Неравенството в материалните условия е най-голямата пречка пред обучението онлайн

Първата предпоставка за участие в онлайн обучение е наличието на достъп до интернет и това изглежда е пречка за много малък дял от учениците.

© Цветелина Белутова, Капитал

Първата предпоставка за участие в онлайн обучение е наличието на достъп до интернет и това изглежда е пречка за много малък дял от учениците.



Анализът е от седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика (ИПИ).


Много малко сфери останаха незасегнати от мерките, които целят ограничаването на разпространението на коронавируса; на почти всички се наложи да преформатират малко или много начина си на работа, за да се съобразят с новите условия. Несъмнено образователната система преживя един от най-значимите шокове и беше принудена в рамките на дни да пренесе целия образователен процес, от класната стая в интернет, къде - успешно, къде - не толкова. Успехът или провалът на този преход е предопределен от редица фактори - от цифровите умения на учителите и гъвкавостта на училищната управа, до техническата осигуреност на учениците и желанието на родителите да подпомагат обучението им в хода на извънредното положение.


Цифровите умения на учителите са първото необходимо условие за нормалното протичане на учебен процес от разстояние; ако такива липсват, дори и всички останали изисквания да са изпълнени, обучението от разстояние изглежда труднопостижимо. Данните от Международното изследване на ученето и преподаването (TALIS) на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие сочат, че




почти 1/5 от учителите в страната имат нужда от подобряване на цифровите си умения.


Силното застаряване на професията през последното десетилетие също не благоприятства за равнището на дигитална грамотност на учителите. Въпреки това анекдотичният поглед от провеждането на учебния процес в хода на кризата сочи, че учителите като цяло се справят, включително благодарение на помощта на учениците си. Трябва да имаме предвид и обстоятелството, че в общия случай основната промяна е в начина на преподаване на уроците - не можем да говорим нито за въвеждане на платформи за електронно обучение, нито за изпитване онлайн, които биха подложили на по-сериозно изпитание цифровите умения на преподавателите.


Начинът, по който училищата организират учебния процес от разстояние, също е от значение. Очевидна е липсата на организация за подобна ситуация, а кризата хвана повечето училища неподготвени. Затова няма единен, общоприет подход към виртуалния учебен процес - всяко училище, а често дори и отделните учители, избират предпочитания от тях инструмент за създаване на онлайн класна стая и поставяне на задачи. От своя страна, това означава, че липсват стандарти и унифициран подход към работата, а на учениците понякога се налага да работят едновременно с различни платформи. В идеалния случай училищата биха имали платформа за онлайн обучение, която използват по принцип за домашни, изпитвания и споделяне на учебни материали в хода на нормалната си работа. Настоящият извънреден режим на работа може да насочи много училища именно натам, особено ако моделът на обучение от разстояние се окаже успешен и работещ.


Най-голямата пречка пред преместването на образователния процес онлайн е


наличието на подходящи условия и ресурси в домакинствата на учениците.


Подробен поглед към тях ни дават данните от последното издание на PISA. Преди сме демонстрирали, че семейната среда и ресурсите са сред най-важните фактори, които предопределят постиженията на учениците, и по тази причина няма да се спираме подробно на връзката между тях; вместо това се фокусираме върху детайлния достъп до цифрови ресурси.


Първата предпоставка за участие в онлайн обучение е наличието на достъп до интернет и това изглежда е пречка за много малък дял от учениците, като в рамките на въпросника на PISA 2018 малко под 3% от тях заявяват, че не разполагат с такъв в дома си. Данните не влизат в детайли за скоростта и надеждността на достъпа, но, предвид качествената връзка с интернет в България, можем да допуснем, че това също е сравнително ограничен проблем. Далеч не по този начин обаче стоят нещата с достъпа до компютри, които могат да бъдат ползвани за учебна работа - такива липсват в домовете на 9% от децата (ако вземем предвид и тези, които не са отговорили, делът набъбва до 14%), което вече представлява сериозна пречка пред пълноценното им участие в образователния процес от разстояние. Докато присъствието в клас е възможно и с помощта на таблет или дори смартфон, то писането на домашни, изпитването и удобния достъп до други образователни ресурси изглеждат силно затруднени при липса на подходящ компютър. Това поставя поне всеки десети ученик в положение, в което трудно могат да участва пълноценно в обучението от разстояние, благодарение на липсата на чисто материални условия. В домакинствата, в които има поне един компютър обаче в почти всички случаи има поне 2 или повече; това от своя страна означава, че в обикновено нуждата от споделяне на техника в ситуация, в която всяко дете се нуждае от собствено устройство, за да учи онлайн, не би трябвало да е пречка.


При материалните условия се наблюдават и значителни разлики по етнос.


Тъй като PISA не съдържа етнически индикатор, за приближение се ползва употребата в домакинството на език, различен от официалния за страната. Докато в 8% от домакинствата, в които се говори български, няма компютър, то това е вярно за 18% от тези, в които основният език е друг (в българския случай, става дума най-вече за ромски и турски език). Към това можем да добавим и чувствително по-лошите условия за обучение вкъщи, особено в ромските домакинства - според последните данни от Изследването на доходите и условията на живот на НСИ в 44% от ромските и 12% от турските домакинства липсва подходящо пространство за учене и писане на домашни. С други думи, провеждането на онлайн обучение сред малцинствата, особено ромското, среща значително по-големи пречки от гледна точка на необходимите материални условия.


В контекста на образованието в дома отношението на родителите и участието им в обучението на учениците също става по-важно. При липсата на контакт на живо между учител и ученик, неизбежно, част от ролята на учителя пада и върху семейството. В последното PISA проучване обаче 17% от учениците са посочили, че родителите им по-скоро напълно не подкрепят и не участват обучението им; това е вярно за 23% от домакинствата, където се говори език, различен от българския. С други думи,


при почти 1/5 не може да се очаква помощ и подкрепа в семейството


за допълване на знанията и уменията тогава, когато онлайн преподаването не е достатъчно.


Тези проблеми обаче в никакъв случай не означават, че по-широкото застъпване както на обучение от разстояние, така и на по-честа употреба на онлайн ресурси и платформи за електронно образование в хода на обичайния образователен процес не са желателни. Тъкмо обратното - сегашната криза може да послужи за пример как те могат да бъдат въвеждани все по-широко, но вземайки предвид и ограниченията им. Няма съмнение, че по-широкото въвеждане на електронно образование ще е полезно - то може да разреши редица проблеми, например достъпа до качествено образование на учениците в отдалечените и географски изолирани населени места. За да е възможно това обаче, трябва първо да бъдат преодолени разликите в материалните условия на учениците и подготовката на учителите и училищата, за да се гарантира равнопоставеният достъп до онлайн обучение.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (38)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1836 Весело

    Ами...Сорос да подари по един таблет на всяко бедно дете! НалЕ е филантроп??
    А Бил Гейтс - по един лаптоп! 😃

    В Русия съм! В Русия съм!
  2. 2 Профил на Цайко
    Цайко
    Рейтинг: 1370 Неутрално

    Всеки римлянин, включително и този, който рови по кофите, има телефон с Интернет, какви ги дрънка този.

  3. 3 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4844 Неутрално

    До коментар [#1] от "Веселин Дечев":
    От какъв зор?! За да гледаш Первии канал и Соловьов,ами не!

    klimentm
  4. 4 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3397 Неутрално

    До коментар [#1] от "Веселин Дечев":


    До коментар [#2] от "Цайко":

    Ясно е написано че, таблет и телефон вършат работа само до някъде. Трябва си компютър.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  5. 5 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1401 Неутрално

    текущото образование е толкова далеч от дигитално, че няма накъде повече.

    частни уроци и сърцати баби заместват МОН до седми-осми клас, а после всичко е на самотек.

  6. 6 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4714 Неутрално

    Откриването на "топлата вода" продължава, без да се каже откровено истината: има категории български граждани които по бедност, липса на образование и всякакъв интерес към него, или просто като манталитет и нагласа не могат да участват пълноценно в учебния процес, незявисимо дали той е онлайн или с физическо присъствие в класната стая. Няма нужда от вариации на тема, освен ако не се върнете към концепцията за обучение на талантливите и надарените и осигурите достъп за тези от сегмента с добри интелектуални данни от бедни семейства, а не за цели страти от етноси които са вече над 30% от населението и ще растат.
    В спорта не търсите етнично представителство, нали, а гледате резултатите. Е?

  7. 7 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3397 Неутрално

    До коментар [#6] от "daskal1":

    Това изисква промяна на цялата образователна система плюс на отношението на обществото към образованието и работата като цяло, така че, човек само с основно образование да може добре да разбира писан текст, да смята добре основните функции и да има основна представа що е туй бг общество и основи на някакъв занаят. Гимназии, университети, техникуми —за хора, които наистина имат голямо желание.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  8. 8 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 2561 Неутрално

    Ами...Сорос да подари по един таблет на всяко бедно дете! НалЕ е филантроп??А Бил Гейтс - по един лаптоп! 😃
    —цитат от коментар 1 на Веселин Дечев


    Дрогарьо Дечев, нали развявате руски знамена и носите чудодейни икони на Путин. Не изпълняват ли желанията ви, та чакате от Сорос?

  9. 9 Профил на Dimitar Nekov
    Dimitar Nekov
    Рейтинг: 103 Неутрално

    Тоест най-големия проблем е НЕЗАИНТЕРЕСОВАНОСТТА на родителите на т.нар. "ромчета" !!! Това е истината. Дори училището да им купи лаптопи и таблети, след седмица ще си ги търси по заложните къщи наоколо. Те пък все едно когато имаше нормално училище, много учеха?
    Иначе кой каза, че не може да се пише домашно който работи с телефон? Да се напише на лист, да се снима с телефонът и да се изпрати на учителката - не може ли?

    И да - много учители са дигитално недостатъчно компетентни... но набързо се научиха като им се наложи !!!

  10. 10 Профил на Цайко
    Цайко
    Рейтинг: 1370 Неутрално




    До коментар [#1] от "Веселин Дечев":До коментар [#2] от "Цайко":Ясно е написано че, таблет и телефон вършат работа само до някъде. Трябва си компютър.
    —цитат от коментар 4 на DDR


    И таблет върши работа за целта.

  11. 11 Профил на Nemain
    Nemain
    Рейтинг: 78 Неутрално

    До коментар [#6] от "daskal1":Това изисква промяна на цялата образователна система плюс на отношението на обществото към образованието и работата като цяло, така че, човек само с основно образование да може добре да разбира писан текст, да смята добре основните функции и да има основна представа що е туй бг общество и основи на някакъв занаят. Гимназии, университети, техникуми —за хора, които наистина имат голямо желание.
    —цитат от коментар 7 на DDR




    ++++
    Проблемът не от вчера или днес и далеч не е в липсата на лаптопи.
    Наблюденията ми са, че цари пълна анархия, особено в по-горните класове - я се появят на училище, я не, пък ако се появят, клечат в двора. Ясно е, че няма как само децата да са виновни, образователната система бъка от недоразумения и излишен материал на фона на неграмотността на клечащите в двора. Нужна е коренна промяна. Що се отнася до мангустите - на тях не им се учи, няма да им се учи ако ще и даскала на челна стойка да седи. Що да учат, като Германия дава помощи. Гадното е, че процентът им нараства.

  12. 12 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3397 Неутрално

    До коментар [#1] от "Веселин Дечев":До коментар [#2] от "Цайко":Ясно е написано че, таблет и телефон вършат работа само до някъде. Трябва си компютър.
    —цитат от коментар 4 на DDR


    И таблет върши работа за целта.
    —цитат от коментар 10 на Цайко


    Направете следният опит - накарайте детето си или внучето си или някое роднинско/съседско дете да приготви на таблет домашните си задачи и да ги изпрати после на учителката.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  13. 13
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  14. 14 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 4095 Неутрално

    "С други думи, провеждането на онлайн обучение сред малцинствата, особено ромското, среща значително по-големи пречки от гледна точка на необходимите материални условия."

    Ако се ръководим от глупостите в текста(голяма трагедия), монтираш ли на един циганин high end workstation, образователният ценз на катуна ще рипне драстично?
    По-склонен съм да смятам, че мангустите ще го ползват за да гледат чалга, 4К порно и видеа от сорта, как да отворя лек автомобил без ключ, докато съучениците им от нециганско потекло провеждат с учебен процес!

    I Want To Believe
  15. 15
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  16. 16 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2368 Неутрално

    До коментар [#1] от "Веселин Дечев":До коментар [#2] от "Цайко":Ясно е написано че, таблет и телефон вършат работа само до някъде. Трябва си компютър.
    —цитат от коментар 4 на DDR


    И не само компютър, но и малко от малко приличен дом и условия. На всяко циганче ( и въобще дете от много бедно семейство) да му окачиш на врата по един компютър, ако е гладно и на студено, ако са по няколко човека в стая, в различни възрасти, с различни интереси и занимания, пак резултата няма да е добър.
    Дори си мисля, че става дума за доста повече деца от посочените 1/5.

  17. 17 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1836 Весело

    До коментар [#13] от "unknown artist":

    "Що чакаш от Сорос да дарява ? Пеевски да не е умрел ?"

    Той никога не е твърдял, че е филантроп!
    Който твърди - да (се) доказва!

    В Русия съм! В Русия съм!
  18. 18 Профил на olexander
    olexander
    Рейтинг: 1407 Весело

    Аха... 18% от ромските домакинства нямали достъп до интернет и за това немогат да учат онлайн...
    Щото до онзи ден (както се казва), се изтрепваха (както се казва) да учат офлайн (както се казва).

    Е, сигурно има единични случай, в които горното е вярно.

    Победителите първо печелят, а след това отиват на война; победените първо отиват на война, а след това търсят начин да я спечелят.
  19. 19 Профил на Darcas
    Darcas
    Рейтинг: 1166 Неутрално

    Какъв е проблемът държавата да даде ваучери за таблети на семействата, които нямат възможност да си ги купят.

    Фобиите и филиите са признак на ниско самочувствие и слугинаж
  20. 20 Профил на Santos
    Santos
    Рейтинг: 1234 Весело

    Цигане питало баща си:
    - Тате, тате, какво е това - демокрация?
    - Това е когато българите работят, а ние циганите получаваме помощи и се ползваме от всички благини, без нищо да плащаме - отвърнал бащата.
    - Ами те не се ли сърдят българите? - попитало цигането.
    - А бе сърдят се, ама това вече е расизъм.

  21. 21 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1422 Неутрално

    Ами много ясно,че нямат компютри циганите като си дават парите за други неща.Циганките са окичени със злато .

  22. 22 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8531 Неутрално

    До коментар [#1] от "Веселин Дечев":

    Когато става дума за пари, все Сорос ви е в устата.

  23. 23 Профил на schwimmwagen
    schwimmwagen
    Рейтинг: 1394 Неутрално

    Аз ромски език Виндоус да поддържа не съм виждал. Съответно ромчетата ще бъдат тежко дискриминирани , няма да могат да учат на любим майчин език. Вайй - после Страсбург, дела и разбира се - статии.

    "...Thereafter the man-loving God who arranges everything, and who did not abandon man without an intellect, sent unto him Saint Constantine the Philosopher, called Cyril, a righteous and truth-loving man, and he created for them thirty-eight letters..."
  24. 24 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1418 Любопитно

    1. "Данните от Международното изследване на ученето и преподаването (TALIS) на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие сочат, че почти 1/5 от учителите в страната имат нужда от подобряване на цифровите си умения."

    Може и да е вярно, но кога е правено изследването?

    2. "Най-голямата пречка пред преместването на образователния процес онлайн е
    наличието на подходящи условия и ресурси в домакинствата на учениците."

    Не НАЛИЧИЕТО, а ЛИПСАТА на подходящи условия! Пишете на български....

    3. "Докато в 8% от домакинствата, в които се говори български, няма компютър, то това е вярно за 18% от тези, в които основният език е друг (в българския случай, става дума най-вече за ромски и турски език)."

    Един от учениците ми не се включваше в дистанционното обучение повече от месец... Нямал телефон, компа му бил счупен и т.н..... Когато се включи, камерата на телефона показа телевизор колкото кухненско шкафче - поне 2 метра дължина..... Като го заподпитвах се оказа, че лаптопа е неизползваем, щото е вързан за телевизора, а там са филмите и музиката... Та, въпрос на приоритети....

    4. "За да е възможно това обаче, трябва първо да бъдат преодолени разликите в материалните условия на учениците и подготовката на учителите и училищата, за да се гарантира равнопоставеният достъп до онлайн обучение."
    За подготовката на учителите разбирам, за окомплектоване на училищата - също, но преодоляването на разликите в материалните условия...? Насила? Ще се раздава техника? Кой? С какви пари? Как ще се ползва тази техника, ако няма мотивация?

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  25. 25 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 789 Неутрално

    До коментар [#2] от "Цайко":

    Не е достатъчно, Цайс, ако ти се наложи да предаваш математика пр. в шести клас, ще разбереш, че дрънкалото си ти. А за по-горните класове да не говорим.

  26. 26 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1418 Любопитно

    Какъв е проблемът държавата да даде ваучери за таблети на семействата, които нямат възможност да си ги купят.
    —цитат от коментар 19 на Darcas


    Таблети ли продаваш?
    И защо само за тези, които нямат възможност?
    Защо нямат възможност?
    Парите за ваучери откъде?
    От Държавата?
    Кой ги дава на държавата?
    Тези които нямат или тези които имат?
    Защо имат?
    Защо за тях да няма?
    Аааа, защото ОТ ВСЕКИ СПОРЕД ВЪЗМОЖНОСТИТЕ, НА ВСЕКИ СПОРЕД ПОТРЕБНОСТИТЕ?

    НЪЦКИ!!!

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  27. 27 Профил на Цайко
    Цайко
    Рейтинг: 1370 Неутрално

    До коментар [#2] от "Цайко":Не е достатъчно, Цайс, ако ти се наложи да предаваш математика пр. в шести клас, ще разбереш, че дрънкалото си ти. А за по-горните класове да не говорим.
    —цитат от коментар 25 на man_un

    Гледам, че компетентно се изказваш. Имаш деца или си преподавател, ако може да уточниш.

  28. 28 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2932 Любопитно

    До коментар [#10] от "Цайко":

    “И таблет върши работа за целта.”

    С каква суеверна платформа, с каква операционна система и с колко памет?
    Щото, Майкрософт предлага безплатно за ученици офиса си, но на таблет/телефон-андроид никога няма да подкарате Access (по информационно обучение), дори и Excel ще е проблем.
    Не е просто “снимане” на домашното и “споделяне на снимки”. Обучението винаги е колективна дейност, най-малкото да има съравнование.

  29. 29 Профил на Цайко
    Цайко
    Рейтинг: 1370 Неутрално

    До коментар [#28] от "wanderer":

    Майкрософт тиймс си има приложение за Андроид и си работи екстра. Всички деца от класа са едновременно на линия. В кой клас започват да учат Excel, че моите са малки и не са го докарали до него.

  30. 30 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1828 Неутрално

    Не винете само циганите, защото не е честно.
    Преди 11 (единадесет) години се усвояваха едни пари, които имаше възможност да се разпределят за таблети за децата и училищно съдържание в цифрови форми, ноооо още тогава издателствата победиха.
    Същите тези издателства (етнически български) не позволяват толкова години да се развие подобен модел.
    Дори не се оплаквам от тоновете учебници, които разнасях...

  31. 31 Профил на Пламен  Данаилов
    Пламен Данаилов
    Рейтинг: 723 Неутрално

    Не бива да се очакват чудеса за няколко дни. Здравната каса от 2000г. досега колко пари похарчи и няма електронен регистър на здравноосигурените. Нямаме електронно правителство, тоол системата погълна стотици милиони и пак има фалове. НАП я хакнаха, системите на КАТ, МВР, Митници забиват често... Сега да искаме от учителите за няколко дни без никакви пари и техника, никакво предварително обучение, със собствени най-вече компютри - техни и на децата, да започнат дистанционно обучение на ниво е доста наивно.

  32. 32 Профил на Пламен  Данаилов
    Пламен Данаилов
    Рейтинг: 723 Неутрално

    Да не говорим, че много от учителите са на пенсионна или близо до тая възраст. Има учители по БЕЛ, география, история и др. които като хуманитари са далеч от компютърните умения. Дистанционно обучение никой не е учил в университета. Въпреки това се справиха и то не благодарение на децата както пише автора. Майкрософт тийм дава равни права на всички участници и учителят лесно бива заглушен или изхвърлен от някои "дечица". Да не говорим как се включват от кревата и пак заспиват. Повечето са с телефони и това не е толкова удобно като десктоп компютър или лаптоп. Има семейства с 2-3 деца и един компютър... Много са проблемите.

  33. 33 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2932 Неутрално

    До коментар [#29] от "Цайко":

    В 9-ти - електронни таблици (не е задължително да е Excel);
    В 10-ти - база-данни.
    На таблета с Андроид не успях да “шерна” проект по история на Powerpoint. Може грешката да е у мен - не съм ИТ специалист.

  34. 34 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2932 Весело

    До коментар [#32] от "Пламен Данаилов":

    “Има семейства с 2-3 деца и един компютър...”
    То и да има повече компютри, всеки (home-office работещите) като е окупирал по една стая ... и някой требе да работи от терасата или тоалетната.

  35. 35 Профил на Цайко
    Цайко
    Рейтинг: 1370 Неутрално

    До коментар [#33] от "wanderer":

    Аха, ясно. При нас няма проблем, защото сме малки и нямаме такива високи изисквания към софтуера и Андроид върши работа. Както и да е, но момчето, написало статията си говори малко на едро.

  36. 36 Профил на Quo Vadis?
    Quo Vadis?
    Рейтинг: 1012 Любопитно

    А не е ли по добре да се копират нещата от работешите места. Всяко дете, получава таблет от училише конфигуриран за съответното онлине обучение. Подобна конфигурация може да се напшрави в рамките на 200-250$. Просто трябва да се мисли ... ама това не е силата на калинките в МОН

  37. 37 Профил на Пламен  Данаилов
    Пламен Данаилов
    Рейтинг: 723 Неутрално

    До коментар [#36] от "Quo Vadis?":
    Един милион таблети по 200 долара са 350 милиона лева. Това са цели два Ф-16.

  38. 38 Профил на Landlord
    Landlord
    Рейтинг: 432 Неутрално

    Базов интернет около 10 лв на месец. Нов лаптоп нисък клас - около 400-500 лева. Компътърна конфигурация на старо около 150 лв. За какви материални пречки говорим, или намираме оправдание за паразитиращата част от населението в България, да продължава да паразитира?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK