За идеалите и социалната реалност

И така, очевидно след Фауст и днес върви изкусителят Мефистофел, превръщащ доброто в неговата противоположност.

© Иван Григоров

И така, очевидно след Фауст и днес върви изкусителят Мефистофел, превръщащ доброто в неговата противоположност.



Ако общественото устройство е адекватно на духа на времето, се постига социална нормалност. Но винаги се натрупват противоречия и се формират нови социални убеждения като идеали и надежди. Променя се духът на времето и с това - поведението на индивидите като социални актьори. В резултат се установява нова социална реалност. Не случайно Левски е дефинирал афоризма: "Времето е в нас и ние сме във времето. То нас обръща и ние него обръщаме". Така Средновековието породи хуманистичния дух на гражданските революции, помете се автократизмът и се постави началото на модерна епоха като социална реалност. Такъв е социалният закон, по силата на който даден обществен ред преминава в безредие и към нов ред. Диктуваната от времето необходимост се примирява с въжделенията на хората. Новата социална реалност обаче се формира винаги според съотношението на социалните сили. Поради това впоследствие тя се разминава с иницииралите я идеали. Какво става днес по света, а и у нас?


Първо. Компютрите, изкуственият интелект, роботиката, мобилните комуникации, биоинженерството и пр. се превърнаха в принципно нови производствени и социални технологии. Те подриват досегашната модерна епоха и налагат състояние на преход към още неопределена нова епоха. Отмират традиции, ценности, идеологии, авторитети и пр. Променят се дейности, социални отношения, човешките стремежи и повдения.


С обрата у нас в 1989 г. ликвидиралите частната собственост я възродиха с Указ 56 най-напред за себе си. Започна борба за преразпределение на капитали, земя, позиции.




Човешките права и свободи се схванаха като всепозволеност без отговорности.


Не се отчете при прехода към пазарна икономика, че на Запад свободната конкуренция между агенти без пазарна власт е отдавна в миманса. Доминират корпорации, наложили масовото производство, потребление и култура, но диктуващи едностранно предлагането и цените. Така стана и у нас. Появи се Homo novus с жажда за забогатяване, тъй като наличието на пари уголемява свободата. Проблемът е в друго - то става законосъобразно и морално, защото се възприема като пример за подражание. Едва сега се заговори за ревизия на приватизационните сделки, за нов модел на общественото развитие, в частност - за верига от държави бензиностанции, съдействащи за свободна конкуренция по отношение на горивата и пр. Модерна стана и страстта към разточително потребление, развлечения и наслаждения, рекламирани и у нас от развлекателната бизнес индустрия като начин за постигане на ситуационно щастие.


Появи се и склонност към безделие и паразитизъм. Според статистически проучвания (на Евростат, 2018 г. и на НСИ, 2019 г.) в ЕС 15 млн. човека, 16,5% в активна трудова възраст, нито учат, нито работят. У нас такива са около 250 хил. души - 21% от хората на възраст от 20 до 34 г. От тях 70% са без личен доход, други - с доходи от престъпна дейност, с издръжка като безработни или от родители. Някои оправдават безделието си с мотива "Няма да им работя на богаташите". То е


друга проява на Homo novus - на фриволния и неангажиран човек.


След забогатяващите той е другият "герой" в социалното пространство, възприемащ живота като зрелище.


Второ. Социалните мрежи станаха удобна технология за естествената потребност на човека да общува. Те увеличават радиуса на свободата да се споделя и да се усетят аудио-визуално приятелства, човешка емпатия, детска невинност, приятелска закачка, красива природа. Но е налице и пристрастие към шоупрограми, присъствие на телевизионния екран, следене на жълтия печат, тиражиращ пикантни страни от живота на екранни звезди и "подвизи" на ъндърграунда. Важни станаха зрелищата, а не високата култура, измислиците, а не истината. Между реалната и виртуалната социалност обаче има принципна разлика. Каквато е например между топлата ласка и целувката от екран. В едната човек съществува физически, в другата - виртуално. И в социалните медии човек може да е благоприличен. Но може да неглижира културните "условности" и да търси сеир или самоизтъкване и пр., което опорочава социалните отношения.


Трето. Стана възможно специалните служби да контролират поведението на лица с нездрави интереси, но и личното пространство на уеб активистите. Появиха се кодиращи програми за анонимна комуникация, обаче от тях се възползват и престъпни кланове. Има кражби на самоличност, фалшиви новини, манипулации. Не е изключено да се стигне до


Оруеловата полицейска държава, следяща и контролираща каквото пожелае.


Ако всичко, реторично пита К. Шваб, стане наблюдаемо и контролируемо, как хората ще имат личен живот, съкровеност, в какво ще е свободата им за избор.


И така очевидно след Фауст и днес върви изкусителят Мефистофел, превръщащ доброто в неговата противоположност. Попаднали в тази социална "матрица", дали вече не живеем без възвишени идеали и без контрол над посоката на изменение на обществения живот. Очевидно е и че има императивна нужда от нови системни решения, преодоляващи статуквото и правещи възможно антропоцентричното обществено развитие.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4048 Весело

    Отмират традиции, ценности, идеологии, авторитети и пр. Променят се дейности, социални отношения, човешкие стремежи и повдения.
    ========
    В следствие......се чупят паметници, деца бият и ограбват родителите си......
    А 'под игото' ще се чете с помощта на ИИ....
    Няма как.....така е по модерно.... :)

    Bukalemun
  2. 2 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1779 Неутрално

    “проява на Homo novus - на фриволния и неангажиран човек.“

    ——
    А, бе лузърът е лузър, каквото и етикетче на латински да му закачиш. Начи секи 5ти млад българин... да му мислят родителите им

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  3. 3 Профил на Консерватор
    Консерватор
    Рейтинг: 473 Любопитно

    Я виж ти!?...

    Щом Дневник - рупорът на прогресистите и либералите - публикува това, значи има нещо...

    ======

    .... Дали бъдещата глобална, високо технологична, виртуална реалност, която ще замени алкохола или наркотиците - като бягство от истинската реалност, ще облекчи страданията на човечеството?

    Да оцелем ни предричат/и в бъдещето-чудеса!/Но тез,след нас,ще са различни:/Кой знае, как ще се наричат/и българи дали ще са?!... ... Коректно за права милеем,/в уж гражданското "общество"./Тъй в холивудската Еея/пърформанско ще оскотеем,/че ще си кажем:"И какво/щом чужд байрак над нас се вее?!..." Превърнахме се в население,/- но не в народ! -, което в прения,/през поводи-причини бол,/- за да няма угризения! -,/поредното си унижение,/ще срешнем пак със хляб и сол!... NB: Еея - островът на магьосницата Цирцея, която превръщала хората в свине; Омир, "Одисея" ===== РОДОТСТЪПНИЧЕСТВОТО Е ПЪРВОТО УБЕЖИЩЕ НА НЕГОДНИКА.
  4. 4 Профил на Nil satis nisi optimum
    Nil satis nisi optimum
    Рейтинг: 909 Неутрално

    Мисля, че е време светът да се върне към справедливостта - всеки здрав и прав човек да живее с това, което е изработил. Но се съмнявам, че е възможно скоро. Всички които са свикнали да живеят от помощи, да ползват субсидии и да се ползват от различни привилегии и да "преразпределят" чужд труд ще нададат такъв вой, че...

    Не поставям нищо - нищо, над преценката на собствения си разум.
  5. 5 Профил на K2
    K2
    Рейтинг: 3166 Неутрално

    Я виж ти!?...Щом Дневник - рупорът на прогресистите и либералите - публикува това, значи има нещо...======.... Дали бъдещата глобална, високо технологична, виртуална реалност, която ще замени алкохола или наркотиците - като бягство от истинската реалност, ще облекчи страданията на човечеството?
    —цитат от коментар 3 на Консерватор


    Ама много ли си "Консерватор" ?

    SHADOWS of SOFIA
  6. 6 Профил на irobot
    irobot
    Рейтинг: 468 Неутрално

    Поради спецификата на информационните и комуникационните канали се размиват понятията за локално и глобално. Можеш да си много по-информиран какво става в другия край на света, отколкото в твоя квартал. Това е парадигмата при която всеки (мислено) може да някъде, без да е ограничен от физическото си местоположение. Оттук на такава популация не можеш да продадеш наративи за нация, за общо бъдеще, за грандиозни планове. Просто такъв е духът на постмодернизма.

  7. 7 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2029 Неутрално

    Доста схематичен и повърхностен, но и нелош текст!

  8. 8 Профил на batzdravo
    batzdravo
    Рейтинг: 2307 Весело

    Добър текст, задаващ основни въпроси.
    Е, чета, че има и недоволни, щото не е достатъчно "сдъвкан", но така е и според шопа:"Най-мразим да мислим". ;)

  9. 9 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2585 Неутрално

    Човешките права и свободи се схванаха като всепозволеност без отговорности.
    *
    Даже е и още по-зле: на Запад органите на реда се демонизират, а нарушителите и престъпниците, жертви на полицейски грешки се издигат в ранг на светци. Лека полека обществото се лишава от съпротивителни сили срещу престъпността.

  10. 10 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 1853 Неутрално

    На мен ми е странно в екипът на дневник и в тези дето публикуват статии защо няма нито един ром да речем? Не че обичам ромите, но за медия, която претендира да е най-демократична... Турчин също няма. За другите малцинствени групи няма да питам, защото те не са толкова мразени в България (арменци и евреи).
    И това е само отражение на българската действителност. Защото то и в партиите няма роми и турци. Ако има, то те са някакви изключения. Сякаш на всички роми и турци им се казва "вървете в ДпС, ние не ви искаме".

  11. 11 Профил на Нервната акула
    Нервната акула
    Рейтинг: 1536 Неутрално

    Аман от "анализи" на ниво курсова работа.

  12. 12 Профил на Димитър Димитров
    Димитър Димитров
    Рейтинг: 20 Неутрално

    Доста съмнително професорско мислене . Но у професор мислене? . Там има повечко памет . Откъде се взема този дух на времето ? Не се спуска свише, нали ? Той е продукт . В крайна сметка това ,което се натрупва от биосферата е или въглища ,пластове , наноси (някои дебели километри като варовиците ) или опит. В началото това става на генетично ниво и на принципа проба -грешка . Този принцип продължава да действа и днес дори в човешкото общество. Може да забележим, че преди да се налучка вярното решение , май се проверяват всички грешни .Понякога те се натрупват до критично ниво и обществото стагнира или става неустойчиво . Без да се променят технологиите този процес продължава и ще продължава докато се изчерпат всички възможности (простотии) В момента може би има стагнация и натрупване на грешки върху грешки . Технологиите имат малка вина за това. При една и съща технология може да имаме доста различно организирани общества с различен дух и ценности .Това го има в историята . Този професор сигурно е повлиян от Маркс , а Маркс е идиот или непочтен човек , който си е натаманил историята на схемата .

  13. 13 Профил на Йордан Ангелов
    Йордан Ангелов
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Маркс бил идиот. А авторът на тази мисъл Д.Димитров е върхът на идиотията в науката.

    Salut a tous!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK