"Марица изток" - комплекс за чиста енергия и мотор за възраждане на икономиката

Потенциалът е за много милиарди частни инвестиции, наред с помощта за въглищен район.

© Цветелина Белутова, ка

Потенциалът е за много милиарди частни инвестиции, наред с помощта за въглищен район.



Коментарът е от профила на автора във "Фейсбук". Поводът за него е новината, че КНСБ предлага върху старите мини в комплекса "Марица изток" да бъдат изградени индустриални соларни паркове, в които работниците да имат дялово участие.


Поздравления за синдикатите (или поне КНСБ), че подкрепят инициативата за превръщането на "Марица изток" в комплекс за чиста индустрия. Това е пътят за съхраняването на максимален брой работни места в дългосрочен план, при това без субсидии в мръсни централи. И е от малкото смислени начини за инвестиция на еврофондове, като целта трябва да бъде цялостно модернизиране на най-мръсния регион в България. Поздравления и за Юлиан Попов, че лансира идеята още преди години.


Правителството забави с две години включването на страната в Европейската платформа за въглищни региони в преход. Тя не изисква ангажимент за затваряне на каквото и да било, но дава достъп до подкрепа, идеи и партньорства, както и за въздействие на европейските политики.




Изпуснахме всички тези възможности. Властта постоянно лъже,


че чрез механизми за капацитет, дерогация (временно неприлагане на ангажименти за еконорми за ТЕЦ на въглища), отлагания може да гарантира безпроблемната работа на държавната "Марица изток 2". Сега и със студен резерв.


Това напомня на американския кандидат за президент от 1968 г. Джордж Уолъс, който след като сегрегацията вече беше в миналото, спечели изборите в пет южни щата с фразата "Сегрегация днес, сегрегация утре, сегрегация завинаги". Така и Борисов и Теменужка Петкова сега повтарят "Дерогация днес, дерогация утре, дерогация завинаги". Обречена, губеща и тровеща хората кауза от 20-и век.


Възможностите около Раднево и Гълъбово са наистина необятни, защото имаме огромна земя, която няма как да бъде използвана за земеделие, готова инфраструктура, включително за пренос на електроенергия, а Истанбул, София и пристанище Александропулис са практически на еднакво разстояние. При това с магистрала Марица и жп възела Димитровград, намиращи се съвсем наблизо. Така че не само, че


могат да се изградят хиляди мегавати все по-евтини соларни мощности,


но и всякакви други производства. Така хем могат да се запазят работни места, хем и здравето на хората. При това без схеми като със студения резерв.


Държавният ТЕЦ натрупа 1 милиард дългове, "Брикел" на Ковачки трябваше да бъде затворена отдавна
(сега се опитва да гори и боклуци), а въздухът е по-мръсен, от където и да било другаде. Всички ние плащаме сметката за това. Преди година бе изчислено, че ако плащаме заплати на работещите в държавните ТЕЦ и мини, пак ще ни излезе по-евтино като данъкоплатци, отколкото ако поддържаме губещите производства. Всички други държави са много по-напреднали от нас.


Ако говорим за мотор пред възраждането на българската икономика, "Марица изток" може да бъде такъв. Потенциалът е за много милиарди частни инвестиции, наред с помощта за въглищен район. Ако ги използваме ефективно, това може да бъде новата ни гордост.


Защо не нашата Силициева долина,


в която да се родят българските бизнес шампиони, а и да работят водещите световни компании. Имаме хората, имаме терените, имаме инфраструктурата. Нямаме правителство, което да мисли поне няколко хода напред. А власт, която усвоява, краде и убива бъдещето на държавата.


Преди години един бивш премиер и още по-бивш държавен глава каза, че трябва да си сменим чипа. Много беше прав. На първо място трябва да сменим чипа на управление. После всичко ще се подреди. Можем, ще го направим!


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK