Профилактичните прегледи могат да ловят дрогираните шофьори

Нека започнем разговор и обсъдим идеи! Ако не го направим, ще получим обичайното - увеличаване на санкции и наказателна репресия, което обаче няма да е достатъчно убедително за очакваната от нас превенция и сигурност по пътищата.

© Булфото

Нека започнем разговор и обсъдим идеи! Ако не го направим, ще получим обичайното - увеличаване на санкции и наказателна репресия, което обаче няма да е достатъчно убедително за очакваната от нас превенция и сигурност по пътищата.



"Бясно карай на червено"...


"А още пушиш ли козче? Питай ме некое друго въпросче"...


Колко годишни са били участниците в убийството на Милен Цветков, когато текстовете на тези песни се слушаха и пееха като химни на нацията? Всъщност израснали са с тях и вероятно с повтарянето всяка от думите се е запечатала в съзнанието им като възприемане на общото разбиране за нормалност в света на възрастните, в който са се формирали. Сега са си създали точно такава реалност, дори живеят в нея. А ние, цялото общество и държава, които сме имали съществен принос в този дълъг процес, ги упрекваме, защото било незаконно и причинили убийство.




Това е бумерангът на общественото разбиране за добро и зло.


И за жалост, трябва да го разберем по трудния начин.


Всъщност всичко това идва да ни подскаже, че за да заличим допуснатите от всички нас отрицателни последици, е необходим системен, междуинституционален и също толкова дълготраен подход с грижа за човека.


Нека започнем разговор и обсъдим идеи! Ако не го направим, ще получим обичайното - увеличаване на санкции и наказателна репресия, което обаче няма да е достатъчно убедително за очакваната от нас превенция и сигурност по пътищата. Започвам разговора с предложение за решение, което според мен не може да се търси извън общата целенасочена политика за здравето на нацията.


Към настоящия момент профилактичният преглед се третира като право, от което лицата могат да се възползват веднъж годишно и включва лабораторни изследвания на кръв и урина, анамнеза и пълен обективен статус, тест за рак на простатата при мъжете, преглед на момограф за рак на гърдата при жените и пр. При съмнение за риск от диабет, инфаркт, инсулт, сърдечно-съдови и злокачествени заболявания личният лекар може да назначи и консултации с лекар по профила на заболяването. Нещо повече, ако не направят профилактичния си преглед, пациентите могат да бъдат глобени от 50 до 100 лева, при повторно нарушение - от 100 до 200 лева. Правомощия да налагат тези санкции имат регионалните здравни инспекции към Министерството на здравеопазването.


Да сте чували за санкциониран неявил се? Не сте, защото няма!


А данните сочат, че само около 40 процента от здравноосигурените лица се явяват на профилактични прегледи.


Същевременно профилактичните прегледи са от изключително значение за ранната диагностика на заболяванията, което пък е ключ към правилното, навременно и евтино лечение. Това са последиците, от които всички ние имаме интерес - здрави сънародници, които бързо, леко и евтино да се върнат обратно в обществения живот. Вместо това се съгласяваме заболяванията да се откриват най-често във фаза, в която лечението е трудно, мъчително и твърде скъпо.


Време е човекът да бъде поставен в центъра на системата, създадена за него. Ще разберем, че това е така, с много прост тест, а именно като видим как реагира системата, ако липсва човекът в нея. Спира ли да работи, или продължава безпроблемно. В момента системата може да работи чудесно с човека и без него.


Точно такава система можем ли да си позволим обаче.


Мисля, че е време да изискаме от нормотворците да изменят правната уредба така, че


профилактичните прегледи да станат едновременно право и задължение за всяко здравноосигурено лице.


Задължението му ще се яви като дължим насрещен ангажимент спрямо всички, които формираме системата и нейния бюджет. В общ интерес е да се грижим тя не просто да работи, а да изискваме да работи така, че всеки от нас да е здрав.


В контекста на темата това ще рече, че системата трябва да предвиди за профилактичен преглед всеки осигурен конкретно, при това според мен два пъти годишно, а неявяването да води до невъзможност да продължи да работи без явяването му. Разбира се, можем да взаимстваме готови решения от старите държави членки, като планирани дати за всеки от нас, платен отпуск за деня на явяване, зелен коридор за профилактичните прегледи и изследвания, а при неявяване спиране на здравноосигурителни права, тежки глоби и пр.


Защо два пъти годишно? Защото според експертите профилактичните прегледи на около шест месеца, са относително подходящи за ранна диагностика.


Щяло да е много скъпо? Далеч под цената, дори несравнимо ниско спрямо това, която плащаме сега


по скъпи пътеки и клинични лечения за заболявания, открити в късна фаза.


Тази система, ако се сглоби да е добре работеща, може да бъде изключително подходяща и за други цели, а именно за откриване на следи от наркотични вещества или техни аналози. Налице е действаща правна уредба у нас, уреждаща реда, по който се установява употребата на наркотични вещества или техни аналози, която може да се синхронизира по перфектен начин за случаите, в които се правят профилактични прегледи на здравноосигурени лица, които са и шофьори. Става дума за Наредба № 1 от 19.07.2017 г. за реда за установяване концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози. В чл. 23 от наредбата е залегнало, че "при химико-токсикологичното лабораторно изследване за установяване употребата на наркотични вещества или техни аналози се анализират предоставените проби урина и кръв. Употребата се доказва чрез резултата от изследването на кръвната проба. При липса на проба урина изследването се извършва само с пробата кръв".


Известно е, че наркотичните вещества и техните аналози оставят следи дълго след употребата и доста след като е преминало въздействието им. Ето защо, ако в пакета на задължителния профилактичен преглед към лабораторното изследване на кръв и урина за общите заболявания се допълни и изследване за следи от наркотични вещества и техните аналози, само за онези, които са правоспособни за управление на МПС, може да се постигне висок ефект. Особено ако се предвидят и подходящи правни последици, като


отнемане на свидетелството за управление при неявяване, отказ да се предостави материал


или установен положителен резултат. Разбира се, механизмът не може да обвързва здравната система с допълнителна бумащина и процедури, поради което и тъй като този допълнителен тест се включва основно за нуждите на безопасността на движението по пътищата, данните относно неявяване, отказ или положителен резултат ще трябва да постъпват автоматично при компетентните органи (публично известно е, че само за дни беше разработено приложение за целите на епидемиологичната обстановка с междуинституционален подход, какъвто и тук е приложим).


Някой ще каже, че на шест месеца може и да не се хване следа. И ще е прав. Ако приемането е инцидентно и доста преди датата на изследването, да, следи може да не бъдат открити. Ако обаче приемането зачести, ако се стигне до зависимост, тогава няма да има мърдане. И тук е общият ни интерес. С констатирането първо ще бъде даден шанс на човека да се откъсне от зависимостта във все още ранен етап и отделно от това ще му бъде отнета възможността да бъде опасен за себе си и останалите по пътищата.


В обобщение, не става дума за нарочни профилактични прегледи за установяване единствено на следи от наркотични вещества и аналозите им.


Става дума за цялостна грижа за профилактика и ранно диагностиране на всеки от нас


като "задължителните" и сега профилактични прегледи да станат действително задължителни, а от материалът, който така или иначе даваме за лабораторни изследвания с цел диагностиране на общи заболявания, да се допълни за шофьорите и изследване за следи от наркотични вещества и аналозите им. Профилактичните прегледи да бъдат провеждани на шест месеца, по предварителен график, денят да е допълнителен платен отпуск, а неявяването, отказът да се даде материал или установен положителен резултат да води автоматично до отнемане на свидетелството за управление на МПС.


Тук правя уговорката, че предложената идея е далеч от претенциите да е единственият или най- добър вариант за справяне със ситуацията и съзнавам ясно, че е възможно същата да предизвика едно или друго възражение, отхвърляне или неодобрение. Въпреки това поставям същата на общественото внимание, водена от разбирането, че повишаване на санкциите и наказателната репресия не са в състояние да дадат достатъчно добър ефект. Следва да се търсят и намерят естествени, подходящи и ненатоварващи начини за мотивиране на всеки от нас да се придържа към общото разбиране за доброто.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK