективната бюрокрация. Финансовата криза допълнително влоши ситуацията. България от години поддържа строга финансова дисциплина и отдавна отговаря на критериите за дълг и дефицит. В заключение, ситуацията в Гърция не е приложима за България.


Ако не искаме да сме в периферията на ЕС, ако искаме да сме партньори с държавите, които осигуряват близо 90% от БВП на ЕС след Брекзит и да взимаме решенията заедно с тях, ако искаме по-тясна интеграция с ЕС, тогава членството ни в еврозоната е най-естествената стъпка в тази посока. И според мен най-важното събитие за България след приемането ни в ЕС.

Ключови думи към статията:

Коментари (196)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4658 Неутрално

    Ами кажете и кой/и я водят. Да ви подскажа: руски партийки, руски агенти, русофилчета всякакви, макар и всички те да са скътали спестявания в евро...
    Жалка история...

    Кой продаде къщата, дарена от проф. Елисавета Карамихайлова на катедра физика към СУ, а впоследстие на нейно място бе построен хотел? Кой/и са тези престъпници?!
  2. 2 Профил на nessarox
    nessarox
    Рейтинг: 1177 Неутрално

    =============И според мен най-важното събитие за България след приемането ни в ЕС.=======


    За съжаление някоИ много се заиграват с страховете на хората..
    Само един въпрос : в какво предпочитате да са Ви спестяванията : евро или лева..

    Да сме зависими от някой български бай Ганьо политик , който в даден момент ще реши, че слага край на валутният борд и то в петък вечер.
    Този филм сме го гледали и не останаха авантюристи в държавата.

    Всички сме в кочината,но някои гледат към звездите:)
  3. 3 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 847 Неутрално

    Така е, но изперкалият Стив Ханке и многознайкото Красен Станчев няма да го разберат.

  4. 4 Профил на пасъм
    пасъм
    Рейтинг: 594 Разстроено

    "Тези реформи трябваше да се случат отдавна и без тях трудно ще се отместим от последните места в европейските класации, нито да се възползваме от ползите, които членството в еврозоната ни предлага."

    Туй то

  5. 5 Профил на bkstoja
    bkstoja
    Рейтинг: 570 Неутрално

    кой води пропагандата? пРезидента и неговите ибрици!

  6. 6 Профил на nema_labavo
    nema_labavo
    Рейтинг: 2033 Неутрално

    Добро утро. И Гърция била ли е в борд, че да се повтаря тяхната история? Ние и сега сме спочти в зоната, вързани сме за еврото. Защо трябва да се променя нещо, освен спекулативно?

  7. 7 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1210 Неутрално

    Част от руския сценарий срещу България и Европа.

    http://www.youtube.com/watch?v=wPw0Z5CtKTs
  8. 8 Профил на ivpetr
    ivpetr
    Рейтинг: 556 Неутрално
  9. 9 Профил на Чубакът
    Чубакът
    Рейтинг: 347 Неутрално

    1. Малко вероятно е цените на вносните стоки да "поевтинеят", виж, как еврото ще се отрази на износа ни - никой не казва.

    2. Разходите за транзакции като процент от харчовете са в рамката на статистическата грешка - незначителни като сума и като обем. Много слаб аргумент.

    3. Валутата не е особена пречка за ПЧИ. Доказват го Чехия и Полша, където в момента са съсредоточени 75% от всички инвестиции в разкриване на нови индустриални мощности от последно поколение (индустрия 4.0). А междувременно Косово като ползва еврото, колко инвестиции привлече за миналата година?

    4. Еврото се оказа страхотен стимул за реформи в Италия, пък за Гърция да не говорим :)

    5. Мит е, че България поддържа строга финансова дисциплина. България типично по герберо-комсомолски покрива нормативи за пред бай чужденец, но това не е еднозначно на дисциплина. Ако бяхме толкова финансово дисциплинирани, може би дори нямаше да ни трябва валутен борд, но като знам коя е главната законотворка на републиката и кой - главният финансист, ми става лошо.

    И не знаех, че Швеция, Чехия и още няколко европейски страни са в периферията на ЕС. Абе въобще - рециклирани опорки.

    Та другарко, какво казвахте за пропагандата? :)

    "The nation which can prefer disgrace to danger is prepared for a master and deserves one." || Economic Left: -3.75 || Social Authoritarian: 1.38
  10. 10 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 3270 Неутрално

    75% от българите сме за ЕС и 72% за еврото. Най-голямо доверие в ЕС.
    Но това на Тренд от февруари миналата година не се цитира.
    Виж за Русия мигновено колко я одобрявали. Нищо, че са 43%.
    Така, че какъв по-голям консенсус от това.

  11. 11 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 2400 Неутрално

    Не знам защо, но русофилите са против...

  12. 12 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 2400 Неутрално

    Не знам защо, но русофилите са против...

  13. 13 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1210 Неутрално

    До коментар [#12] от "palav_nik":

    Щото са българофоби.

    http://www.youtube.com/watch?v=wPw0Z5CtKTs
  14. 14 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2547 Неутрално

    Идеята, че това колко пари ще получаваш зависи от валутата в която ти плащат е ... погрешна.
    Опасността е другаде.
    Продлемът е, че могат да ти ограбят СПЕСТЯВАНИЯТА, обезценявайки валутата.
    Сами преценете, дали имате по-голямо доверие на българските банкери или на европейските.
    Но ако обезценят еврото - цяла Европа ще понесе загуби, а ако обезценят лева - губим само ние.

  15. 15 Профил на skomina
    skomina
    Рейтинг: 860 Весело

    И еврейофилите тоже...

  16. 16 Профил на Северозападнал
    Северозападнал
    Рейтинг: 920 Неутрално

    Нищо ново. След като на българина му набиха в чутурата, че не са го окупирали а са го "освободили ", сега ще му набият в същата тая чутура, че еврото е гадно и опасно нещо.
    В така наречения наш "елит " има една прослойка, която е свикнала да се храни от ръката на Кремъл. Ако същата бъде принудена да се конкурира на свободния пазар на труда, ще опъва уши от глад.

  17. 17 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2983 Неутрално

    Другите дето не са на евро, какво, глупави ли са?

  18. 18 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 740 Неутрално

    Доста голям буламач, всъщност няма почти никакви рационални аргументи да приемаме еврото. Още повече, че и основния недостатък в миналото, по-скъпите преводи в евро вече го няма. Няма да доведе нито до по-ниски лихви (те вече са ниски), нито пък ще доведе до повече инвестиции при положение, че с фиксирания курс на практика няма валутен риск. Еврозоната също е с доста неясно бъдеще и по-скоро нещата не са никак розови...

    Май единственото сигурно е, че поддържания резерв за гарантиране на валутния ще бъде изпапкан за нула време влезем ли в еврозоната... Ама това си е сериозен минус всъщност. Не, че пропагандаторката Илияна Цанова го е коментирала, идеята е само плюсовете да се показват.

  19. 19 Профил на bkstoja
    bkstoja
    Рейтинг: 570 Неутрално

    всички руски партентки са против приемане на еврото, само погледнете чии коментари са против. Та това е още една причина да приемем еврото!

  20. 20 Профил на Чубакът
    Чубакът
    Рейтинг: 347 Неутрално

    Другите дето не са на евро, какво, глупави ли са?
    —цитат от коментар 17 на blondofil


    Не са глупави, а рублофили, путинофили и работят срещу Йевропата...Щото без евро Йевропата загива, ръйш ли. :)

    Повечето от горните кретенясали параноици, фиксирани върху Путин, нямат представа какво е фискален съюз, как се гарантират влоговете на ниво ЕС и какво общо имат тези неща с еврото. Но си викат за еврото, искат си го, милеят за него и всичко друго за дях е руска хибридка. Абе тъжна история.

    "The nation which can prefer disgrace to danger is prepared for a master and deserves one." || Economic Left: -3.75 || Social Authoritarian: 1.38
  21. 21 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1681 Неутрално

    Професор Ханке е професор, колкото и професор Мермерски.

  22. 22 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 3270 Неутрално

    До коментар [#9] от "Чубакът":

    За България еврото е положително защото ние изнасяме основно за ЕС и то наши продукти. Чехски марки все още виждам ама полските изчезнаха. Само западни марки произведени в Полша.
    А за четвъртата индустриална революция малко по-спокойно. Габрово според Форбс сме там отпреди 5 години.
    Освен това в България 90% от инвестициите са български.
    20 милиарда за миналата година.
    Като сложим черната ни икономика и сивата и природните ни дадености като икономика не сме много по-назад от Чехия и Полша в момента.
    Има смисъл да не приемаме еврото ако не сме в борд.
    Но ние сме в борд.
    Освен това какво значи не вярвам на статистиката на БНБ. Ами това са касови наличности. Все едно да не вярваш колко пари имаш в чекмеджето.
    И последно аз всеки ден виждам как тръгват машини за Полша, Чехия, Унгария даже Швеция. Виждам как в Чехия се купува масово системата СААБ на ИТ компаниите ни. А полски машини не виждам.

  23. 23 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1669 Неутрално

    С валутен борд не може да се продължава вечно. Все към някакъв момент ще се наложи отмяната му. Аз смятам че по-добре е бордът да падне когато БГ се присъедини към ЕЗ от колкото някой си парламент реши да развърже националната валута.

    БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти! Гербояд - производната на успоредно осцилиращи мутирали до неузнаваемост хиперкубове!
  24. 24 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 1615 Неутрално

    До коментар [#9] от "Чубакът":

    Да обаче изброените от тебе държаави не са във валутен борд. Ние всъщност сме приели негативите на еврото, без да ползваме позитивите му. Или поне не напълно.

  25. 25 Профил на razor
    razor
    Рейтинг: 1275 Неутрално

    И все пак, защо ще се повишат заплатите, като приемем еврото? Ще задължат със закон работодателите ли или те сами ще се сетят?

  26. 26 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 1589 Неутрално

    "Води се абсурдна пропаганда срещу приемането на еврото"

    ДА!

    "Иван Костов: България трябва да излезе от валутния борд" - https://www.bnr.bg/post/100801756/ivan-kostov-balgaria-trabva-da-izleze-ot-valutnia-bord

    "Стефан Софиянски: България трябваше да излезе от валутния борд по-рано" - https://www.btv.bg/video/shows/lice-v-lice/videos/stefan-sofijanski-balgarija-trjabvashe-da-izleze-ot-valutnija-bord-po-rano.html

  27. 27 Профил на skara
    skara
    Рейтинг: 1790 Гневно

    Миличко експресче, мен никак не ме притеснява еврото. Ама никак!
    Притесняваме преходния период и най-вече това, което стана във Германия: смениха етикета от ДМ на Ойро без да пипат цифрите.
    Това е голямата болка!
    Щото едно е ад имам 400-500 евро заплата на днешни цени и изведнъж да ми станат 200-300 евро утре!
    На вас ви е лесно у Брюксел - нещата там са уталожени и само папкате на готово.
    А това за съпротивата вече вземете да си го наврете у ****
    Ще ми гарантираш ли цени от днес за след два месеца след въвеждане на еврото?

    Прави каквото трябва, да става каквото ще.
  28. 28 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 3270 Неутрално

    До коментар [#23] от "tsyrvulan":

    Естествено, че е най-добре и сигурно да не би някой управник да не му хрумне пак да срине лева.
    Въпреки, че в момента лева е свръх гарантиран от икономиката ни.

  29. 29 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 1589 Неутрално

    До коментар [#26] от "plebs": продължение

    ""Демократична България": Завоят на Борисов за еврозоната е заради страх"

    - Тц. Заради глупостите на вашите ментори.

  30. 30 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 4175 Весело

    Някои ушанки още подсмърчат по времената на преводните рубли, Варшавския договор и СИВ.
    Уважаеми чугуни от тайгата, реалностите са: Евро, НАТО и ЕС!
    Казах!!!

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  31. 31 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3529 Весело


    До коментар [#9] от "Чубакът":

    Като чуя, че ако въведем еврото ще станем като Гърция и почвам да си тананикам "Искам да съм негър, негър в Алабама".

  32. 32 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1681 Неутрално

    До коментар [#27] от "skara":

    Да, и Германия откакто прие еврото е жива за олакване?! Най - ниска безработица в историята, локомотив на ЕС и топ конкурентните икономики в света.

  33. 33 Профил на razor
    razor
    Рейтинг: 1275 Неутрално

    До коментар [#27] от "skara":Да, и Германия откакто прие еврото е жива за олакване?! Най - ниска безработица в историята, локомотив на ЕС и топ конкурентните икономики в света.
    —цитат от коментар 32 на zxp53317185


    Всъщност Германия не прие еврото, а другите държави приеха германската марка :)

  34. 34 Профил на skara
    skara
    Рейтинг: 1790 Любопитно

    И все пак, защо ще се повишат заплатите, като приемем еврото? Ще задължат със закон работодателите ли или те сами ще се сетят?
    —цитат от коментар 25 на razor


    Докато сам не си оправиш заплатата няма да прокопсаш!
    Или викаш султана е добър, ама чорбаджиите ложи?

    Прави каквото трябва, да става каквото ще.
  35. 35 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1681 Гневно

    А какви дебили са поканили да "обясняват" за еврото в референдум, направо ми се реве. Червен бесепарин, фотограф по сватби, пъпчив либертариянец- self proclaimed expert... и Каролев

  36. 36 Профил на Чубакът
    Чубакът
    Рейтинг: 347 Неутрално

    До коментар [#9] от "Чубакът":За България еврото е положително защото ние изнасяме основно за ЕС и то наши продукти. Чехски марки все още виждам ама полските изчезнаха. Само западни марки произведени в Полша.А за четвъртата индустриална революция малко по-спокойно. Габрово според Форбс сме там отпреди 5 години.Освен това в България 90% от инвестициите са български.20 милиарда за миналата година.Като сложим черната ни икономика и сивата и природните ни дадености като икономика не сме много по-назад от Чехия и Полша в момента.Има смисъл да не приемаме еврото ако не сме в борд.Но ние сме в борд.Освен това какво значи не вярвам на статистиката на БНБ. Ами това са касови наличности. Все едно да не вярваш колко пари имаш в чекмеджето.И последно аз всеки ден виждам как тръгват машини за Полша, Чехия, Унгария даже Швеция. Виждам как в Чехия се купува масово системата СААБ на ИТ компаниите ни. А полски машини не виждам.
    —цитат от коментар 22 на Да вярваме на истината


    У нас като цяло пазарът е много малък, покупателната способност е ниска, печели се малко и разнообразието от марки в каквито и да било категории е много по-ограничено, отколкото в други страни. Та затова не ги виждаш.

    А това, че у нас 90% от инвестициите са български, хвалба ли трябва да е? Добре, чакам българските технологични гиганти да почнат да инвестират още повече у нас, чуждите не ни трябват. Все пак за какво са ни Пфайзър, Фолксваген или Тесла, като имаме Софарма, Навибулгар и Градус? :D

    Колкото до БНБ, някак оттам проспаха КТБ. Пак казвам, ако бяхме толкова дисциплинирани, може би нямаше и да ни трябва борд.

    Пък че не сме много по-назад от Чехия и Полша...въобще няма да коментирам. :)

    "The nation which can prefer disgrace to danger is prepared for a master and deserves one." || Economic Left: -3.75 || Social Authoritarian: 1.38
  37. 37 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1681 Неутрално

    До коментар [#33] от "razor":

    Как се казваше еврото преди да го кръстят Евро, помните ли ?

  38. 38 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 1589 Неутрално

    Илияна Цанова отново печели адмирациите ми. Предният път ОТКАЗА на Христо Иванов и А.Атанасов.

    "...най-важно било Бойко Борисов да отстъпи властта.
    Самата Илияна Цанова отказала да влиза във военни действия, тъй като приемала себе си за умерен икоректен политик."
    https://www.24chasa.bg/novini/article/7633367

  39. 39 Профил на razor
    razor
    Рейтинг: 1275 Неутрално

    Докато сам не си оправиш заплатата няма да прокопсаш!
    Или викаш султана е добър, ама чорбаджиите ложи?
    —цитат от коментар 34 на skara


    Тъй де, и какво общо има еврото?

  40. 40 Профил на a4kataaa
    a4kataaa
    Рейтинг: 440 Неутрално

    До коментар [#9] от "Чубакът":

    Явно и Дания е в периферията :D

  41. 41 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1355 Неутрално

    Ползата от еврото е само една, но е огромна! Тя е, че няма да могат внезапно да девалвиварат лева и да обезценят спестените пари на хората. Иначе еврото е слабичка валута. Знаете ли, злато не може да купите нито в евро, нито в лева. Цената е винаги в долари и с евро първо се купуват доларите и след това благородния метал Нефта - също.

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  42. 42
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  43. 43 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1669 Неутрално

    До коментар [#37] от "zxp53317185":

    Екю беше името му. Своеобразна кошница от валути. Търгуваше се, но не беше налично.

    БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти! Гербояд - производната на успоредно осцилиращи мутирали до неузнаваемост хиперкубове!
  44. 44 Профил на sweeper
    sweeper
    Рейтинг: 646 Неутрално

    Напълно вярно е, че руската агентура у нас работи против европейската принадлежност на България, в това число и против приемането ни в еврозоната. Но нека не се правим на глупави, че не знаем защо се разигра тази паника с обезценяването на лева напоследък. Тя е резултат от пълната липса на доверие в собствените ни управници. Паниката беше следствие на тихомълком и между другото, в поправката на някакъв друг закон, гласуване на текст, който реално ще развърже ръцете точно на нашите "управници" да девалвират лева. Или поне така се изтълкуваха действията на М.Стоянова и компания. Та и веднага изразената готовност на ББ да даде заден от приемането на еврото, но с действащ закон за незадължителността на фиксирания курс.

  45. 45 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1355 Неутрално

    Миличко експресче, мен никак не ме притеснява еврото. Ама никак!Притесняваме преходния период и най-вече това, което стана във Германия: смениха етикета от ДМ на Ойро без да пипат цифрите.Това е голямата болка!Щото едно е ад имам 400-500 евро заплата на днешни цени и изведнъж да ми станат 200-300 евро утре!На вас ви е лесно у Брюксел - нещата там са уталожени и само папкате на готово.А това за съпротивата вече вземете да си го наврете у ****Ще ми гарантираш ли цени от днес за след два месеца след въвеждане на еврото?
    —цитат от коментар 27 на skara


    Не е верно това. 2001 бях в Германия и цените бяха двойни марки иевро. И се псувах, когато козметиката за женами се оказа двойно по скъпа, понеже не се усетих, че гледам цената в евро, а плащам в марки.

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  46. 46 Профил на skara
    skara
    Рейтинг: 1790 Любопитно

    До коментар [#27] от "skara":Да, и Германия откакто прие еврото е жива за олакване?! Най - ниска безработица в историята, локомотив на ЕС и топ конкурентните икономики в света.
    —цитат от коментар 32 на zxp53317185


    Кога това, бе?
    Кога?
    Я виж днес Германия: бюргерите вече се чудят на кой Господ да се молят след Меркел! А малко преди нея въведоха еврото. Оня, дето го въведе си е солташак на путин. И го чукат кагбешншчките като атестат за мисия на Запад!
    На Германия и трябва още малко Меркел и Тръмп ще я бутне у 1949г!

    пп Планът Маршал за Германия е най-чутовната грешка във Историята!

    Прави каквото трябва, да става каквото ще.
  47. 47 Профил на razor
    razor
    Рейтинг: 1275 Неутрално

    До коментар [#33] от "razor":Как се казваше еврото преди да го кръстят Евро, помните ли ?
    —цитат от коментар 37 на zxp53317185


    Разбира се, Екю. И в него тежестта на марката беше 32% (!), на френския франк - 20%, на британската лира - 12%.

  48. 48 Профил на krasnoselo
    krasnoselo
    Рейтинг: 485 Неутрално

    Не че се налага, но по-добре да приемем еврото. Най малкото ще си спестим обмяната на валута като пътуваме в Европа.

  49. 49 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1681 Неутрално

    До коментар [#39] от "razor":

    Припомням: казваше се Екю, което е и име на стара френска монета. Така че съжденията че еврото е някаква немска валута, наложена на целия ЕС са направо смехотворни.

  50. 50 Профил на Чубакът
    Чубакът
    Рейтинг: 347 Неутрално

    До коментар [#9] от "Чубакът":Да обаче изброените от тебе държаави не са във валутен борд. Ние всъщност сме приели негативите на еврото, без да ползваме позитивите му. Или поне не напълно.
    —цитат от коментар 24 на Doge


    Факт, освен това не казвам, че валутният борд е нещо съвършено. Идеалният вариант е да нямаме валутен борд, но да имаме силна валута. За съжаление не сме се събудили достатъчно, за да имаме такава икономика.

    Иначе основните рискове от еврото са два - един дългосрочен и един непосредствен. Дългосрочният е, че пред еврозоната стоят още много въпросителни. На еврото просто му липсват фундаменти. Но да кажем, че там ще се намери решение.

    Непосредственият риск е слонът в стаята - какво правим с валутния резерв. Аз предпочитам да си седи в резерв и да крепи валутен борд, вместо да го разпределяме с преходните и заключителни разпоредби. Поне докато не решим политическия "въпрос".

    "The nation which can prefer disgrace to danger is prepared for a master and deserves one." || Economic Left: -3.75 || Social Authoritarian: 1.38
  51. 51 Профил на skara
    skara
    Рейтинг: 1790 Любопитно

    [quote#45:"Сатана Ликующий"][/quote]

    Да ти имам козметиката!
    Аз говоря за цените у супера и у ресторанта!!!

    пп А твоята грешка е от самомнението на нацията със най високо IQ във историята.

    Прави каквото трябва, да става каквото ще.
  52. 52 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1681 Неутрално

    До коментар [#46] от "skara":

    Кои са тези бюргери😀😀😀 ? Меркел колко пъти я избираха, я ми припомни?

  53. 53 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3179 Неутрално

    Ми от Дневник до оня ден пригласяхте, чак като вчера Баце даде назаден и взехте да стопляте как ви насадиха на пачи яйца. :)

  54. 54 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2127 Неутрално



    ако въведат еврото, Стив Ханке ще опъне палатка пред БНБ обявявайки гладна стачка.


  55. 55 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 740 Неутрално

    До коментар [#27] от "skara":Да, и Германия откакто прие еврото е жива за олакване?! Най - ниска безработица в историята, локомотив на ЕС и топ конкурентните икономики в света.
    —цитат от коментар 32 на zxp53317185


    Да, ама от еврото печели основно Германия, а не слабите и периферни държавици. В Италия, Португалия или Гърция май не са толкова възхитени. А, последните май бяха и на косъм да го зарежат...

  56. 56 Профил на razor
    razor
    Рейтинг: 1275 Неутрално

    До коментар [#39] от "razor":Припомням: казваше се Екю, което е и име на стара френска монета. Така че съжденията че еврото е някаква немска валута, наложена на целия ЕС са направо смехотворни.
    —цитат от коментар 49 на zxp53317185


    Добре си започнал с името. Прегледай сега и тежестта на отделните валути в кошницата на екюто.

  57. 57 Профил на skara
    skara
    Рейтинг: 1790 Любопитно

    Дългосрочният е, че пред еврозоната стоят още много въпросителни. На еврото просто му липсват фундаменти.
    —цитат от коментар 50 на Чубакът


    Беги бе, беги ...
    Значи по-добре да имаш нефт, дето както у тръгнало ще загуби стойност, да имаш желязо - дето го владеят индийци, да имаш фуражна пшеница за храна на животни ...
    Но да нямаш Икономика и Наука?

    пп Всъщност аз лично вече се съмнявам дали до години ЕС ще има Икономика, Наука и Производство!!!
    Щели да отделят 100млн за Космоса и 1 000 милиарда за балона Зелена икономика за следващия ПП? Тези у ред ли са?

    Прави каквото трябва, да става каквото ще.
  58. 58 Профил на rvr30638848
    rvr30638848
    Рейтинг: 8 Неутрално

    ..Само един въпрос : в какво предпочитате да са Ви спестяванията : евро или лева..
    —цитат от коментар 2 на nessarox


    т.е. Къде искате да се съхранява златото на България:
    в Брюксел или в София

  59. 59 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3179 Неутрално

    С валутен борд не може да се продължава вечно. Все към някакъв момент ще се наложи отмяната му. Аз смятам че по-добре е бордът да падне когато БГ се присъедини към ЕЗ от колкото някой си парламент реши да развърже националната валута.
    —цитат от коментар 23 на tsyrvulan


    Може, що да не може.

    Като влезем в Еврозоната пак ще е същото - демек пак ще сме в борд. Ама тоя път няма да е шеф БНБ, ми ЕЦБ.

  60. 60 Профил на angeles
    angeles
    Рейтинг: 1488 Весело

    До коментар [#54] от "Нинов": Въпроса е дали да не купя 2000-300 к евра с тоя скъп долар!!!???? Винаги съм ценял мнението ти Ниноф!?????

  61. 61 Профил на angeles
    angeles
    Рейтинг: 1488 Весело

    До коментар [#54] от "Нинов":


    Не милиони де!😂😂

  62. 62 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1681 Неутрално

    До коментар [#56] от "razor":

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/European_Currency_Unit?wprov=sfla1

    Ето го разпределението, всяка държава има справедлив дял, и няма доминиращата държава. При все че, Германия е 82 милиона и е нормално нейната валута да е най - разпространената.

  63. 63 Профил на skara
    skara
    Рейтинг: 1790 Любопитно

    До коментар [#46] от "skara":Кои са тези бюргери😀😀😀 ? Меркел колко пъти я избираха, я ми припомни?
    —цитат от коментар 52 на zxp53317185


    А кого да изберат? Широката колация у Германия си е власт на БКП/ОФ!

    Те германците по това залитат - много сме, единни сме!

    пп А оня дето пита за бюргерите: Ми оди веднъж до Германия па разбери бе.
    Само да не излезеш мастит бизнесмен у Бавария със най-силно присъствие във Саксония ;-)

    Прави каквото трябва, да става каквото ще.
  64. 64 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 1329 Неутрално

    А защо да е пропаганда, приемете го като стрес тест. Нали борда е осигурен почти два пъти, значи курсът не трябва да мръдне и стотинка. А защо това да се прави от руснаците, че в България те са близо петсотин хиляди, да имат евро и за тях е добре. По скоро тук са американците, а баце напоследък се мъчи да им угоди всякак!

  65. 65 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1681 Неутрално

    До коментар [#55] от "rumen_s":

    Последните бяха на косъм да ги изхвърлят от еврото, а не да се откажат от него 😉 А еврото ги спаси от фалит.

  66. 66 Профил на razor
    razor
    Рейтинг: 1275 Неутрално

    До коментар [#56] от "razor":https://en.m.wikipedia.org/wiki/European_Currency_Unit?wprov=sfla1 Ето го разпределението, всяка държава има справедлив дял, и няма доминиращата държава. При все че, Германия е 82 милиона и е нормално нейната валута да е най - разпространената.
    —цитат от коментар 62 на zxp53317185


    И аз това казвам. Делът на Германия справедливо е 1/3, колкото на Франция и Великобритания взети заедно.

  67. 67 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1681 Неутрално

    До коментар [#63] от "skara":

    Аз в Германия съм живял 10 години, баце, не ми обяснявай ти на мен ! Еврото е едно от най - хубавите неща в идеята за Европейския съюз.

  68. 68 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1681 Неутрално

    До коментар [#66] от "razor":

    И колкото Холандия, Белгия и Италия ( които общо са около 80 млн)

  69. 69 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1669 Весело

    До коментар [#61] от "angeles":

    Може и с двойно ф. Той е в Германия а там се среща фф накрая. Нинофф, виж как немски звучи!

    БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти! Гербояд - производната на успоредно осцилиращи мутирали до неузнаваемост хиперкубове!
  70. 70 Профил на Аскет
    Аскет
    Рейтинг: 2296 Неутрално

    Екюто е някогашна френска монета, но го знаех и като съкращение.

    European Currency Unit

    The European Currency Unit (₠ or ECU) was a basket of the currencies of the European Community member states, used as the unit of account of the European Community before being replaced by the euro on 1 January 1999, at parity. The ECU itself replaced the European Unit of Account, also at parity, on 13 March 1979.

    The ECU was conceived on 13 March 1979 as an internal accounting unit. It had the ISO 4217 currency code XEU.

    Although the acronym ECU is formed from English words, écu is also the name of an ancient French coin. That was one reason that a new name was devised for its successor currency, euro, which was felt not to favour any single language

    https://en.wikipedia.org/wiki/European_Currency_Unit

  71. 71 Профил на nema_labavo
    nema_labavo
    Рейтинг: 2033 Весело

    До коментар [#64] от "ban":

    И американци има тук, те също имат сметка от еврото. По-скоро са севернокорейците :)

  72. 72 Профил на angeles
    angeles
    Рейтинг: 1488 Весело

    До коментар [#69] от "tsyrvulan": Наше момче,даже и еврейски звучи с двойното “Ф”))))))😉

  73. 73 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2127 Неутрално

    До коментар [#60] от "angeles":

    Нямам си идея.
    Аз от валути бъкел не отбирам.
    Това е прекалено голяма и сложна игра.... за моето канче.

  74. 74 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1681 Весело

    ако въведат еврото, Стив Ханке ще опъне палатка пред БНБ обявявайки гладна стачка.
    —цитат от коментар 54 на Нинов


    Едва ли. По - скоро (дано да е жив и здрав), ще се появи след 10 години и ще заяви че е "бащата на еврото" в България 😉

  75. 75 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1669 Весело

    До коментар [#59] от "realguru":

    Няма да си в борд щото еврото е плаваща валута. Левът в момента не е плаващ. Себестойността му към други валути се изчислява спрямо стойността им към евро. Може би трябва малко да вземеш че да прочетеш що е паричен съвет и защо държавите в ЕЗ не са в борд.

    БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти! Гербояд - производната на успоредно осцилиращи мутирали до неузнаваемост хиперкубове!
  76. 76 Профил на Цветомир Матов
    Цветомир Матов
    Рейтинг: 422 Неутрално

    Браво на авторката! Качествен журнализъм, рядко срещан по нашите географски ширини.

  77. 77 Профил на skara
    skara
    Рейтинг: 1790 Весело

    До коментар [#63] от "skara":Аз в Германия съм живял 10 години, баце, не ми обяснявай ти на мен ! Еврото е едно от най - хубавите неща в идеята за Европейския съюз.
    —цитат от коментар 67 на zxp53317185


    Бе знам си аз момчетата бе.

    Да падладееш от смях..... вж ком. 63
    Е, няма такъв майтап!

    Прави каквото трябва, да става каквото ще.
  78. 78 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2127 Неутрално

    До коментар [#72] от "angeles":

    "офф" с двойното "фф" е типично за руските имигранти в САЩ.

    Еврейските имена са такива на "берг" , като "Катценберг".... или "Голдберг".

    Най-якото досега дет съм виждал е Jan Geldmacher.

  79. 79 Профил на angeles
    angeles
    Рейтинг: 1488 Весело

    До коментар [#73] от "Нинов": Знам ли Ниноф,когато беше пак над 1.80 долара се чуудех,смених трийсетина бона,и хоппппп,направих някой лев като падна до 1.30......знам ли!!!! Страх лозе пази)))))
    Никога не съм разбирал от инвестиции! Инвестирал съм само в камьони,цената се избиваше за около година(не брен Ню де).Сега си е.... ма......та! Такова мъртвило е в LA заради тея чайнизи,Доста компании ще избълбукват с тея лизове по 4-5 бона на месец и никакви товари!В момента товарите са долар за миля от тук(ако ги има)!! С тая цена сме фкт ъп отвсякъде!! Който издържи издържи!

  80. 80 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1669 Весело

    До коментар [#78] от "Нинов":

    Geld Mach...хаха весело!

    БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти! Гербояд - производната на успоредно осцилиращи мутирали до неузнаваемост хиперкубове!
  81. 81 Профил на razor
    razor
    Рейтинг: 1275 Неутрално

    До коментар [#66] от "razor":И колкото Холандия, Белгия и Италия ( които общо са около 80 млн)
    —цитат от коментар 68 на zxp53317185


    Тези трите държави (със същото население като Германия - 82 млн.) имат 26% тежест за периода 1989-1998. За същия период Германия е с 32%, Франция и Великобритания - общо 32% при население 118 млн.

    Данните за населението са за последната година на екюто - 1998 г.

  82. 82 Профил на angeles
    angeles
    Рейтинг: 1488 Неутрално

    До коментар [#78] от "Нинов": Прав си че 99%от руските еврейчета са на фф!

  83. 83 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2127 Неутрално

    До коментар [#80] от "tsyrvulan":

    Шумахер прави чепици, а Гелдмахер прави пари.... преполагам този дето ги е сякъл с чука.... с голяма вероятност не я бил евреин.

  84. 84 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1162 Неутрално

    Въвеждането на еврото и контрола на ЕЦБ, бая ще затрудни някои българи, собственици на банки, които сега ги използват като лични касички.

  85. 85 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1669 Неутрално

    До коментар [#79] от "angeles":

    Изчакай да излязат икономическите данни. Ако основните държави в ЕЗ не регистрират растеж или мижав такъв, еврото може още да поевтинее. Поне това бих направил аз. Ама имай едно наум че не търгувам самостоятелно. Имам сметки в брокери.

    БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти! Гербояд - производната на успоредно осцилиращи мутирали до неузнаваемост хиперкубове!
  86. 86 Профил на angeles
    angeles
    Рейтинг: 1488 Весело

    Сърби ме😂😂😂😂😂 Доста се вдигна долара,ма знае ли човек! Да,съгласен съм ако се инвестира е по добре чрез някой който разбира от това....не самостоятелно! Въпреки че май са малко тея дето са сигурни,знам приятели дето разчитат само на Беркшир и Фиделити! Не ме бива за това!))))

  87. 87 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1681 Неутрално

    До коментар [#81] от "razor":

    Оф, човек, Дойче марката дълги години беше втора резервна валута в света след долара и то с голяма разлика пред третата (Йена), така че да е 32% от Екю си е направо жест към останалите.

  88. 88 Профил на angeles
    angeles
    Рейтинг: 1488 Весело

    До коментар [#85] от "tsyrvulan": За сега инвестирам само в хубаво вино и стекове! Знам че имам една душица и ако не и угаждам ще ми я вземе тоя горе!😄🍷🥩

  89. 89 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3529 Неутрално


    Чудно е как не се забелязва, че в момента се провежда един всенароден референдум лев или евро. Отговорът е повече от категоричен - хората масово обръщат левовете в евро.

    Дървените философи дето ни обяснявт какво лошо нещо било еврото да го обяснят на опашките в банките и пред чейндж бюрата.

    Народът каза тежката си дума - той вече прие еврото.

  90. 90 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2127 Неутрално

    До коментар [#82] от "angeles":

    истинските руски евреи имат немски фамилни имена, като Вольф Исаакович Эйдельштейн, бащата на Жириновски.

    трябва да завършват или на "берг" или на "щайн" или на "баум".

    Тези с "офф" са славяни.

  91. 91 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 2908 Любопитно

    Гледам темповете на растеж в евро зоната и у нас. Ами, по - добре сме в проценти. Къде е гаранцията, че ще запазим това? Въпреки, че обявиха забавяне и у нас.

  92. 92 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1669 Весело

    До коментар [#88] от "angeles":

    Аааа...и ти си от партията. Сипал съм си червено. Като го глътна, следва скоч. Да ме прощаваш, ама не понасям сладникавите американски бърбъни. Въпрос на вкус.

    БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти! Гербояд - производната на успоредно осцилиращи мутирали до неузнаваемост хиперкубове!
  93. 93 Профил на nema_labavo
    nema_labavo
    Рейтинг: 2033 Весело

    До коментар [#86] от "angeles":

    Кат те сърби се начесай. Или спри да се триумиш. Като не те бива, не те бива. Никой не се е родил брокер/дилър/финансист. Гледай си кефа и не се терзай. Виното е за предпочитане, става и за пиене :)))

  94. 94
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  95. 95 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 3270 Весело

    До коментар [#89] от "Един препатил":

    Хахаха.
    Ами що го обръщате в евро.
    Това е голям смях.
    Значи да не приемаме еврото а пък си обръщаме левовете в евро.
    Голям смях. И голям кеф за чейнджа:) Бързо ще изкарат десетина милиона от глупаци.
    Ами милички мои платежният ни баланс миналата година е плюс 7 милиарда евро. Само него да покриете ви трябват 14 милиарда лева при 18,4 милиарда в обръщение:)
    Желая ви успех. Разкажете му играчката на еврото.

  96. 96 Профил на angeles
    angeles
    Рейтинг: 1488 Весело

    До коментар [#92] от "tsyrvulan":😄😄На здраве! Аз не съм по уискито,признавам само това което е кът тук,домашната гроздова около 50 градуса без грам захар))))) Даже и казан си имам!))))

  97. 97 Профил на dosetliv
    dosetliv
    Рейтинг: 1370 Неутрално

    То агитпропа срещу еврото е със същото качество като горестоящия за еврото

    Левът няма да се обезцени, когато влезем в еврозоната
    —цитат от коментар 0 на др Цанова

    Или ше се обезцени, или не - туй е предмет на залагания. Който играи - пичели.

    Ще плащаме по-ниски лихви по кредити
    —цитат от коментар 0 на др Цанова

    Негатив. Туй е най - изтърканата опорка и имаше известно основание преди 5 - 6 години

    Актуални лихви в България и Латвия (туй заради оня латвийския другар дето днеска ни напираше да влазяме)

    Нефинансови предприятия над 5 г
    в лева : 2,80% в евро: 2,78% в Латвия : 3,13 - 6,96%
    Потребителски до 5 г:
    в лева : 14,21% в евро: 3,32% в Латвия : 15,04%
    Жилищни кредити над 10 г
    в лева : 2,98% в евро: 3,22% в Латвия : 4,08%

    http://www.bnb.bg/bnbweb/groups/public/documents/bnb_download/s_ir_nbo_loan_bg.xls
    https://www.bank.lv/images/stories/pielikumi/statistika/MFI_bilances_un_monetara_statistika/2019/table21_mfi_procentu_likmes.xls

    Ще привличаме повече инвестиции
    —цитат от коментар 0 на др Цанова

    Най - голям спад на инвестициите през 2019 има в ЕС
    http://www.oecd.org/investment/FDI-in-Figures-October-2019.pdf

    силен стимул за реформи
    —цитат от коментар 0 на др Цанова

    Едва ли. Истанбулската вече я забраниха, дано поне със затоплизъма наваксаме

    България няма да последва примера на Гърция
    —цитат от коментар 0 на др Цанова

    Туйса копнежи и заклинания. Живота ше покаже.

    Общо взето на хесап без цифри муса вика уманитарско дърдорене.

  98. 98 Профил на angeles
    angeles
    Рейтинг: 1488 Весело

    До коментар [#93] от "nema_labavo": Винаги съм обичал добрите съвети! Мерси!

  99. 99 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1669 Неутрално

    До коментар [#86] от "angeles":

    Хех...брокерите от години ползват алгоритми/специален софтуер. Все по-малко се разчита на човешка намеса в търговията. Тия огромни фондове, независимо хедж или мючуъл как си мислиш денонощно играят на световните пазари и управляват паричните си потоци в такъв океан от асинхронна информация?

    БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти! Гербояд - производната на успоредно осцилиращи мутирали до неузнаваемост хиперкубове!
  100. 100 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2906 Неутрално

    До коментар [#89] от "Един препатил":

    то референдумите са хубаво нещо, но сред зрели хора, като в Швейцария. Тук си хвърлят спестяванията през терасата на непознати...

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK