"Уникално упражнение": чужд предприемач разказва за живота си в България

"За какво ѝ е на страната висока раждаемост при сегашното състояние на образователната система?"

© Георги Кожухаров

"За какво ѝ е на страната висока раждаемост при сегашното състояние на образователната система?"



Текстът е препечатан от "Дойче веле".


Чешкият предприемач Ян Скварил има личен опит и интересна гледна точка за демографските проблеми в България: "Много предприемачи тук ми се оплакват, че все по-трудно намират персонал за своите предприятия. В същото време сякаш не предприемат нищо, за да задържат наличните си работници и служители", разказва Ян Скварил от консултантската фирма "Next Consult".


"Българската образователна система за нищо не става"




Преди 15 години Скварил основава своя компания в България и дори създава семейство с две деца. Предприемачът твърди, че има огромна разлика между излизащите сега на трудовия пазар млади поколения и по-старата генерация на заетите в икономиката и управлението. Неговият биографичен опит в Чехия бил съвсем различен: "Когато навърших 18, моите родители ми казаха: Отивай в Прага да си изкарваш сам парите за висше образование. Наложи се да работя като строител, за да внасям семестриалните такси. Днес в България виждам "деца" на по 30-35 години, чиито родители още ги гушкат. Идват в моята фирма за интервю и се оказва, че не могат да си напишат автобиографията, не знаят как се организира среща или как се обобщава казаното на нея. А това означава, че българската образователна система не става за нищо. Напредък има единствено в обучението по чужди езици, защото преди 15 години тук ме разбираха по-добре на чешки, отколкото на английски. Ненормално е обаче стойностните млади българи да продължават да учат до 30-годишна възраст, без да получават практическа подготовка. Те бързо прехвърлят 40-те, докато започнат работа, която би им позволила да създадат семейство и да имат деца", обобщава Скварил.


Социоложката Елица Димитрова от БАН цитира едно ново национално изследване, което установява значително разминаване между желанието на младите българки да имат деца и крайната реализация на тези намерения. Анкетираните отдават най-голямо значение на парите в брой, които получават от работодателите и от държавата за отглеждането на децата. В същото време те критикуват държавните институции и общините заради липсата на бърза и ефикасна помощ за осигуряване на места в детски градини, добри учебни заведения и извънкласни занимания. В България делът на записаните в детските ясли и градини, който е от огромно значение за възпитанието на младите поколения и особено за съдбата на децата от ромските квартали, е с една трета по-нисък от съответния показател за Европейския съюз като цяло.


Ян Скварил допълва изводите на социолозите със своя личен опит. "Да отглеждаш дете в България е уникално скъпо упражнение. Принуден съм да излизам от работа, за да карам децата си на училище и после да ги прибирам. На два пъти дори се регистрирах на чужд адрес, защото в близките училища нямаше места. Добре поне, че имам бавачка, защото в България проблем е и намирането на детегледачи. А тъй като съпругата ми също работи, за трето дете не можем и да мечтаем. Шокираща в България е и продължителността на училищните ваканции - цели 4 месеца децата фактически нищо не правят. А месец преди началото и след края на ваканциите те практически и не учат. Така половината от всяка година по време на детството и юношеството се оказва изгубена за развитието на децата. А родители като мен се чудят какво да правят децата си през този дълъг период", разказва Скварил.


Чешкият предприемач е недоволен и от учебните планове. "Децата могат да ви кажат точно в коя година са се разделили Източната и Западната римски империи. Но не разбират защо това се е случило и какви са били последиците. В училище просто не ги учат да анализират. В същото време, за да бъде записано в математическа гимназия, голямото ми дете трябва да решава извънредно трудни задачи - едва ли не на равнището на завършилите висша математика. За мен целта е ясна: учителите искат да взимат по 50 лева за частен урок. Много обичам България, страната е прекрасно място за живеене с много качествени хора. Но за жалост техните умения и усилия нерядко се насочват в грешна посока - измами, фалшификации, корупция. Всички тук го знаем, но си траем и нищо не правим за решаването на проблемите", обобщава с огорчение Ян Скварил.


"Младите тук искат всичко и веднага"


Като предприемач той самият изобщо не разчита на българската образователна система - сам подбира и обучава кадрите си. Предпочита по-възрастни и улегнали специалисти, защото младите след половин година вече искали да са началници с високи заплати, бонуси и служебна кола. "Но за това са виновни и родителите, и държавата, и мъчителният български преход към демокрация и пазарно стопанство. Младите тук искат всичко и веднага, защото много сме ги разглезили. А трудът става все по-автоматизиран и дигитализиран и нуждата от работна ръка постепенно намалява. Ето защо си мисля, че демографските проблеми на България не са чак толкова остри и опасни. За какво ѝ е на страната висока раждаемост при сегашното състояние на образователната система?", пита риторично чешкият предприемач.


Социоложката Боряна Димитрова от "Алфа Рисърч" смята за безсмислен дебата колко млади българи понастоящем напускат и колко се завръщат трайно в родината си. Тя припомня, че през 1997 година покупателната способност на българите е представлявала едва 29% от средния показател за членките на Евросъюза, но в края на 2018 вече възлиза на 51%. Защо този показател е важен в случая? Димитрова обяснява: "На базата на нашите проучвания, а и въз основа на опита на бивши комунистически страни като Полша, ние установихме, че едва когато средният доход на българите достигне поне 75% от този в ЕС като цяло, броят на завръщащите се може трайно да превиши броя на заминаващите. Точно това се случи в Полша, която през миналата година за първи път е отбелязала траен превес на броя на завърналите се над този на напускащите", казва Димитрова.

Ключови думи към статията:

Коментари (197)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4621 Неутрално

    Тъжни истини за съжаление...

  2. 2 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 4105 Разстроено

    Абсолютно всичко написано е трагично вярно, уви. И това не са твърдения просто от чужденец, дошъл на туризъм, а от чужденец, живеещ и работещ в България.
    Идиотите от правителството ще прочетат ли?

  3. 3 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 1399 Неутрално

    особено вярно е за загубата на детството в нищоправене и за неученето. естествено, децата имат нужда от ваканция, но ние пропиляваме ценни години за трупане на знания и умения в невероятно голяма степен с големите ваканции и неефективното учене. напълно е прав за това. често съм чувала родители да казват - детето да си изживее детстовот. че кой му го отнема детството? докато нащите деца си живеят детството, по-смислените образователни системи ги учат, и после се чудим що сме неадекватни и що нивото на населението е толкова ниско.
    а че си дундуркаме децата до пенсия също - българина има тотално собственическо отношение към децата, които възприема като продължение на себе си и под предлог че се грижи за тях обсебва и решава живота им, без да разбира как им вреди и им отнема самостоятелността.

  4. 4 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 2452 Разстроено

    Това не е "наблюдение" по писания в пресата, а равносметка на един от нас. Тъжно.

    "Гениален изрод е Петьо Еврото дадеш му една бутилка уиски, изпие я и може да спретне каквото поискаш обвинение, на когото кажеш..." Делян П.
  5. 5 Профил на stalker
    stalker
    Рейтинг: 472 Неутрално

    Дано някой от когото зависи образованието на децата го прочете.
    Пича казва всичко право в очите.
    Някакъв коментар от министерството на образованието?

    Common sense !
  6. 6 Профил на │
    Рейтинг: 646 Неутрално

    Виждам, че нищо не се е променило в БГ. Не че съм очаквал нещо друго.

    Did you know ... that no-one ever reads these things?
  7. 7 Профил на Clap
    Clap
    Рейтинг: 579 Неутрално

    Хубава статия, съглаен съм с повечето неща от казаното.
    Специално за ваканциите бих добавил, че не е толкова важно децата да "учат", много важно е да могат да се отделят от родителите си, и да учат като се справят сами със средата, разбирай сред природата.
    Ако детето си прекарва ваканцията в електронни игри на таблет/телефон и излежаване в София, то това със сигурност е загубено време.

    Усмихвай се на всичко свежо по пътя си...
  8. 8 Профил на wiligri
    wiligri
    Рейтинг: 737 Неутрално

    Хубаво е да се знае, че в момента нормативната уредба в българското образование е такава, че допуска ученик да се запише в първи клас, да не ходи 2 месеца на училище и да отпадне. После да се задейства прословутия Механизъм за междуинституционално взаимодействие, социални и полиция да пореспектират родителите и ученика да бъде записан повторно в същата учебна година в същия клас. Пак не да ходи на училище и пак да отпадне след два месеца. Отново следва упражнението с оня Механизъм-полиция-социални, междувременно училищата пишат тонове писма до социални и кметове, които никога никого не глобяват и така.
    В рамките на една учебна година, при старание и експедитивност от всички действащи лица, е физически и юридически напълно възможно едно дете да бъде записано 4 пъти, да отпадне 3 пъти и успешно да завърши по дадената схема всички класове до 4 кл. включително, т.е. да получи удостоверение за начално образование без нито един ден да е присъствало реално в часове. Вярно, ще има отгоре до долу двойки, но това не е проблем - в начален етап нито се повтаря, нито се държат поправителни изпити.

  9. 9 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4212 Неутрално

    "....Шокираща в България е и продължителността на училищните ваканции - цели 4 месеца децата фактически нищо не правят. А месец преди началото и след края на ваканциите те практически и не учат. Така половината от всяка година по време на детството и юношеството се оказва изгубена за развитието на децата....."

    Тук не са добавени грепните ваканции. А вече 10 години ГЕРБ отлагат в бъдещето реформата в образованието.

  10. 10 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 1408 Разстроено

    Явно пак като след освобождението чехите трябва да ни оправят държавата.

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  11. 11 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1954 Неутрално

    Мдаам, право куме в очите. Смятам обаче че човекът дори е спестил малко критика. Нищо не е казал за едно много важно качество - екипност. Аз се научих да работя в екип след като напуснах БГ. В Родината хората все още не осъзнават колко важно е да глобиш и запазиш кадърен екип.

    БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти! Гербояд - производната на успоредно осцилиращи мутирали до неузнаваемост хиперкубове!
  12. 12 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1954 Весело

    До коментар [#9] от "historama":

    Ха, че те ГЕРБ какви реформи са извършили?

    БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти! Гербояд - производната на успоредно осцилиращи мутирали до неузнаваемост хиперкубове!
  13. 13
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  14. 14 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 2452 Неутрално

    ПредЦедателката на Народното събрание (на шега...) пише БрекзиД и твърди, че Пекин е във Виетнам.

    "Гениален изрод е Петьо Еврото дадеш му една бутилка уиски, изпие я и може да спретне каквото поискаш обвинение, на когото кажеш..." Делян П.
  15. 15 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4212 Неутрално

    До коментар [#9] от "historama":Ха, че те ГЕРБ какви реформи са извършили?
    —цитат от коментар 12 на tsyrvulan


    10 години! НИТО ЕДНА! 10 пропилени години!

  16. 16 Профил на Kamenarski
    Kamenarski
    Рейтинг: 1367 Весело

    ПредЦедателката на Народното събрание (на шега...) пише БрекзиД и твърди, че Пекин е във Виетнам.
    —цитат от коментар 14 на Николай Колев


    Пекинската патица е готин пример... изпъква с едно качество - обратното на остър...

    НЕ ЦЪКАЙТЕ МИНУСИ НА ТРОЛА! ТЕ ПЕЧЕЛЯТ ДЕНЬГИ И ОТ ТОВА!
  17. 17 Профил на disorg
    disorg
    Рейтинг: 678 Весело

    Мдаа, явно пак ще ни трябва един Константин Иречек.
    Байганьовци си имаме в излишък.

  18. 18 Профил на Маняна
    Маняна
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Вишеградецът е спестил на Ганьовците доста неща. В Чехия масово може да се види по трамваите и автобусите млади хора да четат книги - в България не съм виждал никога. Ваканцията е 2 месеца. Младите се изритват след училище да работят и да си изкарват парите за обучение. И т.н. и т.н.

  19. 19 Профил на nik_77.
    nik_77.
    Рейтинг: 1209 Неутрално

    Да, Иречек. Чехите хвърлят мост към нас от техния бряг. "Белият" свят в някакъв смисъл. На западняците не им се отдава. Но чехите, които са част от тях, го правят с лекота. Може би - славяни, все пак. Най-достоверната, непреднамерена история на България е написана от Иречек. И не само той - най-автентичната атмосфера в следосвобожденска България е в картините на Мърквичка. /"Ръченица", "Задушница", "Хоро" и т.н./ Ами Хашек? Оставете Швейк. Колоритно описва един нашенски комита, например, Климеш, борец освобождение на македонско. Не ви трябва вазов и Хъшове. Само, че при Хашек нещата не са трагични а по-скоро трагикомични. Това ни доближава до трагикомизма на "прехода" и "турската тоалетна" на Черни.

  20. 20 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1799 Неутрално

    Е, отдавна всички, които имаме деца сме пропищяли, но все пак като го каже чужденец влиза и в някаква статия.
    Ми журналистите?! Те не ги ли знаят тези неща? Ми собствениците на изданията?

  21. 21 Профил на papunqk
    papunqk
    Рейтинг: 316 Неутрално

    До коментар [#7] от "Clap":

    Моето поколение ходехме по бригади. И беше и полезно, и приятно, и възпитателно.

  22. 22 Профил на deutscher._
    deutscher._
    Рейтинг: 1076 Неутрално

    Ама много истина има в мнението на този чешки зет в България !
    Аз бих добавил и нещо още за децата.
    Защо от учителите та до образователното министерство учениците в България ги наричаме ДЕЦА ?
    Голяма грешка! В цял свят децата са деца само в къщи , щом преминат дори и в двора на училището са УЧЕНИЦИ !
    Така ние сами , та до министерството чак ги разглезваме . Дори и лонгурите ни обични след 10 да 12 клас в гимназията учителите наричат деца ? Що за манталитет ще получат с дипломата ? !

  23. 23 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 1399 Неутрално

    До коментар [#20] от "ju.li":

    извинявайте, но как точно сме пропищяли родителите? протестираме ли? да не би реформата в образованието да е основен аргумент при взимане на решение за гласуване?
    'пропищяването' е в типичен бг стил да се спасяваме поединично - кой с частни училища, кой зад граница. но виж на теми като мигрантии джендъри можем дни наред да се палим и да хабим енергия. образованието на децата...кучета го яли.

  24. 24 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3459 Неутрално

    До коментар [#11] от "tsyrvulan":

    "Щом не се карат помежду си значи ме крадат" , това е масовото разбиране за управление на местния меринджей .

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  25. 25 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 720 Неутрално

    До коментар [#5] от "stalker":

    "Някакъв коментар от министерството на образованието?"
    МОН има вина, разбира се, но кучето не е заровено там. Основното е в нагласата на обществото като цяло и родителите в частност. С децата трябва да се занимават най-добрите (както за посев се оставят най-едрите житни зърна), които да получават съответното възнаграждение и уважение от обществото. След като 30 години учителите получаваха нещо (не мога да го нарека заплата), с което дори не можеш да преживееш какво очаквате? Сега определено има някакво раздвижване, дано се съчетае и с други мерки и малко здрав разум. Защото какви ли не организации оказват натиск и се упражняват върху българското образование.

  26. 26 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1808 Весело

     родители като мен се чудят какво да правят децата си през този дълъг период", разказва Скварил.
    ...
    Аха! Понеже нямало какво да прави децата си - дай да им намалим ваканцията??
    Интересна логика!

    В Русия съм! В Русия съм!
  27. 27 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1808 Весело

    "Младите тук искат всичко и веднага"
    ...
    А не бе!
    Ще бачкат тук и сега пък ще чакат отплата в светлото бъдеще! Как ли пък не!

    В Русия съм! В Русия съм!
  28. 28 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1808 Весело

    До коментар [#2] от "boevbisser":

    "от чужденец, живеещ и работещ в България."

    И като е чужденец кво?
    Златен е? Трябва да му паднем на колене? Или какво?

    В Русия съм! В Русия съм!
  29. 29 Профил на Slick
    Slick
    Рейтинг: 1110 Неутрално

    Министърът на здравеопазването пише "вирОсолог", това казва достатъчно за потенциала на ГЕРБ и техните "реформи"

  30. 30 Профил на ghristoz
    ghristoz
    Рейтинг: 240 Неутрално

    Тя припомня, че през 1997 година покупателната способност на българите е представлявала едва 29% от средния показател за членките на Евросъюза, но в края на 2018 вече възлиза на 51%.

    21 години, за да достигнем 51% - това не е повод за гордост. Дори да приемем (нереалистично), че темповете останат същите на всички страни в изследването, то заветните 75% (където разбирам е Полша сега) ще стигнем след 24 год. или 2044. Ще стигнем Полша след 24 год! Срамота! А до тогава ще има ли достатъчно българи в БГ за четворка белот? Гарантирано от ГРОБ и всички други ахмашки правителсва и партии в БГ в последните 30 год. (и преди това).

  31. 31 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1808 Весело

    До коментар [#3] от "owen":

    "докато нащите деца си живеят детството, по-смислените образователни системи ги учат, и после се чудим що сме неадекватни и що нивото на населението е толкова ниско. "

    И на кво толкова ги учат???

    В Русия съм! В Русия съм!
  32. 32 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 1399 Неутрално

    До коментар [#26] от "Веселин Дечев":

    нищо интересно няма, ако трябва да ходите на работа, и баба и дядо нямате или още работят. ама нищо интересно няма.

  33. 33 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 1005 Неутрално

    Винаги съм се надявал да променят образованието в България, но никой не се нагърбва. Аз нямах интереси към литература, музика, изобразително изкуство, биология, химия, защо продължавах да ги уча, дори след като вече си бях избрал профил? Имах основното, повече по тях не ми трябва. 12-ти клас трябва да се раздели на 3 части - 2 месеца някаква базова "казарма", да ги научат на основното, говоря и за момичетата. 1 месец за разни срещи с работодатели, кариерно развитие, да ги ориентират малко и после 3 месеца да се готвят за матури/изпити.

    Ще цитирам единия от моите шефове - с всяка година идват все по-тъпи на интервюта... За съжаление и ние сме били на такова.

  34. 34 Профил на Saint of Me
    Saint of Me
    Рейтинг: 2390 Весело

    Умнокрасивците дето ужким много чели явно са пропуснали Добри Войников който описва чудесно овчото умнокрасиво преклонение пред 'авторитета' на сульо и пульо стига да са чужденци

    Use your Illusion
  35. 35 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1808 Любопитно

    До коментар [#11] от "tsyrvulan":

    "Аз се научих да работя в екип след като напуснах БГ."

    Щото не си.служил в армията,затова.

    В Русия съм! В Русия съм!
  36. 36 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1808 Весело

    До коментар [#18] от "Маняна":

    ". В Чехия масово може да се види по трамваите и автобусите млади хора да четат книги - в България не съм виждал никога. "

    А що не четат от електронни устройства - телефони, таблети? Шрифта и контраста даже може да са по-високи? Или е важно да е ретро? Ако е ретро значи си аристократ? Трябва ли да се поклоним?

    В Русия съм! В Русия съм!
  37. 37 Профил на nodjinn
    nodjinn
    Рейтинг: 430 Неутрално

    Прав е за пълната липса на разбиране, че децата трябва да се учат да анализират. Да мислят, критично. Анализът тук го разбират като "сега изрецитирай какво мисли този изтъкнат професор, че е искал да каже авторът". Дебилизиращо е.

    Учебната ни система е дълбоко малоумна, като в основата й са заложени огромен обем знания и обща култура, но директно нулево внимание към анализ. Учат децата да зубрят, не да мислят.

    Въобще славянската образователна система винаги е бъркала "обща култура" с "интелект". Интелектът е способност да схващаш новото, да го превъртиш през главата си, да изведеш причини и последствия, да го РАЗБЕРЕШ. И това постепенно ще се промени, но иска време :)





  38. 37
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  39. 39 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1790 Неутрално

    До коментар [#23] от "owen":

    "Пропищяваме" ... плащайки като попове за допълнителни уроци. Така ситуирана образователната ни система е обречена да генерира брак... всяко подобряване качеството на преподаване би довело до спад на приходи :) Не познавам родители, които да не заплащат за допълнителни уроци... особено тези, чиито деца са седми клас и предстои да кандидатстват. Предполагам става въпрос за "индустрия" за десетки милиони.

    простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!
  40. 40 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 1286 Неутрално

    До коментар [#7] от "Clap":Моето поколение ходехме по бригади. И беше и полезно, и приятно, и възпитателно.
    —цитат от коментар 21 на papunqk


    И моето поколение ходихме по бригади. Беше неприятно и мезерно, обратното на възпитателно, понеже подобно на казармата, всеки се чудеше как да скатае, и абсолютно безполезно за нас и за "народното стопанство", понеже работа се вършеше през пръсти. Работя и изкарвам пари от 16 годишен, за което има заслуга семейството ми, а не държавата.

  41. 41 Профил на Daria
    Daria
    Рейтинг: 843 Неутрално

    Борянка с цялата социлогическа наука в България им трябваха 20 години от 1997 за да разберат че има силна връзка между доходи и емиграция. Трябваше да питат някой първокласник да им обясни.

  42. 42 Профил на Джон Оливър
    Джон Оливър
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#35] от "Веселин Дечев":

    Глупости на търкалета. Казармата беше школа единствено по изпростяване. Но, може би, вие сте се научили на екипност циклейки безпаметно паркета в спалното със счупени стъкла. Или пък докато сте правили сапунка в коридорите.

  43. 43 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 1913 Неутрално

    До коментар [#27] от "Веселин Дечев":

    Аз незнам някъде по света да не искат да е така Сигурно в Чехия е така ,като станат на 50,60г и тогава искат да имат това онова до тогава бачкат и мълчат ,даже по младите и за вкъщи си взимат бачкане

    гошо
  44. 44 Профил на nodamncat
    nodamncat
    Рейтинг: 610 Неутрално

    Има истини в статията, но има и много преувеличаване. Образователната система няма как да те научи “как се организира среща”, това не е целта на образованието. Аз не познавам нито един човек, който живее до 30та година с родителите си. Масово колегите ми в университета работеха след 2та година и всички масово се опитваха да се докопат до стажантски позиции по специалността. Това, че за да те приемат в математическа гимназия, трябва да решаваш задачи като при “завършване на висша математика” е просто тъпо... Нормално е да има подбор при ограничени места в математическите гимназии и това, че детето на този чех не се е справило си е негов проблем. Математиката с която се кандидатства съвсем не е “висша математика”. Друг абсурд е, че е отглеждането на дете в България е скъпо. Недостикът на места в училища го има и в много западни държави, говоря от личен опити. Съгласен съм, че ваканците са по-дълги от необходимото, но при желание могат да се намерят много извънкласни дейности за детето, с които да се занимава. Имам чувството, че този човек има някакво очакване училището да му отгледа децата и да ги научи на всичко, а той да не се занимава. Няма как да стане. Критическото мислене и други подобни качества се изграждат в семейството, не в училище.

  45. 45 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1808 Любопитно

    До коментар [#32] от "owen":

    "нищо интересно няма, ако трябва да ходите на работа, и баба и дядо нямате или още работят. ама нищо интересно няма."

    И кво? Ние обядвахме в стола и се прибирахме вкъщи. Носехме си ключовете на врата. Понякога ходехме и на занималня. Никаква драма нямаше.
    Първи клас учителки ни превеждаха през двете главни улици наблизо.

    В Русия съм! В Русия съм!
  46. 46 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 837 Неутрално

    Много точен анализ!

    Но за съжаление в България сме специалисти по всичко и реформи не вървят, дори политицоте да имаха желание, каквото нямат. Всички знаем истеричните майки с тяхното "стресират децата с изпити и оценки" и "унищожават детството им като съкращават лятната ваканция".

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  47. 47 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2718 Неутрално

    До коментар [#40] от "Индиана":

    Е поне можеше да придобием представа какво е концлагер, и защо не трябва да критикуваме властта. Е в по-горните класове и за студентите сигурно е имало и секс, но аз след 9 клас спрях да ходя на тези лагери, като представител на отбора по математика ходех вместо това на лагер където решавахме задачки по-цял ден...

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  48. 48 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1808 Любопитно

    До коментар [#33] от "chepokalipsis":

    "12-ти клас трябва да се раздели на 3 части - 2 месеца някаква базова "казарма", да ги научат на основното, говоря и за момичетата. "

    12ти клас е съвсем излишен. Направи се за да се прикруе младежката безработица и да се осигури работа на учителите в години със малобройни випуски. Къде по света учат 12 години???
    Да 8ставим Русия, дори в Израел учат 10 години. На 16 са в университет, на 21 са на пазарана труда с магистратура даже! Тук се мотаем масово до 25 и нататък.

    В Русия съм! В Русия съм!
  49. 49
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  50. 50 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2718 Неутрално

    Само за математиката не е прав, съмнявам се дори сега да се дават задачи по висша математика за прием в МГ. Предполагам, както и тогава, задачите са по материалът от училище, просто са по-трудни, което не означава "висша математика"

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  51. 51 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2718 Неутрално

    До коментар [#49] от "dwo10640807":

    и на ВМРО?

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  52. 52 Профил на Killing Joke
    Killing Joke
    Рейтинг: 617 Неутрално

    До коментар [#21] от "papunqk":

    Че то и сега ходят. И аз съм ходил, беше пълно в българи :)

  53. 53 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 4295 Весело

    Мързеливи и разглезени. И мрънкащи.
    Все някой друг им е виновен.
    И тате носи, мама меси...

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  54. 54 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2718 Неутрално

    До коментар [#52] от "Killing Joke":

    на социалистически те бригади не плащаха нищо, накрая, защото сме счупили имуществото, не сме изпълнили нормата и трябва да съберем пари за братската социалистическа страна Х от Африка

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  55. 55 Профил на Любов Шейсе
    Любов Шейсе
    Рейтинг: 876 Неутрално

    Странен микс от верни и неотнсящи се към проблема факти и големи измишльотини.
    Основал консултантска фирма във България - виж му акъла и му крой шапка. Не му се получило, ами лош менджмънт и маркетинг.

    ВиpOcолог, "бегом, кpъгом и xодом маpш", можеш да наpеждаш единcтвено на "Любов - 60"
  56. 56 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1808 Любопитно

    До коментар [#39] от "ь":

    "Пропищяваме" ... плащайки като попове за допълнителни уроци. 
    ...
    Ми що плащате?
    При нас никой не е плащал, освен ако не е съвсем зле, вече да има риск да остане. И по какво уроци освен по математика? По български да не можеш да кажеш две общи приказки трябва да си съвсем зле. А по математика - има си родители. Ако те не могат с лекота да обяснят материала до 7ми клас какви хора са въобще?

    В Русия съм! В Русия съм!
  57. 57
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  58. 58 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1808 Любопитно

    До коментар [#42] от "Джон Оливър":

    "може би, вие сте се научили на екипност циклейки безпаметно паркета в спалното със счупени стъкла. Или пък докато сте правили сапунка в коридорите."

    Точно това изисква огромна екипност

    В Русия съм! В Русия съм!
  59. 59 Профил на dwo10640807
    dwo10640807
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#51] от "GMO VACCINES CHEMICALS":

    Защо на ВМРО?

  60. 60 Профил на borkar
    borkar
    Рейтинг: 424 Неутрално

    "На два пъти дори се регистрирах на чужд адрес, защото в близките училища нямаше места."

    Плюе, ама и чехът е измамник...

  61. 61 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1808 Любопитно

    До коментар [#46] от "majorman":

    "Всички знаем истеричните майки с тяхното "стресират децата с изпити и оценки"


    Еми прави са! За чий са тези изпити след 4ти и още не знам си колко класа? Какво ще му изпитваш на едно дете 4ти клас???

    В Русия съм! В Русия съм!
  62. 62 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2718 Неутрално

    До коментар [#59] от "dwo10640807":

    стар бъзик, google "каракачантичка"

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  63. 63 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 954 Неутрално

    Е това ако не е скрита реклама на БИЛА , здраве му кажи !!!

  64. 64 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3388 Неутрално

    До коментар [#34] от "Saint of Me":

    За какви авторитети говориш? Най-обикновен човек, който е женен за българка. И кое от това, което казва ние не го знаем и не е така? Особено за ваканциите?! Аз подивявам, като гледам програмата на моите деца! Имам чувството, че не ги искат в училище. Постоянно се измислят поводи за ваканции и почивни дни. Даже и за да пестят от парно! Това, нормално ли е?
    Погледни под леглото, да не се е скрил някой умнокрасив, че да скочи и да те опъне отзад! То, не че ставате за нещо старите ергени... Ама, за всеки случай...!

    Бивш tww09306483.
  65. 65 Профил на Tru Soulja
    Tru Soulja
    Рейтинг: 774 Неутрално

    Естествено , че младите ще искат бонуси и заплати.Стига с тези глупости , че били разлигавени , просто си знаят цената , няма го вече това да опъваш каиша и насреща - НИЩО , ама щом си навел глава значи си "достоен".Тези времена свършиха.Свиквайте.

    Най-добрият съвет, който съм получавал, е да избягвам банките. Те ти дават чадър, но, когато завали, ти го вземат
  66. 66 Профил на 5.10
    5.10
    Рейтинг: 187 Весело

    Като цяло образователната система изостава навсякъде с едно 10-15 години спрямо живота и бизнеса. Просто - като много други работи тук - при нас изостава с едно 30-45 години.
    А иначе плюйте човека на принципа "абе тия пак ни поучават" колкото искате. Ние между другото не сме много по-различни като отидем да поживеем в неговата държава за по-дълго.

  67. 67 Профил на dnevniklive
    dnevniklive
    Рейтинг: 317 Неутрално
  68. 68 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 4105 Весело

    До коментар [#28] от "Веселин Дечев":

    Дечев, дечев...

  69. 69 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1473 Неутрално

    Докато учителите в България са 60-годишни лелки пред пенсия, обучаващи още децата по методи от 1978 г., образованието няма да се промени. И през 1978 и сега масовият начин на обучение е просто наливане с фуния на готов смлян и предварително подготвен материал. Малцина са онези преподаватели, които дават знания на децата, но искат от самите деца да анализират, да помислят, да направят логически връзки между отделните събития, числа и формули, литературни творби и т.н. В днешния компютърен свят всеки ученик може да получи интерактивно обучение в интернет. Но за да му е интересно и в класната стая, трябва даскалът да не е изостанал динозавър. Едно време аз имах няколко даскали, които знаеха само да диктуват 40 минути от едни стари пожълтели листи. И след 10-15 урока ти даскалът казва "назубрете тези уроци и утре контролно"... И този човек очаква всички с желание да научат логореята му и да запомнят всичко. Тъжното е, че и днес някои от тези динозаври все още преподават.

    Чехът е напълно прав във всяка негова дума. Нашето мислене точно противоположно на европейското. Още бай Алеко го описа в "Бай Ганьо" преди 130 години, но и до днес нищо не се е променило.

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  70. 70 Профил на Darcas
    Darcas
    Рейтинг: 1143 Неутрално

    Училището като институция отдавна вече е изпята песен. Напълно неадекватно на съвръменния свят и реалност. Пълнят се главите с безсмилени факти и знания, които след края на срока вече са напълно забравени. Входящите тестове всяка година показват трагедията на българското образование - двойки, тройки и тук там четворка. За знания, които до преди няколко месеца са писани 6-ци

    Фобиите и филиите са признак на ниско самочувствие и слугинаж
  71. 71 Профил на Тангра
    Тангра
    Рейтинг: 1581 Неутрално

    Има истини в статията, но има и много преувеличаване. Образователната система няма как да те научи “как се организира среща”, това не е целта на образованието. Аз не познавам нито един човек, който живее до 30та година с родителите си. Масово колегите ми в университета работеха след 2та година и всички масово се опитваха да се докопат до стажантски позиции по специалността. Това, че за да те приемат в математическа гимназия, трябва да решаваш задачи като при “завършване на висша математика” е просто тъпо... Нормално е да има подбор при ограничени места в математическите гимназии и това, че детето на този чех не се е справило си е негов проблем. Математиката с която се кандидатства съвсем не е “висша математика”. Друг абсурд е, че е отглеждането на дете в България е скъпо. Недостикът на места в училища го има и в много западни държави, говоря от личен опити. Съгласен съм, че ваканците са по-дълги от необходимото, но при желание могат да се намерят много извънкласни дейности за детето, с които да се занимава. Имам чувството, че този човек има някакво очакване училището да му отгледа децата и да ги научи на всичко, а той да не се занимава. Няма как да стане. Критическото мислене и други подобни качества се изграждат в семейството, не в училище.
    —цитат от коментар 44 на nodamncat


    Абсолютно съм съгласен със всичко!
    Няма смисъл да го пренаписвам!

    Аз и сестра ми съм бил възпитаник на математическа гимназия, традиционно по състезания. В матем гимназия влязох без приемен изпит, с пълен брой точки от олимпиадата.
    За мен е било изключително лесно да вляза в МГ. И на олимпиадите, и на приемните изпити, задачите са подбрани да могат да се решат, ТОЧНО СЪС ЗНАНИЯТА ОТ УЧЕБНАТА ПРОГРАМА, която е взел ученикът.
    Разбира се, иска се и нестандартно МИСЛЕНЕ, което е просто логика, и не е никаква висша математика.
    Едва вътре, в математическата гимназия се преподават ЕЛЕМЕНТИ от висшата математика, също и анализ, и затова и преподавателят ми по Висша Математика в университета ми каза, че мога и да не идвам на лекции и упражнения, тъй като вече знам материала.
    МГ не е за шир потреба. И няма как всеки да може да влезе. Там е топ 1% от интелекта на държавата.
    И или трябва да си генетично интелигентен, ИЛИ трябва да учиш много, ако трябва и с частни уроци. Не е задължително и двете.

  72. 72 Профил на borismt
    borismt
    Рейтинг: 283 Неутрално

    За това положение сме виновни всички ние Бг живеещи в България. И управляващите, защото гледат да угодят на народа според желанията му, а не да правят това което е по-полезно за него. Ако се направи някаква реформа веднага се намира някой да протестира, правителството се отказва, а народа си трае... И после , кой ми сра в гащите. Трябва да дойде някой като Костов, готов да поеме псувните, но да направи каквото трябва ... Но втора Виденова зима няма да има...

  73. 73 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8353 Неутрално

    Много добре ни е нарисувал. Като те управляват неграмотни, какви да са младите хора. Преди години , в една анкета, повечето искаха да станат охранители.

  74. 74 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4212 Неутрално

    До коментар [#7] от "Clap":Моето поколение ходехме по бригади. И беше и полезно, и приятно, и възпитателно.
    —цитат от коментар 21 на papunqk


    Досега не съм чул от никого да говори за полза от ангарията! Или ще кажеш че ангарията през 19 в. е било проява на тежко чуждоземно робство, а век по-късно приятно и възпитателно мероприятие?

  75. 75 Профил на tkirov
    tkirov
    Рейтинг: 378 Неутрално

    Аз съм работил с европейци от половин Европа и не са кой знае колко по. В това число и чьехите, а най-баш онези дето си хванаха пътя.
    А като чета написаното, ми се чини, че и пан Скварил е поприхванал малко български лактобацил и мрънка и за вярни неща, ама и за неща, които са си в неговия и в на жена му двора.

  76. 76
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  77. 77 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 2074 Неутрално

    уникално, не ами... първия срок им искаха "Опълченците на Шипка" наизуст по история, втория - същото упражнение по БЕЛ... да не би случайно някой да остане недообразован хахах

  78. 78
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  79. 79 Профил на Noal
    Noal
    Рейтинг: 658 Неутрално

    До коментар [#57] от "Matrix":

    Тоя е пропуснал "Бай Ганьо".

    Алеко добре го е описал

  80. 80 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4212 Неутрално

    До коментар [#71] от "Тангра":
    "МГ не е за шир потреба. И няма как всеки да може да влезе. Там е топ 1% от интелекта на държавата...".

    Аз си мисля, че висшето образование трябва да е елитарно, средното образование да е масово, а основното задължителен минимум.
    Мисля, че е абсолютна тъпня да се изучават университетски дисциплини в средните училища, напр. висша математика. Както и университетско образование, което не е свързано с практиката. Продукт съм на социалистическото висше, и спокойно мога да кажа, че половината от изпитите ми във ВИНС Варна бяха абсолютна загуба на време, усилия, полза. Или повече от половината.

  81. 81 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4212 Неутрално

    До 35:"Веселин Дечев"..."Щото не си.служил в армията,затова...."

    Българската казарма не бе ли осъвременен вариант на османското "девширме" от 18-19 в.?

  82. 82 Профил на Климент Горанов
    Климент Горанов
    Рейтинг: 464 Неутрално

    Вишеградецът е спестил на Ганьовците доста неща. В Чехия масово може да се види по трамваите и автобусите млади хора да четат книги - в България не съм виждал никога. Ваканцията е 2 месеца. Младите се изритват след училище да работят и да си изкарват парите за обучение. И т.н. и т.н.
    —цитат от коментар 18 на Маняна


    Аз пък съм виждал.
    Колко често се возиш в градския транспорт?
    Не мисля че българските деца са по-лоши от тези в Чехия.
    Не че няма проблеми в образувателната но система, но да се оплюва всичко българско и да се възхвалява чуждото ни е стар проблем

  83. 83 Профил на Billy Pilgrim
    Billy Pilgrim
    Рейтинг: 1466 Неутрално

    До коментар [#29] от "Slick":

    Ей това е проблема в нашето образование. Вместо да се фокусира човек върху казаното или написаното, той се вглежда в точката, запетайката и пълния член и това минава за интелигентност.

  84. 84
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  85. 85
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  86. 86 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2718 Неутрално

    До коментар [#80] от "historama":

    Определено не съм съгласен, тези "елитни" гимназии може би страдат от това че ги пишат елитни, но са полезни, защото дават шанс на деца които са по-интелигентни или по-амбициозни( понякога само родителите са по-амбициозни :) ), да бъдат поставени в конкурентна среда, за да се развиват. Аз на село бях нещо като абсолютен гений, пишеха ми шестици само като си кажа малкото име и коя е днешната дата, едва ли не. Не се бях научил да полагам достатъчно усилия да уча самостоятелно, това което съм чул в клас беше достатъчно да "блесна", примерно имах съученици в 7 клас които не познават всички букви( за българче става дума! ).
    Като отидох в МГ успеха ми падна и едвам завърших с диплома малко над 5.

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  87. 87
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  88. 88 Профил на Климент Горанов
    Климент Горанов
    Рейтинг: 464 Неутрално

    До коментар [#61] от "Веселин Дечев":

    На детето може да не му трябват, ама как да оцениш работата на учителите като нямаш информация на какво са научили децата.

  89. 89 Профил на 4okuto
    4okuto
    Рейтинг: 534 Неутрално

    Трябва баланс. Както за мен е грешно да се изритват на 18 и да се виждат веднъж годишно /понякога и по - рядко в някои западни страни/, така и не трябва да се възприемат като мамини детенца до 30-40, или пък цял живот... А образователната ни система наистина не подготвя достатъчно хора с практическо и аналитично мислене, по - скоро дървени философи... Това трябва все някога да се промени.

  90. 90 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 801 Неутрално

    Колко да е чужд, като живее в България. Опитът му е оттук, сравненията му са между минало и настояще, а не между различните държави. Типичен човек на средна възраст, за който младото поколение за нищо не става.

    Работя във фирма с много млади хора, започват като стажанти от университета и след 1-2 стажа остават на постоянна работа. Дори съм се учудвала колко бързо навлизат и колко са адекватни. Имам тийнейджъри и неволно правя съпоставка с тях, но тези 25 годишни повече приличат на зрели хора, отколкото на деца. Някои са споделяли, че за един стаж научават повече от година в университета.

    Сравненията с чужди образователни системи трябва да се правят задълбочено. В южните страни има практика на по-дълга лятна ваканция и по-кратки ваканции през годината, в северните са разпределени по-равномерно. Натоварването им по дни е несравнимо по-малко - по-малко часове, излети сред природата, избор на предмети.
    Тукашното "ходене на училище", не бих го нарекла образование, е изсмукващо, изтощително и създаващо безразличие към знанието. Пази боже да удължат престоя в тази безполезна институция! Знания и умения децата натрупват отчасти в елитните училища, в зависимост от учителя, на когото ще попаднат; в школите за извънкласна работа, частните уроци и работата с родителите. Повече от половината от времето в училище е загубено, дори там, но задължително, и после децата трябва да наваксват в останалото време за деня.

    Любимата ми тема - самоиздръжката на студентите. В предварителната оценка на кандидатстването на сина ми в австрийски университет, на няколко места с въпроси се опитваха да наблегнат на факта, че обучението е пълна заетост и не може да се проведе качествено, ако човек не отдаде цялото си време. Бакалавърските степени са 6 семестъра и тези, които са ги завършили в този срок, са видяли доста зор. Нормално завършват за 7-8 семестъра. Родители, които очакват студентите им да получат добро образование и да се самоиздържат, като запазят доброто си здраве (достатъчно сън и движение, без стимуланти) или са необразовани, или нямат грам критична мисъл. (ученето в УНСС не е в тази категория)

    В заключение - моите родители са ме подкрепяли докъм 30 годишна възраст и финансово, и с труд, и с помощ за децата, без да живеем заедно. Не мисля, че са ми навредили. Съвсем нормален, отговорен семеен и работещ човек съм.

  91. 91 Профил на Христо Хаджиев
    Христо Хаджиев
    Рейтинг: 428 Весело

    До коментар [#31] от "Веселин Дечев":

    На много полезни неща ги учат. Ама вие от задръстена Русия няма как да ги знаете тези неща.

    Captain Jack
  92. 92 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2634 Неутрално

    Младите навсякъде искат всичко и веднага. :)

    Ама па на системата работи криво ляво и генерира устойчив растеж.

  93. 93 Профил на CINZANO - оправете си сайта!
    CINZANO - оправете си сайта!
    Рейтинг: 1147 Неутрално

    С всичко съм съгласен без това:

    "За какво ѝ е на страната висока раждаемост при сегашното състояние на образователната система?", пита риторично чешкият предприемач."

    Мома, връщай 12 и 12А!
  94. 94 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1553 Неутрално

    "Социоложката Елица Димитрова от БАН..."

    А защо в БАН трябва да има социолози?

  95. 95 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1680 Неутрално

    До коментар [#6] от "⎮":


    Виждам, че нищо не се е променило в БГ. Не че съм очаквал нещо друго.
    —цитат от коментар 6 на


    А ТИ направи ли нещо за да се променят нещата към по-добро?

  96. 96 Профил на Любов Шейсе
    Любов Шейсе
    Рейтинг: 876 Неутрално

    Ян Скварил, изпълнителен директор на "Авенди": Цената на българския алкохол беше изкуствено ниска - 28 окт 2010

    ВиpOcолог, "бегом, кpъгом и xодом маpш", можеш да наpеждаш единcтвено на "Любов - 60"
  97. 97 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 1069 Весело

    До коментар [#7] от "Clap":Моето поколение ходехме по бригади. И беше и полезно, и приятно, и възпитателно.
    —цитат от коментар 21 на papunqk


    Ааааа, не така ! Веднага ще ти обяснят как това бил робски труд и т.н. Макар че за мен 150 лева изкарани за 1,5 месеца бяха сериозни пари.

  98. 98 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 1069 Любопитно

    До коментар [#18] от "Маняна":". В Чехия масово може да се види по трамваите и автобусите млади хора да четат книги - в България не съм виждал никога. "А що не четат от електронни устройства - телефони, таблети? Шрифта и контраста даже може да са по-високи? Или е важно да е ретро? Ако е ретро значи си аристократ? Трябва ли да се поклоним?
    —цитат от коментар 36 на Веселин Дечев


    Веселине, правиш ли се или наистина не разбираш какво казва човекът ? Къде пише за хартиени книги ? Става дума за четене, не за цъкане по Фейсбук.

  99. 99 Профил на murry
    murry
    Рейтинг: 1651 Гневно

    До коментар [#2] от "boevbisser":

    И да го прочетат, няма да го разберат. Как би разбрала тук написаното една ТРЕТОРАЗРЯДНА МУТРА, която седи на върха на управлението на държавата - недоучила, полуграмотна, използуваща едва няколкостотин думи в речника си? А сътрудниците и подчинените на същата тази мутра, който участвуват в управлението на България, естествено са с по-ниско ниво на интелект от това на мутрата.

  100. 100 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 1991 Неутрално

    До коментар [#30] от "ghristoz":

    Е, ако е въпрос, през 1907 година покупателната способност на българите е била около 50% от тази на Великобритания, Германия и Франция взети заедно - т.е. към 60%-70% от страните в ЕС-28.
    Т.е. 111 години по-късно България си е по-зле!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK