Кристо, който ни показа, че светът е галерия

Христо Явашев-Кристо (1935-2020)

Христо Явашев-Кристо (1935-2020)



"Шекспир беше казал, че целият свят е сцена, а Кристо ни показа, че светът е галерия на изкуството": отиде си световноизвестният художник от български произход Христо Явашев. На 13 юни той щеше да навърши 85, разказва "Дойче веле".


Христо Явашев - световноизвестният художник и авангардист от български произход, известен с артистичния си псевдоним Кристо, почина на 31 март в Ню Йорк. На 13 юни Кристо щеше да навърши 85 години. "Кристо живя пълноценно, той не само мечтаеше за неща, смятани за невъзможни, но и ги реализираше", написаха неговите сътрудници в съобщение за смъртта му, разпространено в социалните мрежи в неделя вечерта.


Медии от цял свят съобщават за смъртта на твореца и припомнят най-известните му проекти. "Ню Йорк Таймс" публикува дълга статия за Кристо, озаглавена "Артистът, който опаковаше и окачваше в епични мащаби". Телевизия "Ал Джазира" го нарича "артистът, който опакова света". А Би Би Си пише: "Шекспир беше казал, че целият свят е сцена, а Кристо ни показа, че светът е галерия на изкуството." От френския Национален център за изкуство и култура "Жорж Помпиду" наричат Кристо "вълшебник", чието "изключително творчество" беше "съществено за историята на съвременното изкуство".




Никой съвременен творец от български произход не е постигал популярността и творческото влияние на Кристо. Голяма роля за това играе съпругата му Жан-Клод, която почина през 2009 на 74 години. Двамата оставят дълбоки следи в света на изкуството. От 1994 година нататък произведенията им, включително тези от миналото, са с автор "Кристо и Жан-Клод".


Жан-Клод и Кристо

Жан-Клод и Кристо


"И тогава разбрах, че няма да се върна в България"


Христо Явашев е роден в Габрово. Емигрира през 1957, сключва брак с Жан-Клод през 1959. През 1964 двамата заживяват в Ню Йорк. През 1973 година Кристо става гражданин на САЩ. До смъртта му той не се завръща в България. "През всичките тези години бях безотечественик. Но не гражданството - идентичността прави човека. А моята идентичност е Кристо. Това е нещото, което никой не може да ми отнеме", казва той в интервю за германския вестник "Ди Цайт" през 2017 година.


Там Кристо разказва и за момента, в който решава да напусне България. На 21 години му се удава възможност да избяга - съзира шанса си по време на престой в Прага, където гостува на свои роднини. "Именно там реших, че никога повече няма да се върна в тъпата България. Казах си: Прага е много по-близо до Запада и затова трябва да направя всичко възможно, за да остана тук. По онова време не бях единственият: стотици хиляди бягаха на Запад след събитията в Унгария през 1956 година."


Кристо и Жан-Клод са известни по цял свят с опаковането на предмети, сгради, природни забележителности, прекосявайки границите на живописта, скулптурата и архитектурата. Някои от най-известните им проекти са "Над реката" - завесата в долината на Колорадо (1970-1972), Опакованият мост "Пон Ньоф" в Париж (1975-1985), Опакованият Райхстаг в Берлин (1972-1995), Портите в Сентръл парк, Ню Йорк (1979-2005).


През последните години Кристо успя да реализира още два проекта. И двата - в Европа: "Плаващите кейове" в италианското езеро Изео (2014-16) и "Мастаба" в езерото "Серпентайн" в Лондон (2016-2018). Кристо оставя и един недовършен проект: опаковането на Триумфалната арка в Париж, отложен заради пандемията от коронавирус. Той обаче ще бъде реализиран. "Кристо и Жан-Клод винаги са подчертавали, че искат артистичната им работа да бъде продължена и след смъртта им. Затова L'Arc de Triomphe, Wrapped съгласно волята на Кристо ще бъде реализиран между 18 септември и 3 октомври 2021" година, пишат сътръдниците му.


Един от последните проекти на Кристо - "Плаващите кейове".

Един от последните проекти на Кристо - "Плаващите кейове".


"Кристо съчини не само себе си"


В интервю за германското издание "Тагесшпигел" през 2017 Кристо казва: "Моите проекти са политически, това е истинска политика, не само демонстрация на политика." Политическата деменция възниква дори и чрез "логистиката и споровете с общините", посочва той. Същата година в знак на протест срещу американския президент Доналд Тръмп Кристо се отказва от проекта си "Над реката" в Колорадо, над който работи цели 20 години. "Тук нашият господар е американското правителство. То притежава страната. Не мога да реализирам проект, който да облагодетелства този господар."


Известният карикатурист Сол Стейнберг, добър приятел на Кристо, бе казал за него: "Той съчини не само себе си, той съчини и изкуството, и още по-впечатляващо, той съчини и публиката си."


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
Коментари (53)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на lpi31580057
    lpi31580057
    Рейтинг: 1399 Неутрално
  2. 2 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 2061 Неутрално

    Лека му пръст.

    Добре, че е напуснал тази територия, щото ако беше останал, никой нямаше да знае за него. По тези територии такива ги омачкват много старателно.

  3. 3 Профил на gmbh
    gmbh
    Рейтинг: 2879 Неутрално

    Няма как оставената от Христо Явашев следа в изкуството да бъде заличена.
    Малцина имат привилегията да не бъдат забравени.

  4. 4 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3501 Неутрално

    Галерия е, но ние не сме в нея. RIP, Кристо!

  5. 5 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3321 Неутрално

    През 1973 година Кристо става гражданин на САЩ. До смъртта си той не се завръща в България
    _________
    Мир му на душата, объркал се е от малък.
    Ми човека си е 100% мириканец от 50 години, това,че е избрал да е безродник е някак либерално и приемливо бъдете толерантни.
    Колко до пърформансите с опаковките от найлон и амбалаж, смятам ,че дори един Вежди Рашидов който често критикуваме тук (и аз лично съм хулил) е по-значим художник за света от Христо Явашев.


    Libertarianism is just anarchy for rich people
  6. 6
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  7. 7 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3686 Неутрално

    До коментар [#6] от "oliverstone":

    Така си е преценил. Въпрос на личен избор. Може би е малко краен, но човекът ненавижда комунисти и не иска да има нищо общо с тях. Да си чул извинения от БКП и техните наследници за това, че са прогонили много хора? Да си чул извинения за това, че направиха България концлагер ограден с бодлива тел? Сърдит си на Христо... На комунистите сърдит ли си?!

    Бивш tww09306483.
  8. 8 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4365 Неутрално

    Прочетох някои от мненията под снощната новина за кончината на Кристо и разбрах защо е избягал от България и защо поддържаше само минимални контакти с Анани и още двама-трима българи.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  9. 9 Профил на ПРИСМЕХУЛНИК
    ПРИСМЕХУЛНИК
    Рейтинг: 132 Неутрално

    "Кристо живя пълноценно, той не само мечтаеше за неща, смятани за невъзможни, но и ги реализираше"

    - Някои, докато мечтаят за невъзможното, постигат пробиви в науката, медицината, технологиите, други- намират за "невъзможно" да опаковаш с хартия и плат сгради.
    И с това са големи "художници"... и "авангардни мислители"... Пръскали милиони долари на вятъра, щото в главите им "вятър ги вее на бял кон"...

    Това нещо, което префърцунено наричаме "модерно изкуство" е просто псевдо имитация на някогашното велико изкуство, носещо естетическа, нравствена, семантична наслада и удовлетворение в душите на творец и съзерцатели...

    А Кристо... Кристо Бог да го прости.

  10. 10 Профил на oliverstone
    oliverstone
    Рейтинг: 505 Неутрално

    До коментар [#7] от "Petleshev":

    Дали съм сърдит? Ами не виждам защо този въпрос трябва да бъде зададен, но ако трябва - може би и Жельо Желев, Блага Димитрова, Петър Дертлиев, Стефан Савов и т.н. трябва да са се отказали от България и да не говорят български. Може би и Лех Валенса да откаже да говори полски? Добра логика. Никога не съм гласувал за БСП, а за БКП бях твърде малък, за това пък скачах доста като младеж по площадите. Доволен?

  11. 11 Профил на oliverstone
    oliverstone
    Рейтинг: 505 Неутрално

    До коментар [#8] от "Norman Granz":

    Какво си разбрал е твой вътрешен проблем. Също така, твой проблем е какво не си разбрал.

  12. 12 Профил на lpi31580057
    lpi31580057
    Рейтинг: 1399 Неутрално

    За починалия безродник, отказващ да говори на български и да го свързват с България - НИЩО!
    —цитат от коментар 6 на oliverstone


    трябвало е да се бие в гърдите и да вика булгар, булгар?

  13. 13 Профил на kapitan_laino
    kapitan_laino
    Рейтинг: 964 Неутрално

    Кристо дразни Ганьовците без да им е направил нищо. Нито им взима от джоба, нито ги кара да му гледат творбите, дори не търси одобрението им.

  14. 14 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3686 Неутрално

    До коментар [#10] от "oliverstone":

    Както казах по-горе, въпрос на личен избор. Какво не разбираш?! Личният избор не е задължително да е в тон с твоите разбирания. Затова и му казват личен избор.
    Въпросният Христо Явашев е решил да се дистанцира от България и донякъде го приемам. Особено като се има в предвид, че е избягал по време на най-маркобесния период. Човекът е постигнал успех и признание абсолютно сам. Не е получавал помощ от никого. Избягал е. Нищо общо с лигавата Юлия Кръстева, дето се прави на светица...
    Лично аз не му разбирам изкуството на Кристо, но му свалям шапка за твърдото поведение и последователност.

    Бивш tww09306483.
  15. 15 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3686 Неутрално

    До коментар [#13] от "kapitan_laino":

    Христо Явашев определено е трън в милиционерските очи. Дръзнал е да избяга и на всичкото отгоре е постигнал успех. Как няма да ги дразни?! Предполагам, че са се опитвали да го вербуват и шантажират, като са се мъчили да му прилагат всякакви гнусни милиционерски номера. Но човекът не е поддал нито един милиметър...! Заслужава уважение.

    Бивш tww09306483.
  16. 16 Профил на izbiram
    izbiram
    Рейтинг: 514 Неутрално

    Сега какво остава след него? Доколкото знам опаковаше всякакви неща. После ги разопаковаше. Искам да каже, че след като опковаш нещо, после го разопаковаш и какво остава да се види? Остава да се види съдържанието. Разопаковано. Дано да има снимки, щото иначе не знам какво остава за поколенията...абе бог да го прости.

  17. 17 Профил на izbiram
    izbiram
    Рейтинг: 514 Неутрално

    Няма как оставената от Христо Явашев следа в изкуството да бъде заличена.Малцина имат привилегията да не бъдат забравени.
    —цитат от коментар 3 на gmbh


    Сори, ама не виждам как няма да бъде заличена. Ако искам да покажа това велико изкуство на сина ми, какво да му покажа? Снимка от нета? Не се сърди, ама Гог е Гог, защото всеки има възможност да го ВИДИ! На живо! Разликата е огромна! Гог създава съдържание. Христо го опакова. Временно.

  18. 18 Профил на ПРИСМЕХУЛНИК
    ПРИСМЕХУЛНИК
    Рейтинг: 132 Неутрално




    До коментар [#10] от "oliverstone":Както казах по-горе, въпрос на личен избор. Какво не разбираш?! Личният избор не е задължително да е в тон с твоите разбирания. Затова и му казват личен избор.Въпросният Христо Явашев е решил да се дистанцира от България и донякъде го приемам. Особено като се има в предвид, че е избягал по време на най-маркобесния период. Човекът е постигнал успех и признание абсолютно сам. Не е получавал помощ от никого. Избягал е. Нищо общо с лигавата Юлия Кръстева, дето се прави на светица...Лично аз не му разбирам изкуството на Кристо, но му свалям шапка за твърдото поведение и последователност.
    —цитат от коментар 14 на Petleshev


    Извинявай, ама решил да бяга от България, защото комунистите нещо си... и заради това казва "... да не се върна никога повече в тъпата България". "Тъпата България". Че той ти казва всъщност, българите са тъпи. Не тъпите комунисти, не тъпия социализъм, а "тъпата България"!

    Всичко на всичко, той е бил девет годишен (!), когато става смяната на режима, от Царска България на практика нищо не помни, съзнателния му живот до 21-2 годишна възраст, когато бяга, е свързан със НРБ!
    Не може някой да ме убеди, че не е бил просто объркан човек, ами дисидент, бунтар за свобода и прочее...

    Всъщност, не ме вълнува изобщо личния му живот, личността му- избягал е, живял е щастливо или не на Запад, както много други българи днес.
    Това, което прави, според мен, а и според много други хора, не е изкуство. Изкуство е за парвенюшките среди, където цъкат надменно с език пред опаковани вестници, закачени банани или пръски петна по платно...
    И в никакъв случай не мога да приема, че е някаква огромна загуба, за която трябва да тъжа.
    Бог да го прости, все пак, нищо лошо не ми е направил.

  19. 19 Профил на lpi31580057
    lpi31580057
    Рейтинг: 1399 Неутрално

    Изкуство е за парвенюшките среди, където цъкат надменно с език пред опаковани вестници, закачени банани или пръски петна по платно...
    —цитат от коментар 18 на ПРИСМЕХУЛНИК


    мдааа, друго си е работникът и колхозничката със сърпа и чука от мосфилм...

  20. 20 Профил на робин от Крузо
    робин от Крузо
    Рейтинг: 1026 Разстроено

    Хммм... чета и се възмущавам от критичните коментари на някои от вас, които „определят“ българина Кристо, като един нищо и никакъв безличен човечек, родоорстъпник, безродник и пишат с подигравка за изявите му като художник т.е. човек на изскуството.
    Към тези всезнайковци ще кажа, че днес във всички централни медии в Германия като, ARD, ZDF, MDR, PRO 7 и RBB (радио Берлин и Бранденбург) и т.н., бе съобщена новината: "почина един от големите художници на нашето време Кристо..." и кратка биография, реализирани проекти и т.н.
    А за вас всезнайковци, няма да има кой, да си спомни, освен деца и най близките ви, едва ли някой друг ще се сети за името ви, а това, какво сте оставили на България или света, едва ли и най-близките ви ще знаят или ще си спомнят.
    Почивай в мир Христо. Бог да го прости.
    Поздрави от Isla Robinson Crusoe.

    robin ot Crusoe
  21. 21 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3686 Неутрално

    До коментар [#18] от "ПРИСМЕХУЛНИК":

    Да! Човекът е решил да избяга! Избягал от комунистическия рай! Недей по никакъв начин да оправдаваш комунистите! Да, особено по онова време България е била невероятно тъпа държава! И сега донякъде продължава да е така...! Благодарение на ония, които се мъчиш да представяш в добра светлина и да ни обясняваш, че Явашев бил объркан. Хич не е объркан. Такива като тебе са сбъркани...!

    Бивш tww09306483.
  22. 22 Профил на ПРИСМЕХУЛНИК
    ПРИСМЕХУЛНИК
    Рейтинг: 132 Неутрално

    До коментар [#21] от "Petleshev":

    Аз може да съм "объркан", ама ти си хахо.
    Оправдавал съм бил комунистите, къде съм написал това, бе!

  23. 23 Профил на ПРИСМЕХУЛНИК
    ПРИСМЕХУЛНИК
    Рейтинг: 132 Неутрално

    До коментар [#19] от "lpi31580057":

    Е, не, голямото изкуство е опакован в найлон вестник. Ей сега, като отида до WC, ще се получи "модерно изкуство".

  24. 24 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3686 Неутрално

    До коментар [#20] от "робин от Крузо":

    Да де! У нас властва отвратителният комунистически маниер, когато не може да се оцапа някой, да се обявява за родоотстъпник и безродник. Комунистите умират от злоба и завист, когато някой постига успех и признание без разрешение от ЦК на БКП. Всички които са избягали са едва ли не престъпници...! И какво е престъплението им? Избягали са от възможността да ги управляват малоумници! И най-големият грях на Явашев е, че открито им казва в очите, че са малоумници. Ей това не могат да му простят...! България е тъпа държава, защото се управлява от тъпаци. Като великия правешки ръководител, който искаше да ни прави 16-та република...!

    Бивш tww09306483.
  25. 25 Профил на ПРИСМЕХУЛНИК
    ПРИСМЕХУЛНИК
    Рейтинг: 132 Неутрално

    [quote#20:.А за вас всезнайковци, няма да има кой, да си спомни, освен деца и най близките ви, едва ли някой друг ще се сети за името ви, а това, какво сте оставили на България или света, едва ли и най-близките ви ще знаят или ще си спомнят.Почивай в мир Христо. Бог да го прости.Поздрави от Isla Robinson Crusoe.[/quote]

    При положение, че с разопаковането на инсталациите, няма повече инсталация, след година-две-три и за него никой няма нищо да си спомня, освен роднините му. И при положение, че от тези инсталации, не остава нищо друго освен снимки, и този "велик", "гениален" и "авангарден творец", "художник" и "мислител от най-висш порядък" няма да остави на света и родината си аПпппсолютно нищо.

  26. 26 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3686 Неутрално

    До коментар [#25] от "ПРИСМЕХУЛНИК":

    Помисли малко в следната посока: Какво би останало от Христо Явашев, ако не беше избягал? Ами сигурно и снимки нямаше да има...! Да не говорим за световно признание и оценка. Та, какво би станало с Явашев ако беше останал? Щеше да рисува портрети на Ленин, Георги Димитров и Тодор Живков. Щеше да прави плакати за манифестации и щеше да се мазни на партийни секретари, за да не умре от глад? Или щеше да ходи по срещите на другаря Живков с младата художествено-творческа интелигенция? Щеше да се мъчи да стане член на СБХ, за да получи признание? Баси... Той получил признание и без СБХ. Представяш ли си? Пълен родоотстъпник...! ;)

    Бивш tww09306483.
  27. 27 Профил на lpi31580057
    lpi31580057
    Рейтинг: 1399 Неутрално

    До коментар [#26] от "Petleshev":

    +1

  28. 28 Профил на ПРИСМЕХУЛНИК
    ПРИСМЕХУЛНИК
    Рейтинг: 132 Неутрално

    До коментар [#26] от "Petleshev":

    Ти не вдяваш нещо простичко- не ми е проблем Кристо или че е избягал, а че това което правеше не е изкуство, а ми го завират като, едва ли не, най-най-най-висшето изкуство!
    И това не е персонално към Хр. Явашев, а ми към т.нар. "модерсно изкуство".

  29. 29 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3686 Неутрално

    До коментар [#28] от "ПРИСМЕХУЛНИК":

    Чакай сега... Никой и нищо не ти навира. Аз самият също не го разбирам точно по този начин изкуството. Но явно, този тип изкуство си има някакви почитатели и получава признание извън България и твоите разбирания.
    Така и не се разбра, защо почна да ни обясняваш за НРБ, сякаш не знаем какво беше по онова време?

    Бивш tww09306483.
  30. 30 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 5781 Неутрално

    До коментар [#14] от "Petleshev":

    Юлия Кръстева е доказан агент на ДС.

    Gunter glieben glauchen globen
  31. 31 Профил на gmbh
    gmbh
    Рейтинг: 2879 Неутрално

    До коментар [#17] от "izbiram":

    "Сори, ама не виждам как няма да бъде заличена. Ако искам да покажа това велико изкуство на сина ми, какво да му покажа? Снимка от нета? Не се сърди, ама Гог е Гог, защото всеки има възможност да го ВИДИ! На живо! Разликата е огромна! Гог създава съдържание. Христо го опакова. Временно."

    Ако трябваше да напиша коментар за ван Гог, щеше да е нещото такова - "той остави богато наследство/творчество"
    Дано разбереш разликата между оставената от Христо следа и оставеното от ван Гог.
    Понеже си навлязъл в рамка точно противоположна на Христовите работи, да те питам?
    Гледайки картините на Гог си стигнал до вътрешно убеждение и чрез въздействието им, че той е велик, гениален и ...... или е признат от много други хора за такъв и ти приемаш тяхната оценка за достоверна? Ако наистина нещата си ги гледал в оригинал, трябва да си дал отговор на такъв въпрос лично за себе си.

  32. 32 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 1714 Неутрално

    Прочетох някои от мненията под снощната новина за кончината на Кристо и разбрах защо е избягал от България и защо поддържаше само минимални контакти с Анани и още двама-трима българи.
    —цитат от коментар 8 на Norman Granz


    честно не мога да повярвам какви коментари има.
    просто не мога да повярвам.
    злостни, завистливи, просташки и най вече доста тъпи
    и преиграни.
    къде сте бе пишман патриотите със знаменцата на колите.
    големи боклуци сте. и сте не патриоти, а обикновени
    лайнари.

  33. 33 Профил на linard
    linard
    Рейтинг: 1555 Любопитно

    До коментар [#25] от "ПРИСМЕХУЛНИК":

    Може ли само да попитам, хипотетично, ако летиш със самолет и се приземиш на земята, летял ли си въобще?


  34. 34 Профил на ПРИСМЕХУЛНИК
    ПРИСМЕХУЛНИК
    Рейтинг: 132 Неутрално

    До коментар [#33] от "linard":

    Не може, благодаря.

  35. 35 Профил на anty
    anty
    Рейтинг: 820 Неутрално

    Презрението което въпросния субект демонстрираше към българския народ,език и култура е показателен и точно по тази причина за мен лично той е нищожество,което по нищо не се различава от едни други,които се кланят на Кремъл.
    Оправдания,че видите ли комунистите-кърпачи са управлявали тогава и са вършели простотии и престъпления,което е абсолютно вярно е глупаво защото не може да слагаш под общ знаменател всички.
    Просто безродник,също като кърпачите поставени на власт от миризливия съветски ботуш в 1944г.

  36. 36 Профил на linard
    linard
    Рейтинг: 1555 Весело

    До коментар [#34] от "ПРИСМЕХУЛНИК":
    Безсилие нещо?
    Иначе голяма активност, много апломб и изведнъж нула, зеро- типично за интелектуалната немощ, която обстойно демонстрирахте под темата!

  37. 37 Профил на ПРИСМЕХУЛНИК
    ПРИСМЕХУЛНИК
    Рейтинг: 132 Неутрално

    До коментар [#36] от "linard":

    Тц. Слабо. Интимната Ви мисъл е, че "самолета" е изкуството. Само че, това което правеше Кристо не е изкуство. "Изкуството е вечно", модерното "изкуство", в това число и на Кристо, е нищо.
    Това са някакви инсталации, като тия на мястото на петохуя, които след години никой няма да ги помни, понеже нищо не е останало от тях.
    Виж, фотографа, дето ги е заснел, продукта му ще се разнася из нета.

  38. 38 Профил на amerikanbastard
    amerikanbastard
    Рейтинг: 678 Неутрално

    "Ирационален и безотговорен" сбърканяк открил тарикатски начин за печелена на пари от глупостта и снобизма на хората. Неговите конструкции не са строителство, макар че се правят от строители, но едва ли са и изкуство, защото то е непреходно, а неговите „творби“ са кратковременни. Те не са предвидени да останат реално, а по-скоро виртуално, в спомени и снимки. Та няма да лъсне тяхната безсмисленост. Уникален бизнес модел!
    Американец от български произход, който демонстративно отказва да говори на български, за да блесне със своя аборигенскси английски с балкански акцент. Така подържа мантрата за своята оригиналност. Съвсем по Андесънски алгоритъм от Новите дрехи на царя! Остап Бендер би му завидял.
    Евала, благородно завиждам! Човек и добре да живее … RIP!

    Freedom's just another word for nothin' left to lose
  39. 39 Профил на lpi31580057
    lpi31580057
    Рейтинг: 1399 Неутрално

    До коментар [#38] от "amerikanbastard":

    верно си бастард

  40. 40 Профил на linard
    linard
    Рейтинг: 1555 Неутрално

    До коментар [#37] от "ПРИСМЕХУЛНИК":
    Опитите за телепатия са изключително неуспешни!

    Мисълта ми е, че процесът на летенето, колкото и ефимерен да е, все пак се състои и човекът, който лети преживява нещо, което (го) променя-местоположението му, усещането му за земята и небето, усещането за самия него, и така нататък- едно съвсем индивидуално изживяване, но го има и след като е слязъл от самолета въпросния човек и дори да изглежда за другите, които го срещат все едно, че никога не е летял.

    Процесът на самото изкуство е в центъра на творчеството след 50-те години на 20 век и творци като Брус Науман, Турел, Кристо се отдават на предизвикателството да докоснат непосредствено възприятията на хората, а не само да оставят "материални реликви" както до сега.
    Ревизия и протест срещу старото ако щеш, процес на обновяване след втората световна война, въпроси, които си задават младите творци тогава- за отвореното произведение на изкуството ...
    Ефимерното, човешкият дух и съпреживяването добиват значението на единственото "вечно" за тяхното иъкуство (и без това материалното винаги е преходно)...

    Както и да е, не мисля, че отдаденоста на подобна идея и едно колосално творчество, каквото е на лице, заслужават подобно потъпкване- това е мое лично мнение и се включих защото просто ми липсва "баланса на силите" по темата.

    От друга страна каквато и емоция да предизвиква изкуството, то тя е винаги "правилна" (цената на свободата на изкуството), а самият факт, че ви е докоснало и вас, дори толкова негативно, все пак е атестация за успеха му!

  41. 41 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 898 Неутрално

    Нещо ми бяга изкуството му.И защо казват че е художник,при положение че е опаковчик.Какво е нарисувал.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове.
  42. 42 Профил на charlesdegaulle
    charlesdegaulle
    Рейтинг: 1282 Разстроено

    Като чета някои от коментарийте разбирам добре защо Славейков не е станал Нобелист.

  43. 43 Профил на робин от Крузо
    робин от Крузо
    Рейтинг: 1026 Любопитно

    До коментар [#25] от "ПРИСМЕХУЛНИК":

    Хммм ... я ни кажи или разкажи ПРИСМЕХУЛНИК, колко и кои картини са ти харесали или не, от „подобни“ художници като Дали, Кандинский, Пикасо, Дж. Полък, Х. Брук или от „подобни“ склуптури като Роден, Ортли и Хубер, Марк Куин и т.н.
    Иначе за себе си бих казал кратко и кротко, и в София и в Берлин има много сгради, някои от тях дори доста известни - построени от мен, които ще останат десетки години след мен и ще радват очите (в повечето случаи) на хората, които минават покрай тях.
    А ти уважаеми, освен присмехулството, какво друго ще остане след теб?
    Поздрави от Isla Más a Tierra.

    robin ot Crusoe
  44. 44 Профил на OA
    OA
    Рейтинг: 433 Неутрално

    До коментар [#5] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    Дали е възстановено отнетото му българско гражданство?? Той беше лишен от гражданство защото се е осмелил да се установи на Запад без Партията да го е изпратила там. Ето какво друг потребител разказва: Кристо не се бил връщал в България - защо да идва и КЪДЕ ДА СЕ ВЪРНЕ? Ето линк: https://gabrovo.bg/files/OBS/98.1.pdf  , но понеже не обичате да четете, ще преразкажа кратичко: Бащиният му дом и бащината фабрика са национализирани 2 пъти - през 1947, върнати 1992 и отново отнети през 2000 г., без право на каквото и да е обезщетение. Следва серия от съдебни дела. През 2012 г. братя Явашеви в европейския съд осъждат българските власти, че не могат да си правят каквото поискат. И чак тогава, притиснати от решението на ЕСПЧ, община Габрово е принудена да се съгласи на единственото логично нещо - да превърне бащиният му дом в музей на модерното изкуство, за което той е бил съгласен още през 2008 г. (Кристо изпраща писмо, че е съгласен да ползват името Кристо и Жан-Клод за център на модерно изкуство). Не само че 3-мата братя се отказват от всякакви претенции за реституция, но Кристо им прави дарение от свои постери, които струват скъпо. Има само едно условие - ако музеят не е готов до 2023 г - общината ще връща постерите. И понеже 7 години са минали в бездействие - вероятно музей няма да има

  45. 45 Профил на Ixquick
    Ixquick
    Рейтинг: 634 Неутрално

    Х.Явашев в интервю признава, че e само една четвърт българин, от българските корени му останало само това, всяка сутрин изяждал голяма купа кисело мляко( Bacillicus Bulgaricus“) с една глава чесън и един банан.
    Иначе майка му била македонка, а баща му полови българин, половин чех.
    Затова смята , че е българин само една четвърт.


  46. 46 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 2016 Неутрално

    До коментар [#41] от "Петър Петров":

    Рисувал е и то доста. При това рисунките му се продават скъпо. Всички тия проекти започват с множество рисунки. Последите Кристо и Жан-Клод продават и по този начин се финансират.

    БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти! Гербояд - производната на успоредно осцилиращи мутирали до неузнаваемост хиперкубове!
  47. 47 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 2016 Любопитно

    До коментар [#45] от "Ixquick":

    Ами я дай линк към това интервю.

    БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти! Гербояд - производната на успоредно осцилиращи мутирали до неузнаваемост хиперкубове!
  48. 48 Профил на Ixquick
    Ixquick
    Рейтинг: 634 Неутрално

    До коментар [#45] от "Ixquick":Ами я дай линк към това интервю.
    —цитат от коментар 47 на tsyrvulan


    "Künstler Christo kommt nach Deutschland – mit Knoblauch im Gepäck

    Frage: Gehört das Knoblauchessen zu ihren bulgarischen Wurzeln?

    Antwort: Ja, genauso der Joghurt. In Joghurt steckt der berühmte Inhaltsstoff „Bacillicus Bulgaricus“ oder so ähnlich. Aber nur in Joghurt aus Bulgarien.

    Frage: Gibt es noch andere bulgarische Wurzeln, die Sie bis heute pflegen?

    Antwort: Nein. Ich habe Bulgarien 1956 verlassen und war seitdem auch nie wieder dort.
    Ich bin zwar in Bulgarien geboren, aber meine Mutter stammt aus Mazedonien. Mein Vater ist halb Bulgare, halb Tscheche. Deshalb bin ich streng genommen nur zu einem Viertel Bulgare, zur Hälfte Mazedonier und zu einem Viertel auch noch Tscheche.
    ...
    Christo wird am 13. Juni 1935 als Christo Wladimirow Jawaschew im bulgarischen Gabrovo als Sohn der Generalsekretärin der Kunstakademie in Sofia und eines Chemiefabrikanten geboren.

    https://www.noz.de/deutschland-welt/kultur/artikel/22550/kunstler-christo-kommt-nach-deutschland-mit-knoblauch-im-gepack #gallery&0&0&22550


  49. 49 Профил на lpi31580057
    lpi31580057
    Рейтинг: 1399 Неутрално

    Нещо ми бяга изкуството му.И защо казват че е художник,при положение че е опаковчик.Какво е нарисувал.
    —цитат от коментар 41 на Петър Петров


    ами, опаковай и ти. белким стигнеш до неговото ниво:
    https://www.pbs.org/video/episode-701-christos-surrounded-islands-xfzdvi/

  50. 50 Профил на 4i4oti
    4i4oti
    Рейтинг: 1716 Неутрално

    Кристо с опаковането създаде нетрайни преживявания, чиито снимки не въздействат поради което бързо се забравят. А и много обекти не му бяха поверени да ги опакова. Но ще бъде запомнен като уникален маргинал, едва ли някой друг по света се е отрекал от родината си - нещо като теле с 5 крака или петел без глава. А иначе с развитието си модерното искуство превръща света все повече в галерия. Наблюдаваш нечия "инсталация" и се питаш тава шедьовър ли е, или някой си е изхвърлил боклука.

  51. 51 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 2016 Неутрално

    До коментар [#48] от "Ixquick":

    1935...тогава имало ли е македонска държава? Мисля си че по онова време македонците са били нещо като добруджанците. Ама може да бъркам.

    БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти! Гербояд - производната на успоредно осцилиращи мутирали до неузнаваемост хиперкубове!
  52. 52 Профил на Miroslav Ivanov
    Miroslav Ivanov
    Рейтинг: 5 Неутрално

    До коментар [#17] от "izbiram":

    Ако си мислиш, че виждаш Гог или друг велик художник се лъжеш. Реплики и копия ни показват, оригиналите са прекалено ценни за да са достапни. То дори в България ни показат реплики, на наши съкровища, гробници, картини, какво остава за другаде. Кристо и творчеството му ще са вечни, нали за това са архивите, книгите, снимките, пък той е художник - има скици, рисунки, графики, картини. Света го признава за велик, българина не типично.

  53. 53 Профил на Emil Rashkovski
    Emil Rashkovski
    Рейтинг: 16 Неутрално

    До коментар [#36] от "linard":Тц. Слабо. Интимната Ви мисъл е, че "самолета" е изкуството. Само че, това което правеше Кристо не е изкуство. "Изкуството е вечно", модерното "изкуство", в това число и на Кристо, е нищо. Това са някакви инсталации, като тия на мястото на петохуя, които след години никой няма да ги помни, понеже нищо не е останало от тях. Виж, фотографа, дето ги е заснел, продукта му ще се разнася из нета.
    —цитат от коментар 37 на ПРИСМЕХУЛНИК


    Първо, не се нарича "модерно изкуство", а съвременно изкуство (модерното е преди това), но се иска и поне малко усилие, за да се образова човек и след това да плещи глупости.

    Второ, Кристо е велик и недостижим, и за разлика от много други влиятелни съвременни артисти, произведенията му достигат до най-голям брой хора. Кристо им дава най-ценното - преживяване, радост, емоция. Милиони са се докоснали до произведенията му и са ги запомнили за цял живот.

    Изгледайте филма за плаващите кейове на БНТ и може би ще придобиете някаква представа за огромната сила и въздействие на неговото изкуство точно за обикновените хора.
    Освен това имате още един шанс да видите негово произведение на живо - 2021 г, Триумфалната арка в Париж. Аз мисля да съм там.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK