Не, съветската армия не освободи Източна Европа

Не, съветската армия не освободи Източна Европа

© Юлия Лазарова



Саможертвата на съветските войници във войната срещу нацистка Германия заслужава респект, но паметниците на съветски танкове просто не могат да бъдат паметници на освобождението, пише Иван Кръстев в това есе, публикувано от "Дойче веле".


Поколението, изживяло лично Втората световна война, постепенно си отива, а в резултат от това избледняват и споделените спомени за нея. Заедно с тях избледнява и убеждението, че войната е част от европейското минало, но не и от европейското бъдеще. През май миналата година Европейският съвет за външна политика проведе допитване с въпроса дали през следващите 10-20 години е възможна война между европейски държави. Оказа се, че такава опасност най-често виждат младите хора във възрастовата група 18-24 години. А това навежда на мисълта, че следвоенният европейски свят си е отишъл още преди идването на коронавируса.


"Навярно ние никога не се учим от историята, просто защото се страхуваме, че ако можехме да си представим реалността на войната и нейните последици, щяхме да престанем да вярваме и в бога, и в хората около нас", пише американският поет Чарлз Симик.


Думата "освобождение"




75 години след края на Втората световна война в европейските столици няма да има големи юбилейни чествания - заради COVID-19. Но не е само коронавирусът - Европа е заразена и с вируса на историческия ревизионизъм. Защото в Русия и в няколко източноевропейски страни днес наблюдаваме как спомените за войната се превръщат в оръжие. А да отхвърляш официалното правителствено тълкуване на войната се превръща в престъпление.


Всички знаем, че истината е винаги първата жертва на всяка война. А във войните за историческата памет първата жертва е комплексността. Както Русия, така и няколкото източноевропейски страни изглеждат твърде зле в пропагандната битка за Втората световна война.


Според официалния разказ на Кремъл, всеки, който възразява срещу съветската окупация на Източна Европа след 1945, е чисто и просто фашист. А всяка критика срещу политиката на Сталин е умишлен опит да се омаловажи решаващата роля на Червената армия за победата над Хитлер. В част от Източна Европа отговарят на Русия "по огледален начин": всеки, който се е борил срещу Съветския съюз, включително и съюзниците на нацистите, се разглежда като герой. Историята обаче е много по-комплексна. А да отдадеш дължимото на комплексността не означава, че двете страни в тази война са еднакво криви във вижданията си за историческата памет. Кремъл има пълно право да настоява, че всички трябва да признаят саможертвата на съветските хора. Именно на съветските, а не на руските. Защото в битката срещу Хитлер загинаха милиони украинци, грузинци и средноазиатци. А в Беларус всеки трети човек не доживя края на войната.


Войните обикновено са битки за територия. Войните за паметта обаче са битки за значението на думите. Сегашните войни на паметта между Русия и Украйна, Русия и Полша и Русия и Чехия са именно войни за значението на една дума - думата "освобождение".


През 1985 година тогавашният германски президент Рихард фон Вайцзекер направи исторически жест, като обяви 8 май за Ден на освобождението. На своите сънародници той каза следното: Вярно е, че германците изстрадаха много по време на войната, а след нея претърпяха несправедливости. В същото време обаче те нямат право да се смятат за жертви, защото носят отговорността за огромните страдания на други хора и за избиването на евреите. И тъкмо поради това трябва да смятат края на войната за освобождение - защото Германия изгуби войната, но спечели свободата си. А в крайна сметка свободата е много по-важна от победата.


Тъкмо този германски урок обаче в Кремъл не разбират и до ден-днешен. Защото за източноевропейците 8 май и краят на войната не означават освобождение. Съветската армия пристигна при тях като победител над нацистка Германия, но не освободи страните им.


Паметниците на съветски танкове не могат да бъдат паметници на освобождението


Владимир Путин отказва да приеме факта, че милионите съветски хора, загинали в битките за изтласкване на нацистите от Източна Европа, не дават на Москва правото да решава кога източноевропейските държави да празнуват освобождението си. Саможертвата на съветските войници заслужава респект, а всеки опит да се омаловажи ролята на Съветския съюз за победата срещу Хитлер е равносилен на исторически ревизионизъм, но паметниците на съветски маршали и танкове не могат да бъдат паметници на освобождението - просто защото източноевропейските общества не ги смятат за такива.


40 години след края на войната не Съюзниците, а германският президент обяви 8 май за Ден на освобождението. Тъй че не друг, а самите източноевропейци са онези, които решават кога точно е денят на тяхното освобождение.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
Коментари (522)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4661 Неутрално

    Другарю Кръстев, вие гледахте ли вчера парадчето във военното училище и видяхте ли танкът до трибуната - Т-34 !
    Какво повече да говорим !?!?!?
    Гарантирано от ГЕРБ !!! и патреотарино министър !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  3. 3 Профил на Staro-nov Dnevnikar
    Staro-nov Dnevnikar
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Така е, германците сами и без сражения си отидоха од Киев, Минск, Варшава, Будимпща, Белград, Прага и Виена!

  4. 4 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3749 Весело

    Разбира се че не я освободи,някой беше казал че разликата м/у Сталин и Хитлер е само в дължината на мустаците и нищо друго!

    klimentm
  5. 5 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4835 Неутрално

    Руснаците нямат дори един военен загинал в България от военни действия, НИТО ЕДИН. Това което те са направили е ОКУПАЦИЯ НА БЪЛГАРИЯ. Това е факт който никой не може да промени. Тези паметници на "загиналите" военни, са паметници които са наложени със сила на България.
    Аз не знам никъде по света да има паметници на загиналите от алкохол. 99% от Руснаците починали в България са такива.

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  6. 6 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 3138 Любопитно

    Смислена и точна като фактология статия...За тези които могат да четат!

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !И не храня руски тролове...
  7. 7 Профил на angeles
    angeles
    Рейтинг: 1352 Неутрално

    На война ,като на война! Всеки си освободи пространство за влияние! Просто някои издърпаха късите клечки!

  8. 8 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4661 Неутрално

    До коментар [#5] от "padrino":

    Кога е започнала окупацията ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  9. 9
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  10. 10 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 2437 Неутрално

    Относно България е още повече вярно. Преди 1944 България е независимима страна, след 09.09.1944 е васална държава.

  11. 11 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4661 Неутрално

    До коментар [#7] от "angeles":

    По скоро една салфетка в Ялта.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  12. 12 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 1310 Весело

    Добре че не е засегнал "освобождението" на България :)

  13. 13 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1402 Неутрално

    "Кремъл има пълно право да настоява, че всички трябва да признаят саможертвата на съветските хора. Именно на съветските, а не на руските. Защото в битката срещу Хитлер загинаха милиони украинци, грузинци и средноазиатци. А в Беларус всеки трети човек не доживя края на войната."

    Айде сега глупости. Каква сможертва, кви пет лева бе, другарю Кръстев? Знаете ли какво означава заградителен отряд? А случайно да знаете как Жуков е почиствал минни полета? Тази" саможертва" е поредното престъпление на комунистичаеска Русия. Комплексност дрън дрън.

  14. 14 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2532 Любопитно

    Балканите са ги освободиле югословенските и гръцките партизане. Прага са си я освободиле чехите сами с майското въстание (5—8.май ). За останалете —нека победят по добрите историци 😉

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  15. 15 Профил на Santos
    Santos
    Рейтинг: 945 Весело

    Естествено, че съветската армия не освободи Източна Европа! Тя просто я прибави към сферата на индиректно управление на СССР, нещо като протекторат, служещ и за суровинен придатък на съветската империя! Впрочем, всички видяха как свърши това! От един огромен СССР и „социалистически лагер“ с всичките му там СИВ и Варшавски договор, без да пукне пушка и без някой да влиза в съветските територии, остана само една Русия – без всичките си републики, без СИВ и без Варшавски договор! И то защо? Защото някои таваришчи разбраха, че може и да си директор на огромен завод, ама няма как да го завещаеш на децата и внуците си! Така че бързо забравиха теориите на комунизЪма и преминаха към практиките на капитализЪма, както казваше нашия незабравим Тато Кратуньо!

  16. 16 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 3138 Любопитно

    Нещото на снимката е подигравка към всички българи....и мястото му е в музей!Или още по-добре ..на влака и в Расия!Да му радват!

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !И не храня руски тролове...
  17. 17 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4661 Разстроено

    До коментар [#10] от "Doge":

    Но пък сега е много свободна. Нали така ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  18. 18 Профил на Staro-nov Dnevnikar
    Staro-nov Dnevnikar
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#5] от "padrino":


    "Руснаците нямат дори един военен загинал в България от военни действия, НИТО ЕДИН. Това което те са направили е ОКУПАЦИЯ НА БЪЛГАРИЯ"

    Добре, а къде беше войската на Царство България да даде поне една битка с окупатора? Да не би и военните заедно с народа торжествено и с егзалтация посрещнаха окупаторите че хиляди снимки такова нещо казват.

  19. 19 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 574 Весело

    Правилно! Борбата с комунизма и съветската заплаха трябва да продължи до победен край!
    Не може да остгавяме на Бате и на Фъндъкова да ни пазят от комунистите!
    Затова подкрепям днешното предложение на кмета на Лозенец - г-н Комитата, да се преименува бул. Граф Игнатиев на бул. Самоковски (в чест на г-жа Фъндъкова) и да се демонтират скулптурите и барелефите на моста на кръстовището граф Игнатиев - Евлоги Георгиев!
    Така трябва да мисли всеки демократично ориентиран гражданин от гражданското общество!!!

    Бог да благослови Америка за България!
  20. 20 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4835 Неутрално

    До коментар [#5] от "padrino":Кога е започнала окупацията ?
    —цитат от коментар 8 на КМЕТ В СЯНКА


    09.09.1944, до тогава България е била суверенна държава с Немско и Френско влияние, но СУВЕРЕННА. След това всички знаем какво стана и за съжаление продължава до ден днешен. Ако ти не го виждаш си сляп или на заплата към Руското посолство.

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  21. 21 Профил на К2
    К2
    Рейтинг: 2598 Неутрално

    Руската пропаганда трудно може да обясни защо тези които не искат русия да се разпорежда в страните им са фашисти.
    Даже много от нашите русофили не знаят , че първата въоръжена съпротива против СССР е в България. Това са така наречените Горяни.

    SHADOWS of SOFIA
  22. 22
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  23. 23 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 1802 Неутрално

    До коментар [#5] от "padrino":Кога е започнала окупацията ?
    —цитат от коментар 8 на КМЕТ В СЯНКА


    От 03.03.1878 г и още не е завършила, Бай Тотьо.

  24. 24 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 2904 Неутрално

    "но паметниците на съветски маршали и танкове не могат да бъдат паметници на освобождението - просто защото източноевропейските общества не ги смятат за такива."

    Камо ли построени по заповед паметници на поробителите, които върнаха назад поробените народи по съветски тертип!
    Руснаците като цяло не могат да разберат колко са изостанали от културно развитите народи!

  25. 25 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 2437 Неутрално

    До коментар [#17] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Абсолютно свододна е да. Кое не ни е свободното? Имаме жителство, кльонове с немски овчарки и се стреля на месо? Или може да водим независима външна политика?

  26. 26
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  27. 27 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 2437 Неутрално

    До коментар [#17] от "КМЕТ В СЯНКА":Кмете, Фнимавай! Петолъчката на челото ти започва да прозира под синия грим!
    —цитат от коментар 26 на todor._89


    Той никога не го е крил, че е позитановец.

  28. 28 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2904 Любопитно

    "избледняват и споделените спомени за нея" - ако наистина можем да си представим реалността на войната и последиците от нея... Но, щом дори паметниците не го правят, явно и спомени няма. Паметниците са да напомнят, а КОЙто може се сеща защо са, но не конюнктурно, а винаги. Римските паметници, колкото и да са рушени още означават нещо, от която и да е война, поне в Европа, също, само разликите, с които хората ги характеризират не са от полза, защото ТЕ са заради конкретни събития, а няма как да се върнем във времето и да изживеем тогавашната реалност. Сега е лесно и за нЕкой от полза да се разглеждат от дистанция. Думите наистина отлитат, написаното остава, но с какво пречат паметниците!?

    Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
  29. 29
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  30. 30 Профил на Staro-nov Dnevnikar
    Staro-nov Dnevnikar
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Въпрос с повишена трудност за почитателите на псевдо-историята - Като Райха и СССР заедно нападнали Полша, защо западните сили обявиха война само на Райха а не и на СССР?

  31. 31 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 2437 Неутрално

    До коментар [#17] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Сега е момента да се аргументираш, защо България не е сводобна страна? Кое ни е забранено?

  32. 32
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  33. 33 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1086 Неутрално

    До коментар [#3] от "Staro-nov Dnevnikar":


    Така е, германците сами и без сражения си отидоха од Киев, Минск, Варшава, Будимпща, Белград, Прага и Виена!
    —цитат от коментар 3 на Staro-nov Dnevnikar


    Така е, Киев, Минск, Варшава и Прага станаха свободни и щастливи след като Съветската армия прогони немците....мноооого свободни и щастливи. Даже се наложи да изградят телени заграждения по границите за да не нахлуят там тълпи от несвободни европейци...

  34. 34 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4207 Весело

    На война ,като на война! Всеки си освободи пространство за влияние! Просто някои издърпаха късите клечки!
    —цитат от коментар 7 на angeles


    Затова няма да ревете когато предстои да я дръпнете
    късата клечка сега
    И пространство за влияние ще отстъпите на Китай в Сибир
    И Крим ще освободите
    И хватката на бившите си колонии от СССР и СИВ ще махнете
    Защото ПО-КЪСА КЛЕЧКА от комбинацията на
    НЕКАДЪРНО ЧИкистко РЪКОВОДСТВО и НИСКИ ЦЕНИ НА ВЪГЛЕВОДОРОДИТЕ
    Н Я М А

  35. 35 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4661 Разстроено

    До коментар [#16] от "Willy Messerschmitt":

    Виж снимките тук и коментирай. От вчера са !
    http://www.focus-news.net/news/0000/00/00/2771280/

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  36. 36 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 2437 Неутрално

    До коментар [#30] от "Staro-nov Dnevnikar":

    Защото райха обяви война на западните сили, не СССР.

  37. 37 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4661 Разстроено

    До коментар [#20] от "padrino":

    Нещо не си чел история татенц.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  38. 38 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1298 Любопитно

    До коментар [#13] от "George Svinarov":

    Я накарай някой да работи по 12-16 часови смени и да ходи на фронта и така 4 години
    Така са искали така са направили, но зука възниква въпроса как може да има такава готовност за саможертва защото 1 световна показа че като не искат не воюват

  39. 39 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 3138 Любопитно

    До коментар [#20] от "padrino":

    Много сте прав но окупацията започва на 5.09.1944 когато СССР обявява бойна на България!!!!!И войските на Трети Украински фронт тук се водят "окуациони"!Нищо че на шумкарските чеда това им обягва....

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !И не храня руски тролове...
  40. 40 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3749 Весело

    До коментар [#29] от "terminal velocity":

    Комунистите не 'взехте' власта другарьо тя ви беше поднесена на тепсия от Дамян Велчев и Кимон Георгиев чак след това се осмелихте да покажете нос!

    klimentm
  41. 41 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 1918 Неутрално

    Гадните фашисти как изопачават историята...
    Как не ви е срам бе?... то бива лъжи, бива... ама това вашето на нищо не прилича...
    Не ви ли срам? Сега щяхте да знаете всички немски, да карате мерцедеси и да имате стандарта на Германия... това ли искахте?...
    А ето дойде СеСеСеРе и карахте Масквичи, живеехте в панелки... Убиваха ви в концлагери, на границата имаше телена ограда, правителството беше марионетно...

    Анатема на комунизма!
  42. 42 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4285 Весело

    До коментар [#4] от "klimentm":

    Хитлер не беше ли вегетарианец?

  43. 43 Профил на blagoj
    blagoj
    Рейтинг: 1300 Неутрално

    Дълго се чудих се защо руснаците толкова упорито искат да ги наричат освободители. Отговора дойде, когато прочетох дописка на големия познавач на руската душа - Фьодор Михайлович Достоевски от времето на руско-турската война.
    Всички знаем какво означава свободен и освободен, но бях изумен когато разбрах какво значи за руснаците това.
    Ето текста дословно:
    "А Болгария — это ведь дома. Мы их освобождать пришли, значит, всё равно что к себе пришли, они наши. У него там сад и имение, так ведь это имение всё равно что мое....всё же он должен чувствовать и навеки быть благодарным, потому что раз я к нему вошел,— всё, что у него есть, это всё равно, что я ему подарил. Отнял у его угнетателя турка, а ему возвратил. Должен же он понимать это."
    Забележителен парадокс, обясняващ "широтата" на руската душа - не случайно книгите на Достоевски са любимо четиво на професионалните психолози.

  44. 44 Профил на К2
    К2
    Рейтинг: 2598 Неутрално

    До коментар [#20] от "padrino":Много сте прав но окупацията започва на 5.09.1944 когато СССР обявява бойна на България!!!!!И войските на Трети Украински фронт тук се водят "окуациони"!Нищо че на шумкарските чеда това им обягва....
    —цитат от коментар 39 на Willy Messerschmitt


    Чиста окупация. Не им убягва , не смеят да признаят. Знаят , че е уморително да спорят с факти.

    SHADOWS of SOFIA
  45. 45
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  46. 46 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1402 Неутрално

    До коментар [#30] от "Staro-nov Dnevnikar":

    "Въпрос с повишена трудност за почитателите на псевдо-историята - Като Райха и СССР заедно нападнали Полша, защо западните сили обявиха война само на Райха а не и на СССР?"

    Нали каза, че СССР не е нападал Полша бе, лъжец. И кий, кога и къде твърди, че Райха и СССР ЗАЕДНО са нападнали Полша? СССР влиза в полша 2 седмици след въпросното обявяване на война. Или копи пейст на опорката от другата статия? Ехх душички тролски.

  47. 47 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4285 Весело

    До коментар [#41] от "anonim440":

    Хм, те още с бившата Изочна Германия (ГДР) не могат да се оправят, ти за България и "мерцедеси". Ами то и при соца някои се возеха на тях :-)

  48. 48 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4661 Разстроено

    До коментар [#39] от "Willy Messerschmitt":

    Нещо за Съюзническата комисия чувал ли си дедин?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  49. 49 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 1962 Весело

    Да, при Хитлер тези държави бяха свободни.
    Свободно избиваха или депортираха евреите, свободно си живееха в диктатура, а младежите свободно се пращаха да воюват за интересите на Хитлер.
    Иваннееее.....

  50. 50 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3749 Весело

    До коментар [#42] от "daskal1":

    И художник май?

    klimentm
  51. 51 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4661 Разстроено

    До коментар [#40] от "klimentm":

    Прочети кой е Петър Илиев.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  52. 52 Профил на margin call
    margin call
    Рейтинг: 225 Любопитно

    "...но паметниците на съветски маршали и танкове не могат да бъдат паметници на освобождението - просто защото източноевропейските общества не ги смятат за такива."

    Дали? Проведете референдуми..., да видим?

  53. 53 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2716 Неутрално

    До коментар [#5] от "padrino":

    ето тук има костница на загинали от нещо руснаци, путин я е снимал :)
    https://goo.gl/maps/CazLuXDrdpGCpNSE9

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  54. 54 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1728 Неутрално

    До коментар [#22] от "dejmos":

    "Много ми е интересно ...тази ПЛЕАДА макопродавци , какво ще кажат на ГРОБА на баща и дядо. Може и истината ....аз ви предадох и продадох. Отврат..."

    Споко! Ще се задавиш....

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  55. 55 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1402 Неутрално

    До коментар [#38] от "1001":

    "Я накарай някой да работи по 12-16 часови смени и да ходи на фронта и така 4 години
    Така са искали така са направили, но зука възниква въпроса как може да има такава готовност за саможертва защото 1 световна показа че като не искат не воюват"

    Не разбрах.
    Твърдиш, че войниците от съввтската армия са работили по 12 часа между битките ли?
    Или, че комунистическите държави се работеше по стахановски?
    Или, че насилственото хвърляне в минното поле под угрозата на автомата на чекиста зад теб е саможертва?
    Което и да е от трите, не е вярно.

  56. 56
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  57. 57 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2716 Неутрално

    До коментар [#41] от "anonim440":

    ние по турско сме си говорили български, какъв немски те гони

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  58. 58 Профил на rdb41527334
    rdb41527334
    Рейтинг: 629 Неутрално

    Руската хибридна война се е засилила много напоследък. Забелязвате ли как обикновени хора ви заливат с фалшиви новини в Фшйсбук ? Глупавите промити позъци споделят всякакви глупусти без да се замислят. Ето с това е най страшна хибридната война на Кремъл. Опростачване на народа и промиване на мозъци. ОТВРАТ. Всеки патриот трябва да се бори с хирбидната война. Обеснявайте на наивниците в какви глупусти и конспирации вярват. И скрийте личната карта на баба си като дойдат избори

  59. 59 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3749 Весело

    До коментар [#40] от "klimentm":Прочети кой е Петър Илиев.
    —цитат от коментар 51 на КМЕТ В СЯНКА


    "Единственият действуващ офицер от участницте в Деветосептемврийския преврат който преди 9 септември 1944 г. е член на БКП. Взема участие в Деветосептемврийския преврат през 1944 г"

    Само един?! Много малко!

    klimentm
  60. 60 Профил на faraon
    faraon
    Рейтинг: 542 Неутрално

    СССР не трябваше да прогони Хитлер от Източна Европа. Направи капитална грешка като стигна до Берлин, за което бе пожертван живота на над 1 милион руски войници.
    В живота всеки трябва да отговаря за себе си, сам да се справя с възникналите проблеми, а народите да отговарят за грешките на техните политици.

  61. 61 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4661 Весело

    До коментар [#58] от "rdb41527334":

    Май е точно обратното ако съдим по ФАКТИТЕ !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  62. 62
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  63. 63 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4661 Весело

    До коментар [#59] от "klimentm":

    Продължавай. Интересно и поучително е !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  64. 64 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4285 Весело

    До коментар [#50] от "klimentm":

    Видя ли?! Няма никакъв опит в обири на банки :-)

  65. 65 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3053 Разстроено

    45 години съветска окупация. И в наследство, 30 години противна руска вата, мутри, чалга и агитпропи, които могат само да си отварят кречеталата по заповед на Кремъл!

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  66. 66
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  67. 67 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4285 Весело

    До коментар [#7] от "angeles":

    Има една шеговита философска интерпретация на "Shit happens" от различните религии. Та, католиците били на мнение, че "If shit happens, you deserve it!"

  68. 68
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  69. 69
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  70. 70 Профил на ivangabrovo
    ivangabrovo
    Рейтинг: 553 Неутрално

    Общо взето смислена статия на г-н Кръстев.
    Някои уточнения:
    - Г-н Кръстев пише за "съветски хора" /предполагам заради родителско влияние/. По-точното е съветски граждани - дори и в Русия днес понятието "съветски хора" е натоварено с твърде много противоречия.
    - Г-н кръстев твърди "Европа е заразена от вируса на историческия ревизионизъм". Не може така да се охарактеризират действията на обществата в Централна Европа за изясняване на събитията по време на ВСВ , не може под един знаменател да се слагат реабилитацията на сталинизма в днешна Русия и търсенето на националните ценности в Централна Европа и балтийските държави.

    Напълно споделям написаното в коментари 13, 14, 15.

  71. 71
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  72. 72 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4350 Неутрално

    САЩ и Великобритания, буквално изтъргували ИЕ, дължат огромни компенсации за всички пострадали от съветския холокост в Източна Европа.

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  73. 73 Профил на gr52
    gr52
    Рейтинг: 1313 Неутрално

    Всъщност въпросът за освобождението е производен на въпроса за свободата. Истинският въпрос е друг:


    БЯХА ЛИ С В О Б О Д Н И СТРАНИТЕ ОТ БИВШИЯ СОЦИАЛИСТИЧЕСКИ

    КОНЦЛАГЕР?



    БЯХА ЛИ С В О Б О Д Н И В ПЕРИОДА

    МЕЖДУ НАВЛИЗАНЕТО НА КЪРВАВАТА СЕЛСКО-РАЗБОЙНИЧЕСКА АРМИЯ

    И ИЗГОНВАНЕТО НА РУСКИТЕ МАРИОНЕТКИ ОТ ТЯХ?

    Защото ако страните от бившия социалистически концлагер не са били свободни страни по времето на социализъма, то за какво освобождаване можем да говорим? От златния резерв? От архива? От излишните за руската фашистка власт хора?

    Можеха ли свободно да пътуват по света? Можеха ли да МИСЛЯТ И ДА ГОВОРЯТ без страх, че с тях ще нахранят прасетата на остров Персин?

  74. 74 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2131 Неутрално

    Това е онзи Иван Кръстев, който има точните думи и пише нещата така, както ги мисля! Радвам се, че не е изчезнал.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  75. 75 Профил на faraon
    faraon
    Рейтинг: 542 Неутрално

    Да, при Хитлер тези държави бяха свободни.Свободно избиваха или депортираха евреите, свободно си живееха в диктатура, а младежите свободно се пращаха да воюват за интересите на Хитлер.Иваннееее.....
    —цитат от коментар 49 на Virgin


    Цяла Европа, с малки изключения, сътрудничеше на Хитлер и трябваше да изпие горчивата чаша докрай, независимо от броя на очакваните жертви.

  76. 76 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1267 Неутрално

    Много ми е интересно ...тази ПЛЕАДА макопродавци , какво ще кажат на ГРОБА на баща и дядо.
    —цитат от коментар 22 на dejmos

    Таваришч, ние българите, нямаме нищо общо с вашата матушка русийката, нито пък с капищата ѝ.

  77. 77 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 574 Весело

    Комунетата и рубладжиите пак започнаха да ми шляпат минуси!
    Може би затова трябва да предложим да се преименува бул. Драган Цанков на Сергей Магнитский, за да им изтръпнат пръстчетата!

    Бог да благослови Америка за България!
  78. 78 Профил на tos_buratino
    tos_buratino
    Рейтинг: 306 Неутрално

    Както са тръгнали нещата, след 10-20 години, някой като Кръстев ще напише, че макар и под турско робство, всъщност българите са живели много добре. С една дума, били са свободни, следователно не са били поробени. Историята лесно се извърта, стига да имаш пари.

  79. 79
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  80. 80 Профил на Alarmstufe Rot
    Alarmstufe Rot
    Рейтинг: 5652 Неутрално

    САЩ и Великобритания, буквално изтъргували ИЕ, дължат огромни компенсации за всички пострадали от съветския холокост в Източна Европа.
    —цитат от коментар 72 на hamiltonf


    Имаш право. След като ни харизаха на комунистите, те сега ни обвиняват, че все още сме имали комунистическо мислене.

  81. 81 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1402 Неутрално

    До коментар [#73] от "gr52":

    1.Как се нарича място, оградено с телени мрежи, вишки с въоръжена охрана и охранители със заповед да стрелят на месо ако някой се опита да премине?
    Затвор.
    Какво е затвор? Място където се държат хора с отнета свобода.
    Напомня ли ви на България в този период?

    2. Крепостното право въвежда забрана за земеделските производители да напускат по своя воля и преценка селските си стопанства, като в случай на бягство подлежат на принудително връщане.
    Въпрос какво е жителството по време на комунизма и каква е разликата от крепостничеството.

  82. 82 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3053 Весело

    Цяла Европа, с малки изключения, сътрудничеше на Хитлер и трябваше да изпие горчивата чаша докрай, независимо от броя на очакваните жертви.
    —цитат от коментар 75 на faraon


    Баси, а Рибентроп и Молотов хич не са се срещали и хич не са ис сътрудничели в окупацията на Източна Европа? Кой ви преподава история в Карлуково, другарю старшина, кой?

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  83. 83 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2201 Неутрално



    Ако бяха бастисали паметниците по времето на Барис Барисович Йелцин, сегиз никой немаше да прави проблеми и да се ежи.

  84. 84 Профил на Любов Шейсе
    Любов Шейсе
    Рейтинг: 14 Неутрално

    Не, съветската армия не освободи Източна Европа.

    Добър ден, Иване. Ти тоша сложи ли го на постер на семинара на Путин?

    Редакция промотирала издигната бесилка на протест ме обвини в писане на коментари "призоваващи към насилие" когато слет това попитах "ще бесим ли?". Лъжите помагат ли?
  85. 85 Профил на bez_ime2
    bez_ime2
    Рейтинг: 326 Неутрално

    Напротив, кремльовските орки ни освободиха от:
    - парите;
    - частната собственост;
    - земеделската продукция;
    - архивите;
    - промишлените стоки,
    - златния резерв;
    - земята;
    ...
    - и най-вече, от задължението ни да мислим самостоятелно.

  86. 86 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1402 Неутрално

    До коментар [#82] от "Realist":

    Мани го тоя, според него Франция, Англия и Бенелюкс не са в Европа.

  87. 87 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4661 Неутрално

    До коментар [#69] от "George

    Това е отговорът за теб.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  88. 88 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1402 Неутрално

    До коментар [#78] от "tos_buratino":

    "Историята лесно се извърта, стига да имаш пари."

    Не ти трябват пари да лъжеш като дрът комунист. Като гледам, Матушката ти е фалирала за пореден път и продължава да лъже.

  89. 89 Профил на faraon
    faraon
    Рейтинг: 542 Неутрално

    Рибентроп и Хитлер са се срещали с кого ли не, товариш. Факт е, че почти цяла Европа изпрати свои войска на Източния фронт, а индустрията на повечето държави от Стария континент работи безотказно за нуждите на Вермахта. Напразно СССР даде толкова жертви.

  90. 90 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7649 Неутрално

    За нас пък най-малко може да претендират, че са ни спасили. Ние сме били същзници на Германия, а не окупирани. Така че , всички съветски паметници, да напуснат територията на България.

  91. 91
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  92. 92 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1402 Неутрално

    До коментар [#87] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Нещо лошо ли те питам, че си толкова стеснителен? Ползваш "думата" либераст нали? Е кажи, наистина ли вярваш в смисъла, който и придаваш? Кажи си. Или не я ползвай.
    Замислял ли си се, че може да си ме засегна не на сексуална основа, а в качеството ми на привърженик на идеята, че свободата е основна ценност? Ама и аз какви неща питам... да искам от човек ползваш думата либераст да се замисли. Мъка...

  93. 93 Профил на gr52
    gr52
    Рейтинг: 1313 Неутрално

    До коментар [#73] от "gr52":1.Как се нарича място, оградено с телени мрежи, вишки с въоръжена охрана и охранители със заповед да стрелят на месо ако някой се опита да премине?Затвор. Какво е затвор? Място където се държат хора с отнета свобода.Напомня ли ви на България в този период?2. Крепостното право въвежда забрана за земеделските производители да напускат по своя воля и преценка селските си стопанства, като в случай на бягство подлежат на принудително връщане.Въпрос какво е жителството по време на комунизма и каква е разликата от крепостничеството.
    —цитат от коментар 81 на George Svinarov


    Не съм съгласен с тебе, че е затвор. Според мен е КОНЦЛАГЕР. Забележи - думата "лагер" - съкратеното произнасяне на "концлагер" беше ключова за цялото ни общество. Даже и на децата това им се полагаше - имаше детски лагери и пионерски лагери, и комсомолски лагери... Не си ли виждал как надзирателките строяваха и подкарваха децата на обяд и вечеря към столовата? Преди време един тук ме убеждаваше, че това не били надзирателки, а учителки. Ако са били учителки, на какво са учили децата по време на тези лагери? Че всеки има право да крещи насреща им ли?

  94. 94 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1402 Неутрално

    До коментар [#93] от "gr52":

    Прав си, в затвора (на теория) не вкарват невинни.
    Но за крепостничеството какво мислиш? Имаше ли разлика?

  95. 95 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1086 Неутрално

    До коментар [#11] от "КМЕТ В СЯНКА":


    До коментар [#7] от "angeles":По скоро една салфетка в Ялта.
    —цитат от коментар 11 на КМЕТ В СЯНКА


    Ей това комунетата няма да я научите тая история...каква салфетка в Ялта?

  96. 96 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3053 Неутрално

    Рибентроп и Хитлер са се срещали с кого ли не, товариш. Факт е, че почти цяла Европа изпрати свои войска на Източния фронт, а индустрията на повечето държави от Стария континент работи безотказно за нуждите на Вермахта. Напразно СССР даде толкова жертви.
    —цитат от коментар 89 на faraon


    СССР даде толкова жертви, защото е тъпа държава. СССР даде ужасно много жертви и по време на Голодомора. Единствените държави, които ми напомнят за нещо такова са Хунският хаганат, Турската империя, Китай, Северна Корея и Камбоджа. От тези 5 държави, 3 са тъпи КОМУНИСТИЧЕСКИ държави, масово избиващи собствените си хора.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  97. 97 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1402 Неутрално

    До коментар [#89] от "faraon":

    "Факт е, че почти цяла Европа изпрати свои войска на Източния фронт"

    Страшен факт, няма що. Нито една европейска страна не е пращала войски на източния фронт. Посочи ми я тази европейска страна.

  98. 98 Профил на Росен    Радославов
    Росен Радославов
    Рейтинг: 1430 Неутрално

    До коментар [#1] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Добре, остави го Кръстев, "Дневник" дори.

    Дай да видим кого от соц лагера е освободило сесесерето.
    Няма да ги изброявам, не защото ще пропусна някоя държава. Бяхме поробени от куцото джудже масов убиец от Кремъл. Това джудже е убило повече руски граждани преди войната, отколкото са жертвите в самата война. Майната му, не сме били там, наши роднини не са убити там, поне мои не са.
    Освобождава сесесерето Унгария...примерно. Минава от там на път за Берлин, добре.
    След всичко, обаче миризливият ботуш не си тръгва цели 45 години.
    1956-та година унгарците знаеш опитват да разкарат смрадливият съвеЦки ботуш и са изклани. Същата "освободителка" ги трепе като хлебарки.
    Е как да има там паметник на убийци, които при това никой е не викал там?
    България, най-продажната държава от целият соц. лагер.
    На 5-ти септември абсолютно безсмислено джуджето ни обявява война. На умряло куче нож вади. Нищо, сваляли сме американски бомбардировачи. Ама негови не сме, на джуджето, макар, че копелето ни е бомбардирало и по време на войната. С огромен риск за живота на съветските пилоти.
    Ето защо тия са мразени навсякъде в Европа. И като държава не съществуват, но ситният сегашена нацист от Кремъл смята всичко съветско за руско. Дори и това, обаче не е вярно. Всичко качествено е работа на украинци и други поробени народи.

    Въпрос на малко време е паметниците на армият окупатор и убиец да изчезнат от всички държави в Европа.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  99. 99 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1402 Неутрално

    До коментар [#96] от "Realist":

    И все азиатски

  100. 100 Профил на gr52
    gr52
    Рейтинг: 1313 Неутрално

    Рибентроп и Хитлер са се срещали с кого ли не, товариш. Факт е, че почти цяла Европа изпрати свои войска на Източния фронт, а индустрията на повечето държави от Стария континент работи безотказно за нуждите на Вермахта. Напразно СССР даде толкова жертви.
    —цитат от коментар 89 на faraon


    Някой да ги е карал? Някой да им е виновен за ГУЛАГ, за штрафные батальоны, за заградителните отряди, за идиотската, самоунищожителна стратегия и тактика, ЗА ЗАПОЧВАНЕТО НА ВТОРАТА СВЕТОВНА ВОЙНА ЗАЕДНО СЪС
    С Ъ Ю З Н И К А ИМ ХИТЛЕР?


    И КАКВО ОТНОШЕНИЕ има въпросът, колко жертви са дали, към въпроса, били ли са свободни окупираните от тях страни след завладяването им?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK