Родителите трябва да имат избор присъствено или дистанционно да учат децата им

Макар и затварянето на училищата да е важна противоепидемиологична мярка, тя нито е единствената, нито може да спре вируса сама по себе си.

© Анелия Николова

Макар и затварянето на училищата да е важна противоепидемиологична мярка, тя нито е единствената, нито може да спре вируса сама по себе си.



Анализът е от профила на автора във "Фейсбук". Заглавието е на "Дневник".


Назрява проблем. До началото на учебната година остават 41 дни. Доколкото разбирам правителството се кани да започне учебен процес в началните и средните училища с присъствено обучение във всички възрасти. Става дума за идеята стотици хиляди деца да прекарват заедно часове наред всеки ден в затворени помещения в продължение на много месеци при силно ограничени възможности за физическа дистанция. Това ще се случва в сезоните, когато разпространението на въздушно капковите и аерозолните инфекции е улеснено от много фактори и типично е много високо.


Междувременно средният брой заразени в България не е спирал да расте от два месеца насам и към момента се колебае в стойности над 200 случая дневно. Смъртните случаи бавно нарастват от месец и половина, а от 2 седмици нарастват по-бързо.




В момента почти напълно липсва ефективно контролиране и спазване на официално обявените противоепидемични мерки. Другите европейски държави една по една или ни слагат в списъците си за повишено внимание или директно вече изискват 14 дневна карантина при пристигане от България. Ако горната конфигурация се запази във времето, то до септември обстановката може да е много по-тревожна и от сега.


Започването на присъствена учебна година много бързо


ще превърне хилядите училища в множество епидемични огнища.


Поради безсимптомното протичане на инфекцията при децата, това по дефиниция ще бъдат епидемиологични огнища, които ще бъдат особено трудни за откриване. Те като правило най-вероятно ще бъдат установявани с голямо закъснение чак в резултат на симптоми на вторично заразени възрастни в семействата на учениците, т.е. не с един а с почти два инкубационни периода закъснение. Това ще прави често невъзможно издирването на контактни навреме, преди те самите да са станали заразни и да са предали инекцията нататък. Това само по себе си е рецепта за катастрофа, но не е единственият проблем тук.


Изпращането на децата на училище е задължително по закон и това остава в сила и тази есента. В същото време много семейства имат вкъщи уязвими хора, с рискови фактори за тежко протичане на COVID-19, било то възраст, било съпътстващи заболявания, а в някои случаи и едното и другото. Понякога самите ученици са с хронични заболявания поставящи ги във висок клиничен риск. В резултат очертаващата се задължителна присъствена учебна година рискува да подложи на риск здравето и живота на огромен брой хора и да постави стотици хиляди семейства пред абсурдната дилема между това да пазят здравето и живота си и да спазват закона.


Паралелно с горното, месеците от февруари насам показаха че за много деца и семейства е трудно да учат от къщи. Това може да са семейства, където родители ходят на работа присъствено или работата им е натоварена дори и да работят дистанционно, или пък такива, които по различни причини не са в състояние да помагат на децата си вкъщи, нямат компютърни устройства, интернет или други условия. Отделно има семейства, в които няма хора с висок клиничен риск при COVID-19 или родители, чието възприятие за риска от вируса и инфекцията е такова, че смятат че е ненужно да държат децата си в къщи. За тези категории семейства трябва да има осигурена възможност за присъствено обучение.


Очертава се проблемна ситуация, в която различни категории семейства с много различни важни и жизнено важни потребности


ще бъдат форсирани в общ униформен модел,


който обещава проблеми за всички.


Държавата трябва да даде възможност на хората да изберат дали да изпратят децата си на присъствено обучение или да ги оставят да учат от къщи. Такъв подход би разрешил гореописания конфликт, би смекчил редица потенциални епидемични рискове, като обсъдените по-горе, и би вдъхнал увереност и успокоил десетки хиляди родители, болни или възрастни членове на техните домакинства и обществото като цяло, които очакват с притеснение новата учебна година.


Такъв подход би бил също така много по-гъвкав и устойчив, защото би подготвил училищата и семействата на учениците за широк спектър от междинни сценарии в момент, в който прогнозирането на епидемията месеци напред е невъзможно. Той би предотвратил например риска от присъствено започване, последвано от бърза и рязка отмяна на занятията в училище при променена епидемиологична обстановка, без необходимата подготовка.


Започване в хибриден режим (част от учениците контактно и част дистанционно) на доброволен принцип ще помогне училищата да имат готовност и за присъствено и за дистанционно обучение, в случай че промяната в епидемиологичната обстановка по-късно диктува постепенно или бързо промяна на баланса в полза на единия или другия модел.


Всъщност


решението за конкретния процентен баланс между двете форми на обучение може да бъде взимано гъвкаво


и да бъде оставено за сравнително късен етап преди началото на учебната година, за да бъде съобразено с нивото на предаване на инфекцията към съответния момент. Например, при по-сериозно разрастване на епидемията в България през октомври да речем, може присъственото обучение да бъда ограничено и в много малки класове. Или обратно - при по-контролирана епидемиологична обстановка, повече ученици да са в училище.


Отделен и също важен е въпросът с риска за здравето на учителите и особено тези от тях, които са по-възрастни или със съпътстващи забоявания. Трябва да се търсят възможности на тези учители да бъде предложена възможност, ако желаят, с предимство да водят дистанционните уроци.


В спешен порядък трябва да се работи за


предоставянето на необходимите устройства и интернет свързаност за тези ученици, които ги нямат,


а се налага да работят от къщи по здравословни причини. Когато осигуряване на технологичните условия за дистанционни ученици е невъзможно, трябва да се мисли за гъвкави подходи, базирани на задания на хартия, които да се взимат и връщат в училището от родител периодично. Такава неелектронна форма на дистанционно обучение следва да е придружена от присъствени консултации с учителите с едно, две или три деца наведнъж, в които да им се оказва рутинна помощ с ученето.


В този момент трябва са се мисли много внимателно и за децата, които са във висок риск от изключване от образование и как обсъжданите форми трябва да се адаптират към тяхната ситуация, така че проблемите при тях да не се усложнят допълнително или дори да се търси възможност чрез дистанционните форми, ако е възможно тяхното обхващане от образование да се подобри. Това е особено важно, тъй като за такива ученици нуждата от образование и ползите от него са най-отчетливи.


Важно е да се подчертае, че макар и затварянето на училищата да е важна противоепидемиологична мярка, тя нито е единствената, нито може да спре вируса сама по себе си. Решенията за спиране или ограничаване на присъствието в училище трябва да бъдат обсъждани


винаги в съзвучие с останалите противоепидемични мерки,


като работа от къщи, носене на маски ограничаване на масовите събирания, ограничаване на заведенията на закрито и други. Всяка мярка има своето ниво на полезност срещу епидемията, но и съпътстващите го неудобства и икономическа цена. Решението как да се контролира епидемията трябва да се взима след внимателен анализ на съотношението между ползите и вредите от мерките, така че да се избере арсенал от способи, който ограничава предаването на вируса максимално на най-ниска социална или икономическа цена.


В тази ситуация родителите трябва да имат избор и да могат да решават за себе си във всеки един момент дали предпочитат присъствено или дистанционно обучение за детето си, отчитайки семейната си ситуация, наличното ниво на помощ за децата вкъщи и на технологичните условия за дистанционно обучение. Те трябва предварително да имат достатъчно информация по въпроси като предвижданите размери на класовете от септември, планираните противоепидемични мерки, носене на маски, управление на контакта между класовете в междучасията и наличието на топла вода, сапун и лични дезинфекционни средства в училище, която да им помогне да вземат информирано решение.


Накрая е важно да уточня, че повечето от тези разсъждения са с известна условност. Определени развития на епидемията до септември и след това, особено такива характеризиращи се с бурно разпространение на вируса, ще диктуват така или иначе пълно спиране на присъственото обучение като мярка за намаляване на предаването в обществото като цяло. Целта на този текст е да приканя при всички междинни сценарии, които не налагат затварянето на училищата, да се подготвим да предоставим свобода и избор на родителите как тяхното дете да учи.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (41)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  2. 2 Профил на edin drugii
    edin drugii
    Рейтинг: 2243 Неутрално

    Отварянето на училищата е най големия проблем в есента ,същото важи и за университетите , дистанционно едва ли ще може да се организира целия учебен процес ,а и децата свикнаха да не стават от компютрите , би трябвало да се направи методика за проверка поне по бърз тест , да се събират децата в училищата ,но не за всички занятия ,има много от тях ,които са напълно излишна информация .

  3. 3 Профил на Скелета
    Скелета
    Рейтинг: 161 Неутрално

    Стига с тая параноя, оставете децата да се събират с деца!
    Като ги държите в къщи, създавате зомбита.

  4. 4 Профил на tda10501756
    tda10501756
    Рейтинг: 727 Неутрално

    Този умник защо не предложи това на Английското правителство, като се подвизава там? Как си представя, че държавата ще осигури избор на всяко дете? Като половината изберат да ходят на училище тези училища няма ли пак да статат развъдници на заразата? Или умника ще отговаря когато болниците се задръстят и не издържат? Писна ми от хора които живеят в чужбина, но ми дават акъл какво са правя аз тук и същевременно не смеят да дават акъл на политиците в страната в която работят. Преди няколко дни гледах пет протестиращи каки срещу Борисов в ловдон, на въпроса на "умнйта" журналистка ще блокират ли кръстовище, колективния отговор беше, нееее тук не може така. В Англия която ми дават за пример на демокрация не може са се блокират кръстовища, у нас при обявената от протестиращите "диктатура" може 50 човека да правят луди две милионен град.

  5. 5 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1544 Неутрално

    Учебната година за малкото ми дете започва следващия понеделник.
    Тя е в частно училище, в което решиха точно каквото предлага и автора - който иска да ходи на училище, който иска да си стои вкъщи пред компютъра.
    Аз бях против и още съм против. Мисля, че учителите посмъртно не могат да изкарат един нормален клас с децата в класа, след което да имат допълнителни индивидуални занимания с тези пред компютрите, което неминуемо ще се налага.
    И това е в частно училище с 10-12 деца паралелка.
    Много хубаво изглежда на думи да осигурим избор, обаче на практика това е поне 1.5 човекочаса, освен ако не искаме пак да симулираме само...ама както и да го симулираме децата в класа ще си искат тяхното си, а онези пред мониторите ще имат нужда от тяхното си.
    И според мен практическото решение е или всички вкъщи или всички присъствено.

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  6. 6 Профил на smarty_v
    smarty_v
    Рейтинг: 518 Неутрално

    Офф, детето ми е по цял ден навън с една сюрия деца. Стига глупости! Нито има кой да го гледа в къщи по цял ден, нито има учител. Не всеки става за педагог. Да ми осигурат гледачка, и тогава да го обсъждаме. Аман от простотии. Който го е шубе да си стои в къщи и да чака.. не знам кво да чака - квот си иска. Аи нема нужда!

  7. 7 Профил на smarty_v
    smarty_v
    Рейтинг: 518 Неутрално

    Офф, детето ми е по цял ден навън с една сюрия деца. Стига глупости! Нито има кой да го гледа в къщи по цял ден, нито има учител. Не всеки става за педагог. Да ми осигурат гледачка, и тогава да го обсъждаме. Аман от простотии. Който го е шубе да си стои в къщи и да чака.. не знам кво да чака - квот си иска. Аи нема нужда!

  8. 8 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 1083 Неутрално

    Отварянето на училищата е най големия проблем в есента ,същото важи и за университетите , дистанционно едва ли ще може да се организира целия учебен процес ,а и децата свикнаха да не стават от компютрите , би трябвало да се направи методика за проверка поне по бърз тест , да се събират децата в училищата ,но не за всички занятия ,има много от тях ,които са напълно излишна информация .
    —цитат от коментар 2 на edin drugii


    За университетите не е чак такъв проблем, докато децата трябва някой да ги наблюдава, дали внимават, хората в университетите са пълнолетни и нямат нужда от това, та спокойно могат да имат дистанционни занятия.

  9. 9 Профил на xymax
    xymax
    Рейтинг: 561 Неутрално

    Не съм вярвал, че ще прочета по-безсмислена статия. Моето лапе е първи клас и аз НЕ искам никакво дистанционно или хибридно обучение! Ако трябва цяла година да се карантинирам и да не се срещам с други хора ОК, но тя да ходи на нормално училище.

    Осъзнайте че най-големите загуби с т.нар. коронавирус не са икономическите, за здравеопазването или загуба на близък, а това че милиони деца ще останат необразовани и ефекта ще го гледаме след няколко години!!!

  10. 10 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1544 Неутрално

    Не съм вярвал, че ще прочета по-безсмислена статия. Моето лапе е първи клас и аз НЕ искам никакво дистанционно или хибридно обучение! Ако трябва цяла година да се карантинирам и да не се срещам с други хора ОК, но тя да ходи на нормално училище.Осъзнайте че най-големите загуби с т.нар. коронавирус не са икономическите, за здравеопазването или загуба на близък, а това че милиони деца ще останат необразовани и ефекта ще го гледаме след няколко години!!!
    —цитат от коментар 9 на xymax


    Хмм, оставено на родителите си Вашето дете необразовано ли ще остане?

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  11. 11 Профил на xymax
    xymax
    Рейтинг: 561 Неутрално

    До коментар [#10] от "Боби Колев":

    Естествено, че няма да остане необразовано. Образованието не е само да го научиш да чете и да пише.

  12. 12 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1544 Неутрално

    До коментар [#10] от "Боби Колев":Естествено, че няма да остане необразовано. Образованието не е само да го научиш да чете и да пише.
    —цитат от коментар 11 на xymax


    Аз затова и не питах дали ще остане ненаучено да чете и пише.
    Питах дали ще остане необразовано.
    И Вие ми отговорихте, пък после кой знае защо се разсеяхте по четене и писане.

    Както писах в другата статия училищата в наше време не са за обучение - поне не начално и най-вече средно.

    След нагоре разделението на тези, които искат и могат да учат и тези, които вървят просто с групата е все по-очевидно.

    Особено ако става дума за период от , да кажем, година...няма да има никакво особено значение дали детето ще я изкара в училище или в семейството - нивото на знания няма да се промени фундаментално много.

    Липсата на социална среда и добър педагог за формиране навиците на детето ще е по-осезаема, но не чак фатална, отново, ако е за някакъв къс период.

    Децата са ужасно гъвкави създания.

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  13. 13 Профил на Чубрица
    Чубрица
    Рейтинг: 181 Неутрално

    Един месец сме по протести - един до друг, а бройката на новозаразените е все около 200. Някой отчита ли го това?

  14. 14 Профил на Kamenarski
    Kamenarski
    Рейтинг: 942 Неутрално

    Препоръчах статията. Напълно подкрепям автора.

    НЕ ЦЪКАЙТЕ МИНУСИ НА ТРОЛА! ТЕ ПЕЧЕЛЯТ ДЕНЬГИ И ОТ ТОВА!
  15. 15 Профил на Светозар Христов
    Светозар Христов
    Рейтинг: 796 Неутрално

    По принцип д - р Марков е теоретично прав, обаче има един практически въпрос, на който не се предлага решение. Примерно: 50 % от родителите изберат присъствено и 50 % дистанционно. Какво прави учителя ? Първо изкара да речем седем часа с тези, дето са присъствено и после още седем часа с тези, дето са дистанционно. Това ли става ?

  16. 16 Профил на Булаир
    Булаир
    Рейтинг: 641 Неутрално

    Аз пък предлагам половината клас да са в училище, другата половина вкъщи ... На следващия ден - обратно. И часът в училище да се предава в реално време за тези, които са вкъщи.

  17. 17 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1539 Неутрално

    До коментар [#10] от "Боби Колев":Естествено, че няма да остане необразовано. Образованието не е само да го научиш да чете и да пише.
    —цитат от коментар 11 на xymax


    А какво друго е?Често съм си правил експеримент да питам възрастни интелигентни хора въпроси относно неща,които се учат в училище. Почти никой не може да ми отговори.Аз също ако ми дадат някоя задача по математика от 10-и клас надали ще я реша,а навремето бях отличник.Или пък задача по химия. Виж ако ме питат по история ,география и биология ще отговоря на 100 процента. Но защото се интересувам от тези предмети.Това,което не ме интересува, до голяма степен съм го забравил. Типичен пример е литературата-произведенията,които съм харесвал ги помня,останалите съм ги забравил.

  18. 18 Профил на Darcas
    Darcas
    Рейтинг: 1359 Неутрално

    Учебното съдържание може да се модифицира - теоретическата част може да е записана на видеа от учители, актьори, дори ученици от по-горни класове. Да са общо достъпни за всички деца, а практическата част може учителите да правят малки групи от по 4-5 човека. Така за учителите ще отпадне теоритечиската част и ще се занимават с децата само с практическата. В крайна сметка учебното съдържание е едно за цялата страна, нали така?

    Фобиите и филиите са признак на ниско самочувствие и слугинаж
  19. 19 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 1426 Неутрално

    Не съм вярвал, че ще прочета по-безсмислена статия. Моето лапе е първи клас и аз НЕ искам никакво дистанционно или хибридно обучение! Ако трябва цяла година да се карантинирам и да не се срещам с други хора ОК, но тя да ходи на нормално училище.Осъзнайте че най-големите загуби с т.нар. коронавирус не са икономическите, за здравеопазването или загуба на близък, а това че милиони деца ще останат необразовани и ефекта ще го гледаме след няколко години!!!
    —цитат от коментар 9 на xymax


    Глупости на търкалета, личи си, че никога не сте имали ученици. Инак най-малкото щяхте да знаете, че 1-ви клас, 1-ви срок си е почти чиста загуба на време за децата, ходили на детска градина или подготвителни групи. Щели да останат необразовани, ти да видиш. Голям ефект има от ходенето на училище, страхотен, за поне 1/3 от децата, ако съдим примерно по резултатите от елементарните матури след 7-ми клас.

  20. 20 Профил на hhhuuunnnn
    hhhuuunnnn
    Рейтинг: 582 Неутрално

    досега няма случай в света дете да е заразило някой - този е най-големият шарлатанин от редовно изказващите се по темата - дори оня физик, дето бил математик, с неговите приказни модели не ръси такива простотии

    нищо не прилича повече на Работническо Дело от Дневник
  21. 21 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2001 Неутрално

    До коментар [#12] от "Боби Колев":

    Вие разсъждавате от гледна точна на мотивиран човек с възможности който е пратил единственото си дете в хубаво частно училище. Но такива като вас са 0.1% от родители в България. За останалите 90% училището е единствения начин детето им да се социализира и да получи поне някакво образование. И особено в маргинализирани групи като роми, села и малки градчета, бедни квартали положението е брутално.

  22. 22 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2001 Неутрално

    До коментар [#18] от "Darcas":

    Айде да отгледате едно дете, да изкарате поне до 7 клас и тогава да давате авангардни идеи, става ли ?

  23. 23 Профил на ozd05563707
    ozd05563707
    Рейтинг: 496 Неутрално

    Стига с тая параноя, оставете децата да се събират с деца!Като ги държите в къщи, създавате зомбита.
    —цитат от коментар 3 на Скелета


    И си прав, и не си. Значи на теб може да не ти пука от Ковид, но има семейства, където има възрастни баби и дядовци. И това е проблем. Не може всеки ден детето да рискува буквално да утрепе баба си и дядо си. Но не ми е ясно как в един клас ще има едновременно дистанцинно и присъствено. Училтелите нямам как да станат по 2.

  24. 24 Профил на ozd05563707
    ozd05563707
    Рейтинг: 496 Неутрално

    [quote#19:"rumen_s"][/quote]

    Зависи от учителките в ДГ. Има учителки, след които целия първи клас е излишен, че даже и назадват там децата. Ама има и ДГ след които се оказва, че не знаят даже това, което другите знаят за първи клас.

  25. 25 Профил на ozd05563707
    ozd05563707
    Рейтинг: 496 Неутрално

    [quote#17:"Мусаши"][/quote]

    Задачите от 7ми клас нанатък трябва яко четене да си ги припомниш. А 10-11ти клас вече работата отива на тотал щета за нас възрастните. Сблъсвал съм се с конкурсни задачи за 4ти клас, които са ме хвърляли в музиката, докато ги реша. А съм учил бая здраво математика навремето.

  26. 26 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2001 Неутрално

    До коментар [#25] от "ozd05563707":

    Това вече поражда размисли какъв е смисъла. Щом образован, успешен и реализиран човек се затруднява с някакъв материал то очевидно го е забравил и съвсем очевидно не му е бил нужен в реалния живот. И тогава въпроса е защо трябва да се изучава нещо което не ти е потребно. Един отговор е за егото на родителите, друг е за да се намира на работа на учители/школи.
    А задачите по "състезателна математика" са един отделен клас абсурди. Още от 2 клас те предполагат владеене на материал за горен клас а след 5-6 клас вече се работи с понятия от висша математика. Както се похвали майката на една позната състезателка - "лятната ваканция след 5 клас взехме материала за 6 и 7'ми". Повечето деца са много далеч от разбиране и работят със заучаване на типове задачи и алгоритъм за решаване. Като в гимназиите и състезанията по програмиране в университетите това е доведено до краен абсурд и редовно дори сгрешени задачи имат правилни отговори. И то не е учудващо - хората са зазубрили алгоритъма за конкретния тип задачи и просто "коригират" грешката в условието за да излезе отговора както се очаква.

  27. 27 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 726 Неутрално

    Много добро предложение, но иска работа. Нищо не пречи да се смесят класовете от един випуск и да се разделят на присъствени и дистанционни. Дистанционните могат дори да се поемат от 1 учител(или повече за големите училища), а останалите да се разпределят на по-малък брой деца в клас. Но това иска гъвкавост, която никой в образователната сфера не иска да прояви. Дистанционното обучение е просто пренасяне на часовете онлайн, със същата организация и същите методи на обучение. Топката е в министъра, който трябва да прояви твърдост спрямо училищата, които винаги ще са недоволни, защото в общия случай не им пука за работата им. Друг е въпросът, че сега не е време за твърдост, а за ОСТАВКА.

  28. 28 Профил на blagoj
    blagoj
    Рейтинг: 1305 Неутрално

    До коментар [#20] от "hhhuuunnnn":
    Напротив, има много случаи и навсякъде се отнасят с внимание по този въпрос. Децата имат по-малко вирусно натоварване от възрастните и са по-малко заразни, но те не могат да спазват дистанция. Те също са разпространители на вируса.

  29. 29 Профил на Darcas
    Darcas
    Рейтинг: 1359 Неутрално

    До коментар [#18] от "Darcas":Айде да отгледате едно дете, да изкарате поне до 7 клас и тогава да давате авангардни идеи, става ли ?
    —цитат от коментар 22 на m17


    Две дъщери съм отгледал, на които училището никога не е пречил на образованието им. Едната владее 4 езика и е на 18 години. Приета е в 3 университета в Холандия, Белгия и Великобритания. И това не е благодарение на образователната ни система.

    Фобиите и филиите са признак на ниско самочувствие и слугинаж
  30. 30 Профил на Velina Tomova
    Velina Tomova
    Рейтинг: 15 Неутрално

    Чудесно. Как си го представяте на практика това с избора? Или ще се стриймва урока лайф? Глупости на търкалета. При ходещи на работа родители, при отворени стадиони, дискотеки и нощни клубове, при цяло лято свободно общуване на всеки с всеки да се говори за неотваряне на училищата е пълна демагогия и само се налива масло в огъня на родителския страх. В ГЕрмания например тргъват на училище - в клас без маски, в коридорите и двора с маски - точно както възрастните живеем. А и децата ни не са затворници в училищата и на всеки 40 минути има междучасие, проветряване и т.н. Ох, ужасно се ядосах на тия бръщолевеници от далечен оксфорд.

  31. 31 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 48 Неутрално

    Този проблем го има във всяка държава. При мен също се готвят за присъствено начало на йчебната година. Оцраниченията за гова са следните. Всички постоянно със маски. Никакви контакти между децата, никаква размяна на вещи, храни и напитки между децата...

    Никой не е наясно как точно ще стане това на практика. За уточнение на учителите е забранено да се движат в училището в зони извън свързаните с преките им задължения, това е по отделен закон за защита на децата.

    Та да видим, годината я приключихме неприсъствено, три месеца дистанционно обучение не беше проблем.

    Модератора е неадекватен!
  32. 32 Профил на gancho
    gancho
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#15] от "Светозар Христов":

    Ако всички деца и преподавателят имат персонални устройства, обучението може да стане едновременно за двете групи. През устройствата. Отдавна има училища, които го правят присъствено през РС, на учениците и преподавателя. Сега само да ги разделят на две.

  33. 33 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3510 Неутрално

    Оказа се, че много родители не са сядали, да отворят учебник с децата си!

    Любовта ще спаси света!!!
  34. 34 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3510 Неутрално

    Чудесно. Как си го представяте на практика това с избора? Или ще се стриймва урока лайф? Глупости на търкалета. При ходещи на работа родители, при отворени стадиони, дискотеки и нощни клубове, при цяло лято свободно общуване на всеки с всеки да се говори за неотваряне на училищата е пълна демагогия и само се налива масло в огъня на родителския страх. В ГЕрмания например тргъват на училище - в клас без маски, в коридорите и двора с маски - точно както възрастните живеем. А и децата ни не са затворници в училищата и на всеки 40 минути има междучасие, проветряване и т.н. Ох, ужасно се ядосах на тия бръщолевеници от далечен оксфорд.
    —цитат от коментар 30 на Velina Tomova


    —-

    Много просто! Ще се сформират паралелки за присъствено и за онлайн обучение!
    Преди да бръшолевите вие, може да помислите!

    Любовта ще спаси света!!!
  35. 35 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1124 Неутрално

    Тц! И така нЕма да е!
    Една седмица присъствено..... При заразяване на едно дете следва дезинфекция и поне два неприсъствени дни за класа..... Невъзможност да се ползва базата в училище - класна стая, кабинет или физкултурен салон. Учителите за да се включат един час присъствено, следващия - дистанционно.... трябва помещение.... обеззаразено!
    При инфекция в два класа - бъркотията я умножаваме по 2..... На втората седмица училищата с повече от 250-300 деца ще са в нокдаун.... за големите училища - нокаут. При заразяване на учители в комбинация с горната картинка - пълна парализа на училищата.
    Каквото и да си мислим ще стане следното - ще учим една-две седмици присъствено и
    ще минем на дистанционно..... добре или не - това е единствения вариант...... Ако започне заразяване на учителите и 5-6000 в пенсионна и предпенсионна възраст предпочетат да се пенсионират ..... особено в провинцията, след началото на годината...... ще настане такъв хаос, че сегашните протести ще са като приятна вечеринка.....

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  36. 36 Профил на victor_victim
    victor_victim
    Рейтинг: 405 Неутрално

    До коментар [#13] от "Чубрица":
    Да, отчита го! Просто не можете да влезете като бройка в статистическата грешка!

  37. 37 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1544 Неутрално

    До коментар [#21] от "m17":

    Не мисля така.
    Може би така е прозвучало наистина, но не е така, като почнем с това, че детето не е единствено през това, че не аз съм искал да ходи на частно училище, а майката и се свърши с това, че дали си богат или беден всъщност няма директно влияние върху това как виждаш училището.

    Помня, че навремето говорих с една майка в училището на големия син и тя ми каза така: "аз като бях малка ходих на частно училище и точно затова искам моето дете да ходи в държавно."
    Което не доказва нищо, разбира се, но илюстрира позицията ми, че дали си от сой или не не определя директно мирогледа ти.
    И по-специално вярата, че съвременното училище в голямата си степен е просто детска градина за по-големи деца.

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  38. 38 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1544 Неутрално

    [quote#29:"Darcas"][/quote]

    В подобна ситуация един приятел казваше за собственото си семейство така: "Това иде да покаже, че на родители идиоти се раждат деца гении." :-)

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  39. 39 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1544 Неутрално

    [quote#29:"Darcas"][/quote]

    В подобна ситуация един приятел казваше за собственото си семейство така: "Това иде да покаже, че на родители идиоти се раждат деца гении." :-)

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  40. 40 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2001 Неутрално

    До коментар [#34] от "hope":

    Абе вие в кой свят живеете ?. Общинските училища в София ( и предполагам всичко големи градове) са претъпкани, учи се на две смени в класове от 30 деца. Повечето учители са в предпенсионна възраст, повечето деца нямат никаква мотивация. И вие викате "да направят паралелки". Как си го представяте, откъде учители, кой ще го организира. Това дори в частните училища не може да стане, какво остава в държавните.

  41. 41 Профил на poly_na
    poly_na
    Рейтинг: 82 Весело

    Голям рев беше преди да отворят детските градини и някои апокалиптоси предвещаваха края на света. Нищо такова не се случи. Учениците, макар и не в клас, не са спрели да се събират, техните учители също. Наскоро, в наш курорт, попаднах на група от повече от 30 учителки, събрани на тийм билдинг. Голяма част от тях бяха над 50-годишна възраст. Вечерта в ресторанта бяха песни и танци на народите, не видях да са притеснени от вируса.
    Българското образование дава възможност на самостоятелна форма на обучение, а ученикът да се явява на изпити. Нека родителите, които се боят за здравето си, да се възползват от тази опция и да изтеглят децата си от редовната форма.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK