Дълбочина и измерения на икономическия срив: картината през второто тримесечие

Седмичните данни за безработните показват, че от средата на март до 9 август броят им е нараснал с около 90 хил.

© Надежда Чипева, Капитал

Седмичните данни за безработните показват, че от средата на март до 9 август броят им е нараснал с около 90 хил.



Анализът е от седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика.


При всички условности относно коректността на данните - все пак статистическите институти трябваше да събират и обработват информация за безпрецедентна криза в новата стопанска история, при това в среда на физическа изолация и отказ от полеви изследвания - публикуваните наскоро актуални стойности за ключови индикатори дават все по-детайлни щрихи за мащаба и характера на икономическия спад.


След хипотезите в първите седмици от въвеждането на строги и немислими досега ограничителни мерки в почти всички страни, базирани основно на емоции и анекдотични разкази как "всичко затваря", данните за брутния вътрешен продукт, индустриалното производство, потреблението, външната търговия, строителството и пазара на труда в периода след март водят до два извода: първо, не всичко беше "затворило", и не за три месеца, и второ, бързият рестарт в голяма част от дейностите е факт, но засега няма пълно връщане към предкризисните нива на икономическа активност.




Последните макро данни почти еднозначно потвърждават описаната картина.


Индустриалното производство започна значително да се свива през март - спад от над 12% за ЕС на годишна основа, последва най-тежкият април с над 27% спад, през май и особено юни обаче тенденцията се обърна и за юни спадът е "едва" 11,6% спрямо юни на 2019 г. Аналогична е "кривата" и при износа, като например в Германия и Италия - най-мощните индустриални износители - стойността на експорта през юни се увеличи с близо 15% спрямо май, макар да остава с около 10-12% под стойностите от предходната година.


В много от страните мерките бяха почти всеобхватни и така строителството също замря през април, но през май данните сочат за рязко увеличение на строителната продукция с над 20%, макар и това да не е достатъчно да се компенсира спадът спрямо 2019 г. В продажбите на дребно също се вижда, че "черният месец" за търговията е април, като обаче през май и юни ръстовете доведоха дори до надвишаване на нивата от юни 2019 г. В крайна сметка, БВП на ЕС отбелязва реален спад от 14,1% спрямо второто тримесечие на 2019 г., а за еврозоната свиването е още по-дълбоко - с 15%. "Рекордьори", очаквано, са най-тежко засегнатите от пандемията Франция, Испания и Италия, но заради експортната насоченост на индустрията си сериозно страда и Германия.


Графика: Реален ръст на БВП, второ тримесечие на 2020 г. спрямо 2019 г.


Дълбочина и измерения на икономическия срив: картината през второто тримесечие

© Евростат


България попада сред страните със сравнително по-малък спад за тримесечието, като БВП се свива с 8,2% на годишна основа и с 9,8% спрямо първото тримесечие на 2020 г. Това ни поставя в групата на скандинавските страни, Полша, Литва и Латвия. Високата отвореност на икономиката се проявява изключително силно в динамиката на индустрията и износа, като и двата показателя отчитат почти синхронизиран спад от около и над 20% през април и май, последван от бърз ръст през юни, макар стойностите да са все още между 7 и 8 процента по-ниски от юни 2019 г.


Отчетлив "рестарт" виждаме в производството на електрически съоръжения, машини и оборудване, мебели и особено - на автомобилни части, което е движено от възстановяването на работата от средата на май на повечето автомобилни гиганти в Европа. При строителството активността през юни е "едва" с 2,2% под нивата през юни 2019 г., още повече, че у нас ограничения за строителството на практика нямаше и освен сезонния ефект на късния сняг и кратката обща несигурност на пазара, рязко свиване в бранша нямаше.


Динамиката на пазара на труда трябва да се анализира с ясната уговорка, че субсидиите за запазване на заетостта (т.нар. мярка "60/40", както и "80/20" за някои дейности) ограничават броя на отчетените безработни - по данни от министъра на труда и социалната политика, мярката е запазила 177 хиляди работни места. В наблюдението на работната сила, заетите през второто тримесечие на 2020 г. са с около 183 хиляди по-малко от тези през същия период на 2019 г., което се отразява и в голям спад на коефициента на заетост за лицата между 20 и 64 г. с 3,5 процентни пункта.


Половината от спада обаче отразява ефекта на намалена икономическа активност,


което е лесно обяснимо с отказа на много хора да търсят работа в среда на сериозни ограничения, и то - в секторите с най-висок оборот на работни места като ресторантьорство, хотелиерство и търговия; подобна тенденция беше отчетена и в други европейски страни. Ако разглеждаме само броя на наетите, към юни техният брой е с близо 112 хиляди по-нисък от този през юни 2019 г.


Седмичните данни за безработните пък показват, че от средата на март до 9 август броят им е нараснал с около 90 хил. - след като достигна връх от близо 103 хиляди в средата на май, но после спадна след няколко седмици на възстановяване на търсенето на труд през юни. Запазва се и ръстът на възнагражденията - над 8% на годишна основа към юни - а спадът в някои сектори през април и май може да се отдаде на използваната в някои компания практика да пращат служителите си в неплатен отпуск, вместо да ги съкращават.


Това е стопанският пейзаж към момента, след като шокът, несигурността и административното затваряне на бизнеси отмина. Предстои да видим дълбочината на кризата в международния туризъм, ефекта върху новите инвестиции, както и способността на българските предприемачи да се адаптират към промените в глобалната конюнктура чрез преструктуриране на предлаганите стоки и услуги и повишаване на производителността.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (55)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4360 Неутрално

    Данните са доста сходни с тези на много по-големи икономики, например при САЩ спадът на БВП през първото тримесечие беше -5%, при второто - грубо 34%, макар че през юли има известно подобрение и спад на безработицата поради частичното съживяване. Отворената и силно зависима от износ, както външен, така и вътрешен чрез туризма, икономика на България ще следва тренда на развитите страни, но до появата на пазара на работеща ваксина няма да започне реално възстановяване.

  2. 2 Профил на Райчо Иванов
    Райчо Иванов
    Рейтинг: 64 Неутрално

    Ами явно България начело Борисов се е справила сравнително добре с кризата

  3. 3 Профил на Райчо Иванов
    Райчо Иванов
    Рейтинг: 64 Неутрално

    Ами явно България начело Борисов се е справила сравнително добре с кризата

  4. 4 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5005 Неутрално

    До коментар [#2] от "Райчо Иванов":

    Какво означава СРАВНИТЕЛНО добре ?
    Ако можеш конкретно и без общи лафове.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  5. 5 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3472 Любопитно

    Данните са повече от прилични, но не трябва да забравяме, че при нас ефектът от спада в Европа идва обичайно с 6-9 месеца забавяне - така дойде 2008-2009, а и ни чака летен туристически сезон с поне 60-70 % по-малко приходи.
    Лоша работа, есента и зимата според мен кризата тепърва ще започне да се усеща.

  6. 6 Профил на lout66
    lout66
    Рейтинг: 823 Неутрално

    До коментар [#2] от "Райчо Иванов":
    А може би въпреки Борисов , и министрите които меко казано са неадекватни .
    Да не забравяме че частният сектор преобладава , и карантината в България беше само на хартия.


  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  8. 8
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  9. 9
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  10. 10 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2006 Неутрално

    Оцеляване! Това е идеята, физическо, финансово, духовно. Всяка криза освен това дава и възможности, един печели , друг губи. Дето се вика, пилците ще се броят след ваксината. За невярващите във вируса и във ваксините, пилци няма да има със сигурност.

  11. 11 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3472 Весело

    До коментар [#8] от "Zizu":

    Ами какво да направим, че не канят теб, ходи пролей две сълзи.

  12. 12 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3472 Весело

    До коментар [#9] от "Райчо Иванов":

    Ти се научи първо да слагаш на правилните места препинателни знаци.
    Не ви ли правят еднодневно обучение поне?

  13. 13
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  14. 14 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5005 Неутрално

    До коментар [#7] от "Райчо Иванов":

    В кой точно аспект? Кажи та да се посмеем дружно и от сърце. Вчера говорих с приятел от Испания. Няма да повярваш колко "зле" живеят. Защото си нямат бойко !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  15. 15
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  16. 16 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 3047 Весело

    Ти да видиш - рамо до рамо със швеците и гнилата Дания ...

  17. 17 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3472 Весело

    До коментар [#13] от "Райчо Иванов":

    Явно си пропуснал уроците по граматика по български, плаша се как ще си по руски.
    А за изящната ти словесност...
    Откъде ги намират такива като теб, трябва известен подбор, тук даже троловете от всички цветове са малко по-грамотни.

  18. 18 Профил на Райчо Иванов
    Райчо Иванов
    Рейтинг: 64 Неутрално

    До коментар [#17] от "boevbisser":

    Учителко любима нещо по същество имаш ли да кажеш? Холандия, Дания, Швеция и България - не се ли радваш?

  19. 19 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 2156 Неутрално

    До коментар [#5] от "boevbisser":

    Все пак моето наблюдение и предвиждания се сбъдват.
    За последните 12 месеца БВП ни е 122 милиарда. Или имаме 1,7% растеж.
    Така, че БВП за тази година ще е поне 117 милиарда:)

  20. 20
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  21. 21 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3472 Неутрално

    До коментар [#19] от "Да вярваме на истината":

    Миналата година БВП беше 118.5 млрд. лв., ако се не лъжа. Ако този тренд се запази, тази ще е около 110-112 млрд.лв., което ще е чудесно. Ще почакаме, ще видим, засега спадът е по-малък от очаквания, доволен съм, но тепърва ще става по-лошо.

  22. 22 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2725 Неутрално

    Ако някой се чудят как ще ги настигнем по стандарт на живот :)

    На картинката се вижда, че освен ръста значение имат и спадовете по време на криза. :)

    Така че по време на криза като спадаме по-малко от другите ние реално ги доближаваме.

    Ниския спад на нашата икономика говори и за още нещо, че тя е стабилна, че ръста който е правила предишни години е "натурален" ръст, а не напомпан от разни правителствени програми. Напомпания ръст има един голям недостатък като дойде криза и се спихва. :)

  23. 23 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2725 Неутрално

    До коментар [#2] от "Райчо Иванов":Какво означава СРАВНИТЕЛНО добре ?Ако можеш конкретно и без общи лафове.
    —цитат от коментар 4 на КМЕТ В СЯНКА


    Спрямо средното за ЕС 1.5 пъти по-добре :)

    И по-добре от Швеция, Дания и др. северни страни които тука бяха давани за пример. :)

  24. 24 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2725 Неутрално

    Данните са повече от прилични, но не трябва да забравяме, че при нас ефектът от спада в Европа идва обичайно с 6-9 месеца забавяне - така дойде 2008-2009, а и ни чака летен туристически сезон с поне 60-70 % по-малко приходи. Лоша работа, есента и зимата според мен кризата тепърва ще започне да се усеща.
    —цитат от коментар 5 на boevbisser


    Туристическия сезон навсякъде ще е такъв. Хубавото е, че ние не разчитаме чак толкова много на него като Гърция, Испания, Италия, Франция.

  25. 25 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3472 Весело

    До коментар [#22] от "realguru":

    Брей, има нещо вярно в думите ти, един път донякъде да се съглася с теб. Само да знаеш, с това темпо /и надолу, и нагоре/ има да ги стигаме европейците още 50 години, а не е това идеята все пак.

  26. 26 Профил на АмброзСП
    АмброзСП
    Рейтинг: 1942 Неутрално

    България за момента се справя добре за своите възможности.Да не забравяме,че в такъв момент всеки дърпа чергата към себе си!

    Има три вида истина-моята,твоята и ИСТИНАТА
  27. 27 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2725 Неутрално

    И още нещо се вижда добре на картинката.

    Швеция, Дания и Финландия - почти еднакъв спад. Даже Финландия по-малък от Швеция.

    Т.е. липсата на ограничения и мерки в Швеция не помогна на икономиката.

    В Дания имаше къде къде по-сериозни мерки и ограничения, резултатът за икономиката същия. Финландия също. Разликата е броя трупове.

    Така че поддръжниците на шведския модел могат да си барат ушите - потвърдено от статистиката. :)

    Икономиката спада не от наложените мерки, а от поведението на хората. И както се видя и без мерки, хората се ограничават и икономиката пада.

  28. 28 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 2102 Весело

    До коментар [#20] от "George Svinarov":

    Тъпо. ГЕРБ не могат да представят Конституция а проект за такава. Второ ако се свика Велико Народно Събрание, никоя политическа сила няма да има доминация, поне според актуалните проучвания, така че ще се правят компромиси. И трето, в частта за съдебната власт, ГРОБ не предлагат почти нищо. ПроМурватурвата остава в системата на правораздаването, запазва се длъжността Главен ПроМурватур, който на шест месеца щял да бъде изслушван в Парламента. Въобще не се засяга въпросът как и по какви критерии ще се съди за ефективността на проМурватурвата, какво следва ако последната не си върши ефективно работата и куп други въпроси.

    ГЕРБ = Сборище от герберунгело-паралелепипедоиди с онбашия Бойка Мутрашенко начело.
  29. 29 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2725 Неутрално

    До коментар [#28] от "tsyrvulan":

    Прав си, обаче па другите даже нямат и предложения, нито за конституцията, нито за друго. Да си подадат оставка па после ще видим.

    После ГЕРБ пак ще е първа сила в парламента и какво правим? Пак ли избори?

  30. 30 Профил на irobot
    irobot
    Рейтинг: 431 Неутрално

    До коментар [#22] от "realguru":

    Спихването на развитите икономики е по-голямо защото там се произвеждат продукти с по-голяма добавена стойност и по време на криза потребителите преориентират търсенето си към по-евтини продукти с по-ниска добавена стойност, или направо спират да консумират подобен продукт.

    От друга страна, в една примитивна икономика произвеждаща хляб, ориз и месо, няма какво да спихне. Потребителят няма да спре да яде хляб и няма с какво по-евтино да го замести.

  31. 31 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 1910 Неутрално

    До коментар [#2] от "Райчо Иванов":Какво означава СРАВНИТЕЛНО добре ?Ако можеш конкретно и без общи лафове.
    —цитат от коментар 4 на КМЕТ В СЯНКА


    България е сред четирите държави в ЕС с най-малък спад на брутния вътрешен продукт (БВП) в ЕС през второто тримесечие на 2020 г., когато светът почувства най-силния удар от коронакризата до момента.

    Това сочат експресните данни на Националния статистически институт и на Евростат, обявени в петък.

    БВП на страната е паднал с 8.2% на годишна база, тоест в сравнение със същото тримесечие на 2019 г. Това поставя България на четвърто място в ЕС по най-нисък спад след (Литва – намаление с 3.7%), Финландия (5.2%) и Полша – (7.9%).

    Най-голям икономически спад според сезонно изгладените данни се наблюдава в Испания - 22.1%, Франция - 19.0%, Италия - 17.3%, и Португалия – 16.3%.

    БВП на ЕС-27 се понижава с 14.1%.

  32. 32 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2725 Неутрално

    До коментар [#22] от "realguru":Спихването на развитите икономики е по-голямо защото там се произвеждат продукти с по-голяма добавена стойност и по време на криза потребителите преориентират търсенето си към по-евтини продукти с по-ниска добавена стойност, или направо спират да консумират подобен продукт.От друга страна, в една примитивна икономика произвеждаща хляб, ориз и месо, няма какво да спихне. Потребителят няма да спре да яде хляб и няма с какво по-евтино да го замести.
    —цитат от коментар 30 на irobot


    Това звучи добре на теория, но статистическите данни не го потвърждават. :)

    Финландия, Швеция, Дания имат същия спад като нас или и те произвеждат хляб ориз и месо. :)

    Поне да беше погледнал графиката преди да дрънкаш глупости. :)


    При предната криза 2008, ние паднахме 5%, а съседна Румъния 15%. Балтийските страни дето ги даваха за пример с висок растеж се изсипаха с 15-20% надолу. А те не са кой знае колко по-развито от нас. Ирландия също падна много, а съседна Англия не баш толкоз много.

    Има един растеж около 3% който му викат "натурален" растеж. Растеж от 5-6% и нагоре е предизвикан от някакви балони - било правителствени програми, било балон в имотите, балон в акциите или както беше през 2000 балон в технологичните компании (Дот Ком Бума).

    Като дойде криза тоя балон се пука и напомпания растеж се изтрива от последващия спад.

  33. 33 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3472 Неутрално

    До коментар [#32] от "realguru":

    Не си съвсем коректен. Предната криза изтри малко от това, натрупано по времето на Костов, Царя и Станишев. Тази, подобно, няма да изтрие всичко, натрупано последните 10 години, и слава богу.
    Без ускорен растеж от 5-6-7 % годишно няма да станем средноевропейска държава и трябва да се търсят начини - балтийските държави вече са добър пример, такъв е и Полша, такава е Словакия, за Румъния се колебая.

  34. 34 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4670 Весело

    Ами явно България начело Борисов се е справила сравнително добре с кризата
    —цитат от коментар 2 на Райчо Иванов


    Ами явно България начело с първия партиен и държавен ръководител другаря Тодор ... (Ооопс) Бойко Борисов ....

  35. 35 Профил на Uprsport
    Uprsport
    Рейтинг: 1055 Неутрално

    Едно наум. Шефа на НСИ е политическо назначение на ГЕРБ. Може да ви изкара всякакви данни, за ръст за спад, за каквото искате в зависимост от политическите желания на гербидж. Аз лично не вярвам на нито един обсебен гербераст.

  36. 36 Профил на Uprsport
    Uprsport
    Рейтинг: 1055 Неутрално

    Едно наум. Шефа на НСИ е политическо назначение на ГЕРБ. Може да ви изкара всякакви данни, за ръст за спад, за каквото искате в зависимост от политическите желания на гербидж. Аз лично не вярвам на нито един обсебен гербераст.
    —цитат от коментар 35 на Uprsport


    О, има и дежурни герберасти ситрунта в събота.

  37. 37 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3472 Любопитно

    До коментар [#35] от "Uprsport":

    Това не е така, а аз далеч не съм фен на Герб, меко казано.
    БНБ, НСИ и Министерство на финансите, по скромните ми наблюдения последните 25 години, са трите институции, на чиито данни може да се вярва.

  38. 38 Профил на Uprsport
    Uprsport
    Рейтинг: 1055 Неутрално

    До коментар [#9] от "Райчо Иванов":Ти се научи първо да слагаш на правилните места препинателни знаци.Не ви ли правят еднодневно обучение поне?
    —цитат от коментар 12 на boevbisser


    Кой според теб да ги обучава - всеки гербер е неграмотен (аксиома), те и затова са в ГЕРБ, защото дава възможност да заемаш длъжности без необходимите знания, умения и компетенции. Герб построи магистралата на невежеството в България.

  39. 39 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3222 Неутрално

    До коментар [#19] от "Да вярваме на истината":

    По - малко. Около 110 млрд.

  40. 40 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4670 Неутрално

    До коментар [#37] от "boevbisser":

    "БНБ, НСИ и Министерство на финансите, по скромните ми наблюдения последните 25 години, са трите институции, на чиито данни може да се вярва."

    БНБ проспа пирамидата КТБ!
    Министерството на финансите НЕ забеляза липсата на 700 милиона лева в приходната част на бюджета! И това в продължение на ПЕТ години!

  41. 41 Профил на glaxo11
    glaxo11
    Рейтинг: 870 Неутрално

    Най-после един статистически обзор, без политически окраски! Щото напоследък Красен Станчев му беше сменил тематиката подходяща за " Институт за политическа икономия" и даже се питах няма ли да поканят Румен Гечев за почетен патрон!

  42. 42 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3222 Любопитно

    До коментар [#20] от "George Svinarov":

    Ех, защо го няма "Работническо село"? Писанието ти е достойно за първа страница!

  43. 43 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3222 Неутрално

    До коментар [#37] от "boevbisser":

    На БНБ - да. За другите съм скептично настроен. Стъкмистиката я знаем, а след Дянков и Горанов и техните изцепки в областта на финансите...

  44. 44 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3472 Неутрално

    До коментар [#40] от "vassilun":

    говорим за данните, които произвеждат, аз поне им вярвам.
    за другото - прав си, няма спор.

  45. 45 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 2479 Неутрално

    преди да се види точно колко зле е пострадал туризма е малко рано да се анализира. да не говорим и за свързаните с него бизнеси.

  46. 46 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3640 Неутрално

    Феновете на еврото хубаво да разгледат графиката.

    Любовта ще спаси света!!!
  47. 47 Профил на Драгомир Дончев
    Драгомир Дончев
    Рейтинг: 493 Неутрално

    Прощавайте Дневник, но на този "анализ" къде по точно му е "аналитичната" част? Цифрите можем да си ги видим и сами от прес съобщението на НСИ и Евростат - не разбирам защо е нужно да ни се преразказват под формата на уж "анализ".
    Аз лично никъде не прочетох в текста някакви крайни изводи и прогнози от тези цифри - само безсмислени сравнения с други държави от ЕС.
    Наясно съм, че е твърде рано за крайни изводи - две тримесечия са твърде кратък период от време. Лично моите наблюдения са, че кризата едва сега започва - правителствата в по-компетентно управляваните от нас държави за сега удържат нещата с цената на огромни разходи и емисия на чудовищен, нов дълг. Но тези мерки ще си имат цена и то солена. Въпроса е какво правим когато дори новоемитираните пари свършат, програмите се изчерпят и икономиката ще трябва да се изправи срещу реалностите.
    За мен края на годината ще е далеч по интересен момент за анализи - особено след като минат изборите в САЩ. Струва ми се, че тогава обаче няма да ни е нужно да четем статии в Дневник, за да се запознаем със състоянието на икономиката - то ще е видимо с просто око и за всички...

  48. 48 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5005 Неутрално

    До коментар [#31] от "doroteus":

    Пак лъжеш. Сметни го в процентни пункта и пак ми се обади. Смешни сте с вашата СТЪКМИСТИКА !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  49. 49 Профил на glaxo11
    glaxo11
    Рейтинг: 870 Неутрално

    До коментар [#47] от "Драгомир Дончев":

    ++++++++Taka e!

  50. 50 Профил на silverman
    silverman
    Рейтинг: 669 Неутрално

    Много хубав анализ, само не знам как се връзва с тезата, че настоящото управление на страната е вредно за икономиката?

  51. 51 Профил на Ivan Stoev
    Ivan Stoev
    Рейтинг: 722 Неутрално

    Как ще ни спадне нещо което го нямаме?

  52. 52 Профил на До руските мекерета
    До руските мекерета
    Рейтинг: 1968 Неутрално

    До коментар [#2] от "Райчо Иванов":Какво означава СРАВНИТЕЛНО добре ?Ако можеш конкретно и без общи лафове.
    —цитат от коментар 4 на КМЕТ В СЯНКА


    "Сравнително добре" означава, че в момента му е неудобно да каже "зле".

  53. 53 Профил на До руските мекерета
    До руските мекерета
    Рейтинг: 1968 Весело

    До коментар [#5] от "boevbisser":Все пак моето наблюдение и предвиждания се сбъдват.За последните 12 месеца БВП ни е 122 милиарда. Или имаме 1,7% растеж.Така, че БВП за тази година ще е поне 117 милиарда:)
    —цитат от коментар 19 на Да вярваме на истината


    Хайде пак. Може да се провериш преди това.

    Колко е БВП за последните 12 месеца?

  54. 54 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4360 Неутрално

    До коментар [#47] от "Драгомир Дончев":

    Напълно съм съгласен, независимо от резултата на изборите в САЩ, с които България има съвсем незначителни икономически отношения, същностната криза ще се развие през късна есен (възможност за вторично инфектиране) и зимата. Виждаме проблемите с вируса в Германия, един от основните икономически партньори. Свиване на производствата както по "ишлеме", така и износа, ооскъпяване на вноса, и топенето на финансовия резерв на България с сегашната политическа обстановка не са добър индикатор за икономиката. Колегите, които сравняват по-ниския процент на спада с примери като Финландия и Швеция май не осъзнават докрай разликата в стандартите и поддръжката на бедните от социалнатаи здравната система в тези страни.

  55. 55
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK