Годината е 2020. Усеща се като 1981 г.

Точно по времето на онова честване на българската държава, проведено през 1981 г., са заложени историко-идеологически послания в разбирането за българската култура, които влияят на всички нас и до днес.

© Надежда Чипева, Капитал

Точно по времето на онова честване на българската държава, проведено през 1981 г., са заложени историко-идеологически послания в разбирането за българската култура, които влияят на всички нас и до днес.



Текстът е препечатан от "Свободна Европа". Заглавието е на "Дневник". Диана Иванова е журналист, изследовател, куратор. Съавтор и инициатор на редица проекти в областта на индивидуалната памет за близкото минало като "Аз живях социализма", международния фестивал на спомените GOATMILK в Бела Речка. Изследва психическите последици от живота в тоталитарна среда и филмовите архиви на тайните служби. През последните години работи като групов терапевт в Германия.


Наскоро България сама се отказа да изпраща своя изложба в Лувъра. Но по-смущаващ от този факт е начинът, по който българската държава го оповести. Зад него прозират старите идеологически механизми на късния социализъм. Дали това е начало на културен изолационизъм или нов културен фронт?


В рамките само на седмица няколко публикации в медиите предизвикаха министъра на културата да откаже официално пред френската посланичка участието на България в планираната за лятото и есента на 2020 г. изложба с работно заглавие "Изкуство и култури в България от XVI до XVIII век".




Нуждата от "благословия"


Отказът дойде след призив на професор от БАН и след отказана благословия от страна на Светия Синод. Основната причина - недоволство от факта, че български православни икони ще бъдат изложени в отдела за ислямско изкуство на френския музей, което ни представя на света като "европейска Турция". Първоначално министърът реагира на обвиненията с думите "несериозно е", но няколко дни по-късно отказа изложбата.


Няколко любопитни детайла около тази почти отшумяла история си струва да бъдат припомнени и анализирани.


Първите разговори за изложбата са започнали от 2016 година, а от 2018 година тече подготовка между различните институции. От 2004 година обаче Светият Синод има официална позиция, че предмети от църковни хранилища не се изнасят в чужбина, "освен по изключение за поклонения". Как да си обясним защо тогава подобна изложба е била планирана, след като тя е била обречена на неуспех? Имало ли е изобщо диалог между институциите?


2020 г. Усеща се като 1981 г.


В становището на ст. н. с. д-р Христо Темелски, директор на Църковно-исторически и архивен институт (ЦИАИ), което доведе до отказа на Синода, се отправят още обвинения в непрофесионализъм към френската страна, неяснота около застраховките на експонатите и се припомня една случка от далечната 1981 година. Тогава по повод грандиозното честване на 1300 години от основаването на България има отново изложба в Лувъра, за която от църковния институт предоставят 11 ценни славянски ръкописа. След края на изложбата държавата в лицето на тогавашния Комитет за култура си присвоява експонатите - решава не да ги върне на църквата, а да ги предаде в новосъздадения Национален исторически музей. На църквата са й необходими години борба, докато си върне ръкописите.


Това споменаване на 1300-та годишнина не изглежда като случайно изпусната реплика. Защото точно по времето на онова честване на българската държава, проведено през 1981 г., са заложени историко-идеологически послания в разбирането за българската култура, които влияят на всички нас и до днес.


Изразът "културен фронт"


В изследването си "Културният фронт" Иван Еленков подробно анализира честванията от 1981 г. и този етап на създаване на нов официален език и нови идеологически послания. Той го определя като "мобилизация и мистификация на дискурса по националната култура и преформулиране на комунистическата символика и митология в национален култ, артикулиран като отворен и включващ всичко ценно и достойно от хилядолетната българска културна традиция".


Именно този парадокс на "единната национална социалистическа българска култура" ще си остане трудното наследство до днес - части от близкото минало ще бъдат постоянно отричани и забравяни, а други части, предимно от древното минало, ще бъдат изведени в статут на "вечно и неизменно български".


В книгата си "За някои основни въпроси на културния фронт" (1979) проф. Александър Фол нарича българската култура "гигантска етнокултурна лаборатория", в която са вложени заемки от "античния, от индуския, от иранския, от сибиро-алтайския, от средноазиатския, от малоазиатския, от византийско-арабския, от ренесансовия, от славянския свят". Всички тези заемки обаче вече са станали "хомогенни" върху славянско-българската си основа, казва той. От идеята за единната и хомогенна култура малко по-късно ще се роди идеята за "общия родов корен" на 80-те години, която ще оправдае политическо насилие - насилствената смяна на имената на българските турци.


Идеята за "вечно български" характер на културата


Но ако се върнем към екзалтирания език на юбилейното честване 1300 години България - мисленето, че има вечно български характеристики на българската култура, непроменени и неподвластни на времето и че тази култура е една, хомогенна и обща за всички нас, продължава да доминира разбирането за смисъла на културата днес. Дали именно това неосъзнато у повечето от нас мислене не задвижва автоматично подозрението към всякакви опити части от българската културна традиция да бъдат видени, измерени и изследвани в друг исторически контекст, например в този на доминиращата тогава традиция на исляма?


Но по-тревожното е друго - че както преди, по времето на комунизма, държавата може да си позволи да не върне експонати на църквата след изложба в Лувъра, така днес държавата може да откаже изложба пак там, без други обяснения и без търсене на диалог с различни културни институции, защото няма благословия от Светия синод.


Означава ли думата на църквата край на диалога? И какъв точно е новият културен фронт? Въпроси за сериозно мислене.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (176)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 3333 Неутрално

    "Свободна Европа" и "Дойче веле" май са на издръжка на Кремъл! Всичко що става в България е лошо, всичко що става в Русия е далро и трябва да се съобразяваме с нея! Пфууу, такава тъпа пропаганда нямаше и по времето на Живков!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  2. 2 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 1464 Весело

    Основната причина - недоволство от факта, че български православни икони ще бъдат изложени в отдела за ислямско изкуство на френския музей
    -----------------------------------------
    Какво общо имат православните икони с ислямското изкуство?... Не ги виня французите - вероятно изпитват затруднения с набавянето на ислямски експонати.

  3. 3 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1298 Неутрално

    Доколкото си спомням, Синодът не даде благословия да се изложат в Лувъра икони, които й принадлежат. Дойче веле много отдавна са се специализирали в антицърковни писания, сега запомна и СЕ.

  4. 4 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4001 Неутрално

    До коментар [#2] от "puknatastotinka":

    вероятно изпитват затруднения с набавянето на ислямски експонати.
    ========
    Има ги в изобилие.....въпреки че от век и половина насам се прави всичко възможно да бъдат затрити....

    Bukalemun
  5. 5 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4790 Весело

    До коментар [#3] от "daam":

    По какъв начин и "принадлежат"? Плащали са на художниците?
    Ако е така както казваш значи и културните артефакти 'принадлежат' на всеки в чиито ръце се намират в настоящия момент?

    klimentm
  6. 6 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4790 Весело

    "Именно този парадокс на "единната национална социалистическа българска култура" ще си остане трудното наследство до днес - части от близкото минало ще бъдат постоянно отричани и забравяни, а други части, предимно от древното минало, ще бъдат изведени в статут на "вечно и неизменно български"


    За осмисляне от патреоте и попове!

    klimentm
  7. 7 Профил на save_knforest
    save_knforest
    Рейтинг: 1053 Любопитно

    Тесногръдието на владиките от ДС в т.нар. Св. Синод е пределно ясно. Заклеймяване на "йога", анатемосване на поп певицата Мадона, неуважение към римокатолическият папа, дошъл на визита у нас...Сега опряхме и до иконите, които са спасявали българската духовност, без дори да е имало още извоювана църковна независимост. Очаквам сега да отрекат и въстанията на католическите общности у нас, походът на Владислав Варненчик и издаването на първата печатна българска книга "Абагар", защото не са правени от православни, а от схизматици.
    Не е лесно, когато си ...прост.

  8. 8 Профил на oak17621787
    oak17621787
    Рейтинг: 404 Неутрално
  9. 9 Профил на bgkurshum
    bgkurshum
    Рейтинг: 771 Неутрално

    ... Пфууу, такава тъпа пропаганда нямаше и по времето на Живков!
    —цитат от коментар 1 на lz2


    Имаше. Пак от тези "медии".

    Никога повече мутри начело на България.
  10. 10 Профил на bgkurshum
    bgkurshum
    Рейтинг: 771 Неутрално

    ... Пфууу, такава тъпа пропаганда нямаше и по времето на Живков!
    —цитат от коментар 1 на lz2


    Имаше. Пак от тези "медии".

    Никога повече мутри начело на България.
  11. 11 Профил на ivpetr
    ivpetr
    Рейтинг: 747 Неутрално

    Gnus me e veche ot vas. Prochetete pak tova i pomislete za minutka dali ne vijdate problem v nego:
    "което ни представя на света като "европейска Турция".

  12. 12 Профил на Stewie
    Stewie
    Рейтинг: 1691 Любопитно

    в днешен проспериращ Мутристан, истински културните хора, са едно хилаво, безгласно и бързо изчезващо малцинство, ура другари, и да живее чалгата !

  13. 13 Профил на Николай Бучков
    Николай Бучков
    Рейтинг: 4382 Весело

    Мъ...да , то и френската култура днес зависи...от колониите й....

  14. 14 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1260 Неутрално

    Аналогията е подходяща само в частния случай, защото през 1981 имаше просто апогей на патриотичната имитация. Иначе днес сме в годината 1948, когато партийната идеология вече е сложила окончателно ръка върху културата. Когато адвокати са изпращани в концлагер, защото защитават човешките и политическите права на клиентите си. Когато от университетите се гонят студентите "фашисти". Когато свободата на събранията, митингите и шествията вече е отменена.

    Въобще когато каскетите показват на гнилия Запад, че няма да се съобразяват с никакви законови лигавщини.

  15. 15 Профил на skomina
    skomina
    Рейтинг: 726 Любопитно

    До коментар [#3] от "daam":По какъв начин и "принадлежат"? Плащали са на художниците? Ако е така както казваш значи и културните артефакти 'принадлежат' на всеки в чиито ръце се намират в настоящия момент?
    —цитат от коментар 5 на klimentm


    По- тъпичък въпрос не можа ли да измислиш!? Всички икони и треби които са по храмове и манастири, барабар с недвижимостите са собственост на БПЦ. По същия начин ислямското вероизповедание владее джамии, имоти и други неща свързани с него. Всичко материално което притежават вероизповеданията са дарени от вярващите доброволно , та дори и участвалите само с труд. Всичко е сътворено в прослава на съответния Бог и дарено нему. Ръководствата на тези вероизповедания се грижат за материалните и духовни ценности .

  16. 16 Профил на Stewie
    Stewie
    Рейтинг: 1691 Весело

    "Свободна Европа" и "Дойче веле" май са на издръжка на Кремъл! Всичко що става в България е лошо,
    —цитат от коментар 1 на lz2


    ха-ха, абсолютно прав си, ама си забравил да споменеш и BBC, CNN, Associated Press, Reuters...
    гербави сър ,наЗрани гербави











  17. 17 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3203 Неутрално

    Доколкото си спомням, Синодът не даде благословия да се изложат в Лувъра икони, които й принадлежат. Дойче веле много отдавна са се специализирали в антицърковни писания, сега запомна и СЕ.
    —цитат от коментар 3 на daam


    +++

    Пък и Лувъра се специализира като международен център по ислямско изкуство и култура, каквото и да изложим там няма да е интересно за поклонниците!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  18. 18 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3809 Неутрално

    Още веднъж цинирам:
    "Основната причина - недоволство от факта, че български православни икони ще бъдат изложени в отдела за ислямско изкуство".
    Причината е напълно основателна. Това НЕ е ислямско изкуство.
    Само че нещата се извъртат, не сме искали да правим експозиции във Франция, били сме соц щипани моми....
    Ако ние поискаме да изложим френски вина на изложба за немска бира, ще видите щипани моми.

    Еретик
  19. 19 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 2358 Неутрално

    "Свободна Европа" и "Дойче веле" май са на издръжка на Кремъл! Всичко що става в България е лошо, всичко що става в Русия е далро и трябва да се съобразяваме с нея! Пфууу, такава тъпа пропаганда нямаше и по времето на Живков!
    —цитат от коментар 1 на lz2


    Прав си ! Освен това питам госпожата - автор на статията в "Дойче велле - България" на каква възрааст е била през 1981 г.????

  20. 20 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 2358 Неутрално

    Преди да твърди нещо - човек /в случая Диана Иванова / трябва да се информира от къде ЗАБРАНИХА да се излагат български светини в департамента по ислямско изкуство в Лувъра ??? Светия Синод в лицето на Патриарха и старците !
    "Светият синод отказа да благослови българската експозиция, която трябваше да бъде представена в Лувъра в Париж, а след разговор между министърът на културата Боил Банов и учените от БАН, изложбата бе изцяло отменена, съобщават от "24 часа".

    Прочети още на: https://www.dnes.bg/index/2020/02/10/bez-izlojba-v-luvyra-sinodyt-ne-ia-blagoslovi.438629

  21. 21 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 1211 Неутрално

    "Свободна Европа" и "Дойче веле" май са на издръжка на Кремъл! Всичко що става в България е лошо, всичко що става в Русия е далро и трябва да се съобразяваме с нея! Пфууу, такава тъпа пропаганда нямаше и по времето на Живков!
    —цитат от коментар 1 на lz2



    До коментар [#1] от "lz2":

    Факт!

    "...което ни представя на света като "европейска Турция"."

    Russia Today маскирана като "Свободна Европа" и "Дойче Веле".
    Кънчо Стойчев и Андрей Райчев, маскирани като Галъп, TNS BBSS, че и ПЮ.
    Волгин и Великова, маскирани като "национално радио".

    Аре.

  22. 22
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  23. 23 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3203 Неутрално

    Бахти безсмислената статия. СЕ настигат дойче жмеле по дебилщина за пари...
    —цитат от коментар 22 на CINZANO - оправете си сайта!

    +
    СЕ трябва всеки ден да бълват някакви небивалици и да съчиняват новини, не им е лесно и на тях , за това им се плаща!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  24. 24 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1217 Неутрално

    До коментар [#19] от "doroteus":

    Вероятно на 13 години.

    "Диана Иванова е завършила журналистика, профил Телевизия, в СУ „Св. Климент Охридски“ през 1991 г."
    http://thegoldenlinden.com/диана-иванова/

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  25. 25 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4316 Неутрално

    Между другото Мзия, Тракия и Македония са били римски провинции, България е била османска провинция, със своя култура и бит. Трябва ли да отричаме създаденото и изграденото от това време?
    Повечето икони (включ. и в Криптата в Св. Ал. Невски) са от 16, 17, 18, 19 в., в музеите има няколко от 10 в., и май други не съм виждал? Трябва ли създадено между 16 и края на 19 в. да го крием от очи хорски? Вярно, до края на 19 в. сме били в границите на Османската империя... Е и? Словакия и Чехия са били в границите на Австро-Унгарската империя до 1918г., Испания колко време е била арабска провинция, и се гордеят с Алхамбра. Е.а ти балканските комплекси!

  26. 26 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4316 Неутрално

    До 18
    Извинявай, виното е култура, и не можеш да го излагаш с бирата. За виното се водят разговори на високо равнище, а за бирата на ниво фенове на Левски и ЦСКА.

  27. 27 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 3638 Неутрално

    Не става въпрос за благословия, Светият Синод е отказал да даде църковни предмети от Бачковския манастир и църковно-историческия музей за изложбата, а християнските артефакти не са ислямско изкуство. Вече чухме за мита Баташко клане. В документите пише, че Рашидов е договорил изложби за ислямско и средновековно изкуство, никъде не е споменато християнството, защо да се изпращат икони и църковна утвар.

  28. 28 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2818 Неутрално

    Основната причина - недоволство от факта, че български православни икони ще бъдат изложени в отдела за ислямско изкуство на френския музей-----------------------------------------Какво общо имат православните икони с ислямското изкуство?... Не ги виня французите - вероятно изпитват затруднения с набавянето на ислямски експонати.
    —цитат от коментар 2 на puknatastotinka


    Аз пък се чудя, колко недоразвит ганглий трябва да имаш, за да ти хрумне изобщо да слагаш икони в експозиция с ислямско изкуство. То бива профанизъм и пълно неразбиране на исляма, ама това минава всякакви граници.

  29. 29 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4316 Неутрално

    Св. Синод не само отказа да благослови изложбата в Лувъра, но забранява венчавки на православни с католици. Което не пречи патриархалния храм да има за патрон един родоотстъпник.

  30. 30
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  31. 31 Профил на Nick F
    Nick F
    Рейтинг: 1199 Неутрално

    "Свободна Европа" и "Дойче веле" май са на издръжка на Кремъл! Всичко що става в България е лошо, всичко що става в Русия е далро и трябва да се съобразяваме с нея! Пфууу, такава тъпа пропаганда нямаше и по времето на Живков!
    —цитат от коментар 1 на lz2


    А кои са правилните медии ? Брайтбарт и Консерваторъ?

  32. 32
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  33. 33
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  34. 34 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4029 Неутрално

    До коментар [#14] от "spiegel":

    Поздравявам колегата Spiegel за това мнение.

    С една малка разлика: през 1948 г. КАСКЕТИТЕ бяха наложили ИНФОРМАЦИОННА ЗАВЕСА над уплашения от кървавата вакханалия на "народния съд". Узурпираните от червената власт медии бълваха казионна пропаганда.

    Докато днес всеки може да извади смартфона от джоба си и да прочете (дори види - на видео) истината за насраните им задници, за метресите и бутиците им в Барселона, за селските им изцепки пред "мисирките" в Брюксел, за спонсорите и свинските им дружинки.

    Историята се повтаря, но като фарс.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  35. 35 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1217 Любопитно

    В пресата се пишеше следното:

    "Това е принципна позиция на Синода, която се спазва неотклонно от 2004 г. насам, когато е взето решение да не се изнасят предмети от църковните хранилища в чужбина, освен по изключение за поклонения. Според епископ Герасим, запитването от Министерство на културата е било само за предмети от църковните институт и музей, но забраната обхваща и всички църкви и манастири на подчинение към Българската православна църква." - http://bit.ly/2T5zDdK

    Не трябва ли т.нар. министри на културата да са били запознати с това решение на Синода, преди да обещават подобни експонати за експозицията в Лувъра? И също преди да обещават, да са водили преговори със Синода за евентуалните експонати? Иначе излиза, че с чужда пита се прави помен, без изобщо да начеваме въпроса за залите за ислямско изкуство. Калинки навсякъде.

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  36. 36 Профил на bez_ime2
    bez_ime2
    Рейтинг: 1989 Неутрално

    Светия Синод съвсем заприлича на Политбюро...

  37. 37 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3351 Неутрално

    Извода, който си направих от наличната информация по случая е следният:
    1. Договаря се изложба, без да са съгласувани експонатите с притежателите им (в случая Св. Синод)
    2. Собственикът на част от експонатите (Св. Синод) отказва аргументирано да ги предостави —основният аргумент е, че могат да се изпращат в чужбина само при изключителни случаиби то ако става дума за поклонение. Право на собственика е да решава как да разполага със собственоста си.
    3. По странни за мен причини, министър Банов след консултация с БАН отказва изложбата (по вероятно е основната част от експонатите да са били тези на Св. Синод, но поради несъгласуването с него и отказа му, ситуацията да е била ”нрбрано лозе” и чрез БАН да е намерен повод за отмяна на цялата изложба)

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  38. 38 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4029 Неутрално

    До коментар [#36] от "bez_ime2":

    "Светия Синод съвсем заприлича на Политбюро..."

    "Светият синод" е изнесен идеологически отряд на СВР, филиал на руската "православна" "църква", която на свой ред е поделение за превъзпитание и мозъчна промивка на масите към КГБ/ФСБ.

    Какъв свети, какъв синод...

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  39. 39 Профил на bez_ime2
    bez_ime2
    Рейтинг: 1989 Весело

    До коментар [#36] от "bez_ime2":"Светия Синод съвсем заприлича на Политбюро...""Светият синод" е изнесен идеологически отряд на СВР, филиал на руската "православна" "църква", която на свой ред е поделение за превъзпитание и мозъчна промивка на масите към КГБ/ФСБ.Какъв свети, какъв синод...
    —цитат от коментар 38 на Norman Granz


    Някой трябва да превъзнася св. Путин... :)

  40. 40 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1791 Неутрално

    До коментар [#4] от "eti mehter":

    Съжалявам да го кажа, но в това отношение сте изключително зле - освен джамии, не сте оставили една читава сграда в България, на която да кажем ”евала, комшу, чок гюзел”. 😁 Никаква архитектура, изкуство, изобщо никаква свястна култура.
    Като погледне човек Прага. Будапеща и градовете в Хърватска, Западна Сърбия и Западна Румъния и му става ясно каква е разликата да те владее турчин и австриец. Същата работа и с идването на болшевиките - партийни домове, вместо джамии и грозни панелки... Нямахме късмет и с поробителите и окупаторите и това си е. 😁

  41. 41 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4001 Неутрално

    До коментар [#37] от "DDR":

    Изплъзна се голям шанс.....
    Да изпуснеш представление в Лувъра, и то по субективни причини.....не мяза да изпуснеш влака "София.... Кардам"....

    Bukalemun
  42. 42 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1260 Неутрално

    До коментар [#34] от "Norman Granz":

    Благодаря! Наистина има и такива много съществени разлики. Освен достъпността до информация бих добавил и все още независимия съд. Но КАСКЕТИТЕ работят по въпроса.

  43. 43 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 1924 Неутрално

    Ако е "ислямско изкуство...", да бъдат само ислямски творби. Ако е българско изкуство в този период – само български. Ако е смесено, не може в заглавието да има само "ислямско".

  44. 44 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1260 Неутрално

    До коментар [#38] от "Norman Granz":

    Почти сто процента се оказаха агенти на Държавна сигурност. След смъртта на няколко митрополита и избора на нови, саботират закона и не позволяват на комисията по досиетата да провери новите митрополити. Надигат глас само по популистки поводи, мълчат снишени пред руснаците и дума не продумват за порицание на властта и обществото за липса на милосърдие.

  45. 45 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 1924 Неутрално

    Пропуснах да добавя, че нямаме нищо общо с 1981 г. Това авторката е написала по инерция.

  46. 46 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4029 Неутрално

    До коментар [#42] от "spiegel":

    "Но КАСКЕТИТЕ работят по въпроса."

    И почва има, доколкото забелязвам.

    Народната милиция веднага обяви Свободна Европа и Дойче Веле за "вражески централи" , само че този път кремълски, за разнообразие. За сведение на необразованите фуражки, и тогава, и сега Свободна Европа се издържа от Конгреса на САЩ, а Дойче Веле - от германската държава (не ГДР на Хонекер).

    Някои по-будни граждани дори се заровиха в биографията на авторката, за да не остане скрит вражеският й произход...

    Тъй че, както ти казах, почва за комунофашизъм има предостатъчно.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  47. 47 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1791 Неутрално

    До коментар [#35] от "baba_zozolana":

    +++ Точно така е, министърът трябва да е наясно, че не може да изнася икони в чужбина, независимо дали изложбата е в Париж или Мацква и каква е темата на изложбата. Но като гледам в коментарите колко хора изобщо не са наясно що е икона и за какво служи, няма да се учудя и министъра да е пълен профан в това отношение. Синодът е прав в случая, а троловете, на които в главите им е само Путин, КГБ и Мацква, могат да си изпратят кафЕвите гащи на изложбата в Лувъра.

  48. 48 Профил на Fiji
    Fiji
    Рейтинг: 3879 Неутрално

    До коментар [#11] от "ivpetr":

    Значи унизително е да показваме, че е имало живот и изкуство, докато сме били част от Османската империя, а сега не е унизително да оставяме ДПС да ни управлява живота?

  49. 49 Профил на осмоъ
    осмоъ
    Рейтинг: 494 Неутрално

    има сериозен проблем с възприемането на българската история от времето на Османската империя. Като черна тъмна робска дупка, особено между 15-18ти век. В НИМ като гледах как е представено това време - излиза че тогава освен църковно изкуство друго не е имало.

  50. 50 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2470 Весело

    Обяснете на детето, че "доминацията на исляма" по това време не е била "културна", а чисто физическа. И за всеки нормален човек би било обидно да се представят артефакти правени от българи по онова време в раздел "Ислямско изкуство". Ислямското изкуство е феномен само по себе си и има много неща, които могат да бъдат изложени в този "отдел". Изкуството на поробените народи е другаде. Както каза един умен човек, дайте да поканим французите да изложат нещо в експозиция "Немското изкуство в Париж по времето на Третия Райх 1940-1944 г.".

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  51. 51 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1260 Неутрално

    До коментар [#46] от "Norman Granz":

    Много отдавна я наторяват тази почва. И едно от средствата е този фалшив патриотизъм. Когато през 1944 руснаците ни окупираха, една от първите им работи беше да изтребят националистите, но истинските. Една от първите работи на пребоядисаните комунисти през 1989 беше да си направят свой "национализъм". Ето как е възможно днес да се дирижират вълнения като с Лувъра или с отнемащата деца Норвегия: две трети простотия, една трета измислици и щипка "православие" от Светия ченгесарски синод.

  52. 52
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  53. 53 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4029 Неутрално

    До коментар [#42] от "spiegel":

    И адвокатурата - адвокатите освиркаха и отказаха да чуят поздравителен адрес на Гешев:
    https://www.mediapool.bg/advokatite-osvirkaha-pozdravitelniya-adres-ot-ivan-geshev-news303803.html

    Изобщо този път класовата война е между образованите и безпросветните класи, а не между леви и десни.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  54. 54 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1260 Неутрално

    До коментар [#53] от "Norman Granz":

    Винаги класовата борба е била война на простите срещу интелигентите. Лявото им е само за прикритие. След 1944 избиха истинските леви - социалдемократите, или радикално левите - анархистите, а след 1944 откраднаха името на социалистите. Те са тоталитарни хора без идеология. Както през 1940 зовяха за съюз със социално справедлива националсоциалистическа Германия срещу империалистическите Франция и Англия, така после бяха първи "антифашисти". През комунизма убиваха свещеници и забраняваха ходенето на църква, сега ни учат на православие. Биеха българите да ги правят "македонци", сега са първи патриоти. И затова им трябва невежество. Да си останат вековете от 14 до 19 тъмна дупка и да не знаем, че дори под чуждо владичество сме били много по-свободни от руския мужик, а дори от западноевропейския крепостен.

  55. 55 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2470 Весело

    До коментар [#53] от "Norman Granz":

    Пак сбърка, другарю партиен секретар. "Войната" е между такива като тебе, дето си мислят, че са някакъв елит (реминисценции от едно друго време, когато беше партиец) и тези, които искаме да не ни закачат докато спазваме закона. Няма как да го разбереш, щото за теб всичко е или "аз съм на власт" или "аз не съм на власт".

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  56. 56 Профил на Saint of Me
    Saint of Me
    Рейтинг: 2196 Весело

    Смешен умнокрасив плач.

    Но е хубаво че осъзнават че не пеят в хора и гьобелсаджийстването само ги прави за присмех. Остава едното злобно безсилие :)

    Use your Illusion
  57. 57 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4001 Весело

    До коментар [#40] от "Котаракът на Шрьодингер":

    Същата работа и с идването на болшевиките - партийни домове, вместо джамии и грозни панелки.
    =======
    Трябва да го докажеш.... 😁....с нещо като линк....

    "Достойнството" да живееш в панделка.....ти бе дадено по време на соца.....
    Чакаше с години да влезеш в панелката....и като ти дойде реда, празнуваше.....

    Къде си видял такива 'чудеса' по време на 'робството'.....?
    Тогава хората не са живели един върху друг.....
    Имали са дворове и конаци.....със стотици глави добитък.....
    Яли са истинско месо....пили са прясно мляко (в прекия смисъл на думата)....
    При свадби и празненства, жените са носели върху себе си стотици грамове злато и сребро (пафти, огърлици....)....а мъжете държели в дисагите си кесии с жълтици.....

    Ти какво правиш днес....?
    Мотаеш се с кредитни карти.....по молове и магазини.....за да си купиш кило ГМО хамбургер или дънки от поли етилен.....

    Bukalemun
  58. 58 Профил на 1107
    1107
    Рейтинг: 1095 Неутрално
  59. 59 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1260 Неутрално

    До коментар [#53] от "Norman Granz":

    Има стратегическа връзка между популистките акции на Гешев и популисткото възпаление на цивилните изкуствоведи и историци, този път по повод изложбата.

  60. 60
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  61. 61 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4029 Неутрално

    До коментар [#54] от "spiegel":

    "Винаги класовата борба е била война на простите срещу интелигентите."

    Всъщност, към това изречение няма какво съществено да се добави.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  62. 62 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 2932 Неутрално

    До коментар [#3] от "daam":

    Не само са иантихристиянски,но инпроислямски.ДВ-Левичарска медия.Няма нищо чудно.ДВ (оригиналното)спрях да слушам,когато чух по македонската редакция как милиони македонци са поробени в България,и как честват някакъв ден на борбата срещу фашистите(разбирай българите) Това беше може би 2005-та година.Та така с ДВ.

  63. 63
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  64. 64
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  65. 65 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 2932 Неутрално

    До коментар [#4] от "eti mehter":

    Ислямско изкуство-освен ятагани и корами,има ли друго?!

  66. 66
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  67. 67 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 2932 Неутрално

    До коментар [#9] от "bgkurshum":

    Между другото е е вярно.Александър Андреев е ярко доказателство.Сега е в ДВ.

  68. 68 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4578 Неутрално

    До коментар [#6] от "klimentm":

    Осмисляме достатъчно, но въпреки това, български икони в раздел ислямско изкуство, някак си не се връзва, не се връзва най-меко казано. Още повече, когато става дума за най-старата държава в Европа, създадена много преди да се появи "ислямизма".
    Друго е по интересно, как никой, вече десетилетия наред, не говори за това, как български многовековни икони, писменни архиви, хиляди, са били изгорени от гръцки свещенници?!

    Топ 3 на най-младите приватизатори в България при по-мащабните сделки: №1 Д. Пеееевски, №2 К. Нинова, №3 И. Прокопиев
  69. 69 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4029 Неутрално

    До коментар [#65] от "yanne":

    "Ислямско изкуство-освен ятагани и корами,има ли друго?!"

    Ето го монументалното невежество на редовия войник на Партията с главно ББ.
    :))))))

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  70. 70 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 2932 Неутрално

    До коментар [#12] от "Stewie":

    Кой ви е заблудил,че като ст се нарекли умнокрасиви сте наистина такива,и че сте "елит"?!

  71. 71
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  72. 72
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  73. 73 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4029 Неутрално

    До коментар [#70] от "yanne":

    "като ст се нарекли умнокрасиви "

    Думата "умнокрасив" бе съчинена от твоята идеологическа сестра и съмишленичка Велислава Дърева по повод протестите през 2013 г., но ти и това не знаеш.

    Какво ли знаеш изобщо, след като за теб исмялското изкуство е "ятагани и кораМи"...

    Имаш акъл точно колкото за векач на ГЕРБ.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  74. 74 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2526 Весело

    "УСЕЩАНЕТО" е емблематично чувство в определени среди. Feeling, ръйш.

  75. 75 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4578 Неутрално

    Почвам да се чудя, как е възможно на някой нещо да му хрумне, някаква глупост, да почне да си прави някакви сравнения в главата, и накрая, вече "готов", да вземе да напише и статия, и най-накрая, да вземе да я пльосне в "Дневник"!?
    И това взе да се случва все по-често...
    В заключение, авторката хал хабер си няма от история, още повече пък българска, и тук въобще не става дума за икони или ислямизъм...

    Топ 3 на най-младите приватизатори в България при по-мащабните сделки: №1 Д. Пеееевски, №2 К. Нинова, №3 И. Прокопиев
  76. 76 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 2932 Неутрално

    До коментар [#26] от "historama":

    Я,как изведнъж взе да схващаш!

  77. 77 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2470 Весело

    До коментар [#65] от "yanne":"Ислямско изкуство-освен ятагани и корами,има ли друго?!"Ето го монументалното невежество на редовия войник на Партията с главно ББ.:))))))
    —цитат от коментар 69 на Norman Granz


    Горянина има кът за "Ислямско изкуство" в десния долен ъгъл на двора си. Навремето го е покривал с брезент (както и Москвича), особено по времето на Възродителния процес. Разбира ги нещата.

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  78. 78 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 2932 Неутрално

    До коментар [#30] от "Дневник е превзет от герберо фашисти":

    За ДВ как да е,ама днешната СЕ има общо с някогашната,колкото днешните араби в Египет с фараоните.

  79. 79 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4578 Неутрално

    До коментар [#15] от "skomina":

    Поздравления, точно така е!

    Топ 3 на най-младите приватизатори в България при по-мащабните сделки: №1 Д. Пеееевски, №2 К. Нинова, №3 И. Прокопиев
  80. 80
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  81. 81 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2470 Весело

    До коментар [#72] от "Дневник е превзет от герберо фашисти":

    Много пъти съм ти казвал Стюпид, че липсата ти на усет за ирония и самоирония те представя най-добре.

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  82. 82 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 2932 Неутрално

    До коментар [#33] от "Дневник е превзет от герберо фашисти":

    Аь харесвам Недялко!Но,харесвам и брат му!И приятеля на брат му-руския зет!За мен руски зет е мерило за висша истина!

  83. 83
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  84. 84
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  85. 85 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2470 Любопитно

    До коментар [#80] от "Дневник е превзет от герберо фашисти":

    Стюпид, дай дефиниция за "културен човек". Ако може да не води директно към тебе.

    П.П. Никога и по никакъв повод не съм подкрепял ГЕРБ. Казвам го да не се опиташ да излъжеш като някои твои приятелчета, дето се опитаха да ме изкарат путинист и русолюбец...

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  86. 86 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4029 Неутрално

    До коментар [#80] от "Дневник е превзет от герберо фашисти":

    "Между другото, точно днес се присетих, че няма НИТО ЕДИН културен човек, обществена фигура, който да е засвидетелствал подкрепа за ГЕРБ гласно. НИТО ЕДИН! "

    Знаеш ли, че си напълно прав. Не се бях замислял досега. Тях ги подкрепят такива като Кубрат Пулев и Ицо Стоичков (който подкрепя всеки, дето е на власт).

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  87. 87 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2470 Весело

    [quote#84:"Дневник е превзет от герберо фашисти"][/quote]

    Е що - кой е брат на Недялко от ПИК да не е от "лаборатория"?

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  88. 88 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 2932 Неутрално

    До коментар [#50] от "Тюфлекчия":

    И това е добра идея.

  89. 89
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  90. 90 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1791 Неутрално

    До коментар [#38] от "Norman Granz":

    Не си много в час. Светият синод напоследък доста се е еманципирал от Мацква и е опозиция на РПЦ, което ме радва. Молбата на РПЦ да се свика събор, който да укрепи властта на РПЦ в Украйна, беше отхвърлен от Синода с 8 срещу 4 гласа. Това беше преди около година и половина. Преди няколко месеца пък само 4 митрополити се явиха на срещата със сивия кардинал на Кремъл, външния министър на РПЦ митрополит Иларион. Подкрепата на БПЦ към МакедонскатаПЦ също среща яростната съпротива на РПЦ. Та нещата изобщо не са такива, каквито си мислиш.


  91. 91 Профил на gmbh
    gmbh
    Рейтинг: 3203 Неутрално

    Злополучието на лувърската изложба поражда редица въпроси.
    Един от съществените е кои, как и за какво преговаря в такива случаи от българска страна.
    В този случай вопиющо налично е калинковото некадърие по всички аспекти при организацията на такава експозиция.
    Друг въпрос. Възможна ли е подобна изложба без съхраняванато от БПЦ?
    Категорично да, възможна е. Някой ще възрази с оглед непълнотата на такава експозиция, но окастрянето е заложено още при времевото 16-18 век. Отсъствието на 19 век за разбиране историята на българското изобразително изкуство е пропуск.

  92. 92 Профил на г-н Думанов
    г-н Думанов
    Рейтинг: 1566 Неутрално

    Музеи из цялата страна разполагат с произведения на църковното изкуство и ръкописи от периода, които са извън юрисдикцията на Св. Синод. Те биха били достатъчни за представянето на изкуството в България в този аспект. Поповете ако искат могат да спят върху тези, за които отговарят, но другите са под разпореждането на Министерството. Ключово обаче тук е "Отказът дойде след призив на професор от БАН...". Това не е кой да е, а самият зам. директор на БАН проф. чл. кор. Васил Николов, дн., който е виден носталгик по социалистическото минало, крепител на тезите, на червените класици, пръв приятел на Бойко Борисов с когота се прегръщат по повод и без повод. Същият този награби и Херо Мустафа, когато премиерчето я водеше да разглежда разни грънци, открити при разкопките по магистрала "Хемус". Типичен бай Ганю, чиито възгледи стигат, колкото да си опече собствената работа, а компетенцците му до читалищен счетоводител. Любопитното е, че хората, които директно работят с тези паметници, т.е. специалистите от съответните институти към БАН и музеите, съвсем не споделят отношението на официалната власт към инициативата за тази изложба. Но в България специалистите никога никой не слуша. Важно е мнението на конюнктурата. Как после, авторката на тази статия да не е права?

    CONTADOR GRATUITO!
  93. 93 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2166 Гневно

    "Дали именно това неосъзнато у повечето от нас мислене не задвижва автоматично подозрението към всякакви опити части от българската културна традиция да бъдат видени, измерени и изследвани в друг исторически контекст, например в този на доминиращата тогава традиция на исляма?"

    Ислямът е унищожител на кулутурата това го показа ясно ИДИЛ в Палмира и стига сте ни внушавали че българската традиция може да има нещо общо с него!

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  94. 94 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 832 Неутрално

    Ами, иконите не са ислямско изкуство. Останалите коментари по темата са излишно мерене на п*шките между либерални медии на тема кой е по-по-най-свободомислещ.

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  95. 95 Профил на alexandar
    alexandar
    Рейтинг: 560 Неутрално

    До коментар [#91] от "gmbh":

    Не разбирам какъв е проблема да се пратят копия на тези артефакти? Или високо резолюционни снимки.

  96. 96 Профил на slon
    slon
    Рейтинг: 843 Неутрално

    Трудно му е на българинът да разбере, че тогава държава България не е съществувала ...
    Имало е Османска Империя, в чиито граници са влизали най-различни етноси, култури, вярвания и т.н.
    Понятието "1300 години България" е чиста измислица имайки предвид, че сме били 500 години част от тази империя и има едни 200 години гръцко владичество.

  97. 97 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2166 Неутрално

    "Както каза един умен човек, дайте да поканим французите да изложат нещо в експозиция "Немското изкуство в Париж по времето на Третия Райх 1940-1944 г.".

    Сравнението не е точно ислямът е по мракобесен от националсоциолизмът и комунизмът и никой не може да оспори че и те са създали културни образци за разлика от исляма който е създал само джамиии!

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  98. 98 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4029 Неутрално

    До коментар [#90] от "Котаракът на Шрьодингер":

    Синодът може да се опитва да лавира между Константинопол и Москва, но БПЦ си остава един от рупорите на руската пропаганда с практически всяка позиция, която заема по важни въпроси на вътрешната културна и социална политика на България.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  99. 99 Профил на г-н Думанов
    г-н Думанов
    Рейтинг: 1566 Неутрално

    До коментар [#95] от "alexandar":

    Ами, поради същата причина, когато ние поискаме някакви паметници от Виена, Лондон или Ермитажа, не ни пращат позлатен бакър, високо резолюционна версия на Четвероевангелието на цар Иван-Александър или изработена от оръжейниците в Тула реплика на меча на хан Кубрат.

    CONTADOR GRATUITO!
  100. 100 Профил на alexandar
    alexandar
    Рейтинг: 560 Неутрално

    До коментар [#99] от "г-н Думанов":

    Проблема е, че атеисти коментират това. Те не могат да разберат, че това не са паметници на културата, картини на Леонардо или артефакти създадени да радват човешкото око. Излагане на място като Лувара е абсолютно противоположно на смисъла на съществуването на тези икони.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK