Ананиев се дискредитира като министър, който защитава обществения интерес

Националната гражданска инициатива внесе в деловодството на Народното събрание и на Министерския съвет 6046 подписа, събрани поради ограниченията на извънредното положение основно през последните десетина дни с искане законодателната и изпълнителната власт да поемат отговорността за бъдещата национална педиатрия.

© Георги Кожухаров

Националната гражданска инициатива внесе в деловодството на Народното събрание и на Министерския съвет 6046 подписа, събрани поради ограниченията на извънредното положение основно през последните десетина дни с искане законодателната и изпълнителната власт да поемат отговорността за бъдещата национална педиатрия.



"Дневник" публикува отвореното писмо на екипа на гражданската инициатива "ЗА истинска детска болница", която успя да се пребори лечебното заведение да се строи наново, а не в старото негодно скеле, което стои запуснато няколко десетилетия.


Уважаеми съмишленици,


Кирил Ананиев изказа няколко неверни твърдения и заблуди Народното събрание по време на парламентарния контрол на 5 юни 2020 г.




1. Министърът твърди, че "това, което е направено от нашите предци" (да, предци), и е "завършено през 1992 г., е възможно да бъде основата на съвременната детска болница".


Вярно е, че е направено от предците (на министъра). Не е вярно, че е завършено. Грубият строеж не означава завършена сграда. Дори да приемем за вярна годината 1992, а не началото на строежа - 1978 г., в продължение на десетилетия конструкцията е стояла без никаква защита на открито, изложена на атмосферните влияния с големи температурни амплитуди, дъжд и сняг, без да броим щетите от човешка намеса. И е понесла сериозни увреждания, както пише и в частичното обследване на фирмата, наета от Ананиев.


В обследването на практика липсва оценка за състоянието на конструкцията, съответствието ѝ с одобрения проект, влиянието на повреди и дефекти, оценка за бъдещото поведение на конструкцията и необходимите мерки за укрепване. Това пък казва Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране в становище до премиера Борисов. Под документа са се подписали авторитетни експерти по масивни конструкции у нас, щателно проучвали документите на Ананиев.


2. Ананиев твърди, че "След няколко месеца ще започне събарянето на сградата". Ако това е вярно, то или за пореден път Ананиев взема решение на тъмно, или това решение е хазартно и напълно безотговорно.


Кога, как и кой е проучил възможностите за събаряне на стария строеж? Къде е задължителният за това проект с оценка на рисковете при възможните методи на срутване? Защо тези данни не са публични? Наясно ли е Ананиев, че в гъсто застроения болничен комплекс има много сериозни опасности и при взривяване, и при механично разрушаване? Как и къде са описани рисковете от шума, запрашаването за околните сгради при премахването на строежа. Къде и как са описани рисковете от вибрациите при разрушаването за деликатната прецизна медицинска апаратура в съседните сгради? Какво мислят лекарите и пациентите в съседните болници?


Дали твърдението не е ултиматум, с който Ананиев се опитва, въпреки решението на премиера Борисов, да върне разговора за бъдещата детска болница в изходната точка - болница в стария строеж?


3. Ананиев не се ангажира със срокове за премахването на стария строеж.


Би било твърде странно да се ангажира. Най-малкото, защото все още няма проект за разрушаване и официално решение за премахването на стария строеж.


Но дали това твърдение не е пореден опит да се обърка и забави процеса на създаването на истинска нова детска болница? Ако срокът се окаже твърде дълъг - по обективни причини или субективен инат, болницата за пореден път ще бъде отложена за неопределено бъдеще. И дали така няма се изпълни заканата, изказвана многократно от различни говорители по темата, че ако не бъде в този строеж, няма да има национална детска болница още 40 г.?


Старият строеж не е единственото място в болничния комплекс на Александровска, на което може да бъде изградена на чисто бъдещата национална педиатрия. За приблизително същия срок, предвиден в скандалната обществена поръчка на Ананиев. Друг е въпросът дали мястото на строежа е най-подходящо за детска болница.


4. Ананиев заяви пред парламента, че жалбите на Камарата на архитектите срещу строежа "не бяха гледани по същество, нито от КЗК, нито от Върховния административен съд". По думите му тези институции преценили, че лечебното заведение може да бъде направено "като една съвременно изглеждаща детска болница".


Вярно, че жалбите не са гледани по същество и това е един от големите проблеми. Формално обществената поръчка отговаря на изискванията на закона за обществените поръчки като процедура, но същината на поръчката и аргументите за недостатъците на строежа и заданието към него не бяха разгледани нито от КЗК, нито от върховния съд.


А обществената поръчка на Ананиев е като писана на коляно, неясна, непълна, с големи и съществени пропуски.


Когато човек е болен, отива на лекар, нали? Не ходи в съда, за да получи диагноза и лечение. Нито в Комисията за защита на конкуренцията. Не е сериозно Ананиев да се позовава на тези институции за целесъобразността на решението дали старият строеж става за болница.


КЗК и ВАС отхвърлиха жалбата срещу довършването на стария строеж по метода пълен инженеринг. Този термин означава, че едно юридическо лице едновременно проектира, строи и контролира качеството на изпълнение. Иначе казано, и проектантите, и авторският надзор са финансово зависими от строителя.


Резултатът от тази зависимост и на теория, и на практика означава по-скъпо и по-некачествено изпълнение - това са становищата и на Камарата на архитектите в България, и на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране.


Твърдението на Ананиев, че строежът може да бъде направен КАТО съвременна детска болница е искрено признание, че плановете му за конструкцията би било имитация, а не истинска нова детска болница.


Подобно признание направи и уважаваната архитектка, проектирала стария строеж - че по онова време болниците са били като за "затворничета" - точно тази дума използва.


5. Ананиев твърди пред Народното събрание, че националната многопрофилна детска болница ще се строи при нови условия в рамките на сегашния договор с консорциума, който в началото на годината спечели обществената поръчка.


Това изглежда като нелоша новина, защото би съкратило процедурата за нова обществена поръчка и време. Но остава отворен въпросът как е формирана цената за стария строеж без никакъв архитектурен и конструктивен проект, което прави невъзможно остойностяването на строителните работи. В наличната документация пък има толкова големи противоречия и пропуски по отношение на функционалността на болницата, че е дълбоко неясно как може да бъде направен качествен проект.


Със страшна сили виси въпросът къде в този процес са създаването на ново и качествено задание за проектиране и обявяването на архитектурен конкурс за визията на бъдещата сграда. Те бяха обсъждани на срещата в Министерския съвет. Не е ясно и доколко законно е подобно решение.


Това са само част от твърденията на Ананиев - но са достатъчни, за да се самодискредитира като министър, който защитава обществения интерес.


Почти по същото време, когато Ананиев изказваше неверни и спорни твърдения от парламентарната трибуна, Националната гражданска инициатива внесе в деловодството на Народното събрание и на Министерския съвет 6046 подписа, събрани поради ограниченията на извънредното положение основно през последните десетина дни с искане законодателната и изпълнителната власт да поемат отговорността за бъдещата национална педиатрия.


Предстои създаването на обществен орган за строителството на истинска качествена болница. Това е резултатът от дългата зима на гражданското недоволство срещу безобразната обществена поръчка.


Функцията на обществения орган, в който Националната гражданска инициатива ще участва, е да гарантира обществения интерес, а не да служи за прикрие на продължаващо безобразие.


Добре е Ананиев да не забравя това.


Изглежда засега не го разбира, щом твърди, че в състава този обществен орган ще влезе представител на изпълнителя на обществената поръчка. Консорциумът е в естествен конфликт на интереси -- той получава и харчи обществените пари за строителството. А една от функциите на обществения орган ще е да контролира как се харчат тези пари, нашите пари, на данъкоплатците.


Добре е Ананиев да не забравя и това.


В обществения орган не би трябвало да влиза и Ананиев като министър или в лично качество заради ясната му позиция на противник на новата съвременна детска болница. Така е почтено.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK