Няколко бележки по стратегията за висшето образование

Най-обсъжданата мярка в стратегията в общественото пространство през последните седмици е създаването на възможност за по-кратки учебни програми, най-вече три години за бакалаврите.

© Юлия Лазарова

Най-обсъжданата мярка в стратегията в общественото пространство през последните седмици е създаването на възможност за по-кратки учебни програми, най-вече три години за бакалаврите.



Анализът е от седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика (ИПИ).


Стратегическите документи имат (поне) две цели - да анализират съществуващите проблеми и предизвикателства на системите, за които се отнасят, и да дефинират в най-общ план подхода към преодоляването им. Проектът на стратегия за развитието на висшето образование през следващото десетилетие до голяма степен успява да улови дефицитите и липсите, но предлаганите решения не блестят с особена смелост и изобретателност.


На първо място, стратегията демонстрира ясното осъзнаване на неефективността на настоящата система на висше образование и нуждата от намаляване на броя на висшите училища, съчетано с повишаването на качеството на предлагания от тях образователен продукт. Същевременно обаче сред заложените за следващото десетилетие цели е налагането на университетите като двигател на регионалното развитие и "интелигентна специализация" на регионите. Пътят към това минава през създаването, както напоследък е модерно във всички сфери, на карта на висшето образование, която да разкрие потенциала на различните региони.




Този подход обаче крие поне два проблема. От една страна, съдейки по досегашния опит със създаването на подобни регионални карти, и тази вероятно ще остане най-вече интересно аналитично упражнение, което не информира по никакъв начин реалното вземане на решения в сектора. От друга, анализът, и особено предсказването на потенциала от преподаватели, студенти и посока на икономическо развитие на регионите, е трудна задача и формализирането на специализацията в определена насока може да блокира друга насока. Не че висшите училища не могат да играят положителна роля за регионалното развитие - тъкмо обратното,


те имат потенциала както да подкрепят местния бизнес, така и да задържат процесите на миграция


към столицата и няколко големи града. Това обаче трудно може да се случи само с изготвянето на карта, и централизираното налагането на приоритети и насоки за развитие - водещият фактор тук трябва да са самите регионални висши училища и преподавателите в тях.


Друго видимо осъзнаване е нуждата от актуализиране и осъвременяване на учебните програми, включително с помощта на бизнеса. Фокусът обаче изглежда пада най-вече върху съвременни думи като изкуствен интелект, добавена и изкуствена реалност(augmented и virtual reality), като се предвижда включването им във всички учебни планове (виж мярка 1.2.1 на проекта за стратегия), което изглежда меко казано объркващо. Студентите по социология или икономика далеч нямат нужда от обучение по създаване на изкуствена реалност, а от модернизация на програмите в рамките на собственото си поле и по-широко застъпване на изучаването на математика и статистика. В същата посока са и мерките за повишаване на гъвкавостта на образователния процес - въвеждането на повече цифрови технологии е стъпка в правилната посока, но има нужда както от повече преподаватели, които да могат да се възползват пълноценно от тях, така и от подходящо учебно съдържание. Модернизацията и технологиите не трябва да се превръщат в самоцел, а да обслужват постигането на по-високо качество на предлаганото образование.


Фокус се поставя и върху повишаването на обема и качеството на научната дейност на университетите. Това определено е стъпка в правилната посока - висшите училища са не само места за "производство" на студенти, но и център за развиване на научна дейност. Изпълняването на тази цел обаче вероятно ще е много трудно, след десетилетия на пренебрегване на качествената научна дейност и съсредоточаване най-вече върху преподаването.


В тази насока се предлага и


разграничение между "образователни" и "изследователски" висши училища,


според разпределението на студентите между отделните специалности. Такова разделение обаче изглежда изкуствено - няма университетска специалност, която да няма научно измерение, а допълнителното разделяне на висшите училища не прави услуги нито на преподавателите, нито на студентите, които трябва да избират между тях. Няма разделение между научна дейност и преподаване - напротив, те трябва да вървят ръка за ръка, което да постави преподавателите и програмите им в крак с последните тенденции на дисциплините, с които се занимават.


Най-обсъжданата мярка в стратегията в общественото пространство през последните седмици е създаването на възможност за по-кратки учебни програми, най-вече три години за бакалаврите. Важно е да отбележим, че не става дума за задължителното прехвърляне на всички специалности към такава продължителност, а само за създаването на възможност за това. Това предложение е повече от добре дошло. От една страна, то свежда структурата на висшето образование в България по-близо до това на повечето университети в Европа, където тази продължителност на програмите е нормата, а по-дългите - изключението. От друга, това би позволило на студентите , които изберат по-кратката форма на обучение,


да излязат година по-рано на пазара на труда и съответно да се реализират


и да започнат да трупат опит в по-ранна възраст.


Предизвикателството тук е най-вече адаптирането на учебните програми - от една страна, повишаването на интензивността, от друга, елиминирането на по-маловажните предмети, така че фундаментите на специалностите да не се изменят. Година по-кратки програми имат потенциал да създадат проблеми и с финансирането на висшите училища, заради по-малките такси и субсидии на един студент, но това може да бъде преодоляно чрез увеличаване на таксите или реформиране на университетските бюджети.


Тук успяхме да засегнем само няколко от най-основните насоки, с които се занимава стратегията за висшето образование за следващото десетилетие. Те са достатъчни обаче, за да илюстрират качеството на новия стратегически документ - той до голяма степен успява да дефинира проблемите и предизвикателствата пред висшето образование, но предлаганите решения изглеждат недостатъчни или не достатъчно смели.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (41)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на edin drugii
    edin drugii
    Рейтинг: 2335 Неутрално

    От година на година усложняване на обучението , намаляване на качеството му и поддържане на огромен брой излишни университети , объркващи младите хора и създаващи неграмотни потенциално безработни с изпразнени от съдържание дипломи ,които не им дават нищо ,само разочарование .Приема трябва да се намали съобразно резултатите от матурите от средното образование и в университетите да влизат само хора с добри резултати ,а не всички и на всяка цена ,това изкривява цялата икономика ,не може всички да учат право ,икономика и медицина ,има нужда и от други професии в живота .

  2. 2 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3733 Весело

    До коментар [#1] от "edin drugii":

    не може всички да учат право ,икономика и медицина ,има нужда и от други професии в живота
    ========
    Ааа, не може така....
    Това са явни признаци на интелигентност.....
    Иначе ща броят за прост....

    Bukalemun
  3. 3 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3382 Неутрално

    С карта, без карта, висшето образование у нас става все по - зле.

  4. 4 Профил на еспресо
    еспресо
    Рейтинг: 1045 Неутрално

    Това за регионалното развитие ми звучи като подкрепа на университети в западащи региони. И без това имаме прекалено много такива (университети, не региони).

    За тригодишните програми за бакалаври - у нас от бакалаври автоматично продължават за магистри. Доколкото знам, в европейските университет магистърските програми масово са две години. Три години учат за бакалаври, още две - за магистри. У нас практиката май е четири години за бакалаври, една за магистри. Общият резултат пак излиза 5.

    Така че дано да съм лош пророк, но крайният резултат вероятно ще бъде пак петгодишно обучение, но с повече пари за третостепенни университети със силно лоби. Ние сме критични към СУ и с основание, но Перник, Кърджали, Свищов също си имат ВУЗ и май властта е решила да ги закрепи именно тях.

    Няма лошо, местните кръчми ще оцелеят, а това си е също подкрепа за местния бизнес и регионално развитие.

  5. 5 Профил на waterfall
    waterfall
    Рейтинг: 1285 Неутрално

    Задължително основно образование - 8-ми клас; 2 години - професионално образование или гимназия; за желаещите - 3 години бакалавър, по -нататък- 2 години - магистър (медицина - 3): до 21 години се приключва, оттам-нататък - самообразование. Съкращаване на броя на университетите, поддържани от държавата; частните - без ограничение, който може да издържи при пазарни условия. Влизане на държавна издръжка - с високи критерии на входа и изхода, допускане на платено обучение в държавните вуз - без сваляне на критериите. Това е простата схема.

  6. 6 Профил на popovski31
    popovski31
    Рейтинг: 1216 Неутрално

    Няма да си правя труда да чета поредните "стратегии" в образованието.
    От години няма нито стратегии, нито образование.

  7. 7 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 6872 Неутрално

    До коментар [#3] от "Vlado Nikolov":

    висшето образование у нас става все по-скъпо и безсмислено... даскалите все по-скъпи, с претенции и без да преподават реално!

    [email protected]
  8. 8 Профил на стефан иванов
    стефан иванов
    Рейтинг: 143 Неутрално

    Не виждам защо се напъват.На територията знанията кадърноста и степента на завършено образование отдавна не значат нищо.Без връзки си загубен.Другият начин е с лизане на гъзове и членство в управляващата партия/най-добре в комбинация/.Още един важен аспект е липса на разделение в заплащането.В нормална държава и икономика длъжност изискваща колеж /да не говориме за университет/ като правило е по-високо платена /е има изключения но са рядкост/.Съвсем друг момент е структурата на икономиката ни където няма много нужда от вишисти а остър недостиг на средни професионалисти.С две думи ако не смяташ да емигрираш дипломата за висше е една формалност за да заемаш някаква позиция особено в администрацията, затова и толкова учат така наречените студенти.
    А относно необходимоста за постояно усъвършенстване и дообразоване ,как това кореспондира със заплащането?Защото примерно 200-300 лв деференциране са смешни .А най-проблематично според мен е смешното ниво на общо заплащане.Заплата около 1000-1200лв отдавна не може да мотивира кадърен човек,нова би трябвало да е малко над минимума .

  9. 9 Профил на стефан иванов
    стефан иванов
    Рейтинг: 143 Неутрално

    До коментар [#3] от "Vlado Nikolov":висшето образование у нас става все по-скъпо и безсмислено... даскалите все по-скъпи, с претенции и без да преподават реално!
    —цитат от коментар 7 на karabastun


    Къде видя скъпи даскали .Заплатите на учителите са все още на ниво около 1000лв.
    Как с такава заплата да привлечеш млад и кадърен човек за преподавател?

  10. 10 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3410 Неутрално

    Задължително основно образование - 8-ми клас; 2 години - професионално образование или гимназия; за желаещите - 3 години бакалавър, по -нататък- 2 години - магистър (медицина - 3): до 21 години се приключва, оттам-нататък - самообразование. Съкращаване на броя на университетите, поддържани от държавата; частните - без ограничение, който може да издържи при пазарни условия. Влизане на държавна издръжка - с високи критерии на входа и изхода, допускане на платено обучение в държавните вуз - без сваляне на критериите. Това е простата схема.
    —цитат от коментар 5 на waterfall


    Това е схемата на простака, който си няма хал хабер представлява следдипломната квалификация и колко важно за един квалификант е да има добър тютор, който да му обяснява къде, как и защо трябва да постъпи по един или друг начин.
    Още по-важно за един квалификант е учи в група, защото така се научават един от друг. Освен това при разискванията и размяната на идеи и мисли, между хора не едно и също ниво, възможността за нововъведенния и идеи е най-голяма.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  11. 11 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3410 Неутрално

    До коментар [#3] от "Vlado Nikolov":висшето образование у нас става все по-скъпо и безсмислено... даскалите все по-скъпи, с претенции и без да преподават реално!
    —цитат от коментар 7 на karabastun


    Използват се прекалено много клипове, дискети и всякакви други електронни джаджи, което намалява много прекия контакт, а той е най-ценен, защото учещият се контактува с човек, който лесно би разбрал какъв точно е проблемът му.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  12. 12 Профил на стефан иванов
    стефан иванов
    Рейтинг: 143 Неутрално

    Ненавиждам социализма ,но не мога да не призная ,че тогава образованието /като се премахне идеологическият елемент/ бе по добре структурирано.Просто трябваше да се премахне идеологията, програмите до 8 клас да се опростят и облекчат малко .
    Разделението Гимназиите и техникумите трябваше да останат с осъвременяване на изучаваната материя /и повече практика в техникумите /.Най-трябваше да се промени висшето 3г бакалавър 2 магистър като се набляга и задълбочава във специалните дисциплини а помощните да са на режим взел /невзел и последният семестър 50% да е практика/стажуване/чиракуване ,както искате го наречете.

  13. 13 Профил на Ivan Penchev Ivanov
    Ivan Penchev Ivanov
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Стратегията отговаря на въпроса "Как?". Всяка стратегия е обречена, ако не знаеш къде искаш да се намираш след прилагането й или още по-лошо имаш скрити цели, не обявени явно. Днес, когато всичко се движи от пазарът, то и визията, къде искаме да бъдем в бъдещето се изкривява - образованието се подменя с професия. Образованието спря да дава картина на света. В случай, че наистина се иска образование и професионализация, и изследвания, може да стане ясно, че университетът, като институция, не е адекватната организация, която да го прави. Някои от днешните университети претендират, че дават образование, но са обвинявани от работодателите, че не дават никаква професионализация, други дават перфектна професионализация, но никакво образование(а в същото време претендират да се наричат унивирситет - виж например Софтуни). По мое мнение, в условията на висока неопределеност как ще изглежда бъдещето, трябва да се разреши съществуването на два проекта на институции, които да образоват/професионализират и да позволяват постоянно личностно развитие. В единството и борбата на противоположностите ще се изясни как да изглежда крайната организованост.

    Друг е въпросът, че ако само развиваш образование, но не развиващ местна икономика просто генерираш умни хора напускащи страната.

  14. 14 Профил на scholar144
    scholar144
    Рейтинг: 8 Неутрално

    ПРИ НЕИЗПЪЛНЕНИЕ НА СЕГАШНАТА, НОВАТА СТРАТЕГИЯ ЗА ВИСШЕТО ОБРАЗОВАНИЕ ПРЕДВИЖДА МИНИМАЛНИ РЕФОРМИ
    Колективистичният популистки модел на управление на ВУ остава непокътнат

    Лазарин Лазаров

    Проектът за нова стратегия за развитието на висшето образование 2021-2030 започва с необективен изопачен преглед на изпълнението на старата.

    Незначителната промяна в начина на финансиране на ВУ чрез коефициенти за качество, не доведе до търсенето „съществено подобряване на качеството на висшето образование”. НАОА продължава да не прилага ефективна стандартизирана методика за оценяване на качеството. Съветите на настоятелите продължават да не изразяват обществените интереси в развитието и управлението на ВУ. Ректорите блокираха предложението за въвеждане на ‘финансови мениджъри’ в ръководствата на вузовете. Уникалният за българското висше образование модел на управление, характеризиращ се с популистка изборност от долу нагоре и недопускане на външни хора, който тласка ВУ да служат на себе си, а не на обществото, остава непокътнат и ще лежи в основата на развитието им и през следващото десетилетие.

    Преди формулиране на целите на новата стратегия авторите на проекта отчитат повишената степен на конкуренция от ВУ в държави членки на ЕС и формулират предизвикателства възникнали от процеси вътре в сферата на висшето образование в България. За съжаление, те не се различават много от целите на сегашната стратегия. Защо се оказва че „Изоставане от тенденциите в европейското висше образование и слаба интернационализация на българското висше образование” е възникнало важно предизвикателство след като „Съществено повишаване на качеството на висшето образование и на съвместимостта му с европейските системи за ВО с цел заемане на достойно място в ЕПВО” е основна цел на сегашната стратегия? Защо “все още нито едно българско ВУ не присъства сред първите 500 в престижните рейтинги на университети и до средата на 2020 година нито едно българско ВУ не е част от европейските университетски мрежи”?

    В проекта се отчита съществуването на критични негативни нагласи на обществото към ВО, но по-голямата част от тях „несъответствали на реалното положение или били неточни”. Така се бетонира твърдението че броят на ВУ в България не е прекомерно голям. След като не е изпълнена цел 5 на сегашната стратегия „Модернизация на системата за управление на висшите училища” и не е изградена планираната „система за висше образование, способна да се саморегулира съобразно динамиката на обществените процеси”, и след като наново се отчита че “академичната автономия е довела до отсъствие на академична отговорност пред обществото”, защо в проекта се говори само за търсене на инструменти, чрез които държавата да защитава обществения интерес? Кога, най-после моделът ще бъде сменен?

    Българските ВУ никога няма да станат равностойни на европейските и проспериращи докато ректорът, членовете на академичния съвет, деканите и членовете на факултетните съвети се избират на общи събрания, докато членовете на катедрата избират шефовете си. В сегашната стратегия изрично е посочено че трябва да се върви към „нов по-ефективен модел за управление” и че „при по-нататъшните реформи следва да се обсъди възможността за прилагане на доказалия своите предимства в развитите страни модел на управление”. Авторите на проекта трябва да обяснят защо след като много от целите на сегашната стратегия не са постигнати, по отношение на модела на управление не се предвиждат никакви сериозни дейности. Договорите за управление с ректорите не могат да разрешат проблема. Преди 5-6 години министър К. Вълчев изразяваше намерения на МОН за прокарване на съответни законови промени. Обществото трябва да знае дали при сегашното статукво в статута на ректорите и нагласа на преподавателите, при сегашната политическа обстановка, и при най-добро желание Министерството е неспособно да прокара базовата реформа която ще отвори път за ефективно осъществяване и на останалите дейности и приобщаване на българското висше образование към европейското.

    bulgarianscienceproblems

    Вж също: „Министърът на образованието иска да обвърже университетите с договори за управление” и „И този път козметична промяна на ЗВО! Моделът на управление не бе засегнат” на
    https://bulgarianscienceproblems.info/?page_id=75

  15. 15 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7521 Неутрално

    Сега студентите учат по 3 дена. Ако почнат да учат по пет и за две години ще завършват.

  16. 16 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 1037 Неутрално

    До коментар [#12] от "стефан иванов":

    Това и сега е така; като видиш някой пресен от университет и за 10 минутна беседа ти става ясно всичко. Може да е карал стаж едно лято, да е бил на бригада три лета, да е работил като барман на морето. Пет лета са това. Може и да е лежал по корем пет лета.
    Да не забравяме, че през тези пет години има не само пет лета; а и още 5 пъти по 9 месеца. Тези дето казват на всеослушание как 5 години, подред, поънтно са “учели” (и нищо друго не са направили) - ти е ясно, че са правели всичко друго, но не и да учат. Щото студенти и ние сме били, и в доста по реномирани алма матери сме били, знаем колко е нужно да учиш. Приятели и брашляновата лига завършиха - никой не е “учех тея 5 години и това беше”. Всеки е карал стажове, бачкал (по специалността за опит, в кланници за парички за ядене) - да не говорим, че масово след балакавър се работи на пълно работно време и магистратурата се изкарва паралелно с това.

  17. 17 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 1037 Неутрално

    До коментар [#15] от "Роси":

    Не е невъзможно да се учи и по 7 дни и за година да се завърши - като натам сте тръгнали...
    Но ученето не е добре така. Човек трябва да научи нещо, да го помисли, да размишлява върху него (за ниво университет говорим, не история от 7-клас, там е просто да научиш танлица/стихотворение с година-събитие).

    Не е проблема в ученето 5 години. Супер е като време. Проблема е разбирането на маса провинциалисти, че “детето е студент” тоест 5 години нищо не прави, ти го издържаш, то “учи, леле колко много учи”. Ами не е така. Не се учи 5 години пълтно, идеята е да учиш, но и да правиш други неща. Да развиваш себе си, може и бизнес да развиваш дори.
    Обаче за това се изисква усилие. Можеш с парите от бала и мама и тате да събереш 3-ма ортаци и те с пари и да започнете бизнес с кошери. Ама си трябва бачкане. Гоеданвто на кошери по никакъв начин няма да е проблем с график за изпити, сесии и тн. Ама ще се потиш всяко лято като вол, Не е като да лежиш 5 години “студент”.

  18. 18 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 1037 Неутрално

    До коментар [#15] от "Роси":

    Не е невъзможно да се учи и по 7 дни и за година да се завърши - като натам сте тръгнали...
    Но ученето не е добре така. Човек трябва да научи нещо, да го помисли, да размишлява върху него (за ниво университет говорим, не история от 7-клас, там е просто да научиш танлица/стихотворение с година-събитие).

    Не е проблема в ученето 5 години. Супер е като време. Проблема е разбирането на маса провинциалисти, че “детето е студент” тоест 5 години нищо не прави, ти го издържаш, то “учи, леле колко много учи”. Ами не е така. Не се учи 5 години пълтно, идеята е да учиш, но и да правиш други неща. Да развиваш себе си, може и бизнес да развиваш дори.
    Обаче за това се изисква усилие. Можеш с парите от бала и мама и тате да събереш 3-ма ортаци и те с пари и да започнете бизнес с кошери. Ама си трябва бачкане. Гоеданвто на кошери по никакъв начин няма да е проблем с график за изпити, сесии и тн. Ама ще се потиш всяко лято като вол, Не е като да лежиш 5 години “студент”.

  19. 19 Профил на Полковник за европейско развитие на България
    Полковник за европейско развитие на България
    Рейтинг: 1834 Неутрално

    Докато е на власт Баце - гробаря, няма да има образование, а само прости фитки. Гробарите нямат нито стратегия нито експертиза. За тях университетите са само едни водопади, на които могат да станат генерални директори по въпросите на гравитацията.

    Ние сме в държавата и държавата е в нас! Ние събираме бюджета и го раздаваме помежду си.
  20. 20 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 3135 Неутрално

    А, жгупрайм. Нема начин. Ше заспи.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  21. 21 Профил на waterfall
    waterfall
    Рейтинг: 1285 Неутрално

    До коментар [#10] от "Храбър":

    Как може да се работи в група и да се създават нововъведения и идеи, когато нечие мнение може да бъде определяно като мнение на "простак"? Невъзможна е каквато и да е комуникация оттам нататък.

  22. 22 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1859 Неутрално

    До коментар [#15] от "Роси":Не е невъзможно да се учи и по 7 дни и за година да се завърши - като натам сте тръгнали...Но ученето не е добре така. Човек трябва да научи нещо, да го помисли, да размишлява върху него (за ниво университет говорим, не история от 7-клас, там е просто да научиш танлица/стихотворение с година-събитие).Не е проблема в ученето 5 години. Супер е като време. Проблема е разбирането на маса провинциалисти, че “детето е студент” тоест 5 години нищо не прави, ти го издържаш, то “учи, леле колко много учи”. Ами не е така. Не се учи 5 години пълтно, идеята е да учиш, но и да правиш други неща. Да развиваш себе си, може и бизнес да развиваш дори. Обаче за това се изисква усилие. Можеш с парите от бала и мама и тате да събереш 3-ма ортаци и те с пари и да започнете бизнес с кошери. Ама си трябва бачкане. Гоеданвто на кошери по никакъв начин няма да е проблем с график за изпити, сесии и тн. Ама ще се потиш всяко лято като вол, Не е като да лежиш 5 години “студент”.
    —цитат от коментар 18 на realismisthename


    И какво ще ти помогне развъждането на пчели на бъдещета професионална реализация?Или миенето на чинии?Моите родители са завършили висше образование, като са ги издържали родителите им,аз и сестра ми завършихме,като ни издържаха родителите ни,смятам и аз да издържам децата си,докато следват.
    Пет години само учех,спортувах и гонех мацките.И това по никакъв начин не ми се е отразило негативно в по-нататъшншят ми живот.

  23. 23 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 1037 Неутрално

    До коментар [#22] от "Мусаши":

    Ще ти помогне да не се оплакват разни индивиди, че няма работа, бъдеще и пари.
    Естествено, ако учиш медицина - не е решевантно, но цялото УНСС - имаш кадър завършил 5 години, “много учене”, и друг такъв - регистрирал фирма, кандидатствал по програми (даже взел там 3-4 някфи къси хиляди лева), оправял счетоводство, търсел доставчик на бъркани, опаковки, правел продажби, на едро на дребно. И всичко това над “многото учене”. Да не говорим за екипна работа, клмуникация и тн ако това начинание се прави с ортак/съдружник.

    Ако учи на софтуерен инжинер - не е опция, отново, но за масата други - е по-добра идея от “много уча 5 години подред”.
    Впрочем, дори познатите ми дето станаха архитекти - тези дето работеха по барчетата и караванките по морето лятото - се реализираха по-добре като архитекти. Масата други едни заухави, скимтят от заплатка до заплатка..

    Тези 5 години са дар от бога, за да можеш да се развиеш в какви ли не направления.Ученето е задължитешно за фундамента,, но не заменя практивкуването на неща и създаването на навици/качества/опит.

    Медицината и ИТ са ни топ, и в двете направления спед малко обучение на фундамент/теория се пристъпва към практика от година първа.

  24. 24 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 1037 Неутрално

    До коментар [#22] от "Мусаши":


    А това за издържането на децата е правилното решение. Да издържаш хора, които се развиват е най-дпбрата инвестиция. Но да издържаш “учеши” пет години, дето не правят нищо друго с живота си - не е. 10 минутна беседа ти трябва с един човек да разбереш дали се развива нанякъде или ежедневието е цигара-кафе-ютуб-ядене-нетфликс-спане, и тук таме някоя кръчма.

    После като отидат на интервю за работа и глефат като заклани, не умеят да говорят, да се продават. То не, че е лесно да продаваш “5 години учех, ама яко учех и сега се надявам да ме вземете на работа за 1400лв като шофьор на градския”.
    Гледаш го - не изглежда ненормален, но в същото време се е “сцепил да учи” за заплата по-ниска от на бакшиш. Не се връзва...

  25. 25 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1859 Неутрално

    До коментар [#22] от "Мусаши":Ще ти помогне да не се оплакват разни индивиди, че няма работа, бъдеще и пари. Естествено, ако учиш медицина - не е решевантно, но цялото УНСС - имаш кадър завършил 5 години, “много учене”, и друг такъв - регистрирал фирма, кандидатствал по програми (даже взел там 3-4 някфи къси хиляди лева), оправял счетоводство, търсел доставчик на бъркани, опаковки, правел продажби, на едро на дребно. И всичко това над “многото учене”. Да не говорим за екипна работа, клмуникация и тн ако това начинание се прави с ортак/съдружник. Ако учи на софтуерен инжинер - не е опция, отново, но за масата други - е по-добра идея от “много уча 5 години подред”. Впрочем, дори познатите ми дето станаха архитекти - тези дето работеха по барчетата и караванките по морето лятото - се реализираха по-добре като архитекти. Масата други едни заухави, скимтят от заплатка до заплатка.. Тези 5 години са дар от бога, за да можеш да се развиеш в какви ли не направления.Ученето е задължитешно за фундамента,, но не заменя практивкуването на неща и създаването на навици/качества/опит. Медицината и ИТ са ни топ, и в двете направления спед малко обучение на фундамент/теория се пристъпва към практика от година първа.
    —цитат от коментар 23 на realismisthename


    Практиката се усвоява със започване на професионалната реализация.Няма никаква гаранция, че като си работел нещо като студент, ще си подготвен професионално за бъдещата ти работа.
    И наистина тия пет години са най-хубавите в живота, когато човек живее отделно от родителите си и няма други грижи освен учене.То не стига,че после ще трябва да се работи 40 години,дори и повече, ами дай и в студентските години да ги тормозим.Освен това ако се учи редовно графикът е уплътнен от лекции, упражнения и сесия.Как точно ще се работи нещо друго освен почасова работа?Която рядко е във връзка с професионалната реализация впоследствие.
    Нито аз,нито моите приятели от университета сме работили като студенти,и всички са професионално реализирани и то по специалността. Такива,които бачкаха като сервитьори като студенти сега са в чужбина. И пак бачкат като сервитьори.

  26. 26 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 1037 Неутрално

    До коментар [#25] от "Мусаши":

    Зависи и от какво точно учиш и какво работиш в последствие. Споменах за медицината и за ИТ, има и други.
    Това с кошерите не пречи на университета, в друго време се върши.
    Почасовата работа - също (тя далеч не е само черна, впрочем).

    Не говорим за къртовски труд и да пращаме студентите в мините. Но много родители са на “оле, да не се изпоти детето да не изстине” вълна, и получаваш 25-годишен некадърник, неможещ нищо, но с “аз за това ли съм учил” на уста. А той нито знае нещо, нито разбира, нито може, нито може да комуникира. Умее да се мазни на професора/шефа и да подлизурства.
    И какво -“ учил си 5 години да вземеш тая заплата, дето няма хиляда евро и искаш да ме убедиш, че имаш бъдеще и ще си стойностен кадър?” Със сигурност.

    Това не важи за софтуерно инжинерство, ако учиш, но цялата бизнес администрация от всичките 10 университета, които предлагат такава специалност - важи и то с пълна сила за 90% от обучаващите се.
    Или учиш аграрен мениджмънт, а не си виждаш трактор на живо? Става, ако баща ти е октопода, но нямаме толкова многочислена буржоазия, за да управдае толко “учещи” как се управляват милиони.

  27. 27 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1859 Неутрално

    До коментар [#25] от "Мусаши":Зависи и от какво точно учиш и какво работиш в последствие. Споменах за медицината и за ИТ, има и други. Това с кошерите не пречи на университета, в друго време се върши. Почасовата работа - също (тя далеч не е само черна, впрочем). Не говорим за къртовски труд и да пращаме студентите в мините. Но много родители са на “оле, да не се изпоти детето да не изстине” вълна, и получаваш 25-годишен некадърник, неможещ нищо, но с “аз за това ли съм учил” на уста. А той нито знае нещо, нито разбира, нито може, нито може да комуникира. Умее да се мазни на професора/шефа и да подлизурства. И какво -“ учил си 5 години да вземеш тая заплата, дето няма хиляда евро и искаш да ме убедиш, че имаш бъдеще и ще си стойностен кадър?” Със сигурност. Това не важи за софтуерно инжинерство, ако учиш, но цялата бизнес администрация от всичките 10 университета, които предлагат такава специалност - важи и то с пълна сила за 90% от обучаващите се.Или учиш аграрен мениджмънт, а не си виждаш трактор на живо? Става, ако баща ти е октопода, но нямаме толкова многочислена буржоазия, за да управдае толко “учещи” как се управляват милиони.
    —цитат от коментар 26 на realismisthename


    Точно обратното е-ако си бачкал нискоквалифициран труд като студент ,си свикнал да те мачкат и подиграват всякакви тъпаци и комплексари.И такъв човек се изгражда като страхлив и губи себеуважението си.Друго е да започнеш в някоя фирма с диплома на длъжност,която изисква знания и интелект,друго да си обикновен бачкатор.Отношението на шефовете,а и на другите работници е коренно различно.
    И 2000 лв заплата за България не са никак малко, при положение, че средната заплата е 1000 лв-два пъти по-ниска.Особено ако живееш в област,където средната заплата е три пъти по-ниска.Семеен доход от 4000 лв в България е напълно достатъчен за сносен стандарт на живот.Особено ако не трупаш пари,които да набиеш в тухли и бетон.



  28. 28 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 1037 Неутрално

    До коментар [#25] от "Мусаши":

    Да споменем и журналистиката. Човек на 19 през 2020 учещ жирналистика - ако до завършване през 2025 този човек не е направил поне един блог, собствен сайт със статии, не е публикувал една статия (може и в фейсбук страница да е, все е нещо) - за какво говорим? Мърда, лежаща по гръб и “учеща”.
    Такъв индивид със дигурност целия му “журнализъм” ще се изчерпва с надеждата да го наеме по-дебелия олигарх, за жълто-кафяв-САМОПРИНАС драскач.
    За мързеливите бъдеще няма.

    За тея пет години - може да напише статия - да сравнява Бг с Гърция; цени, наеми, квартири, храна. Може да пише за кучета, други животни, здравословно хранене, футбол - каквото му е кеф. Ама да прави журналистика. Не ти трябва дипломата за да правиш журналистика. Ако чакаш за дипломата - ситуацията е ясна...
    Очевидно това не важи за мозъчен хирург, но е добра отправна точка.

  29. 29 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 1037 Неутрално

    До коментар [#27] от "Мусаши":

    Не съм съгласен, ниско квалифицирания труд (за малко) може да е огромна мотивация, за да си скъсаш ..., за да не се налага никога повече да не работиш каквото има, а да работиш каквото искаш.
    А отношението - родителите са длъжни да си възпитат децата да не търпят такова отношение, което описвате.
    Ти говориш за робство и тирани, не става въпрос за това, може входове да чистиш, за да финансираш морето лятото.

    Живеем в глобален свят, ако си на 55 - твоето е към края си и хиляда евро може да са окей. Ако си на 22 и учиш, мечтаеш, за да постигнеш заплата под хиляда евро - обречен си. Ниски цели, ниско усилие, за да ги постигнеш, явно не ти се занимава или нямаш толкова алъл - и в двата случая обричаш се доброволно на мизерия - говори зле за теб.

  30. 30 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1859 Неутрално

    До коментар [#27] от "Мусаши":Не съм съгласен, ниско квалифицирания труд (за малко) може да е огромна мотивация, за да си скъсаш ..., за да не се налага никога повече да не работиш каквото има, а да работиш каквото искаш. А отношението - родителите са длъжни да си възпитат децата да не търпят такова отношение, което описвате. Ти говориш за робство и тирани, не става въпрос за това, може входове да чистиш, за да финансираш морето лятото. Живеем в глобален свят, ако си на 55 - твоето е към края си и хиляда евро може да са окей. Ако си на 22 и учиш, мечтаеш, за да постигнеш заплата под хиляда евро - обречен си. Ниски цели, ниско усилие, за да ги постигнеш, явно не ти се занимава или нямаш толкова алъл - и в двата случая обричаш се доброволно на мизерия - говори зле за теб.
    —цитат от коментар 29 на realismisthename


    4000 лв семеен доход месечно е всичко друго,но не и мизерия.Щото важен е не само дохода, но и покупателната способност. А в България 4000 лв имат по-висока покупателна способност от 4000 евро в Германия.
    Освен това ти разсъждаваш от гледна точка на софиянец.В провинцията ако ще и гений да си,трудно ще получиш заплата над 2000 лв.Ако пък се преместиш в София разходите за наем или ипотека и по-високите цени изяждат разликата в заплащането.Да не говорим за стреса при придвижването в софийските задръствания.
    И аз входове не съм чистил,защото съм учил,родителите ми са оценили това и са ми давали пари за море.Мисля и с моите деца така да постъпя.Няма да допусна някой тъпак мутро бизнесмен да ги унижава .

  31. 31 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 1037 Неутрално

    До коментар [#30] от "Мусаши":

    Дойдохме си на думата - заплатка от над хиляда евро и гении да си - няма да получаваш извън София. Тук идва момента с кошерите, там може и над 5 бона/месечно да правиш, ако ги разбиеш в годината приходите. Е ама трябва да се бачка, и да се мисли и да се развива (бизнес). Не е като да лежиш по гръб 5 години, после да седнеш на стол и да изпълняваш като маймуна 25-30 процеда описани в PDF файлове. Е за тоя “труд” - над холяда евро, както казваш, няма шанс.

    Със “съветите” за учене 5 години, после столчето и на работка - всъщност вземаш възможността на младите да ковът сами съдбата си, и даваш “власт” точно на тези мутро-бизнесмен кретени.

  32. 32 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1859 Неутрално

    До коментар [#30] от "Мусаши":Дойдохме си на думата - заплатка от над хиляда евро и гении да си - няма да получаваш извън София. Тук идва момента с кошерите, там може и над 5 бона/месечно да правиш, ако ги разбиеш в годината приходите. Е ама трябва да се бачка, и да се мисли и да се развива (бизнес). Не е като да лежиш по гръб 5 години, после да седнеш на стол и да изпълняваш като маймуна 25-30 процеда описани в PDF файлове. Е за тоя “труд” - над холяда евро, както казваш, няма шанс. Със “съветите” за учене 5 години, после столчето и на работка - всъщност вземаш възможността на младите да ковът сами съдбата си, и даваш “власт” точно на тези мутро-бизнесмен кретени.
    —цитат от коментар 31 на realismisthename


    Ами като ще гледаш пчели и ще развиваш бизнес защо изобщо ще си губиш времето в университета?Безсмислено изгубени пет години.
    Освен това не на всеки се отдава да прави бизнес. Изисква се начален капитал, контакти,определен тип характер и така нататък.Съществува и риск от фалит винаги.Особено в сегашната криза.
    За човек,който няма капитал,подходящите контакти и съответният характер,то дипломата за висше образование е единственият шанс за професионална реализация чрез интелектуален труд. То щото и майсторите изкарват доста пари,ама мажат с мистрията и дишат отровите.
    Не всичко е пари в този живот.По-добре да работиш на бюро за 2000 лв,отколкото да блъскаш от сутрин до вечер като магаре.

  33. 33 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1859 Неутрално

    До коментар [#30] от "Мусаши":Дойдохме си на думата - заплатка от над хиляда евро и гении да си - няма да получаваш извън София. Тук идва момента с кошерите, там може и над 5 бона/месечно да правиш, ако ги разбиеш в годината приходите. Е ама трябва да се бачка, и да се мисли и да се развива (бизнес). Не е като да лежиш по гръб 5 години, после да седнеш на стол и да изпълняваш като маймуна 25-30 процеда описани в PDF файлове. Е за тоя “труд” - над холяда евро, както казваш, няма шанс. Със “съветите” за учене 5 години, после столчето и на работка - всъщност вземаш възможността на младите да ковът сами съдбата си, и даваш “власт” точно на тези мутро-бизнесмен кретени.
    —цитат от коментар 31 на realismisthename


    Освен това житейският успех не се измерва само с пари.Имам познат програмист с доста висока заплата,ама сигурно още е девствен.А е на 37-38 години. И цялата му компания са все такива.Казваш някои си поставяли ниски цели.Да де ама целите в живота не са само финансов просперитет.Кел файла ако имаш пари и жилища,ако след смъртта отидат при чужди хора ,а не при децата ти.
    Познавам и жени с отлична професионална реализация и с отлично заплащане .Които са сами като кукувици и гледат кучета и котки,вместо деца.Аз имам дъщери и естествено ще държа да завършат висше образование. Но няма да настоявам да правят кариера, ако това ще попречи на личният им живот и отглеждането на деца.Децата са много по-важни,отколкото всякаква кариера или пари.

  34. 34 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 1037 Неутрално

    До коментар [#32] от "Мусаши":

    Университета учи на финдамент и теория, важна е, иначе ще получиш едни идиоти вярващи на “изберете ме и минималната заплата я правя 1500лева”.

    А университета не е нужен и за правенето на деца, дори училище не е нужно. Но човек трябва да се развива всестранно. Ако е едното без другото - получаваш девственици и кукувици, както и ти каза. Или банда на социал, която добре че ми повишават максималния осигурителен праг през година-две, за да има за здравеопазване и за тях, за да не изпукат като кучета без лечение в 2020-та.

    Това към което приканяш, би сработело в USA, където всички след университет са уредени поне като една прилична средна класа. Тук не е така. За да се вредиш в малкото работодатели (не робовладелци) - трябвя да си антипод на тези “учещите 5 години”, трябва да си бил на еразъм, да говориш поне 1 чужд език и доста други неща да покажеш, за да вземат теб - а не един от останалите 100 души от випуска, прекарали предните 5 години по гръб.

    Иска развитие и по-добър живот нацията, ама я мързи да диша.
    Колкото за началния капитал за кошерите - няма да купиш БМВ на сина за бала, а сеат, а с останалите пари - да гледа кошери. Но си прав, искат се качества различни от това да подлозурстваш на професора.

  35. 35 Профил на proizvoditel
    proizvoditel
    Рейтинг: 1015 Неутрално

    В ИПИ явно са останали само неграмотници. Как е възможно да напишеш толкова много думи и нищо да не кажеш. Основният проблем на нашето висше образование е че студентите рязко намаляват. Край училища и университети се е наводнило с офиси на чуждестранни организации, които се опитват да изнесат нашите деца да учат в чужбина, защото в тази възраст най-лесно се крадат мозъци. Кой им плаща разходите на офисите информиращи и разпространяващи розовите сънища сред нашите деца? България е инвестирала 10 години в безплатното обучение и изведнъж този младеж бива изнесен в чужбина, държан на каишка с изплащане на кредити за обучение и ползван в приятелската чужда държава. След 5-10 години този младеж ще се задоми и ще забрави за България. Но видиш ли нашите цигани ни ги връщат. Но при тях образованието е платено, но кой ли обръща внимание. Втория стратегически проблем е с какво можене излизат висшите ни специалисти. Изучаването на тази безсмислена теория само губи времето на студентите. Те трябва да могат да оперират спокойно с новите технологии и да вдигат нивото на компаниите в които ще работят в последствие. Разбира се темата е голяма но подхода е този.

  36. 36 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1859 Неутрално

    До коментар [#32] от "Мусаши":Университета учи на финдамент и теория, важна е, иначе ще получиш едни идиоти вярващи на “изберете ме и минималната заплата я правя 1500лева”.А университета не е нужен и за правенето на деца, дори училище не е нужно. Но човек трябва да се развива всестранно. Ако е едното без другото - получаваш девственици и кукувици, както и ти каза. Или банда на социал, която добре че ми повишават максималния осигурителен праг през година-две, за да има за здравеопазване и за тях, за да не изпукат като кучета без лечение в 2020-та. Това към което приканяш, би сработело в USA, където всички след университет са уредени поне като една прилична средна класа. Тук не е така. За да се вредиш в малкото работодатели (не робовладелци) - трябвя да си антипод на тези “учещите 5 години”, трябва да си бил на еразъм, да говориш поне 1 чужд език и доста други неща да покажеш, за да вземат теб - а не един от останалите 100 души от випуска, прекарали предните 5 години по гръб. Иска развитие и по-добър живот нацията, ама я мързи да диша.Колкото за началния капитал за кошерите - няма да купиш БМВ на сина за бала, а сеат, а с останалите пари - да гледа кошери. Но си прав, искат се качества различни от това да подлозурстваш на професора.
    —цитат от коментар 34 на realismisthename


    Точно обратното е.Заради демографския срив в България вече се ценят образованите и качествени хора.Така че вероятността някой дипломиран студент да започне добре платена работа се увеличава всяка година. Аз поне не познавам човек,завършил университет да е на социални помощи.Естествено ако не е завършил някаква измислена специалност без възможност за реализация.
    И как така реши, че щом някой студент заляга над ученето,вместо да работи, бил подлизурствал на професорите.Напротив-този,който работи не посещава лекции и упражнения и няма време да учи за изпити. Така че вероятността да подлизурства е много по-вероятна при този,който няма знания.
    И нацията изобщо не е толкова зле,колкото я представяш.Като гледам какъв трафик има ,а тия коли не се движат с въздух, явно няма да са чак толкова закъсали.
    А и в България на социални помощи не може да оцелее човек.Тук не сме Западна Европа с техните високи социални помощи. Аз лично не познавам нито един човек, който да не учи,да не работи или да не е пенсионер.Мислех един съсед за такъв,ама се оказа пенсионер по болест.

  37. 37 Профил на Georgi Popov
    Georgi Popov
    Рейтинг: 267 Разстроено

    А замисляте ли се какво ще стане след 4-5 години, когато ще се дипломират тези, които сега ще влезат без приемни изпити да следват ПРАВО ? Кои ли ще са те и дали това не е дългосрочна стратегия?

  38. 38 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 1037 Неутрално

    До коментар [#36] от "Мусаши":

    Да, има го момента, че нещата стават по-добре, но това са главно западни аутсорс бизнеси, споделени центрове или както там ги наричат. Имам информация за подбора на персонал точно в тази сфера от първо лице. Кадри там се вземат с висше образование. Но всеки от 100-те кандидата за позиция има висше. Наемат тези с нещо повече от диплома. Я да са били в чужбина, я да знаят три езика, я да илат стаж по време на обучението, или пък да са топ отличник на випуска и т.н.
    Дипломата е условие въобще да участваш в състезанието, не ти гарантира нищо. Единствения шанс да наемат някой “учил 5 години” и нищо друго не правел е или вярно да е айнщайна на випуска или да говори език (трети, освен българския и английския). Това са реалностите в индустрията (отново трябва да изключим кодърите, там е друго ама и те практикуват от първия месец на обучение, за разлика от бизнес администраторите, например).

    Колкото до колко учене е нужно- стига сме се филмирали, всички сме били ученици, всички сме били студенти. Знам с колко труд съм “минавал” с петици и с колко труд съм минал финалния изпит не просто с отличен - 6.00 (защото 6.00 се пишеше за 97 до 100 точки), а с 100 от 100 точки, безупречно.
    И знам и колко колосални глупости съм се занимавал междуврменено по време на следването. мен нашите също ме издържаха, работата към онова време беше да финансирам екстра инициативи и пороци. Стига с това тежко учене. Знаем колко е тежко.
    Ако някой го мързи и иска да “учи 5 години” - да го прави, но да не се предтруваме, че това е нормата, защото много мързелива, мудна история се получава. А бъдещето не е на посредствените.

  39. 39 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1859 Неутрално

    До коментар [#36] от "Мусаши":Да, има го момента, че нещата стават по-добре, но това са главно западни аутсорс бизнеси, споделени центрове или както там ги наричат. Имам информация за подбора на персонал точно в тази сфера от първо лице. Кадри там се вземат с висше образование. Но всеки от 100-те кандидата за позиция има висше. Наемат тези с нещо повече от диплома. Я да са били в чужбина, я да знаят три езика, я да илат стаж по време на обучението, или пък да са топ отличник на випуска и т.н. Дипломата е условие въобще да участваш в състезанието, не ти гарантира нищо. Единствения шанс да наемат някой “учил 5 години” и нищо друго не правел е или вярно да е айнщайна на випуска или да говори език (трети, освен българския и английския). Това са реалностите в индустрията (отново трябва да изключим кодърите, там е друго ама и те практикуват от първия месец на обучение, за разлика от бизнес администраторите, например).Колкото до колко учене е нужно- стига сме се филмирали, всички сме били ученици, всички сме били студенти. Знам с колко труд съм “минавал” с петици и с колко труд съм минал финалния изпит не просто с отличен - 6.00 (защото 6.00 се пишеше за 97 до 100 точки), а с 100 от 100 точки, безупречно. И знам и колко колосални глупости съм се занимавал междуврменено по време на следването. мен нашите също ме издържаха, работата към онова време беше да финансирам екстра инициативи и пороци. Стига с това тежко учене. Знаем колко е тежко. Ако някой го мързи и иска да “учи 5 години” - да го прави, но да не се предтруваме, че това е нормата, защото много мързелива, мудна история се получава. А бъдещето не е на посредствените.
    —цитат от коментар 38 на realismisthename


    Естествено, че дипломата нищо не гарантира. Но когато зад нея стоят реални знания,тогава вече шансът за професионална реализация е огромен .
    И не те знам какво и кога си учил,но аз като учех нямаше точки и тестове и ако не си скъсвах задника от учене,нямаше да завърша нито училище, нито университет. Имах три държавни изпити и даже единият го пропуснах и се явих есента,за да мога да се подготвя.Сега явно критериите са много занижени,но ако един студент учи сериозно,той пак ще има задълбочени познания по материята.
    Естествено, че не подкрепям посредствеността, но именно това ще се получи ако някой студент се ангажира със странични дейности,вместо да учи.

  40. 40 Профил на стефан иванов
    стефан иванов
    Рейтинг: 143 Неутрално

    До коментар [#39] от "Мусаши":


    До коментар [#38] от "realismisthename":

    Хубав дебат сте спретнали,ако може и аз да се изкажа.
    Първото нещо което трябва да изясни за себе си всеки тинейджър е каква му е целта.
    Следва честно да си отговори какъв му е потенциала под ,около ,над средното ниво.
    След това да прецени къде /у нас или в чужбина/ е възможно да постигне целите си.
    За да стигне до тези три въпроса от изключителна важност е възпитанието и ролята на родителите да му представят реално /без излишно захаросване или очерняне /ситуацията у нас и по света.Въобще първите не 7 а 16-17 г са мноооого важни.Тези неща в комбинация с доста други фактори решават развитието на даден човек.
    Но почивайки на емпирични факти можем да направим няколко важни извода.
    Висшето на територията /с изключение на 3-4 университета и то само на някой специалности в тях/ е пълен шит.
    Някаква кариера /без връзки/ е възможна само в малко на брой /обикновено чужди /компании които са по големи /тоест с над 500-600/ служители.И тези компании са обикновено във 3-4 от градовете.Останалата територия спокойно може да зачеркнем.И с уговорката ,че висшия мениджмънт като правило е за чужденците/много редки изключения българи завършили навън/.
    Тоест в 95% вишист завършил в БГ и работещ в БГ /без връзки/ си остава ПЧЕЛИЧКА.
    Като останалите 5% са 3% връзкари в администрацията и 2% успели въпреки всичко.
    Частен бизнес: ако идеята е да се мърлявят едно две магазинчета,или ресторантче ,цехче ,нещо по услугите,малък строител и тн . става ама с много акота.
    Следва да си наясно ,че винаги ще ти се налага да си на ръба на закона,ще трябва да си готов да даваш доста рушвети ,и въпреки това някой път ,ще гориш и невинен .
    Ще трябва да си ангажиран на 90% от времето си и то за доста скромна печалба/като за бизнес/.Да си наясно ,че на съд и договори тука не може да се разчита ,на полиция и други институции също/ти си малък и не ги интересуваш освен ако не трябва да те одерат някакви такси и данъци/.И да помниш ,да внимаваш да не се набиваш на очи и да не растеш много ,щото ставаш апетитен за някой или бъркаш във бизнеса на някой.Изобщо ходиш по въже над пропаст.
    Та така .Добре ,че интернет последните 15-20г се разви и на територията ,та за умен човек шансовете се повишиха/но да не забравя ,че все пак живее в БГ/.

  41. 41 Профил на Морски
    Морски
    Рейтинг: 613 Неутрално

    До коментар [#5] от "waterfall":

    Напълно подкрепям. 3 години за Бакалавър и да се премахне излишния 12-ти клас.
    При сегашната система учим младите на лентяйство до 20-25 годишна възраст и за да компенсираме с осигуровките заставяме възрастни хора (с не дотам добро здраве) да работят до 65 ???

    Морски




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK