Огромен шанс. Но България ще го пропилее

Ако предлаганите от ЕК условия бъдат стриктно наложени, а плащанията бъдат наистина обвързани с тяхното изпълнение, България едва ли ще може да разчита на милиардите, за които мнозина вече "точат зъби".

© Дневник

Ако предлаганите от ЕК условия бъдат стриктно наложени, а плащанията бъдат наистина обвързани с тяхното изпълнение, България едва ли ще може да разчита на милиардите, за които мнозина вече "точат зъби".



Анализът е препубликуван от "Дойче веле".


На кризата, породена от пандемията, Брюксел иска да отговори с много пари. И с идеята възстановяването на икономиката да върви ръка за ръка с нейната трансформация. По всеобща оценка предложението на ЕК е огромен шанс и за Съюза, и за отделните страни членки, включително за България. Не само заради огромното си парично изражение, но и заради изискването възстановяването от кризата да бъде придружено с мерки за едновременна икономическа, институционална и обществена трансформация и модернизация.


Тези мерки трябва да са в няколко приоритетни посоки: "зелена" икономика, цифровизация, инвестиции в образование, здравеопазване, социална закрила, научни изследвания. А отпускането на съответните суми да бъде обвързано с изпълнението на две основни условия: държавите да се ангажират със свои национални планове за възстановяване и модернизация (съобразени със споменатите приоритети) и да гарантират строго спазване на принципа за върховенство на закона.




Къде е България


Сега въпросът е ще успее ли България да се възползва от огромния шанс: не просто да преодолее икономическите последствия от кризата и да се върне към предкризисното състояние, а да се модернизира и постигне далеч по-бързи темпове на растеж. Краткият отговор на този въпрос гласи: не.


Първо, защото България не е готова да отговори на посочените по-горе условия. Да, тя със сигурност има достатъчно просветени умове, които да изготвят не формален, а перспективен и изпълним национален план за модернизация (какъвто към настоящия момент няма). Но тези хора не са (и няма никакви изгледи да попаднат) в политиката, която решително не притежава нужния капацитет.


Представете си например как партиите, наводнили днешния парламент с екземпляри, които умуват, гласуват и се карат за откровени глупости и далавери, биха изготвили такъв план. Замислете се: има ли поне един проблем на обществото, който тези хора да са решили? Или поне една област на живота, която да не са забатачили? Ето и конкретни примери (по европейските приоритети). Може ли да се разчита за "зеления" преход на хора, които въпреки наличните революционни технологични решения са се вторачили в спасяването на неспасяеми допотопни ТЕЦ-ове и в катастрофално безсмислен и корупционен проект като АЕЦ "Белене"? Каква цифровизация да очакваме от тези, които вече изхарчиха стотици милиони за целта без (почти) никакъв резултат? За "реформите" им в здравеопазването и образованието да не говорим.


Виж, ако става дума да се измисли и приложи схема за "усвояване" на публични средства от "наши" хора, те ще се справят блестящо. В "пълен съпорт" на такива схеми са впрегнати и всички държавни институции, включително онези, които би трябвало да гарантират върховенството на закона.


И с милиарди, и без милиарди


Тъй че да обобщим: ако предлаганите от ЕК условия бъдат стриктно наложени, а плащанията бъдат наистина обвързани с тяхното изпълнение, България едва ли ще може да разчита на милиардите, за които мнозина вече "точат зъби". Тук идва и вторият аргумент: много съмнително е дали в днешния си вид ЕС е в състояние да наложи тези условия, след което да изисква и контролира тяхното изпълнение. А не тактично да си затваря очите.


Тъй че милиардите може и да дойдат. Но и с тях, и без тях крайният ефект ще е един и същ: България едва ли ще успее да се възползва от предоставения ѝ огромен шанс да направи качествен скок в развитието си. Ако, разбира се, целта не е просто пак да се получат и изхарчат едни пари.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (56)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 3105 Неутрално

    Нямаме експерти! Имаме единствено експерти по ,,съпорт-а”.

  2. 2 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3878 Весело

    Аааа, какви са тези провокации?
    Ей сега Ангелкова ще ви предложи европейски приложим софтуер за заетост на чадърите за едни 80 млн. евро, а Караниколов едни бензиностанцийки за 300 млн. евро, Танева ще защити една концепция за организиран достъп на български производители на млечни продукти /без да имат млякото/ до веригите и т.н.
    И Белене да не забравим, нали се борим за зелена сделка, там директно 3-4-5 млрд. евро могат да отидат, то си е точно в целта.

  3. 3 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 3016 Неутрално

    Сега въпросът е ще успее ли България да се възползва от огромния шанс



    Имеет си хас! С калема ще оправим всякакви проекти, ще маскираме, докараме на книга, излъжем виртуозно, ще смотаме парите. Колко години опит имаме във фалшификации? 50? 100?

  4. 4 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 2035 Неутрално

    Че тя България пропиля шанса си да участва в международното разделение на труда, проспа дигиталната революция, продължава сладко да похърква докато по-мъдри държави вече направиха преход към икономика на знанието, че този ли шанс няма да пропилее. Само като видя класациите в PISA и ми става мъчно.

    БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти! Гербояд - производната на успоредно осцилиращи мутирали до неузнаваемост хиперкубове!
  5. 5 Профил на bkstoja
    bkstoja
    Рейтинг: 514 Неутрално

    писна ми от пророци нз края на света и колко сме некадърни - копирам статията и след като програмата е затворена ще направя сравнение с прогнозите на автора и какво е постигнато.

  6. 6 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 2035 Неутрално

    До коментар [#3] от "Таралеж":

    Това го могат само ако става дума за строителство. И към този момент има фондове за наука и образование, само че Родината почти нищо не усвоява ( в добрия смисъл на думата ) по тези програми.

    БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти! Гербояд - производната на успоредно осцилиращи мутирали до неузнаваемост хиперкубове!
  7. 7 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2868 Любопитно

    Защо е тази горест, геносе Бояджиев, как "много съмнително е дали в днешния си вид ЕС е в състояние да наложи тези условия, след което да изисква и контролира тяхното изпълнение. А не тактично да си затваря очите."

    Кажете, другарю Ясен, в какъв ВИД Европа би ви задоволила, че матряла тук недоумяваме за какво ни хортувате. Ъ?

  8. 8 Профил на nhh18551388
    nhh18551388
    Рейтинг: 1160 Весело

    Ами, условието за ползване и на тези фондове от български бенефициенти, ще бъде както и за предприсъединителните : кандидатите трябва да са над 85 години и да са придружени от родителите си.
    Ние ще сме виновни ако пропилеем огромния шанс, който ни дават комисарите.

  9. 9 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 2035 Неутрално

    До коментар [#5] от "bkstoja":

    Направи го. Също ако трябва намери от кога ГЕРБ говорят за така нареченото е-правителство и какво са свършили през годините.

    БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти! Гербояд - производната на успоредно осцилиращи мутирали до неузнаваемост хиперкубове!
  10. 10 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3878 Любопитно

    До коментар [#5] от "bkstoja":

    Дано само да доживеем да видим резултата след 10-15 г., дай боже ти да си прав, а пък аз да греша. Но като се огледам в капацитета и визията за развитие на България на политиците, ми се струва, че няма големи изгледи за успех.

  11. 11 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 3105 Неутрално

    До коментар [#10] от "boevbisser":

    Народа се умори да мечтае, да им вярва и да чака

  12. 12 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 3083 Весело

    “Акъл не ща, пари ми дай”...

  13. 13 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 3107 Любопитно

    "и заради изискването възстановяването от кризата да бъде придружено с мерки за едновременна икономическа, институционална и обществена трансформация и модернизация" - наш`те "екземпляри" може да се суетят около Бош Богоизбрания. Но дано неговата сляпа "вяра" в началниците от Брюксел да им вмени, че трябва да усвояват не само пари, но и знанията, които поне експерти, на които уж разчитат, да помислят и за идващите след тях, не само за себе си. Това са и пожеланията от ЕК, колкото и да НЕ разбират БГ действителност, а коректив в държавата няма, няма и опозиция, няма и гражданско общество, неща които в страните от ЕС отдавна не пропиляват и дейността си, и бъдещето си. Дано, дано, дано до всяко ЕК същество застане поне едно читаво БГ с вещество...

    Обичай света като самия себе си - тогава наистина ще можеш да се грижиш за всичко
  14. 14 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1889 Неутрално

    Мисля, че съм го споменавал преди в Дневник.
    Преди много години на мен лично като млад перспективен специалист ми предложиха работа в Министерски Съвет.
    Под един министър, по-точно беше министърка, която беше за информационни технологии.
    Предложението беше такова: тя ще бъде лицето, а Вие ще вършите цялата работа.
    А кой ще реши кое може и как трябва да се прави? - питах аз.
    А, това на нея има кой да й го каже, а тя ще го възлага на Вас.
    Горе-долу такава беше офертата и аз не я приех, защото работех за много добра (според мен) частна фирма.
    Мой колега се озова скоро след това на подобна позиция под Марио Тагарински.
    Колегата ми беше много, много добър специалист и не издържа там повече от няколко месеца.
    А днес четох за списъка на специалисти на Маркон.
    Чета и въздишам....представяте ли си изобщо силния човек в България да вземе да напрви екипи от световно известни българи-специалисти, които да го консултират в 3 жизненоважни области, например подхода към данъците, недоволството към съдебната система и резултатите й и, да кажем, екологията.
    Къде ти - всичко това се прави много по-бързо и ефикасно на Територията - стига само един хидроинжинер и всички основни правителствени насоки са ясни!
    Е кой нормален ще иска да влиза българската политика ми кажете!

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  15. 15 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 2002 Неутрално

    Че тя България пропиля шанса си да участва в международното разделение на труда, проспа дигиталната революция, продължава сладко да похърква докато по-мъдри държави вече направиха преход към икономика на знанието, че този ли шанс няма да пропилее. Само като видя класациите в PISA и ми става мъчно.
    —цитат от коментар 4 на tsyrvulan


    Нищо не си разбрал от класациите по тестовете Пиза. Като цяло резултатите от цялата страна намаляват,а тези в София се запазват и са по-високи от общите.Причината е една-в София процентно циганите ученици са по-малко.Все по увеличаващият се процент цигани ученици ще води и до все по-ниски резултати в идните години.Това не означава, че образованието е в колапс-аз съм учил с цигани в основното преди 35 години и си бяха същите неграмотници като сегашните. Ама тогава процентно бяха по-малко.

  16. 16 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3878 Весело

    До коментар [#14] от "Боби Колев":

    Първо, Борисов няма изгледи да покани такива специалисти, он си знае всичко.
    Второ, те едва ли ще дойдат, след 10 години и малкото наивници вече са го разгадали.
    Затова и всъщност съм песимист за парите от ЕС - решенията ще се вземат от хора учили-недоучили, на които акъл не им требе, пари, пари искат.
    Весел ден на всички.

  17. 17 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 2688 Неутрално

    Направления
    "зелена" икономика, цифровизация, инвестиции в образование, здравеопазване, социална закрила, научни изследвания.
    Вероятността да стане е 50% . Образоването и здравеопазването са чисто държавни неща, и трябва да има добър фокус

  18. 18 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3555 Неутрално

    Статията много точно отразява реалността у нас. Но баце и компания, ще успеят да измъдрят нещо въпроса, защото това са много пари за усвояване. Няма да заспят, докато не чопнат няколко милиарда за дребни разходи. В личните си сметки.

  19. 19 Профил на nhh18551388
    nhh18551388
    Рейтинг: 1160 Неутрално

    ......А днес четох за списъка на специалисти на Маркон.Чета и въздишам....
    —цитат от коментар 14 на Боби Колев


    И като френския данъкоплатец плаща на Макрон за този списък от големи "умници", до къде я е докарал самия Макрон с тяхна "помощ"?
    Какво е влиянието му в световната политика, как върви икономиката на Франция? Къде се нарежда Франция по темп на развитие и внедряване на високите технологии, например, спрямо някои далекоизточни страни. Вижте рейтинга на Макрон във Франция, за да видите как го оценяват самите французи. Респективно как оценяват и красивите му съветници и съветнички.
    А пък, Вие си въздишайте си колкото щете.

  20. 20 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 2758 Неутрално

    България естествено не може за 4 години да усвои допълнителни 30 милиарда лева.
    Даже при кристално чисто Правителството да стане. Излишъците не може да изхарчи ще изхарчи 30 милиарда допълнителни. Хахахаха.
    Освен това 28 милиарда са за публичните финанси и 2 милиарда за бизнеса.
    Освен това и в ИТ технологиите и в зелената енергия България процентно е напред.
    Сега въпросът е мафиотският внос на боклук. 5000 площадки. Да започват да ги разчистват с тези пари. Мошеническа работа.

  21. 21 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 2758 Неутрално

    До коментар [#10] от "boevbisser":

    Какви 10-15 години.
    Тези 30 милиарда трябва да се усвоят за 4.
    Я ако имаш идеи как и за какво България може да изхарчи по 7,5 милиарда допълнително за година сподели.
    Единствено да речем 1,6 милиарда за т.нар. саниране. ВЕИ източници се правят и без договори. Някой слънчеви и ветровити дни енергията от ВЕИ-та достига 1600 Мегавата. Значи се инвестира. Бяха 970 Мегавата.
    Та конкретно в какво ще ги инвестират.

  22. 22 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3711 Неутрално

    И всеки ден пропилян мъничък шанс положителното да продава.

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  23. 23 Профил на vhv
    vhv
    Рейтинг: 2476 Неутрално

    До коментар [#4] от "tsyrvulan":

    Абсолютно прав си! Още по-мъчно ми става, като видя капацитета на хората, които управляват.
    Няма нещо с което да са се захванали и да са го довели до успешен край. Метрото протича на първата година; пътищата се нагъват и пропадат на първата година; сещате ли се за"Ларгото", а за "квадрата", а за "Графа" (не певеца - той добре си върши работата); а за"санирането"; а за транспортната система (би трябвало да се изписва като "схема") на Варна; а за ненужните селски стадиончета и спортни зали,...?
    Всеки един проект, изготвен от тези ганювци, е с мисълта да откраднат. Да откраднат колкото се може повече пари - от българските граждани, от европейските граждани. Крайно време е, някой от българските евродепутати (защо не и съвместно с колеги от други държави) да попитат Доналд Туск и фон дер Лайен, докога ще подкрепят и легитимират корумпираното правителство на България? И това ли са ценностите, които искат да налагат?
    А на главния разбойник от приказката на Али баба, да зададат въпроса: приравнени ли са в неговата скала на ценностите "обвиняем" от поръчковата българска прокуратура и разследваният за пране на пари от испанската прокуратура?

  24. 24 Профил на dpnps
    dpnps
    Рейтинг: 2891 Весело

    "Не само заради огромното си парично изражение, но и заради изискването възстановяването от кризата да бъде придружено с мерки за едновременна икономическа, институционална и обществена трансформация и модернизация."

    Това звучи като писмо до дядо Коледа.

  25. 25 Профил на dpnps
    dpnps
    Рейтинг: 2891 Весело

    До коментар [#19] от "nhh18551388":

    Не съм дотам запознат с политиките на Макрон, но си мисля, че като технократ, той поне е наясно с и осъзнава някои от реалните проблеми на икономиката на Франция и се мъчи да ги адресира за разлика от някои други лидери.

  26. 26 Профил на pavian
    pavian
    Рейтинг: 601 Любопитно

    До коментар [#17] от "dejmos":

    ... Образоването и здравеопазването са чисто държавни неща, и трябва да има добър фокус.
    —цитат от коментар 17 на dejmos


    Всъщност нито здравеопазването, нито образованието са "чисто държавни неща". Световният опит (пък и родният) казва, че и в двете сфери частните са по-добри от държавните...
    Но съм съгласен, че са стратегически отрасли с изключителна важност и трябва да бъдат фокус във всякакви усилия.

  27. 27 Профил на vhv
    vhv
    Рейтинг: 2476 Неутрално

    До коментар [#11] от "Аз съм българче обичам наште планини зелени":

    Не се е изморил, не се е изморил... Още може. Нивото на Венецуела е далече, но пътят и посоката са тези - корупция, превземане на институциите, отръщаването на нормалните хора от политиката.

  28. 28 Профил на dpnps
    dpnps
    Рейтинг: 2891 Неутрално

    До коментар [#21] от "Да вярваме на истината":

    Имаме идея. Затваряме поетапно ТЕЦ-2 и изграждаме ветропарк.
    За пример може да вземем ветропарка в Гансу, Китай. Там се вдигат по 35 перки на ден. Когато бъде завършен ще стане най-голямото електропроизводствено съоръжение в света.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Gansu_Wind_Farm

  29. 29 Профил на zhoo
    zhoo
    Рейтинг: 76 Неутрално

    15 милиарда са малко, ако дадат поне още толкова, може и да завърши магистралата

  30. 30 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 4975 Неутрално

    До коментар [#11] от "Аз съм българче обичам наште планини зелени":

    НародЪТ, трябва да се изморява от работа, а не от мечти и чакане. "Преди да поискаш нещо от държавата, помисли какво можеш ти да й дадеш".

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  31. 31 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 2758 Неутрално

    До коментар [#28] от "dpnps":

    За спиране на ТЕЦ-овете на въглища съм ЗА. Ама нали виждаш, че у сега ветропарковете би фотоволтаиците растат. Инвестират си все повече хора включително заводи.

  32. 32 Профил на dpnps
    dpnps
    Рейтинг: 2891 Неутрално

    "Тези мерки трябва да са в няколко приоритетни посоки: "зелена" икономика, цифровизация, инвестиции в образование, здравеопазване, социална закрила, научни изследвания."

    Да си дойдем на думата.
    Ето къде трябва да инвестира ЕС ако иска да запази лидерска позиция с сегашния век.

    Направо могат да вземат Германската стратегия изложена в Industry 4.0 и да я направят общоевропейска.

  33. 33 Профил на dpnps
    dpnps
    Рейтинг: 2891 Неутрално

    До коментар [#31] от "Да вярваме на истината":

    Трябва да има координация на този процес на държавно ниво. Например един от проблемите на парка Гансу в Китай е че е в пустинята, далеч от градовете, и много от ел. енергията се губи при преноса. Но пък там има вятър а и земята е по-евтина.

    България е с малка територия и този проблем е по-лесно решим. Вятър не е като да няма. Трябва да се осигури и възможност за съхранение на ел. енергията за да се покриват пиковете на консумацията, подобно на проекта който Тесла реализира в Австралия. Но и това може да се измисли.

  34. 34 Профил на pavian
    pavian
    Рейтинг: 601 Весело

    До коментар [#21] от "Да вярваме на истината":

    :Какви 10-15 години.Тези 30 милиарда трябва да се усвоят за 4.Я ако имаш идеи как и за какво България може да изхарчи по 7,5 милиарда допълнително за година сподели...
    —цитат от коментар 21 на Да вярваме на истината


    Я да видим. Цифровизация на администрацията, държавна и общинска, на здравеопазването, на образованието. Цифровизация на комуналните услуги, за да станат градовете ни "умни". Развитие на железопътния транспорт - само за това тези милиарди няма да стигнат. Автмобилната инфраструктура и транспорта също имат огромна нужда от развитие (каквото и да ти говори Баце през прозореца на джипа). Преструкуриране на индустрията като цяло, с фондове за развойна дейност и внедряване на нови технологии. С тях пък върви тотално преструктуриране на образованието...

  35. 35 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 3854 Весело

    Тръпки ме побиват като ми говори някой,че в България има шанс за по добър живот.България имаше няколко шанса за по добър живот след 1989 г.Пропиляхме ги.За 30 години преход в България демократични правителства управляваха 4г10месеца.Другото е различни формации на БКП подкрепяни от националисти и финансово-икономическата групировка ДПС.Не се виждат никакви шансове вече в близкото бъдеще.

  36. 36 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2065 Неутрално

    Огромен шанс да се включим в далаверата.
    Лично аз предпочитам да не се възползваме от него.
    Така ще свикнем да разчитаме на себе си, а не на външно подпомагане.
    Поне в личният си живот се придържам към този принцип.

  37. 37 Профил на Taiga
    Taiga
    Рейтинг: 1485 Неутрално

    "България получава огромен шанс: да се сдобие с милиарди, с които да се промени, да стане много по-добро място за живеене. Но по всичко изглежда, че това няма да се случи."

    Всичките пари на света не могат да направят Територията по-добро място за живеене, преди да се изкорени простотията и селското мислене на огромна част от населението.

    "АМЕРИКАНСКИ ГЕОЛОЗИ, ПРОУЧВАЙКИ ПОРЕДНОТО НЕФТЕНО НАХОДИЩЕ НА США, С ИЗНЕНАДА УСТАНОВИХА, ЧЕ НАД НЕГО ИМА НЯКАКВА АРАБСКА ДЪРЖАВА"
  38. 38 Профил на Darcas
    Darcas
    Рейтинг: 1548 Неутрално

    "България получава огромен шанс: да се сдобие с милиарди, с които да се промени, да стане много по-добро място за живеене. Но по всичко изглежда, че това няма да се случи."Всичките пари на света не могат да направят Територията по-добро място за живеене, преди да се изкорени простотията и селското мислене на огромна част от населението.
    —цитат от коментар 37 на Taiga


    Както и путинофилията, американофилията, туркофилията и брюкселофилията.

    Фобиите и филиите са признак на ниско самочувствие и слугинаж
  39. 39 Профил на hhhuuunnnn
    hhhuuunnnn
    Рейтинг: 1038 Неутрално

    Ясен Бояджиев е много умен и честен журналист още от времето, когато беше начело на партийната организация на бекапе в хоризонт. И тогава громеше неправдите и корупцията, защото през комунизма всеки можеше да го прави, не е като сега, когато заради диктатурата на фашистите сме на 111 място по свобода на словото. Но с опитни борци като него ще си върнем свободата и комунизма!

    нищо не прилича повече на Работническо Дело от Дневник
  40. 40 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 824 Неутрално

    ЕС са наясно, че БГ е 100 г. и повече изостанала от запада, на който иска да заприличаме по-скоро. Ама ни предлагат пари, белки се стреснем и журналистите да ръчкат обществото, че някой не иска да си наруши спокойствието. Е, да приемем, че го направим. И кво, ще изпреварим Румъния, Унгария и останалите от бивша соц Европа и ще станем Швейцария на Балканите?? Ха, ха. Не, другари, всички сме били заедно в кюпа на социализма и ако нявга изплуваме от там, пак ще е заедно. Щом едно бивше ГДР за 30г. не направи дори крачка напред в посока западния адаш въпреки че там вече няма стени и граници, какво остава за нас. Ама лаф да става.

  41. 41 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3698 Неутрално

    До коментар [#9] от "tsyrvulan":

    Покрай така нареченото е-правителство се усвоиха десетки милиони...! И все още сме на ниво приказки. Габровският корифей Томислав, с часове може да разтяга локуми и да отчита успехи...!

    Бивш tww09306483.
  42. 42 Профил на Бубенце
    Бубенце
    Рейтинг: 542 Неутрално

    Тоя пък кво го брига дали България ще пропилее шанс! Нали Бояджиев е на хранилка от немския бюджет. Der Bundeshaushaltsplan лапачка.

  43. 43 Профил на ironhorse
    ironhorse
    Рейтинг: 1134 Неутрално

    ТОВА Е ЛЪЖА !!! и то огромна на глобалистите !
    ЕС няма пари и иска държавите да гарантират дълг, който да бъде под разпореждането на ЕС.
    Т.е. още повече власт за безхаберниците ЛГБТИ от Брюксел.
    Слава Богу това няма да мине, защото дори Германия да се съгласи формално от немай къде, то Швеция, Дания,
    Финландия, Нидерландия, Австрия, Унгария, Чехия и Полша СА КАТЕГОРИЧНО ПРОТИВ!
    Глобалистите-ЛГБТИ в ЕС още се правят на ударени, че са непотребни.
    Скоро ще бъдат изхвърлени!

    Бойко Борисов и ГЕРБ са еманацията на корупцията и мафията в държавата.
  44. 44 Профил на АмброзСП
    АмброзСП
    Рейтинг: 2198 Неутрално

    писна ми от пророци нз края на света и колко сме некадърни - копирам статията и след като програмата е затворена ще направя сравнение с прогнозите на автора и какво е постигнато.
    —цитат от коментар 5 на bkstoja


    Типичен българин от "соц"време,ще ти докара от девет кладенци вода,да ти докаже как нещо няма да се случи!

    Има три вида истина-моята,твоята и ИСТИНАТА
  45. 45 Профил на TzZar
    TzZar
    Рейтинг: 1325 Весело

    До коментар [#14] от "Боби Колев":
    Боби, няма министърки има министър , а по името се разбира пола

    Тиква под наем.
  46. 46 Профил на Stargate
    Stargate
    Рейтинг: 1626 Неутрално

    Другарите от дойче веле, както винаги работят против интереса на България. Дневник им приглася с препечатването на подобни долнопробни статии!

  47. 47 Профил на gueorgui tzvetanov gueorguiev
    gueorgui tzvetanov gueorguiev
    Рейтинг: 306 Неутрално

    Към автора на тъпотията.Кой ти каза ,че АЕЦ Белене е безмислен проект идиот-тъпанар.

  48. 48 Профил на Voiko
    Voiko
    Рейтинг: 2119 Неутрално

    С приказки нищо няма да стане, но освен държавна петролна фирма, държавата може да си върне и възстанови много от големите структуроопределящи индустриални предприятия, да развива техническа кибернетика и роботика, а такъв завод имаше в Стара Загора, съсипан от семейство Баневи. Ако държавата чака бизнесът сам да предприеме такива стъпки, каузата ще е загубена.

  49. 49 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2380 Неутрално

    Колкото и да е жестоко за всеки един от нас, най-добрия вариант е, парите да бъдат сложени и заключени в касичка и само след като циреят се пукне, раната се прочисти, тогава да се дава достъп до средства.
    При това ограничен и строго контролиран достъп, иначе парите ще се похарчат, времето ще мине, а ние ще сме си в същото блато.

  50. 50 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 3279 Неутрално

    Защо е тази горест, геносе Бояджиев, как "много съмнително е дали в днешния си вид ЕС е в състояние да наложи тези условия, след което да изисква и контролира тяхното изпълнение. А не тактично да си затваря очите."Кажете, другарю Ясен, в какъв ВИД Европа би ви задоволила, че матряла тук недоумяваме за какво ни хортувате. Ъ?
    —цитат от коментар 7 на Lemmy


    Ясно е в какъв вид би го задомолил ЕС. В разтурен, а България си и присъединила към сегашния СССР!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  51. 51 Профил на Stargate
    Stargate
    Рейтинг: 1626 Неутрално

    До коментар [#49] от "tsvetko_51":

    Това важи за цяла Европа. Всички са прогнили яко от корупция. Да не би да си мислите, че тсм харчат парите за доброто на обществото. хахаха

  52. 52 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9119 Неутрално

    До коментар [#37] от "Taiga":

    Като начало е достатъчно да спрем да подгъзуваме на Русия.

  53. 53 Профил на objektivist96
    objektivist96
    Рейтинг: 824 Весело

    " Ако, разбира се, целта не е просто пак да се получат и изхарчат едни пари."
    .................................................................................................................................................................................
    Това "ако" е излишно !

  54. 54 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3830 Неутрално

    Мдааа...., всички знаят че ЕС е огромен шанс за България и всички знаят, че България ще го пропилее. И в Брюксел знаят. Щото явно така е планирано. България постоянно се наказва и лишава от средства по най-вероятни и най-невероятни причини. А Брюксел и зелките нито веднъж не са понесли отговорност, камо ли да има наказани. Ние обаче ще търпим, щото сме граждани за европейско...., таковане.

  55. 55 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1889 Неутрално

    До коментар [#19] от "nhh18551388":

    Хайде де!

    Че по кой лидер в света въздишат поданицте му в момента?!

    Традиционно Путин и китайският лидар на компартията имат най-висок рейтинг в света, това е повече от ясно.

    Франция е световна ядрена и технологична сила , а именно Маркон я върна и на световната политическа сцена, въпреки няколкото си изцепки.

    Изобщо с какви очи сравнявате Франция и България като ниво на политиката и стандарта на живот!

    Да сте чули французи да емигрират в България?

    Няма и да чуете.

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  56. 56 Профил на Taiga
    Taiga
    Рейтинг: 1485 Неутрално

    До коментар [#52] от "Роси":

    А на США и Брюксел не, нали?

    "АМЕРИКАНСКИ ГЕОЛОЗИ, ПРОУЧВАЙКИ ПОРЕДНОТО НЕФТЕНО НАХОДИЩЕ НА США, С ИЗНЕНАДА УСТАНОВИХА, ЧЕ НАД НЕГО ИМА НЯКАКВА АРАБСКА ДЪРЖАВА"




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK