За Великия пост, Хоакин Финикс и кравите

За Великия пост, Хоакин Финикс и кравите

© Велко Ангелов



Авторът е магистър по богословие и журналистика в СУ "Св. Климент Охридски", редактор и автор на множество публикации, посветени на религиозната проблематика и православната духовност.


С речта на Хоакин Финикс на тазгодишните оскари за пореден път от звездна трибуна бе отправено послание, че веганството е етичният избор за съвременния човек. И не за първи път ни провокира да се запитаме - дали в стремежа да запазим вкусовия си комфорт не ставаме косвени съучастници в откровено нехуманните практики, които са банална реалност за съвременната хранителна индустрия?


В словото си актьорът обърна внимание на конкретна практика - отделянето на новороденото теленце от неговата майка, независимо от "безпогрешните й за разчитане викове на мъка". Действително, обичайно е в големите ферми кравата да бъде разделена от своето теленце още в деня на раждането му, а то да бъде хранено с подобие на мляко на прах, разредено с вода, защото не е "рентабилно" част от млякото да отива за него, вместо на рафтовете в супермаркета. В резултат на начина, по който е третирана, от стрес кравата боледува почти през целия си около 5-годишен живот, а за да запази своята производителност, е "лекувана" с антибиотици и други препарати. В интернет пространството има достатъчно клипчета за условията, в които се отглеждат кравите, които не е препоръчително да гледате, ако сте с по-слаби нерви.




Последователите на веганската философия като Хоакин Финикс разрешават тази дилема кардинално - техният призив е: "Не яжте месо и никакви животински продукти, за да е спокойна съвестта ви". И все пак ако сте от хората, които обичат кафето си с мляко и спагетите си с пармезан, има варианти да не се чувствате изначално виновни. Например в Германия (една от трите държави с най-голямо производство на мляко в Европа) вече има фермерски стопанства, които не разделят кравата от нейното бебе, не затварят животните в клетки и т.н.


Изобщо да си потребител в днешно време е изпитание, от което е трудно да излезеш сух. Защото докато следиш по какъв начин е произведена храната ти, можеш да пропуснеш, че носиш блуза, ушита в Бангладеш от 12-годишно дете с надница от 40 долара месечно за 12-часов работен ден. И така мнозина от нас предпочитаме да останем в своето незнание с убеждението, че именно то ни оневинява.


Защо християнството не отрича месоядството


Активните застъпници на веганския и вегетарианския начин на живот често прокламират принципната идея, че яденето на месо е признак на духовен примитивизъм и обратното - вегетарианството извисява духа. Определяйки се за човек с християнско съзнание, съм се питала обаче - защо християнството не застъпва подобна теза. Защо Христовото учение не приема яденето на месо за зло и грешно само по себе си? За разлика, например, от учението на индуизма или на будизма, където вегетарианството е ако не задължително, то особено препоръчително предписание (неслучайно и Макдоналдс се ориентираха според религиозната култура и именно в две от свещените индийски места - Катра и Амритсар, в близост до Златния храм на сикхите, през 2014 г. отвориха първите си два изцяло вегетариански ресторанта).


Наистина, в повечето православни манастири месото в ежедневното меню на монасите е изключение, а според някои манастирски типици (устави) важи изцяло спазването на вегетариански режим. Но не защото е "грешно" да се яде месо, а защото монасите се считат за призвани да полагат повече аскетически усилия в сравнение с вярващите "от света".


Действително според някои отци на Църквата принципът на хищничеството не е същестувал, когато земята се е намирала в своето райско състояние. Едва след грехопадението, "благодарение" на човека хищничеството, заедно с тлението, влиза в света. Затова и в библейската книга на пророк Исаия, в едно от описанията на небесния Йерусалим - алегория за бъдещото царство, където хората ще живеят в любов заедно с Бога, се казва: "...вълк и агне ще пасат заедно, и лъвът ще яде слама като вол".


Първоначално Бог дал на човека единствено растенията за храна, пише в библейската книга Битие: "...ето, давам ви всякаква трева, що дава семе, каквато има по цялата земя, и всякакво дърво, чийто плод е дървесен и дава семе - това ще ви бъде за храна". Въпреки това обаче човешката алчност, завист и гордост правят така, че според библейския разказ "земята да се напълни със злодейства". Ето че само по себе си веганството не е издигнало човека до впечатляващи духовни висоти и не е потушило вътрешните му демони. Едва след потопа Бог позволява на Ной и на неговите потомци да се хранят с месо.


Истина е и това, че за разлика от учението на индиузма например, християнството поставя човека в една уникална позиция пред другите създания, тъй като единствено за него библейският текст казва, че е сътворен по образ Божи и е призван да се уподоби на Създателя си. Той единствен сред създанията може да прозре и да прослави със слово величието на Бога и на Неговото творение. Наред с други характеристики, той има още едно по-особено качество в сравнение с животните - творец е по природа. Неслучайно Адам е повикан от Бога да даде имена на животните: "...и (ги) заведе при човека, за да види, как ще ги нарече той, та, както човекът нарече всяка жива душа, тъй да бъде името й".


Човекът като творец е призван обаче не да бъде тиранин, а стопанин на творението, който е отговорен и ще отговаря за него пред Бога. Би могло да се каже, че според християнството с грехопадението си човекът носи вина за състоянието на творението, това има предвид апостол Павел, когато казва: "Тварите се покориха на суетата не доброволно С надежда, че и самите те ще бъдат освободени от робството на тлението при славното освобождаване на синовете Божии. Защото знаем, че всички твари заедно стоят и се мъчат досега".


В християнската традиция убийството на животни е допустимо с цел препитание и никога - за забавление. Освен това, за християните е обезсмислена и идеята на т.нар. курбан или корбан (жертвоприношение на животно в дар на Бога в старозаветната традиция, както и в исляма), защото последната жертва е Самият Христос, Който слиза от небесата, за да стане Агнецът, отишъл на заколение за спасението на цялото човечество. Именно с Неговите Тяло и Кръв под формата на хляб и вино се причастяват вярващите в храма. Курбанът обаче е разпространен в народната традиция и в случай, че православен свещеник го благославя, той всъщност благославя животното не като принесена жертва пред Бога, а като храна за множеството, събрало се за конкретния празник.


Бил ли е Христос вегетарианец


Въпрос, по който са се изписали доста свободни интерпретации и спекулации. От Новия Завет обаче не получаваме категоричен отговор. Единственият ориентир с относителна конкретика откриваме в Евангелието според Лука, в което Христос визира лицемерното недоволство на фарисеите, на които не може да се угоди, като споменава коментарите им по адрес на Йоан Кръстител (който е живял суров живот на аскет пустинник) и на Самия Себе Си: "дойде Иоан Кръстител: нито хляб яде, нито вино пие; а казвате: бяс има. Дойде Син Човеческий: яде и пие; а казвате: ето човек многоядец и винопиец, приятел на митари и грешници."


За вярващия християнин няма съмнение, че ако вегетарианството беше основно благо, което само по себе си възвисява духа, Христос не би премълчал тази истина и би проповядвал за нея. В такъв случай Той нямаше да преумножи двете риби, заедно с петте хляба, за да нахрани над пет хиляди души, дошли да чуят словото Му и да потърсят изцеление в пустошта. На друго място в Писанието (в Йоановото Евангелие) се посочва, че след Възкресението, едно от явяванията на Христос пред учениците Му се е случило, докато те ловят риба. Той помага празните им мрежи по чудо да се напълнят (както е посочено съвсем конкретно, "с едри риби, на брой сто петдесет и три"), а когато слизат на брега, апостолите виждат накладен огън и на него вече сложена риба и хляб...


Великият пост - победата над смъртта минава през Кръста


За Великия пост, Хоакин Финикс и кравите

© Свети синод на БПЦ

Днес според православния календар е първият ден от Великия пост. Под различни форми постът е практика, която откриваме във всички големи религии. В християнството Самият Христос пости 40 дни и нощи в пустинята и отблъсква изкушенията на дявола. Иисус, Който няма нужда от пост, пости, за да даде пример на човека за духовната сила на тази аскетическа практика.


Както Великият пост, така и всеки друг пост през годината е установен от Православната църква за цялата общност от вярващи - за да се подкрепят заедно по този път. Духовниците обаче предупреждават за рисковете от всяка неразумна крайност и свръхстрого лишение; децата, хронично болните и бременните са освободени от спазването на поста.


Той е най-дългият пост през годината и, за разлика от поста за Рождество и за Петровден, се яде риба само на Благовещение и на Цветница. Но защо казваме, че въздържанието от определени храни е само едната страна на монетата?


Същинският смисъл е в преместването на фокуса - от злободневното, битовото, от външното към нашия вътрешен свят, към внимателен себеанализ на нашите мотивации, мисли и думи. Отместване на фокуса и в друга посока - от нуждите на егото към нуждите на другия - не само към нашите най-близки хора, но и към онзи, който довчера сме приемали за чужд, далечен и дори за наш дразнител... Към желанието да походиш в неговите обувки, да усетиш неговата болка. От втренчването в мисълта, че все нещо не ни достига - постът преобръща перспективата, за да разберем със сърцето си, че именно в малкото всъщност имаме много. Време, в което имаме шанса да се погледнем без маска и да направим опит да се освободим от нашите неврози, зависимости, от веригите, които ни дърпат надолу, и от пресищането във всякакъв смисъл.


Ето защо ако един любител на свинското, един вегетарианец и дори веган са решили да постят, но за всички тях най-голямото вълнение в този период е как да се сдобият съответно с рецепта за постно шкембе от гъби с оризово мляко или за кокосов веган пудинг с чия, то е много вероятно да им се изплъзне опита от автентичната същност на поста. А това на мнозина от нас често ни се случва.


Известната гръцка монахиня Майка Гавриила (наричана от някои православната Майка Тереза, защото е посветила години в грижата си за болни и бедни в Индия и Африка) казва: "Преди всичко постенето прави така, че да забравиш тялото си - онова "какво ще ядем, какво ще пием?"*. Тук обаче не е скрито някакво негативно отношение на християнството към тялото, тъкмо напротив - тялото и духът са в хармонично единство, човекът в неговата цялост по Божия замисъл. За да се запази този баланс обаче са нужни "упражнения" (това е и значението на думата "аскеза" от гръцки).


Хора като Майка Гавриила ни казват, че плодовете на поста са радост, спокоен дух, лекота и любов. За да вкусим от тях обаче, първо трябва да имаме смелостта да вземем кръста си и да тръгнем по стръмния път. По думите на един от най-големите християнски мислители на съвремието отец Александър Шмеман, Великият пост е следване на стъпките по пътя към Възкресението, "...който всяка година Христос извървява отново - път от предателството на ученика и самотата в Гетсиманската градина, през страданията на Кръста, до слизането в смъртния мрак... Не, тази трагедия не е неизбежна, но Христос свободно и съзнателно я избира, защото иска пряка среща, решаващ двубой със злото и смъртта"**.


* Из книгата "Майка Гавриила "Аскетика на любовта", изд. "Омофор",София, 2015.


** Из проповедта на протопрезвитер Александър Шмеман "Решаващите дни", Православие.БГ, 2019 г.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (129)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 3958 Неутрално

    Леки пости и светли мисли, не съдете, за да не бъдете съдени!

  2. 2 Профил на john_3volta
    john_3volta
    Рейтинг: 1191 Весело

    "Плодовете на поста са радост, спокоен дух, лекота и любов", казала майка Гавриила.
    "Същите са и плодовете на марихуаната", казал чичко Тревичко.

  3. 3 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2048 Неутрално

    Много добър текст!
    УВАЖЕНИЕ за авторката!!!

  4. 4 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4104 Любопитно

    "В интернет пространството има достатъчно клипчета за условията, в които се отглеждат кравите, които не е препоръчително да гледате, ако сте с по-слаби нерви."

    Не само с кравите е така, със всички домашни животни отглеждани във големи ферми е така... и с кокошките, гъските, пуйките, прасетата и т.н.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  5. 5 Профил на voodoo_child
    voodoo_child
    Рейтинг: 804 Неутрално

    "Един вярва, че може всичко да яде, а който е слаб във вярата, яде само зеленчук." (Римляни, гл.14:2).
    Госпожа, свободните упражнения на тема храна и вяра, да оставим на Хоакин Финикс и Оскарите. Че можем до безкрайност да разменяме цитати.

  6. 6 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4104 Любопитно

    "Определяйки се за човек с християнско съзнание, съм се питала обаче - защо християнството не застъпва подобна теза."

    Всъщност в Християнството е застъпено вегетарианството, има 4 многодневни поста през годината и два дни във всяка седмица, за повече подробности тук:

    http://www.pravoslavieto.com/docs/post/postite_v_BPC.htm

    Въпросът е каква част от християните днес спазват тези пости.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  7. 7 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4104 Любопитно

    "За разлика, например, от учението на индуизма или на будизма, където вегетарианството е ако не задължително, то особено препоръчително предписание"

    Това е интересен въпрос. Винаги съм се чудел каква част (процент) от индийците например са вегетарианци? И каква част от хората в Мианмар и Бутан са вегетарианци (двете най-будистки държави в света)?

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  8. 8 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4104 Любопитно

    "В християнската традиция убийството на животни е допустимо с цел препитание и никога - за забавление."

    Интересно тогава защо на европейските крале и царе в миналото това е било любимото занимание - ловът. Някой от тях са и религиозни лидери (водачи) в своите църкви (примерно в Англиканската и Шведската).

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  9. 9 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2722 Неутрално

    До коментар [#6] от "Иво":

    Беше ми попаднала една статистика според която, броят на постните дни в християнството е по—голям отколкото месните. Но не помня с колко.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  10. 10 Профил на Веселяк У
    Веселяк У
    Рейтинг: 706 Неутрално

    До коментар [#6] от "Иво":

    Постите НЕ СА вегетарианство! Нищо не сте разбрал от цялата работа.

  11. 11 Профил на dame
    dame
    Рейтинг: 476 Неутрално

    Спасителни пости братя христяни! Много хубав текст!

    dame
  12. 12 Профил на Rex
    Rex
    Рейтинг: 478 Неутрално

    "В християнската традиция убийството на животни е допустимо с цел препитание и никога - за забавление."Интересно тогава защо на европейските крале и царе в миналото това е било любимото занимание - ловът. Някой от тях са и религиозни лидери (водачи) в своите църкви (примерно в Англиканската и Шведската).
    —цитат от коментар 8 на Иво


    Защото са били християни само на книга. Специално Хенри Осми e бил истинско изчадие адово. Всъщност християнството се връща към оригиналното исусово учение чак по време на Реформацията, а една от причините за нея е че католическата църква по това време се е била превърнала в нещо средно между КПСС и ДПС. Протестантите го правят първи, всъщност тяхната основна доктрина е връщане към оригиналното исусово учение, почитане сама на словото Божие/ евангелието/ и пълен отказ от всякакви ритуали и показност и това се вижда във църквите им. При тях / също като при най-ранните християнски общности / няма централизацирана за да се избегне всякаква борба за власт. Под влияние на протестантити или по точно заради конкуренцията на протестантите , а също и поради настъпващата епоха на Просвещението католическата църква също се променя, само че доста по-бавно заради силно централизираната си структура. За съжаление всички знаем че Реформацията не достига до Русия и източна Европа и православната църква си остава същата закостеняла организация каквато е била през 14 и 15 век. С идването на комунистите пък нещата съвсем придобиват трагичен характер и за съжаление в момента най-влиятелните православни църкви са просто сведени до филиали на КГБ.

  13. 13
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  14. 14 Профил на Константин Ляков
    Константин Ляков
    Рейтинг: 11 Неутрално

    До коментар [#7] от "Иво":

    В Индия - 40% от населението са вегетарианци

  15. 15 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4104 Любопитно

    До коментар [#10] от "Веселяк У":

    Не са разбира се, постите са много повече от това да не ядеш месо и животински продукти. Но и те са част от него. :-)

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  16. 16 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4104 Любопитно

    До коментар [#14] от "Константин Ляков":

    Доста голям процент, мерси за коментара (отговора) ви. +++

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  17. 17 Профил на bretschneider
    bretschneider
    Рейтинг: 959 Неутрално

    Не виждам проблем в съвременното общество да идеш при бай Георги дето си гледа стадото по угоден за животните начин и да вземеш едно шиле към 30 кила да го спееш при дядо Поп и да поканиш приятели и роднини да го изядете. В миналото месо не се е яло за щяло и не щяло, трябвало е да има празник.

  18. 18 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4104 Любопитно

    До коментар [#12] от "Rex":

    За Хенри VIII съм напълно съгласен с теб. Това е бил един от на жестоките английски крале в цялата история на монархията там. Най-абсурдното е че злодей като него става религиозен водач на Англиканската църква (той сам се назначава на този пост).

    За Протестанството... има ли са добри цели в началото, но те също стигат до крайности, като например Калвинизма. С годините разбира се Протестанските и Католическата църква се реформират и променят и това е добре. Особено Католическата. Но дали протестантите не стигат до някои крайности днес... например някой лутерански църкви, които приемат хомосексуализма до там, че гейове и лесбийки могат да сключват религиозни бракове в църквата. За Швеция знам, че е така. Там и глава на Шведската лутеранска църква е жена.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  19. 19 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2987 Неутрално

    До коментар [#17] от "bretschneider":

    В миналото месо не се е яло за щяло и не щяло, трябвало е да има празник.

    Същото е в селата в Индия - месо се яде а/при заболява б/при празник в)като благодарствена жертва. Само че за празник или за повод за благодарствена жертва се счита идването на гост, та се коли според възможностите кокошка, коза или бивол (кравите са свещени)..

  20. 20 Профил на serena
    serena
    Рейтинг: 455 Неутрално

    Зарежете всякакви религиозни дрънканици възвишени простотии и си отговорете на простия въпрос - ако имате кошница с плодове и живо зайче, кое бихте избрали да изядете. Изборът е дали да убиете живо създание, което има също толкова право да живее, колкото и вие. Особено пък щом не ви е нужно да убивате, за да живеете добре. и да сте здрави. Това е основата на веганството, а не каквито и да било моди, суперхрани и пр. глупости. Повечето хора обаче предпочитат да робуват на вкуса си и са твърде задръстени от "възпитание", "традиции" и всякаква друга помия, с която ни заливат от ранна възраст и особено през последните няколко десетилетия, когато надделява икономическият интерес на определени индустрии.
    И не, Хоакин Финикс не е идиот, а състрадателен човек със сърце и очи за живота около себе си, каквито би следвало да бъдем всички ние, за да живеем в хармония с природата и да запазим дома си красив и чист. Сега се давим в океани от кръв и се чудим що вървим надолу.

  21. 21 Профил на olexander
    olexander
    Рейтинг: 1511 Неутрално

    До коментар [#7] от "Иво":
    Вегитарианството и веганството в съвременното общество е извратена форма на религиозно преклонение към един кумир - тленния човек.

    Победителите първо печелят, а след това отиват на война; победените първо отиват на война, а след това търсят начин да я спечелят.
  22. 22 Профил на ozd05563707
    ozd05563707
    Рейтинг: 520 Неутрално

    До коментар [#12] от "Rex":

    До коментар [#12] от "Rex":

    Чудих се кога под статиятата ще се изтропа някой да оплюе Православието. И ето, появи се ти. Браво, браво господине, ама надали ще ти мине. Православието е оригиналното Христиоянство, господинчо, всякакви църковни рефомации, протестанти и т.н. са се появили благодарение на изтрещялата католическа църква, както казахте една адска смес, получила се след като римският патриах решава, че иска да е големия директор (по-простичко така обяснявам, че да ме схванете). От там следствията ги знаем всички. Инквизии, прсототии и т.н., които в Православието никога не са имали каквато и да е основа. Но, вярвайте си колко са добри всички западни църкви, и колко льоши, льоши са нашите православни църкви. Поне под материали за мир, пост и добрина можеше да си спестите словесната гнъс.

  23. 23 Профил на Пламен  Данаилов
    Пламен Данаилов
    Рейтинг: 407 Неутрално

    Веганите ядат растенията които поемат СО2 и изпускат О2. Ние месарите ядем животните които вършат точно обратното. Силните животни в природата са хищници, всеядни или ако са тревопасни са преживните. Човек е всеяден и не бива да яде само растителна храна.

  24. 24 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8236 Неутрално

    Ама тя анатомията на човека е на месоядно животно. Така сме създадени.

  25. 25 Профил на Пламен  Данаилов
    Пламен Данаилов
    Рейтинг: 407 Неутрално

    За да си здрав и силен не може да си само веган. Природата го е измислила. Трябва да имаш втори стомах да преживяш, повишавайки концентрацията на хранителните вещества. Другият проблем на веганите е намирането на естествено расли и непръскани с нищо плодове и зеленчуци. Нагълтването с тези химикали при липса на някои белтъчини и микроелементи е много опасно. Както е казал Хаджи Генчо: животът е за радост, а не за мъка.

  26. 26 Профил на yde40619288
    yde40619288
    Рейтинг: 51 Гневно

    Сандра Керелезова, сегашното "Свето" писание е плод на монах Йероним. И е писано няколко века след Исус. След това през вековете са правени десетки редакции на текста. Да не говорим, че Исус и Йоан най-вероятно са били последователи на Буда. Има много изследвания по въпроса, който навеждат на тази мисъл. Йоан почти сигурно е пътувал в Индия. И включването на християнството, където основното правило е НЕ УБИВАЙ като оръжие срещу Веганството е много жалко и дори смешно.

  27. 27 Профил на yde40619288
    yde40619288
    Рейтинг: 51 Неутрално

    Каквото и да пишете, тенденцията в Света е за все по-голямо разпространение и налагане на веган диетата. Просто такива пропагандни статии като тази са напълно излишни. Веган диетата е най-здравословната диета. Най-добрата диета за спортисти също. Най-добрите спортисти в света практикуват веган диета: Номер 1 във Формула 1 - Веган, Номер 1 в тениса - Веган, номер едно във футбола - Меси е веган по-време на сезона ....

  28. 28 Профил на yde40619288
    yde40619288
    Рейтинг: 51 Неутрално

    Свинския грип, Коронавирус, Испански грип ... всички те са се появили заради любовта ви към месото. Безпорен ФАКТ. Инфаркт, Диабет и Инсълт - причина яденето на месо. Просто статийки като тази са напълно безмислени през 2020та година.

  29. 29 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 3958 Неутрално

    До коментар [#22] от "ozd05563707":

    Прочетете за разкола в Руската православна църква през XVII век и на какви репресии са били подложени несъгласните - рязане на ръце, крака, езици (за да не говорят против царя), обезглавени, хвърляни в ями за да умрат от глад, най-страшното - изгаряни живи, като при Западната инквизиция. Нашият Освободител Александър Втори спира репресиите, но след него започват отново, и така до Николай Втори, той спира гоненията срещу старообрядниците.

  30. 30
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  31. 31 Профил на Пламен  Данаилов
    Пламен Данаилов
    Рейтинг: 407 Неутрално

    До коментар [#28] от "yde40619288":

    Нито един веган не е застрахован от болестите, които споменавате. В тежките спортове(борба, бокс, вдигане на тежести и др. ) не може без месо, та чак и допинг взимат. Има и болести при които веганството е недопустимо, също и бременни, малки деца, стари или/и болни хора. Вижте и в природата - в гората, джунглата, във водата. По-големия и силния изяжда по-дребния.

  32. 32 Профил на yde40619288
    yde40619288
    Рейтинг: 51 Неутрално

    В тежките спортове(борба, бокс, вдигане на тежести и др. ) не може без месо, та чак и допинг взимат.
    -------------

    ХАХАХАХА Прочети за Патрик Бабумиян - най-силния човек на Германия и влязъл в рекордите на Гинес. Веган от 9 години.

  33. 33 Профил на yde40619288
    yde40619288
    Рейтинг: 51 Неутрално

    Корекция - Патрик Бабоумян

  34. 34
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  35. 35
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  36. 36 Профил на yde40619288
    yde40619288
    Рейтинг: 51 Неутрално

    Здравословната веган диета ИЗКЛЮЧВА напълно риска от инфаркт. При суровата веган диета е възможно обръщане и излекуване на Диабет. Това са научни факти.

  37. 37
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  38. 38 Профил на zidar
    zidar
    Рейтинг: 649 Неутрално

    Здравословната веган диета ИЗКЛЮЧВА напълно риска от инфаркт. При суровата веган диета е възможно обръщане и излекуване на Диабет. Това са научни факти.
    —цитат от коментар 37 на yde40619288


    Може ли някак по-спокойно?
    Наистина няма доказателства, че веганите и вегетарианците не страдат от вирусни инфекции. И сам говорите за "диета" което знаем какво означава.

  39. 39 Профил на Пламен  Данаилов
    Пламен Данаилов
    Рейтинг: 407 Неутрално

    До коментар [#32] от "yde40619288":

    Това е изключение, но има и интересни моменти в биографиятя му. Станал е вегетарианец на 26г, т.е. когато вече се е формирала мускулатурата му. Веган става на 32г., когато е поставил повечето от рекордите си. Карал е по инерция още някоя година с концентрирана веганска храна, която я няма в природата(захар, брашно, зехтин, шоколад, халва и др. подобни), което за мен не е веганство.

  40. 40 Профил на Пламен  Данаилов
    Пламен Данаилов
    Рейтинг: 407 Неутрално

    От какво ли умират веганите, щом могат на 100% да изключат инфаркта, а излекувайки!!! диабета, няма и риск от инсулт и хипертония. Аз съм на инсулин от 7г.

  41. 41 Профил на ПРИСМЕХУЛНИК
    ПРИСМЕХУЛНИК
    Рейтинг: 130 Неутрално

    Уникални глупости! "Нехуманно" отношение към животно няма.
    Мозъкът се е развил, благодарение на консумацията на месо. Да не говорим, че в чисто еволюционен план, важното е оцеляването на ВИДА. Сиреч, за да оцелее вида, към който принадлежиш, трябва да си предадеш гените, а за това е важно чисто биологичното оцеляване. Храна, вода, пространство, топлина.

    Всякакви застъпници на Веганството и биоземеделие, имат и фундаментално не разбиране на математиката. Дори и сега, при индустриализирано произв. на храна, храната расте в аритметична прогресия, а населението- в геометрична. В резултат има дисбаланс между произв. храни и консуматори, от това се получава недостиг и съпровождащия го глад за част от населението.

    И така, мили девойки и девойкоподобни мъжленца, като премахнете индустриалното произв. на месни продукти, заради "правата на животните", до какво дередже ще доведе това?

  42. 42 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4085 Весело

    До коментар [#20] от "serena":

    Състраданието към зайчето и теленцето е някак си по лесно неже ли към себеподобния ни брат? Но нищо, няма лошо макар и да е малко смешно.

    klimentm
  43. 43 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4085 Весело

    До коментар [#41] от "ПРИСМЕХУЛНИК":


    Не е ясно дали мозъка се е развил с ядене на месо, връзката размер/ разумност не е абсолютно доказана

    klimentm
  44. 44 Профил на Веселяк У
    Веселяк У
    Рейтинг: 706 Неутрално

    До коментар [#38] от "zidar":

    Разбира се че веганите боледуват от същите неща като останалите, даже умират по-рано. Не му обръщайте внимание на тоя.

  45. 45 Профил на Веселяк У
    Веселяк У
    Рейтинг: 706 Неутрално

    До коментар [#20] от "serena":

    Избираме заека, и не ги ядем живи, а приготвени по подходящ начин. А растенията нямат ли право на живот?! Престанете с веганската пропаганда и демагогия.

  46. 46 Профил на ПРИСМЕХУЛНИК
    ПРИСМЕХУЛНИК
    Рейтинг: 130 Неутрално

    До коментар [#43] от "klimentm":

    Има скорошно изследване, доказваща, че насилниците имат мозък с по-малка повърхностна площ, примерно.
    https://nauka.offnews.bg/news/Novini_1/Ucheni-izsledvat-mozatcite-na-nasilnitci-i-otkrivat-iznenadvashta-obsh_145147.html

  47. 47 Профил на Николай Георгиев
    Николай Георгиев
    Рейтинг: 1199 Неутрално

    Здравословната веган диета ИЗКЛЮЧВА напълно риска от инфаркт. При суровата веган диета е възможно обръщане и излекуване на Диабет. Това са научни факти.
    —цитат от коментар 34 на yde40619288


    Тук ми стана интересно. Може ли да ми посочите статия (научна), в която веганството да е излекувало диабет? Тип 1, какъвто съм и аз. Т.е. как така неяденото на месо е възстановило панкреаса, или още по-точно бета клетките на лангерхансовите острови в панкреаса?
    Благодаря.

  48. 48
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото е на чужд език

  49. 49 Профил на yde40619288
    yde40619288
    Рейтинг: 51 Неутрално

    До коментар [#47] от "Николай Георгиев":
    Потърсете в гугъл това изречение. Сайта е pcrm org. Линка е: www.pcrm.org/health-topics/diabetes

  50. 50 Профил на yde40619288
    yde40619288
    Рейтинг: 51 Неутрално

    До коментар [#28] от "yde40619288":Нито един веган не е застрахован от болестите, които споменавате. В тежките спортове(борба, бокс, вдигане на тежести и др. ) не може без месо, та чак и допинг взимат. Има и болести при които веганството е недопустимо, също и бременни, малки деца, стари или/и болни хора. Вижте и в природата - в гората, джунглата, във водата. По-големия и силния изяжда по-дребния.
    —цитат от коментар 31 на Пламен Данаилов


    Бил Клинтън е все още жив заради веган диетата, която спазва.

  51. 51 Профил на yde40619288
    yde40619288
    Рейтинг: 51 Весело

    До коментар [#32] от "yde40619288":Това е изключение, но има и интересни моменти в биографиятя му. Станал е вегетарианец на 26г, т.е. когато вече се е формирала мускулатурата му. Веган става на 32г., когато е поставил повечето от рекордите си. Карал е по инерция още някоя година с концентрирана веганска храна, която я няма в природата(захар, брашно, зехтин, шоколад, халва и др. подобни), което за мен не е веганство.
    —цитат от коментар 39 на Пламен Данаилов


    Да, а Новак Джокович вече 5та година кара по инерция на веган диета и мачка наред в тениса.

  52. 52 Профил на voodoo_child
    voodoo_child
    Рейтинг: 804 Неутрално

    Нямах намерение да пиша тук повторно, но някак не мога да не задам на авторката въпроса, защо в абзаца "Бил ли в Христос вегетарианец", пише, че не получаваме категоричен отговор от Новия завет? Защо пропуска Тайната вечеря? Според нея, какво следва от това, че е поискал да яде Пасха? Трапеза без агне, не е Пасха. Даже и след Възкресението си Исус яде печена риба и мед с учениците си! Некоректо се сочи и Йаон Кръстител като пълен аскет, защото е писано, че е ял акриди и див мед (скакалци). Виж, клипове в ютуб, според които Исус е бил веган има десетки. Но все пак, нали говорим за сериозна статия?

  53. 53 Профил на yde40619288
    yde40619288
    Рейтинг: 51 Весело

    Това са буквалните думи на Клинтън, колкото и минуси да слагате, те са факт:

    Bill Clinton: Going vegan has kept me alive

  54. 54 Профил на b_52_strato
    b_52_strato
    Рейтинг: 1033 Неутрално

    До коментар [#36] от "yde40619288":

    "Здравословната веган диета ИЗКЛЮЧВА напълно риска от инфаркт."

    Един съвет - това никога повече не го повтаряй публично!
    И не само защото е невярно.

    Казвам ти го като човек, разбиращ доста от съдова хирургия.

    Забранявам на бокулизачи и комуняги да четат постингите ми!
  55. 55 Профил на Николай Георгиев
    Николай Георгиев
    Рейтинг: 1199 Неутрално

    До коментар [#47] от "Николай Георгиев":Потърсете в гугъл това изречение. Сайта е pcrm org. Линка е: www.pcrm.org/health-topics/diabetes
    —цитат от коментар 49 на yde40619288


    Тъй.
    1. Става дума за диабет тип 2. Добре е да уточнявате, а не да говорите на едро.
    2. Това е сайт на НПО, не е много "научна" статия. Попрочетох отзиви тук и там и в общи линии смятат pcrm за "фанатична веганска организация". Членовете, които са лекари са по-малко от пет процента.
    3. В сайта се говори, че с намаляване теглото на човека и мазнините около панкреаса, той може да бъде стимулиран да отделя отново инсулин. Отново нищо общо с веганството, а по-скоро със здравословния начин на живот.

    Гръмките приказки "лекува диабет" са вятър и мъгла! Ако обичате да не подвеждате хората!

  56. 56 Профил на hli32616303
    hli32616303
    Рейтинг: 27 Неутрално

    До коментар [#48] от "yde40619288":

    Основния "туул" е ниската консумация на въглехидрати ;), което няма отношение към вегетарианството.
    Дори е доста по-трудно да си с ниска консумация на въглехидрати, да не казвам невъзможно, ако не ядеш млечни/ месо

    При капитализма всичко е за пари. Само раята трябва да създава и отглежда хора, за без пари...
  57. 57 Профил на yde40619288
    yde40619288
    Рейтинг: 51 Неутрално

    До коментар [#54] от "b_52_strato":

    Кажи го на Бил Клинтън това. Ако те беше послушал вече щеше да е мъртъв. Плюс това вие лекарите не разбирате от хранене, защото не учите нутришън. Просто нямате такъв предмет в университета. Прав съм, нали? В модерния свят вие лекарите масово сте едни търговци на лекарства и услуги нищо повече. Вие лекувате симптомите, а не болеста. Защо инфаркт, инсулт и рак са водещи причини за смъртност при хората през 21ви век след като сте толкова вездесъщи?

  58. 58 Профил на yde40619288
    yde40619288
    Рейтинг: 51 Неутрално

    [quote#55:"Николай Георгиев"][/quote]

    Съмнява ме да имаш диабет, но аз съм свикнал на смешни провокации. Веган темата привлиза много хейтъри. И това не е НПО, а организация на лекари от САЩ. Мисля, че са над 12 000 лекари членуващи там.

  59. 59 Профил на zidar
    zidar
    Рейтинг: 649 Неутрално

    Това са буквалните думи на Клинтън, колкото и минуси да слагате, те са факт:Bill Clinton: Going vegan has kept me alive
    —цитат от коментар 53 на yde40619288


    А като ги е казал Клинтън, какво трябва да ги вземаме за стопроцента истина ли? и какво нямаме право да изразим несъгласие с минуси, защо ставаш смешен? Ами може да му е подействало добре може да е плацебо ефект а и лечение друго съвместно с храненето. Наистина си много нервен и като кон с капаци.

  60. 60 Профил на yde40619288
    yde40619288
    Рейтинг: 51 Неутрално

    [quote#55:"Николай Георгиев"][/quote]

    The US National Center for Biotechnology Information и той ли е НПО? Защото тук пише:

    A plant-based diet for the prevention and treatment of type 2 diabetes:

    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5466941/

    Със сигурност растителната диета поне облекчава и положението при тип 1. Просто не ми се търси.

  61. 61 Профил на zidar
    zidar
    Рейтинг: 649 Весело

    Добре разбрах те, сам си пишеш плюсовете и се сърдиш, че ти пишат минуси. Казал го бил Клинтън и оооо ама защо сме пишели минуси- ето това наистина е за минуси както вече ти обясних!

  62. 62 Профил на yde40619288
    yde40619288
    Рейтинг: 51 Весело

    [quote#59:"zidar"][/quote]

    Световната здравна организация не препоръчва яденето на месо също. Дори го сложи в групата на стронция по канцерогенност. Или те сигурно са подкупени от асоцияцията на производителите на авокадо, а? И да вредна веган диетата. Болниците са претъпкани с вегани страдащи от протеина недостатъчност, не са претъпкани с месоядни философи като тебе, нали?

  63. 63 Профил на hli32616303
    hli32616303
    Рейтинг: 27 Неутрално

    До коментар [#28] от "yde40619288":

    Инфаркт диабет и инсулт - причини - индустриално обработваната храна, богата на евтини и лесни за производство въглехидрати, както и трансмазнини (хидрогенизирани) от растителен произход.
    Рафинирани бяло брашно, захар, нишестета, царевични продукти и т.н.

    Качествените неща (протеини и качествени мазнини) са скъпи, но не чак толкова, че да си жертваш здравето в името на икономиите.
    Да не говорим, че са по-пълноценна храна и засищат с по-малко количество, така ще не е по скъпо

    При капитализма всичко е за пари. Само раята трябва да създава и отглежда хора, за без пари...
  64. 64 Профил на zidar
    zidar
    Рейтинг: 649 Весело

    До коментар [#62] от "yde40619288":

    Нищо не си разбрал, аз в последните си мненияне споря с теб за веганство и ползи. КАЗВАМ ТИ ЧЕ ВСЕКИ ИМА ПРАВО ДА СЛАГА МИНУСИ дори и на Бил Клинтън и нищо че е известен от това не значи че е прав в нещо, каквото и да е.

  65. 65 Профил на hli32616303
    hli32616303
    Рейтинг: 27 Неутрално

    Можем да поговорим и за т. нар. "холестерол", който е общо название за доста широка група съединения.

    Този, който се натрупва по кръвоносните съдове, всъщност се синтезира в тялото.
    Ускорен синтез на мазнини имаме при нездравословно хранене и излишество от въглехидрати, които са лесноусвоим източник на енергия.

    Излишните калории изключително лесно се складират под формата на мазнини.
    Както сте забелязали, съвременния човек няма особено голяма нужда от енергия, тъй като не работи усилено физически.
    Но пък в състояние на стрес (който може да е по различни причини и се предизвиква лесно при изнежени индивиди) има нужда от качествен протеин.
    Качествен проетин от растителен произход е доста трудно, да не кажем невъзможно да се набави.

    Яйца, млечни, ... месо...

    При капитализма всичко е за пари. Само раята трябва да създава и отглежда хора, за без пари...
  66. 66 Профил на yde40619288
    yde40619288
    Рейтинг: 51 Неутрално

    До коментар [#28] от "yde40619288":Инфаркт диабет и инсулт - причини - индустриално обработваната храна, богата на евтини и лесни за производство въглехидрати, както и трансмазнини (хидрогенизирани) от растителен произход.Рафинирани бяло брашно, захар, нишестета, царевични продукти и т.н.Качествените неща (протеини и качествени мазнини) са скъпи, но не чак толкова, че да си жертваш здравето в името на икономиите.Да не говорим, че са по-пълноценна храна и засищат с по-малко количество, така ще не е по скъпо
    —цитат от коментар 63 на hli32616303


    Прав си за опакованата храна. Щом е изкуствено и преработено - избягвай. Реално химията в храните - консерванти, оцветители и овкусители разболяват най-много цялото човечество. Също и пестицидите най-вече в животинските продукти, защото там са в концентриран вид. Също и мръсният въздух на трето място. И повярвай ми. Още никой не е умрял от протеина недостатъчност след като минал само на растения.

  67. 67 Профил на Николай Георгиев
    Николай Георгиев
    Рейтинг: 1199 Весело

    [quote#55:"Николай Георгиев"]
    —цитат от коментар 58 на yde40619288
    Съмнява ме да имаш диабет, но аз съм свикнал на смешни провокации[/quote]

    Тук ме загубихте за спора. Лек ден ви желая. И не бъдете толкова изнервен - сигурно е от диетата.

  68. 68 Профил на yde40619288
    yde40619288
    Рейтинг: 51 Неутрално

    До коментар [#65] от "hli32616303":

    Яйцата, млякото и месото са канцирогени. И то какви. Млякото предизвиква и диабет. Прочети за лактозата и казейна, колко са "полезни" за човек. Имай впредвид, че ние не сме телета, а хора. Трябва да пием само човешко мляко, а не от други животни и то трябва да го пием само докато сме малки.

  69. 69 Профил на yde40619288
    yde40619288
    Рейтинг: 51 Неутрално

    [quote#67:"Николай Георгиев"][/quote]

    Нямаше спор, човече. Аз ти пращах линкове за да ти помогна, а ти избесня.

  70. 70 Профил на yde40619288
    yde40619288
    Рейтинг: 51 Неутрално

    Тук ме загубихте за спора. Лек ден ви желая. И не бъдете толкова изнервен - сигурно е от диетата.
    -----------
    Ами не. От диетата вие имате диабет, а аз се изнервям само от невежеството.

  71. 71 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2987 Неутрално

    До коментар [#27] от "yde40619288":

    Веган диетата е най-здравословната диета.

    Затуй ли средният ръст на европейците към 1800 година, когато консумацията на месо е била най-малка - около 15 кг средногодишно на човек, е бил от 159 до 165 см за мъжете?

  72. 72 Профил на hli32616303
    hli32616303
    Рейтинг: 27 Весело

    До коментар [#68] от "yde40619288":

    Ок, пробвай с твой близък, болен от диабет, да яде житни (ориз, пшенични продукти) и царевица, а аз ще пробвам с мой, да яде млечни.

    И после ще видим ..

    Също, пробвай и със твой затлъстял познат, да мине на Дюкан, или поне нисковъглехидратна диета, сравнено с каква да е друга.

    Просто няма как да мине на нисковъглехидратна, ако яде само растителна храна ;)

    При капитализма всичко е за пари. Само раята трябва да създава и отглежда хора, за без пари...
  73. 73 Профил на yde40619288
    yde40619288
    Рейтинг: 51 Неутрално

    До коментар [#27] от "yde40619288":Веган диетата е най-здравословната диета.Затуй ли средният ръст на европейците към 1800 година, когато консумацията на месо е била най-малка - около 15 кг средногодишно на човек, е бил от 159 до 165 см за мъжете?
    —цитат от коментар 71 на Patsis


    Вие от къде знаете, че тогава комсумацията на месо е била най-ниска? Нещо линк така да предоставите или сте имали видение? Плюс това 1800 година Европа е била във тотална война. В такива времена обикновенно няма никаква храна не само месо.

  74. 74 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2987 Весело

    До коментар [#62] от "yde40619288":

    Световната здравна организация твърди, че при правилно хранене пигмеите ще достигнат ръста на средните американци!

  75. 75 Профил на hli32616303
    hli32616303
    Рейтинг: 27 Неутрално

    До коментар [#68] от "yde40619288":

    Не може да става сравнение със захарните и тестените продукти.
    Млякото има цели 4% (ЧЕТИРИ) въглехидрати, въпросната лактоза.
    Това е просто смешно количество.
    Виж колко има в ориза и картофите ;)

    Аз не съм против веганите, освен до частта, че веганите са против другите хора.

    Не съм и принципно против въглехидратите.
    Стига да са от качествени източници - пълнозърнести, и стига човек да не е склонен към затлъстяване, може да са основна част от менюто.
    Но огромната част от затлъстелите хора са такива, заради прекомерна консумация на въглехидрати.

    При капитализма всичко е за пари. Само раята трябва да създава и отглежда хора, за без пари...
  76. 76 Профил на yde40619288
    yde40619288
    Рейтинг: 51 Весело

    До коментар [#68] от "yde40619288":Ок, пробвай с твой близък, болен от диабет, да яде житни (ориз, пшенични продукти) и царевица, а аз ще пробвам с мой, да яде млечни.И после ще видим ..Също, пробвай и със твой затлъстял познат, да мине на Дюкан, или поне нисковъглехидратна диета, сравнено с каква да е друга.Просто няма как да мине на нисковъглехидратна, ако яде само растителна храна ;)
    —цитат от коментар 72 на hli32616303


    Виждам, че имаш някакъв интерес към нутришън и диабет, виж този сайт: https://nutritionfacts.org/?s=diabetes

    Има хиляди видеа на един световно известен диетолог. Имат и български субтитри видеата също. Поне повечето от тях. Иначе това което си писал е странно. Аз бих сложил моя болен от диабет приятел на много зеленчуци и малко плодове. Предимно горски плодове. Това би го подобрило значително, а ти определено ще умориш твоя приятел на тази диета.

  77. 77 Профил на yde40619288
    yde40619288
    Рейтинг: 51 Неутрално

    До коментар [#62] от "yde40619288":Световната здравна организация твърди, че при правилно хранене пигмеите ще достигнат ръста на средните американци!
    —цитат от коментар 74 на Patsis


    При тези хормони в плънката на хамбургера няма да се учудя и да ги изпревари.

  78. 78 Профил на yde40619288
    yde40619288
    Рейтинг: 51 Неутрално

    До коментар [#68] от "yde40619288":Не може да става сравнение със захарните и тестените продукти.Млякото има цели 4% (ЧЕТИРИ) въглехидрати, въпросната лактоза.Това е просто смешно количество.Виж колко има в ориза и картофите ;)Аз не съм против веганите, освен до частта, че веганите са против другите хора.Не съм и принципно против въглехидратите.Стига да са от качествени източници - пълнозърнести, и стига човек да не е склонен към затлъстяване, може да са основна част от менюто.Но огромната част от затлъстелите хора са такива, заради прекомерна консумация на въглехидрати.
    —цитат от коментар 75 на hli32616303


    Аз не съм казал да ядеш ориз и картофи. Те не са полезни. Трябва да се яде по малко от тях. Трябва да се ядат предимно зеленчуци, а не старч храна. Както и малко плодове. Докато от животинските продукти полза няма никаква. Особенно в съвременните животински продукти.

  79. 79 Профил на hli32616303
    hli32616303
    Рейтинг: 27 Неутрално

    До коментар [#76] от "yde40619288":

    И откъде ще си набавя протеин, след като единствения сравнително евтин начин да си набавиш достатъчно количество от всички есенциални аминокиселини, е да смесиш житни и бобови?
    Бобовите, що годе ОК (като изключим проблемите с храносмилането при доста хора), но житните съдържат доста въглехидрати.

    Въглехидратите насищат кръвта с глюкоза ускорено отделяне на инсулин, което провокира преддиабетно състояние, при редовна свръхконсумация.

    А за диабетиците, тъй като не синтезират инсулин, насищането на кръвта с глюкоза води до.. смърт ;)

    При капитализма всичко е за пари. Само раята трябва да създава и отглежда хора, за без пари...
  80. 80 Профил на hli32616303
    hli32616303
    Рейтинг: 27 Неутрално

    исках да кажа, насищането на кръвта с глюкоза води до ускорено отделяне на инсулин.

    При капитализма всичко е за пари. Само раята трябва да създава и отглежда хора, за без пари...
  81. 81 Профил на yde40619288
    yde40619288
    Рейтинг: 51 Неутрално

    До коментар [#76] от "yde40619288":И откъде ще си набавя протеин, след като единствения сравнително евтин начин да си набавиш достатъчно количество от всички есенциални аминокиселини, е да смесиш житни и бобови?Бобовите, що годе ОК (като изключим проблемите с храносмилането при доста хора), но житните съдържат доста въглехидрати.Въглехидратите насищат кръвта с глюкоза ускорено отделяне на инсулин, което провокира преддиабетно състояние, при редовна свръхконсумация.А за диабетиците, тъй като не синтезират инсулин, насищането на кръвта с глюкоза води до.. смърт ;)
    —цитат от коментар 79 на hli32616303


    Протеин - грах, леща, бакла, броколи, карфиол ... В почти всички зеленчуци
    има протеин и всички необходими аминокиселини.

  82. 82 Профил на hli32616303
    hli32616303
    Рейтинг: 27 Неутрално

    До коментар [#78] от "yde40619288":

    Разбира се, че трябва да се ядат зеленчуци. И то сурови, доколкото е възможно.
    Не е проблем да се ядат цял живот само сурови не термично обработени.
    И плодове.

    И всичко това е прекрасно и трябва да представлява по-голямата част от храната ти, като ОБЕМ.

    Проблемът е, че тази храна има ниска енергийна и ниска хранителна стойност.
    Голяма част от енергията може да набавиш от качествени растителни мазнини (студено пресовани).

    Но няма откъде да набавиш нужния ти протеин, както и част от есенциалните мастни киселини.
    Аз примерно, имам проблеми, ако не консумирам таблетки рибено масло.

    При капитализма всичко е за пари. Само раята трябва да създава и отглежда хора, за без пари...
  83. 83 Профил на yde40619288
    yde40619288
    Рейтинг: 51 Неутрално

    Въглехидратите насищат кръвта с глюкоза ускорено отделяне на инсулин, което провокира преддиабетно състояние, при редовна свръхконсумация
    -----------
    Това не е вярно. Важи само за фруктоза/захароза, а в зеленчуците е малко.

  84. 84 Профил на yde40619288
    yde40619288
    Рейтинг: 51 Неутрално

    До коментар [#78] от "yde40619288":Разбира се, че трябва да се ядат зеленчуци. И то сурови, доколкото е възможно.Не е проблем да се ядат цял живот само сурови не термично обработени.И плодове.И всичко това е прекрасно и трябва да представлява по-голямата част от храната ти, като ОБЕМ.Проблемът е, че тази храна има ниска енергийна и ниска хранителна стойност.Голяма част от енергията може да набавиш от качествени растителни мазнини (студено пресовани).Но няма откъде да набавиш нужния ти протеин, както и част от есенциалните мастни киселини.Аз примерно, имам проблеми, ако не консумирам таблетки рибено масло.
    —цитат от коментар 82 на hli32616303


    Не знам дали знаеш, но животните НЕ произвеждат протеин. Протеина го има в растенията. А месоядния човек го набавя от междинния посредник - животното, което изяжда. Аз обаче си набавям протеина директно от източника. Мазнините също - авокадо. Омега 3 също - ленено семе, конопено семе, водорасли. Вит. К2 от нато, а не от животинска храна. Следя и за вит Б12.

  85. 85 Профил на │
    Рейтинг: 77 Неутрално

    До коментар [#84] от "yde40619288":

    "Не знам дали знаеш, но животните НЕ произвеждат протеин."

    Защо говориш идиотщини?

    Did you know ... that no-one ever reads these things?
  86. 86 Профил на yde40619288
    yde40619288
    Рейтинг: 51 Весело

    До коментар [#84] от "yde40619288":"Не знам дали знаеш, но животните НЕ произвеждат протеин."Защо говориш идиотщини?
    —цитат от коментар 85 на


    За твое съжаление не са идиотщини, а самата истина.

  87. 87 Профил на yde40619288
    yde40619288
    Рейтинг: 51 Неутрално

    Коя е първото в хранителната верига? Растенията. И ето защо растения и животни имат еднакви протеини. Като събереш едно и едно, какво се получава?

  88. 88 Профил на hli32616303
    hli32616303
    Рейтинг: 27 Неутрално

    До коментар [#86] от "yde40619288":

    Ок, откъде си го набавяш, че ми стана интересно :).

    Аз НЕ ям житни и бобови като основна част от менюто ми и не смятам да изяждам огромни количества въглехидрати, макар и със сравнително нисък глекимичен индекс, за да си набавя някакви протеини.
    Страдам от затлъстяване и трябва цял живот да внимавам с въглехидратите, както поне 50% от населението на земята ;)

    Нито да приемам протеин като хранителни добавки - по-скъпо и по некачествено от истинската храна ;)

    При капитализма всичко е за пари. Само раята трябва да създава и отглежда хора, за без пари...
  89. 89 Профил на │
    Рейтинг: 77 Неутрално

    До коментар [#86] от "yde40619288":

    "За твое съжаление не са идиотщини, а самата истина."

    Абсолютно всички клетки на всички живи същества произвеждат протеини.

    "Коя е първото в хранителната верига? Растенията. И ето защо растения и животни имат еднакви протеини."

    Не ти е много ясна биохимията, нали? :)

    Did you know ... that no-one ever reads these things?
  90. 90 Профил на yde40619288
    yde40619288
    Рейтинг: 51 Весело

    До коментар [#86] от "yde40619288":"За твое съжаление не са идиотщини, а самата истина."Абсолютно всички клетки на всички живи същества произвеждат протеини."Коя е първото в хранителната верига? Растенията. И ето защо растения и животни имат еднакви протеини."Не ти е много ясна биохимията, нали? :)
    —цитат от коментар 89 на


    Много ясно, че не ми е ясна. Всеки дебелак хипертоник, когато срещне веган и се превръща в експерт по храненето.

  91. 91 Профил на │
    Рейтинг: 77 Неутрално

    До коментар [#90] от "yde40619288":

    "Много ясно, че не ми е ясна. Всеки дебелак хипертоник, когато срещне веган и се превръща в експерт по храненето."

    Добре е че си признаваш. Хайде сега, престани да дрънкаш идиотщини.

    Did you know ... that no-one ever reads these things?
  92. 92 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4104 Любопитно

    До коментар [#51] от "yde40619288":

    Факт! +++

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  93. 93 Профил на yde40619288
    yde40619288
    Рейтинг: 51 Неутрално

    До коментар [#86] от "yde40619288":Ок, откъде си го набавяш, че ми стана интересно :).Аз НЕ ям житни и бобови като основна част от менюто ми и не смятам да изяждам огромни количества въглехидрати, макар и със сравнително нисък глекимичен индекс, за да си набавя някакви протеини.Страдам от затлъстяване и трябва цял живот да внимавам с въглехидратите, както поне 50% от населението на земята ;)Нито да приемам протеин като хранителни добавки - по-скъпо и по некачествено от истинската храна ;)
    —цитат от коментар 88 на hli32616303


    Този сайт ще ти допадне. Видета са с бг субс: https://nutritionfacts.org

    Иначе може да опиташ и периодично гладуване за намаляване на затлъстяването.

  94. 94 Профил на yde40619288
    yde40619288
    Рейтинг: 51 Весело

    До коментар [#90] от "yde40619288":"Много ясно, че не ми е ясна. Всеки дебелак хипертоник, когато срещне веган и се превръща в експерт по храненето."Добре е че си признаваш. Хайде сега, престани да дрънкаш идиотщини.
    —цитат от коментар 91 на


    Какво си признавам, че не разбрах?

  95. 95 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4104 Любопитно

    До коментар [#74] от "Patsis":

    В Кения има едно племе масаи, то се храни основно с животинска храна, защото са овчари. И същото племе доста се отличава физически от околните. Ето нещо интересно за тях:

    https://sciencenordic.com/denmark-diseases-exercise/the-maasai-keep-healthy-despite-a-high-fat-diet/1376530

    https://madefortravellers.com/maasai-tribe/

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  96. 96 Профил на yde40619288
    yde40619288
    Рейтинг: 51 Неутрално

    До коментар [#74] от "Patsis":В Кения има едно племе масаи, то се храни основно с животинска храна, защото са овчари. И същото племе доста се отличава физически от околните. Ето нещо интересно за тях:https://sciencenordic.com/denmark-diseases-exercise/the-maasai-keep-healthy-despite-a-high-fat-diet/1376530 https://madefortravellers.com/maasai-tribe/
    —цитат от коментар 95 на Иво


    The Maasai number around 37,000. Life expectancy in Tanzania is 42 for men and 44 for women

    И аз намерих нещо интересно за тях. Средна продължителност на живота 42 год за мъжете и 44 години за жените.

  97. 97 Профил на │
    Рейтинг: 77 Неутрално

    До коментар [#94] от "yde40619288":

    "Какво си признавам, че не разбрах?"

    Това че помниш по-малко от 15 минути вследствие на веганството ли е или просто винаги си бил така? :)

    Аз пиша (коментар №89):

    "Не ти е много ясна биохимията, нали? :)"

    Ти пишеш (коментар №90):

    "Много ясно, че не ми е ясна."

    Сега разбра ли какво признаваш?

    Казах ти, не коментирай неща, от които си нямаш никаква идея.

    Did you know ... that no-one ever reads these things?
  98. 98 Профил на hli32616303
    hli32616303
    Рейтинг: 27 Неутрално

    До коментар [#93] от "yde40619288":

    Имам приятел, които Е с 10-15 кила по-лек от мен, и е с корем.

    Не е това целта на занятието. Много ясно че глада е най ефективния начин за загуба на тегло, но на каква цена?
    Целта е да губиш повече мазнини и по-малко активно тегло (мускули).

    Последното няма как да стане без адекватен прием на протеин.

    При капитализма всичко е за пари. Само раята трябва да създава и отглежда хора, за без пари...
  99. 99 Профил на yde40619288
    yde40619288
    Рейтинг: 51 Весело

    До коментар [#94] от "yde40619288":"Какво си признавам, че не разбрах?"Това че помниш по-малко от 15 минути вследствие на веганството ли е или просто винаги си бил така? :)Аз пиша (коментар №89):"Не ти е много ясна биохимията, нали? :)"Ти пишеш (коментар №90):"Много ясно, че не ми е ясна."Сега разбра ли какво признаваш? Казах ти, не коментирай неща, от които си нямаш никаква идея.
    —цитат от коментар 97 на


    От 6 години съм веган, в перфектно здраве и с перфектни килограми, което се съмнявам да важи и за тебе. Добре, че си ти да ми кажеш от какво разбирам.

  100. 100 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4104 Любопитно

    До коментар [#96] от "yde40619288":

    Не си намерил това което трябва, по-скоро трябваше да прочетеш това:

    https://www.nation.co.ke/lifestyle/dn2/The-Maasai-Paradox-/957860-1112650-wv6a1mz/index.html

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK