Eвропейски механизъм за върховенство на правото: как изглежда прототипът

Eвропейски механизъм за върховенство на правото: как изглежда прототипът

© Council of the EU



Коментарът е от личния блог на автора.


Значима, но ограничена група кореспонденти в Брюксел получиха в понеделник от свои източници желан подарък - първата редакция на първия вариант на европейски механизъм за върховенството на правото. Германското председателство на ЕС сложи на масата своята трактовка за това как законността да стане фактор за харченето на европейски средства.


Част от тях споделиха в Twitter фрагменти от находката си, привличайки към новината повече експертиза, още преди собствените им интерпретации върху съдържанието на един документ с гриф за поверителност, да бъдат публикувани.Проектът за механизъм, стъпва на насоките, дадени от европейските лидери и на съществуващото белгийско-германско предложение за създаване на процедура за обвързване на европейското финансиране със съблюдаване на европейските стандарти в областта на върховенството на правото (подчинение на всички граждани, независимо от тяхното имотно състояние или обществено положение на писаните в държавата закони).




Германската редакция е предложение за компромис към останалите 26 държави членки, които трябва да дадат на председателството мандат за започване на преговори с Европейския парламент и Комисията.


Какво се договориха лидерите?


По време на продължила пет дни извънредна среща на върха на ЕС през юли лидерите на Съюза се договориха отпускането на пари от бюджета на ЕС за 2021-2027 г. (1.1 трилиона евро) и от тригодишния фонд за икономическо възстановяване от последствията от коронавируса Next Generation EU (750 млрд. евро) да става след оценка на Европейската комисия за прилагането на закона във всяка отделна европейска държава.

    • Европейският съвет подчертава, че е важно да се защитават финансовите интереси на Съюза. Европейският съвет подчертава, че е важно да се спазват принципите на правовата държава. На тази основа ще бъде въведен режим на обвързване с условия с цел защита на бюджета на ЕС и на Next Generation EU. Във връзка с това, в случай на нарушения Комисията ще предложи мерки, които да бъдат приети от Съвета с квалифицирано мнозинство. Европейският съвет ще разгледа въпроса в кратък срок.


Белгийско-германската инициатива


По ирония на съдбата днешният еврокомисар за правосъдието - белгиецът Дидие Рейндерс, е вносител на единственото до момента продложение, с което еврофинансирането се поставя в зависимост от законността. То датира от март 2019 г. Рейндерс (тогава външен министър на Белгия) и германският държавен министър по европейските въпроси Михаел Рот го представят в Съвета по общи въпроси с идеята, че:


- чрез механизма ЕС ще демонстрира, че е общност от ценности,


- че трябва да има общо разбиране какво означава спазването на върховенството на правото


- както и "да се учим един от друг".


Министрите възлагат на работна група на Съвета да прецизира инициативата, така че предложението на германското председателство на ЕС не идва на празно място.


Белгийската инициатива предвижда проверка на състоянието на правосъдието и спазването на закона във всички държави членки, като основната ѝ цел е "избягване на отклонения" в спазването на общите европейски ценности и принципи. Според нея Еврокомисията изготвя ежегодни доклади за тяхното съответствие, както и препоръки, които трябва да се изпълнят от страните членки. Първият доклад за върховенството на правото в ЕС се очаква на 30 септември.


Основната разлика на белгийското предложение с днешните идеи около върховенството на правото и евросредствата е че то предлага нарушенията да се санкционират по различен начин. Като варианти се посочват: задействането на иск пред Съда на ЕС (който в крайна сметка може да доведе до глоби) или на чл. 7 от Лисабонския договор (свързан с ограничаване на членски права, включително за гласуване). Спирането, замразяването или намаляването на европейско финансиране е една от възможностите за преследване на нарушителите.


Втората голяма отлика е че участието в механизма според белгийската инициатива е на доброволен принцип, докато сега той ще важи за всички членове на ЕС и ще бъде вписан в европейски регламент.


Германският прототип


Предложението на германското председателство втърдява категоричността на и без това революционната постановка на Еврокомисията за първи път в европейска регулация в прав текст да се запише, че неспазването на законността може да доведе до накърняване на финансовите интереси на ЕС:

    • "Съществува ясна връзка между спазването на върховенството на правото и ефективното изпълнение на бюджета на Съюза в съответствие с принципите на доброто финансово управление".
    • И продължава така: "Нарушенията на принципите на върховенството на правото, които засягат особено подходящото функциониране на публичните власти и ефективността на правосъдието, могат сериозно да накърнят финансовите интереси на Съюза".
В същото време германският прототип отслабва част от оригиналното предложение, давайки повече възможности на засегнатите държави да се отбраняват и поставя акцента върху неправомерното използване на европейски средства, отмествайки го от системните нарушения, които са фокус на оригинала.


Кой ще оценява нарушенията?


Германското председателство на ЕС предлага, при констатиране на нарушения Европейската комисия да направи оценка, като се опре на информация от "всички възможни източници", разширявайки обхвата им спрямо първоначалния кръг. Като такива изрично се посочват: Съдът на ЕС, Европейската сметна палата, европейската служба за борба с измамите ОЛАФ, Службата на Европейския прокурор, ежегодните доклади на Европейската комисия Информационно табло на ЕС в областта на правосъдието, които оценяват ефективността на правосъдната система във всяка страна членка.


Извън евроинституциите като източник на информация за анализа, с който при проверка ще се ангажира Еврокомисията, са посочени: Съветът на Европа, Венецианската комисия и Групата държави срещу корупцията (GRECO), както и професионални мрежи на европейските върховни съдилища и правни съвети.


Как ще се наказват отклоненията?


Предложението въвежда чрез механизма няколко вида санкции, всичките финансови:


- спиране на плащания по европейски фондове,


- спиране на кредитиране и възможност за предсрочно връщане на заеми,


- намаляване на средства


- забрана за договориране на средства с бенефициенти.


Германското председателство на ЕС предлага към тях да се добавят и:


- спиране на изплащане на траншове по заеми,


- отнемане на възможността за предсрочно погасяване по кредити


- прекратяване на достъпа до ново кредитиране по инструменти, финансирани с европейски гаранции.


Как ще се избира наказание?


Основният принцип при определяне на санкциите ще е тежестта на нарушенията. Като фактори ще се вземат продължителността на отклоненията от нормите, тяхната тежест, отдалечеността им във времето, размерът на щетата, нанесена на европейския бюджет. Предвид ще се взема и склонността на властите в държавата, където са установени нарушения, да ги прекратят и да отстранят нередностите.


Как ще се налагат санкциите?


Това е най-спорният въпрос, тъй като от избрания ред ще зависи дали наказанията ще могат да се прилагат на практика. Държавите, които подозират, че са в отклонение (най-вече сред новите членки), настояват за единодушие, тъй като биха могли да блокират санкциите. Северните страни, които се проявиха освен като "скъперници" и като ревностни радетели за законност, държат на т.нар. обратно квалифицирано мнозинство, където противниците, а не привържениците на предложението за наказание трябва да са повече. Избраният от лидерите (виж по-горе) е нещо средно - квалифицирано мнозинство, което изисква около 15 държави, в зависимост от големината им, да подкрепят предложение за спиране на финансиране.

  • В предложението на Германия се предвижда Европейската комисия въз основа на направения анализ да предлага какво наказание да бъде наложено на прегрешилата държава. Тя ще има един месец (който може да се удължи с още един) да отстрани нарушенията, изпълнявайки, дадени ѝ от Европейската комисия препоръки. Ако това не бъде сторено, Еврокомисията изпраща заключенията си на Съвета заедно с предложение за санкции.
Съветът има последен думата по окончателния вид и размер на санкцията. Европейските лидери постигнаха съгласие вземането на решения да е с квалифицирано мнозинство, а не с обратно квалифицирано, каквито бяха първоначалните нагласи. Това ще отслаби механизма, тъй като ще изисква събирането на подкрепа от повече държави (в общия случай около 14-15) и вероятността от блокиране на процедури ще е по-висока.


В същото време за обратното мнозинство противниците са тези, които трябва да събират мнозинство за отхвърляне на предложението (55% от държавите, представляващи 65% от населението). В Съвета всяка държава има различна "тежест" при вземането на решения и гласовете ѝ се определят според броя на населението. Така България например има 10 гласа за население, което се равнява на 1.56% от всички европейски граждани. Докато Германия, Франция и Италия имат по 29 гласа. а Полша и Испания - по 27.


Също Съветът (страните членки), ще има право да отмени или прекрати наказанието при отстраняване на нарушенията.


Германското председателство на ЕС добавя възможност правителството на засегнатата държава да има възможност да се защити като изложи пред Съвета своите аргументи и направи забележки по констатациите на Европейската комисия.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
Коментари (14)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2414 Неутрално

    А как ще се мери върховенството на закона, в килограми, на метър, на литър, или по крясаците на засегнатите?! Тая простотия дето я гласят е идеална зя налагане на диктат на Западняците над източните европейски народи!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  2. 2 Профил на Анти Шишковци
    Анти Шишковци
    Рейтинг: 649 Неутрално

    До коментар [#1] от "lz2":

    Достатъчно е да се мери така, както е в Германия. Иди, поживей малко там. Но гледай внимателно. И ще разбереш, че източните европейски народи са свикнали кантара на Темида да се държи от местния феодал. Ако изобщо можеш да разбираш такива неща. Ще разбереш и какви са механизмите, по които се мери в една държава има ли диктатура или няма. Ще разбереш и как се измерва степента на корупция и нивото на бедност. Направи си труда да се поразходиш в германската, френската провинция примерно. Или в която и да е европейска държава. Гледай внимателно. И сравнявай с твоето селце. Сравнявай всичко. Не само пътищата. Но няма да можеш. Посланието, което се опитваш да внушаваш се приема само от себеподобните ти путинофили и ... Лошото е, че сте много.

  3. 3 Профил на ourson
    ourson
    Рейтинг: 307 Неутрално

    Може да помислят за някаква скала - например Тиква ниво 1,2,3. Каскет. Прасе и т.н

  4. 4 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2414 Неутрално

    До коментар [#1] от "lz2":Достатъчно е да се мери така, както е в Германия. Иди, поживей малко там. Но гледай внимателно. И ще разбереш, че източните европейски народи са свикнали кантара на Темида да се държи от местния феодал. Ако изобщо можеш да разбираш такива неща. Ще разбереш и какви са механизмите, по които се мери в една държава има ли диктатура или няма. Ще разбереш и как се измерва степента на корупция и нивото на бедност. Направи си труда да се поразходиш в германската, френската провинция примерно. Или в която и да е европейска държава. Гледай внимателно. И сравнявай с твоето селце. Сравнявай всичко. Не само пътищата. Но няма да можеш. Посланието, което се опитваш да внушаваш се приема само от себеподобните ти путинофили и ... Лошото е, че сте много.
    —цитат от коментар 2 на Анти Шишковци


    Ходил съм в Германия и нямам никакво намерение да повтарям! Там всички до един са клеветници! Като направих справка се оказа, че не е от сега! През време на нацизма служители на Гестапо са започнали едва 5% от дела! Останалите 95% са по доноси но германци! Прави сметка какви хора ми хвалиш!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  5. 5 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 1430 Гневно

    До коментар [#2] от "Анти Шишковци":

    Да сравнявал съм Всеки циганин негър или арабин може да те пречука защото като си го погледнал е решил че си го предизвикал и обидил на расова етническа и културна основа Сега добавиха и сексуална

    гошо
  6. 6 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1688 Неутрално

    Това си е манипулиране на правото с финансови цели.
    Няма как едни бюрократи да седнат на масата и да кажат кое е правилно и кое не в съдебните системи. И то на определени държави.
    Не вярвам немската и френската съдебни системи да могат да се подлагат на същия анализ като унгарската и полската например.

  7. 7 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2414 Неутрално

    Това си е манипулиране на правото с финансови цели.Няма как едни бюрократи да седнат на масата и да кажат кое е правилно и кое не в съдебните системи. И то на определени държави.Не вярвам немската и френската съдебни системи да могат да се подлагат на същия анализ като унгарската и полската например.
    —цитат от коментар 6 на НеКой


    Че нали това е целта-да няма ясни критерии за да може да бъдат рекетирани източните държави от западните, както и от малцинствени групи с цел облагодетелстване! Пак питам: Каква е мярката за върховенство на закона??? Засега е силно разтегливо правно шищо!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  8. 8 Профил на Stargate
    Stargate
    Рейтинг: 2168 Неутрално

    До коментар [#2] от "Анти Шишковци":

    Глупост, до глупост! Омръзна ми вече да слушам глупости, как било "на запад"! Там са същите л*на, ама силно напарфюмирани и само човек, който не отбира нищо от политика и обществени отношения не може да го забележи това!

  9. 9 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 1205 Неутрално

    Каквото добро е дошло в България, от Запад е дошло. Факт!

  10. 10 Профил на Александър
    Александър
    Рейтинг: 543 Неутрално

    Нямам търпение ЕС освен да се опитва да реформира страните членки, да обърне внимание и на корупцията, бюрокрацията и демократичния дефицит в Брюксел.
    Мисля, че Брекзит беше ясен знак, че нещата плачат за реформи.

  11. 11 Профил на 4okuto
    4okuto
    Рейтинг: 735 Неутрално

    Не, мерси. Ясно е, че ще се налага неолибералната идеология срещу пари..

  12. 12 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 2910 Неутрално

    До коментар [#1] от "lz2":

    В статията пише ,ама чукча не читател

  13. 13 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4031 Любопитно

    UNITED EU UNION

    Командирешки логични подскоци...

    Губи се нещо главно.
    КАКВО значи (нарушение на) върховенство на правото.
    Без съмнение, всеки има лична идея, но обща дефиниция правило...

    Затова пък, инструкции:

    Кой механизатор ще санкционира (що то е то) нарушители ,
    при разпознато (що е то) нарушение ;

    Как, как2 и/или как3: с какви санкции
    механизатор ще санкционира евентуални нарушители
    на недефинирано то.

    Главна тъмнина.
    Под тъмнината механика:
    престъпление --> наказание.

    Чернова (прототип).

    "Eвропейски механизъм за върховенство на правото:
    как изглежда прототипът"

  14. 14 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4031 Неутрално

    ВИИ Маркс имени В.И.Лелина

    И вазе устройва товаришч азиец!

    Востокът и Запад: неразделни полвинки от едно цяло.

    До коментар [#1] от "lz2":

    Тая простотия дето я гласят е идеална зя налагане на
    диктат на Западняците над източните европейски народи!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK