Капанът за Инспектората на ВСС щракна

Март 2016 г. – инспекторите встъпват в длъжност. Мандатът им изтича, но парламентът бездейства

© Георги Кожухаров

Март 2016 г. – инспекторите встъпват в длъжност. Мандатът им изтича, но парламентът бездейства



Позицията е препечатана от страницата на Българския институт за правни инициативи (БИПИ).


Изнесеното от Държавния департамент на САЩ име на български съдия, заподозрян в корупция, отново вкара в дневния ред на обществото работата на Инспектората към Висшия съдебен съвет (ВСС). Извършеното от него предварително проучване на съдия Миталов по сигнал на тогавашния главен прокурор завършва със становище, че няма основания за образуване на проверка. Основен аргумент в случая е, че инспекторатът по закон няма право да прави проверки по съществото на актовете на магистратите. Това е запазено поле за инстанционния контрол.


В целия медиен шум по темата обаче се изтърва един много важен момент -




мандатът на сегашния състав на Инспектората на ВСС изтича след по-малко от месец.


По-конкретно: 10-имата инспектори бяха избрани от Народното събрание на 18.02.2016 г. и встъпиха в длъжност на 14.03.2016 г. Техният мандат е 4 години и изтича на 14 март 2020 г. Главният инспектор Теодора Точкова беше гласувана на 2.04.2015 г. и встъпи в длъжност на 9 април 2015 г. Нейният мандат е 5 години и изтича на 9 април 2020 г.


Съгласно чл. 44 от Закона за съдебната власт "Предложенията за кандидати за главен инспектор и за инспектори се правят от народните представители не по-късно от два месеца преди провеждането на избора пред комисията по ал. 2".


Защо инспекторатът е важен не само за системата, а и за обществото


През 2015 г. бяха приети промени в конституцията, които засегнаха и инспектората. Портфолиото му се разшири с още правомощия, включващи проверки за почтеност и конфликт на интереси, проверки на имуществени декларации и действия, които накърняват престижа на съдебната власт и независимостта на съдиите, прокурорите и следователите. На практика това означава, че Инспекторатът на ВСС се превърна в антикорупционния орган на съдебната власт. Какво последва от тези промени?


Първо, инспекторатът поиска още повече правомощия, включително и разследващи, което не се осъществи, а и не би трябвало да се позволява. Второ, поиска и самостоятелен бюджет, който самостоятелно да защитава в парламента. И това не беше реализирано, защото инспекторатът е към Висшия съдебен съвет и като такъв няма абсолютна независимост и автономност. Напротив, добре е да работи в тясна връзка с ВСС и неслучайно в структурата на ВСС има постоянни комисии за взаимодействие с него.


По-важно е какво свърши инспекторатът от приемането на промените в конституцията досега. Обективният анализ следва да каже, че мандатът на този състав на инспектората беше белязан от


казуси, които "крещяха" за сериозна проверка, но не я получиха. Могат да се споменат само т.нар. Цумгейт


и публичното оповестяване на лични данни от декларацията на съдия Мирослава Тодорова. И двата случая бяха широко отразени в медиите. В първия казус инспекторатът беше критикуван за чадъра, който разпъва върху силните на деня магистрати (тогавашният главен прокурор Сотир Цацаров, понастоящем председател на антикорупционната комисия), а в другия, че "наказва" магистрати, които са дръзнали да критикуват все по-сериозните и задълбочаващи се проблеми в съдебната власт. И в двата случая инспекторатът не реагира по подобаващ начин, което от своя страна също е реакция, даваща ясен сигнал за голямото разделение в системата. За "благодарност" преди няколко дни парламентът гласува текстове, които изкопаха още по-дълбок разделителен окоп в съдебната власт, като гарантираха кариерното развитие на инспекторите след изтичането на техния мандат - без конкурс и с повишено заплащане.


Мандатът на този състав е към своя край.


Парламентът отдавна трябваше да е задвижил процедурата по номиниране


или поне по търсене на кандидати. А този процес е важен не само защото съставът ще бъде разделен по нов начин, но и защото гражданите, които потенциално могат да изпращат сигнали до инспектората, следва да знаят как парламентът е достигнал до конкретните имена. Впрочем някои от тези имена може и да са познати на професионалната общественост, защото законово няма пречка лица от предишния състав сега отново да бъдат номинирани. Ако се стигне до такава ситуация, то това също ще е проблем, защото създава предпоставки за изграждането на инспекторатска номенклатура.


Основните моменти в една такава важна процедура се свеждат до 3 много прости стъпки - 1) достатъчно време за обсъждане на потенциални кандидати още ПРЕДИ номинацията им, 2) задълбочена проверка на техните качества, като в конкретния случай това трябва да са висок професионален морал, почтеност и доказана устойчивост на натиск - най-вече политически, защото


инспекторите и главният инспектор са политически избор,


бидейки избрани с квалифицирано мнозинство само от парламента и 3) публично изслушване, което трябва да даде възможност и на представители на професионалните организации (като минимум) да задават директно въпроси.


Към днешна дата няма индикации Народното събрание да е предприело някакви действия в посока започване на процедура за избор. Тук е важно да припомним и казуса с първия състав на инспектората, при който близо две години парламентът не успя или не пожела да направи избор и се наложи тогавашният главен инспектор г-жа Караиванова да обяви в пленарна зала, че е депозирала оставката си.


Не се знае дали тази ситуация ще се повтори, но вече има подобни индикации.


Защо Народното събрание за пореден път не се съобразява със законовите срокове


Дали това не се прави целенасочено? Сегашният инспекторат се е доказал като удобен и сигурно има интереси неговият състав да бъде задържан максимално дълго. Независимо от мотивите политическият капан за него щракна. Когато мандатите на независимите институции се нарушават (дали с предсрочно освобождаване или оставане на позицията след изтичане на мандата) от изпълнителната и законодателната власт, имаме условия на изпреварващо послушание, което прави институциите зависими. Както обществото, така и професионалната общност са изправени пред риска да се сложи прът в работата на Инспектората към ВСС. Очаква се политическа договорка - местата да бъдат разпределени между партиите в парламента на квотен принцип. Кога ще стане това - предстои да видим.

Ключови думи към статията:

Коментари (19)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 2833 Неутрално

    Инспекторатът върши това, което му кажат, или подскажат.

  2. 2 Профил на ggot
    ggot
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Инспекторатът не отговаря за решенията на съда по същество, където са най- големите нарушения на съдиите. Ако повече хора си потъсят правата извън България, може би, на 80% от хората ще са нарушени правата от съда.
    Трябва да се приеме закон при 3-5 случая на хора осъдили България, ВСС да се сменява.

  3. 3 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2339 Неутрално

    Всички в България трябва да се назначават от черрвените и автентичните болшевики, за да е правилно! Всички други назначения са корупционни, манипулативни и назначения на Калинки! Вива комунисмус!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  4. 4 Профил на Танас
    Танас
    Рейтинг: 2007 Неутрално

    БОКОлуци! Цървени токсични при това. >:-)

    "Светът няма да бъде разрушен от тези, дето вършат зло, а от тези, дето ги наблюдават без да направят нещо по въпроса" Алберт Айнщайн.
  5. 5 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 6946 Неутрално

    Очевидно инспекторатът не е първа грижа на мнозинството в парламента в този момент

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  6. 6 Профил на Анти Шишковци
    Анти Шишковци
    Рейтинг: 609 Неутрално


    От гледна точка на причинно-следственине връзки, това, което е засегнато в публикацията е следствие на следното: Паралелната власт в България използва принципите на хибридната война, умело експлоатирайки спецификата на българският бит и душевност. Проблемът за САЩ и Западна Европа е, че България избира да остане най-големият фактор в орбитата на Путин, тъй като това е в интерес на паралелната власт или моделът #КОЙ. Основните канали на руското влияние са наследеният управленски модел от съветски тип и корупцията. Паралелната власт в организационен план е структурирана като строго йерархична корпорация и дисциплина, характерна за мафиотските кланове от 30-те в САЩ. Началото е поставено по времето на Андропов. Основната задача на Андропов, за времето на краткото си съществуване като ръководител на СССР, е била да се създадът подобни структури във всички страни от бившия соцлагер, отчитайки техните национални особености. Замисълът е бил след време те да са ядрото за възраждане на социализма, след очевидно неизбежния му радпад по време на така наречената перестройка. Отговорник за дисциплинирането на организацията за България е Любен Гоцев. Завършил е три годишно обучение в школата на КГБ -  специалност контрол на обществото посредством селективно поднасяне на подбрана информация през масмедиите и политическо инженерство. Един от проектите му е НДСВ. Но Царя се оказа вълк, пуснат в кошарата и този проект трябваше спешно да бъде прекратен. Тогава изгря звездата на мамин шишко и стана ясно, че популизъм от типа " ние ги фащаме, те ги пущат" е стръв, която масово се харесва на шараните. Маминото шишане заедно с мамчето си са поставени формално на върха на пирамидата на паралелната власт. Зад тях е диспечерът - разпределител на порциите. По-надолу са най-креативните представители на бившата държавна сигурност, подбрани преди 89-та съгласувано с КГБ. Между другото, Цвачка е лансирана от Любен Гоцев по съседски. И двамата живееха в луксозните номенклатурни жилища на Жолио Кюри, построени преди 89-та за богоизбрани. Съсед им беше и Лютви Местан. Избирателите, обединени на етническа основа,  още не са разбрали, че са оплетени в мрежата на паралелната власт още 85-та г. и защо точно тази мрежа се нарича Д(п)С. Дълговременният контрол на част от обществото на етническа основа е мощен инструмент за страни като България, защото лесно се консолидира в компактна маса гласуващи под строй, което определи хода на историята на прехода до сега и се очаква да е така за дълго в перспективен план, предвид натрупания огромен властови потенциал на икономическа основа. Правилото е парите управляват. Парите са здравата основа на пирамидата на паралелната власт - бизнес корпорация, представяща се като политически субект с постоянно присъствие в законодателната власт, през която последните няколко години изцяло превзе изпълнителната власт. Това предопределя появата на играч, упълномощен да разпределя правилно порциите, което от своя страна му открива възможност да контролира политически проекти. Върхът на пирамидата на паралелната власт се среща с върха на пирамидата на изпълнителната власт по командна линия като нареждане в посока изпълнителна власт и като отчитане в обратна посока.  Всичко останало е театър. По модела на режима от времето на социализма, за да бетонират собственото си статукво в съвременни условия, подчиниха на волята си правосъдната система и медиите и трансформираха социалистическият модел на управленски режим в съвременна форма на управление, която спокойно може да се нарече прокурорска демократура. Имат си и съвременен еквивалент на силов апарат - едни яки момчета, татуирани и с черни потници, едва завършили четвърти клас, но недостигнали осми клас, наследили създадените и контролирани от Любен Гоцев "застрахователи" от началото на прехода. Ако се наложи, докарват с автобуси от цяла България едни други циментоглавци. Няма нищо по-унизително за една нация от това, да се налага главен прокурор с подкрепата на черните потници. Поради липсата на всякаква съпротива в обществото, по естествен начин, върхът на пирамидата на паралелната власт придобива уродливи очертания. Онова уродливо нещо - маминото шишане, на което е отредена ролята на наредител (в последно време изглежда го прикриват зад оня селски тарикат от Бургас, с лисичата муцуна, лидер на някакви си празноглави националисти), демонстративно, надменно и презрително,  упражнява властта си над изпълнителя на нарежданията му (нарича се премиер) и на населяващите територията (наричат се електорат) като превърнаха държавата в тяхна собственост (територия, известна пред света като България, при това парламентарна Република). Както се казва - каквото повикало, такова се обадило. Като цяло, резултатът е aтpoфиpaнe нa ĸoнcтитyциoнния мoдeл нa cъдeбнaтa влacт, зaдълбoчило се дo cтeпeн, чe ĸoмпeтeнтнитe opгaни нa yпpaвлeниeтo й нe ca в cъcтoяниe дa oбcъждaт фyнĸциитe и фaĸтичecĸoтo им изпълнeниe oт глaвния пpoĸypop пopaди cтpax и зaвиcимocт, ликвидирала напълно нeзaвиcимocттa нa пpaвopaздaвaнeтo изoбщo, което гарантира стабилността на паралелната власт. Смазва се всичко, което се приема като заплаха за стабилността на паралелната власт. Механизмите за управление на държавата от паралелната власт  се явяват сериозна пречка пред чуждестранните инвеститори. Когато има входящ поток от преки чужди инвестиции, парите в обращение растат. Когато има отлив на инвестиции, както в годините след 2009-а, има свиване на парите в обращение. Поради липсата на инструменти на парична политика и нуждата от балансиран бюджет, основният механизъм, през който икономиката поема външните шокове и свиването на парите в обращение, е през пазара на труда. Ниските доходи в България, в комбинация с членството в ЕС и облекченията за пътуване и работа, ускориха икономическата имиграция и изпратиха в чужбина значителна част от най-качествения човешки капитал. Една от причините безработицата да остане сравнително ниска по време на криза е, че голяма част от способните кадри напуснаха страната. Това отнема от потенциала за догонващо развитие и създава негативна спирала - слаб растеж, ниски доходи, висока икономическа имиграция, свръхкорупция. Точно тук умело се намесва Путин, който вижда България като най-добрия си троянски кон в Европа и когато му дойде времето - част от Евразия. Куклата Борисов е един талантлив изпълнител и не е той човекът, който поръчва музиката. Той е подбран, наложен и инсталиран на тази позиция. Никой не си задава въпроса как неграмотен пожарникар става главен секретар на МВР а на Цветелинка и дават правото да управлява банка, която е известна с това, че през нея се избелват едни пари от едни канали? Но краят на неговата полезност е близо, независимо, че на традиционното си предновогодишно слово разпределителят на порции даде гаранция на своя подизпълнител Борисов, че няма да го свали от власт. Кариерата на онова нещо, министърт на правосъдието, Данаил Кирилов, се дължи на помиярското му политическо нагаждане по вятъра. Цялата държава вече е специализирана – властови и репресивен ресурс се концентрира в ръцете на тези, които трябва, за да могат да мачкат всичко наред.

  7. 7 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2543 Весело

    Тази е от платените драскачи на онези, 'убавите фондацийки:
    "Ако се стигне до такава ситуация, то това също ще е проблем, защото създава предпоставки за изграждането на инспекторатска номенклатура."

    Всички, без изключение в съдебната система са номенклатура.
    Нещата са така удурдисани, че за да се стигне до реална промяна, някой трябва да спечели изборите у нас за период от поне 5г. За целта трябват много мангизи, каквито във фондацийките очевидно нямат, поради което спонсориират такива недомислени драсканици като по-горе, които само сплотяват твърдия елкторат(демек родата по пряка и съребрена линия) на групата формацийки около Иванич и Атанасов...

    I Want To Believe
  8. 8 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8520 Неутрално

    "Защо Народното събрание за пореден път не се съобразява със законовите срокове"
    Законите са за други, не за избраните.

  9. 9
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  10. 10 Профил на today
    today
    Рейтинг: 920 Неутрално

    Просто защото сме фасадна демокрация, създават се разни инспекторати и комисии, в които се назначават правилните хора и задачата им е да добетонират статуквото.

    Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
  11. 11 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 2457 Неутрално

    А има ли кой да проучи твърденията, че "главният прокурор буквално рекетираше управителния съвет на БНБ да спаси едната банка, а другата не. Ако Гаврийски беше управител на БНБ тогава, никога нямаше да позволи случилото се през лятото на 2014г"

    "Гениален изрод е Петьо Еврото дадеш му една бутилка уиски, изпие я и може да спретне каквото поискаш обвинение, на когото кажеш..." Делян П.
  12. 12 Профил на Yomega
    Yomega
    Рейтинг: 789 Неутрално

    До коментар [#7] от "2.5":

    Нищо не каза.
    Пак.
    :)

  13. 13 Профил на One Hour
    One Hour
    Рейтинг: 2000 Неутрално

    До коментар [#6] от "Анти Шишковци":

    ++++ Евалла, поклон.

  14. 14 Профил на svoboden izbor
    svoboden izbor
    Рейтинг: 532 Неутрално

    Защо не публикувате коментара ми?!!!

  15. 15 Профил на svoboden izbor
    svoboden izbor
    Рейтинг: 532 Неутрално

    Десетте инспектори от снимката изглеждат точно така както и съществуват - мазно сложени и послушно приведени пред назначилите ги политико -мафиоти!! Госпожо Анти Шишковци , очарован съм от вашия коментар , който така добре обяснява отвратителната българска действителност ! Ситуацията е наистина плачевна , но все пак , ако имаше народа избирателен закон , гарантиращ свободен-неподправен вот на политически избори , то нещата ще тръгнат към оправяне! Така мисля аз , че най-първо с протест и блокиране на НС когато се променя закона , да се изисква , 100% машинно гласуване , премахване на "мъртвите души , широк граждански контрол на избирателните протоколи по пътя им до ЦИК . ДАНО НАРОДА НИ НЕ ПРОСПИ ТОЗИ МОМЕНТ НА ПРОМЯНА НА ИЗБИРАТЕЛНИЯТ ЗАКОН , КАКТО ГО Е ПРАВИЛ ЧЕСТО ПРЕДИ - ДАНО!!!

  16. 16 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2284 Неутрално

    До коментар [#2] от "ggot":

    "Инспекторатът не отговаря за решенията на съда по същество, където са най- големите нарушения на съдиите."

    В случая не става дума "да отговаря", което е меко казано неуместно, а че няма право да прави нещо като контролен преглед на вече взети решения и това е съвсем правилно.
    Делата са дву или три интанционни и след като едно дело се е гледало и завършило, да започне след това пореден преглед, означа съдене без край - никъде няма такова нещо.
    Без да казвам, че няма корумпирани или поддаващи се на натиск съдии, да хвърлим вината върху тях за всички беди на системата просто не е редно.
    По наказателните дела, има МВР, следователи и прокурори, които събират доказателства. Така че какво ще реши съда зависи от качеството на тези доказателства, както и от спазения ред за тяхното откриване и събиране. Така че един съдия не може да реши едно дело само на базата на вътрешното си усещане и ако то случайно съвпадне с Вашето, да кажете че решението е справедливо.
    Общо взето в тези дела винаги има две страни и няма как и двете да останат доволни - наказаните( барабар с целия си род и приятели) мислят че са наказани прекалено строго, а пострадалите, че наказаните са били "пожалени', вероятно на базата на някакъв вид корупция или натиск.
    Но най-често държавата е осъждана не за решенията на съдиите, а за забавяне на процеса, както и за неспазване на правилата и правата на хората в хода на предварителното следствие, затова винаги съм мислел, че тези глоби трябва да се взимат не от бюджета, а от ФРЗ на виновната институция, а не да си раздават бонуси.

  17. 17 Профил на Инженер Раул Викторов
    Инженер Раул Викторов
    Рейтинг: 598 Неутрално
  18. 18 Профил на Чичи (Ice Man's fan)
    Чичи (Ice Man's fan)
    Рейтинг: 2627 Любопитно

    До коментар [#11] от "Николай Колев":
    А къде е г-н Иван Искров тудей?

    Πάντα χωρεῖ καὶ οὐδὲν μένει
  19. 19 Профил на Чичи (Ice Man's fan)
    Чичи (Ice Man's fan)
    Рейтинг: 2627 Любопитно

    Г-жо Гяурова, не можахте ли да поработите малко по-задълбочено?
    Зер журналист от претенциозна медия сте, имате практика да ползвате закона за достъп до информация, а това са все пак държавни служители или? Какво имам пред вид ли?
    Колко е бюджетът на този инспекторат, колко са отворените проверки, колко са напълно приключилите, колко са заплатите бруто на месец заедно и по отделно на всички инспектори? Какви са били професионалните им биографии преди да застъпят на тези постове? Кои са върховете на професионалните им изяви според вас и според тях самите? Много други подобни.
    А заглавието ви звучи толкова обещаващо, но като прочете статията човек разбира, че всъщност е подвеждащо.

    Πάντα χωρεῖ καὶ οὐδὲν μένει




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK