Учим навсякъде и по всяко време. И никакви епидемии не могат да ни спрат

Седмичният план на семейството

© Цветелина Камова

Седмичният план на семейството



Цветелина Камова е създател на Red Paper Plane (Червен хартиен самолет) - проект, чиято цел е да използва пълния потенциал на дизайн мисленето в образованието и да качи на ново ниво проектно-базираното обучение. Тя е проектен мениджър с 8-годишен опит в енергийния сектор и възобновяемите енергийни източници. Магистър по международни и европейски изследвания. Коментарът й е от профила й във "Фейсбук".


Поредната покана за група за взаимопомощ за родители ме накара да напиша този текст. Това, разбира се, е моята лична гледна точка върху всеобщата учебно/ваканционно/карантинна ситуация.


Не мога да разбера с какво толкова трябва да се справяме заедно като родители. Аз




имам две деца още отпреди извънредното положение и тази новина не ме хваща неподготвена:)


Планираните семейни занимания са част от дните ни от години. Хоум офисът винаги е бил еквивалент на моя офис. В моментите, в които децата трябва да останат у дома съм била винаги с тях и никой друг не ги е гледал, освен в много редките ситуации, когато и двамата с Георги едновременно сме били извън града за поредица от дни (за последните осем години такива случаи се броят на пръстите на едната ръка).


Наистина ли не знаете какво да правите с децата си, като сте заедно у дома? Съмнявам се:) Ето идея от мен - планирайте деня на "занимания заедно" и "занимания сами", като ги редувате - децата не могат да са сами цял ден, както и не можем да сме заедно цял ден. А какво да правите? Минете през целия дом и разгледайте всеки шкаф - имате десетки игри, незапочнати книги, недовършени книги, ролеви игри, материали за рисуване и създаване, влакове, лего, настолни игри и какво ли още не. Направете си списък за седмицата и старт - всяко занимание по един час. Ако сте с две или повече деца, всяко планира за себе си, за да избегнете конфликти (снимала съм нашия план за тази седмица).


Не разбирам и масовата истерия покрай пропуснатия учебен материал. Всъщност, разбирам защо Министерството на образованието и науката го прави, но


не го подкрепям в този му задължителен и задушаващ за всички вид.


Дигиталните технологии са мощно нещо - те трансформират, променят, въздействат и ускоряват, могат да направят света по-добър, по-свързан, по-достъпен, по-близък. Когато не ги разбираме, ги използваме за онлайн повторение на съществуващия стар свят.


Някой попита ли учителите те какво мислят за тези седмици, те как виждат решението и, всъщност, къде е за тях е проблемът и има ли такъв въобще? От това, което виждам - не. Аз лично вярвам в силите, мотивацията и опита на учителите и смятам, че ако бъдат оставени да планират как да се справят с пропуските, ще намерят по-добри решения специално за техните деца, класове и групи от наложените им. Тези две седмици можеха да са период на планиране на интересни проекти за след карантината, които да увличат учебното съдържание и да държат интереса и концентрацията на децата висока. Онлайн часовете можеха да са вълнуващи задачи - за всички заедно, за отделни екипи и като самостоятелни предизвикателства по интересни теми за децата, които да обсъждат и правят след онлайн срещата. Хубавото поне е, че всички учители разбраха, че "онлайн" не е толкова страшно:)


Моите деца не са част от традиционната образователна среда и нямат по 5 страници домашни на ден (никога не са имали и няма да допусна да се случи). Те са в прогресивен формат на обучение и


умението да самоорганизират ученето е овладяно добре.


Вчера Сони започна своята страничка за снимане на птици "Сони снима сойки" - работи здраво, за да я създаде и ще трябва да работи още по-здраво, за да я поддържа и обогатява всеки ден. Към момента селектира снимки, обработва ги, качва ги, пише описания на български и скоро му предстои да започне и на английски. Подхвърлих му идеята за седмична изненада за децата, които следват страничката и като него се вълнуват от природата и птиците, затова сега планира нещо действително сериозно и сложно.


Ани, от своя страна реши, че ще пише своя собствена история и използва картинките от книжка за оцветяване по номера за основа на текста (благодаря за подаръка на Ирена Вачева). Днес иска да направи ветеринарна клиника в детската стая и ме помоли за помощ. Досега там имаше ресторант, но днес ще го затворим за карантината :)


Мислите, че правят всичко това сами? Не, разбира се. Ние сме с тях и помагаме в графика - "занимание сами-занимание заедно". Дали имаме конфликтни ситуации? Да, разбира се, както сме имали и преди карантината, както ще имаме и след нея.


У дома нямаме телевизор, защото нямаме време за него.


На лаптопа гледаме филми на BBC и по интересни теми за децата. Децата нямат телефони, защото все още не им трябват. Когато им трябва информация за проектите им (ежедневно се случва), търсят на нашите телефони или на лаптопа. Нямаме таблети, защото няма какво да правим на тях. Нашият бизнес е основно онлайн и сме пред компютри постоянно, затова гледаме свободното време да е наистина свободно, за да можем да заредим батерии за утре. И двете деца боравят чудесно с компютър и дигитално са добре ограмотени. От година и двамата са активно въвлечени в създаването на мисиите на Red Paper Plane за дома и училище.


Разбира се, можете да имате и умно дигитално време. Не сме в бункер по време на война - онлайн е пълно с отворени музеи, платформи, инициативи и впечатляващи неща, които да опознаете, разгледате и обсъдите у дома - много от тях пускаме в Weekly Wonders всяка седмица.


Мили учители, мили родители,


Ситуацията е чудесна възможност да се радваме на времето заедно. Никога не е лесно няколко души да са дни поред заедно, без значение от тяхната възраст.


Имаме обаче нужда от взаимопомощ, да! Но тя не е свързана с децата у дома, нито с "отворете учебника на 35-та страница и гледайте това видео по математика". Тя е свързана с нашата социална отговорност. Изправени сме пред тежка ситуация, която зависи от всеки един от нас да спрем. Самоизолацията не е избор, тя е задължение. Самоизолацията не е смешка, тя е доблест. Сега не е време да наваксаме с приятелите и клюките и ми е много тъжно като виждам мои близки, които нямат силата да кажат "не" и да покажат на себе си и на другите, че са хора на място.


Бъдете хора на място - пазете себе си и пазете другите.


Учебно съдържание се наваксва, пропуснат урок не е драма (и никога няма да бъде),


една-две истерии от скука се преодоляват (и даже са полезни), но с живота и здравето ни шега не бива.


Браво на всички герои, които са в болниците в момента и се грижат за тези, които нямат нашия късмет да са у дома с децата си, здрави. Моля, днес не си губете времето в групи за взаимопомощ - седнете на дивана с децата и прочетете "Пипи дългото чорапче" (отново). Четете изразително, разделете си даже ролите и се посмейте на живота и неговите собствени чудати истории.


Учители, изгледайте с децата някоя онлайн изложба на някой от големите световни музеи. След това обсъдете - какво прави впечатление на децата, как ги кара да се чувстват, какво не разбират, има ли около тях днес нещо такова, те какво биха нарисували, ако искат да покажат същото нещо, какво е искал да каже артистът, създателят или изобретателят? След това им дайте задача да напишат как биха организирали тяхна собствена изложба - как ще се казва, какви произведения или предмети ще има, как ще изглежда поканата, къде ще я направят и т.н. За по-малките деца дайте задача да нарисуват 5 картини по дадена тема и да им дадат имена. След това могат да организират изложба в хола и да я представят на мама и татко. Ще има ли билети? Ще има ли нещо за подарък на зрителите?


Грешно сме позиционирали ученето в нашия живот - като следствие от домашни и уроци. А то е в самата основа на света и на човешкото ни общество и от него следва всичко друго.


Учим навсякъде и по всяко време - стига да поискаме. И никакви епидемии не могат да ни спрат!


Коронавирусът е най-голямата тема за България и света, но ако искате да следите лесно какво друго си струва да знаете, четете новата рубрика "Новини без коронавирус".


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (31)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  4. 4 Профил на yavooor
    yavooor
    Рейтинг: 1484 Неутрално

    Red Paper Plane!

    Уау! Тази от къде е?
    Red Skin Shoes. Цървул.

  5. 5 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2570 Весело

    "и да качи на ново ниво проектно-базираното обучение" - как звучи в провинцията подобно ниво на изказ, на въжделения, на надежди?!? И най-паче с най-благородната: "цел е да използва пълния потенциал на дизайн мисленето в образованието"... Не, че хаосът е пълен, все пак обществото е в стрес, от хигиенните навици, до извънредното положение, НО пък поне да има разбираеми послания, че от префинени, високо интелигентни, висините дори са толкова близко.

    Обичай света като самия себе си - тогава наистина ще можеш да се грижиш за всичко
  6. 6 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2082 Неутрално

    "материали за рисуване и създаване"
    "интересни проекти за след карантината, които да увличат учебното съдържание"
    "Към момента селектира снимки"

    Език мой , враг мой.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  7. 7 Профил на Георги Камов
    Георги Камов
    Рейтинг: 1339 Неутрално

    До коментар [#5] от "ЗаНиЗа":

    С Red Paper Plane имаме достатъчно училища и учители в "провинцията", които правят проектно-базирано обучение. Например село Бутан с 95% ромско население, в което хлапетата си говорят по коридорите за Франк Гери, Франк Лойд Райт и сградите в Ню Йорк, които са построили. Така че нещата се получават :-)

  8. 8 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 1897 Неутрално

    Да - зле сме, но сега е шансът да се даде тласък на дистанционното обучение. Както е в държавите, с които искаме да се сравняваме...

  9. 9 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2082 Неутрално

    "Дневник, "дизайн мислене" визуално мислене ли означава или нещо друго?

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  10. 10 Профил на Георги Камов
    Георги Камов
    Рейтинг: 1339 Неутрално

    До коментар [#9] от "7777":

    Дизайн мисленето е методология за иновации, в която активно се използва и визуално мислене.

  11. 11 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2082 Неутрално

    До коментар [#9] от "7777":Дизайн мисленето е методология за иновации, в която активно се използва и визуално мислене.
    —цитат от коментар 10 на Георги Камов


    Благодаря. Какво включва тази методология освен визуално мислене?

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  12. 12 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 849 Неутрално

    Какъв потенциал, какъв дизайн? Хищническия рефлекс на учителите се проявява и дистанционно.
    Днес - 9 часа - състезание - кратко тестче по български - първите трима изпратили ще получат шестици.
    10:47 - пусната покана за видеоурок от 11 до 11:30
    Дебнене му е майката, няма дизайн, няма потенциал, няма селектиране и определено няма червени самолети. И сигурно умират от яд, че не могат да пишат двойки и отсъствия, но си отбелязват в някое тефтерче кой не стои на компютъра от 8 до 14, така де, учебно време.
    п.с. Надявам се поне да се научат да пишат имейли - още не могат.

  13. 13 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2570 Весело

    До коментар [#7] от "Георги Камов":

    " в което хлапетата си говорят по коридорите за Франк Гери, Франк Лойд Райт и сградите в Ню Йорк, които са построили" - надявам се на чист български език, щото и в "Опасен чар" имаше разговори за Франк Лойд Райт.

    Обичай света като самия себе си - тогава наистина ще можеш да се грижиш за всичко
  14. 14 Профил на Георги Камов
    Георги Камов
    Рейтинг: 1339 Неутрално

    До коментар [#11] от "7777":

    Ето кратко въведение, вкл. в контекста на образованието https://bg.rpplane.com/blog/firststeps

  15. 15 Профил на Георги Камов
    Георги Камов
    Рейтинг: 1339 Неутрално

    До коментар [#13] от "ЗаНиЗа":

    На езика на архитектите, който е универсален :-)

  16. 16 Профил на Георги Камов
    Георги Камов
    Рейтинг: 1339 Неутрално

    До коментар [#12] от "velvoofell":

    Сигурно има и такива учители. Но има и други :-)

  17. 17 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 849 Неутрално

    До коментар [#12] от "velvoofell":Сигурно има и такива учители. Но има и други :-)
    —цитат от коментар 16 на Георги Камов


    Така е. Толкова повече ме е яд за пропуснатата възможност за общуване с нормален учител, когато се падне такъв като посочените.

  18. 18 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2082 Неутрално

    До коментар [#9] от "7777":Дизайн мисленето е методология за иновации, в която активно се използва и визуално мислене.
    —цитат от коментар 10 на Георги Камов


    Разгледах сайта Ви; Това, на което казвате дизайн мислене, аз бих нарекла приложно мислене. Поне така ми изглежда, че го определяте: "начин, по който превръщаме нашите мисли и идеи в реални продукти, услуги, дейности, преживявания."

    Със съпруга ми живеем в САЩ и по-голямата ми дъщеря е в публично училище, което прилага този метод или подобен на него. Тук му казват expeditionary learning. (Вие сте превели expeditions като мисии.) Всъщност записахме я в това училище именно защото методът ни изглеждаше по-интересен от традиционно предлаганото обучение. Но засега - две години - сравнявайки я с деца, които се обучават по традиционните за САЩ методи, не виждам какви са предимствата на expediionary learning. В интерес на истината не виждам и недостатъци в сравнение с традиционното обучение.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  19. 19 Профил на nkpk
    nkpk
    Рейтинг: 50 Неутрално

    Абе.... да сме живи и здрави.... 😠Аааааа спри да караш този камион из хола.... защо омаза цялата къща със слайм..... не души брат си.... Аааа....не ритай кака си..... Абе, аз ли съм сбъркан, моите деца ли са диви... не знам... но след цял ден работа от вкъщи съм гроги 🥴

  20. 20 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2570 Неутрално

    До коментар [#15] от "Георги Камов":

    Може, вярно е, но нещата трябва да се поднасят по-простичко. Децата са достатъчно умни, а защо трябва да се натоварват с термини, които са повече от чужди!? Освен това, откъсването от средата, от двора, махалата, улицата е най-голямата грешка във всяко образование - те нямат естествено детство. Тепърва ще се лутат в реалността, щото без ТЕЛ не могат да се ориентират сред природата, а пък ако спре Нет-а - краят на света е.

    Обичай света като самия себе си - тогава наистина ще можеш да се грижиш за всичко
  21. 21
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  22. 22 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2082 Весело

    До коментар [#21] от "Моа Преател Тайпи":

    Аз пък за момент понечих да предложа на сем. Камови да наемат един български филолог да им редактира текстовете. После се сетих, че преди години имах гадже-български филолог, който ми пишеше стихове. В един от тях твърдеше, че само моето "оцъствие" изпълвало света. Така че давенето е проблем на давещия се.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  23. 23
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  24. 24
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  25. 25
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  26. 26
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  27. 27 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1450 Неутрално

    На мен ми се стори добре написано.
    Може би малко идеалистично, но по-добре така отколкото стереотипно.
    Самият аз имам тенденция да съм консервативен - може да идва с годините - и обикновено нямам добро отношение към нови техники, приложни технологии и визуално-абстрактни конвулизми, но пък мисля, че мога да различа интересни и оригинални хора и според мен авторката е сред тях.
    Иначе и аз ползвам много чуждици - неминуемо става когато четеш основно на друг език.

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  28. 28 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3207 Неутрално

    Всичко на теория е много добре ,обаче на практика ...
    Всеки учител си е избрал платформа на която децата трябва да се регисртитат и започват едни пароли ,едни бъгове и накрая 40 мин мъки и 10 мин урок. Толкова пари се похарчиха за ,,е-правителсво " и накрая БЪГ

  29. 29 Профил на ⎮
    Рейтинг: 1467 Неутрално

    Честно, нямам никаква идея защо хора, с ограничен опит изключително със собствени деца се опитват да дават акъл на професионални учители.

    Did you know ... that no-one ever reads these things?
  30. 30 Профил на Торбеш
    Торбеш
    Рейтинг: 1574 Неутрално

    Преди стотина години е създадено немското художествено общество БАУХАУС.
    Гравитиращо около занаятчийско-художественото училище във Ваймар, сетне в Десау и Берлин, това е един от стълбовете на модернизма в дизайна, архитектурата, изкуството, заедно с руските конструктивисти, Корбюзие във Франция и Ф.-Л.Райт в Америка.
    Течението около архитектите Валтер Гропиус, Анри Ван Де Велде, Ханес Майер, Мис Ван Дер Рое, които са преподавали както проектиране на сгради и предмети за индустрията, така и реална направа на проектираното с ръцете на учениците-студенти и техните преподаватели с ясна и разбираема концепция - преосновала вековния занаятчийски принцип:
    "Формата следва функцията, а не обратното".
    Мебели и обзавеждане, домакински съдове и тъкани, инструменти и машини, сгради и озеленяване, шрифтове и илюстрации - всичко това е излизало от ръцете им и е създало стил - модерният стил.
    Днешната архитектура, дизайн и изкуство дължат много на БАУХАУС най-вече на концептуално, мисловно ниво.
    На това му казваме "дизайн-мислене", даже технологично мислене: "как ще стане?", "как ще измина пътя от мечтата до реализацията?"
    Учете техния опит!
    Много от българските архитекти между двете световни войни са били повлияни или учащи в подобни школи и са успели да придадат на градовете ни модерен европейски облик. Днешното 22-ро училище в София например е реализация в канона на БАУХАУС оттогава .
    Признавам си като архитект, че до ден днешен не успяхме да направим нещо по-хубаво.
    Д

    Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
  31. 31 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 849 Неутрално

    До коментар [#29] от "⎮":

    Не е зле тези "професионалисти" да проявят поне малко човещина и коректност и да информират с кратко съобщение как възнамеряват да провеждат обучението, а не да ни оставят да гадаем 3 дни, през които детето трупа негативи от неучастие. В четвъртък, след като проглуших ушите на двама учители и отговорничката им по ИКТ, качиха график на сайта, само че в старо съобщение, тихомълком. А отговор на мейлите си не получих, телефон на учителя нямам, отказва да го даде, а е класен ръкъводител. Професионалисти друг път. Отгледани от вълци.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK