Кристо и свободата на творението

Май 2018 г. - изложба в Дома на хумора и сатирата в Габрово, посветена на Кристо.

© Надежда Чипева, Капитал

Май 2018 г. - изложба в Дома на хумора и сатирата в Габрово, посветена на Кристо.



Текстът е препубликуван от Портала "Култура".


Христо Явашев си отиде от този свят насън. Сякаш като потвърждение, че не само животът е сън, но и че сънят е живот. Отиде си прославен и обичан, след като създаде, заедно със съпругата си Жан-Клод, артистични проекти, променили представите ни за изкуството през ХХ в. Отиде си като Кристо - художникът космополит, двойник на момчето, родено в Габрово през 1935 г. под името Христо Явашев. Отиде си като един от големите творци на нашето време, който до последно гледаше на света с широко отворените очи на дете.


Дали тъкмо в тази му детскост - в прехода на Христо Явашев от "единия" към "другия" свят (а не само от Изток на Запад) - не са и дълбоките корени на изкуството на Кристо? Всеки, виждал го лично, или гледал филмите за него, няма как да не си е дал сметка, че времето при Кристо протича по съвсем различен начин, че добавя години и опит към възрастта му, без самият той да пораства. Затова и децата го обичаха толкова много, инстинктивно откривайки в него непорасналото дете. Затова и той никога не овладя "езика" на възрастните, не проговори "добре" на нито един от познатите ни езици. В посмъртната статия на "Ню Йорк таймс" се изтъква, че говорел "неразбираем английски". В България (основно из форумите) продължиха да се упражняват по темата защо Кристо бил забравил родния си език и въобще български художник ли е той?


Наметало, течно като времето
С код Dnevnik10 получавате поне 10% отстъпка
Купете

Как да обясниш на такива всезнайковци, че
в почитта, която светът му отдаде, навсякъде присъстваше Габрово, че се говори за българските му корени
Малко ли е това за малка България? И колко пъти брат му - големият актьор Анани Явашев - трябваше публично да разказва историята на детството му и на цялото им семейство? За това как малкият Христо до шестгодишна възраст не можел да проговори на езика на "големите" и продължил да произнася думите на някакъв свой, измислен от самия него език, а иначе бил умно и любознателно дете. Тогава никой не е знаел какво е "дислексия". Как Анани изучил "езика на Христо" и станал първия му "преводач" в света, докато ненадейно Христо не заговорил на български. Как децата прекарвали сума ти време в текстилната фабрика, чийто главен инженер-технолог е баща им Владимир, хипнотизирани от багрите на плата и тайните на цвета. Как благодарение на майката Цвета идват първите уроци по рисуване, художествените албуми. Как всичко се преобръща след 1944 г., когато идва "другият свят", в който бащата е обвинен в "саботаж" и вкаран в затвора. Как двете момчета, хванати за ръце, се разхождат край затвора, изчислявайки, че под определен ъгъл баща им би могъл да ги съзре от прозорчето на килията си.




Първо "стесняване на хоризонта". Урок на режима, който няма как да не наложи отпечатък върху творчеството на бъдещия Кристо, да не подбуди жаждата му за свобода.


Вторият урок му е преподаден в казармата:


властта налага на бъдещия художник, приет в държавната художествена академия, да рисува "потьомкински села",


предназначени да смаят взора на пътниците на прочутия "Ориент експрес", прекосяващ България. За целта военизираните "художници" трябва да рисуват на мащабни мукавени или картонени табла гигантски здания, цели градове и села, които помпозно да говорят от далечината за успехите на социалистическа България. Кристо със смях и добро чувство за хумор си спомня в интервюта за упражненията си по "монументална пропаганда". Някои от селските му ескизи от онова време дори могат да бъдат видени в монографии, посветени на творчеството му. Ако се замислим, връщането му към "истинските неща" (real things) и "опакованите обекти" в немалка степен възникват като реакция срещу монументалната лъжа на соцпропагандата.


Интересното е как нищо от идеологията на тази пропаганда не попива в него, не прониква в душата му. Христо Явашев се разминава с нея с детинско учудване, сякаш тя просто не е част от живота. И толкоз. Светът на непорасналото дете си остава неуязвим за пипалата на системата. А поривът към свободата го има, той е определящ, както и неприемането му на официозното изкуство. Онова, което го спасява, е поразяващата виртуозност на ръката му. Христо Явашев е роден художник, бързо се разкрива като изключителен портретист. Виждал съм студентските му ескизи, както и някои от "българските портрети", които семейства пазят като зеницата на окото си - те наистина впечатляват с прецизността си, с усета към човешкото лице.


Скулпторът Павел Койчев, засякъл го в академията, има спомен как,


докато Христо рисува, наоколо се тълпят колеги, за да видят какво излиза под молива му.


За съжаление, отидоха си повечето от някогашните му състуденти. Един от тях в началото на 90-те разказваше за една луда "акция" на площад "Гарибалди". Трябва да е било през 1954 г. или в началото на 1955 г.: рисували до късно, сетне бохемската компания осъмнала, а призори се озовали на опустелия площад. Тогава Христо Явашев съвсем сериозно предложил да "барикадират" едната от двете улици ("Ангел Кънчев" или "Денкоглу"?), за да остане площад "Гарибалди" свободен. И техен.


Речено-сторено. Лудите млади премъкнали кофите за боклук, наредили ги една върху друга, създавайки "барикада" И да е само "софийска легенда", пак звучи невероятно, с оглед на времето.


И забележете: така излиза, че "акцията с варелите" и "барикадирането" на ул. "Висконти" в Париж (1961 г.) е имала протовариант в София поне пет-шест години по-рано!


С колегата Руен Руенов решихме да проверим истинността на тази легенда през 1999 г. и то от самия Кристо. Френският изкуствовед Пиер Рестани ни даде номера на неговия факс, по-точно на факса, на който отговаряше Жан-Клод, откъдето - в интервюто на Руен - постъпи и следният лаконичен отговор: "Не е вярно". Може и така да е. Участниците в "акцията" отдавна не са между живите.


Винаги съм се питал, гледайки крехката фигура на Кристо,


как този Палечко е съумял да оцелее в света на зли великани?


Откъде е намерил силата да извърши своя скок "отвъд", при цялата си неприспособимост и видима стеснителност, без никога да отстъпи от разбиранията си на художник? Изглежда ангел-хранител бди над него, придавайки му сили на всяка крачка. Без никакви средства той се озовава през 1956 г. в Прага, за да учи в тамошната академия. После - съвсем дръзко - в каросерията на камион преминава в Австрия, разполагайки само с адреса на познат на семейството. И рисува, рисува, прави портрети във Виена, изкарва пари за билет до Париж, където този безсребърник изведнъж се сдобива с престижна клиентела. Подписва повечето си портрети като Javacheff, но постепенно се осъзнава като Christo. За да се стигне до сякаш предначертаната среща с Жан-Клод, родена на същата дата и в същата година като него, която изоставя всичко, дори семейството си, за да му се посвети изцяло.


Луди години на търсения, в които, обзет от "пакетажа, той "опакова", без да му мигне окото, даже новите обувки на Жан-Клод. И на всичкото отгоре отказва да прави портрети в Швейцария, с което двамата връзват бюджета си.


Така се стига и до "барикадирането" на ул. "Висконти" в Париж. Октомври, 1961 г. Христо без колебания иска да даде "свой отговор" на издигнатата Берлинска стена, на онова, което отделя хората оттатък, а и сънародниците му от свободата. Жан-Клод издейства разрешенията, помагат семейните връзки.


Как след това да вярваме на твърденията, че изкуството на Кристо, което винаги е било и си остава "изкуство на свободата", няма политически характер?


Кристо, Владо, Росен и плаващите кейове
С код Dnevnik10 получавате поне 10% отстъпка
Купете


Вярно е, че самият той, а и Жан-Клод,


призовават да възприемаме творбите им сами по себе си, "без смисъл". И някои го възприемат буквално.


Ала още Доминик Лапорт, един от проницателните изследователи на Кристо, през 1986 г. пише в книгата си за него: "естетиката на Кристо може и да има различни значения, но актът е политически".


Важно е и самото място на неговата "барикада" - ул. "Висконти" в Париж се намира между улиците "Бонапарт" и "Сена". По първата от тях някога е преминало шествието на Наполеон при коронацията му като император. А на улица "Сена" и до днес са някои от най-важните галерии във френската столица.


Идеално място за революция или контрареволюция. Думата "барикада" възниква при сходен протест на съседна улица през 1588 г. срещу войските на краля.


Някога там, където Кристо през 1961 г. издига своята "желязна завеса", са живели Дьолакроа и Балзак.


Дьолакроа е важен символ в замисъла - нали Свободата повежда народа. А Балзак?


Пред биографа си Бърт Черноу Кристо споделя: винаги съм търсил практическите модели на своето изкуство. Роден например дава две версии в скулптурата си на Балзак: едната - на голото тяло на писателя Другата, известна на всички фигура, е покрита с драперия.


Пропуканата България
С код Dnevnik10 получавате поне 10% отстъпка
Купете


Онова, което вълнува Кристо, си остава скрито под повърхността, под материята.


Малцина си дават сметка за това. А той постоянно търси събраността на Творението в една точка, докато търси "парчето от нашия живот" Постоянно е завладян и от елементите му. Кристо все повтаря: Харесвам дъжда, вятъра, водата, земята. Аз съм физическа личност


В естетиката на Хегел има един интересен образ на "снетото съзерцание": момчето се сближава с природата, докато хвърля камъни в реката и се възхищава на образуващите се по повърхността ѝ кръгове. Ала от един момент нататък момчето започва да вижда в реката тъкмо собственото си дело.


Образ, струва ми се, напълно приложим към творчеството на Кристо.


Доминик Лапорт поставя още по-съществени въпроси: не е ли изкуството на Кристо едно особено връщане или възкресяване на творението? Изборът между видимото и невидимото, както и "опаковането" няма как да не са повлияни от неговата култура, от връщането към християнството. Самото име на Кристо е същността на неговото изкуство. В него се съдържа победата над смъртта, което дава на субекта, тоест на самия творец, възможността да задейства въображението си за възкресението.


Българската дилема
С код Dnevnik10 получавате поне 10% отстъпка
Купете

Друг американски артист, също дошъл от Източна Европа - Сол Стейнбърг - свидетелства в биографията на Бърт Черноу: "Възхищавам се на Кристо, който измисли сам себе си. Той не само измисли себе си;


той измисли изкуството си и което е още по-вълнуващо - измисли публиката си".


Дали затова проектите на Кристо, които са проекти на свободата, препращащи към Творението, не ни правят толкова щастливи и свободни?


Когато Кристо "опакова" историята, която - искаме или не искаме - е част от самите нас?


Когато ни позволи да се озовем "другаде", минавайки през неговите "двери" в Сентрал парк?


Или когато, независимо от боязънта и съмненията ни, направи така, че да можем "да ходим по водата"?


Проекти, в които хората идват, за да участват с телата си, но ги съпреживяват с душите си.


Което обяснява и тези негови думи: "Най-важното в творбата е временният ѝ характер. Никой не притежава творбата. Свободата е враг на притежанието. Никой не бива да прави пари от това. Нашият живот е това, което си отива, но съществува някъде там".


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (40)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1734 Неутрално

    Аз не съм чул Кристо да казва, че е българин.
    Само тук с някакви статийки ни обясняват, че това е било така.

  2. 2 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1259 Любопитно

    До коментар [#1] от "НеКой":

    А чувал ли си го да заявява че не е Българин?

    ГЕРБ = Сборище от герберунгело-паралелепипедоиди с онбашия Бойка Мутрашенко начело.
  3. 3 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1734 Неутрално

    До коментар [#2] от "tsyrvulan":

    Ми, ако се срамуваш от страната си или я мразиш, защо аз трябва да те уважавам?

  4. 4 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1734 Неутрално

    До коментар [#2] от "tsyrvulan":

    Ти трябва да кажеш какъв си, не да те питат.

  5. 5 Профил на alighieri
    alighieri
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#1] от "НеКой":

    Верно? Не си ли?

  6. 6 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1259 Весело

    До коментар [#4] от "НеКой":

    Мдам, разбирам. Ти си от онези които биха натрапили присъствието си. Булгар, Булгар. Нали така. Виж сега какво, патрЕотарЕ, аз казвам че съм Българин, само ако ме попитат. По много места, обявяването кой си, от къде си и прочее, без да има проявен интерес, се приема за лош вкус и пошлост. Ти можеш да си мислиш, че да се обявиш за еди-кво-си, е изключително важно, но реалността е че на огромна част от хората не им пука къв си, що си.

    ГЕРБ = Сборище от герберунгело-паралелепипедоиди с онбашия Бойка Мутрашенко начело.
  7. 7 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1734 Неутрално

    До коментар [#6] от "tsyrvulan":

    Безродниците така говорят. А Дойче Велето и дедото плащат.

  8. 8 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1259 Весело

    До коментар [#7] от "НеКой":

    Бравос, само така Мунча. Безродници, родоотстъпници, дедо Шори...абе настолното ти четиво да не е наръчник за пропаганда на политкомисари от 1945 г. М?

    ГЕРБ = Сборище от герберунгело-паралелепипедоиди с онбашия Бойка Мутрашенко начело.
  9. 9 Профил на 1gmbh1
    1gmbh1
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Изглежда Господ подбра точното време за да прибере Христо Явашев. Малко преди изложба в Париж и преди реализирането на стар и вече готов проект за Триумфалната арка.
    Да, точно Триумфалната арка като финал на жизнен и творчески път. Каквото е необходимо Христо Явяшев го е направил, не са му необходими аплодисменти, нито признание, имал ги е в изобилие.
    Постигнали са много и е време да се срещне с жена си в отвъдното за да се захванат за работа извън злободневната шумотевица.

  10. 10 Профил на bacillus
    bacillus
    Рейтинг: 11 Неутрално

    Аз не съм чул Кристо да казва, че е българин.Само тук с някакви статийки ни обясняват, че това е било така.
    —цитат от коментар 1 на НеКой


    Я, платената мажоретка на властта и тук се е изсрала.

  11. 11 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4489 Неутрално

    UNITED EU UNION

    "Кристо и свободата на творението", Тони Николов
    ...

    Велико.
    Добре казано.

  12. 12 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4489 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Съкрушен, депресиран и анонимизиран Некой.
    Никой родина ли твоята я?

    До коментар [#1] от "НеКой":

    Аз не съм чул Кристо да казва, че е българин.
    Само тук с някакви статийки ни обясняват, че това е било така.

  13. 13 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 2060 Неутрално

    Е как да не е българин като в 1997 година го направиха почетен гражданин на Габрово и не се е отказал. Напротив. Преди година и половина с негово съгласие и подарени една камара творби имаше 8 месеца голяма изложба "Роден в Габрово". Извървя се една камара народ.
    Само, че в Габрово въпросът с мания за величие не стои.
    И най-великият и най-бедният са равни.
    Както е казал Пенчо Семов в 1894 година, който е очарован от Габрово-пет дни работи градът от 3 часа но в събота и неделя и бедни и богати се веселят заедно.
    Освен Кристо си имаме Недко Солаков у още поне няколко млади талантливи художници.
    Така, че Кристо си е българин и още как.
    Със сигурност ще заеме мястото си до десетките велики възпитаници на Априловската гимназия.
    Абе тя Дилма Русеф президент на огромна държава дойде в Габрово щото баща й е оттука и се здрависа със всеки.....

  14. 14 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4489 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Точно.
    Да бесней номенклатурчин в бащино си огнище.
    В Азия (примерно).

    Габрово е (Евро) Възрожденски град.
    Силно желающ да верва в истината.

    До коментар [#13] от "Да вярваме на истината":

    Е как да не е българин като в 1997 година го направиха почетен гражданин на Габрово и не се е отказал. Напротив.
    Преди година и половина с негово съгласие и подарени една камара творби имаше 8 месеца голяма изложба "Роден в Габрово". Извървя се една камара народ.
    Само, че в Габрово въпросът с мания за величие не стои.
    И най-великият и най-бедният са равни.

    Както е казал Пенчо Семов в 1894 година, който е очарован от Габрово-пет дни работи градът от 3 часа но в събота и неделя и бедни и богати се веселят заедно.
    Освен Кристо си имаме Недко Солаков у още поне няколко млади талантливи художници.

    Така, че Кристо си е българин и още как.
    Със сигурност ще заеме мястото си до десетките велики възпитаници на Априловската гимназия.

    Абе тя Дилма Русеф президент на огромна държава дойде в Габрово щото баща й е оттука и се здрависа със всеки.....

  15. 15 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4489 Неутрално

    ВИИ Маркс имени В.И.Лелина

    Като парола си е...

    Бдете: Има незомбирани.
    Родину помнят и къде се намират.
    Най коварни те

    До коментар [#7] от "НеКой":
    До коментар [#6] от "tsyrvulan":

    Безродниците така говорят.

  16. 16 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1063 Неутрално

    До коментар [#1] от "НеКой":

    “ Аз не съм чул Кристо да казва, че е българин.”
    ——
    А бе, откажете се и от него, за кво ви е? Изредихте де що известен българин зад граница има ... Кръстева, Тодоров, ... Защо не приемете закон да се отнема официално българската принадлежност при пресичане на границата отвътре навън ...и да се разглеждат молби за приемане обратно само ако провинилите се на връщане се влачат по корем от границата до будката на специално назначен чиновник в София... никакви самолети! От летището не се брои!

    Харизахте 1.5 милиона като работна ръка и мозък на Запада, та сега за едната национална гордост ли ще ви пука... Па и той Кристо ...и “името” му не е българско и с амбалаж се занимавал... в Лидъл такива с лопата да ги ринеш

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  17. 17 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2367 Неутрално

    Много исках да опакова паметникъа на Съветската армия. То и на Банкси не беше лошо, но по-добре щеше да е от Кристо.

  18. 18 Профил на Rex
    Rex
    Рейтинг: 369 Неутрално

    До коментар [#6] от "tsyrvulan":Безродниците така говорят. А Дойче Велето и дедото плащат.
    —цитат от коментар 7 на НеКой


    Ей , мульо. Хората по света като се запознаят с тебе те гледат като човек. Боли ги фара от де си. Ти в България като се запознаеш с някого обясняваш ли му къде точно си се пръкнал.

  19. 19 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1859 Неутрално

    Прекрасен текст на Тони Николов - както винаги.
    Озарен, просветлен, емоционален, човешки!
    УВАЖЕНИЕ!!!

  20. 20
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  21. 21
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  22. 22
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  23. 23
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  24. 24 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 2060 Неутрално

    До коментар [#14] от "dnevnikar":

    Що нещо Против ли имаш.
    И ти като те гледам си рожба на Габровската Възрожденска идея. На Васил Априлов. Не ми се изразяваш на някакъв друг език.

  25. 25 Профил на 4i4oti
    4i4oti
    Рейтинг: 740 Разстроено

    "...Интересното е как нищо от идеологията на тази пропаганда не попива в него, не прониква в душата му. Христо Явашев се разминава с нея с детинско учудване, сякаш тя просто не е част от живота..."

    Като българин от поколението на Христо ще споделя, че тогава най-голямата си част от младежите по същия начин възприемахме родната действителност. А като човек с отношение към изкуството ще отбележа, че произведенията на Кристо са прекалено елитарни за нас. Модернизмът набляга на ПРЕЖИВЯВАНЕТО: за да ти въздейства опакования Райхстаг трябва да си свикнал с присъствието му, така че когато един ден го видиш обвит в плат да възникне емоция от промяната и мащаба й. А на нас неприсъствалите ни остава да гледаме снимчици за информация от произведението.
    Много уважавам Т. Николов и ми е странно, че се присъедини към снобския парад повод кончината на един самоотрекал се от корена си българин. Не така изпратихме Дечко, Ненов, Щъркелов и пр. велики български художници.

  26. 26 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 6292 Неутрално

    До коментар [#2] от "tsyrvulan":

    Лично с ушите си съм го чувал на живо, пред аудитория в Германия, да заявява, че говори английски с "ужасен БЪЛГАРСКИ акцент". Отделно, че той е ярка индивидуалност, а ярките индивидуалности не се вписват в колективна философия. Нека да припомня един от афоризмите на уникалния Радой Ралин:
    "Ако теб не те бива - включи се в колектива.
    Колектива най-добре прикрива, че тебе за нищо не те бива."
    А Кристо ГО БИВАШЕ!!! МНОГО!!!

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  27. 27 Профил на 4i4oti
    4i4oti
    Рейтинг: 740 Разстроено

    "Изглежда Господ подбра точното време за да прибере Христо Явашев..."До коментар [#9] от "gmbh":

    Да, подходящ момент за сравнение: тогава в рамките на седмица чествахме Българската азбука и отбелязахме подвига и саможертвата на Ботев и четата му.

  28. 28 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 794 Неутрално

    Добра статия, някои от нещата не ги знаех.

    "Свободата започва там, където свършва невежеството." Виктор Юго.
  29. 29 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1380 Неутрално

    Тони Николов пише добре, с удоволствие го прочетох. Не съм съгласна с написаното, но оценявам стила и умението на автора.

    Този пасаж ми направи силно впечатление:
    Сол Стейнбърг: "Възхищавам се на Кристо, който измисли сам себе си. Той не само измисли себе си; той измисли изкуството си и което е още по-вълнуващо - измисли публиката си".

    Абсолютно съгласна съм със Сол. Не ангажирам никого с мнението си, но наистина всичко при Кристо е ИЗМИСЛЕНО - и "изкуството" му и "публиката" му и самият той е измислен "художник".

    Същевременно се възхищавам на бизнес нюха на Кристо - успява да убеди доста хора, че това е "изкуство" и който не примира от възторг, значи не е дорасъл до висшето ниво да го разбира. Съвсем правилно - ако има комплексирани сноби, готови да величаят някого, би било глупаво да не се възползваш.

  30. 30 Профил на One Hour
    One Hour
    Рейтинг: 346 Неутрално

    Кристо си отиде и чак тогава почнаха да обясняват на "такива всезнайковци", че в почитта му навсякъде присъствало Габрово.
    Що така някой виден габровски кмет не го доведе тук, че да го видим на живо. Пари ли нямаха, що? Или пък Кристо що не овековечи родното си Габрово в някоя опаковка?.
    Че то за без пари Кристо нищо не е правил.
    А по коментарите българин ли е или не отговора е : роден в България и нищо повече не е нито България за него, нито той за нея.
    Аре почвайте с патреотарските изхвърляния.

  31. 31 Профил на bellend
    bellend
    Рейтинг: 470 Неутрално

    "Най-важното в творбата е временният ѝ характер. Никой не притежава творбата. Свободата е враг на притежанието."

    Не мога да се съглася. Всеки "притежава" по своему една творба, съобразно собствените си опит, емоции, въсприятия. Но за да я "притежава", творбата трябва да има някаква материалност: писан текст, картина, скулптура, архитектура, инсталация, видео... Опаковката не е материалност, а нещо, което е ефимерно и несъществено и което не може да замести "опакованото". Роден не "опакова" Балзак, а намира съвсем оригинално пластическо и пространствено решение, което един "опакован" Райхстаг не предлага.

    Тони Николов: много "обичам" философи, историци (на изкуството) и пр. литератори да пишат за изкуство. Не са им ясни елементите на съответния жанр, не могат да ги анализират, но пък еди какво си било "политически акт", а "Самото име на Кристо е същността на неговото изкуство. В него се съдържа победата над смъртта, което дава на субекта, тоест на самия творец, възможността да задейства въображението си за възкресението." Боже... Залепете този безсмислен текст върху "опакованата" Триумфална Арка. Ефимерност върху ефимерност.

  32. 32 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2696 Неутрално

    Кристо си отиде и чак тогава почнаха да обясняват на "такива всезнайковци", че в почитта му навсякъде присъствало Габрово.Що така някой виден габровски кмет не го доведе тук, че да го видим на живо. Пари ли нямаха, що? Или пък Кристо що не овековечи родното си Габрово в някоя опаковка?. Че то за без пари Кристо нищо не е правил.А по коментарите българин ли е или не отговора е : роден в България и нищо повече не е нито България за него, нито той за нея.Аре почвайте с патреотарските изхвърляния.
    —цитат от коментар 30 на One Hour



    До коментар [#30] от "One Hour":

    Ама те точно (псевдо)либералите и глобалистите почнаха да правят "петреотарски изхвърляния"! Тук вчера един съфорумец правилно забеляза лицемерието на либерали - да обвиняват патриотите,че не били патриоти!!! Луд да станеш! Либералите изкарват Кристо българин,когато няма никакви доказателства той да се е възприемал като българин!

  33. 33 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 2053 Весело

    Аз друго се чудя...кога някой ще се сети да гради име и ще обяви Кристо и изкуството му за бяла привилегия.

    Ми да, така си е. Каква е тая свобода, други са били роби. Досега да е опаковал нещо в черно? Не. Расист. Изкуството било аполитично? А, не може така, всички трябва да коленичат, какво е това изкуство, и то е бяла привилегия, да вземем да го палнем.

  34. 34 Профил на dlagnikov
    dlagnikov
    Рейтинг: 913 Неутрално

    В изкуството на Христо, което е абсолютно новаторско, се преплитат не само талантът му като художник, но и бизнесменски нюх, организаторски талант , технически умения , преклонение пред природата /фонът на неговите творби/Такъв комплекс го прави велик.

  35. 35 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 301 Неутрално

    ЕОсвен Кристо си имаме Недко Солаков .....
    —цитат от коментар 13 на Да вярваме на истината


    Имате си и Криско!

    Криско и Кристо - самородните габровски таланти!

  36. 36 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 301 Неутрално

    В изкуството на Христо, което е абсолютно новаторско, се преплитат не само талантът
    —цитат от коментар 34 на dlagnikov


    Криско - Христо ли му е името ?
    Чесно - не знам?

  37. 37 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4489 Неутрално

    UNITED EU UNION

    още инфо

    БЗНС предлага Националната галерия да носи името на Христо Явашев - Кристо.

    Веждю Рашев предлага Лувъра, Елисейския дворец и Триумфалната арка да носят името на... друго инфо.

    https://www.mediapool.bg/natsionalnata-galeriya-da-nosi-imeto-na-hristo-yavashev---kristo-predlaga-bzns-news308248.html

  38. 38 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4489 Неутрално

    ВИИ Маркс имени В.И.Лелина

    Той комплекс ни отне много.
    И демокрацията (по-късно).

    Той не успе да опакова социалистическия лагер.
    Изпреварен от хода на историята, успе само в капиталистическия "свет"

    До коментар [#34] от "dlagnikov":

    В изкуството на Христо, което е абсолютно новаторско, се преплитат не само талантът му като художник, но и бизнесменски нюх, организаторски талант , технически умения , преклонение пред природата /фонът на неговите творби/
    Такъв комплекс го прави велик.

  39. 39 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 301 Неутрално

    Ти си от онези които биха натрапили присъствието си. Булгар, Булгар. Нали така.
    —цитат от коментар 6 на tsyrvulan


    Мани ги!

    Булгар! Булгар!

    Напърчили рунтави мустаки, изпъчили космясъли гърди , пуцат разгърдени с кремъклийка в отоманска носия в корията до Жеравна , с ичкия в лявата ръка и червено боро в лявата, правейки патриотично барбекю на патриотичен събор , с патриотични лидълски наденици и патриотични дървени въглища , от патриотичния Кауфланд и викат "Опаковането! Кристо! .. Мастаби! По гемиджийски! .. такова нещо само с България може да е свързано.."

    Общо-взето "патрЕотите" дето им дай да се гордеят с Криско или с Кристо, са жалки душици , непостигнали нищо свое в живота и опитващи се - за да не са пълни неудачници в собствените си очи - да се пъчат и подскачат за разни неща!

    "Ей туй е "Опаковане" , а туй е "по гемиджийски ", на туй му викат - " вапор" а това са "мастаби" , ей това са "плаващи кейове " , а тукана "българските чадъри"!
    Булгар! Булгар" !
    Ние в Габрово , имаме много такива творци - ей го Кристо , па напоследък нашумя и Криско ! Моят дядо с неговия дядо колко са пааааасли биволите , покрай Видима".

    Да , ама баш Криско не иска да има нищо общо с такива патрЕоти , та на тях им е маааалко криво , май .

  40. 40 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 301 Неутрално

    Ей , мульо. Хората по света като се запознаят с тебе те гледат като човек. Боли ги фара от де си.
    —цитат от коментар 18 на Rex


    Хубаво коментирахме и в една друга тема за Криско -
    https://www.dnevnik.bg/kultura/2019/10/25/3981832_kristo_se_podgotvia_za_opakovaneto_na_triumfalnata_arka/comments/

    До коментар [#58] от "foreverman77":Човек може да си намери милион причини да мрази България ако пожелае.
    Но Родината е Родина точно защото се обича ВЪПРЕКИ всички тези причини.
    —цитат от коментар 60 на olga_kokoshkina


    Мнозина намират милион причини да мразят и евреи, или цигани. Кристо е успял да намери причини да мрази пък България.

    Мнозина форумци, намират причина и се кефят да мразят + злобно да обиждат невъзторгващите се от кристовите драперии люде .

    Шарен свят.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK