Няма как безропотно да бъде прието въвеждането на извънредно положение

Кои точно права на гражданите ще се ограничат, в каква степен, какви извънредни мерки ще се прилагат, кой ще ги прилага?

© Юлия Лазарова

Кои точно права на гражданите ще се ограничат, в каква степен, какви извънредни мерки ще се прилагат, кой ще ги прилага?



Коронавирусът е най-голямата тема за България и света, но ако искате да следите лесно какво друго си струва да знаете, четете новата рубрика "Новини без коронавирус".


Христо Христев е адвокат и преподавател по право на ЕС в СУ "Св. Климент Охридски". Коментарът е от профила му във "Фейсбук".


Когато правителството предлага за първи път от 1944-45 година, за първи път от началото на демократичните промени през 1989 година и за първи път под действието на Конституцията от 1991 година да бъде въведено извънредно положение/управление, за подобно решение трябва да има ясна аргументация, конкретно очертаване на мерките, които не могат да се осъществят в рамките нормалния правен порядък и които налагат това решение, както и




ясно определени параметри на действие на тези, които извънредно ще ни управляват.


От изявленията на правителство от снощи няма как да се направи разумен извод: какво точно правителството не може да прави в общия правен ред, за да иска да постави в скоби правовия ред в страната, колкото и да е анемичен той, и да даде въведе управление по извънреден ред. Казано по друг начин, какво точно от необходимите мерки за противодействие на разпространяването на заболяването правителството не може да осъществи в общия правен ред, за да иска извънредно управление.


Трябва да е ясно, че извънредното положение/управление е предмет на много обрана уредба в Конституцията, и на няколко текста в Закона за отбраната и въоръжените сили, които тангират с хипотези и ситуации, гранични с война. Многократно поставяния въпрос за приемането на ясна законодателна уредба, уреждаща извънредно положение, все така стои открит. Открити съответно са редица въпроси - кои точно права на гражданите ще се ограничат, в каква степен, какви извънредни мерки ще се прилагат, кой ще ги прилага,


какви гаранции за законност и защита на гражданите от произвол ще продължат да действат?


Интересен е също въпросът обсъждано ли е това предложение с президента на републиката, който заедно с Народното събрание е другият пряко избран орган на държавната власт. Главнокомандващ на въоръжените сили и гарант за единството на нацията по конституция. При това към настоящия момент ползващ се със значително по-голямо доверие според социологическите изследвания от Народното събрание и правителството.


Изобщо, няма как безропотно, с овчедушие и ръкопляскане да бъде прието въвеждането на извънредно положение и управление от управляващи, които са загубили доверието на по-голямата част от обществото отдавна, които не вдъхват доверие с адекватни реакции, говорене и действие.


За да се иска подобна мярка, трябва да има ясно изразени цели, ясно посочени мерки и условия на осъществяване на извънредното управление. Трябва да има съгласуване с президента и гаранция, за запазване на конституционния ред и правовия порядък извън тези, които искат да осъществяват извънредно управление.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK