ПАРЛАМЕНТАРНИ ИЗБОРИ 2022

  • 25.3%
  • 20.2%
  • 13.8%
  • 10.2%
  • 9.3%
  • 7.4%
  • 4.6%
  • 3.8%
  • ГЕРБ:67
  • ПП:53
  • ДПС:36
  • ВЪЗР:27
  • БСП:25
  • ДБ:20
  • БВ:12
39.4%активност

Източник: Резултатът и активността са от ЦИК при 100% обработени протоколи, мандатите са по изчисление на "Дневник"

Пътната карта на ЦИК за дистанционно електронно гласуване е недоразумение

Няма никакво обяснение защо за проект с одобрено финансиране от 2017 г. (което се съдържа в сигнатурата на проекта) по оперативна програма, която приключва 2020 г., и чийто срок е бил 2019 г., се пише пътна карта до 2023 г.

© Юлия Лазарова

Няма никакво обяснение защо за проект с одобрено финансиране от 2017 г. (което се съдържа в сигнатурата на проекта) по оперативна програма, която приключва 2020 г., и чийто срок е бил 2019 г., се пише пътна карта до 2023 г.



Текстът е препубликуван от блога на автора.


ЦИК е публикувала "Пътна карта за изпълнение на експериментално дистанционно електронно гласуване". До 2023-а. Документът е ужасяващо неадекватен:





В него се казва, че "КЕП е с ниско ниво на сигурност". Това е пълна глупост. Съвсем лесно проверимо невярно твърдение и базово знание относно Регламент (ЕС) 910/2014. КЕП (квалифицираният електронен подпис) задължително използва най-сигурни хардуерни устройства за съхранение на криптографските ключове и организациите, които го издават, преминават регулярни одити на информационната си сигурност. Използването на КЕП за провеждане на експериментите беше вариантът, който и нормативната уредба предвижда и който аз съм и казвал поне 3-4 пъти, но те отказваха.


Друг "аргумент" е, че в КЕП се съдържало ЕГН-то в явен вид.


Не се казва това защо е проблем (при положение че ЕГН-то може да се прочете само след като титулярът на КЕП-а подпише нещо и съответно данни от сертификата се изпратят на другата страна). Да, в националната схема за електронна идентификация се предвижда ЕГН-то и други данни да не се съдържат в носителя, но това няма отношение към е-гласуването.


Уж пътна карта, а единственият срок е крайният - 2023 г. Има 10 етапа, но за никой няма дори индикативен срок кога трябва да започне и кога трябва да свърши. "Когато - тогава" е залегнало като основен принцип.


Няма никакво обяснение защо за проект с одобрено финансиране от 2017 г. (което се съдържа в сигнатурата на проекта) по оперативна програма, която приключва 2020 г., и чийто срок е бил 2019 г., се пише пътна карта до 2023 г.


Документът явно е писан от някого, който тепърва се учи как се използва Word


и как трябва да изглеждат документите. Нито един нов ред или празно пространство, никакво автоматично номериране, нито една таблица, никакво подчертаване и стилизиране на важните точки. Документ, който не е писан да се чете, а "да го има".


Винаги съм казвал, че електронното гласуване не е проста работа. Даже е сложна, академично сложна. И трябва към него да се подхожда с много премерен ентусиазъм и да се оценяват всички рискове. Да се действа бавно и внимателно.


Това, което прави ЦИК обаче, е мърлящина, която да институционализира политическия страх и безидейност.


Рубриката "Анализи" представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на "Дневник".


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK