Старт или рестарт на образованието ни днес

Някой ще изчисли ли нещо просто: точно колко средства са необходими всеки нуждаещ се учител и ученик да има свой компютър с интернет.

© Георги Кожухаров

Някой ще изчисли ли нещо просто: точно колко средства са необходими всеки нуждаещ се учител и ученик да има свой компютър с интернет.



Опитът ми в пандемията


Заваля дъжд точно на изпращането на абитуриентите. Беше следобед. Всички като за последно се затичаха към училище. Правоъгълниците от тебешир в двора на Езиковата се размиха. Очертанията се стекоха наоколо. Резултатът: шестнадесет абитуриенти с Cоvid-19, няколко колеги - също.


По БНР чувам познати гласове, интервюират гимназисти, на които преподавам. Все още не са завършили. Не си казват имената. Разпознавам ги. Едното момиче твърди, че след близо две седмици карантина пак е с положителен резултат.




Ясно е, че ще започнем училище в присъствена форма. Може би така и трябва, но само допускам какво ще се случи в условията, в които са някои от нас.


Красиво и утопично звучат идеите, които се развиват в публичното пространство: зелени коридори до и от училището в определени часове със съдействие на местната власт; както и създаване на еднопосочни зелени коридори вътре в училище за спазване на социална дистанция от 1,5-2 м; ползване на открояващи се визуални и звукови маркери - стикери, табели с указания...


13 ученици в клас заради пандемията?


Наскоро директор на училище каза, че това е вариант. Не може да се случи навсякъде, а и за поединично също се съмнявам. Половината ученици, седмица онлайн, после, другата, и така се редували. Камерата включена към дъската, учителят пред нея (поне така разбрах). Учениците си задавали въпросите и после си пишели домашните.


Г-н Александров (директорът на софийското 51 СУ) изглежда съвестен и опитен директор, чудя се как може да изрече това. Конферентните връзки между големи хора са едно, там има мотивация и ефективност... Чисто методически функционирането на две реалности, виртуална и реална, едновременно, биха направили невъзможен или неефективен учебния процес в този момент от развитието ни! И тези етажи, които са щели да изолират при необходимост, училищата не са осеметажни блокове (средно са по два етажа, толкова са стълбищата и входовете им).


И още. Въпреки милионите за дигитализация не във всички училищата има компютри и камери. Причините са различни: лош мениджмънт, остаряла техника, липсваща компетентност на учителя, нежелание за работа чрез технологии, присвоени (както при някои ремонти), а не усвоени средства и пр. Наясно съм, че ситуацията е екстремна, но разпокъсаното обучение нарушава равноправието и хомогенността в клас.


В нормалния учебен порядък аз съм достъпна и видима за всички онези, които в момента искат да научат нещо, понякога нещата се обръщат, включват се и такива, които принципно не искат да са в центъра. Това води до баланс. Мога да реагирам, да провокирам, да направя справка, да изисквам и дори да си "изпрося" репликата: "На вас ви харесва да сте тук".


В "двуизмерната" реалност ми е очертан правоъгълник пред дъска и камера. Не знам кой би могъл да издържи прав половин ден по този начин! Тиймс забива, има доста трудности в платформата, но пък всеки момент можем да сме пред погледа на експерт, за когото в общия случай важат реплики от часа по английски от филма "Вчера": "Днес може на български заради мистър Найденов. Днес, само днес!".


Директорка от кв. "Лозенец" говори за "шокова дигитализация" и как работният ден на учителя "нямал граница" в дистанционната форма на обучение. Честно казано съм уморена от подобен "ентусиазъм". Така бързо се стига до "прегаряне" и нежелани последици за учителя. Дигиталното може да е впускане в игра на обстоятелства, линкове, отметки, реалности, ако щете, дадености, за които хора навътре в технологиите казват, че не могат да контролират и не искат. Изобщо не става дума за разни остарели противопоставяния като мишката изяде книжката. Друго е. Очевидно философията на учене и преподаване вече е предизвикателство за всички ни. Добре е, че разискваме тези проблеми публично.


Колко учители са в рискова група?


Ако може министерството на образованието (МОН) да изведе статистика колко учители, които ще започнат учебната годината са в рискова група, защото е важно. Кой ще поеме изследването им за Cоvid-19? Въпросът е валиден и за учениците. Не можем да говорим, че нищо няма да се случи, защото ще се случи. И понеже трябва да се действа бързо, отсега е редно да знаем какво да правим.


Асоциация "Родители" искат избор между присъствено и дистанционно обучение. Да припомня: учителят има норматив от часове и куп административна работа. Организацията можела да се възложи на РУО.


От Асоциацията предлагат да се използват нестандартни подходи и решения. А кой ще ги измисли и приложи?


Време за решаване на казуси


Най-добре е да се формулират 10-15 казуса, които да задават различни обстоятелства. Ако може да се мисли повече и аналитично. Досега виждам доста формалности: вярно, че е от значение как ще се провеждат родителските срещи, но все пак има и по-съществени неща. Не се подхожда приоритетно, всичко изглежда еднакво важно и размито.


Мисля, че точно обстоятелствата, в които се намираме, предполагат да променим наистина някои неща. Едно не ми е ясно: ще карантинираме класа, в който има заразен ученик, обаче какво ще правим с учителя, който преподава в този и още 6-7 класа? От подобни казуси могат да се извеждат решения, това е лесен начин. Добре е МОН да привлича специалисти от различни области. И стига с това: "много верни", "по-верни", а тези "не са наши хора". Подобно отношение доведе до колапс доста области, да не говорим колко глупаво и демоде звучи.


Образование в насипно състояние


В припряността на изказванията и вихъра на какви ли не събития, не успявам да видя общата картина. Повечето неща са в насипно състояние, казани във вечерните новини или сутрешните блокове. Детайлите ми убягват, същинските проблеми също. А услужливи хора говорят за новите професии, които били: учител-дизайнер на учебни ресурси; образователен гейммастер; дизайнер на STEM училищна среда, учител-дизайнер на приобщаваща образователна среда; учител-дизайнер на образователна виртуална реалност; учител-дизайнер на образователни роботи; учител-дизайнер на интелигентна образователна среда за ученици със СОП.


Предложението за Корпус от учители доброволци (или не), в който да влизат пенсионирани и безработни учители, изобщо не ми се коментира. За студентите е добра идея. Плюс това доста пенсионери са на работа още, едва ли ще се съгласят да бъдат доброволци, ако могат да получават заплата. Продължавала да расте и нуждата от специфична квалификация на педагозите.


Преди повече от месец стартира Националната програма за изграждане на училищна STEM среда. Ще бъдат отделени 20 млн. лв. за STEM центрове - модерни кабинети по математика и природни науки. Вече 32 профилирани гимназии и средни училища от 17 области са класирани за финансиране. Общата стойност на проектните предложения възлиза на 1 405 964 лв. Максималната сума за проект е 53 000 лв., но има и проекти на по-ниска стойност. Одобрени са и училища, които получават финансиране в размер от 250 000 лв. в "голямата категория". Такава е статистиката на сайта на МОН.


Отделно правителството излезе с информация, че се отпускат 16,5 млн. лв. за обновяване и модернизиране на кабинетите по математика и природни науки в 160 училища в страната (предполагам, че става дума за същата програма).


Въпреки това остава открит въпросът защо няма навсякъде онлайн среда за провеждане на обучение. Някой ще изчисли ли нещо просто: точно колко средства са необходими всеки нуждаещ се учител и ученик да има свой компютър с интернет! Да започнем с това рестарта. Днес.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (26)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2155 Неутрално

    Не правете глупости! Онлайн още един срок до ваксината!

  2. 2 Профил на edin drugii
    edin drugii
    Рейтинг: 2439 Неутрално

    Навсякъде прозира нежеланието на учителите да работят с учениците в клас поради риска , но прави впечатление ,че с частните уроци извършвани стриктно и без загуби ,учителите нямат проблеми и там не се страхуват така ,което показва ,че страха им е комерсиален !

  3. 3 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2487 Разстроено

    "Красиво и утопично звучат идеите, които се развиват в публичното пространство" - дано в МОН прочетат, но дори и да го направят ще измудрят поредното временно, но много атрактивно, решение на нЕкой проблем. Повече от правилен анализ, който няма да се приеме, че не е съгласуван свише. Ще се намери КОЙ да изчисли средствата, необходими за ученик и учител, но КОЙ ще разбере, най-после, че всяко училище е прекалено различно от всяко друго? Не само различия по градове, села, но и в квартали, особено, в които се наливат достатъчно пари, но от които полза имат само тези, които ги отпускат по поредната евро програма. Няма елементарни базови маркери, по които да се учи е работи, въпреки, че "няма граници" за работния ден на учителя. С уговорката, че денят на отговорния учител е такъв, а чиновникът да МУ сметне колко пари си трЕбват. Никак не се направиха изводи от "летящия" старт на принудителното обучение, не се приеха добрите практики на наистина ентусиазираните тогава учители, не се оГРЪМотиха учениците към още по-отговорно усвояване на знанията, защото така или иначе накрая оценките са според прочутото завоевание на системата - парите следват ученика. Та, ще се изчисляват бройките, заради парите, а знанията все повече ще се обезценяват. А и защо не, нЕли си трЕбе "роботчета", да следват правилните насоки, в светлината на побългарените ЕС директиви, а не мислещи хора, за които барикадите са нещо с което трябва да се рушат простотията, посредствеността, наглостта на тези, които сега ДАВАТ парите.

    Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
  4. 4 Профил на Скелета
    Скелета
    Рейтинг: 110 Неутрално

    Поздрави на авторката Дияна Боева за прекрасния анализ!
    Дано предизвика размисъл, та да се сетим, че образованието е основа на нашата цивилизация, на технологиите, на културата, то е по важно от битките с вируса, климата и всичките ни други страхове и натрапени врагове.

  5. 5 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 695 Неутрално

    В Германия отвориха училищата в понеделник, вече има 7 случая и затворени училища... Което всъщност е напълно нормално след разпуснатия отпускарски период. Но едва ли този подход на превключване ще донесе ползи за учебния процес.

  6. 6 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 3497 Неутрално

    Някой ще изчисли ли нещо просто: точно колко средства са необходими всеки нуждаещ се учител и ученик да има свой компютър с интернет! Да започнем с това рестарта. Днес.

    Колкото и да е обемен този въпрос, това МОН ще пресметне.
    Милиони в момента се сипят обилно, но сумата изглежда огромна!
    Чекмеджето на държавата е отворено.
    !Другите въпроси на госпожата ще докарат нелечимо главоболие на
    МОНските тикви!
    Всеки от тях се нуждае от точен отговор.
    Кой ще отговори за ШЕСТИЦА от министерството?

  7. 7 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 695 Неутрално

    До коментар [#6] от "Alexander97":

    Шестица? Аз за 3 1/2 се питам....

    Бог да благослови Америка за България!
  8. 8
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  9. 9 Профил на Old Surehand
    Old Surehand
    Рейтинг: 57 Неутрално

    Лелката, колкото и да върти и да вади от девет кладенеца вода трябва да осъзнае, че няма връщане назад, защото електронното обучение е в пъти по-ефективно. Е, да, лъсна отдавна подозираната истина - че много учители са неефективни и се загуби "личната им преценка" кой колко знае. А за спестеното време на децата да не говорим...

  10. 10 Профил на mitakadm
    mitakadm
    Рейтинг: 378 Неутрално

    Цяло лято децата играят заедно, спортуват заедно, по-големите пият заедно. А в училище да не се събират, с маски и 2 метра дистанция, като за правилата отговарят директорите! Ковидабсурди! МОН са идиоти.

    Колкото повече - толкова повече
  11. 11 Профил на Kosta Delev
    Kosta Delev
    Рейтинг: 675 Весело

    "Някой ще изчисли ли нещо просто: точно колко средства са необходими всеки нуждаещ се учител и ученик да има свой компютър с интернет..."

    Не знам точните цифри, но със сигурност ще струва десетки или стотици пъти по-малко, отколкото тези хора биха загубили, ако смятат през 21 век да я карат без компютър и интернет.

  12. 12 Профил на Светозар Христов
    Светозар Христов
    Рейтинг: 799 Неутрално

    Родители, които не са осигурили компютър / лаптоп и интернет на своя ученик, явно не ги интересува неговото образование и развитие. Същото важи и за такива учители. На тези групи хора, дори да им подарят компютри и интернет, те пак няма да се образоват. Тъй че няма смисъл държавата, да прави тези разходи. Който е имал желание, е осигурил необходимото.

  13. 13 Профил на Боби М
    Боби М
    Рейтинг: 241 Неутрално

    Това беше най-дългото оплакване което съм чел.
    Не видях обаче предложени варианти за справяне с конкретната ситуация.

    Ако спориш с идиот , вероятно същото прави и той.
  14. 14 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 2734 Неутрално

    "Някой ще изчисли ли нещо просто: точно колко средства са необходими всеки нуждаещ се учител и ученик да има свой компютър с интернет..."Не знам точните цифри, но със сигурност ще струва десетки или стотици пъти по-малко, отколкото тези хора биха загубили, ако смятат през 21 век да я карат без компютър и интернет.
    —цитат от коментар 11 на Kosta Delev



    До коментар [#11] от "Kosta Delev":

    Ако имат възможност да си позволят този разход! Средният брутен доход на българина е около 8,000 долара. Питай мене как съм купил първия компщтър на семейството през 1994. Така че стига приказки на едро.

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  15. 15 Профил на Smile
    Smile
    Рейтинг: 877 Неутрално

    До коментар [#12] от "Светозар Христов":

    Това е абсолютна глупост. По дефиниция образованието е безплатно. Не можеш да задължаваш родителите да закупят компютър и да осигурят интернет. Това, че много хора вече имат техниката, е съвсем друга бира.
    За учителите също - все едно да си строителна фирма и да наемаш за багеристи само хора с личен багер. Ако не са си закупили багер, то това означава, че не ги интересува работата. Естествено на тях ще им плащаш само заплата, но не и наем на техниката, за да докажат хората, че имат сърце за тази работа.
    Държавата, ако смята да въвежда он-лайн обучение, трябва да осигури компютри на всички нуждаещи се. През март беше извънредно и неочаквано и имаше някакво извинение. Сега нито е неочаквано, нито може да бъде изненада. Затова трябва да се вземе в ръце, да проучи къде липсва техника и да я осигури. За всички, така както има безплатни учебници за началните класове.
    Другото е "оправяйте се сами". Чиновниците в Министерството на образованието да не би да са си донесли личните компютри в министерството като са почнали работа?

  16. 16 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 2947 Неутрално

    Нито старт, нито рестарт. Отново фалстарт.

  17. 17
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  18. 18 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1738 Любопитно

    Изключително многословие и повтаряне по три пъти на едно и също. Личи си, че учител го е писал.

    В Русия съм! В Русия съм!
  19. 19 Профил на Оливия
    Оливия
    Рейтинг: 326 Неутрално

    До коментар [#14] от "Сатана Ликующий":

    Питай мене как съм купил първия компщтър на семейството през 1994. Така че стига приказки на едро.
    Моята дъщеря купи първия си компютър през 1996 година! Обаче от тогава минаха 24 години!!!За това време те смениха няколко компютъра, купиха и на мен! Не нов, втора ръка, но с добри характеристики. Сега всеки си има свой собствен! Така че да имаш компютър не е въпрос на пари, а на гледна точка!!!

  20. 20 Профил на cgv37662786
    cgv37662786
    Рейтинг: 429 Неутрално

    ТРЯБВА ДА РАЗРЕШАТ НА РОДИТЕЛИТЕ ДА ИЗБИРАТ ДАЛИ ДЕЦАТА ИМ ДА ХОДЯТ НА УЧИЛИЩЕ ИЛИ ДА СЕ УЧАТ ДИСТАНЦИОННО . ВСЕКИ ИМА ПРАВО ДА СИ ПАЗИ ЗДРАВЕТО .

  21. 21 Профил на Nelumbo
    Nelumbo
    Рейтинг: 887 Неутрално

    До коментар [#10] от "mitakadm":

    Да, играят, но навън, и са на групички, а не са цели класове!
    Дори и пишещите бира - също!
    Което не е същото с 25 ученика, в класна стая, с по 5-6 класни стаи в коридор, и така 2,3, или 4 етажа, сутрешна смяна, а след това следобедна.
    Аз също се питам, ако има заразен ученик, да речем от 5 клас нагоре, защото те имат учител по всеки предмет, и катантинират класа, какво става с учителите, влизали в този клас. А нали те пък общуват с колегите си в учителската стая. МОН трябва да има готовите отговори!
    За служебните компютри - отдавна питам. И не е невъзможно МОН да направи справката, но се ослушват. Явно положението е зле.

  22. 22 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 695 Неутрално

    "Някой ще изчисли ли нещо просто: точно колко средства са необходими всеки нуждаещ се учител и ученик да има свой компютър с интернет..."Не знам точните цифри, но със сигурност ще струва десетки или стотици пъти по-малко, отколкото тези хора биха загубили, ако смятат през 21 век да я карат без компютър и интернет.
    —цитат от коментар 11 на Kosta Delev


    Точно!
    И служебни телефони трябва да имат. През юни ми се наложи да звъня на директора, защото учителка не отговаряше на мейла ми няколко дни, а опцията "майка ти да дойде в училище" не беше налична. Не е сериозно така да става комуникацията в 21 век.

  23. 23 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7753 Неутрално

    Бойко раздаде едни молиони, но без сметка. Той така раздава, защото не може да смята.

  24. 24 Профил на къдрав и сам се стриже
    къдрав и сам се стриже
    Рейтинг: 759 Неутрално

    травмират и десоциализират децата с истеричната подкрепа на загрижени родители без рационално мислене

  25. 25 Профил на къдрав и сам се стриже
    къдрав и сам се стриже
    Рейтинг: 759 Неутрално

    До коментар [#24] от "yza08649869":

    не трий модераторска ****

  26. 26 Профил на kea39588384
    kea39588384
    Рейтинг: 12 Неутрално

    За съжаление има много хронично болни деца и възрастни. Масовото връщане присъствено в училище може да доведе до заразяване и тежко протичане на инфекцията с КОВИД, възможно е да има и смъртни случаи, свързани със зараза, дошла от училище. Има и много самотни родители, които отглеждат деца в училищна възраст. Добре е МОН да отчете необходимостите на тези хора. Затова наистина е добре да се разреши на хората по медицински или социални причини да изберат за децата си присъствена или дистанционна форма. Самостоятелната не е добро решение в този си вид, защото лишава ученика от възможността да общува. Наистина въпросите са трудни, но все пак здравето трябва да бъде на първо място. Неконтролируем риск би било връщането на всички в училище.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK