Как държавни институции спират електронното управление

МРРБ, ГРАО и КЗЛД не позволяват то да се случи.

© Цветелина Белутова, Капитал

МРРБ, ГРАО и КЗЛД не позволяват то да се случи.



Текстът е препубликуван от блога на автора.


Извън горещите теми, под повърхността се случват също много важни неща. В случая - за бъдещето на електронното управление.


За да не разхожда гражданите да си вадят малоумни удостоверения, Столичната община реши да проверява данните за настоящ и постоянен адрес на родителите във връзка с приема на деца в детски градини и ясли. Изискването за това произтича от наредби на столичния общински съвет вследствие на наредби към Закона за предучилищното и училищно образование. На гражданите в крайна сметка им беше спестено това усилие, но за сметка на районните администрации, които вадят тези удостоверение служебно.




Правилният начин, обаче, е системата за класиране в детски градини и ясли автоматично да проверява настоящия/постоянния адрес на родителите и да изчислява точките за класиране спрямо това. Само че ГД ГРАО (Главна дирекция Гражданска регистрация и административно обслужване към Министерството на регионалното развитие и благоустройството - МРРБ), която е първичен администратор на данните за постоянен и настоящ адрес, не е на това мнение.


Спорът стига до Комисията за защита на личните данни (КЗЛД), която на 26 май тази година излиза със становище по казуса. Становището се чете трудно и не е ясно какво казва дори за хора с опит в материята. На практика казва, че ГРАО трябва да предоставя данни само ако другата страна вече има тези данни (т.е. събрала ги е от гражданите). И че това не може да се случва автоматично.


Регистрите на ЕСГРАОН са в основата на електронното управление. На практика всяка услуга минава през достъп до регистъра на населението. Когато се идентифицирате електронно (със средство за електронна идентификация, каквото в момента временно е и квалифицираният електронен подпис), по вашето ЕГН трябва да се извлекат автоматично данни, необходими за дадена услуга. Така казват и Закона за електронното управление, и Административнопроцесуалният кодекс.


Обаче на практика ГРАО и КЗЛД ни казват, че не позволяват да има истинско електронно управление,


защото дори да има нормативно основание за обработване на данните, това не може да става автоматизирано.


Аргументите са също трудни за четене като заключението. Реално, с оглед защита на данните, наистина безконтролен достъп до ЕСГРАОН е проблем. Само че решението не е да се забрани. Решението включва няколко компонента. Базовият е задължителната одитна следа, показваща кой и на какво основание е достъпвал данни. В естонския пример това е ключово за да ограничи злоупотреби.


Но най-важният компонент е регистрите на ЕСГРАОН да бъдат обновени, за да поддържат гъвкави автоматизирани заявки и за да бъдат стабилни при увеличено натоварване.


Какво би значело това в конкретния случай с детските градини - за да се установи дали един родител отговаря или не на критерий. На общината не ѝ е нужно да знае нечий адрес. Да, общината е тази, която регистрира гражданите на съответния адрес, така че от една страна е абсурдно да няма достъп до тези данни, но с оглед минимизиране на рисковете това трябва да става само при нужда. Та, общината има нужда да знае дали адресът на родителите е в съответния район. Това може да установи като попита (автоматизирано) ГРАО: "адресът на гражданин с ЕГН XXXXXX попада ли в район YYYYY". И ГРАО да върне "да" или "не", което е достатъчно за изчисляване на точките.


Само че регистрите в момента не поддържат такива автоматизирани заявки.


Не поддържат и много други неща. И затова в пътната карта за е-управление ключов проект беше ЦАИС "Гражданска регистрация", който да позволи и такъв тип заявки, и много други ключови неща (например справка за данни към даден минал момент, удостоверяване на автентичността на дадена справка, с цел другите органи да имат доказателство, че са направените необходимите по закон проверки при предоставяне на услуга, абонамент за промяна в обстоятелства).


За съжаление, от 2016 г., когато е приета пътната карта, ГД ГРАО и МРРБ на практика не са направили нищо за нов регистър, на практика спирайки ефективното развитие на електронното управление. Това увъртяно становище на КЗЛД, макар донякъде философски правилно, не посочва практически решения, които да са в духа на GDPR и чрез които да се изпълнят изискванията на Закона за електронното управления и Административния процесуален кодекс.


Това можем да го отдадем на спор между администрации - от една страна Държавната агенция "Електронно управление" и Столичната община, от друга МРРБ/ГРАО и КЗЛД. И да ги оставим да си спорят вечно, като ГРАО да продължава да отказва достъп на всеки, който иска да автоматизира административното си обслужване (без да натовари администрацията си с ръчно ровене).


Можем, обаче, да го отдадем и на липса на политическа визия.


Такъв казус може и трябва да бъде разрешен на политическо ниво. С всички експертни аргументи, които изредих - посочвайки КАК да стане правилно, законно и защитаващо данните на гражданите, а не облягащо се на спор между администрациите, за да се оправдае защо нещо не е станало.


Този и сходни казуси трябва да бъдат решени максимално бързо, защото за да има работещо електронно управление трябва да стъпим на добра основа - технологична, и нормативна. Но и на споделено разбиране в администрацията за правилния начин. Вечното отлагане на решаването на фундаментални проблеми ще означава вечно харчене на пари за електронно управление без те да постигат поставените цели.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (42)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на edin drugii
    edin drugii
    Рейтинг: 2559 Неутрално

    Здравната каса ,в страха си от корона инфекцията ,въведе бързо много заверки ,като напр на рецептурни книжки ,на протоколи ,пращане данни и отчети по и мейли , което освобождаваше по принцип от дейност поне 100 човека от раздутия персонал в странатта .След като се охлабиха мерките ,всички тези заверки пак почнаха да се извършват на место в офисите ,въпреки ,че преди това нещата станаха и хората бяха много доволни .

  2. 2 Профил на geordgeo
    geordgeo
    Рейтинг: 1154 Любопитно

    Абе друго си е да се дупиш пред някое гише за заветната бележчица пред някоя сърдита лелка и да загубиш половин ден за това. Електронно управление, ама друг път, просто поредната каца без дъно в пробитата ни държава. Да не забравяме все пак, че (раздутата) администрация е поддръжката на всяко правителство от време оно...

  3. 3 Профил на hahohehi
    hahohehi
    Рейтинг: 417 Неутрално

    Има тотално нежелание е-управланието да се случи.
    След незнам колко "рестарта", преименуване на изпълнителни в държавни агенции и изразходван бюджет - е-управлението е доникъде.
    Но пък са царе на това да изхарчат огромни средства за услуга, която или не се ползва или е ненужна изначално.

  4. 4 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2576 Весело

    "Становището се чете трудно и не е ясно какво казва дори за хора с опит в материята" - е, т`ва е най-голямото постижение на БГ чиновник - да стои на пиедестал, да обяснява умновато и упоително, колко е объркан във всичко! Ресурси има и технологични и кадрови, но нЕма КОЙ да синхронизира всичко, защото всяка институция е по-важна от другата и трябва да се трупат данни, с които да се влияе на нещо, я на подобна, я на началствата, но най-вече на гражданина, който трябва да се чувства подчинен, а не обслужван, заради това, че плаща на всички по веригата. Хората за Марс се стягат, но ако искат "оформяне" на документи от България, Марс ще се отдалечи още от Земята.

    Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
  5. 5 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 213 Неутрално

    А защо не се запитате къде ще идат всички калинки, при въвеждане на електронно управление. ДА си е електорална подкрепа. Не ли?

    *ПЦК-Проста Цинкова Кофа. Просто кофа.
  6. 6 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1545 Неутрално

    Управляващите нямат интерес от въвеждането на така нареченото е-правителство. Незнам какъв е делът на държавни и общински служители спрямо всички работещи, но не бих се учудил ако е над 20%. Това е, не малко количество лесно манипулирани избиратели.

    ГЕРБ = Сборище от герберунгело-паралелепипедоиди с онбашия Бойка Мутрашенко начело.
  7. 7 Профил на geordgeo
    geordgeo
    Рейтинг: 1154 Любопитно

    До коментар [#5] от "Николай Колев":

    Да ходят на майната си, какво толкова, а може и на борсата за известно време. Мен някой да не би да ме пита как съм и как се оправям без работа от няколко месеца вече...

  8. 8 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1545 Весело

    До коментар [#5] от "Николай Колев":

    Ще се влеят в пазара на труда. Нали от няколко годинки работодателите пищят че нямало хора за работа.

    ГЕРБ = Сборище от герберунгело-паралелепипедоиди с онбашия Бойка Мутрашенко начело.
  9. 9 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3994 Неутрално

    До коментар [#5] от "Николай Колев":

    "А защо не се запитате къде ще идат всички калинки, при въвеждане на електронно управление."

    Най-добрият ученик на правешкия многотомен мислител явно е внимавал в час, защото за 15 години (ако броим и кметуването му) създаде огромна номенклатура от партийни кадри и публична администрация, която дължи лично на него достъпа до всевъзможни кранчета, копанки, мушийки, далаверки, служебни привилегии и т.н., и т.н.

    Това е цяла армия от лоялисти, които няма да се разделят без бой с "мазнинките" на властта, затва ще се съпротивляват с всички сили срещу всякакви опити да бъдат заменени от компютър - те просто нищо друго не умеят да правят, освен да изнудват хората, да пречат и да крадат.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  10. 10 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2814 Неутрално

    Айде сега ГРАО, МРАО... Те началник нямат ли? Никак не му вървят работите на Томислава Дончева. Затуй се набира на лоста за бързи избори та дано му изгрее некадърната глава най-отгоре.

    Авторът да не е съветвал габровския зам. премиер че тъй скромно го дава?

  11. 11 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4128 Неутрално

    ВИИ Маркс имени В.И.Лелина

    Понеже въпросът е спекулативен.
    Почива на обективни трудности в миналото, сегашно и небъдно време.
    Абсурд почти като виц:

    Кърлеж подаде оставка?

    До коментар [#5] от "Николай Колев":

    А защо не се запитате къде ще идат всички калинки,
    при въвеждане на електронно управление.

  12. 12 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 974 Неутрално

    Компютрите са враг на бюрокрацията и рушветчиството !!!

  13. 13 Профил на niksan1
    niksan1
    Рейтинг: 3057 Неутрално

    До коментар [#5] от "Николай Колев":Да ходят на майната си, какво толкова, а може и на борсата за известно време. Мен някой да не би да ме пита как съм и как се оправям без работа от няколко месеца вече...
    —цитат от коментар 7 на geordgeo



    Така е, но има и нещо друго - това са основните гласоподаватели на шайката . На тях им е втълпено, че, ако не гласуват за ГЕРБ, на власт ще дойдат « комунистите « и ще ги изметат . И така в навечерието на изборите, калинките уговарят брат, сестра, родители и приятели - гласувайте за ГЕРБ, за да не бъда изхвърлен на улицата .
    След изборите мутрата се хвали, как « бие « всички ...

    Без ДС - ченгета! Лустрация!
  14. 14 Профил на Анти Шишковци
    Анти Шишковци
    Рейтинг: 721 Неутрално

    Защо не трябва да има работещо електронно управление?
    Защото в държави с развито електронно управление корупцията е сведена до нулеви показатели!!!!
    Как се прави електронно управление в България?
    Пример: Бедното момче, живеещо в жилище на приятел, бизнесмен, който стана богат бизнесмен, когато беше съветник на Орешарски, а бедното момче Влади - обикновен поръчков директор (тогава всички се сродиха), спуснат от покоите на сараите по времето на последното си миниистерстване утвърди наредба, съгласувана със сараите, регламентираща въвеждането на данни от митниците към НАП. Съгласно задължителните указания в наредбата, въвеждането на данни става само през работно време от оператор - свой човек, който преди да ги въведе, получава съответните инструкции. Електронизацията съгласно наредбата е, че от двете страни се ползва компютър и електронен подпис. Смешното е, че няма автоматизация на процес, изключващ неправомерна субективна намеса. Пример: близък съм със сараите и получавам правото да ги спонсорирам, след като са ме удостоили да съм юридическо лице, внасящо примерно цигари. На митницата стоката, която внасям се представя примерно като памперси, вместо цигари, което предварително съм го договорил. Дават се съответните указания по веригата и оператора въвежда данните за памперси. НАП ги получава и регистрира цигарите като памперси. От там се задейства друга верига с доставката на дребно и който е запознат с подробностите разбира, че в касите на сараите се вливат милиони. Защо се цитират сараите? Защото последните десетина години те установиха пълен монопол върху назначенията на кадрите по цялата верига на управление на финансовите потоци. За по-лесно централизираха процесите по управление на финансовите потоци през държавната фирма "Информационно обслужване", като я направиха национален системен интегратор на електронното правителство чрез промяна на закона за електронно управление и всички ключови експертни и ръководни длъжности, както и борда на директорите, назначения на сараите в системния интегратор "интегрираха" веднага НАП , НЗОК, митниците, АВ приоритетно. Отговорно лице за тези назначения е Спас Русев - изкуствено създаден мега олигарх, използван специално в бизнес схемите на сараите. Същите тези ключови лица в "Информационно обслужване" участват в процеса на подмяна на изборния вот като крайна точка на обработка на изборните резултати. Тук в играта влиза изцяло контролираната от сараите дирекцийка ГРАО, поддържаща около 400 000.00 фалшиви ЕГН. Така наречените мъртви души, върху които изключително право за разпределение по партии и политически патерици имат сараите. Затова нареждането на сараите е никакви предсрочни избори, защото политическата ситуация е такава, че могат да загубят контрол върху крайната фаза на обработка на изборните резултати в полза на сараите. Мишо Константинов е ключов фактор в подаването на правилните данни за изборите на проклятието на България при "преразпределението" на изборните резултати. Ролята на Томислав Дончев? Съдете сами от две негови гениални хрумки: В България електронното правителство не работи, защото администрацията била аналогова!!! (излиза, че имало електронно правителство). При гафа с Агенцията по вписвания - " Какво искате бе, щом се поврежда, значи има електронно правителство!" За да го покрият, прехвърлиха отговорността на метресата на селския тарикат с лисичата муцуна от патриотите. В това този измислен патриот видя възможност да привлече "инвестиции" в собствения си хотелски бизнес и затова съчета ролята с министерството на туризма. Отдавна се целеше в това министерство и накрая го постигна!

  15. 15 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1131 Неутрално

    Точно онзи ден се наложи да си "причиня" да чета и тълкувам становището на КЗЛД. Нещата са сбъркани на толкова много нива, че са придобили уродливи, сюрреалистични форми.
    От КЗЛД казват следното:
    "В изпълнение на нормативно установените си задължения, общините осъществяват справки чрез еднократен достъп от регистрите на ЕСГРАОН на основание чл. 106, ал. 1, т. 2 от Закона за гражданската регистрация във вр. чл. 6, пар. 1, б. „в” от Регламент (ЕС) 2016/679, от следните полета: справка за валидност на физическо лице, справка за постоянен адрес и справка за настоящ адрес от регистри Национална база данни ,,Население”, единствено за лицата, чиито данни вече се съдържат в електронната система за прием на ученици в първи клас и в електронната система за прием на деца в общинските детски градини и ясли."
    И в следващата точка:
    "На посоченото основание общините нямат право на директен достъп до регистрите на ЕСГРАОН."
    Какъв е обхватът на "чиито данни", които трябва да са предватително налични в системите за прием в училища и детски градини, че да има общината основание да прави справки за съответното лице в регистрите на ГРАО? Ако това е само ЕГН - ОК. По ЕГН могат да бъдат извлечени служебно и автоматизирано данните за адреси, родственост, семейно положение и т.н. Дори и при съществуващите справки на общината може да се даде достъп до справките за адрес само до ниво община/район, без останалите детайли за точен адрес. Разбира се, никакъв проблем не е да се направи справка, която по ЕГН и община/район да проверява има ли съответствие в адресите. Ще отнеме по-малко от седмица.
    Обаче, без да е предварително определен обхватът на данните, с които общината трябва да разполага предварително, се дава възможност на ГД ГРАО да усуква, че общината трябва да може да прави справки само за лицата с адреси на нейна територия. Което вече тотално обезсмисля справките, защото ако общината предварително знае кой къде живее, не й е необходимо да го проверява. Отделно, общините НЕ ТРЯБВА да проверяват декларираните от родителите данни, а трябва да ги СЪБИРАТ СЛУЖЕБНО от съответните първични регистри, в случая тези на ЕСГРАОН. Така изискват АПК, ЗЕУ, утвърденият от МС "Базисен модел за комплексно административно обслужване" и едни Решения на МС.
    За да се появят данни за лицата, за които ще се правят справки в регистрите на ЕСГРАОН, в системите за прием на деца в училищата и детските градини, трябва или родителите да ги представят, в противоречие с чл. 36 на АПК и принципите за служебното начало, или общината да ги е заредила предварително.
    Във връзка с този казус с достъпа на общините до регистрите на ГД ГРАО наскоро ми беше споделено мнение от доволно високо поставен ръководител в държавната администрация, че от ГД ГРАО ги правят тези простотии, защото искат да си запазят раздутия щаб по общините. Всичките лелки, които работят в службите за гражданска регистрация не са служители на общините, а на ГД ГРАО на МРРБ. Ако те спрат да издават бележки за адресна регистрация, семейно положение, наследници и т.н., някой може да се запита какво изобщо правят.
    Някой по-горе спомена Т. Дончев. Т. Дончев не отговаря за е-управлението, откакто Далавери Симеонов подаде оставка като вицепремиер и сложи на поста Мариана Николова - дамата с IT Card. На нея й прехвърлиха и е-управлението. Тази жена е вицепремиер от ноември 2018г. и досега ДАЕУ нямат контакт с нея, през който да ескалират подобни казуси, да искат подкрепа, становища и т.н...

  16. 16 Профил на 3biri
    3biri
    Рейтинг: 1909 Неутрално

    И КАТ напреднаха много с електронното налагане на глоби. Камерите в патрулките им и тези по пътищата веднага сигнализират ако мине кола с изтекла гражданска.

  17. 17 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3173 Неутрално

    Труден е достъпът до ЕСГРАОН ,защото там е ключът към мъртвите души в изборните списъци

  18. 18 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3994 Неутрално

    До коментар [#17] от "hodounski":

    "Труден е достъпът до ЕСГРАОН ,защото там е ключът към мъртвите души в изборните списъци..."

    Това е тайното оръжие на Тиквите за печелене на избори.

    Преди няколко дни уважаемата колега Анти Шишковци публикува статистика, че избирателните списъци съдържали около 6.8 МИЛИОНА имена на български граждани, имащи право на глас.

    Като се има предвид, че ОБЩИЯТБРОЙ на българските раждани вече спадна под 7 милиона, от които поне 2 милиона живеят извън границите на страната и в огрочното си мнозинство не гласуват, всеки може да си представи какви колосални фалшифшикации могат да се правят с тези списъци, в които фигурират и избиратели, раждани през 19 век...

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  19. 19 Профил на vik
    vik
    Рейтинг: 820 Неутрално

    "На практика казва, че ГРАО трябва да предоставя данни само ако другата страна вече има тези данни (т.е. събрала ги е от гражданите). И че това не може да се случва автоматично."

    Направо да ти се допоръща от комбинацията некомпетентсност-нежалание-неразбиране на българските институции от това да влезем поне малко в час...

    'progressives' is the politically correct word for communists
  20. 20 Профил на srd05575979
    srd05575979
    Рейтинг: 199 Неутрално

    Темата е мухлясала , защото още преди 10 години , " факторите " нямаха интерес да ги контролира системата ! Когато си отидат , кой жив , кой поради изтеклото им време...може и да стане !

  21. 21 Профил на Веселин Петров
    Веселин Петров
    Рейтинг: 291 Неутрално

    Нищо неясно няма в това решение, авторът на текста просто не разбира правната страна. Казват, че достъпа към ГРАО може да се извършва на следното основание:
    българските и чуждестранните граждани, както и на лицата без гражданство, за които се отнасят, а също така и на трети лица, когато тези данни са от значение за възникване, съществуване, изменение или прекратяване на техни законни права и интереси;
    Решението е примерно, при подаване на заявление в системата (от ФЛ, което е идентифицирано), самото лице да чекне някъде че иска данните от ГРАО (каквито там данни смятат че им трябва). Ключовото е ФИЗИЧЕСКОТО ЛИЦЕ, чрез действия в системата на общината да поиска тези данни. ФИЗИЧЕСКОТО ЛИЦЕ за което се отнасят тези данни да знае за каква цел ще бъдат използвани и да се съгласи.
    Иначе да, трябва да се направи в ГРАО да остава следа, кой и по какъв повод е поискал и какви данни. Съответно ФЛ трябва да има възможност да прави справка кой е имал достъп до данните му (което в момента го няма).

  22. 22
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  23. 23
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  24. 24 Профил на Любов Шейсе
    Любов Шейсе
    Рейтинг: 323 Неутрално

    Работил е като съветник към Министерския съвет по въпросите на електронното правителство. Блогър в blog.bozho.net.

    Да разбираме ли, че вече не работи там? И кисне по палтки и играе карти?

    Ясно.

    Редакция промотирала издигната бесилка на протест ме обвини в писане на коментари "призоваващи към насилие" когато слет това попитах "ще бесим ли?". Лъжите помагат ли?
  25. 25 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8107 Неутрално

    Ами спират го, за да не се разделят с половината чиновници и да има кой да гласува за ГЕРБ.

  26. 26 Профил на Armagedon
    Armagedon
    Рейтинг: 677 Неутрално

    В Държавната администрация има толкова много калинки ,които не знаят защо са там и какво трябва да вършат,освен това че трябва да гласуват за ГЕРБ.

  27. 27
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  28. 28 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1131 Неутрално

    До коментар [#21] от "Веселин Петров":

    Да, това са основни изисквания на регламента за защита на личните данни.
    Примерно съгласието личните данни на лицето да бъдат събирани и обработвани и т.н. Това не е никакъв проблем. Първо, винаги може да се публикуват някакви общи условия, харта на клиента или нещо подобно, където да се казват тези неща и хората, които се регистрират, за да кандидатстват за училища или детски градини, да цъкват едно съгласие. Отделно, изискването общините да обработват адресни данни е записано в нормативната база, която регламентира приема в училища и детски градини, а изискването тези данни да бъдат събирани служебно, вместо да бъдат изисквани от заявителите, е записано в АПК.
    Но не това е "проблемът" на ГРАО. Според тях, ако общината провери адреса на лице и се окаже, че това лице няма адрес в тази община, то общината, чрез справката за постоянен или настоящ адрес, ще получи получи неправомерно достъп до личните му данни. Което също не е истински проблем, защото общината може да получи достъп само до частта от справката, която казва в коя община/район е адресът, без детайлни данни за улица, блок и т.н. Става точно с няколко кликания на мишката. Или да се направи нова справка, която по ЕГН и община/район да казва има ли съответствие. Отделно, гражданската регистрация, включително за адреси, не се води от общински служители, а от служители на ГД ГРАО, които обслужват гражданите по общини. Т.е. чисто формално, т.е. дали една общинска администрация има/няма основание за достъп до адресните данни на дадено лице НЕ ЗАВИСИ директно от това дали адресът му е на нейна територия, защото общината така или иначе НЕ Е първичен администратор на тези данни. Т.е. всичките каламбури на ГД ГРАО са изпразнени от смисъл, а становището на КЗЛД не казва нищо повече от шаблонното цитиране на нормативната уредба, което си е съвсем ОК, но изводите, оформени на края като становище от 3-4 точки, са толкова общи, че оставят вратата за тълкувания широко отворена. И ГД ГРАО най-вероятно ще се възползва от това, за да отказва достъп. И тук авторът на статията е много прав, че въпросът трябва да бъде решен с политическа и управленска воля. Което ни довежда до факта, че с вицепремиера (или неговия кабинет), отговорен за е-управлението от края на 2018 г., не е установен оперативен контакт, който да позволява ескалирането на подобни казуси. При това ДАЕУ е държавна агенция към МС и точно този вицепремиер е "ресорен" на тази агенция. Каква управленска и политическа воля, какви 5 лева, какви чинии...
    И накрая: конкретно за средата за автоматизиран достъп до регистрите на държавната администрация и в частност тези за ЕСГРАОН се води журнал кой, кога, чии данни е достъпвал и на какво основание. Срещу този журнал и в момента има достъпна справка, с която гражданите могат да проверят за себе си тези неща. Справката е достъпна през сайта на системата за електронно връчване, в който се влиза с КЕП или ПИК на НОИ.

  29. 29 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 1452 Неутрално

    "Вечното отлагане на решаването на фундаментални проблеми ще означава вечно харчене на пари за електронно управление без те да постигат поставените цели."

    Прашасалите папки по-горе са илюстрация за това, докъде е стигнало електронното управление в България.Харчат се луди пари, а резултат никакъв. Явно никоя политическа сила няма сметка от такова управление, защото какво ще ги правят тези 250 000 чиновници в държавната администрация?Повечето са техни хора и ще останат без работа,т.е. без службица. За да запазим местата и заплатките за чиновническата маса, ние трябва да чакаме с часове пред гишета и да им се молим да ни свършат някаква работа. А арогантността и прекомерното самочуствие на българския чиновник е пословично. Никой няма намерение да решава този проблем, така че надежда всяка оставете.

  30. 30 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 1175 Неутрално

    Изцяло подкрепям автора, но неговата надежда в държавата е безкрайно наивна. Основен метод в управлението на пропаднали държави е генерирането на "работни места" в администрацията, които се запълват с хора, чието основно качество е лоялност към властта. Нищо друго не се изисква, даже обратно - колкото по-прост и арогантен, толкова по-висок пост. Не виждам начин да излезем от тоя обречен цикъл.

  31. 31 Профил на Павел Кънев
    Павел Кънев
    Рейтинг: 13 Неутрално
  32. 32 Профил на Павел Кънев
    Павел Кънев
    Рейтинг: 13 Неутрално

    ... Авторът да не е съветвал габровския зам. премиер че тъй скромно го дава?
    —цитат от коментар 10 на Lemmy


    Съветвал е, но тиквите не искаха и не искат да узреят...

  33. 33 Профил на ivan
    ivan
    Рейтинг: 121 Неутрално

    Имаш някакъв шанс, ако не си бяхте вдигнали шапките от предишното правителство, когато отговаряхте за това, обаче то тая работа не е като да хвърляш яйца.

  34. 34 Профил на Павел Кънев
    Павел Кънев
    Рейтинг: 13 Неутрално

    До коментар [#33] от "ivan":

    Божидар, тогава е работил "Pro bono publico".
    Проекта е бил базиран върху софтуеър с отворен код.

    Не като твоите приятелчета, Азер Меликов...

  35. 35 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 2779 Неутрално

    не знам защо всеки път тръгваме да се сравняваме с естония. в естония направиха скайп, развиха го, комерсиализираха го и го продадоха за 8-9 милиарда и това преди много години и сега имат доста сериозни (капитализирани) стартъпи. там имат подготвени хора, които могат да го направят.

    и по-добре да не се дава автоматизиран достъп до ГРАО ако това ще го измислят звезди като каката с айчи картата, льобезния лос от комисията за личните данни и другите знайни и незнайни хартиени тигри.

  36. 36 Профил на olexander
    olexander
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    Проблемът с бавното и лошо дигитализиране на услугите от държавните институции и факт. Ето това е реален проблем, около който може да се изгради много добра предизборна програма (и още по-добре е после да се изпълни, разбира се).
    Но- доста по-трудно и скучно е да се пише програма. Веселото е да мяташ яйца и довети.

    Победителите първо печелят, а след това отиват на война; победените първо отиват на война, а след това търсят начин да я спечелят.
  37. 37 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1003 Неутрално

    Какво електронно управление...
    Трябваше наскоро да продавам кола, нотариуса ми иска бележка за платен данък. Платил съм данъка онлайн - не можел да приеме разпечатка, ходи до общината да ти дадат бележка с печат. Защо въобще съществува услугата плащане онлайн, като след това не ти признават плащането?
    Подобен случай имах наскоро и по друг повод, за внесена държавна такса. Изпринтих бележка от онлайн банкирането - не, не я приемали, можело да съм я фалшифицирал. Тичай до банката да ти ударят печат. Като че не мога да фалшифицирам и печата, ако съм тръгнал по тоя път. Отделно дето при попълването на документите отдолу се подписваш, че ако са с невярно съдържание носиш отговорност по НК. За какво тогава се подписвам, като пак трябва печат на всичко?

  38. 38 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1433 Неутрално

    Ако се съберат всички статии, които анонсират работа по електронното управление, сигурно ще задминат събраните съчинения на Другаря Тодор Живков.

  39. 39 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 7832 Неутрално

    Електронното управление рано или късно ще се случи у нас

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  40. 40 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1131 Неутрално

    До коментар [#37] от "Камен":

    Нотариусите са лица, осъществяващи публични функции и като такива са приравнени на административните органи по отношение на изискванията на АПК и ЗЕУ. Нотариус НЯМА ПРАВО да изисква от теб да представяш пред него доказателства за факти и обстоятелства, вписани в регистрите на администрацията, а е ДЛЪЖЕН да ди ги събере по служебен път. Независимо дали на хартия, електронни или протонни.

  41. 41 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1131 Неутрално

    До коментар [#35] от "karatista":

    Слава Богу, никой не е опрял до цитираните "умове" да измислят автоматизирания достъп до регистрите. Такъв има от години и се ползва активно. Конкретният казус е за това, че ГД ГРАО не позволява на общините да използват този канал, за да проверяват адресните данни на хората, които си записват децата за кандидатстване в училища и детски градини.
    Изобщо, технологичните проблеми пред родното е-управление са на практика пренебрежимо малки в сравнение с планината от неорганизираност, безхаберие, некомпетентност, корупция и липса на административен капацитет на всички нива в институциите.

  42. 42 Профил на Борис
    Борис
    Рейтинг: 1433 Неутрално

    Пътят към електронното управлние минава през личните карти с чип, за въвеждането на които, у нас, се говори от почти 30 години. Но докато у нас само се говори, повечето държави-членки на ЕС минаха на такива електронни лични карти, които са и квалифициаран електронен подпис с всички произтичащи от това възможности за достъп до електронно управление.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK