Учим навсякъде и по всяко време. И никакви епидемии не могат да ни спрат

Седмичният план на семейството

© Цветелина Камова

Седмичният план на семейството



Цветелина Камова е създател на Red Paper Plane (Червен хартиен самолет) - проект, чиято цел е да използва пълния потенциал на дизайн мисленето в образованието и да качи на ново ниво проектно-базираното обучение. Тя е проектен мениджър с 8-годишен опит в енергийния сектор и възобновяемите енергийни източници. Магистър по международни и европейски изследвания. Коментарът й е от профила й във "Фейсбук".


Поредната покана за група за взаимопомощ за родители ме накара да напиша този текст. Това, разбира се, е моята лична гледна точка върху всеобщата учебно/ваканционно/карантинна ситуация.


Не мога да разбера с какво толкова трябва да се справяме заедно като родители. Аз




имам две деца още отпреди извънредното положение и тази новина не ме хваща неподготвена:)


Планираните семейни занимания са част от дните ни от години. Хоум офисът винаги е бил еквивалент на моя офис. В моментите, в които децата трябва да останат у дома съм била винаги с тях и никой друг не ги е гледал, освен в много редките ситуации, когато и двамата с Георги едновременно сме били извън града за поредица от дни (за последните осем години такива случаи се броят на пръстите на едната ръка).


Наистина ли не знаете какво да правите с децата си, като сте заедно у дома? Съмнявам се:) Ето идея от мен - планирайте деня на "занимания заедно" и "занимания сами", като ги редувате - децата не могат да са сами цял ден, както и не можем да сме заедно цял ден. А какво да правите? Минете през целия дом и разгледайте всеки шкаф - имате десетки игри, незапочнати книги, недовършени книги, ролеви игри, материали за рисуване и създаване, влакове, лего, настолни игри и какво ли още не. Направете си списък за седмицата и старт - всяко занимание по един час. Ако сте с две или повече деца, всяко планира за себе си, за да избегнете конфликти (снимала съм нашия план за тази седмица).


Не разбирам и масовата истерия покрай пропуснатия учебен материал. Всъщност, разбирам защо Министерството на образованието и науката го прави, но


не го подкрепям в този му задължителен и задушаващ за всички вид.


Дигиталните технологии са мощно нещо - те трансформират, променят, въздействат и ускоряват, могат да направят света по-добър, по-свързан, по-достъпен, по-близък. Когато не ги разбираме, ги използваме за онлайн повторение на съществуващия стар свят.


Някой попита ли учителите те какво мислят за тези седмици, те как виждат решението и, всъщност, къде е за тях е проблемът и има ли такъв въобще? От това, което виждам - не. Аз лично вярвам в силите, мотивацията и опита на учителите и смятам, че ако бъдат оставени да планират как да се справят с пропуските, ще намерят по-добри решения специално за техните деца, класове и групи от наложените им. Тези две седмици можеха да са период на планиране на интересни проекти за след карантината, които да увличат учебното съдържание и да държат интереса и концентрацията на децата висока. Онлайн часовете можеха да са вълнуващи задачи - за всички заедно, за отделни екипи и като самостоятелни предизвикателства по интересни теми за децата, които да обсъждат и правят след онлайн срещата. Хубавото поне е, че всички учители разбраха, че "онлайн" не е толкова страшно:)


Моите деца не са част от традиционната образователна среда и нямат по 5 страници домашни на ден (никога не са имали и няма да допусна да се случи). Те са в прогресивен формат на обучение и


умението да самоорганизират ученето е овладяно добре.


Вчера Сони започна своята страничка за снимане на птици "Сони снима сойки" - работи здраво, за да я създаде и ще трябва да работи още по-здраво, за да я поддържа и обогатява всеки ден. Към момента селектира снимки, обработва ги, качва ги, пише описания на български и скоро му предстои да започне и на английски. Подхвърлих му идеята за седмична изненада за децата, които следват страничката и като него се вълнуват от природата и птиците, затова сега планира нещо действително сериозно и сложно.


Ани, от своя страна реши, че ще пише своя собствена история и използва картинките от книжка за оцветяване по номера за основа на текста (благодаря за подаръка на Ирена Вачева). Днес иска да направи ветеринарна клиника в детската стая и ме помоли за помощ. Досега там имаше ресторант, но днес ще го затворим за карантината :)


Мислите, че правят всичко това сами? Не, разбира се. Ние сме с тях и помагаме в графика - "занимание сами-занимание заедно". Дали имаме конфликтни ситуации? Да, разбира се, както сме имали и преди карантината, както ще имаме и след нея.


У дома нямаме телевизор, защото нямаме време за него.


На лаптопа гледаме филми на BBC и по интересни теми за децата. Децата нямат телефони, защото все още не им трябват. Когато им трябва информация за проектите им (ежедневно се случва), търсят на нашите телефони или на лаптопа. Нямаме таблети, защото няма какво да правим на тях. Нашият бизнес е основно онлайн и сме пред компютри постоянно, затова гледаме свободното време да е наистина свободно, за да можем да заредим батерии за утре. И двете деца боравят чудесно с компютър и дигитално са добре ограмотени. От година и двамата са активно въвлечени в създаването на мисиите на Red Paper Plane за дома и училище.


Разбира се, можете да имате и умно дигитално време. Не сме в бункер по време на война - онлайн е пълно с отворени музеи, платформи, инициативи и впечатляващи неща, които да опознаете, разгледате и обсъдите у дома - много от тях пускаме в Weekly Wonders всяка седмица.


Мили учители, мили родители,


Ситуацията е чудесна възможност да се радваме на времето заедно. Никога не е лесно няколко души да са дни поред заедно, без значение от тяхната възраст.


Имаме обаче нужда от взаимопомощ, да! Но тя не е свързана с децата у дома, нито с "отворете учебника на 35-та страница и гледайте това видео по математика". Тя е свързана с нашата социална отговорност. Изправени сме пред тежка ситуация, която зависи от всеки един от нас да спрем. Самоизолацията не е избор, тя е задължение. Самоизолацията не е смешка, тя е доблест. Сега не е време да наваксаме с приятелите и клюките и ми е много тъжно като виждам мои близки, които нямат силата да кажат "не" и да покажат на себе си и на другите, че са хора на място.


Бъдете хора на място - пазете себе си и пазете другите.


Учебно съдържание се наваксва, пропуснат урок не е драма (и никога няма да бъде),


една-две истерии от скука се преодоляват (и даже са полезни), но с живота и здравето ни шега не бива.


Браво на всички герои, които са в болниците в момента и се грижат за тези, които нямат нашия късмет да са у дома с децата си, здрави. Моля, днес не си губете времето в групи за взаимопомощ - седнете на дивана с децата и прочетете "Пипи дългото чорапче" (отново). Четете изразително, разделете си даже ролите и се посмейте на живота и неговите собствени чудати истории.


Учители, изгледайте с децата някоя онлайн изложба на някой от големите световни музеи. След това обсъдете - какво прави впечатление на децата, как ги кара да се чувстват, какво не разбират, има ли около тях днес нещо такова, те какво биха нарисували, ако искат да покажат същото нещо, какво е искал да каже артистът, създателят или изобретателят? След това им дайте задача да напишат как биха организирали тяхна собствена изложба - как ще се казва, какви произведения или предмети ще има, как ще изглежда поканата, къде ще я направят и т.н. За по-малките деца дайте задача да нарисуват 5 картини по дадена тема и да им дадат имена. След това могат да организират изложба в хола и да я представят на мама и татко. Ще има ли билети? Ще има ли нещо за подарък на зрителите?


Грешно сме позиционирали ученето в нашия живот - като следствие от домашни и уроци. А то е в самата основа на света и на човешкото ни общество и от него следва всичко друго.


Учим навсякъде и по всяко време - стига да поискаме. И никакви епидемии не могат да ни спрат!


Коронавирусът е най-голямата тема за България и света, но ако искате да следите лесно какво друго си струва да знаете, четете новата рубрика "Новини без коронавирус".


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK