С пандемията ще се справим, но образованието ще продължи да произвежда инфодемия

Днешното ни образование не само, че не ни учи да мислим, но не ни дава и базисния набор от заучаеми без осмисляне факти, които да ни ориентират първично.

© Анелия Николова

Днешното ни образование не само, че не ни учи да мислим, но не ни дава и базисния набор от заучаеми без осмисляне факти, които да ни ориентират първично.



Анализът е препубликуван от "Свободна Европа".


Предметът е "Биология и здравно образование". Както сочи заглавието му, той следва да снабдява учениците с базисна здравна грамотност. Наред с устройството на висшите растения, кръвоносната система на жабите и еволюцията на човека очакваме в учебника да е включено и практическо познание. Например - какво представляват болестите, каква е разликата между бактериалните и вирусните им причинители, по какъв начин бихме могли да се предпазим от тях и с какви средства се влияе при разболяване.


Знание от най-ниско равнище, което не изисква дълбоко осмисляне, а механично заучаване и прилагане като матрица. Ако то беше налично, навярно при обявяването на опасността от зараза с COVID-19 гражданството нямаше да щурмува аптеките и да изкупи антибиотиците - с тях си служим при страдание, причинено от бактерии. По всичко личи, че паниката, примесена с полуинформираност, води до това да гледаме на антибиотика като на панацея, която магически отстранява всяка болежка.




По всичко личи, че твърде далеч от утвърденото познание е и представата за заразата - на нея популярно се гледа като на перманентна смъртна опасност, която прониква през всяка част на тялото. Достатъчно е дори непредпазливо приближение, за да прескочи и да завземе организма бързо, предизвиквайки зрелищни визуални промени и разрушавайки го без шанс за спасение. Щампа, която лесно би могла да бъде разпозната като похват, използван в неособено високите образци на хорър киното, на чиято конкуренция като инстанция за разпространение на знания видимо не издържат дори и хора с дипломи, в това число и преподаватели.


Учебната програма ни предлага и "Физика и астрономия". Предмет, от който би следвало учениците да изучават и конфигурациите на най-видимите небесни тела, както и структурата на земната атмосфера и начините, по които тя и орбитата около Земята се използват.


Извънземните и конспирациите


Затворени в домовете си заради извънредното положение, дори и учители започнаха с извънмерна активност да обсъждат разположението на различни светлинни източници върху тъмната небесна повърхност, отдавайки това на извънземни; на спътници, разположени така, че да облъчват целенасочено дадени групи население; на летателни апарати, сеещи преднамерено зараза с вируси, чиято цел е да обслужат ламтежите към световно господство на малка група злодеи, стоящи в своите укрития, от които управляват всичко видимо и невидимо. Намесва се - разбира се - и милиардерът Джордж Сорос, привиждан като архивраг, макар коментиращите никога да не са прочели нито един негов текст, както става ясно от доводите им.


Без особено усилие би могло да се предположи, че този тип знание иде от традициите на масовата конспиративна литература и прилежащото ѝ поле в киното. Изглежда, че доста от негативните явления биха могли да бъдат осмислени чрез общ корен, а читанката и тук се оказва погълната от агенти, на чието дъно стои намерението за печалба от продажбата на четиво или филм, но не и информиране на публиката.


Бихме могли да предположим, че сред все пак прилично функциониращите учебни предмети са онези, свързани с информатика и информационни технологии. Лишени от идеологизацията на гражданското образование, отразяващи най-шеметната динамика на обществото, те са сред последните въведени като школски предмети. Те са не само нови, но и знанието, което предлагат, трябва да бъде всякога чисто ново, за да отговарят на заглавията си.


Разменените форумни мнения, посветени на употребата на мобилните мрежи от пето поколение (5G) за разпространение на грипни вируси, поставя подобно оптимистично предположение под голям въпрос. Разказите за масово измиране на птици и изсъхване на дървета, за мащабно обезлесяване, сторено от последната засега генерация мобилни комуникации, също се споделят от учители, родители, а оттам и от най-младото съзнателно поколение, което се оказва жертва на конспиративното възприятие на света, свеждащо всичко случващо се до единния принцип на малцинството задкулисни вредители, живеещи в нещастие, които нанасят щети на човечеството и по този начин си набавят щастие, което самите те грешно подменят с моментното злорадство.


Разликата между реалност и фикция


Конспирацията има и своите високи политически говорители: според премиера Бойко Борисов настоящият грипен вирус е "бактериологична война", която е начената преднамерено, както се случва във филмите на Холивуд, но на нас не ни е дадено да разберем "кой гад го е пуснал". Трибуната на Министерския съвет прави подобни твърдения престижни и достойни за следване в очите на онези, за които властта е запазила авторитет.


Зад всичко това сякаш личи безпомощността на обучението по литертура да създаде и оформи основни компетенции по различаване на реалност и фикция - филмите и масовата езотерична литература несъмнено са плод на фантазията. Ненапразно масовият читател познава Априлското въстание не от учебника по история, а от емоционалните текстове от "Епопея на забравените" на Иван Вазов - за него историческата литература е исторически документ, който се приема напълно безкритично. По начина, създаден в учебните часове. Факт, който до голяма степен обяснява и нестихващия националистически фермент в обществото: неразчленимостта на литературното поле от това на историческото превръща "да гледам турчин, че бесней" във факт, а не в художествено отражение.


Изграждането на умения за боравене с езика се оказва извън обхвата на уроците по български и чужди езици. Факт, който се отразява в постепенното пожълтяване на публичните езици, което в последно време обхвана и строго експертното говорене. Обикновено то се смята за скучновато, суховато, лишено от емоции, но полезно и търпимо именно поради това. Според проф. Венцислав Мутафчийски COVID-19 e "епидемия с невиждана ярост". Обичайно употребимите езици са изпаднали от дневния ред на обществото, защото няма кой да изгради деликатната чувствителност, необходима за прилагането им. Говоренето все повече прилича на замерване с ефектни, бомбастични фрази, имащи за цел не да информират, а да привеждат в състояние на емоционална възбуда, да мобилизират на базата на първични усещания като това за страх от невидима заплаха.


Днешното ни образование не само че не ни учи да мислим, но не ни дава и базисния набор от заучаеми без осмисляне факти, които да ни ориентират първично. В читанките липсва качествено боравене с абстрактните стойности. Отсъства като залог умението за изграждане на закономерности и обяснението на света чрез правила, изведени чрез разума от нагледа. Няма я и азбуката на мисловния процес - основният набор от факти за обкръжаващия свят е изключен. Изключен от учебника, изключен от разказа на учителя, а оттам и от навиците за осмисляне на света на учениците и на бившите ученици, станали вече родители. Сигнал, който иде да рече, че проблемът далеч не е от вчера, както биха помислили носталигците по отминалите времена.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (47)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 746 Весело

    Ха, отговора на поставените въпроси е много прост.
    Даде го една испанска микробиоложка. На въпроса как да се спасим от вируса, тя отговори, защо питате мен, аз вземам 1500 евро на месец, питайте Роналдо, той взема милиони на седмица. Та така и в България помощ в кризата първи получиха футболистите!

  2. 2 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1330 Неутрално

    Навремето имаше военно обучение. Там се даваха базисни познания при защита от хим., бактериол., ядрени и други "събития". Сега всички имат фейсбук и могат да научат от там посланията на кифлите с образование.

  3. 3 Профил на Пламен  Данаилов
    Пламен Данаилов
    Рейтинг: 417 Неутрално

    Митко, по образование учител ли си? Влизал ли си в час и провел ли си поне един урок. Не може така да обиждаш учителите чул недочул.

  4. 4 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 521 Неутрално

    проблемът с образованието е много сериозен и стои в основата на всички проблеми в държавата. българското образование е като цяло загуба на време, и то в най-ценните години за трупане на умения и знания. освен това е и вредно, зашото поставя основите на грешното мислене и настройаката насвета, в която няма никаква нужда да мислиш за да получиш отличен.

  5. 5 Профил на Пламен  Данаилов
    Пламен Данаилов
    Рейтинг: 417 Неутрално

    До коментар [#4] от "owen":

    Напълно съм съгласен с теб. Създава неграмотно пишещи хора.

  6. 6 Профил на john_3volta
    john_3volta
    Рейтинг: 806 Неутрално

    Тъжната истина е че образованието не е за всеки, вкл. и за голям процент от учителите. То е като некачествената маска, която дава фалшива сигурност.

    Учат литература, но не могат да пишат и не искат да четат. Учат математика, но не могат и не искат да смятат и да мислят. Излишно прахосване на ресурси, така както египтяните са ги прахосвали по пирамидите, а китайците - по Великата стена, която умните варвари са заобикаляли.

  7. 7 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 521 Неутрално

    не съм съгласна, че експертното мислене трябва да е сухо и скучно, иначе е жълто. ако не се научат да поднасят по интересен начин нанието си, експертите ще бъдат игнорирани. вижте само някои амеркиански експерти и ги сравнете с европейските.

  8. 8 Профил на Пламен  Данаилов
    Пламен Данаилов
    Рейтинг: 417 Неутрално

    Ето едно сухо и скучно експертно мнение: Всяко изречение започва с главна буква.

  9. 9 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#6] от "john_3volta":

    напротив образованието е за всеки. хората имат различни амбиции и полагат в различна степен усилия, нов някаква степен всички могат и трябва да получат образование. българинът има някакво ичключително елитарно мислене, не мога да си обясня откъде идва, според което индивдуално той и неговите ближни заслужават по дефиниция - да получат образование ли работа а някои други не - щото са цигани, или жени, или не са толкоз умни, така като той си мисли. а интелигентонсотта се разширява с ученето и рабитенето, тя не е някакъв застинал факт, на който ти имаш право до края на жовита си, щото си се родил в средната класа, и си бял мъж.

  10. 10 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 870 Неутрално

    Поредният дървен философ, който бърка фейсбука с реалния живот.
    Професионален "колумнист", хаха, като от "Сексът и градът", вероятно гащите му са "Калвин Клайн', затова се мисли за специалист по всичко.

    Знанието е сила, информацията - власт
  11. 11 Профил на gigabyte
    gigabyte
    Рейтинг: 400 Разстроено

    Базисни умения училището дава до 4ти клас, учи децата да четат, пишат и смятат. Евентуално може да се научат - покай спорта - да станат лидери или да работят в група. След това се почва една мъка - какво е станало преди 1200 години (много важна информация), какво ли си е мислил някой отдавна умрял поет или писател, коя е най-южната точна на Африка, все полезни за учителите знания. Както и умението да правиш хартиени фигурки, или да бродираш (особено забавно за момчетата). Часовете си минават, учителите отбиват номер, покрай външното оцеянване и матурите всички се изправят на нокти, накрая идва вълшебният момент на броенето до 12 - все пак са учили нещо в училище!
    Няма как учители без базови умения да преподават нещо такова - например учителка по информатика в следния курс не може да направи елементарен видеоклип със запис от екрана и в пристъп на творческо усърдие снима екрана с камера. Или любимото на много преподаватели диктуване, все едно няма учебници (така времето минава по-бързо). Покрай увеличението на учителските заплати училищата ще се напълнят с поредните "мераклии" и "директори на водопади". Това е положението.

    master
  12. 12 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 870 Весело

    не съм съгласна, че експертното мислене трябва да е сухо и скучно, иначе е жълто. ако не се научат да поднасят по интересен начин нанието си, експертите ще бъдат игнорирани. вижте само някои амеркиански експерти и ги сравнете с европейските.
    —цитат от коментар 7 на owen


    Ако някой не е загрял, че трябва да слуша внимателно експерите, вместо да си въобразява, че те трябва да му привличат скъпоценното внимание и да го кандърдисват да не ги игнорира, значи си заслужава да настъпва мотиката time and again.
    Детско-юношески разсъждения.

    Знанието е сила, информацията - власт
  13. 13 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 693 Неутрално

    Отдавна не съм чел толкова противна и елементарна статия. Кухи общи фрази - "Днешното ни образование не само, че не ни учи да мислим, но не ни дава и базисния набор от заучаеми без осмисляне факти, които да ни ориентират първично."

    Айде, бе! И как тогава хората стават инженери, лекари, научни работници, строители. Как така най-добрите ни деца успяват да влезнат със стипендии в най-реномираните универсиети в света? Вярно, че аз съм получил образованието си в "миналото време", но мога да кажа, че получих първокласно образование и в средното училище и в университета. С това образовение обиколих света и изхранвам семейството си. Ако авторът е някакъв дебил, дето всеки ден в училище е бил мъка за него си е негов проблем. Има един хубав виц по този повод:

    Отива идианецът при вожда си и му казва:
    - Вожде Седящ бик, хайде да си сменим имената. Виж какви хубави имена имат белите: Смит, Петерсен, Уилоу, ние - Бягащия кон, Ранна роса!
    - Боецо Кучи гъз, недей да превръщаш собствения си проблем в обществен!

  14. 14 Профил на john_3volta
    john_3volta
    Рейтинг: 806 Неутрално

    До коментар [#9] от "owen":

    Че образование може да получи всеки е очевАдно: толкова инженер-продавачи и филолог-касиерки има в магазините. Що се отнася до интелигентността, след 27-28 години т.н. флуидна интелигентност започва да намалява при всички. С възрастта се увеличава т.н. изкристализирана интелигентност, но това се случва само при някои. Така че се успокой и не се надъхвай!

  15. 15 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1133 Неутрално

    До коментар [#9] от "owen":


    До коментар [#7] от "owen":

    Колегата ти го каза..... пиши грамотно! С този правопис ще те оставя на поправка.... независимо какви са ти разсъжденията!

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  16. 16 Профил на john_3volta
    john_3volta
    Рейтинг: 806 Весело

    Сори, пропуснах стотиците дипломирани психолози, работещи като застрахователни агенти.

  17. 17 Профил на jalal_al_din
    jalal_al_din
    Рейтинг: 433 Неутрално

    Това момче, което пише такива простотии още от студент имаше нужда от лечение.

    Сега виждам се е влошило.

    Говори ми за образование, а е захапало най-долнопробен стил на изразяване - в-к Труд преди 15 г.

    Наставлява като дърто дедо, повтаря се (яко тафтологии) и става смешен. Захапал и лесна тема за Образованието.

    ето и примери, че лошото образование не го е подминало:

    "Зад всичко това сякаш личи безпомощността"
    "По всичко личи, че твърде далеч от утвърденото познание"
    "Без особено усилие би могло да се предположи, че"
    "Бихме могли да предположим, че"

    и т.н.

    Нивото пада на "Свободна Европа" с такива драскачи :)

  18. 18 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 870 Неутрално

    До коментар [#11] от "gigabyte":

    Хех, поредният "компютърен гений", който не може да си закърпи гащите или смени крушката в хола, щото това било "излишни знания".
    Ако имате малко мозък, направете си следният мислен експеримент - заради пандемията простаците, които с двете си ръце и излишните знания и умения поддържат инфраструктурата, се разболеят/умрат и спре тока. Уменията ви да правите запис на клип от екрана или да пишете апликации за смартфон сещате ли се колко ще струват - нищо. След седмица ще виете от глад и ще се радвате да ви наемат да въртите лопатата срещу парче хляб.
    Така че айде по-скромно!

    Знанието е сила, информацията - власт
  19. 19 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1133 Разстроено

    Колумнистът....? Преди да пишеш трябва да проучиш, изследваш и пресееш информацията. Направи ли го? Сигурен ли си, че написаното от теб за казаното от учителите за това или онова не е извадено от контекста от недоволни родители/недоволни по принцип от всички и от всичко/? Преди да обясняваш, че не трябва да се използват антибиотици при вирусна инфекция/което е вярно/ провери ли с какво, колко и защо точно с това хората си попълниха домашните аптечки? После пиши, пиши....

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  20. 20 Профил на jalal_al_din
    jalal_al_din
    Рейтинг: 433 Неутрално

    До коментар [#3] от "Пламен Данаилов":

    на Митко майка му е учителка по история.

  21. 21 Профил на gigabyte
    gigabyte
    Рейтинг: 400 Неутрално

    До коментар [#18] от "pag":

    За друго става дума. За липсата на адекватни знания и умения в тези, които би трябвало да подготвят учениците за живота. За отбиване на номер. За вземане на заплата за преливане от пусто в празно. Конкретната учителка е просто поредната бройка, навряла се в образованието, защото там е топло, дават редовно заплата и не се напрягаш много. - Когато дойде време за виене от глад (дано не се сбъдне!) всички тези излишин знания и неусвоени умения ще изчезнат. Както скоро ще изчезнат хотелиерството, чалга партитата, балконинга по курортите, нощните гонки по пътищата, и още много ненужни неща. Най-вероятно ще се ценят истинските неща, като умението да произведеш нещо за ядене, да ремонтираш сграда, да ушиеш дреха или да лекуваш хора. Все неща подценявани от сегашното образование. Кой знае?

    master
  22. 22 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2426 Неутрално

    Като гледам умните и красивите как разсъждават (не само у нас) се съмнявам, че ще се справим с пандемията. :)

  23. 23 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 870 Неутрално

    До коментар [#21] от "gigabyte":

    Личи се, че сте млад и с високо самочувствие.
    Дано животът не ви изиграе шега преди да сте помъдряли малко.

    Знанието е сила, информацията - власт
  24. 24 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1133 Неутрално

    До коментар [#21] от "gigabyte":

    Щях да ви отговоря.... но защо да си хабя времето?

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  25. 25 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 746 Неутрално

    До коментар [#23] от "pag":

    Ами човекът е такъв, каквото е времето! От тридесет години, децата в америка и европа учат основно за психолози, адвокати, пиари, банкери и мениджъри, е напоследък и за айтита! В природните и техническите науки са основно китайчета, или като цяло африкански и азиатци. След това се чудим, че едни маски не можем да ушием, едно лекарство не произвеждаме!

  26. 26 Профил на Оливия
    Оливия
    Рейтинг: 264 Неутрално

    До коментар [#23] от "pag":

    Аз не съм млада , отдавна съм пенсионер, но подкрепям gigabyte! Както винаги, има изключения, но не те определят състояние на българското училище!

  27. 27 Профил на тракиец
    тракиец
    Рейтинг: 264 Разстроено

    Да перифразираме един велик българин, напоследък незаслужено позабравен : "Не ме е страх от министъра на образованието, а от образованието на министъра!"

    O sancta simplicita!
  28. 28 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 693 Неутрално

    До коментар [#21] от "gigabyte":

    "Когато дойде време за виене от глад (дано не се сбъдне!) всички тези излишин знания и неусвоени умения ще изчезнат."

    Можете ли да дефинирате кои точно знания са излишни? За да ви помогна изброявам: литература, опера, балет, художествено изкуство, изкуството като цяло? Не знам откъде черпите тази категоричност и увереност. Скалните рисунки свидетелстват, че изкуство е имало откакто човекът е станал човек. Можете ли да ми кажете кой е бил крал на Испания, когато Сервантес е написал Дон Кихот и на кой владетел в началото Моцарт е бил придворен музикант? Една от причините много хора да се чувстват като в затвор, стоейки си в къщи сега е духовната нищета. Четенето на книги, слушането на музика от всички световни оперни театри (пуснати са безплатно), разглеждането на картини от световни галерии явно от мнозина се считат за "излишни" умения (защото и това са умения). И какво им остава - да се напият и да се скарат с жена си.

  29. 29 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 1768 Неутрално

    Халтурата на автора не ме впечатли. Но постовете на коментиращите ме възхитиха!

    Русия- проказата на планетата Земя. Гребете роби, фараона ще кара водни ски!
  30. 30 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 870 Неутрално

    До коментар [#28] от "grajdanin1":

    Интернет пространството се напълни с идеи как да си направиш домашен салон за красота, как да пробягаш маратон в хола, как да се катериш по библиотеката и прочие дивотии, щото им било скучно.
    Други пък денонощно висят в социални мрежи и гледат идиотски клипчета с танцуващи котки, напомпани силиконки и ръсещи простотии "инфлуенсъри".
    Едва ли на един на сто ще му хрумне да използва принудителното безделие за да прочете някоя книга или (не дай Боже!) да научи нещо.
    Ама това е положението......

    Знанието е сила, информацията - власт
  31. 31 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 2419 Любопитно

    МОже ли някой да ми обясни защо след този текст в съзнанието ми плува единствено биологическото словосъчетание "стомашен газ"?

    Мараба, С-ДС доносници!
  32. 32 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 800 Неутрално

    Митето е уманитар. Не е лошо момчето, не е глупаво, но толкова си може - да изцвъка цловестна д..я, бе з нищо конкретно.

    Дава му се трибуна защото е креслив (беше поне когато търкаляхме тикви по пицкоу), както и другото лапацало Лаладжиев уф Лафчиев, посрествен, но креслив физик.

    Да реформи трябват в учебния материал и най-вече в начина, по който се пднася, но нъл има цело министерство на неграмотността.

  33. 33 Профил на Kosta Delev
    Kosta Delev
    Рейтинг: 730 Любопитно

    Статията не разглежда още една много интересна страна на проблема - отричането на влиянието на човека върху климатичните проблеми в момента е напълно сравнимо с вярата в НЛО, астропредсказания и извънземни. Фактът че (особено в българското общество) все още има "спецове", които заставата на страна, коренно противоположна на тази на 99,9% от учените (т.е. на всички нефинансирани от петролни магнати учени), показва, че нещата вървят на зле...

    Но пък може и да не е чак толкова чудно, след като намираме за нормално в страната ни от десетилетия насам професорите и академиците от БАН да получават възнаграждение, сравнимо с това на начинаещ общ работник.

  34. 34 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7130 Неутрално

    И мислете за това, че същите тези, дето сега учат дистанционно, ще управляват след 20 години.

  35. 35 Профил на Бланш
    Бланш
    Рейтинг: 1957 Неутрално

    Така е защото, всички са влюбени в материалното.

  36. 36 Профил на cavenn
    cavenn
    Рейтинг: 369 Неутрално

    "Докато през 2015 г. 37.8% от българските деветокласници са функционално неграмотни в природните науки, през 2018 г. делът им е скочил до 47%. Това се случва въпреки насочените усилия на МОН за профилиране към точните и природни науки, включително с повишен фокус върху научните извънкласни дейности. И по този показател България бие повече от двойно средното ниво на функционална научна неграмотност на страните, членуващи в ОИСР. Учениците в тази група не могат да правят дори най-прости заключения на научна основа."

    Същото наблюдение имам и за пишещите тук. Над 50% са функционално неграмотни. Над 80% не знаят как да търсят и отсяват достоверни източници на информация, а критичното им мислене е застинало някъде в епохата на питекантропите. Над 90% никога не са чели научна статия. Аргументацията е потресаваща. Бе, накратко - коментарната секция на дневник е окупирана от герберунгелски прости питекантропи.

  37. 37 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 521 Неутрално

    ами така си е, докато не оплюем всичко, не мирясваме. авторът бил за психиатрия - любима теза на всеки един българин при сблъсък с чуждо мнение, нищо му няма на българското образование, а ако му има, то не важи за моето образование от едно време, и това при очебийните мега проблеми, и т.н. и после се чудим що сме на това дередже.

  38. 38 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#36] от "cavenn":

    и така да е, това е форум. дайте да не правим гръмки заключения, макар че и аз се изкушавам:)

  39. 39 Профил на Пламен  Данаилов
    Пламен Данаилов
    Рейтинг: 417 Неутрално

    До коментар [#20] от "jalal_al_din":

    Аха, ясно откъде знае, че Априлското възстание не се преподава по история.

  40. 40 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 829 Неутрално

    Образованието е много скъп процес. Не можеш да образоваш някого на зелена поляна.

    http://www.capital.bg/show.php?storyid=374197&sp=0 #storystart

    Лидерът САЩ
    не изненадва никого в научните среди, където е прието да се смята, че ако си умен и амбициозен, отиваш в Америка. Все пак какво освен изтичането на мозъци поражда драстичната разлика между САЩ и останалия свят? На първо място това е традицията, обществената ангажираност и подкрепа. Да си учен в САЩ е престижно и добре платено за разлика от останалия свят. Държавните инвестиции в науката са огромни: САЩ отделят за нея повече пари от цяла Европа. За сравнение - научният бюджет на САЩ за 2007 г. е 137 млрд. долара, докато целият на ЕС за периода 2007 - 2013 г. (Седма рамкова програма) е 54 млрд. евро. Разбира се, европейските национални донори допълнително увеличават тази сума, но във всички случаи тя е много по-ниска от инвестираната отвъд океана.

    Филантропската подкрепа, която е почти непозната в останалия свят, също има огромно значение в САЩ. Там е прието богатите да даряват огромни суми за наука. Традицията датира от времето на благотворители като Джон Хопкинс (с чиито пари е основан едноименният университет), Андрю Карнеги (Carnegie-Mellon University) или Хауърд Хюз (Howard Hughes Medical Institute, HHMI), които раздават огромните си богатства още приживе. Всяка година частни лица, като например кметът на Ню Йорк Майкъл Блумбърг, даряват стотици милиони долари на изследователите. Бюджетът на неправителствения HHMI за 2007 г. е над 16 млрд. долара. Учените допълнително са подкрепени от връзката между индустрията и университетите. Университетите непрестанно разработват технологии за корпорациите, които се превръщат в патенти. Не е чудно, че множество американски учени са милионери, а университетите - милиардери. В останалия свят като цяло изследователите са доста зле платени, макар също да са умни и квалифицирани.

    Американската наука дължи успеха си и на образованието, което е много по-гъвкаво и практично от европейското. Както и на привличането на мозъци от целия свят. Подобно неравновесие в силите и липса на конкуренция обаче не е от полза за никого както икономически, така и културно. Време е Европа да се събуди и усилията за промяна на статуквото да не бъдат локализирани само в няколко държави.

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  41. 41 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 829 Неутрално

    До коментар [#28] от "grajdanin1":

    #############################################
    Можете ли да дефинирате кои точно знания са излишни? За да ви помогна изброявам: литература, опера, балет, художествено изкуство, изкуството като цяло? Не знам откъде черпите тази категоричност и увереност. Скалните рисунки свидетелстват, че изкуство е имало откакто човекът е станал човек. Можете ли да ми кажете кой е бил крал на Испания, когато Сервантес е написал Дон Кихот и на кой владетел в началото Моцарт е бил придворен музикант?
    #############################################

    Излишни знания няма, но има непрофилирани и нецеленасочени знания.
    Например завършил съм физика, а е трябвало да положа изпит по История на КПСС, История на БКП, Научен комунизъм, Политикономия. Да, това бяха задължителни изпити на следващите физика през 1964 - 1971 година. е аз съм следвал в съседния Факултет, но съм ги положил тези изпити (4 от 32-та изпита в справката към дипломата ми).



    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  42. 42 Профил на andreas_hofer
    andreas_hofer
    Рейтинг: 1143 Неутрално

    За съжаление, по принцип, все по-малко се чете. Аз четях по 50-60 книги всяка лятна ваканция, а сега сестра ми не може да накара племенникът ми и 2 книги да прочете за цяло лято. Дори ме попита вчера, когато му предложих да прочете някоя книга - а, какво може да се научи от книгите?

    Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна България
  43. 43 Профил на 彼得。斯托亚诺夫
    彼得。斯托亚诺夫
    Рейтинг: 427 Неутрално

    текстът е готин. но не знам дали авторът се сблъсквал с бг учители - аз, за добро или лошо, покрай децата се сблъсквам постоянно. отражение на всички нас са, разбира се - и свестни, и гола вода. за съжаление собствените идеологически представи на учителите по хуманитарни науки пречат самите учители да осъзнаят какво трябва да правят. за точните науки - същата история. първо трябва да се оправи качеството на учителите, после учениците трябва да усещат с кожата си, че постиженията и представянето им в училище директно влияе на бъдещия им живот. ще трябват още поне 2 поколения, за съжаление

    -- 子曰:[人能弘道,非道弘人]卫灵公15:28
  44. 44 Профил на Ronald Reagan
    Ronald Reagan
    Рейтинг: 864 Неутрално

    Авторът да вземе да изкара няколко седмици в училище в кварталите Младост, Надежда, Люлин в София. Няма нужда да ходи до Филиповци. Но да се срещне и с родителите им 😁! И тогава, да дойде да си поговорим ....

    agent
  45. 45 Профил на Liliana Simeonova
    Liliana Simeonova
    Рейтинг: 213 Неутрално

    До коментар [#40] от "Сатана Ликующий":

    Не Джон, а JohnS Hopkins!

  46. 46 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1302 Неутрално

    Не е добро образованието и не е утеха, че и в другите страни, масовото образование не е на ниво.
    Къде са причините е отделен въпрос, но дали един човек ще се научи да мисли достатъчно критично и със склонност да проверява нещата преди да повярва в тях, все ми се струва, че е работа освен на училището и учителите и на семейството, доколкото и ако въобще го интересува този аспект на отглеждането на децата.
    Но не случайно казах масовото, защото и днес, при това тук и сега има училища и ученици, които постигат много добри и даже отлични резултати, докато в общия случай, ние имаме, демотивирани и с ниски качества учители, които просто гледат ден да мине, самун да загине. Имаме семейства, при това много, които въобще не ги интересува децата им ходят ли въобще, ако ходят какво учат и какво научават, какви са им интересите и приятелите, каква е средата където се играждат, четат ли въобще нещо в къщи или просто си блеят. При това, въобще не е задължително тези семейства да са бедни или цигански - едва ли има човек, който да не познава такива, които освен за храната и дрехите, друга грижа нямат.
    Има разбира се и обществени причини, в смисъл, че много добре образовани и културни хора, не са сред героите на нашите дни. Обратното, дали сред бандитите и тарикатите или сред политиците и въобще обществено значими и с висок социален статут хора, има много простотия.
    Но все пак си мисля, че не е добре човек да чака, света, държавата и неговото село да се оправят, та и той да се оправи, а да поемеш ( всеки според разбиранията си) отговорността за себе си и децата си.

  47. 47 Профил на NotWokeEnough
    NotWokeEnough
    Рейтинг: 686 Неутрално

    Малко за Свободна Европа, от тяхната страница

    "Свободна Европа стриктно се придържа към принципите на етичната журналистика и предлага съдържание, което е професионално, балансирано и в крак с най-високите журналистически стандарти.

    Ние не гледаме на баланса като на неутралност, когато става дума за истината. Когато едната страна в дебата изопачава фактите, етичната журналистика изисква да посочим невярното и да съобщим вярното."


    С други думи - баланса няма. Ние не само заемаме страна но и активно се опитваме да ви убедим в това което ние вярваме. Ние не сме безпристрастни

    Всеки може да се увери сам
    https://www.svobodnaevropa.bg/p/6970.html

    'progressives' is the politically correct word for communists




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK