Защо ни е необходимо Венецианското биенале

Рада Букова, "Как живеем", 2019

© Паоло Коделупи

Рада Букова, "Как живеем", 2019



Владия Михайлова е куратор и културолог. От 2007 г. тя ръководи програмите за съвременно изкуство и млади автори в галерия "Васка Емануилова", филиал на Софийска градска галерия. Има зад гърба си много самостоятелни проекти и изложби, а през 2017 и 2019 г. е артистичен директор на фестивала НОЩ/Пловдив.


След поредното затишие на спора за участието на България във Венецианското биенале през 2019 г. е редно да се запитаме, за какво беше цялата врява. Едва ли са малко хората объркани от появяващите се по телевизии и вестници авторитети и експерти с противоречиви послания, рекламната кампания на ИКЕА, карикатурите на Христо Комарницки и т.н.


Погледнато отстрани, харченето на половин милион за проект на млади автори е много, имайки предвид големите проблеми, пред които е изправено обществото, базисните липси, ежедневните примери за корупция, нарастващото насилие и бедността. Макар че, както се оказа сумата от 500 000 лв. за няколко чаши и фибран, както гръмко бе тиражирано, е много по-малка. Тя е около 400 000 лв., от които 150 000 лв, са само за наем на помещението. Останалите разходи, както се вижда от пълния отчет, публикуван от Националната художествена галерия /http://nationalgallery.bg/wp-content/uploads/2020/02/otchet_fin.pdf/, са съвсем логични за която и да било международна изложба. Пропуснат бе и радостният иначе факт, че сумата беше отпусната специално за Венецианското биенале и допълваше ежегодния бюджет за култура, оставащ един от най-ниските в Европа.




Дали обаче участието във Венецианското биенале
наистина не ни е необходимо?


В статута на биеналето, публикуван на сайта на Министерство на културата, пише - "С участието на Република България в международната художествена изложба на Венецианското биенале за изкуство, Министерство на културата си поставя за цел изграждането на актуален образ на България в областта на съвременното визуално изкуство в диалог с актуалните световни тенденции." Това едва ли би ни говорило много, ако сме свикнали да мислим за изкуството (и културата) преди всичко като забавен начин да прекараш свободното си време, като труднодостъпна сфера на шедьоври и авторитети, затворени зад вратите на музеите и галериите или пък като самотно ексцентрично занимание на творците пред платното.


Успешно насажданото още по времето на социализма
разделяне на художниците от публиката
изглежда, че продължава и днес


Вместо организирания апарат на държавната машина, за пропастта между автори и публика работи информационният хаос, умишлената или неволна дезинформация, личните вражди, прерастващи в публични войни и кризата на ценностите. Помагат и дългите години на пасивно публично присъствие на институциите, нереформираните и не богати музеи, заливащият ни евтин кич, практически липсващите или труднодостъпни специализирани издания, лошото образование и още много други неща.


За художествената общност обаче
наличието на статут за участие в най-старото биенале в света
е крачка напред, очаквана от години


То е знак за ангажимент на национално ниво не само със съвременното визуално изкуство, но и със съвременната култура, подхранвана досега преди всичко от ентусиазма, усилията, често от самофинансирането на участниците в нея, лавиращи между едниниците грантови програми (чуждестранни и няколко български) и малкото активни институции. Знак е и за това, че съществуващият от години нисък таван на възможното да се постигне в изкуството в България се е повдигнал. Затова обещанието на Министър Боил Банов, че "творците и всички амбициозни млади хора" могат да бъдат спокойни за участието оттук насетне на държавата на този международен форум, звучи като облекчение.


Създадено през 1895 г. Венецианското биенале е една от най-старите международни платформи за изкуство. Освен основната кураторска изложба, в която по покана се включват отделни художници, в биеналето има и национален принцип на участие. Всяка държава има свой павилион и управлява собственото си представяне. През 2019 г. в Биеналето са се включили 89 държави, сред които за първи път Гана, Малайзия, Мадагаскар и Пакистан.


Въпреки голямото количество от събития, изложби и не на последно място исторически забележителности във Венеция, българският павилион е бил посетен от 39 940 посетители, а изложбата "Как живеем" на художниците Лазар Лютаков и Рада Букова с куратор Вера Млечевска e забелязана и споменавана от международните куратори. Това би било една сигурна крачка напред в пораждането на интерес към България (не само към изкуството в страната), само ако участието ни продължи и занапред. Затова в Министерство на културата бе внесена петиция "ЗА устойчиво присъствие на България на Венецианското биенале", която за две седмици беше подписана от 616 човека.


Историята на Венецианското биенале познава многo събития, повлияли изкуството, които извеждат нови направления и автори. Тя е изпълнена с политически послания, с издигането на гласове на потиснатите (било то гласът на жените, на другата раса, на колониалните държави и т.н.), с критическия поглед към настоящето и системата от властови отношения в него. Не един и два пъти националните участия в Биеналето са давали повод за дебати в съответната държава, за нов поглед върху кризисни проблеми или пък са представлявали послание и позиция. И макар че днес Биеналето се превръща все повече в туристическа машина, за малки държави като България то все още е онази платформа, която дава видимост на изкуството и процесите в страната на международната трибуна.


Независимо от колебанията, въпреки негативните или иронични настроения, които съпътстваха участието ни, Биеналето успя да изпълни ролята си и тази година. Чрез него видяхме разделенията вътре в художествената гилдия и враждите, които пречат както на заниманията й с изкуство, така и най-вече на диалога й с публиката. Видяхме и много ценностни нагласи на българското общество, податливостта му на медийни спекулации и рекламни фишеци, липсата на задълбочен интерес и крещящата необходимост от съвременни образователни програми на всички нива.


Така докато пропуснахме съществения дебат, за какво състояние на обществото и изкуството говори изборът на този минималистичен проект, какво казва на нас днес и какво още можем да покажем, ето че дойде моментът вече да се мисли за следващото участие. Преди повече от месец беше обявена артистичната директорка на следващото 59-то издание на Биеналето - Сесилия Алемани, която е първата жена италианка, избрана за куратор на форума. Държави като Австралия, Канада, Великобритания, Исландия и др. вече са обявили своите участници. А ние оставаме с надеждата, че байраците ще се свият, за сметка на разума, тъпаните ще позаглъхнат от уважение към самите нас и следващото ни участие ще мине под знака на повече разговори и по-малко омраза.


Защото не само съвременният мениджмънт, за липсата на който всички се оплакваме на различни нива, но и бъдещето ни като народ се основава на възможността ни да преоткрием своя глас и да се утвърдим в процесите на днешния ден, вместо да бягаме назад със стремежи и баяния за съживяване на миналото. Това ни повече, ни по-малко минава и през промяна на нагласата ни към изкуството (и културата), което вместо като забавление или самотно занимание, можем да си представим като хомеопатично лекарство за едно общество, което поддържа жива неговата имунна система.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (16)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 2984 Неутрално

    Ако, не дай си Боже, пипнем някой вирус там, въпросът може да се трансформира в "защо ти беше, мама, това Венецианско биенале?".

    Освен това културтрегер(к)ите не пишат "616 човека", грозно е.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  2. 2 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2358 Весело

    По никакъв начин биеналето не трябва да бъде отнето на художествената общност!Колкото повече, толкова повече!

    Само не е ясно за каква омраза ни говори авторката Евладия. Да не би гилдията да се самоизяжда? Ма не бива така бе, куратори и художници! Дръжте се на висотата на концептуалното.

    Що се отнася до "рекламните фишеци", госпожицата очевидно не си дава сметка, че благодарение на ИКЕА ние научихме и за оригиналния шедевър, изложен във Венеция. Инак щяхме да останем слепи за пост-нео-транс-екс-модернизъма.

  3. 3 Профил на Торбеш
    Торбеш
    Рейтинг: 1684 Неутрално

    Изцяло се съгласявам с написаното от уважаемата авторка на статията.
    Отговарям на въпроса "Как живеем" - заглавие на творбата, която ни провокира да се замислим:
    - Живеем и мислим бедно и все близо до телесното, материалното;
    - Живеем с мерки като в бакалия, а животът е много по-богат и интересен;
    - Живеем и мислим на дребно, при дребните сигурни ползи, без хоризонт;
    - Живеем без (нужда от) културата и вън от красотата;
    - Живеем и мислим зло и завистливо;
    - Живеем лошо (поради горните констатации).
    Изразните средства - интериор на зала с тавани, тежки греди и елементи от БЛАГОРОДЕН ДЪБ, най-вероятно на няколкостотин години - късният венециански Ренесанс. За архитектите на реновацията на сградата дъбовата греда е била такава ценност, че едва забележимо е подсилена със стоманен швелер, но не е махната.
    Дъбът с цялото си великолепие и достойнство ярко контрастира с пана от евтин екструдиран пенополистирен. Ето това е опитът за обобщение - днес (си въобразяваме че) живеем - в света на евтините еднодневки в стила на ИКЕА, живеем без ценности и идеи, живеем при дребната полза и евтиното доволно живуркане ден за ден.
    Раздразнението на еснафите е обяснимо.
    Мен лично те дори не ме дразнят, презирам ги.

    Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
  4. 4 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 2984 Неутрално

    IKEA продава мебели, които с цената си се вместват в един вид портмоне, а с дизайна си -- в друг културен модел. Може да стане и обратното -- както видяхме, когато надникнахме у Баневи, украинеца, дето офейка и пр.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  5. 5
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  6. 6 Профил на tnx22640112
    tnx22640112
    Рейтинг: 24 Неутрално

    Намери си частни спонсори пък участвай където искаш, какво занимават обществеността с глупости?

  7. 7 Профил на proventuss
    proventuss
    Рейтинг: 1059 Весело

    Фибрана как го лепят, на топки, или с дюбели?
    За едни алпинисти питам.

    "Пенсионер вее руско знаме, а иска немска пенсия!! Ама откъдя, накъдя, бе....??" - фейсбук статус
  8. 8 Профил на Торбеш
    Торбеш
    Рейтинг: 1684 Неутрално

    Едно твърде важно за позицията ми на гражданин, допълнение:
    Ако държавата ще подкрепя някого с парите на данъкоплатците, то нейните чиновници са морално задължени да правят това на светло, а не да доказват някакви ползи от свършени на тъмно факти.
    Как така се финансират едни, а не други? И, защо?
    Съмненията за корупция не са лесни за разсейване.
    Иначе нормално за всеки творец е да си проправя път сам, не с подкрепата на чиновници.
    Моят син, архитект в лондонска компания и визуален артист, създава своите арт-проекти в свободното си време и не чака министерството на културата да го финансира с половин милион, защото е свободен и независим артист.
    И все пак - защо финансирате филанкишията, а не моя син?! Съмненията за корупция при всяка намеса на държавата в живота на хората са налице.

    Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
  9. 9 Профил на Октавиан
    Октавиан
    Рейтинг: 67 Неутрално

    местната флора и фауна, която се мазни с години на соц.културтрегери и назначени администратори, за да припари въобще до този арт форум.... според мен тази мизерия говори повече за изключителна липса на самоувереност както и градена с десетилетия ткзс-зависимост от хора, които точно един артист би трябвало да ВЗРИВИ.

    но в този соц-парцал и сред тези коментари може да се чуе само друго, че все пак, че венеция, че шанс.....какви нещастници

  10. 10 Профил на nkk81
    nkk81
    Рейтинг: 614 Неутрално

    400 000 лв за да покажем чаши правени от стъкло което е изхвърлено. Аеде стига вече.На цялата работа в "произведението" се набляга на това че е рециклирано стъкло. Нещо за художествената част да се каже? Абе чаши като тия които продават в Икеа. Толкова за художествената част

  11. 11 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 2984 Неутрално

    Кристо да е взел половин милион от данъкоплатците на някоя страна? За един преател питам.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  12. 12 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3401 Неутрално

    UNITED ЕU UNION

    Блато надградено нанагорно до град ;)
    Венеция потъва под наплив на туристи.

    Защо сте в нужда от биенале там?
    Защо точно там?

    Кристо направи "биенале" в неизвестно градче в Италия
    и популяризира градчето.

    Ама Кристо е световно известен артист и бизнесмен.
    Индивидуален.

    А вие мечтаете зад "ни".

    "Защо ни е необходимо Венецианското биенале"

  13. 13 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3401 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Поддържай илюзията, Торбеш.
    Въобразявай си, че живееш ;)

    Не мисли, че не е по джоба на милиарди човеци да се обзаведат с Благороден Дъб.
    Не е и във възможностите на иначе заможна околна в среда
    Майка природа.

    Интериорните "изразни средства" са изразни.
    Средства посреднически.
    И Екстериорните.

    Сиреч:
    Средствата търпят оптимални заместители.

    Проблем е целевия резултат.
    Кичът.
    Там предварително се намесват
    out of control финансови средства.

    Затова Оги Минчев напомня на Европейския съюз
    в съседна публикация, че от хилядолетия Европа
    e (хъката мъката...) Християнска цивилизация.

    До коментар [#3] от "Торбеш":

    Изразните средства -
    интериор на зала с тавани, тежки греди и елементи от БЛАГОРОДЕН ДЪБ, най-вероятно на няколкостотин години - късният венециански Ренесанс.
    За архитектите на реновацията на сградата дъбовата греда е била такава ценност, че едва забележимо е подсилена със стоманен швелер, но не е махната.

    Дъбът с цялото си великолепие и достойнство
    ярко контрастира с пана от евтин екструдиран пенополистирен.

    Ето това е опитът за обобщение -

    днес (си въобразяваме че) живеем.

  14. 14 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1438 Неутрално

    Владия се е метнала на барикадата, за да защити с лъжи, манипулации, лицемерие и откровени глупости участието в Биеналето на приближените на частната фондация ИСИ художници, които съвсем не са "млади" и които осъществиха стремежите на същия този кръг около Бубнова и Солаков да има пълен контрол върху това участие. През 2011г. тази групичка, заедно с Мария Василева, която се прослави миналата година с опита да пробута фалшификати на българския модернизъм, са били вдигнали шум до небесата чрез отворени писма и оплаквания до чуждестранни институции, защото тогава Вежди Рашидов си бил позволил да назначи чужд комисар и куратор, който пък избрал художници не от ИСИизбраните, за да ни представят във венецианското биенале. Припевът на тези писма и оплаквания е била "прозрачността" на процедурата. Е, тази година процедурата се е отличавала с особена НЕпрозрачност, дотолкова, че комисията си е позволила да промени критериите и механизма по оценяването в последния момент, за да може да угоди на проекта, избран за победител и на практика наказвайки останалите проекти. Причината е била, че този проект не е отговарял на едно от условията, а именно, да притежава план за популяризиране, което в последствие се видя, защото в чуждестранните медии не се появиха материали за нашето участие, освен няколко платени дописки.

    Много е смешно и твърдението на културоложката Владия, че социализмът бил отдалечил художника от публиката. Проектът за нашия павилион е типична илюстрация за пълното отдалечаване и отчуждаване на т.н. артисти от тяхната публика и следва световната тенденция, характерна за т.н. концептуално изкуство, което става все затворено и самовглъбено, в смисъл, че се прави от и е предназначено за хора от една затворена специализирана сфера, че следва някакви вътрешни за нея дискурси и в действителност нито е предназначено за широката публика, нито има нужда от нея. Всичко това се отнася за проекта на Букова и Лютаков, с кураторка Млечевска. Той има значение единствено за тях и техните кариери. Това, че е било платено на професор от австрийски университет и на един млад френски философ, за да напишат обичайните есета с цел създаване на някакъв смисъл и концепция на проекта, е само част от баналната игра на съвременното кураторство.
    А най-лесно се пълни празното, както е и в случая.

  15. 15 Профил на Petko Dourmana
    Petko Dourmana
    Рейтинг: 1432 Весело

    Все по-често се налага тезата, че 400 000 лева са били повече от достатъчни за успешното представяне на България на Венецианското биенале ... Може би министър Банов трябва да се вслуша в големите експерти Владия Михайлова и Ярослава Бубнова и да намали бюджета за следващата година, а излишните 100 000 да се пренасочат към отменения поради липсата на финансиране балетен конкурс във Варна? Той също е най-старият и най-престижният в света, но за разлика от Венецианското биенале може да се посети от повече българи!

  16. 16 Профил на асен георгиев
    асен георгиев
    Рейтинг: 918 Неутрално

    който иска да прави изкуство и да се представя в кукурландия ако ще да си търси проекти и да финансира участието си. аман от раздавена на пари на калпак за глупости.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK