Перспективата за дистанционно обучение отблъсква студентите

Университетите са преди всичко истински антропологически места, в които се създават приятелства, изграждат се бъдещи професионални мрежи и сътрудничества, които са в основата на успешната професионална реализация.

© Цветелина Белутова, Капитал

Университетите са преди всичко истински антропологически места, в които се създават приятелства, изграждат се бъдещи професионални мрежи и сътрудничества, които са в основата на успешната професионална реализация.



Преди време Софийският университет обяви, че във връзка с мерките за ограничаване на COVID-19 ще приема студенти изключително въз основа на оценките от матурите, включително и в регулираните специалности като право, и това предизвика смесени, но бурни реакции. Всъщност истината е, че университетът отдавна търси себе си в променената и глобализирана среда на висшето образование и не успява да намери правилния път за промяна и развитие. Софийският университет от една страна се състезава за студенти с множество университети както в България, така и в чужбина, от друга е силно зависим от начина на финансиране, който е свързан основно с броя на студентите и по този начин изключително поставя под въпрос селективността както на входа, така и на изхода.


Всъщност сферата на образованието е може би една от най-силно засегнатите навсякъде по света,


където бяха въведени мерки свързани с физическа дистанция и експресно преминаване към онлайн форми на преподаване. Както водещите така и периферните университети се сблъскаха с две предизвикателства.




От една страна, неясно е как ще изглежда самото преподаване. В момента в Калифорния се обсъждат три отделни модела на преподаване в зависимост от епидемиологичната ситуация и препоръките на санитарните власти. Първият е напълно дистанционен по подобие на приключилия пролетен семестър, със затворена научна и образователна инфраструктура (лаборатории, библиотеки, студентски столове, общежития). Вторият е "смесен, т.е. големите лекционни курсове се предвижда да бъдат онлайн, докато по традиционния начин ще се преподава и общува в малки семинарни форми, с частично отворени библиотеки, места за хранене и лаборатории. И третият е "нормален", т.е. напълно присъствен, традиционен, така както си спомняме университетския живот отпреди 2020 г.


Засега очакванията са да се подходи към смесения модел, като не е ясно какъв обем от преподаването ще бъде дистанционно и какъв не. Това ще се случи на фона на университетски такси в пълен размер, решение, което предизвиква много недоволства и критика от страна на студентите. В момента дори текат няколко


дела на федерално ниво от името на 700 000 студента за възстановяване на внесените такси


за отминалия пролетен семестър с аргумента, че са били лишени от достъпа до услуги, предлагани от кампусите.


Университетите в САЩ търпят ясно изразени загуби вследствие на мерките за ограничаване на разпространението на COVID-19, като натрупаните до април загуби за учебните заведения от мрежата на публичните университети в Калифорния (UC) се изчисляват в от порядъка на 1.2 млрд долара, като се очаква да достигнат до 2 млрд долара към края на настоящия месец.


Всичко това доведе до критики от страна на студентите, като много от тях заявиха, че ще пропуснат следващия семестър, ако той бъде онлайн, което е второто предизвикателство, пред което се изправят университетите на глобално ниво. И в двата случая, има силна икономическа логика зад отдръпването на студентите. При запазване на таксите в пълен размер, студентите ясно заявяват, че предпочитат да получат срещу тях пълното университетско преживяване (физическо присъствие, стая в общежитията и студентски живот, срещи и работа в библиотеките, подготвянето заедно за изпити, лично общуване с преподавателите). Изведнъж


основен конкурент на традиционните университети се оказаха и всички форми на дистанционно обучение,


които функционират по-отдавна на по-достъпна цена.


Важно е да се каже, че поради размера на таксите, образованието в САЩ е до голяма степен бизнес план и основният въпрос, който стои е "заслужава ли си икономически" и той е свързан с възможността за връщане на студентските кредити, взети за следването. Затова и икономическите условия влияят силно на решенията на студентите какво да следват, къде и по какъв начин. Перспективата университетът да бъде редуциран до дистанционно обучение определено не накланя везните в негова ползва.


Зад отдръпването на студентите стои и едно много важно антропологическо обяснение, което оформя спецификата на висшето образование. Според Марк Оже ние живеем в свят, изграден от неместа (там, където глобализацията се случва) и антропологични места (там, където се изгражда социална връзка). Истинските антропологически места, казва той, се разграничават благодарение на три свои характеристики. Те създават социални връзки, притежават история, имат своя идентичност. Към това бих добавила, че се нуждаем от тези места, особено във важни периоди от живота ни, какъвто е образованието, защото те създават основната тъкан на обществата.


Както вече стана банално да се казва, пандемията ни показа кои са силните и слабите страни на обществените системи и определено постави под увеличително стъкло очакванията и търсенията на студентите.


Три основни неща се ценят.


Разбира се, преди всичко качеството на образованието (силно свързано със селективността на входа или на изхода и достъпа до водещи учени в дадено поле), усещането за обща принадлежност и изживяването на студентството. Преместването на учебния процес онлайн поставя всяко от тях под риск. Университетите не са просто институции или (прашни) сгради, в които се четат лекции, вземат се изпити и се получава диплома. Университетите са преди всичко истински антропологически места, в които се създават приятелства, изграждат се бъдещи професионални мрежи и сътрудничества, които са в основата на успешната професионална реализация. За тях физическото взаимодействие е ключово, защото през местата, на които се случва, през бавното неформално общуване, през ученето до късно заедно се оформят здравите връзки и общите спомени.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
Коментари (32)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1204 Неутрално

    Нищо не е в състояние да замени живото непосредствено общуване. НИЩО.

  2. 2 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4039 Неутрално

    Доста по-сложно е от описаното от авторката. Планират се ротационни модели, за да могат всички студенти от една група да участват в очни занятия, Например, 30 студенти за нормална класна стая или лабораторя се разделят на 3 групи по 10 студенти за да се спазят санитарните изисквания. Същото се прави и с големи лекционни потоци. Занятията се предават онлайн и един 3-часов (седмично) клас са разбива на три едночасови занятия. Групите през следващата седмица могат да са с различен състав, за да се опознаят всичките 30 студенти.
    Разбира се, очните занятия при втора вълна на КОВИД могат да минат онлайн и обратно. После, между студентите в Бъркли, където е карала Фулбрайта си д-р Петрова и редовите университети има доста голяма разлика в студентския състав и като демография, и като мотивация, дори ако срявняваме само в системата на Калифорния, да не говорим за други щати и градски условия.
    Основните загуби от един вариант на онлайн обучение са по две линии, студентски такси (не такса обучение) и приходите от общежития и хранителни блокове.
    И, колкото и да не ми се иска да противореча, но при нас например има повишаване на броя на записалите се нови студенти. Просто в моменти на икономически кризи, каквато се очертава през следващата година-две (дано само толкова) поне в САЩ висшето образование става място за придобиване на конкурентни знания и умения, и/ или среда която звучи положително за бъдещите работодатели вместо "ами седях си в къщи".

  3. 3 Профил на john_3volta
    john_3volta
    Рейтинг: 826 Весело

    Нищо не е в състояние да замени живото непосредствено общуване. НИЩО.
    —цитат от коментар 1 на 442


    Понякога непосредственото общуване е толкова посредствено (да си спомним един аудио-клип от последните дни, придобил национална известност). Следователно, има доста неща, способни да заменят (надградят) "непосредственото" общуване от споменатия вид.

  4. 4 Профил на Avalon Blackmore
    Avalon Blackmore
    Рейтинг: 241 Любопитно

    Интересно е обаче доколко индоктринизирате лумпени като това на снимката ги привличат

    олекна ми на душата, возвисих ся!
  5. 5 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 1812 Неутрално
  6. 6 Профил на L Glassman
    L Glassman
    Рейтинг: 247 Весело

    До коментар [#1] от "442":

    "Нищо не е в състояние да замени живото непосредствено общуване. НИЩО"

    Ако си над 50! ;)

  7. 7 Профил на krummm
    krummm
    Рейтинг: 545 Неутрално

    Ползата от висшето образование се състои в общуването между млади и умни хора. Задочното обучение беше измислено за по-тъпичките комунисти, а сегашното масово купуване на дипломи - за олигофрените гербери.

  8. 8 Профил на dpnps
    dpnps
    Рейтинг: 298 Неутрално

    "Отблъсква студентите"

    Много водещи университети в света се преориентират все повече към частична дигитализация на образованието.

    Така че студентите да свикват.

  9. 9 Профил на Avalon Blackmore
    Avalon Blackmore
    Рейтинг: 241 Любопитно

    До коментар [#7] от "krummm":

    Младите и умни хора могат да си общуват и в неакадемична среда. Статистиката обаче показва, че в такава предпочитат да четат Джони Уокър пред Платон.

    олекна ми на душата, возвисих ся!
  10. 10 Профил на NIKE
    NIKE
    Рейтинг: 8 Любопитно

    А дали студентите знаят , è са отблъснати?!?

  11. 11 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 702 Неутрално

    Факт е, че онлайн лекциите са по-неефективни от присъствените. Преподавателят няма добра обратна връзка и говори в празното пространство, макар студентите да имат камери, микрофони и чат.

    "Свободата започва там, където свършва невежеството." Виктор Юго.
  12. 12 Профил на shouten
    shouten
    Рейтинг: 234 Неутрално

    Платформите за онлайн срещи не са платформи за онлайн обучение. Лекции на живо не трябва да се водят - обикновено се записват и студентите ги гледат в удобен за тях момент. Това е по-добре от 2-3 часови лекции с оттегчен преподавател. Срещите на онлайн трябва да стават само и единствено за обратна връзка.

    В България масово не са наясно какво е онлайн образование, ама иначе са сигурни туземните че е лошо :Д

  13. 13 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1163 Весело

    в СУ масово "преподават" по пауър-пойнт презентации, така че единственото което ги спира за онлайн обучение е, че просто не знаят как, иначе съм сигурен, че на драго сърце щяха да се "отърват" от студентите.

  14. 14 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2768 Неутрално

    Дистанционното обучение е много добра опция за заети хора, които си попълват знанията с допълнителни онлайн курсове. Аз например по време на епидемията се записах на езиков курс, който преди карах на живо и съм много доволна, защото ми спестява пътуването за часовете. Има си група с учител, цената е същата и ако такъв курс се предлага и след епидемията ще продължа с него.
    Като основно обучение обаче далече не става за някои видове специалности, нуждаещи се от доста практически занимания, а не само от теория. Няма начин един лекар или инженер да бъде обучаван само дистанционно. Пък си представете да сте млади и по няколко часа на ден да сте закотвени вкъщи без контакти с други състуденти... Наистина отчайващо.

  15. 15 Профил на Nelumbo
    Nelumbo
    Рейтинг: 691 Неутрално

    До коментар [#12] от "shouten":

    И по време на лекция обратната връзка е важна, особено ако се ползва и евристичния метод.
    По мои наблюдения, ако студентът има интерес е активен във всякаква форма на обучение. А то винаги има едно такова ядро в курс. Останалите карат по някаква инерция, без ясна мотивация, и са като букаи на краката на преподавателя, щото не можеш да ги скъсаш.

  16. 16 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7240 Неутрално

    До коментар [#5] от "Таралеж":

    И двете. Те си вървят заедно.

  17. 17 Профил на jgu46589028
    jgu46589028
    Рейтинг: 269 Весело

    Нещо за приликите между образованието и секса онлайн?

  18. 18 Профил на grayeagle
    grayeagle
    Рейтинг: 1204 Неутрално

    Американските университети искат пълна такса, за непълна услуга.
    Това вярно не е държава, това е само бизнес. Тия университети са държави в държавите. Голяма част от тях са по- богати от градовете, в които се намират.
    Това е все едно да си платя за кола, но първите две години да я карам виртуално и да я гледам по Скайп .
    То и без това висшето образование, стана поне четиригодишен курс, пълен с предмети, които не искаш.
    Аз съм почти сигурен, че за доста регулирани професии, може да се мине с по- кратък курс от 4-5 годишния. Но си стана бизнес, бизнес - пирамида.
    Отгоре стои борда на университета и той си има разходи за частни самолети и т.н. После основните преподаватели, които в Сащ са много- много богати.
    Но , виждам, че и тия с бригадите в Сащ, пари не връщат. Ще се пътува казват, бъдете спокойни.
    Който е леко или повече неспокоен, май си е съвсем в ред.

  19. 19 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4039 Неутрално

    До коментар [#18] от "grayeagle":

    Пишеш доста неинформиран. Какъви самолети за членовете на университетските бордове? Това са неплатени позиции за хора с изградена репутация, често ръководители на банки, корпорации, политически фигури.
    В зависимост от системата и щата, попечителските съвети (бордове) са изборни по регион, смесени (част изборни, част определяни от губернатора в резултат на политически преговори с партиите), или изцяло независими. Дай си труда да погледнеш кои са членове на Корпоративния съвет (Да, тала се нарича) на МИТ например, пък тогава пиши.

  20. 20 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4039 Неутрално

    До коментар [#8] от "dpnps":

    Студентите, за разлика от мнозина от нас пишещи по въпроса, доста отдавна приемат дигиталността за реалност, па макар и виртуална за нас. Ако се погледне, те са постоянно на мобилните си устройства.
    Въпросът е, че умните деца се чувстват като риба във вода в дигиталния свят в който могат по пижама да си гледат и слушат даскалите, да им задават въпроси - системите позволяват, и да получат отговори, за разлика от пасивно кибичене "на лекция". Проблемът е със слабите, които имат нужда някой да ги влачи постоянно, бил той даскал или други по-умни от тях деца, нормално е.
    А че без практически очни занятия за много специалности не може и да се мисли е пределно ясно, просто в тази ситуация тези занятия ще се провеждат в "санитарен модел" с физически отстояния и намалена брой участници.
    И, като гледам писачите, явно не си и помислят за отговорността на университетите, включително и финансова през съда ако, недай си боже, някой може да докаже че студентът (или даскалът, но далеч по-малко) се е заразил именно по време на тези присъствени занятия в резултат на нарушени предписания по санитарните изисквания. Има достатъчно адвокати готови за многомилионни искания -това е реалността в САЩ. Ама нека да си приказваме наизуст....

  21. 21 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2472 Неутрално

    Както се казва, всеки си гледа от своята камбанария..За мен е отлично да си водя курса сега дистанционно. Не бих имал възможност да го правя, ако трябваше да пътувам в тези времена на епидемия. Отделно, че едно е да четеш лекции по математика, а друго по някаква хуманитарна специалност, предполагаща и сценични изяви на подиума-езикът на тялото, ала бала...:)Това е само за лекциите, а ако трябва да се работи и в лаборатория...нещата загрубяват.
    Студенти-всякакви. Както казваше колега в България преди много години: " аз преподавам само за няколкё мотивирани студенти, а останалите са спонсори.:)"

  22. 22 Профил на enterfornone
    enterfornone
    Рейтинг: 793 Неутрално

    Само че това, за което плащат студентите (и най-вече родителите) е СРЕДА и КОНТАКТИ.
    Нито едно от двете може да се постигне онлайн.
    Онлайн курсове и цели онлайн университети има от повече от десетилетие, включително в лидери като MIT и Станфорд.
    Никой обаче не е и мислил да бъдат алтернатива на кампусната среда. Отделно практическите занятия са невъзможни за компенсиране. Невъзможно е да си представим зъболекар или инжинер, обучен дистанционно...

    Това че СУ няма нито кампус, нито среда е съвсем отделен въпрос.

  23. 23 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4039 Неутрално

    До коментар [#21] от "тулса":

    При нас въведоха специална форма за тези които не искат да преподават в очна форма. Веднага чувам се е образувала опашка, главно от хора над 60 години и такива с медицински проблеми. Изисква се писмо от лекаря, а общата позиция на администрацията е, че докато не се предостави общодостъпна действаща ваксина, това ще е нормата. Да не ти разправям какво става с изготвянето на разписания за занятията. Ние планираме да започнем през август в очна форма, с готов вариант за пълен онлайн, сиреч всички преподаватели работят по изготвяне на пълен цикъл от лекции, упражнение, семинари, лабораторни, индивидуални консултации със всеки студент и т.п. занятия за целия семестър. Доста работа е за тези които не са го правили досега...

  24. 24 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4039 Неутрално

    До коментар [#23] от "daskal1":

    към #23: Поамериканчил съм текста с тази "форма". Става въпрос за специален формуляр, който се попълва онлайн, с прикачена документация.

  25. 25 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2472 Неутрално

    До коментар [#22] от "enterfornone":
    Това че СУ няма нито кампус, нито среда е съвсем отделен въпрос.
    >>> Едно време средата ни беше в Студентския град. Дочувам, че сега се е превърнал в Син Сити:)

  26. 26 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4039 Неутрално

    До коментар [#25] от "тулса":

    Хората сигурно не са запознати с понятието "градски кампус". Не всички университети имат общежития и стадиони.

  27. 27 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 391 Неутрално

    "Вторият е "смесен, т.е. големите лекционни курсове се предвижда да бъдат онлайн, докато по традиционния начин ще се преподава и общува в малки семинарни форми, с частично отворени библиотеки, места за хранене и лаборатории."

    В университети, където лекциите са претъпкани, освен здравните рискове, има и невъзможност за слушане и разбиране, като е необходимо и записване. Много по-удобни са онлайн лекциите в реално време, където се чува добре, лекцията се записва и може да се прослуша отново и има възможност за задаване на въпроси. Синът ми изкара така математика този семестър, много добре се получи.
    Но семинари, лабораторни упражнения и консултации с преподаватели трябва да има присъствено, на по-малки групи - по-добре. Това е за мен идеалният микс.

  28. 28 Профил на grayeagle
    grayeagle
    Рейтинг: 1204 Неутрално

    До коментар [#19] от "daskal1":

    Всяка година на бордовете им правят събиранията на някое екзотично място. Това пиша. Дори на по - обикновените университети, често събирането е на някое екзотично място. Тоест, за тях е съвсем обикновено. То и за колежите е така. Няма нищо необичайно, ако събирането на борда се направи на Бора- бора. Абсолютно обикновено нещо. Полета се поема от университета, вервай ми, че не си го плащат самите членове.
    Защо да плащаш пълна такса, при положение, че има и технически специалности, има медицина. Там се прави модел на живо, често се прави "показно" действие върху пациент или технически модел. Ясно е, че за философия е по- лесно или за политология. За електрически машини и апарати не е така.

  29. 29 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4039 Неутрално

    До коментар [#28] от "grayeagle":

    Хайде дай един пример за такова "събиране"? Университетите не са банкови консорциуми. Поне аз съм бил в няколко университета през последните над тридесет години и зная, че за нещо подобно ще стане непоносим скандал, няма значение държавен ли е университета (там бият особено силно) или частен.
    Ето ти линк за Корпорацията (попечителският съвет) на МИТ. Погледни там в Reports to the President (доклади на секретаря на Корпорацията до Ректора/Президента), има ги от 1994 до мисля 2014, и ми кажи кога са се срещали в "Бора-Бора" или на друго ексотично мчсто. Май е трудно да се разбере, че членовете на борда са хора с отговорности и не могат да си позволят подобна безотговорност. Ама нали е да си го уйдурдисаме по български ... https://corporation.mit.edu/about-corporation

  30. 30 Профил на Willi
    Willi
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Мой приятел, като беше студент в София през 1998 г., е живял с още 2-ма в 16 кв.м. стая в Студентски град, на към 800 м. от университета си, което сега заради Коронавируса едва ли е възможно. Аулите им в УНСС, а те са много големи, веднъж влезнах да ги видя, бяха към 60-70% препълнени. Там трябва само един в средата на аулата заразен от Коронавируса и да кашля силно, без да носи маскарадната маска, за да зарази останалите.

    Дистационно обучение: това беше на мода през 2000 година, имаше много частни университети с ниски такси от порядъка на 400-500€ на семестър с 3-но обучение и бакалавърска степен. Нещо не ме привлече, но наистина звучеше интересно, стига да беше признато от работодателите и да плащаха на завършелите същите заплати, както на завършилите висшите училища. Работодателите не признаваха много много бакалавърската диплома

  31. 31 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2104 Неутрално

    Графиката на направените тестове дневно. Ясно се вижда засиленото тестване последната седмица. Което съвсем естествено води и до повишен брой открити заразени. Като се сложи и това, че тестването целенасочено се води по огнищата и рисковите групи ясно е как се откриват необходимите "аргументи", че разхлабването на мерките е преждевременно и трябва отново да се затягат гайките. Независимо от цената.

    Впрочем тъкмо това е механизма да се налеят МНОГО пари в "правилните" фирми, уж за компенсация на щетите. Видите ли заради мерките им или били празни хотелите на мутрите, дай да им намалим ДДС-то. Сега когато напълно отмениха ограниченията защо не напълниха хотелите?

    Графика брой тестове по дни.

    https://en.wikipedia.org/api/rest_v1/page/graph/png/COVID-19_pandemic_in_Bulgaria/0/ad1ba5c19e4870686e4372a9c7bf303145da8b28.png

    Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.
  32. 32 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2104 Неутрално

    Извинявам се, по друга тема беше.

    Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK