Парите трябва да ходят след качеството на обучението

Най-адекватната и до ден днешен система за висше образование в България е сливането на бакалавърска с магистърска степен в единен процес на обучение.

© Юлия Лазарова

Най-адекватната и до ден днешен система за висше образование в България е сливането на бакалавърска с магистърска степен в единен процес на обучение.



Анализът е от профила на автора във "Фейсбук". Заглавието е на "Дневник".


Идеята да се въведат бакалавърски програми за обучение в рамките на три учебни години в българските университети е твърде преждевременна. Има най-малко две основни задачи, които българското университетско образование трябва да разреши, преди да се обсъжда сериозно три годишен курс на бакалавърско обучение.


Първо, проблемът с огромния за страна като България брой на учебни заведения, наричащи себе си университети. До преди няколко години те бяха 54 на брой, оттогава този брой може и да е по-висок. България е страна със седем милиона души население. Един випуск на средните училища в страната се изчислява на около 60 000 души (максимум). От тях поне 10-15 000 не желаят и няма да постъпят на обучение в университет (това е оптимистична оценка). Други 8-10 000 ще отидат да учат в университети на други европейски страни и въобще - извън България. Остават максимум 35-40 000 абитуриенти, за които се състезават всяка година над 50 учебни заведения, гордо приели названието "университет". Това е твърде непрактично, дори абсурдно от гледна точка на капацитета на тези висши училища да развиват нормален спектър от специалности и научни направления, включително изследователски.




Неразумно големият брой заведения (мнозинството частни), претендиращи да са университети


се получи в резултат на т. нар. либерализация на висшето образование, проведена през 90-те години на 20-и век. Тогава всичко трябваше да бъде либерализирано. Днес реформирането на висшето образование е невъзможно по либерален модел, просто защото ако бъдат оставени на пазарен принцип да се състезават, въпросните университети не се конкурират по качество на обучението, а по хитроумни процедури за печатане на дипломи за висшисти на хора, които може и да не са се появявали в аудиториите на въпросния "университет". Всичко това говори само за едно - много ниско качество на обучението. Намаляването на броя кандидат студенти само задълбочава този проблем, защото допълнително снишава критериите за прием, а също и критериите за успеваемост на студентите в процеса на обучение. Ако няма окрупняване на академичните институции и повишаване на критериите за успех, тригодишната бакалавърска програма ще означава още по-голям "либерализъм" в производството на полуобразовани висшисти.


Втората задача, която трябва да реши висшето образование преди въвеждането на тригодишно бакалавърско обучение е пряко производна от първата задача.


Проблемът се нарича качество на магистърските програми в българските университети.


По правило, магистратурата е по-висока степен на образование, надграждаща бакалавърската и откриваща перспектива за докторат (за някои от добрите студенти). За съжаление, в България магистратурата не е по-висша степен на образование от бакалавърската. Магистратурата у нас е процес на амбулантна търговия - конкуренция на пазара за дипломи, при която магистърските програми се плодят на брой по-бързо от зайци. Академичният състав получава обикновено жълти стотинки за това, че обучава хора, привлечени към програмата с огромни усилия, над които треперим да завършат, за да не направят лоша реклама на специалността пред следващите кандидати за магистратура. В резултат, ако един курс се чете на студенти бакалаври два семестъра, с изисквания за усвояване на определена материя и познания, то при магистрите се чете съкратеният му курс, за да могат да се справят и да вървят напред. Голяма част от студентите магистри са неспециалисти - не са завършили същата специалност, поради което се налага да се започва от А,Б...


Оттук - представете си какво остава за сериозен процес на обучение, ако по-сериозната програма - бакалавърската - се съкрати от 4 на 3 години, а амбулантната търговия с магистратури се покачи от 18 на 24 или 30 месеца общ срок на обучение. Освен специфичните пробеми на "либерализираното" висше образование, България има два основни проблема, които не може да реши, но с които трябва да се съобразява. Първият - демографската криза, намаляваща броя на кандидатстудентите в страната. Вторият - отпадането на границите и прякото включване на България в общоевропейския, в регионалния, дори в световния пазар на университетското образование. В България


университет е титла, която трябва да се дава на висше училище, в което най-малко една трета от студентите са чужденци,


потърсили образование у нас. Обучението трябва да се провежда частично на английски, руски и други европейски езици. Таксите за обучение трябва да бъдат конкурентни, но да не бъдат свеждани до подаяния за академичния състав. Държавата трябва да участва активно във финансирането на висшето образование, но не по принципа "парите ходят след студента". Парите трябва да ходят след качеството на обучението. Защото студентът може да се нуждае от знание, но може да се нуждае и само от диплома. Де факто изнудването на академичните учени да "пускат" полуграмотни или напълно неграмотни "висшисти" поради необходимост да получат едни дребни пари трябва да се прекрати.


Според мен най-адекватната и до ден днешен система за висше образование в България е сливането на бакалавърска с магистърска степен в единен процес на обучение. Така се гарантира качеството на магистратурата и се реализира приемственост между двете нива на академично образование с подготовка към третото - доктората. Такава продължава да бъде системата на обучение в специалностите Право и Международни отношения на Юридическия факултет на СУ "Св. Климент Охридски". Ако някой се съмнява в думите ми - може да провери как изглеждат в сравнителен план нещата в ЮФ и в другите факултети на СУ. За либерализиране на каквото и да е са необходими, първо, либерали - в смисъла на свободни и отговорни хора, и, второ, адекватна система от стимули за усъвършенстване, а не за заобикаляне на академичните изисквания.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (45)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  2. 2 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3636 Любопитно

    Напълно съгласен.
    Сегашното правителство и министър на образованието все пак започнаха намаляване на платеното обучение в бакалавърски програми, но с много ниско темпо.
    Половината т.нар. университети са напълно излишни и правят висшисти със съмнителни качества, особено по хуманитарни специалности. Да видим дали ще се появи някой, който да каже на глас, че царят е гол и че с малки изключения завършващите студенти са на катастрофално ниско ниво за пазара на труда.

  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  4. 4
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  5. 5 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 2947 Неутрално

    Ако парите наистина ходят по качественото обучение, нашите университети ще останат на самоиздръжка. И на гладна диета.

  6. 6 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 2943 Неутрално

    "Държавата трябва да участва активно във финансирането на висшето образование, но не по принципа "парите ходят след студента". Парите трябва да ходят след качеството на обучението. Защото студентът може да се нуждае от знание, но може да се нуждае и само от диплома. Де факто изнудването на академичните учени да "пускат" полуграмотни или напълно неграмотни "висшисти" поради необходимост да получат едни дребни пари трябва да се прекрати."
    =================
    Това важи напълно и за средното образование и е част от отмъщението на Станишев, Орешарски и Вълчев за голямата учителска стачка.

    Еретик
  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  8. 8 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3116 Неутрално

    университет е титла, която трябва да се дава на висше училище,..."
    " Директор е на Института за регионални и международни изследвания.."

    Институт титла ли е ? И всяко НПО ли има право на нея?

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  9. Не съм съгласен в Минчев (ако правилно съм разбрал) за това, че е хубаво бакалавърската да завършва с магистратура. Не съм се интересувал как е в Европа, но в САЩ със сигурност магистратурата е с много по-голяма тежест, с нови приемни изпити (и то сериозни) и в общи линии разделя нивата. Да не говорим, че ти дава възможност да учиш нещо, дето досега не си учил. Тва дето е в България е много нелепо - първо ниво висше, пък завършва с магистратура за всеки сульо и пульо.

  10. 10
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  11. 11
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  12. 12 Профил на pavur
    pavur
    Рейтинг: 1968 Неутрално

    Хората мрат като мухи ,тоз за качество на обучение ми говори. На трупове не можеш да преподаваш,Огняне. Набий си го в главата. Наесен няма да има живи да идат в школата.Една даскалица ( вече покойница) ,разправя как товарели камиони с трупове на ученици през март. Казвали на родителите ,че са избягали от тая смотана държава. Едва изчакали лятната ваканция ,щото холографските прожектори взели да дават фира един по един,а родителите взели да задават въпроси . То повечето измрели се ,ама съмнението остава.

  13. 13
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  14. 14
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  15. 15 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2367 Неутрално

    Това звучи добре на теория и аз го подкрепях в началото даже, но на практика в училищата се провали тотално. За унитата сигурно ще се провали и там.

    Училищата се оказа, че ако имат проблемно дете не искат да го изключат, щото губят пари. Отделно училищата в дълбоката провинция или махалите водеха едни деца на училище нищо че те са извън България или изобщо не идват - и то пак заради парите, щото ще ги загубят.

    Не е толкова лесно да се постигне нещо в сферата.

  16. 16 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1778 Неутрално

    Точен - както винаги!
    Уважение за Огнян Минчев!!!

  17. 17 Профил на dpnps
    dpnps
    Рейтинг: 1008 Неутрално

    Магистратурата е съвсем отделен етап от образованието и трябва да е отделна от бакалавъра, и да е със съответните изисквания за това образователно ниво.

    Авторът в желанието си на всяка цена да разкритикува системата, търси общ знаменател, под който да постави всичко и в крайна сметка достига до прекалено обобщаващия извод: за бакалавър 4 години е по-добре от 3, магистратурата трябва да е слята с бакалавъра.

    И какво ще се получи накрая, всички които сега взимат бакалавърска степен след 4 години нищоправене, ще започнат за 4-5 години нищоправене да получават и магистърска степен... като бонус.

    Истината е, че много зависи от специалността. В Германия някои финансови, счетоводни и бизнес специалности се взимат за 3 години, което е напълно нормално имайки предвид обема от нужни знания. От друга страна има инженерни специалности, за които трябват 5 години. Доста по-различен подход от това да пишем 4 години бакалавър за всичко и всички.

    Иначе поне в статията основните проблеми са споменати. Малко завършващи, много университети, занижени изисквания. И точно тези проблеми трябва да бъдат адресирани. Най-добре могат да бъдат адресирани като се регулират финансовите стимули на съответните заведения. Ако няма пари в този бизнес с кухи дипломи, тези бутафорни университети ще изчезнат от самосебе си.

  18. 18
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  19. 19
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  20. 20 Профил на dr.maris
    dr.maris
    Рейтинг: 223 Неутрално

    Абсолютно точно! Особено за сливането на бакалавърската и магистърската програми.

  21. 21 Профил на Λllαν Βalckmore
    Λllαν Βalckmore
    Рейтинг: 536 Неутрално

    До коментар [#5] от "Vlado Nikolov":

    Не е точно така. Така и така за диплома се плаща, със или без промоция. Би било чудесно ако преподавателите минат изцяло на издръжка от студентите. Така ще се спести от лекции и друг персонал, които са излишни и за двете страни, и ще се плаща директно на изпит.
    Колко марки и колко прасета - тва вече е математически проблем.

    All games must end... https://m.youtube.com/watch?v=Wa0Nmruih_A
  22. 22 Профил на Reporter US
    Reporter US
    Рейтинг: 358 Весело

    До коментар [#12] от "pavur":

    С какво се насмука от сабалям бе? Да не са те черпили с умнокрасив "Боярищник" радикалните комунисти под опашката на коня?

  23. 23 Профил на Reporter US
    Reporter US
    Рейтинг: 358 Весело

    Така ще се спести от лекции и друг персонал
    —цитат от коментар 21 на Λllαν Νeemore


    Ето, днес научихме от родния умнокрасивитет, че лекциите са персонал. А някои твърдят, че подопашните били излишна, радикализирана фракция на БКП. Да, ама др. Янаки едва ли щеше да ни осветли за принадлежността на лекциите към щатния персонал на един ВУЗ, а ето, че сега умнопокрасивяхме от сутринта.

  24. 24 Профил на Λllαν Βalckmore
    Λllαν Βalckmore
    Рейтинг: 536 Неутрално

    До коментар [#23] от "Reporter US":

    Персонал е сънародника ти Леон Леви, който ми "преподаваше" психология в СУ, като четеше от труда на живота си - книгата " Увод в психологията". Условието да минеш изпита беше да си си купил учебника. Горкият старец дори нямаше нищо против да го извадиш на изпита и да препишеш от него - считаше за обида да се изопачават словата му само по памет.

    All games must end... https://m.youtube.com/watch?v=Wa0Nmruih_A
  25. 25 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1768 Неутрално

    Ако парите наистина ходят по качественото обучение, нашите университети ще останат на самоиздръжка. И на гладна диета.
    —цитат от коментар 5 на Vlado Nikolov


    Има нещо вярно в това доста рязко изказване, но всичко е относително и затова, все от някъде трябва да се почне.
    Има класация на университетите и в момента, ако трябва, може и да се преразгледа, да се подобри системата на оценяване, макар че най-простия вариант е чии питомци са най-търсени от бизнеса и в чужбина, намират си работа и печелят добре и къде се раздават едни кетапи, срещу заплащане разбира се.
    Без да имам нещо общо с кой да е от тях, веднага мога да посоча Медицинската академия в София, СУ, ИСИ-то и ТУ София и някой и друг университет в Пловдив и Варна.
    Почти всичко друго ( може би с малки изключения) е пази Боже сляпо да прогледа.
    При това трябва да се оценяват не на едро университетите, а и отделните факултети - например човек може да изкара тапия за юрист в икономическия, а вероятно и в техническия - смешна работа. Безкрайния брой икономически магнаурски школи, плъзнали в цялата страна, включително и софийския трябва да бъдат яко редуцирани като плащане, останалото живота ще го свърши. Няма нужда някой да ги закрива, забранява и подобни - спирането на парите е достатъчно.
    Това ще вдигне конкуренцията между кандадитстващите, ще ги накара да учат по-здраво в средните училища, ще дава възможност на преподавателите да късат, нещо забранено днес, че сакън, човека ако къса, реже си клона на който седи. И така ще има повече пари за заплати на преподавателите в добрите институти и по икономически причини, образованието ще тръгне да се оправя.

  26. 26 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 2459 Неутрално

    Напълно подкрепям статията.
    Дори съм приятно изненадан доколко Огнян Минчев с хуманитарен профил прави заключения абсолютно вярни и за естествените науки.

    подпис
  27. 27 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3220 Неутрално

    Възможно ли е да се определи качеството на един тийнейджър,макар и на 20+ години? (Ако разбира се не е гении като Ницше,който на 24г. става професор.) Един пилот на граждански самолет може да се разбере колко е способен,ако катастрофира със самолета. Но може ли да се даде точна оценка на същият пилот още в училище?!



    До коментар [#25] от "tsvetko_51":


    До коментар [#5] от "Vlado Nikolov":

    Е па то и западните университети ще "фалират"! Талантливите и гениални хора сред всеки народ се броят на пръсти. Трябва да се отделят няколко елитни университета от дузината университети за "простолюдието".

  28. 28 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1014 Неутрално

    "университет е титла, която трябва да се дава на висше училище, в което най-малко една трета от студентите са чужденци..."

    Това, което отличава университета от ПУЦ-а е, че в университета се води научна дейност. Резултати от тази научна дейност, в която участват и обучаемите, се изразява в публикуване на научни статии в списания с импакт фактор, грантове, договори с външни възложители, изобретения. В статия обаче за наука и изследвания не става и въпрос. Това не е случайно, авторът е представител на хуманитарните науки, които са на изключително ниско ниво и у нас изпълняват ролята на слугинаж на партии и лобита. В тези области у нас стават професори хора без научни статии в сериозни списания, с монографии от Самиздат, със статии от пресата и научни форуми в Созопол, Варна, Скопие или Браила. Примери колкото искаш.

  29. 29 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1014 Неутрално

    Доста по-различен подход от това да пишем 4 години бакалавър за всичко и всички...
    —цитат от коментар 17 на dpnps


    В България бакалавър се става за четири години тъй държавата беше заявила, че ще плаща само тази степен, а не магистърската. Тъй като броят на преподаватели беше направен на основа на четиригодишен курс от лекции и упражнения, от страх да останат без работа, даскалята измислиха четири годишния бакалавър. За да привлекат пък клиенти с пари за магистърското обучение, хванаха и измислиха какви ли бомбастични курсове.

  30. 30 Профил на не на безразличието
    не на безразличието
    Рейтинг: 1145 Весело

    само се огледайте да видите най-големите ни 'светила' в науката особено в УНСС и ще ви стане ясно че това е невъзможно...веднага една голяма група 'учени' от работническо -селско' потекло ще трябва да се върнат пак на село да доят козите...а партията не напразно ги прати навремето там..да учат народа и станат 'софиенци'....

    'Българите сме малък но много прост народ.' М Вешим
  31. 31 Профил на Λllαν Βalckmore
    Λllαν Βalckmore
    Рейтинг: 536 Неутрално

    До коментар [#30] от "не на безразличието":

    А, не, нека си седат у Софията, на село никой не ги иска.

    All games must end... https://m.youtube.com/watch?v=Wa0Nmruih_A
  32. 32 Профил на disorg
    disorg
    Рейтинг: 351 Неутрално

    Висшето образование у нас е тотално обезценено и без никаква връзка с реалната икономика. Кварталната бакалия я зарежда с млечни продукти и колбаси бусче, управлявано от младеж с магистратура по счетоводство и контрол. От четиримата дюлгери, дето ги бях наел за ремонт у дома двама бяха завършили "вишу" - единият индустриален мениджмънт, другият - защита на нац. сигурност. И тн. Прехода показа на тогавашните млади, че образованието няма значение, ако имаш вуйчо владика или си от яките момчета. По-късно при царьот и тройната, когато ДПС наводни администрацията десетки хиляди взеха заветната диплома от всякакви измислени ВУЗ и специалности, само и само да отговарят на изискването за назначаване. "Калинковизацията" на гербаджиите още задълбочи процеса. Маса хора учат нещо си, без да имат и минимална представа как би им помогнала придобитата специалност на пазара на труда. Ама нали си плащат редовно таксите и получават шарена тапия накрая.

  33. 33 Профил на Black Hawk
    Black Hawk
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Не знам какво става с Огнян Минчев в последните години, но пише все по-големи глупости. Единственото нещо, за което е прав е, че университетите в България са прекалено много. Били предимно частни - пълна глупост. От 50 акредитирани висши училища едва 12 или 13 са частни, или 1/4, като повечето частни са сравнително малки специализирани училища, а не университети. Вярно е, че парите следват студента вместо качеството, но за това не е виновен частния сектор, а държавата. Тя субсидира по този начин и стимулира роенето на ненужни университети и филиали. Адекватния отговор на този проблем, както и на намаляващия брой студенти, би бил рязко намаляване на държавните университети и орязване на субсидиите. Държавата има нужда от висши училища за офицери, един правен факултет, медицински университет, икономически колеж, университет за природни науки и един политехнически. Толкоз. Останалото може да работи на пазарен принцип, без субсидии. Всякакви държавни художествени, спортни, психологически, публично-административни и други университети, колежи, факултети трябва да се закриват.

  34. 34 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 755 Неутрално

    Статията е пълна с фактологически грешки, което показва, че преподавателската работа на Минчев е последната му грижа. Чудя се дали си е водил онлайн лекциите по време на кризата, защото се чува от студентите му, че не е провел нито една лекция.

  35. 35 Профил на tda10501756
    tda10501756
    Рейтинг: 517 Неутрално

    Един въпрос към бившия член на БКП и асистент в катедра "Научен комунизъм" другаря Минчев. Кой ще оценява качеството на обучението на студентите? Самите висши учебни заведения, някое и друго НПО държавни служители, които ще обявим незабавно за корумпирани или с анкети извършвани от специалисти, например Галъп ?

  36. 36 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 3808 Неутрално

    "...........
    Първо, проблемът с огромния за страна като България брой на учебни заведения, наричащи себе си университети. До преди няколко години те бяха 54 на брой, оттогава този брой може и да е по-висок. България е страна със седем милиона души население................"

    Пълен абсурд е да има толкова много ВУЗ-ве и нас!Те трябва да се редуцират до една приемлива бройка от 8-10/ най-много 12/!!!!Всичко друго е харчене на едни пари и раздаване на дипломи " на калпак"!!!!

  37. 37 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 3808 Неутрално

    До коментар [#2] от "boevbisser":

    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    На никой , който работи в тази сфера нему изнася да се говори тези истини на глас!Минимум двойно по-малко студенти трябва да има у нас!

  38. 38 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1738 Неутрално

    До коментар [#6] от "Костадин Иванов":

    "Парите трябва да ходят след качеството на обучението."

    Глупости. Колко образование й трябва на една продавачка???

    В Русия съм! В Русия съм!
  39. 39 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2367 Неутрално

    Висшето образование у нас е тотално обезценено и без никаква връзка с реалната икономика.
    —цитат от коментар 32 на disorg


    Почти навсякъде е така без да броим, разбира се, инженерните, точните науки и медицината. Иначе разни право, икономика, етц - са алабализми почти навсякъде.

    Да не говорим че последно време навсякъде са модерни разни джендър науки. Които е ясно, че не са науки. А у нас куцо и сакато записва разни психологии, Ейч Ари, Пи Ари и други подобни глупости. :)

    Познавам доста млади дето учат нещо просто заради дипломата. И на Запад е така - особено валидно е за момичетата. Айде момчетата се хващат техници в строителство или нещо друго и правят добри пари.

  40. 40 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2367 Неутрално

    Е примерно унито на Сорос дето го изгониха от Унгария и отиде във Виена. Да не би да преподава нещо смислено, същата работа като нашите психоложки, Пи Арки и Ейч арки дето се навъдиха под път и над път.

  41. 41 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 695 Неутрално

    Мисля, че промените са предизвикани от системата на рейтингите. Понеже не може да се захранят нашите университети с местни студенти, стратегия за оцеляването им е привличането на чужди студенти. Затова се търси изравняване на сроковете с други държави, говори се и за подобряване на нивото на английски на преподавателите. Колкото повече чуждестранни студенти и преподаватели - по-висок рейтинг. Други предложения са свързани с обезпечаване на финансиране за изследвания, защото печатането на дипломи много им се услади и инвестират всеки лев в преподаване. А изследванията са друг важен критерий за рейтинга. Както и друг път съм казвала, харесвам го този министър заради упоритите целенасочени промени, без много шум и скандали.

  42. 42 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7753 Неутрално

    Тук всичко се свежда до пари. Не до знания, не до престиж, не до образование, а до пари.

  43. 43 Профил на Λllαν Βalckmore
    Λllαν Βalckmore
    Рейтинг: 536 Неутрално

    До коментар [#40] от "realguru":

    Мхм, типична соц-дем пропаганда

    All games must end... https://m.youtube.com/watch?v=Wa0Nmruih_A
  44. 44 Профил на не на безразличието
    не на безразличието
    Рейтинг: 1145 Весело

    До коментар [#31] от "Λllαν Νeemore":

    ама те са си дошли в столицата преди 70г..и няма скоро да се махнат от там...

    'Българите сме малък но много прост народ.' М Вешим
  45. 45 Профил на Λllαν Βalckmore
    Λllαν Βalckmore
    Рейтинг: 536 Неутрално

    До коментар [#44] от "не на безразличието":

    Значи ще махнем столицата. И без това вече над 100 години не е имало хубаво земетресение. Ей така, с много жертви и много разрушения.

    All games must end... https://m.youtube.com/watch?v=Wa0Nmruih_A




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK