Проблемът е в контрола. Проблемът е в малките ни компромиси

Шокът от трагедията не бива да ни кара да забравяме базисни цености - справедливият процес от безпристрастен съд и презумпцията за невинност.

© Булфото

Шокът от трагедията не бива да ни кара да забравяме базисни цености - справедливият процес от безпристрастен съд и презумпцията за невинност.



Действията на прокуратурата по повод катастрофата, в която загина телевизионният журналист Милен Цветков, предизвикаха вълна от реакции в социалните мрежи. Важните въпроси, които бяха поставени, са кои са истинските причини за случилото се - като липсата на контрол от КАТ, и вредата от раздаването на "правосъдие" във "Фейсбук". Ето някои мнения, които "Дневник" подбра.


Полина Паунова, журналист от "Свободна Европа":


И продължавам да чета: ама мамините синчета били разглезени, ама карали скъпи коли, ама убийците на пътя, ама 22-годишният младеж бил друсан, ама бил екзекутор; убиецът бил не само той, ами и майка му и баща му. Вие сериозно ли?




Ама какви са тия трактати за възпитанието на децата, за автомобилите, за марихуаната... Хора, нали знаете, че се познаваме? София е малка. Нощният живот на София е още по-малък. Знаем се кой какво пуши, виждаме се кой къде и с кого излиза...


Публикуването на снимки на 20-годишно момче с викове: "Това е екзекуторът на Милен", е меко казано цинично.


Проблемът е в правилата. Как се установяват те, от кого и прочие. Проблемът е в контролът. Проблемът не е в конкретното момче, а че това е възможно, защото скъпото "Ауди" не го спират за контрол, а за да се изкарат дребни за кафе, нали разбирате?


Проблемът е в малките ни компромиси. И в големите ни компромиси, които правят това възможно. На всички нас. Включително и на големите морализатори, иначе тупалки в нощна София.


Милен виждаше проблемите. И можеше да пита за тях ребром, а не да се плъзга по най-ниското съпротивление. Затова и неговата журналистическа кончина настъпи отдавна. Тогава някой постна ли снимки с надпис "това е екзекуторът"? Не помня подобно нещо.


Проблемът не е във "войната по пътищата", а в това че няма правила, обществен дебат и решения. Има мерки на парче и никога задълбочена, обмислена политика. И има викове Осанна!, а после Разпни го! (колко подходящо в тия дни). А после няма нищо (по Георги Господинов и леката душа).


А това, че хора, които иначе разсъждават за правосъдие и прочие - веднага обявиха "убиец" и съучастници - родителите му, дори няма смисъл от разсъждение. То е обяснение и за Инструмента, и за съпротивата на Инструмента.


Ивайло Мирчев, CEO в Pro Smart System и активист на "Да, България!":


Пропагандата обслужваща ГЕРБ започна опити да прокарва абсурдната теза, че убийството на Милен Цветков може да се случи навсякъде, защото светът е пълен с дрогирани келеши. Ами не! Вероятността да те убие дрогирано леке, шофиращо с над 100 км/ч по софийски булевард е в пъти по-голяма, отколкото това да се случи в Германия например.


Касапницата по пътищата ни не е спирала, а вина за това носят тези, които управляват МВР, КАТ, всички, чиято грижа е безопасността на пътя.


Основните причини:


- Липса на реални мерки срещу шофьорите употребяващи алкохол зад волана. Всички помнят как Ангел Джамбазки шофира пиян и замени пробата си, за да избегне тежко наказание.


- За над 10 години са поставени общо около 10 стационарни камери в цялата страна. С минимална инвестиция могат да се поставят няколко хиляди автоматизирани камери по магистралите, основните пътни артерии, критичните участъци и основните булеварди в градовете.


- КАТ абдикираха от задължението да глобяват нарушители по сигнали от видеорекордери на граждани.


- Давността за глоба за превишена скорост е 4 г., след това отпада, не се плаща и не се отнемат точки.


- Липса на участъци с контролиране на средната скорост на движение. Малка инвестиция в оборудване с висока ефективност за трафика.


- Корупцията на всички нива в МВР и КАТ доведе до липса на каквито и да са реформи и модернизация в последните над 10 г.


- Пълна липса на стъпки за електронизация на процесите в КАТ - от издаване на документи, до регистриране на нарушения, глоби и електронното им връчване.


- Така и не се въведе ограничение за младите шофьори да управляват мощни МПС-та.


- Броят на нарушенията на водача по никакъв начин не влияе на застраховката му.


- Преброителните камери из цялата страна не дават информация на КАТ за скорост на движение, въпреки че имат тази възможност. Причината - някой трябва да се сети и да използва тази функционалност.


- Така и не се въведе ограничение на скоростта в жилищните зони от 30 км/ч. Ключова предпоставка за по-малко жертви по пътищата.


- Не спря практиката за издаване на фалшиви шофьорски книжки.


- Липса на пътна маркировка дори по магистрали и основни пътища.


...


И 20 предложения конкретно към КАТ за оптимизиране на дейността им, които направих през октомври 2018 г., без по това от КАТ да изпълнят каквото и да е:


1. В електронната система за справка за извършени нарушения вкарвайте всички, не само актовете. Това ще спести недоразумението според системата на КАТ твой автомобил да няма нарушения, но на място да се окаже, че има.


2. Ако е много сложно за КАТ да електронизира целия административен процес, направете електронна бланка с попълване на цялата нужна информация. Това ще удвои капацитета на гишетата.


3. Сложете на всички гишета POS терминали. В момента под 50% имат такива. Това е бърз и лесен процес. Ще се спести поне 5% от времето прекарано там.


4. Разрешете плащанията с карти от 7:30, а не от 8:30 часа. Недоумявам как до 8:30 часа може да се плаща само кеш.


5. Ускорете процеса при плащане с карта. В момента (по думите на служителка там) този процес на гишета 27-30 отнема 10-15 мин. Нормално не трябва да отнема повече от 1 минута. Така ще се намали престоя ни там с още поне 5%.


6. Купете 5 машини за автоматично попълване на декларации и заявления. Това е просто реализируемо. Ще спести поне 5 човека на щат в КАТ и ще ускори процеса.


7. Сложете таргети на служителите в КАТ. В момента няма темпо, няма добър ритъм на работа. Те знаят, че опашките никога не свършват и в никакъв случай не дават всичко от себе си, за да обработват бързо клиентите. А може би имат право?


8. Покажете в интернет или в някой апп за смартфон чии ред е сега. Хората трябва с часове да чакат и да се взират в ел. табла, за да видят кога ще им дойде ред. Включете им и звука на тези табла, за да се чува.


9. Нека оперативките на служителите започват преди началото на работното време. А в 7:30 часа, с началото му всички служители да са по гишетата. В момента има по 1-2 отворени гишета в 7:30.


10. В документите, които клиентите попълват нека не се налага да попълваме номер на личната карта, егн, адрес и телефон. Това е информация, която КАТ и МВР отлично знаят. А с подписа си ние валидираме, че данните, изкарани от електронната система са коректни.


11. Нека ел.таблата в КАТ се включват автоматично. Днес мониторите бяха изключени, хората не знаеха какво да правят, а служителите стояха, докато някой не се сети, че мониторите са изключени и ги включи.


12. Въведете възможност електронно управителите на фирми с по няколко автомобила да могат да заявяват кой е нарушителят и да не се налага да го правят всеки път индивидуално.


13. Одитирайте системата, която отчита платените фишове по банка. В момента там се получават разминавания. Много от хората, клиенти на КАТ са там, защото са платили фишове по банка, но системата не е отчела плащането. В резултат те идват отново в КАТ, попълват молби, след което служител ги обработва. Двойно губене на време.


14. Номерата за ред да има възможност да се заявяват през интернет и да има поне приблизителен час, в който резервиралите ги да отидат и бъдат обслужени.


15. Използвайте QR код в процеса по издаване на документи. Така е в Германия, например. Цената е по-ниска, а времето за обслужване в пъти по-кратко.


16. Абсурдно е да се спират машините за билетчета, когато се изчерпи капацитета на гишетата. Тук решения има много - обявяване на оставащите опции в интернет, например.


17. Дайте повече възможности на РПУ-тата да обработват документи, актове, фишове и т.н. Едно изнесено гише, с един служител, който съвместява дейностите. Така и гражданите няма да се налага да ходят в КАТ задължително, а ще свършат всичко в квартала си. Сега това е възможно само в определени случаи.


18. Въведете възможност за електронно връчване, както и по електронен път собственикът на автомобила да декларира кой е реалният нарушител.


19. Ако всичко по-горе е трудно за реализиране - изкарайте тази услуга от МВР и нека я поемат общините.


20. Обявете конкурс за изработване на външен цялостен анализ на процесите в КАТ. Нека той се извърши съвместно с експерти на КАТ. На база този анализ може да се направи план за ефективна трансформация към "Електронен КАТ".


Калин Ангелов, адвокат:


Господ да прости Милен Цветков. През годините, мисля си, съм гостувал в предаванията му 4 или 5 пъти - винаги е било забавно.


Голяма трагедия и за семейството му и нека нашите мисли да бъдат и с тях сега.


Шокът от трагедията обаче не бива да ни кара да забравяме базисни цености, върху които приехме да градим обществото си - справедливият процес от безпристрастен съд и презумпцията за невинност.


Истерията на тълпа не е правосъдие.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK