Да смениш "общонародната собственост" – кратка история на приватизацията

Няма как нищото да бъде унищожено. Поне 70 на сто от предприятията за приватизиране са във фалит.

© Надежда Чипева, Капитал

Няма как нищото да бъде унищожено. Поне 70 на сто от предприятията за приватизиране са във фалит.



Коронавирусът е най-голямата тема за България и света, но ако искате да следите лесно какво друго си струва да знаете, четете новата рубрика "Новини без коронавирус".


Красен Станчев е основател на Института за пазарна икономика. Народен представител във Великото народно събрание (1990-1991), член на Съвета за икономическа политика към президента (1996 - 2001) и доцент в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Управител е на КС2 ЕООД. Текстът му е от "Свободна Европа".


"Комунизмът не работи, защото хората обичат да притежават разни неща."




Франк Зара


"В Русия който не може да граби, краде"


Граф Никита Панин


Прокуратурата тръгна да "разследва приватизацията", но целта на това упражнение не е съвсем ясна.


Раздържавяването не е феномен, който възниква след 1989 г. Тогава се появяват приватизацията и реституцията на конфискуваната частна собственост. След 1989 г. се случва само узаконяване на собствеността.


Раздържавяването приема пет форми: частно разпореждане с държавни активи; реституция на земя, гори и градска собственост; касова продажба на държавни и общински активи; масова приватизация; предоставяне на предприятия чрез привилегии на вътрешни хора, "работническо-мениджърски дружества" (РМД) и други подобни.


Каква е историята преди 1944


От всички изброени форми най-интересна е първата.


Преди 1944 г. частното разпореждане с държавни активи е свързано преди всичко със злоупотреба с власт.


За периода 1924 - 1944 г. държавата е най-голяма през 1942 г. - 23% от БВП. Тогава България е окупирала територии в съседни страни, а това налага увеличение на държавните разходи със 7.5% спрямо 1940 г. Дори по време на суспендиране на конституцията и автокрация тежестта на правителството върху икономиката (по този показател) е крайно незначително.


През 1924 г., когато се подготвя изплащане на дългове и репарации, правителствените разходи са 15.5% от БВП. По време на плащанията те стигат до 20.2%. От 1933 до 1940 г. размерът на правителството никога не е по-голям от 18% от БВП.


Тази статистика не означава, че по онова време няма правителствена намеса. Дългове се изплащат с въвеждането на държавен монопол - тютюнев, зърнен и пр. Държавните поръчки не са прозрачни, всички се оплакват. Правителствената политика мотивира и осъществява ограбване на големи групи от населението: на гърците през 1906 г. и на евреите след 1939 г. Това е добре описано от Румен Аврамов*.


Извън тези регресивни и вредни развития, правителствата нямат непосредствена роля в икономиката. Държавните предприятия са малко на брой и са автономни. Има злоупотреби с държавни поръчки в железниците, пощата, строителството на пристанища и понякога с изкупните цени при монополите. Пенсионното и здравното осигуряване е преобладаващо частно. Правителствата са "кабинети" в буквалния смисъл на думата.


Тодор Бурмов управлява с четирима министри (на външните работи и изповеданията; на финансите; на правосъдието; и на войната - чужденец, руснак), като самият той е министър и на вътрешните работи, и на просвещението. Приблизително същият е броят на министерствата чак до 1918 г. Един от "големите" кабинети е третото правителство на Васил Радославов - в него има осем министри. Със също толкова министри са и двете правителства на Александър Стамболийски. Така е до 1944 г.


Няма откъде (икономиката е частна) да се краде и няма кой да прави това. Паричната политика не е съвършена, но се основава на биметален стандарт и фиксиран разменен курс.


Историята след 1944. Който не граби, краде.


Приватизацията отнема от гражданите възможността да присвояват "общонародна собственост".


Традициите на ограничено стопанско присъствие на държавата са разрушени първо от правителството на ОФ от 1944 г. Второто правителството на Кимон Георгиев поставя рекорд със своите 15 министри. Той бързо е подобрен от правителството на Васил Коларов - 21 министри. Това положение се запазва до правителствата на Георги Атанасов и Андрей Луканов в края на 80-те и началото на 90-те години. И така е досега.


През 1962 г. има реформа - посланикът в Москва става член на кабинета. Положението днес е друго: членове на кабинета и парламента са посланици на Москва.


След 1948 г. идва период на ограбване, насилствено коопериране, одържавяване на икономиката, петгодишно планиране, унищожена опозиция и преследване на "бивши хора". Практически цялата икономика става държавна.


През 1988 г. България вече (и отново) е във фактически фалит. 98% от БВП се произвежда от държавни предприятия, ТКЗС и АПК; цените са по-скоро данъци, а парите са лотарийни билети - каквото има в магазина, това купувате. Това е т. нар. "икономика на общонародната собственост".


Споменатите по-горе форми на раздържавяване следва да се сравнят именно с частното разпореждане с общонародни активи. То има четири подформи.


1. Индивидуална - всеки влачи у дома каквото може от предприятието или кооперацията, или краде работно време.


2. Началническо-отчетна - използват се ресурси, отдадени в разпореждане на предприятието, трупат се запаси за плановия период (пет години) и се отклоняват средства и продукция за бартер на услуги от доставчици. Вили Лилков наскоро цитира секретна оценка на Комитета за държавен контрол: през 1978-1980 г. общият размер на щетите на икономиката само от "неоправдани разходи и загуби" е над 2 млрд. лева - 3-4% от БВП на година по днешния курс на лева към щатския долар**.


3. Международна - след 1962 г. (донякъде вследствие на държавния фалит от 1960 г.), но особено след 1977-1978 г., с "общонародни" средства действат над 400 задгранични дружества, наречени от Христо Христов "империя". Щетите от тях, според архивите, са над 10 млрд. лв. през 1990 т. - колкото е БВП на НРБ за 1967 г.


4. Действително общодържавна - използване на парите, цените и данъците за поддръжка на живота и привилегиите, или за финансиране на идеите на 0.15% от населението на страната.


Групата под номер 4 със сигурност знае какво се случва с другите форми на разпореждане. Но хората също не са слепи, а които са, може да са чули преразкази на филма "Кит" и да са чели "Задочните репортажи" на Георги Марков.


Всъщност разграбването на общата собственост е исторически най-доброто възможно развитие преди 1989 г.


"Който не граби, краде" е печеливша формула на дългосрочен обществен интерес, защото:


а) без такова поведение реалните доходи на населението биха били още по-ниски;


б) обществена и частна енергия биха били прахосани в още повече безсмислени начинания;


в) хората не биха ненавиждали, а просто биха се страхували докрай от "горните" 0.15%;


г) тя е фундаменталното доказателство на несъстоятелността на режима и главен фактор на неговия упадък;


д) без този упадък хората не биха възстановили притежаваното от тях и техните предци, не би била възстановена демокрацията и страната не би се върнала в Европа.


Въпреки тези очевидности трима главни прокурори, един президент и безчет коментатори са убедени, че завареното през 1991 г. (това е началото на реформите - сегашният главен прокурор не иска да разследва разграбването преди тази година) е действително богатство, а онова, което се е случило с него след това е "криминално" деяние.


Най-активен в защитата на "общонародната" собственост и предприятия е един бивш член на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол. Той смята, че приватизацията няма конституционно основание, че тя е национално предателство и че хората са ограбени, защото всеки има равен дял в общонародната собственост. Според същия човек, народът не бил готов за раздържавяване и трябвало да се изчака (за да се продават активи на безценица). Пред БНР той се позовава на боновете от масовата приватизация.


В същото предаване врачани се оплакват от съдбата на "Химко" (една от проверяваните сделки), а русенци говорят за "унищожаване на икономиката" на България.


Настоящият главен прокурор също внася елемент на класова борба в изказванията си за "криминалната приватизация" като защитник на интересите на обикновените и нормалните хора.


Кой е прав: дяволията на подробностите


Няма как нищото да бъде унищожено. Както стана дума, поне 70 на сто от предприятията са във фалит. Може да се смята, че "Химко" фалира, защото е продаден на "наши хора" (новите собственици са приятели на режима преди 1989 г.). Но не те са направили простъпка, а онези, които продават предприятието. Действителната причина за фалита е конкуренцията от Румъния и Китай и неуспехът на правителството да задържи ниски цени на природния газ от Русия. Сигурен съм, че за почти всички проверявани сега сделки, има или провал на правителството като собственик преди приватизацията, или подобно обяснение за крайния неуспех и на "Кремиковци", и на БГА "Балкан" и т.н. с новите собственици.


Нека се върна към алтернативите на частното разполагане с държавни активи. Състав на престъпление е почти невъзможно да бъде установен.


Реституцията: хората обичат да притежават нещата, които ценят. Статистиката доказва, че те предпочитат собствен, а не държавен дом и не съм бил свидетел някой да желае съпрузите и децата да са общонародна собственост - те искат държавни и безплатни детски градини, но това е просто форма на гратисчийство. От 1991 до 1994 г., когато са приети основните закони за реституцията, всички социологически допитвания показват от 50% (при избирателите на БСП) до 70% (при тези на СДС) одобрение на реституцията и приватизацията. Такова отношение е естествено - преди национализацията собствеността е била частна за всички, независимо от политическите им предпочитания.


Касова продажба: тук основната роля е на продавача. Такива са 4-5 държавни органа, включително парламентът. Продавачът избира между шест предвидени в закона начина на продажба - търг, конкурс, преговори с потенциални купувачи, публично предлагане на акции, централизирани публични търгове, продажба на вътрешни лица (работници и управители) без търг или конкурс. Последното е по чл. 35 от първия закон за приватизация. В периода на действие на този закон само 6% от продажбите са чрез търг. През борсата се продават само миноритарни пакети акции.


На новите собственици са вменени пет типа задължения (поддържане на средносписъчна численост на персонала, обем инвестиции, запазване предмета на дейност на предприятието, запазване дяловото участие на новия собственик и опазване на околната среда). Следприватизационните задължения са поне една дузина: изплащане на дългове, запазване на дейността, марката, поддържане на минимална заплата в предприятието, принос към държавния резерв и военно-временните запаси, забрана за увеличаване на капитала, забрани за ликвидация, продажба на дяловете на купувача, продажба на дълготрайни материални активи и пр., и пр. Допълнително от 1995 г. има данъчни стимули за съсобственост с държавата, но почти никой частник не се хваща на въдицата.


Смислените от тези задължения се регулират от търговското и гражданското право. Тази част от законите за приватизация просто внася шум в правната рамка на стопанството. Срокът им е 5 години за общия случай и 10 за РМД (защото толкова трае ценовата им привилегия).


Масова приватизация: това е най-лесният за обяснение казус. Стойността на боновете не може да получи реален еквивалент, защото законът забранява търговия с акции на предприятията за срок от шест месеца "след последния търг", но никой не знае кога ще се проведе той. Освен това номиналът на собствеността бе фиксиран в лева. През 1999 г. дивидентът на притежател на ваучер в най-успешния фонд е около 4 лева.


РМД: около 49% от всички регистрирани продажби. Това е форма на патриотизъм, "национален капитал". Схемата е въведена през 1995 г. Идеята е работниците и управителите на предприятия (назначени от БСП) да станат капиталисти. Но е приложена през 1998-1999 г. Една от причините е, че няма купувачи. Но първите РМД, създадени без закон, са от ноември 1990 г. Някои от тях работят много успешно и досега, а и без контрол са преизпълнили всички гореспоменати изисквания. Последното РМД на голямо предприятие е от средата на 2001 г. Сега предприятието е едно от водещите в света. Изборът на схемата е мотивиран от некоректно поведение на кандидат-купувачите.


Частните банки също са РМД. Те първо са създадени от труженици и управленци на стария режим през месеците май-ноември 1989 г. с ресурс от "общонародната собственост" и ДСК. Този процес няма да се разследва. Повечето от онези банки са фалирали. Впрочем не по тяхна вина.


"Лафка" и бъдещето?


Не е ясна целта на упражнението, наречено "разследване на приватизацията".


Независимо от формата на приватизация, БВП на човек сега, измерен по постоянни цени от 2011 г., е нараснал повече от два пъти спрямо 1989 и почти три пъти спрямо 1996 г. Спрямо 1945 г. увеличението е 15 пъти, а ако го сравним с годината, когато аз съм роден - 4.2 пъти. Т.е. увеличението на реалните доходи се дължи в най-голяма степен на периода след приватизация.


"Хората" не са ощетени. Можеше и по-добре, разбира се. Но не това е темата на разследването.


Икономическото обяснение защо приватизацията е успех, е в теоремата на Коуз: независимо какво е първоначалното разпределение на права (на собственост), ако има върховенство на закона и ако разходите по защита на права са поносими, пазарът и нравите наказват "лошите" и възнаграждават "добрите".


Разследването идва в контекста на почти всеобщи политически предпочитания за "повече държавни предприятия" (според програмата на Комунистическия манифест). По всичко изглежда, че предпочитан е моделът на РМД: нещо се одържавява, за да се прехвърли за управление в частни ръце или в публично-частно партньорство, при което публичното поема разходите, а частното - ползите.


* Ограбването на турците през 1950-те и през 1984-1989 г., също описани и анализирани от Румен Аврамов в "Икономика на възродителния процес".


** В края на този месец Комисията по досиетата ще представи около 200 такива доклада, повечето от тях посветени на положението в отделни предприятия и отрасли.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (69)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 3191 Весело

    Добрият приватизатор се казва ...Гад !!!

  2. 2 Профил на stokn
    stokn
    Рейтинг: 760 Неутрално

    напишете краен станчев и вижте последните му публикации тук. До една са на тема "квот било, било..."
    Пък после ние сме троловете...
    Добре де, нали костов, прокопиев и сие сто пъти ни се заклеха, че сичко около тях е чисто, че са като къпано бебешко дупе? Що тогава това момче за поръчки се фърга на амбразурата?

  3. 3 Профил на Nil satis nisi optimum
    Nil satis nisi optimum
    Рейтинг: 669 Неутрално

    Приватизацията е едно от малкото хубави неща, които се случват на България от средата на ХХ век до края му. Да "можеше и по-добре, разбира се." Но трябваше началото на "прехода" да се ръководи от хора като Валенса и Балцерович, на като Луканов, Виденов и Гечев...

    Не поставям нищо - нищо, над преценката на собствения си разум.
  4. 4 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3762 Неутрално

    Приватизацията беше направена типично по български. Хайде да уредим нашите хора, а на другите - майната им. И най - вече, да напълним джобовете си.

  5. 5 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2852 Неутрално

    За предприятията съгласен - фалирали, с дългове и работещи на забуба.
    Но пазарите - защо останаха в ръцете на червените другари? И то правителството им помогна да стане така, както затвори вратата пред народа да се пробва в средния и едрия бизнес. Затова и нямаше лустрация при 80%-та в парламента - защото всичко е било планувано. Пазарът "спазарен" между червените другари и народа да д*ха свободата, демокрацията и капитализма. Червените другари още си имат всичко както едно време - а народа от всичко, което искаше - получи банани и портокали ежедневно и правото да не се пречка на червените другари, като си хване пътя в чужбина.

  6. 6 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 284 Неутрално

    "От всички изброени форми най-интересна е първата." - реституция

    Тц. Реституцията беше използвана за параван на забавянето на борда и приватизацията на структоро определящите предприятия. Забавянето пък беше нужно за да се развие у нас родна мафия. И да се окраде държавата с икономиката на паяка. За да може с окраденото да се купи икономиката - почти цялата.

    Това е икономическият патернализъм на перестройчиците у нас. Това е характерът на перестройката, обявена от агитпропа за "преход". Напъните му за обръщане на фактите са обречени.

  7. 7 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2210 Весело

    Разбрахме бе, Станчев. Всяка свинщина може да бъде поправена с друга свинщина, стига тя да е поносима за соросоидите.

  8. 8 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2210 Неутрално

    Само с едно изречение лъсва потомствената комунистическа въшка:

    "Положението днес е друго: членове на кабинета и парламента са посланици на Москва."

    Само кабинетът и парламента. Решетникът-президент, цялата червена шайка русофили, те не са посланици на Москва според съветския възпитаник Красен Станчев. 🤮

  9. 9 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3835 Неутрално

    Хем всичко било честно и прозрачно , хем паниката в добрите олигарси расте като коронавирус

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  10. 10 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 904 Неутрално

    Разбирам възмущението на повечето хора относно приватизацията и начина, по който беше извършена. Ама не била честна, ама нямало лустрация, ама била правена за "наши хора". В повечето случаи е така и е верно, че можеше и по-добре. Можеше, но нямаше кой да го направи по-добре. Почти никой от нас не си мръдна задника за да направи нещата по-добри. Дори малкото, които опитаха бързо се отказаха. И останаха да я правят комунистите. Как комунист прави приватизация вече го знаем. Вината им е неоспорима, но нашта е много по-голяма, защото бяхме само наблюдатели. Да бяхме се хванали да я направим по-добре. Когат властта се влачи по улицата бездомна, който е най-пъргав, той я докопва и прибира.
    Безсмислено е да се тюхкаме за онези дни. Те са отминали. Да си извлечем поуките и занапред бъдем по-активни, а не мърморещи.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  11. 11 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 659 Неутрално

    Документалният филм "Следите остават " по БНТ преди няколко вечери нагледно , документално и без пристрастия показа КОЙ КОЙ е в приватизацията въобще и в тази на БГА "Балкан " в частност - престъплението се оказа по-грандиозно от всичко , което бих могъл да си представя!

  12. 12 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3074 Неутрално

    Дори напълно обективна, основана на факти статия като тази няма да затвори устите на онези, дето демокрацията толкова много им отне.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  13. 13 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3074 Неутрално

    До коментар [#3] от "Nil satis nisi optimum":

    "Но трябваше началото на "прехода" да се ръководи от хора като Валенса и Балцерович, на като Луканов, Виденов и Гечев..."

    Ами да си ги бяхме внесли от Полша - при нас е това, което е...

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  14. 14 Профил на Nil satis nisi optimum
    Nil satis nisi optimum
    Рейтинг: 669 Неутрално

    До коментар [#13] от "Norman Granz":

    За съжаление си прав. Имахме възможност - Филип Димитров ни я предостави, но българите избрахме Виденов... И "при нас е това, което е..."

    Не поставям нищо - нищо, над преценката на собствения си разум.
  15. 15 Профил на One Hour
    One Hour
    Рейтинг: 341 Неутрално

    Дневник, сентенцията за комунизма е на Франк Дзапа (Frank Zappa)

  16. 16 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3074 Неутрално

    До коментар [#14] от "Nil satis nisi optimum":

    "Имахме възможност - Филип Димитров ни я предостави..."

    ... но бе свален от Желю Желев в сговор с ченгетата около него, начело с професионалния превратаджия генерал Бригадир.

    Не знам дали Желю го направи от злонамереност (по-малко вероятният вариант) или от глупост и суета (той се заобикаляше с пребоядисани комунисти-ласкатели, които му говореха на "доктор Желев" и го водеха на каишка) - резултатът е този: Боянските ливади, едно от най-големите предателства в новата българска история.

    Преди време си бях дал труда да проверя биографиите на основните фигури в президентството от онова време - от тяк няваше практически нито един, който да не е свързан с комунистическия режим и репресивните служби: от вицето Семерджиев (който свърши в затвора), през съветчика генерал Стоян Андреев, началника на охраната ген. Владимиров, началника на протокола Ицо Чолаков, придворната трубадурка Еми Барух, та до последния шофьор, който записваше къде го вози и с кого се среща.

    Ето какво казва дъщерята Станка са СЪВРЕМЕННА България - тази на ДВАМАТА ГЕНЕРАЛИ:

    ''Cмятaм, чe тoвa, кoeтo виждaмe... тaзи държaвa ce упрaвлявa кaтo пo учeбник нa Държaвнa cигурнocт, кoeтo нe e cтрaннo, зaщoтo гoлямa чacт oт упрaвлeнчecкия eшeлoн излизa имeннo oт шкoлaтa в Cимeoнoвo. И тoвa e ужacнo, зaщoтo хoрaтa, кoитo нe излизaт oт тaзи шкoлa, тe нe ca пoдгoтвeни, зa дa ce cблъcкaт c вcичкo тoвa...''

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  17. 17 Профил на niki
    niki
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Все едни и също либертариански лакардии. За това сме на този хал.

    niki
  18. 18 Профил на Nil satis nisi optimum
    Nil satis nisi optimum
    Рейтинг: 669 Неутрално

    До коментар [#16] от "Norman Granz":

    Това са фактите за падането на Филип Димитров. А после Жан Виденов си спечели изборите и направи това, което направи. В историята няма втори шанс при грешка.

    Не поставям нищо - нищо, над преценката на собствения си разум.
  19. 19 Профил на NoBrainNoPain
    NoBrainNoPain
    Рейтинг: 134 Весело

    "Който не граби, краде" е печеливша формула на дългосрочен обществен интерес
    ------------------------
    аФторът дали съзнава до какъв абсурдно твърдение са довели метафизичните му (щото определено не са икономически) лупинги?
    А изводът, че тази "приватизация" всъщност била полезна, щото след това БВП се бил покачил цепи мрака и кърти мивки.

  20. 20 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 350 Неутрално

    На опустошителните последствия от приемането на неолиберализма като доминираща идеология сега всички ще имат възможност да се насладят в условията на реална криза.

    Защото вирусите не четат Милтън Фрийдман.

  21. 21 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2477 Неутрално

    До коментар [#10] от "simval":

    Защо лъжеш бе човече че сме били само наблюдатели?! Знаеш ли колко много хора се опитаха да почнат бизнес през Прехода,но бяха УБИТИ от комунистите! Над двеста души станаха техни жертви. Като Илия Павлов например,който комунистите убиха точно защото искаше да "откъсне опашката на гущера",тоест да се отдели от Партията-кърмилница. Последните бизнесмени,които комунистите прогониха са Цветан Василев и Божков.

    За приватизацията. Красен Станчев да обясни как така "България Еър" процъфтява,а "Балкан" беше затрит? Същият въпрос и за "Кремиковци" и "Стомана",която и до днес си работи успешно?

  22. 22 Профил на NoBrainNoPain
    NoBrainNoPain
    Рейтинг: 134 Весело

    До коментар [#21] от "deaf":
    Илия Павлов , Цецо Мустака и Васко Черепа - честни бизнесмени.
    Колега, не бъди егоист, дай едно насам от това , което употребяваш рано сутрин
    :)

  23. 23 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2477 Неутрално

    До коментар [#22] от "NoBrainNoPain":

    Съществуват два вида икономики - произвеждаща и заграбваща. И двете са необходими за развитието на икономиката. Но ще спра дотук,че сега сутрин не ми се изнася лекция...

    Едно е сигурно,и тримата които и ти посочваш,са ЧАСТНИЦИ до мозъка на костите си. Докато Борисов е комунист. Той иска всички ВиК дружества да ги обедини в "холдинг",който да е под шапката на ДЪРЖАВАТА! Тоест банкянският комунист си иска комунизма! Такова нещо никога не са говорили и предлагали Черепа,Илия Павлов и Цецо Василев.

  24. 24 Профил на NoBrainNoPain
    NoBrainNoPain
    Рейтинг: 134 Неутрално

    До коментар [#23] от "deaf":

    че сега сутрин не ми се изнася лекция...
    -----------------
    що бе, изнеси си я, добре започваш.......
    Ето , разбрах , че споменатите от теб са честни частници - с нищо по-различни от собствениците примерно на Крос Сайклинг , на Телерик , на Уолтопия и хилядите други редови бизнесмени.
    Давай , лщбопитен съм каква друга мъдрост кънти в гарсониерата на последния ти етаж...
    :)

  25. 25 Профил на 1gmbh1
    1gmbh1
    Рейтинг: 456 Неутрално

    Как лесно и удобно се забрави за недоносчето( по бай Тодор) и трагичното положение на икономиката( по Петър Младенов)
    Забрави се и за придобиването на държавни активи по времето на Беровото правителство. По негово време започна т.нар. заставане на вход/изход до държавните предприятия с цел доразграбването им. Същите предприятия генерираха безумен държавен дълг и по времето на Жан. С какъв генезис бяха субектите застанали на Вход/изход и какво спечелиха?
    Защо Жан не се споразумя с МВФ? Кой държеше нароилите се банки и защо фалираха предизвиквайки инфлация?
    Костов се споразумя с МВФ при условие за провеждане на приватизация по списък. На кого трябваше да продава при оскъдица от западни инвеститори?
    Какво щеше да стане с България при отсъствие на споразумение с МВФ и приватизация, какво?
    Защо правителството на Симеончо 800 облекчи и опрости условия по договори от времето на Костов и кой беше облагодетелстван.
    Няма спор, сянката на БКП и ДС предизвика всичко това.

  26. 26 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2477 Неутрално

    До коментар [#24] от "NoBrainNoPain":

    Ти прочете ли какво съм написал? Никъде не съм писал,че те тримата са честни бизнесмени. (То и такова животно няма!) Има произвеждащ и ЗАГРАБВАЩ бизнес...

  27. 27 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2852 Неутрално

    До коментар [#14] от "Nil satis nisi optimum":

    +1 Но поне се видя че има доста предатели - ДПС и електората им.

  28. 28 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2852 Неутрално

    До коментар [#23] от "deaf":

    И тримата и другите трима не са частници. Частник се става от нулата или като наследиш друг частник - не като заграбиш държавното или на друг частник. А точно това стана - мутрите заграбиха и държавните бизнеси и частните - чрез дъмпинг и властови бухалки. Като направиш на ЕТ годишния патент 60 000, а мутрата не плаща нищо - ей ти го убийството на капитализма. Павлов бил частник - не може да си сериозен - Пабло Ескобар и той ли е честен и почтен бизнесмен частник?

  29. 29 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3074 Неутрално

    До коментар [#25] от "gmbh":

    "Кой държеше нароилите се банки и защо фалираха предизвиквайки инфлация?"

    Първите "частни" банки бяха създадени още по по идея на Огнян Дойнов, за да раздадат активите на БНБ на доказали лоялността си хора от службите и стопанската номенклатура. При Беров и Жан тази практика просто продължи. Така се появи абсурдното явление КРЕДИТЕН МИЛИОНЕР - т.е. милионер, взел милионите си като необезпечен кредит.

    Хиперинфлацията бе предизвикана, за да може взетите в левове кредити да бъдат изплатени пак в левове, но вече равняващи се на стотни от цента.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  30. 30 Профил на NoBrainNoPain
    NoBrainNoPain
    Рейтинг: 134 Неутрално

    До коментар [#25] от "gmbh":

    Защо Жан не се споразумя с МВФ? Кой държеше нароилите се банки и защо фалираха предизвиквайки инфлация?
    -----------------------------------------
    Дотук съм съгласен,
    Имаше интрес от чуждестранни инвеститори, умишлено връщани от камунделите.
    Ясно защо....

  31. 31 Профил на 911
    911
    Рейтинг: 773 Неутрално

    До коментар [#3] от "Nil satis nisi optimum":

    Ааа, нещо бъркаш или нарочно лъжеш - приватизацията се води от хора като Костов, Ал Бож, Муравей, други такива, дето скачаха.... Левон Хампърцумян също е бледен младеж в тия години, обаче сега всичките "си тежат на мястото".

    А Лунканов го убиха преди 25 години, Жан Виденов продължава да се занимава с обществена дейност - преподава.

    Правиш ли разликата?

  32. 32 Профил на 1gmbh1
    1gmbh1
    Рейтинг: 456 Неутрално

    До коментар [#29] от "Norman Granz":

    "Хиперинфлацията бе предизвикана, за да може взетите в левове кредити да бъдат изплатени пак в левове, но вече равняващи се на стотни от цента."

    Това беше ясно още тогава, но се премълчава от "ощетените" от демокрацията.
    Каква ирония само. Техните хора им отнеха много, но удобно всички злини се прехвърлят на демокрацията, Костов и лошите западняци.

  33. 33 Профил на 911
    911
    Рейтинг: 773 Неутрално

    До коментар [#30] от "NoBrainNoPain":

    МвФ едно от нещата, за които се бори, е "правата вяра" - кланяне на САЩ.
    България не се кланяше все още на САЩ в тия години, ясно ли ти е защо нямаше споразумение със социалистическото правителство на България?

    А събитията около това са също доста интересни....

  34. 34 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1073 Неутрално

    "трима главни прокурори, един президент и безчет коментатори са убедени, че завареното през 1991 г. е действително богатство"
    Естествено Красен Станчев разбира повече от горепосочените.

  35. 35 Профил на 911
    911
    Рейтинг: 773 Неутрално

    До коментар [#29] от "Norman Granz":

    Нормане, кои бяха собствениците на фалиралите банки?

  36. 36 Профил на 911
    911
    Рейтинг: 773 Неутрално

    До коментар [#25] от "gmbh":

    По твоята логика по-добре да ги съсипем - както и стана впрочем с мнозинството от тези 1050 предприятия, цитирани от К. Станчев.

  37. 37 Профил на 911
    911
    Рейтинг: 773 Неутрално

    До коментар [#25] от "gmbh":

    Причината за блокажа е, че след 90 година, когато се смениха "политиците" и се влезе в режим на "престрояване", голяма част от външнотърговските дружества просто спират работа - ключовите хора са махната, няма кой да работи и да движи нещата. И те така....

  38. 38 Профил на NoBrainNoPain
    NoBrainNoPain
    Рейтинг: 134 Неутрално

    До коментар [#25] от "gmbh":

    На кого трябваше да продава при оскъдица от западни инвеститори?
    ----------------------------------------
    Тук не.
    Да правим разлика от продаване и подаряване.
    Щото направеното от споменатия НЕ доведе до съществени приходи в бюджета , с изключение на някои от немай-къде сделки.
    Балкан да го беше минал през ликвидация - пак повече пари щеше да вземе от 100к (сто хилияди долара !!!) на Гад.
    Прехвърлянето на Дамяница на Прокопито барабар с качествените вина в избите и кеша в банката *10 спрямо полученото не беше приватизация , а подарък.
    И то на бившия секретар на БСП в Разград...............................
    Щото Прокопито тогава беше по-малък от Прасчо ...........................

  39. 39 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3074 Неутрално

    До коментар [#35] от "911":

    "Нормане, кои бяха собствениците на фалиралите банки?"

    Нминално "собствениците" бяха подставени лица, поставени там, за да раздадат парите. Задържително хора на ДС като Венци Йосифов и Валю Моллов.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  40. 40 Профил на NoBrainNoPain
    NoBrainNoPain
    Рейтинг: 134 Неутрално

    До коментар [#37] от "911":

    голяма част от външнотърговските дружества просто спират работа
    -------------------
    Ъхъм.
    И един мармот завива шооколад.
    С активите им какво стана?
    Илко Семерджиев що се удави в море гладко като езеро?

  41. 41 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2852 Неутрално

    До коментар [#29] от "Norman Granz":

    Забрави че кредитните милионери инвестираха милионите в ДМА, които не се обезцениха от хиперинфлацията, която спря точно в момента преди да удари въпросните ДМА. Масрафа го платиха всички хора, започнали да създават основата на капитализма по честен път. Комунистите* и подлогите* им пак застанаха начело.
    * - по Иво Христов свестните са 10-те процента комунисти и 10-те процента техни подлоги - другите 80-т процента сме дебили, крепостни и т.н. роби. С една дума - комунизъм, с три букви - БКП.

  42. 42 Профил на 911
    911
    Рейтинг: 773 Неутрално

    До коментар [#21] от "deaf":

    За Стомана само да ти кажа - хубав пример за това, че не е била грешна стратегията за тежките предприятия, както някои се опитаха да изкарат. Стомана е новатор преди '89 г. - най-съвременни методи, техника, 20000 души в производството там.
    Сега са около 800 заедно с търговците, но пак работи.

  43. 43 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 2021 Неутрално

    Само дългът на държавата-партия от над 10 миларда долара бе национализиран и досега го плащаме, макар че Велчев го деноминира в евро. Е, не се намериха кандидати да приватизират дълга .... И архивите счетоводни на задграничните дружества, намираши се учудвашо и изненадвашо в Партийния Дом в София ама съвсем случайно бяха опожарени ... И Андрей Луканов по погрешка беше застрелян в София ... както и някой други ...

    Из доклада на Петър Младенов, новоизбран генерален секретар на БКП, на пленума на ЦК на БКП на 11 декември 1989 г., отпечатан в партийния орган “Работническо дело” (год. LXIII, брой 346 от 12 декември):

    През последните години страната навлезе в период на сериозна криза, на нарастващо социално напрежение и стагнация в своето цялостно развитие. Имаме пред вид следните явления в обществото:
    – стагнация в икономическото ни развитие, застрашително изоставяне на икономиката, застрашително нарастване на външния дълг;
    – увеличаване на инфлацията, тежки трудности на вътрешния пазар и в крайна сметка влошаване на жизненото равнище, наличие на широко разпространена корупция;
    – сериозни поражения в духовния и интелектуалния живот на нацията и упадък на основни морални принципи и ценности.
    За всички нас тук влошаването на положението в страната не бе гръм от ясно небе. Това се виждаше много преди да стигнем до сегашния кризисен етап. Бившето ръководство формираше екипи, създаваше „концепции”. В сферата на държавното и общественото устройство бе създадена обстановка, сходна с феодалното управление. Оформи се малка група начело с Тодор Живков, която узурпира властта. Около тази група, която много бързо придоби семейно-землячески характер, се наслоиха властолюбци и кариеристи от различен калибър. Те получаваха от върховния ръководител ключови постове и облаги, които им позволяваха от негово име и от името на партията и държавата да вършат произвол, да манипулират основни обществени институции. Това бе дълбоко обидно за нашия народ.

    Същевременно трябва да отбележим факта, че в нашите условия с особено сила се прояви деформиращото въздействие на режима на личната власт, който доведе волунтаризма и субективизма в икономическата политика до рядко срещано в другите социалистически страни равнище. За дълъг период от време и особено през последните години решенията по всички основни въпроси в икономиката се вземаха от Тодор Живков често по силата на случайни подбуди и на базата на импровизирани съждения. Тези деформации се задълбочиха през последните няколко години, когато преднамерено се провеждаше линия на замазване на съществуващото положение и отсрочване на решаването на наболелите проблеми по пътя на повишаването на външните и вътрешните задължения на страната. Тази политика с основание може да бъде наречена: „След мен потоп”. По такъв начин българският народ получава в наследство от досегашния режим една тежка ипотека.
    Главната причина за създалото се положение бе неизживяната административно-командна система, монополът на властта, фактическият тотален контрол върху производството и разпределението.
    Първо: В последните години не само че няма никакъв икономически ръст, а напротив, има рязко връщане назад.
    Второ: Особено опасна е нарастващата “пропаст” между паричните средства на населението и наличните стоки и услуги. Сега населението разполага с 25 млрд. лева в спестовни влогове, а има малко стоки, които може да купи. Само за 1989 г. се очакват свободните парични средства да се увеличат с още 1.6 млрд. лева!
    Трето: Много години наред държавният бюджет приключва с големи дефицити. Непризнаването на инфлацията ускорява обезценяването на българския лев, намалява неговата вътрешна и външна покупателна сила. Изключителна тревога буди стремителното нарастване на задълженията ни в свободна конвертируема валута. Сега брутните ни задължения неколкократно надвишават годишните постъпления в свободно конвертируема валута.
    Четвърто: Като цяло можем да говорим за намаляване на ефективността и конкурентоспособността на българската икономика. Народното ни стопанство се намира в период на прогресиращ икономически спад. През последните няколко години ние не успяхме да се адаптираме към световното стопанство, въпреки че конюнктурата беше, общо взето, благоприятна за нас.Създаването на аграрно-промишлените комплекси в началото на 70-те години отслаби връзката на селяните със земята. От традиционни износители България стана ежегоден вносител на картофи, фасул, зеле, лук, фураж…
    Това не беше политика, обърната към човека. Тя не служеше за задоволяване на човешките потребности. Създадоха се условия за подкопаването на традиционните за българина трудови добродетели.
    “Нагоре” вървеше лъжлива информация, “надолу” – завишени възнаграждения за мълчание и съучастие, един общ заговор срещу благополучието на народа. Създадоха се условия за корупция, за разгръщане на “икономика в сянка”, за най-различни мафии… Икономиката на командите “от горе” беше на път да унищожи прекрасната българска природа.
    Разклати се вярата на населението към закона, защото той постоянно се нарушаваше. Намесата в дейността на правозащитните органи стана постоянно явление.


    Думи на П. Младенов пред Колегиума на МВР и ръководството на ДС на 25.11.1989:
    "От 1983 г. сме с отрицателен прираст, нужни са ни най-малко по 2, 6 млрд долара заеми годишно от Запада. Изолацията ни докара до просешка тояга...Всички се изказаха за курса. Можехме ли, другари, да минем ние без пленума? Можехме ли да продължаваме по-нататък така? Аз онази вечер се срещнах с актива на градската партийна организация. Там им заявих, че не можехме. Можехме да издържим още седмица, още две. Да кажем, можехме да издържим още месец. Е, с помощта на органите на МВР ако ги включехме, можеше да задържим властта за себе си още два, три, шест месеца. Но нещата вървяха така, че не можеше да докараме нещата до взрив. Ако бяхме забавили малко трудно щеше да бъдат овладени процесите."
    "Има втора страна - самата икономика. Така я развивахме и така я развихме, нали говорехме, че ето ние сме в състояние примерно да изхранваме две Българии в последните години и дали произвеждаме толкова много, и къде са тези продукти един бог знае! Аз мисля, че ги изнасят. Извиках другарите Луканов и Христо Христов. Рекох: "Престанете да изнасяте селскостопанска продукция!". Нищо подобно. Няма натури. Опитахме се да направим един анализ. Лично за себе си го направих. Това беше преди пленума. Тъй като трябва да ви кажа, че в политбюро никой не ни е давал какви са ни задълженията, и как се развива икономиката. Ние не знаехме. Аз не знаех. Но тъй като имах една връзка с банката помолих да ми дадат годишния отчет на банката. Картината е потресаваща! Ние всяка година казваме, че имаме толкова и толкова прираст - 5, 6 - 6 процента. А знаете ли каква е картината? Ако вземем за база 1983, следващите години ние не само, че нямаме никакви проценти прираст на националния доход, ако изключим тези чужди кредити, които получаваме от Запада, т. е нашите задължения, които се увеличават, ако ги махнем тях, ние имаме непрекъснато намаляване. 1984 е по-лоша от 1983, 1985 е по-лоша от 1984, 1986 е по-лоша от 1985 и т. н. до края, до последната 1988. В областта на нашите задължения ние сме стигнали критичната точка. С големи усилия стигнахме до плана за догодина. Това, което трябва да изнесем ще бъде някъде между 1,7 млрд - 1,6 млрд. А така сме направили нашата икономика, че без внос за 2, 6 млрд. долара тя не може да работи. Тя не може да работи, просто спира, блокира. Това е минималния внос от Запада. Това са суровини, материали. Тук не сава въпрос за някакви луксозни стоки. "

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  44. 44 Профил на Nil satis nisi optimum
    Nil satis nisi optimum
    Рейтинг: 669 Весело

    До коментар [#31] от "911":

    Нещо проблеми с четенето имаш? Ясно съм наисал, че "ПРЕХОДЪТ" беше ръководен от хара като Луканов, Виденов и Гечев... и това намалява в голяма степен положителните ефекти от приватизацията. Ако не бяхме избирали такива хора сега щяхме да сме поне като Полша например.

    Не поставям нищо - нищо, над преценката на собствения си разум.
  45. 45 Профил на NoBrainNoPain
    NoBrainNoPain
    Рейтинг: 134 Весело

    До коментар [#42] от "911":
    Альоууууу,
    Работи щото из основи преобрази "модерното" социалистическо производство,
    В резултат на което произвежда с 800 души повече , отколкото с 20000 по ваше време.
    Точно Стомана е една от малкото читави приватизации.

  46. 46 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3074 Неутрално

    Понеже стана дума за Моллов и Йосифов - освен "банкери", самите те са кредитни милионери:
    https://desebg.com/reshenia/4205-2019-11-30-16-33-28

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  47. 47 Профил на 911
    911
    Рейтинг: 773 Неутрално

    "провал на правителството като собственик преди приватизацията, или подобно обяснение за крайния неуспех и на "Кремиковци", и на БГА "Балкан" и т.н. с новите собственици."

    И кой е виновен, че се продава така? Кои е виновен за БГА Балкан?
    И докато в правителствата и а такива хора, които затриват държавните предприятия, няма как държавата да е добър стопанин. Пресен пример - Вилхелм Краус и БДЖ.

    Кой е виновен питам?????? Или е най-лесно да плюем Държавата, вместо измамниците, които я представляват???

  48. 48 Профил на 1gmbh1
    1gmbh1
    Рейтинг: 456 Неутрално

    До коментар [#37] от "911":

    "...голяма част от външнотърговските дружества просто спират работа - ключовите хора са махната, няма кой да работи и да движи нещата. И те така....

    Какви неща да движат? Дълговете на предприятията ли?
    Пропуснах да спомена за грабенето чрез външнотърговските дружества и най-вече на тези в западните страни.
    В чии ръце попадна недвижимата им собственост, знаеш ли?
    Комисията Тамбуев откри някой неща и прикри много.
    Споменаването на външнотърговските дружества си е комунски автогол. Повече не споменавай за тях в защита на незащитимото.

  49. 49 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3074 Неутрално

    До коментар [#48] от "gmbh":

    "Какви неща да движат? Дълговете на предприятията ли?"

    Към края на "развитото социалистическо общество" външнотърговските дружества движеха главно контрабандни канали - на оръжие и дрога, а впоследствие и на проститутки.

    Организираната престъпност в България възникна с приватизирането на тези канали - от държавни станаха частни, т.е. преминаха в ръцете на доскорошните си директори и останалата стопанска номенклатура, набирайки чевръсти борци от "Олимпийски надежди" за подизпълнители и мулета.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  50. 50 Профил на 911
    911
    Рейтинг: 773 Неутрално

    Още по-пресен пример - съсипването на БНТ. Кой съсипва БНТ?

  51. 51 Профил на 1gmbh1
    1gmbh1
    Рейтинг: 456 Неутрално

    До коментар [#38] от "NoBrainNoPain":

    "Тук не.
    Да правим разлика от продаване и подаряване.
    Щото направеното от споменатия НЕ доведе до съществени приходи в бюджета..."

    Какво подаряване при активи 1, и задължения 2?
    Разликата влиза ли като задължение за погасяване в приватизационен договор? Да или не?
    Писах по кое време започна опростяване на голяма част от разликата. Няма да се повтарям.
    "Златната кокошка" наречена българска икономика се оказа разлагащо се тяло и потъващо в задължения. Да се споменава за нещо читаво тук и там не промени общото състояние на нещата.

  52. 52 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2852 Неутрално

    До коментар [#51] от "gmbh":

    Никой няма да купи предприятие с дългове само да ги плаща. Купуват го заради пазара, който носи печалба. Тоест предприятие с дългове се купува с перспективата да печелиш от пазарната му ниша. И затова съм на мнение че трябваше на чисто да се почне. Защото червените другари веднага започнаха внос, докато се окопаят като картел. Точно другарите от външнотърговските дружества свършиха тази гнусна измама.

  53. 53 Профил на 1gmbh1
    1gmbh1
    Рейтинг: 456 Неутрално

    До коментар [#49] от "Norman Granz":

    Точно така си беше и няма спор.

  54. 54 Профил на 1gmbh1
    1gmbh1
    Рейтинг: 456 Неутрално

    До коментар [#52] от "Deaddark":

    "И затова съм на мнение че трябваше на чисто да се почне."

    И как да стане на чисто, как? С ручване на всичко и да настане пълно отсъствие на държавност ли? Лесно е да се каже, но трудно за постигане.
    Кой не иска изгребване на авгиевите до чисто.

  55. 55 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2852 Неутрално

    До коментар [#54] от "gmbh":

    Говоря за пазара, колега - дребните търговци покриваха нуждите, в името на оптимизацията щяха да станат среден и едър бизнес и да вземат пазара на комунистическите предприятия. Вместо това пазарът не подарен на червените и стените търговци бяха ритуално заклани, отне им се шанса дори за събирателно дружество, да не могат да гледат по-нагоре от ЕТ за една заплата. Ако парите от пазара отиваха у народа, ситуацията днес щеше да е много по-добра. За съжаление днес е пак от същото - и дали червения другар е комунист или капиталист; директор или управител - той си е същия.

  56. 56 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2852 Неутрално

    бе подарен на червените и дребните...

  57. 57 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1836 Неутрално

    До коментар [#27] от "Deaddark":


    До коментар [#14] от "Nil satis nisi optimum":+1 Но поне се видя че има доста предатели - ДПС и електората им.
    —цитат от коментар 27 на Deaddark


    Ако под ДПС разбирате ОПГ-то което се припокрива със състава на ръководството, аз съм съгласен.
    За електората със сигурност има някаква част, които са обикновени клиентелисти, каквито има във всяка партия за съжаление, но основната част са най-обикновени жертви и те въобще не се различават от електората, лъган и будалкан с всякакви популистки трикове, понякога на националистическа ( уж патриотична) почва, понякога просто като обещания за "оправяне", кога за 800, кога за малко повече дни.
    Така че предателите далеч не се изчерпват с ДПС, ако беше така, първо досега ДПС нямаше да има никаква роля и по тази причина да се е разпаднало.
    Уви, сценария е доста по-различен. пейзажа гъмжи от спасители, от псевдо-леви и псевдо-десни, от псевдо-патриоти и каквото им падне в ръцете (а пада, малко по-малко от половината БВП) се преразпределя от правителството, общините и съпътстващите институции.

  58. 58 Профил на 1gmbh1
    1gmbh1
    Рейтинг: 456 Неутрално

    До коментар [#55] от "Deaddark":

    "Говоря за пазара, колега - дребните търговци покриваха нуждите, в името на оптимизацията щяха да станат среден и едър бизнес и да вземат пазара на комунистическите предприятия.""

    Навлизаме в друга тема. За съжаление нямам време за повече коментарии.
    Иначе, важно е да се обсъжда по какъв начин беше подтискано самозараждането на частната инициатива за сметка на преднамерената. Има и друго, не всичко самозародило се може да е успешно в пазарни условия в по-късен етап. Това се отнася и за приватизираните предприятия.

  59. 59 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2852 Неутрално

    До коментар [#57] от "tsvetko_51":

    Лустрация, няма друго решение. Защото чак като оплескат работата, се появява инфо че са били червени другари. И следващият пребоядиШЕн другар им заема мЕстото.

  60. 60 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2852 Неутрално

    До коментар [#58] от "gmbh":

    Пазарът отся доста от 90- та до 94-5- та. Това е пътят, няма да се прескочи етапът на развитие и усъвършенстване.

  61. 61 Профил на 911
    911
    Рейтинг: 773 Неутрално

    До коментар [#48] от "gmbh":

    Имам предвид текущия оборот, договорени но неприключени сделки, липса на хора, които да си съберат вземанията. И т.н.

    Системата на външната търговия може би имаше много пороци, но не те доведоха до блокажа при промените. Блокажът дойде умишлено, от новата управляваща вихрушка, която уволни, премахна хората с опит, под претекст, че са "номенклатура", а не назначи нови такива - защото просто ги нямаше.
    Това е рискът на некомпетентното управление - няма подготвени кадри. Следва блокаж. Примери много.

    Кадърните хора бяха гонени като "комунисти" без да е ясно виновни ли са за нещо. Дори и да не са били членове на партията.
    И това е факт, няма как да се пренапише.

  62. 62 Профил на 911
    911
    Рейтинг: 773 Неутрално

    До коментар [#49] от "Norman Granz":

    Няма да реферирам към днешното управление.

    Но какви доказателства имаш за долното изказване?

    "Към края на "развитото социалистическо общество" външнотърговските дружества движеха главно контрабандни канали - на оръжие и дрога, а впоследствие и на проститутки."

    Защото иначе създаваш фалшиви новини.

  63. 63 Профил на dosetliv
    dosetliv
    Рейтинг: 1418 Неутрално

    Постно антрефиленце. Меренето на бевепета е без стойност, понеже в периода преди ВСВ бевепе не съществува - има единствено изчисления на национален доход от д-р Чакалов по негова си методология. България, понеже е аграрна страна, върви в синхрон с балоните с цомодитис : докато се надува балона има голям просперитет, кога изгърми настъпва всеобщ кахър. След изгърмяването през 1929 през 1932 и държавата фалира.

  64. 64 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7635 Неутрално

    Тия защитници на държавните предприятия защо не кажат, как партийни другари застанаха на входа и на изхода, и източиха и малкото, което беше останало. Защо никой не говори и за фалиралите банки и за кредитните милионери. Избирателно Гешев ще се занимава с приватизираните предприятия, само за да окаля хората, които измъкнаха България от катастрофата.

  65. 65 Профил на 911
    911
    Рейтинг: 773 Неутрално

    До коментар [#64] от "Роси":

    Роске, в последната фалирала банка - кои са собствениците, кои са вложителите и каква им е връзката с БКП, СДС, ДПС и каквото и да било друго?

  66. 66 Профил на Весо
    Весо
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Дневник, абе какъв е тоя Франк Зара. Франк Заппа ве умници.

  67. 67 Профил на МОЙШЕ  ТОЛКОЗ
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    Рейтинг: 1608 Весело

    Дневник, абе какъв е тоя Франк Зара. Франк Заппа ве умници.
    —цитат от коментар 66 на Весо


    Брях...И Вайбър си инсталира преди ден, и в Дневник прописа след дълга пауза (няколко такива де:) ) НАПРЕДЪК :)!

    Франк Зара/Запа...като в онзи виц: Иран ли е правилното или Иран:)

    И нещо като мойте "марксистки" цитати: Имам изнадподвпредвид братята Маркс, ама повечето хора асоциират това с Карл Маркс. Пич от класа (в свойта класа) и инфлуенсър мамата си джаса, ама по майтапи Грушо с мигла го сваля на тепиха:)
    До коментар [#66] от "Весо":

    THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! П.С. МОЛЯ ПРОЧЕТЕТЕ МОЯ КОМЕНТАР № 59 С ПОДРОБНИ ИНСТРУКЦИИ ЗА ФУНКЦИИТЕ НА ТОЗИ САЙТ В ТЕМАТА https://bit.ly/3dLkIhi
  68. 68 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2619 Весело

    "Икономическото обяснение защо приватизацията е успех, е в теоремата на Коуз: независимо какво е първоначалното разпределение на права (на собственост), ако има върховенство на закона и ако разходите по защита на права са поносими, пазарът и нравите наказват "лошите" и възнаграждават "добрите"."

    Тая теорема на Коуз налива повече вода в мелницата на Гешев отколкото да обяснява "успеха на приватизацията". Сиреч, независимо кой какво е приватизирал, "върховенството на закона" (Гешев) и ниските разходи по защита на права (предварително изпълнение като към длъжник на банка или друг монопол), нравите наказват "лошите" (пишман-икономисти и още по-пишман философи като Красен Станчев и Ахмет Доган) и възнаграждават "добрите" (Баце с къща в Барселона като любящ баща, загрижен за потомството).

    То, нобеловият лауреат Роналд Коуз не е бил вещ в правото, но "преводачът" му изби рибата с "първоначалното разпределение на правата на собственост". Собствеността може и да бъде разпределена по някакъв начин, но правата върху собствеността не се разпределят, а се отвоюват, в буквалния смисъл - било с "меч", било със съдебно решение/устройствен план или настройване на общественото мнение/международната общност. И се защитават ежегодно (най-малкото с данък-имот), че се упражняват добросъвестно.
    Ей на, както и да е разпределяна собствеността върху гората (Амазонската джунгла), злоупотребата с права (палеж, сеч на гората) наказва и "лошите" (собственици), и "добрите" (клиенти на лошите собственици-фермери) с бедствие (наводнения, свлачища, задушаване) и то без намесата на пазара или нравите.
    При намесата на "нравите", собственикът, причинил наводнение на околните, (като язовирните протежета на Емел Етем/на партията/на държавата), трябваше да влезе в затвора, ама "пазарът" (на риба) не даде.

  69. 69 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2619 Весело

    "Каква е историята преди 1944
    Преди 1944 г. частното разпореждане с държавни активи е свързано преди всичко със злоупотреба с власт.
    За периода 1924 - 1944 г. държавата е най-голяма през 1942 г. - 23% от БВП. "

    Значи, преди 1944 г. частното разпореждане през 681 г. е било държавно-творческо и цялото БВП е било държавно. След 865 г. "частното разпореждане" е придобило идеологически характер с международно признаване и БВП-то се е формирало и от "честни частници"-лобисти (боили, банове, севастократори). През 1018 г. и 1496 г. държавните активи са придобили нулева стойност. Всяко управление, сравнявано с тези периоди, ще изглежда като "златен век".
    Тоя пич, Румен Аврамов как е смятал БВП-то на Царство България - отчисленията за пенсии на десетте хиляди чиновниците (други с пенсионни права не е имало) като част от държавния бюджет или като "услуга - самостоятелна дейност", участваща в БВП-то? И колко е бил делът на ядрената енергетика, хайде дори само на енергетиката в БВП-то на Царството?
    Пишман-икономистите лъсват като въшка на чело, когато почнат да сравняват икономически исторически периоди с различно научно-техническо ниво и политическа обремененост.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK