Бедност 2019 и поглед към 2020-та

При пенсионерите има значителен ръст в дела на бедните – с цели 6 процентни пункта, като това е резултат от значителното повишаване на линията на бедност, което оставя много пенсионери под чертата, въпреки увеличението на пенсиите.

© Георги Кожухаров

При пенсионерите има значителен ръст в дела на бедните – с цели 6 процентни пункта, като това е резултат от значителното повишаване на линията на бедност, което оставя много пенсионери под чертата, въпреки увеличението на пенсиите.



Анализът е от седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика (ИПИ).


Изминалата година ще остане като най-добрата в последното десетилетие за пазара на труда и благосъстоянието на домакинствата, както демонстрирахме чрез структурата на домакинските бюджети. На сходни изводи навеждат и данните за бедността и социалното включване, най-важните от които ще разгледаме днес.


Най-значителното изменение в индикаторите за бедност и социално включване от изследването на доходите и условията на живот (EU-SILC) e резкият скок на линията на бедността през 2019 г. - от 351 на 413 лева в рамките на една година. Длъжни сме да отбележим обаче, че това се случва след една година на практическото ѝ задържане на едно и също място между 2017 и 2018 г. и колебания преди това - в този смисъл, новата по-висока линия на бедност по-скоро насочва към нормализация на индикатора след увеличаването на размера на извадката на EU-SILC. Новото равнище на линията на бедност, според методиката на НСИ, е от значение, тъй като в средата на миналата година правителството реши да изостави собственото си, паралелно изчисление на индикатора, и да ползва предоставения от статистическия институт при дефинирането на социалните политики, обвързани с линията на бедността. Ръстът на равнището на бедност индиректно посочва и към увеличението на медианния доход на лице от домакинство - тъй като то представлява 60% медианния доход, то според EU-SILC за 2019 г. стойността му следва да е достигнала 688 лева. Това от своя страна означава и че




домакинства с все по-високи доходи попадат в групата на бедните, благодарение на покачването на прага.


Относителен ръст има и в индикаторите за неравенство - коефициентът на Джини надхвърля 40, а доходите на най-богатите 20% са над 8 пъти по-високи от тези на най-бедните 20%. Увеличението на неравенството в доходите е следствие от годините на бурен икономически възход през втората половина на изминалото десетилетие, в контекста на които доходите на по-горните групи растат значително по-бързо.


Що се отнася до водещите фактори за бедността и социалното изключване, 2019 г. не представя особени изненади. Безработицата продължава да е най-важната разделителна линия, като ножицата между работещите и всички останали социални групи продължава да се разтваря - докато работещите бедни са 8,9%, то сред безработните бедните са 59%, а сред пенсионерите - 34%. Трябва да отбележим, че при пенсионерите има значителен ръст в дела на бедните - с цели 6 процентни пункта, като това е резултат от значителното повишаване на линията на бедност, което оставя много пенсионери под чертата, въпреки увеличението на пенсиите.


Разслоението по образование също остава значително, като едва 2,5% от висшистите са бедни.


Голямото разделение идва между основното и средното образование - докато сред тези с основно бедните са почти 1/3 от всички, то сред завършилите средно образование те са едва 8%. Етническата принадлежност остава много важен фактор, като почти две трети от ромите попадат в групата на бедните.


На фона на рязкото влошаване на икономическата ситуация през първото полугодие на 2020 г. обаче си струва да погледнем и напред - как вероятно ще изглежда динамиката на бедността през настоящата година? Основният фактор, който повлия на повишаването на доходите на домакинствата беше бързата експанзия на пазара на труда и рекордната заетост. Кризата, причинена от пандемията, обаче доведе до чувствително влошаване на условията на трудовия пазар и рязко повишаване на безработицата, като не е сигурно дали през март и април сме станали свидетели на най-тежката загуба на работни места.


Рязкото повишаване на безработицата неизменно ще се отрази на индикаторите за бедност


и социално включване за 2020 г. Съдейки по данните за първия месец и половина от кризата, особено уязвими са хората с по-ниско образование и умения, като те имат и относително по-ниски шансове за реализация след нея. С ръста на безработицата и спада на заетостта изглежда неизбежно да последва и ръст на бедността, особено сред по-слабо образованите. Тази динамика обаче до голяма степен зависи от скоростта на възстановяването - оптимистичните прогнози сочат към връщане към бързо възстановяване още догодина, което от своя страна ще е обвързано и с възстановяване на поне част от загубената заетост.


Трябва да имаме предвид обаче, че линията не бедност е дял от медианния доход. Съдейки по първите проучвания, нямаме никакви основания да очакваме повишаване на равнището на доходите. В резултат на това, през 2020 г. линията на бедност вероятно ще остане близко или под равнището си от изминалата година, по този начин свивайки дела на домакинствата, които остават под нея, особено сред тези, които разчитат не на доходи от заетост, а на социални трансфери. В следствие на тези противоположни тенденции, вероятно през 2020 г. няма да станем свидетели на рязък скок на бедността, а по-скоро на задържане или леко увеличение.

Ключови думи към статията:

Коментари (44)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на dpnps
    dpnps
    Рейтинг: 2044 Неутрално

    Всички подобни репорти са в известен смисъл biased, защото основно обхващат развитите страни.

    Ето как стоят нещата погледнати по мащабно.

    https://worldpoverty.io/headline

    В момента има 686 милиона души по света, които живеят в състояние на крайна бедност.

  2. 2 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 3389 Неутрално

    "Институт за пазарна икономика"???

    Гръмко име на НПО, което никога не се е занимавало с пазарна икономика наяве!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  3. 3 Профил на dpnps
    dpnps
    Рейтинг: 2044 Неутрално

    "Относителен ръст има и в индикаторите за неравенство - коефициентът на Джини надхвърля 40, а доходите на най-богатите 20% са над 8 пъти по-високи от тези на най-бедните 20%."

    Надхвърля 40?
    Как пък да тълкуваме това? Може би 40% сте имали предвид?

    Коефициентът Гини приема стойности от 0 до 1 като 0 е състояние на абсолютно неравенство а 1 а състояние на абсолютно равенство.

  4. 4 Профил на edin drugii
    edin drugii
    Рейтинг: 2607 Неутрално

    При всички случаи безработицата и бедността ще се увеличи ,както и ще се променят силно възможностите всеки да обикаля из целия ЕС , за да си намира каквато и да е работа ,просто епидемията ще стопира тези възможности вече ,затова безработицата тук ще се увеличава ,ще се увеличи и работещото население ,което досега не желаеше работа тук при никакви условия и заплати , но живота ще ги принуди да влязат и на нивите и на непрестижни места ,защото границите ще бъдат затворени за дълго време и никой няма да толерира пренасяне на зарази през границите ,заради гасарбайтери .

  5. 5 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 3214 Неутрално

    Преди кризата разликата между Брутната бяла работна заплата преди кризата между Германия и България беше 4 пъти.
    Мисля, че след кризата ще бъде 2 пъти.

  6. 6 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 3069 Неутрално

    Пръв на село, или последен в града? Някои богати хора нямат против да живеят всред бедни, някои даже го харесват. Усещането е приятно, да си по-добре, да си по-богат. Но още по-добро е усещането когато по-бедните на са гладни, когато неравенството не е очевадно, когато бедните не са опасност за богатите, когато богатите не са Трън в очите на бедните.

  7. 7 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3210 Неутрално

    Накратко - богатите ще богатеят, а бедните ще обедняват. Ножицата ще се разтваря все повече.

  8. 8 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 3422 Любопитно

    Пръв на село, или последен в града? ................
    —цитат от коментар 6 на Таралеж


    Е знаеш как е в България :) По добре гарсониера "НА Софията" отколкото 3 стайна къща на село..... Манталитета най-трудно се променя. Аз лично съм роден и израсъл на пъпа на София (около Докторската градина), но никога повече не бих живял в голям град. Ако искам в града, отнема ми 30/40 минути с колата или 24 минути с влака и гарата ми е на 8 минути пеша от дома ми :)

    Brevity is the soul of wit
  9. 9 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 4165 Неутрално

    До коментар [#5] от "Да вярваме на истината":

    средна брутна заплата германия 2019 г. - 52 500 евро
    средна брутна заплата българия 2019 г. - 8 000 евро
    6.5 пъти разлика
    и според теб след кризата клетите германци ще почнат да вземат 16000 евро.
    вече плача за тях, а меркел си хапе ръкава от яд.
    пп. спри, моля, да пишеш икономически небивалици, повечето лесно се проверяват.

  10. 10 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1422 Неутрално

    Голяма част от пенсионерите в България имат жилища, които струват доста пари.Нищо не им пречи да си продадат жилището,да си купят по-малко по размер или селска къща и с останалите пари да си живеят добре.Беден бил пък притежава жилище на стойност 200 хиляди лева.Само в България такива се водят бедни.

  11. 11 Профил на hbl16647803
    hbl16647803
    Рейтинг: 72 Неутрално

    Накратко - богатите ще богатеят, а бедните ще обедняват. Ножицата ще се разтваря все повече.
    —цитат от коментар 7 на Vlado Nikolov


    Точно това искат от ФОНДАЦИЯ "Инcтитyт за пазаpна икономика" c пpeобладаващо чyждecтpанно финанcиpанe. Наблягат на "инcтитyт" c цeл пpидаванe наyчна cтойноcт на пyбликациитe cи.

    Ето докyмeнтът им за peгиcтpация:
    https://ime.bg/var/images/Min_pravosadie_certificate.PDF

  12. 12 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 4165 Неутрално

    До коментар [#10] от "Мусаши":

    брей, това е от малкото случаи, в които съм съгласен с теб.

  13. 13 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1422 Неутрално

    До коментар [#5] от "Да вярваме на истината":средна брутна заплата германия 2019 г. - 52 500 евросредна брутна заплата българия 2019 г. - 8 000 евро6.5 пъти разликаи според теб след кризата клетите германци ще почнат да вземат 16000 евро.вече плача за тях, а меркел си хапе ръкава от яд.пп. спри, моля, да пишеш икономически небивалици, повечето лесно се проверяват.
    —цитат от коментар 9 на boevbisser


    Всяка заплата си има и покупателна способност. Покупателната способност на българската средна нетна заплата е 1552 долара, при 2252 долара за Германия. Разликата е 50 процента,а не пъти.Естествено в Германия има и повече социални плащания като по 200 евро помощ за дете месечно.Но разликата в покупателна способност на заплатите все повече намалява.

  14. 14 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 3422 Неутрално

    Голяма част от пенсионерите в България имат жилища, които струват доста пари.Нищо не им пречи да си продадат жилището,да си купят по-малко по размер или селска къща и с останалите пари да си живеят добре.Беден бил пък притежава жилище на стойност 200 хиляди лева.Само в България такива се водят бедни.
    —цитат от коментар 10 на Мусаши


    А защо трябва да си продадеш имота за да влезеш в положителната статистика? В нормална държава дохода/пенсията трябва да са определящи за това а не имотният балон. Те и къщите на село бяха по 2000 лева преди години ама не беше и не е "модерно" да се живее на село. "НА Софията" трябва..... е това е проблема а не, че някой който е роден и израсъл в София има имот който именно тези дошли "НА Софията" го определят като 3500 евро на квадрат. Цялата Ви логика е сбъркана.

    Brevity is the soul of wit
  15. 15 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1422 Неутрално

    [quote#14:"padrino"][/quote]

    В цял свят се гледат пасивите и активите.Имотът е актив.Така че няма как да е беден човек с актив за 200-300 хиляди лева.
    И нали и за това казвам,че пенсионерите могат да си продадат апартамента и да купят селска къща за много по-малко пари.Къде е спорът?

  16. 16 Профил на dpnps
    dpnps
    Рейтинг: 2044 Весело

    [quote#14:"padrino"]
    —цитат от коментар 15 на Мусаши
    В цял свят се гледат пасивите и активите.Имотът е актив.Така че няма как да е беден човек с актив за 200-300 хиляди лева. И нали и за това казвам,че пенсионерите могат да си продадат апартамента и да купят селска къща за много по-малко пари.Къде е спорът?[/quote]

    Така е. Но е трудно да се обясни на хора за които "богат" значи валута в матрака.

  17. 17 Профил на dpnps
    dpnps
    Рейтинг: 2044 Неутрално

    До коментар [#14] от "padrino":

    "А защо трябва да си продадеш имота за да влезеш в положителната статистика?"

    Самият факт, че притежаваш имот, те поставя в положителната статистика.

  18. 18 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 3422 Неутрално

    [quote#14:"padrino"]
    —цитат от коментар 15 на Мусаши
    В цял свят се гледат пасивите и активите.Имотът е актив.Така че няма как да е беден човек с актив за 200-300 хиляди лева. И нали и за това казвам,че пенсионерите могат да си продадат апартамента и да купят селска къща за много по-малко пари.Къде е спорът?[/quote]

    Няма спор има реалност. За съжаление в България тя е изкривена. В кое "село" в България има нормални условия за живот? В кое село има сигурност, че орките няма да те пребият за да ти откраднат 20 лева или едната кокошка? От кое село можеш да пътуваш удобно и чисто до най-близкия голям град? В кое село имаш кабелен интернет и централно отопление например?....
    Много въпроси с нито един задоволителен отговор за България. Ето в това е проблемът. Аз живея на "село" в което има всичкото от гореизброеното и мога да бъда в "големия" град по бързо отколкото се стигаше от ректората до Младост преди години когато го нямаше метрото. Сигурен съм, че ако ги има условията за нормален живот извън София, много хора биха се изнесли на секундата.

    Brevity is the soul of wit
  19. 19 Профил на dpnps
    dpnps
    Рейтинг: 2044 Неутрално

    Относно бедността, малко хора знаят, че в Китай от 1978 година досега е най-масовото излизане на население от под прага на бедността в човешката история: 700 милиона души влизат в средната класа.

    През 1978 година, когато Дън Сяопин идва на власт, 90% от
    населението се намира под прага на бедността.

    В момента, 42 години по-късно, има около 0.2% население, което е под прага на бедността.

  20. 20 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1422 Неутрално

    [quote#18:"padrino"][/quote]

    Ами и аз живея на село.В нашата махала от поне 20години не е имало кражби или други престъпления.Стигам за 10 минути до близкият град.Има три кабелни оператора,които предлагат и Интернет.Има хранителни магазини,аптека,зъболекар, личен лекар,кафенета, книжарница ,магазин за железария.Има и канализация. Какво повече може да иска един пенсионер?Вярно,че няма централно парно, ама аз съм си направил локално такова,което не изисква никакви усилия да се пусне, защото е на пелети.
    Така че хайде стига с мантрата,че на село нямало условия за живот.

  21. 21 Профил на dpnps
    dpnps
    Рейтинг: 2044 Неутрално

    До коментар [#18] от "padrino":

    "Няма спор има реалност. За съжаление в България тя е изкривена. В кое "село" в България има нормални условия за живот? В кое село има сигурност, че орките няма да те пребият за да ти откраднат 20 лева или едната кокошка? От кое село можеш да пътуваш удобно и чисто до най-близкия голям град? В кое село имаш кабелен интернет и централно отопление например?...."

    Това което казвате е така за някои села, за други не дотам.

    Но да предположим, че става въпрос за полуобезлюдено село с проблемите за които говорите. Това ще рече че доста от имотите там ще са на апетитни цени. На хората които ги закупят ще им останат достатъчно пари да направят ремонти и да си осигурят някои от тези удобства.

    Ако има достатъчно изразен тренд и достатъчно много хора се преместят в едно такова населено място, ще се изгради местно общество, което ще започне да регулира и престъпността и други проблеми. Например могат да изискат полицейски офис и постоянно присъствие на полиция. Но това не може да стане ако само един човек се премсести да живее там. Трябва да има критична маса от хора.

  22. 22 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1422 Неутрално

    До коментар [#18] от "padrino":"Няма спор има реалност. За съжаление в България тя е изкривена. В кое "село" в България има нормални условия за живот? В кое село има сигурност, че орките няма да те пребият за да ти откраднат 20 лева или едната кокошка? От кое село можеш да пътуваш удобно и чисто до най-близкия голям град? В кое село имаш кабелен интернет и централно отопление например?...."Това което казвате е така за някои села, за други не дотам.Но да предположим, че става въпрос за полуобезлюдено село с проблемите за които говорите. Това ще рече че доста от имотите там ще са на апетитни цени. На хората които ги закупят ще им останат достатъчно пари да направят ремонти и да си осигурят някои от тези удобства. Ако има достатъчно изразен тренд и достатъчно много хора се преместят в едно такова населено място, ще се изгради местно общество, което ще започне да регулира и престъпността и други проблеми. Например могат да изискат полицейски офис и постоянно присъствие на полиция. Но това не може да стане ако само един човек се премсести да живее там. Трябва да има критична маса от хора.
    —цитат от коментар 21 на dpnps


    Тенденцията се обръща-все повече хора се заселват в близките до градовете села,отколкото ги напускат.Но сте прав,че трябва селото да е оживено,за да има добри условия за живот. Но такива села изобщо не са малко в България.

  23. 23 Профил на dpnps
    dpnps
    Рейтинг: 2044 Неутрално

    До коментар [#22] от "Мусаши":

    И няма как да не стават повече просто защото икономическите реалности предполагат тоя процес.

    Аз лично знам за села, които имат голям процент младо население. И как няма да има, когато един апартамент в София е 120 хиляди евро, а за същите пари човек може да си построи едноетажна вила с веранда и двор 500 квадрата. И като нищо пътят му до работа може и да се скъси наместо да се удължи.

  24. 24 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1422 Неутрално

    До коментар [#22] от "Мусаши":И няма как да не стават повече просто защото икономическите реалности предполагат тоя процес.Аз лично знам за села, които имат голям процент младо население. И как няма да има, когато един апартамент в София е 120 хиляди евро, а за същите пари човек може да си построи едноетажна вила с веранда и двор 500 квадрата. И като нищо пътят му до работа може и да се скъси наместо да се удължи.
    —цитат от коментар 23 на dpnps


    Сестра ми живее в САЩ в град по население колкото София.И за 150 хиляди долара си взеха двуетажна къща с двор. Колкото струва панелка в София. Само дето в тоя град заплатите са 5 пъти по-високи от софийските.

  25. 25 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1422 Неутрално

    До коментар [#22] от "Мусаши":И няма как да не стават повече просто защото икономическите реалности предполагат тоя процес.Аз лично знам за села, които имат голям процент младо население. И как няма да има, когато един апартамент в София е 120 хиляди евро, а за същите пари човек може да си построи едноетажна вила с веранда и двор 500 квадрата. И като нищо пътят му до работа може и да се скъси наместо да се удължи.
    —цитат от коментар 23 на dpnps


    А и може да се купи стара къща и да се санира.Един съсед купи такава къща и сега е като петзвезден хотел.Всичко му излезе не повече от 100 хиляди лева.

  26. 26 Профил на dpnps
    dpnps
    Рейтинг: 2044 Неутрално

    [quote#24:"Мусаши"][/quote]

    Това не е най-доброто сравнение.

    София все пак е столицата на България, а и АйТи индустрията е базирана там в голямата си част, което ще рече, че ако съпоставяме цената на жилищата към средна заплата, София е по-скоро нещо средно между Вашингтон и Сан Франциско в САЩ. Тогава нещата няма да са чак толкова розови.

    Но иначе разбирам какво искате да кажете.

  27. 27 Профил на bruno__dante
    bruno__dante
    Рейтинг: 987 Любопитно

    До коментар [#24] от "Мусаши":

    и ся като ги ваксинира
    бай Гейтс
    ко?

  28. 28 Профил на dpnps
    dpnps
    Рейтинг: 2044 Неутрално

    До коментар [#25] от "Мусаши":

    "А и може да се купи стара къща и да се санира.Един съсед купи такава къща и сега е като петзвезден хотел.Всичко му излезе не повече от 100 хиляди лева."

    Доста евтино. Имайки предвид, че апетитните парцели за строеж на вили извън големите градове вървят между 15 и 40 евро квадрата.

    Ако осредним на 25 евро квадрата, това ще рече, че 500 квадрата лот би бил 25,000 лева само за земята.

  29. 29 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1422 Неутрално

    [quote#24:"Мусаши"]
    —цитат от коментар 26 на dpnps
    Това не е най-доброто сравнение. София все пак е столицата на България, а и АйТи индустрията е базирана там в голямата си част, което ще рече, че ако съпоставяме цената на жилищата към средна заплата, София е по-скоро нещо средно между Вашингтон и Сан Франциско в САЩ. Тогава нещата няма да са чак толкова розови. Но иначе разбирам какво искате да кажете.[/quote]

    Кълъмбъс пък е столицата на щата Охайо. Щат с население от 11 милиона души.САЩ са федерална държава,така че всеки щат има и местно самоуправление.София изобщо не може да се мери по никакви показатели със Сан Франциско и Вашингтон.
    И в целият сектор Ай ти са заети 50 хиляди души.Не всички са в София и не всички са програмисти,така че не оказват такова голямо влияние на цените в град с 600 хиляди жилища.

  30. 30 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1422 Неутрално

    До коментар [#25] от "Мусаши":"А и може да се купи стара къща и да се санира.Един съсед купи такава къща и сега е като петзвезден хотел.Всичко му излезе не повече от 100 хиляди лева."Доста евтино. Имайки предвид, че апетитните парцели за строеж на вили извън големите градове вървят между 15 и 40 евро квадрата. Ако осредним на 25 евро квадрата, това ще рече, че 500 квадрата лот би бил 25,000 лева само за земята.
    —цитат от коментар 28 на dpnps


    Всичко е относително. Не може да се прави обобщение за всеки отделен случай, още повече по селата има доста необитаеми къщи и собствениците често гледат да ги продават при възможност. Не е като в градовете,където цените на жилищата се задържат на висока цена.

  31. 31 Профил на dpnps
    dpnps
    Рейтинг: 2044 Неутрално

    До коментар [#30] от "Мусаши":

    Прав сте. Доста от тях са останали и като наследство и по скоро в тежест на наследниците.

  32. 32 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2932 Весело

    "Увеличението на неравенството в доходите е следствие от годините на бурен икономически възход през втората половина на изминалото десетилетие,"

    Или е следствие на увеличената "институционална" престъпност, подкрепяна и от грантаджиите на фондация "Институт за пазарни изследвания"!?

  33. 33 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2932 Весело

    "В следствие на тези противоположни тенденции, вероятно през 2020 г. няма да станем свидетели на рязък скок на бедността"

    Има една тенденция, непротивоположна, а правопропорционална - увеличава се смъртността и бедните намаляват. За пенсионерите - вдига се възрастта за пенсиониране и не се пенсионират нови бедни пенсионери.

  34. 34 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2932 Весело

    До коментар [#19] от "dpnps":

    "В момента, 42 години по-късно, има около 0.2% население, което е под прага на бедността."

    Не всявайте смут в демократичните души! Кажете как Китай е наложил забрана семействата да имат повече от едно дете.

  35. 35 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1422 Неутрално

    "В следствие на тези противоположни тенденции, вероятно през 2020 г. няма да станем свидетели на рязък скок на бедността"Има една тенденция, непротивоположна, а правопропорционална - увеличава се смъртността и бедните намаляват. За пенсионерите - вдига се възрастта за пенсиониране и не се пенсионират нови бедни пенсионери.
    —цитат от коментар 33 на wanderer


    Така е.Но си има и обективни причини.Има 2,130 милиона пенсионери.При 3 милиона заети.Децата пък до 15 години са два пъти по-малко от хората на възраст 60 и повече години.Така че пенсионерите процентно са много и ще стават все повече.Скоро ще се стигне до ситуация един ряботещ да издържа един пенсионер.Което е невиждано в световен мащаб.В някои държави съотношението е 3 към 1 и реват,че имало проблем.Ние отиване към 1 на 1.

  36. 36 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 1614 Неутрално

    До коментар [#18] от "padrino":

    Проблемът на българските села е не, че няма условия за приличен живот, а по-скоро липсата на училища за децата. Там, където ги има качеството на образованието е много ниско и затова тези, които живеят близо до голям град записват децата си на училище там. Естествено, че воденето им на училище е голям проблем, особено за малките деца.
    Също и родителите трябва да пътуват всеки ден до работните си места, защото все още много малко от тях могат да работят дистанционно. Това предполага наличието на поне една кола в семейството.
    Сметката е проста: по-евтино жилище с по-голяма площ, но значителни разходи за транспорт или по-малко и по-скъпо жилище, но значително по-евтин транспорт.
    В другите държави този проблем е решен с крайградските железници, но все пак времето за пътуване остава.
    Ако човек не ходи на работа има достатъчно благоустроени села за живот на пенсионери. Обаче пенсионерите са консервативни и не искат да започват живот на друго място. Откъсват се от средата си, не им се занимава с ремонти, по-далече са от децата си и т.н.

  37. 37 Профил на dpnps
    dpnps
    Рейтинг: 2044 Неутрално

    До коментар [#19] от "dpnps":"В момента, 42 години по-късно, има около 0.2% население, което е под прага на бедността."Не всявайте смут в демократичните души! Кажете как Китай е наложил забрана семействата да имат повече от едно дете.
    —цитат от коментар 34 на wanderer


    Това съвсем не им е сред силните решения, но може би тогава когато го налагат е било прагматично. Все пак някой трябва да го храни това население. От края на ВСВ досега има и сериозни подобрения (десетки пъти) в дажбите на сортовете ориз, благодарение на успешна селекция.

    Иначе Демократите у нас не могат да разберат едно нещо. Целта не е идеологията или системата. Те са само средство, което може да бъде моделирано подобрявано, заменяно. Целта е по-добрият живот за хората и ако погледнем показателите за бедността в Китай, изглежда че страната е на прав път.

  38. 38 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 3422 Любопитно

    Скоро ще се стигне до ситуация един ряботещ да издържа един пенсионер.
    —цитат от коментар 35 на Мусаши


    Хайде да се спрем за малко тук, може ли?

    Хората които са работили за 40+ години сега трябва някой нов работещ да ги издържа?

    А какво стана с отчисленията за тези 40+ години?

    Brevity is the soul of wit
  39. 39 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8531 Неутрално

    В България за доход на пенсионерите се брои само пенсията. А колко от тях работят, получават рента или наем.

  40. 40 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2932 Весело

    До коментар [#35] от "Мусаши":

    “Скоро ще се стигне до ситуация един ряботещ да издържа един пенсионер.”

    Тая ситуация няма никакво значение - в момента 1.6 работещи нестигат за издръжката на един пенсионер и всяка година държавният бюджет финансира 50% - 4.5 млрд. лв. (Тази година НОИ може да получи допълнителни 4 млрд. лв, по един минимум за фонд безработица и фонд общо заболяване).
    Поради този недостиг, пенсионерите сами финансират пенсиите си (с акциза и ДДС-то, плащани от тях).
    Но с повишаване възрастта за пенсиониране има надежда да достигнем “светлия китайски пример”. Засега два месеца увеличение на възрастта на пенсиониране води до редукция от 5 хил. пенсионери. До 2025 г. ще има 25 хил. пенсионери по-малко. Ако след 2025 г. продължи да се увеличава възрастта за пенсиониране ... пенсионната система ще отпадне от само себе си.

  41. 41 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 7364 Неутрално

    Мнозинството от нашите пенсионери са обречени на мизерия

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  42. 42 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2932 Весело

    До коментар [#38] от "padrino":


    “А какво стана с отчисленията за тези 40+ години?”
    Едните “отчисления” (до 42% пенсионна осигуровка) са похарчени преди старта на пенсионната реформа. Дори и да бяха капитализирани, “деноминацията” (девалвацията на валутата) от 1000 пъти ги е нулира.
    “Отчисленията” след 2002 г. се разделят на два вида основно:
    - отчисленията от 2% от дохода отиват за малко в капиталов фонд. Ако човек не ги прехвърли в НОИ по “свободния избор” на Владислав Горанов, губи държавната субсидия от 50%, намаля му се пенсията от НОИ с 26% и при реализираната висока отрицателна доходност “честния частен фонд) получава максимум 75 лв. (2%х3000 лв. осигурителен таван х 0.94 доходност х 20 години разделено на 15 години пенсионен живот) до 2025 г. и нейде 400-600 лв. след 2042 г.;
    - “отчисления” между 16.9% (2010 г.) и 19.9% (от 2017 до 2025 г.) осигуряват максимум 1600 лв., а реално с днешните параметри, 33 години действителен трудов стаж, 23 години пенсионен живот и среден осигурителен доход от последните 20 години от около 650 лв., , то пенсията ще е около 500 лв.. малко повече от средната в момента от 386 лв.

  43. 43 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 3422 Неутрално

    До коментар [#42] от "wanderer":

    Благодаря за подробната информация. Мен лично този момент с пенсионирането в България не ме засяга, но беше много информативно да прочета обяснението. То ми дойде като още едно потвърждение на това колко правилно постъпих като напуснах България през далечната 1987 :
    Още веднъж благодаря за детайлната информация.

    Brevity is the soul of wit
  44. 44 Профил на Виктор М
    Виктор М
    Рейтинг: 186 Неутрално

    До коментар [#10] от "Мусаши":


    Голяма част от пенсионерите в България имат жилища, които струват доста пари.Нищо не им пречи да си продадат жилището,да си купят по-малко по размер или селска къща и с останалите пари да си живеят добре.Беден бил пък притежава жилище на стойност 200 хиляди лева.Само в България такива се водят бедни.
    —цитат от коментар 10 на Мусаши


    Не е точно така. Жилищата на възрастните са приписани още приживе на безделници синове и дъщери, които само ги чакат да пукнат, за да се нанесат. По-важното е - защо децата не се погрижат за родителите си? А ако са самотно живеещи - разбира се, че най-разумното е да продадат голямото жилище в центъра на София и да си купят по-малко или да отидат на село, а не да чакат имотната мафия да им го измъкне, както често става.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK