В памет на Кристо

Опакованият вестник "Ню Йорк Таймс" от 13 юни 1985 г. – датата на 50-ия рожден ден на Кристо и Жан-Клод, родени в един и същ ден в една и съща година.

© Юлия Лазарова

Опакованият вестник "Ню Йорк Таймс" от 13 юни 1985 г. – датата на 50-ия рожден ден на Кристо и Жан-Клод, родени в един и същ ден в една и съща година.



Христо Явашев, известен с артистичния си псевдоним Кристо, почина на 84 години в Ню Йорк. Новината дойде от неговия екип, а в съобщението още се казва: Кристо живя пълноценно, не само мечтаеше за неща, смятани за невъзможни, но и ги реализираше. Ето какво написа за артиста писателят Георги Тенев в Портала "Култура".


Той не би искал да тъжим. Той би искал да се радваме, когато говорим за него в минало време. Защото е имал пълноценен живот и истински ярък творчески път. Защото е успял да сбъдне мечтата на толкова много художници, на всички творци, които не са имали този шанс - да се изтръгнат от хватката на естетическия и идеен терор, да напуснат капана на сивотата, партийния кариеризъм и забраните в тоталитарна България. Имал е интуиция да разпознае заплахите от автоцензура, която идва веднъж, щом приемеш за нормално да те цензурират други. Не се е подлъгал от комфорта на компромиса и още като студент, при първата наложена забрана на негова творба, младият Христо Явашев е решил да действа. Да търси въздух, да излезе в широкия свят на световното изкуство с риска да гладува, но да не прави никакви отстъпки.


Той би искал да се усмихнем, вместо да униваме пред неизбежния факт, да се почудим от изключението, което чертае неговата житейска и творческа съдба. Че е имал




големия житейски шанс да срещне сродна душа и такава упорита, луда глава като Жан-Клод -


спътница, съавторка, съпруга. Че е успял да пренесе идеите си и реализацията им на няколко континента.


Той би искал да се радваме на неговия успех, който е успех на духа и споделеното изкуство. Той правеше магически художествени събития, които траят кратко и не са притежание на никого, за да станат по този начин собственост на всеки зрител, независимо колко дебел е портфейлът му. Кристо не късаше билети на входа на своето изкуство, той го подаряваше. Кристо ни съветваше да не търсим притежание, да не опитваме да задържим мига като собственост, да не приватизираме красотата, да не искаме да заграбим времето. Той раздаваше, винаги правеше проектите си безплатно и за най-широк кръг хора, беше социален, просторечив, скромен в облеклото, бита, поведението си. Всичко спечелено превръщаше в изкуство.


Балкански ритуал
С код Dnevnik10 получавате поне 10% отстъпка
Купете

Той беше щедър и към младите, към колегите си, включително свои сънародници, без да го прави шумно


и парадно - на това сме били свидетели с очите си не веднъж и не два пъти. Кристо ни показа как се общува просто, човешки и непосредствено; като художник надхвърли рамките на изобразителното изкуство, като българин пренесе традициите ни над географските граници. Като човек на труда, показа, че високите думи и красивите идеи са нищо без старанието на ръцете и без мазолите по тях. Така е завършил и последния си работен ден - над поредната скица, рисувайки до късно вечерта.


Нека сме благодарни, че имахме възможност да сме свидетели на неговата епоха в изкуството.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (21)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  2. 2 Профил на Веселяк У
    Веселяк У
    Рейтинг: 340 Неутрално

    И този пакет е изкуство, така ли?

  3. 3 Профил на pinoki0
    pinoki0
    Рейтинг: 422 Неутрално

    До коментар [#1] от "oliverstone":

    и ти си доказателство защо не го е правил

  4. 4 Профил на lpi31580057
    lpi31580057
    Рейтинг: 1237 Неутрално

    До коментар [#1] от "oliverstone":и ти си доказателство защо не го е правил
    —цитат от коментар 3 на pinoki0


    +1

  5. 5 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3043 Неутрално

    UNITED EU UNION

    "В памет на Кристо", Георги Тенев, Портал Култура

    ++++++

    пп
    Оливъре, не ти дава покой Кристо.
    А?
    Той не събираше входни такси,.
    Дари света с безплатни атракции.

    Друга безплатна служба: Google Translate.
    Пускаш безроден ник. Излиза патреотичен.

    [#1] от "oliverstone":

    За починалия безродник, отказващ да говори на български
    и да го свързват с България - НИЩО!

  6. 6 Профил на 4i4oti
    4i4oti
    Рейтинг: 1496 Разстроено

    В рамките на седмица по тъжна ирония можем да сравним като национална ценност 3 събития:
    1. Авторството и международното значение на Българската азбука, което браним като малко други неща.
    2. Кончината на художника от български произход Хр. Явашев популярен да опакова големи исторически обекти и да разговаря с българи чрез преводач, защото е обиден на България и не промецва български до края на живота си.
    3. Подвига и саможертвата на Ботев и четата му.
    Впечатлен съм от опаковането, най-вече при японците, които са го превърнали в неповторимо искуство с изящество, вкус и скромност, често по-ценно от предмета в опаковката. Не мога да уважавам Кристо, защото и той не ме уважава.

  7. 7 Профил на 4i4oti
    4i4oti
    Рейтинг: 1496 Разстроено

    И този пакет е изкуство, така ли?
    —цитат от коментар 2 на Веселяк У


    Впечатлява, най-вече с разходите по направата. Вместо Триумфалната арка виждаш огромен пакет. Но за по-евтино Кристо за опаковането привличаше български менажер с бригадата му.

  8. 8 Профил на lpi31580057
    lpi31580057
    Рейтинг: 1237 Неутрално

    [quote#7:"4i4oti"][/quote]

    глупи, това е племеникът му

  9. 9 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 848 Любопитно

    Кристо е феномен. Голямо изкуство. Обаче голямо от хуманистична гледна точка - с изрязано трансцендентално. Хората, които го харесват, са също специфични, наблюдавам ги отдавна. Т. нар. "оптимистични материалисти", отдадено анти-религиозни и поради тази цел силно мотивирани да запълнят празнината със сложно, високо изкуство, но абсурдно такова, без намек за божественост. Такова изкуство изглежда високо, но се родее с нивото на един претенциозен умнокрасивитет, който обаче е страхлив, вглъбен в себе си, самооправдателен.

    Голямо изкуство, но не създава радост, а на мен лично - предизвиква дълбоко отчаяние, въпреки че го разбирам интелектуално.

  10. 10 Профил на kilgore
    kilgore
    Рейтинг: 554 Неутрално

    Не желая да коментирам изкуството му, защото не разбирам как завиването на вестник в найлон и канап е изкуство. Не казвам, че не е.
    Желая обаче да коментирам отказа му да говори български. Смятам, че това е снобизъм и комплексарщина. За каквото и да е обиден на управниците на държавата България, които се смениха преди 30 години, езикът не му е виновен за нищо.
    Бог да го прости!

    'It's not wise to violate rules until you know how to observe them' - T.S. Eliot, interview with The Paris Review (Issue 21, 1959)
  11. 11 Профил на linard
    linard
    Рейтинг: 1248 Неутрално

    До коментар [#8] от "lpi31580057":

    И аз това се канех да напиша, но ми стана тъпо да обяснявам
    Той пробва да нахрани с клишето лековерните "патреоти", не мисля, че не знае кой е "българският менажер с бригадата му"

  12. 12 Профил на vankata1
    vankata1
    Рейтинг: 964 Неутрално

    Ако сегашната власт експроприира всичката частна собственост и организира "Народен Съд" за всичките собственици на фирми, търговци и арендатори, на всички и те избягат в чужбина, те безродници ли ще са?
    Факт е, че няколко хиляди български граждани напуснаха България през годините 1944-1989 когато това беше почти невъзможно, особено за хора противници на соц. режима. Факт е, че соц. режима експроприира собствеността на фабрики, земя и т.н. от предприемачите. Факт е, че режимът не търпеше инакомислещи. Лагерът в Белене.

  13. 13 Профил на linard
    linard
    Рейтинг: 1248 Неутрално

    До коментар [#9] от "lil_alex":

    Явно творчеството на Кристо предизвиква (eleos) и (phobos), макар интелектуално за (кatharsis) да ви липсва основното, емпатия.

    (Колкото до всичко останало- изкуството няма претенция да доставя "радост" на публиката, няма нужда от оправдадия и самооправдания, а самият факт, че съществува чрез създаване на нещо ново, което не е съществувало преди, го прави така или иначе "божествено".)

  14. 14 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3536 Любопитно

    Не желаеш да коментираш , но си изписал куп глупости . Кои са се сменили преди 30 г? БКП или ДС ? Ами те и сега са на власт .

  15. 15 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 1000 Неутрално

    Не го разбира, няма и да го разбера, за мен е едно голямо прахосване на ресурси + замърсяване, особено с по-големите си проекти. За мен това е някаква префърцунена глупост с която богаташи и лелки с наследствени пари, си запълват времето. Бих предпочел някоя картина, пред всеки един негов проект.

  16. 16 Профил на OA
    OA
    Рейтинг: 421 Неутрално

    Дали е възстановено отнетото му българско гражданство?? Той беше лишен от гражданство защото се е осмелил да се установи на Запад без Партията да го е изпратила там.

    Ето какво друг потребител разказва:

    Кристо не се бил връщал в България - защо да идва и КЪДЕ ДА СЕ ВЪРНЕ?
    Ето линк: https://gabrovo.bg/files/OBS/98.1.pdf  ,
    но понеже не обичате да четете, ще преразкажа кратичко:
    Бащиният му дом и бащината фабрика са национализирани 2 пъти - през 1947, върнати 1992 и отново отнети през 2000 г., без право на каквото и да е обезщетение.
    Следва серия от съдебни дела. През 2012 г. братя Явашеви в европейския съд осъждат българските власти, че не могат да си правят каквото поискат.
    И чак тогава, притиснати от решението на ЕСПЧ, община Габрово е принудена да се съгласи на единственото логично нещо - да превърне бащиният му дом в музей на модерното изкуство, за което той е бил съгласен още през 2008 г. (Кристо изпраща писмо, че е съгласен да ползват името Кристо и Жан-Клод за център на модерно изкуство). Не само че 3-мата братя се отказват от всякакви претенции за реституция, но Кристо им прави дарение от свои постери, които струват скъпо. Има само едно условие - ако музеят не е готов до 2023 г - общината ще връща постерите. И понеже 7 години са минали в бездействие - вероятно музей няма да има

  17. 17 Профил на 4i4oti
    4i4oti
    Рейтинг: 1496 Неутрално

    "...Дали е възстановено отнетото му българско гражданство?? Той беше лишен от гражданство защото се е осмелил да се установи на Запад без Партията да го е изпратила там." До коментар [#16] от "OA":

    За такова нещо Партията обявяваше беглеца за "Предател" и го осъждаше задочно "на смърт" - имам такива роднини и го помня отлично. Много българи бяха така и посмяха да дойдат в България чак след 1989.
    Това, което остави Кристо тук не е много. В Галерията за чуждестранно изкуство в една много малка стаичка висят няколко негови картини, някои още от студенството му. Бил е обещаващ художник и както някои от колегите си е потърсил да впечатлява с ексцентричност: силно да обича Жан Клод, необича родината си, и да сътворява едромащабни временни произведения. Драматична личност, лека му пръст!

  18. 18 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3043 Разстроено

    ВИИ Маркс имени В.И.Лелина

    Първеню като Първан Първанов....
    Като всеки новобогаташ.

    Бъди благодарен.
    Не опакова: Мавзолея на Ленин.
    На Ленина наш.

    До коментар [#7] от "4i4oti":

    И този пакет е изкуство, така ли?
    —цитат от коментар 2 на Веселяк У

    Впечатлява, най-вече с разходите по направата.
    Вместо Триумфалната арка виждаш огромен пакет

  19. 19 Профил на Anton Andonov
    Anton Andonov
    Рейтинг: 717 Неутрално

    Да днес за изкуство можеш да обявиш всичко, от накриво забит пирон, през разположени безредно плажни принадлежности от двете страни на океана или увиването на архитектуран шедьовър от преди векове в амбалажна хартия. Която после да разпродадеш на бастословна цена на идиоти. Като тези купуващи си за 100 евро фланелка с производствена цена от 3 евро, защото е шита от деца от Бангладеш, само защото на нея пише Роналдо, но с повече пари. Е той ползваше почти толкова добре платени родни гастарбайтери. Явно само тогаво се е чувствал българин, иначе гражданина на света. Та до тичаща и квичаща по сцена дебела и космата жена, подразбира се заради сексуален намек, под формата на намигване от преди само 20г. Всичко може да бъде обявено за изкуство днес, стига зад и от това да има пачки за правилните евреи.
    Та той беше еднин от най-видните представители на това изкуство.

  20. 20 Профил на Nedyalko Lazarov
    Nedyalko Lazarov
    Рейтинг: 1119 Неутрално

    Мир на праха му. Ако той не желаеше да се счита за българин, защо ние постоянно да споменаваме, че е такъв! Не разбирам изкуството му, но ако други го харесват, толкова по-добре. Смятам, че поведението му е малко детинско. Нито съм горд, че съм българин, нито се срамувам от това; не е нито моя заслуга, нито моя вина - просто баща ми и майка ми са българи.

  21. 21 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 1000 Неутрално

    А цъкачите на минуси, могат ли да кажат, с какво това е по-добро, от оня банан с тиско, който бе продаден нз си колко хиляди, щото бил изкуство?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK