"Вирусът", който уби и Милен Цветков

"Вирусът", който уби и Милен Цветков

© Булфото



Живея до натоварен булевард в София. Чувам и виждам доста неща. Полиция с радари и камери няма. Почти всеки мотоциклетист се чувства длъжен да изцеди двигателя си до дупка и с неистов вой. Наблюдения на Георги Ангелов, които препубликуваме от "Дойче веле".


От КОВИД-19 в България са починали по-малко от 100 души, а и медицината вероятно ще се справи с епидемията. Друг "вирус" обаче изглежда неизтребим. България е държавата с най-висока смъртност на пътя в ЕС: 96 загинали на 1 милион жители за 2017 г . Само за второто полугодие на 2019 г., по официални данни, загиналите са 374 - или средно по около двама на ден.


Обществото настръхва от фрапантни случаи, като пътно-транспортното убийство на Милен Цветков на Великден. Но дни по-късно, след разхлабването на мерките срещу коронавируса и премахването на КПП-тата, произшествията дори се увеличиха.




Пушещи гуми, неистов мотоциклетен вой


Живея до натоварен булевард в София, където в един къс участък ще преминете покрай парк, болница, кино, две училища, дом за стари хора, спирки на метрото и РПУ. Дори денем двайсетина-годишни младежи с по-стари от тях германски коли дрифтят върху "зебрата" при зелен светлина за пешеходците. Ако не знаете: дрифт е техника на шофиране, при която шофьорът нарочно извежда автомобила извън контрол чрез "презавиване". Впрочем, неуспешните дрифтове оставят много и видими следи по ограничителните колчета. Нощем светофарите се превръщат в стартова светлина за "Бързи и яростни - София", а почти всеки мотоциклетист се чувства длъжен да изцеди двигателя си до дупка и с неистов вой Полиция с радари и камери няма.


Какви са причините за епидемията от смъртност на пътя?


Според доклад на новата Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата", най-честата причина за катастрофи и смърт през втората половина на 2019-та е неспазване на правилата. Най-много са загиналите при навлизане в насрещното движение или отнемане на предимство, а най-много пешеходци на пешеходна пътека или спирка.


Лошите пътища


Докладът установява, че по пътищата липсват мантинели, а част от наличните не отговарят на стандарта. Липсва или е изтрита маркировката, а вместо боя "пластик" се използва акрилна, която трае по-малко. На доста места вертикалната сигнализация не съответства на пътната маркировка. Асфалтът също не е в добро състояние.
Бедността не е оправдание


Според статистиката, старите автомобили над 15-годишна възраст, които преобладават в България, вероятно са по-опасни. Но бедността не може да бъде оправдание, защото около 15 държави със сходни доходи на населението успяват да поддържат много по-ниска смъртност на пътя.


Така можем да сведем основните причини до две: безотговорни шофьори и безотговорни органи, които не поддържат пътищата, не контролират спазването на правилата и сякаш нямат волята това положение да се промени.


Какво спасява животи?


В много страни има добри примери и мерки, които намаляват смъртността и травматизма по пътищата, тъй че изобщо няма нужда да откриваме топлата вода. Приети са и редица международни документи, които задават необходимите стандарти. България не покрива препоръките на СЗО за законодателство поне по два параметъра: в страната са прекалено високи както прагът за употреба на алкохол, така и разрешената скорост.
Като организация на ООН, СЗО има разработено упътване наречено Save Lives. На първо място там е "Контрол на скоростта". Тази мярка предвижда да се модифицират пътищата така, че да се успокои трафикът с помощта на кръгови движения, "легнали полицаи", "шикани" и т.н. Натъквайки се на тези препятствия,


личните състезатели няма да могат да карат бързо, дори да искат. А ако средната скорост бъде намалена само с 5%, това може да доведе до 30% по-малко фатални катастрофи. В противоречие с тази тенденция, както в София, така и в голяма част от българските градове новите улични ремонти разширяват улиците и скоростта реално се увеличава.


Отговорност и "хигиена" - помагат не само срещу коронавирус


Общото между двата "вируса" е, че се разпространяват заради липсата на лична и институционална отговорност, ако щете - и на "хигиена". Мерките срещу безотговорните шофьори и мерките срещу коронавируса масово се възприемат като ограничаване на личната свобода. А свободата е преди всичко отговорност. Отговорност към собствения живот, към живота на близките и живота на всички в обществото.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
Коментари (31)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7634 Неутрално

    " безотговорни шофьори и безотговорни органи, които не поддържат пътищата, не контролират спазването на правилата и сякаш нямат волята това положение да се промени."
    Точно и ясно. Всеки гледа да си вземе заплатата, а за какво е назначен там, няма хабер. И да почнат най-накрая да преследват пласьорите на дрога, а не и полицаите да са вътре.

  2. 2 Профил на gl_avatar
    gl_avatar
    Рейтинг: 526 Неутрално

    Идиоти бол.
    Рано или късно си намират майстора.
    За съжаление го отнасят и невинни.

    Властта си бара фара и за съжаление не взима мерки срещу автотерористите!

  3. 3 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4350 Неутрално

    "Какви са причините за епидемията от смъртност на пътя? Според доклад на новата Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата""?!



    Чак "епидемия"?! Малко по лекичко. А колкото до тази агенция, то тя е напълно излишна, дори вредна, но е добра хранилка за 39 щата.

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  4. 4 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3567 Неутрално

    Срещу този вирус ефективна ваксина трудно може да се приложи, поради безнаказаността и арогантносттс на управляващата клика и нейните деца и внуци !

  5. 5 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 2979 Неутрално

    Първата и най-важна причина е простотията и недосегаемостта . Втората е подкупността и рушветчийството на милицията.
    И последно - Взимайте им книжките на джигитите ,ама поне за година.

  6. 6 Профил на edin drugii
    edin drugii
    Рейтинг: 2105 Неутрално

    Тоталния хаос налаган изкуствено в контрола ,липсата на камери , неработещи камери в големите градове и малки общини , за които са изхарчени може би над 500 милиона ,но не работят умишлено ,навежда на мисълта,че управлението активно участва в този изкуствен хаос ,поради други интереси ,ако в град Варна например заработят всички камери , престъпността ще спадне с пъти , но се пита кой има интерес да не спада тя,а с това и жертвите на пътя .

  7. 7 Профил на grayeagle
    grayeagle
    Рейтинг: 715 Неутрално

    Всичко написано е вярно. И в допълнение- Милен Цветков , който митологизирате в Дневник, има ПТП при употреба на алкохол.

  8. 8 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3567 Неутрално

    " Натъквайки се на тези препятствия,


    личните състезатели няма да могат да карат бързо, дори да искат. "

    Уви, нищо не може да замести личната дисциплина и отговорност ! Нито легнали, нито прави, нито каквито и да било други полицаи ! Видяхме как дрогирания шофьор помете всичко по пътя си - и полицейска патрулка да беше, щеше да е абсолютно същото.....

  9. 9 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3567 Неутрално

    " Според статистиката, старите автомобили над 15-годишна възраст, които преобладават в България, вероятно са по-опасни. Но бедността не може да бъде оправдание, защото около 15 държави със сходни доходи на населението успяват да поддържат много по-ниска смъртност на пътя."

    Шофьорът - убиец, в случая с Милен, летеше с ново Ауди, при това мощен джип ! Именно заради размерите му и силата на удара Милен нямаше никакъв шанс да оцелее ! Никакъв ! Така че нощните возила за много пари са далеч по - опасни и с по - висока смъртност при катастрофа, отколкото старите трошки ....

  10. 10 Профил на tosho_toto
    tosho_toto
    Рейтинг: 272 Неутрално

    Какъв рев и вой имаше преди няколко години, когато КАТ започнаха да свалят номерата на автомобили на пияни, дрогирани, без книжка и т.н.

  11. 11 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2716 Неутрално

    До коментар [#2] от "gl_avatar":

    няма да си намерят майстора, доста от тях са деца на "бизнесмени" а и самите полицай не са по-различни

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  12. 12 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2716 Неутрално

    единственото което може да ги спре е тир или бетоновоз

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  13. 13 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 3069 Неутрално

    До коментар [#10] от "tosho_toto":

    А сега пък от ДБ предлагат полицаите да не могат да сират автомобили на случаен принцип без извършено нарушение за алкохолна проба, документи и др.
    Това как се връзва с намаляването на случаите на каране без книжка или след употреба на алкохол и наркотици не можах да разбера. Уж щели да се борят с корупцията.

  14. 14 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 574 Любопитно

    Дойче веле са много странни. Цяла България се тресе от най-голямото корпоративно придобиване у нас, предизвикало огромен медиен и обществен интерес, а те се занимават с вируса, който уби Милен Цветков

    Бог да благослови Америка за България!
  15. 15 Профил на proventuss
    proventuss
    Рейтинг: 1255 Неутрално

    https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Länder_nach_Verkehrstoten
    Интересна статистика, имаме по-малко убити от Гърция, със сходно по количество население, по-малко от Румъния, която има повече от двойното на нас население, а Египет, където никои не спазва знаците и светофарите и има предимство този, с по-силен клаксон има по-малко убити на 100 000. Колкото и тъпо са звучи, причините са комплексни и не трябва да се търсят политически дивиденти, даже смъртността спада през последните години.

    Нямам политически амбиции, мога даже да си го татуирам.
  16. 16 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4350 Неутрално

    До коментар [#15] от "proventuss":

    Как разбра, че имаме по-малко от Гърция?

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  17. 17 Профил на proventuss
    proventuss
    Рейтинг: 1255 Неутрално

    До коментар [#15] от "proventuss":Как разбра, че имаме по-малко от Гърция?
    —цитат от коментар 16 на hamiltonf


    Съжалявам и се коригирам, с 1 човек повече на 100 000, но пък сме почти наравно със Северна Корея, където сме свикнали да ги мислим за съвестни граждани.

    Нямам политически амбиции, мога даже да си го татуирам.
  18. 18 Профил на Александър
    Александър
    Рейтинг: 112 Разстроено

    Вирусът, който уби Милен е чувството за безнаказаност и липсата на равенство пред закона.
    Всичко това е следствие от корупцията на всички етажи в държавната власт. С пари можеш да си купиш индулгенция и влияние, които да те поставят над закона. 😔

  19. 19 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1402 Неутрално

    Чувството за безнаказаност е основния виновник. Не това, че разрешената скорост е по висока. Помноте ли случая с Ставийски? А помните ли как същоя този Милен Цветков (нищо лично срещу него) катастрофира пиян на паметника Левки? И колко знайни и незнайни влстимащи и тяхната челяд си прави буквално каквото иска? Да де ама властта не помага на дървото да се премести. Та в резюме: не ми пробутвайте бабини деветини какви сме шофьори. Държавата е абдикирала от задълженията си и оттам идва проблема. Как примерния гражданин да кара с 50 по (примерно) булевард "Рожен"? Ами нали ще го отнесат. Или по малинов в участъка след Балан. Примери колкото искате. Магистрала Тракия в райна на Стара Загора? Не стига, че я построиха спестявайки (крадейки) куп пари и тя се повреди, ами вместо да осъдят фирмата да сия ремонтира я оставиха така и лепнаха идиотско ограничение което никой не спазва. Така се учат хората, че правилата са пожелателни и важат избирателно. Тук е проблема. Не в старите коли, не във по високите скпрпсти, не в гражданите. Рибата се вмирисва откъм главата.

  20. 20 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4350 Неутрално

    До коментар [#17] от "proventuss":

    Гърция бяха на последно място в ЕС, и след взетите правилни мерки вече са на първо място по темп на намаляване на жертвите при ПТП.

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  21. 21 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 2649 Неутрално

    преди време звънях на 112 за един лумпен, който летеше с кола из квартала. лелята ми се накара, че не съм запомнил целия номер въпреки че и бях казал, марка, модел, цвят и 3/4 от номера. след това ми се обади и да ме пита с какво техническо средство съм установил високата скорост. та така с нашите безхаберници

  22. 22 Профил на Барба Ганьос прУфесУр доФтор на нЕУките
    Барба Ганьос прУфесУр доФтор на нЕУките
    Рейтинг: 8 Весело

    До коментар [#16] от "hamiltonf":

    Мажоретката на ГешеФФФ,

    Попитай твоя духовен гуру - Каскета! В Главната Гешефтура си имат статистика, изготвена по класическия метод на Натъкмаков-Нагласаков.

    Бай Ганьо уби Алеко, Барба Ганьос - Милен Цветков!
  23. 23 Профил на Барба Ганьос прУфесУр доФтор на нЕУките
    Барба Ганьос прУфесУр доФтор на нЕУките
    Рейтинг: 8 Неутрално

    https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Länder_nach_Verkehrstoten Интересна статистика, имаме по-малко убити от Гърция, със сходно по количество население
    —цитат от коментар 15 на proventuss


    Ко, ко я пак? Гърция е 10,5 млн, България 6,5 реални. Я стига глупости сте дращили.

    Бай Ганьо уби Алеко, Барба Ганьос - Милен Цветков!
  24. 24 Профил на Барба Ганьос прУфесУр доФтор на нЕУките
    Барба Ганьос прУфесУр доФтор на нЕУките
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#19] от "George Svinarov":

    Не е само чувството за безнаказаност.

    Започва се още от корупцията в ДАИ при издаване на книжки, която стигаше чак до Москов.

    Герберастията зарази с корупция цялата държава на всички нива, до степен на разпад на държавността и контрола, да не говорим за превенция.

    Сега берем плодовете на тия 10 години, безхаберие, шуробадженащина и некадърност.

    Бай Ганьо уби Алеко, Барба Ганьос - Милен Цветков!
  25. 25 Профил на kokoto2
    kokoto2
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Всъщност държавата трябва да вдигне данъка двойно и дори тройно за коли над 150к.с.

    Да сме наясно автомобилите не са за състезание. Всеки автомобил с двигател над 90кс без да се мъчи може да поддържа максимално разрешената скорост в БГ. Защо тогава трябва на пътя да има по мощни автомобили?

    Глобите за скорост да се събират на момента - камерата снима и праща СМС на собственика.

    Пишете грамотно на кирилица! Shift + ь = ѝ
  26. 26 Профил на jmf29537805
    jmf29537805
    Рейтинг: 768 Неутрално

    Всичкото държавен и общински служител смята, че е унизително да ползва предпазни колани.
    Начело с главния.
    От там се почва.

  27. 27 Профил на niksan1
    niksan1
    Рейтинг: 2095 Неутрално

    Всъщност държавата трябва да вдигне данъка двойно и дори тройно за коли над 150к.с.Да сме наясно автомобилите не са за състезание. Всеки автомобил с двигател над 90кс без да се мъчи може да поддържа максимално разрешената скорост в БГ. Защо тогава трябва на пътя да има по мощни автомобили?Глобите за скорост да се събират на момента - камерата снима и праща СМС на собственика.
    —цитат от коментар 25 на kokoto2



    Катастрофите и жертвите по пътищата, нямат нищо общо с моща на автомобила, а от акъла на онзи зад волана . Няма кола която да не може да развие 130 км/ ч в това число и малолитражките, а можеш да си представиш такава въшка със 130 км/ ч и резултатът от една евентуална
    Тъкмо обратното, един мощен автомобил осъществява най-бързо, най-опасната маневра на пътя - изпреварване, но, ако зад волана седи интелегентен и можещ шофьор, който дори не мисли да шофира, след употреба на алкохол, или дрога .

    Без ДС - ченгета! Лустрация!
  28. 28 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 2918 Неутрално

    До коментар [#4] от "samoedin":

    Ооо в Стара загора намерихме много добра ваксина и сега ела да видиш как и Софиянци и Аскьовските джигити карат смирено и дори спират пред пешеходци насочени към пешеходна пътека. Ваксината беше еди хубав лобут наложен от Заралии на двама Софийски джигити и едно линчуване на заралия премачкал детенце на една годинка. Случаят с линчуването беше пред БНБ и тъй нареченото базово училище до същата банка, имаше дори преметнато въже на дървото, та полицайте едва го оттърваха от ядосаните Заралии

  29. 29 Профил на Торбеш
    Торбеш
    Рейтинг: 1434 Неутрално

    Предложение:
    В рамките на ЕС нека има "гостуващи КАТ-аджии" на обменен принцип.
    За този месец КАТ-аджии ще са ни холандци. За следващия - португалци, после поляци или датски КАТ-аджии. През това време нашите са из Германия, Испания на обмен - да видят как се работи там и дано нещо поприхванат.
    Но най-важното - българите да видят държавни служители от Европа - знаят езици, учтиви са, безкомпромисни са. Затова във Франция се кара със 78км/час, защото не смеят дори с 1-2 да превишат 80км/час, каквото е ограничението от известно време насам. И там има нервни, искат да карат по-бързо от твоите 80км/час, изкарват си яда към властта на теб с клаксони и гневни физиономии.
    99% спазват ограниченията, обаче.
    В България май е обратното - като караш точно по правилата, те задминават с мръсна газ и необяснимо чувство за превъзходство. И мрат, и убиват, и продължават да гледат на пътя като на боксов ринг...

    Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
  30. 30 Профил на VeLikoV
    VeLikoV
    Рейтинг: 477 Неутрално

    До коментар [#27] от "niksan1":

    Хората не си купуват мощни автомобили за да избягват рисковите ситуации. Обикновено те ги създават. Това важи предимно за индивидите с баварски, щутгартски и инглощатски лимузини и купета. Като изтървани са. 😄

  31. 31 Профил на biss Mark
    biss Mark
    Рейтинг: 1386 Неутрално

    Аз пък реших че Милен Цветков е починал от Корона-19 с придружаващо заболяване удар от ауди на червен светофар

    Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK