Сладкото на властта се търкаля там, където обикаля премиерският джип

За какво е тази саможертвена привързаност към властта?

© Цветелина Белутова, Капитал

За какво е тази саможертвена привързаност към властта?



Коментарът е препубликуван от "Дойче веле".


"Докато всички партии мислят за избори, аз първо съм държавник и след това съм политически лидер. Държавническото поведение изисква да се мисли първо за следващите поколения, а след това за следващите избори." Това написа тези дни премиерът след поредната инспекция на строяща се магистрална отсечка. Тоест не е време за оставка и предсрочни избори. Въпреки че, както неведнъж е подчертавал самият той, управлението в такава ситуация носи много негативи. Което се вижда все по-ясно и в социологическите проучвания.


За какво е тогава тази саможертвена привързаност към властта? Възможни са различни отговори, някои от които са доста по-прозаични от високопарните разсъждения на премиера. Един от тях се търкаля там, където обикаля и премиерският джип - по строящите се магистрали.




Много или малко са 1,1 милиард лева?


Как мислите, много или малко са 1,1 милиард лева за 66 километра магистрален път в Дунавската равнина? Почти толкова бяха отпуснати тези дни за изграждането на участък от пътя Видин-Ботевград. Въпросът няма отговор, понеже няма никаква база за сравнение. Щеше да има, ако поръчката беше възложена след открит, състезателен търг. Но не беше.


Това е поредният случай, в който управляващите се възползват от вратичка (по-скоро голяма врата) в Закона за обществените поръчки, даваща възможност за директно възлагане без търг. Стига фирмата-изпълнител да е 100 процента собственост на държавата.


Вратичката бе оставена с обяснението, че ще се използва при някои комунални услуги, като сметосъбирането например. Но се оказа, че целта е друга - някои от най-големите обекти, строени с пари от държавния бюджет (при европейското финансиране този номер, естествено, няма как да мине). Така сега и въпросните близо 66 километра бяха възложени директно и без търг на държавната фирма "Автомагистрали".


Строго пазена тайна


С това обаче проблемът не се изчерпва. Защото въпросната фирма не разполага нито с хората, нито с техниката, необходими за изпълнение на такъв обект. Същевременно законът категорично ѝ забранява да ползва подизпълнители. Но пътят за заобикаляне на това "неудобство" също е отдавна прокаран - използват се т.нар. договори за външни услуги с частни компании, например за наем на техника или за продажба на строителни материали. Кои обаче са тези "доставчици на услуги" - това е строго пазена тайна.


Така на практика държавната фирма първо получава огромни средства, без да е ясно колко реално струва изграждането на съответния обект, след което самата тя преразпределя тези средства "на тъмно", без да е ясно кой колко пари получава и за каква работа.


Поръчки за 4,5 милиарда


Както стана ясно, въпросната пътна отсечка съвсем не е първата поръчка, възложена по този начин на фирма "Автомагистрали". Преди това бяха два договора за участъци от вечно строящата се магистрала "Хемус" за общо над 2,6 милиарда лева. Тук може да се отбележи как постепенно набъбваше цената за километър: по първия договор за "Хемус" тя бе около 10 милиона, при втория - 15,5 милиона, а сега, при поръчката за пътя Видин-Ботевград, вече е над 16 милиона. Същевременно прави впечатление, че строителството на магистрални отсечки, възложено чрез открита обществена поръчка, излиза чувствително по-евтино.


На същата държавна фирма бе възложено да ремонтира участъка от магистрала "Тракия" между Чирпан и Стара Загора (известен като "пътят с вълните"). Там пък се оказа, че ремонтът ще струва по-скъпо от самото строителство на участъка. Тя изпълнява и "любимите" на шофьорите безкрайни ремонти на виадуктите и тунелите по "Хемус" (ремонтът на тунел "Витиня" почти стигна цената за нов тунел). На нея бе възложено и укрепването на 74 свлачища за 500 милиона лева (за близо година е укрепено само едно). Така общата стойност на поръчките, получени от фирмата директно и без конкуренция, вече надхвърля 4,5 милиарда лева, ангажирани авансово от държавния бюджет.


Сладкото на властта


През вече трите месеца на протести един от най-често задаваните въпроси е защо управляващите са се вкопчили така яростно във властта, след като тя очевидно, както твърдят самите те, им носи толкова негативи.


Един от възможните отговори се крие в тази идеална схема за заобикаляне на състезателното начало в обществените поръчки и напълно непрозрачно харчене на милиарди публични средства.


Освен повод за гордост и за безкрайни хвалби с изграденото за "следващите поколения", магистралното строителство очевидно носи и някои сладки позитиви, заради които си струва човек да поеме тегобите на властта.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (42)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  3. 3 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2889 Весело

    Интерес, интерес
    - песен за теб пеем днес!

  4. 4
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  5. 5 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3358 Неутрално

    “безкрайни хвалби с изграденото за "следващите поколения"...”

    Какви следващи поколения, като всичко построено от ГЕРБ прокапва след седмица, ако е метро, наводнява се от първия дъжд, ако е подлез, или се напуква и изронва на втората година, ако е магистрала?!

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  6. 6 Профил на erg31570932
    erg31570932
    Рейтинг: 175 Неутрално

    Дневник, винаги публикувате ФБ статусите на проф. Дичев. Днес призовава Радан Кънев да напусне ЕНП. Май няма да публикувате този път...Лидерът на партията на му казва: Избори през март! Щом стои в тази партия, значи и той е съгласен!

  7. 7 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1737 Неутрално
  8. 8 Профил на Dankol
    Dankol
    Рейтинг: 746 Неутрално

    Последен валс... Сбогом, лилави...
    Ще си спомням за ваа дори
    и под следващото ново име...

    За промяна говорехте вие,
    но понеже, обаче, защото -
    дума дупка не прави, нали -
    път на изток открихте към Европа

  9. 9
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  10. 10 Профил на Тиква загубена
    Тиква загубена
    Рейтинг: 2259 Неутрално

    Слава на Боко, ако не бешил той слънцето няма да изгрее !

    Приживе на всички в устата ви срах, серете и вие на гроба ми без страх, че мъртвец от гроба не може да се вдигне, серящия гъз с хуй да достигне!
  11. 11 Профил на N I K E
    N I K E
    Рейтинг: 553 Неутрално

    Ясене, Ясене, ясен си и ти и Дончо Велев както и ...

  12. 12 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 2952 Неутрално

    Да, там е сладкото и прегладнялото БСП с всички околопротестни партии гледат с бясна завист.
    А ако някой си мисли, че схемата ще се смени, то е наивник.
    Елементарен пример: Строежът на пътя Юндола - Банско. Имаше финансиране, дойде Ореха, изпъди строителите, а пътят беше зарязан до следващото правителство на Бойко.

    Еретик
  13. 13 Профил на putinxujlo
    putinxujlo
    Рейтинг: 3635 Неутрално

    Докато не спрете да толерирате властта на тези крадци, дотогава ще бъдете в края на всички рейтинги на Европейския съюз

  14. 14 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 1757 Неутрално

    Преди това бяха два договора за участъци от вечно строящата се магистрала "Хемус" за общо над 2,6 милиарда лева. Тук може да се отбележи как постепенно набъбваше цената за километър: по първия договор за "Хемус" тя бе около 10 милиона, при втория - 15,5 милиона, а сега, при поръчката за пътя Видин-Ботевград, вече е над 16 милиона.
    =====================================================================

    Това е СКАНДАЛНО!. Това плаче за сериозно разследване. Автомагистрала тракия е строена на цени 3-4 млн/лв/км. цени 4 ПЪТИ ПО-НИСКИ, без основание за повишение на цената. Пътния битум и горивата основни пера в разхода на пътища са дори по-ниски цена. ОГРОМНА НАГЛОСТ!

  15. 15
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  16. 16 Профил на Тиква загубена
    Тиква загубена
    Рейтинг: 2259 Неутрално

    Боже колко глупав човек ни е Министър председател, божеееееее

    Приживе на всички в устата ви срах, серете и вие на гроба ми без страх, че мъртвец от гроба не може да се вдигне, серящия гъз с хуй да достигне!
  17. 17 Профил на motochristo
    motochristo
    Рейтинг: 1314 Неутрално

    Проблемът е в Брюксел, не в София. При нас положението е, че населението не плаща данъци, не иска да спазва никакви правила, и половината икономика зависи от тия проклети еврофондове. Но тия еврофондове имат покравяващ ефект и със сигурност са грешен стимул. От тях се хранят само паразити и консултнти, и нищо не остава. А ЕС, понеже е затънал в морално блато, шари на всички посоки, само и само да не се заговори за истинските проблеми.

    Гласуваш за прасе - получаваш кочина.
  18. 18 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 2576 Неутрално

    "Държавническото поведение изисква да се мисли първо за следващите поколения, а след това за следващите избори."

    Ябсолютно правилно. Следващите поколения ще изплащат инвестициите в руските енергийни капани.

    подпис
  19. 19 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2889 Весело

    До коментар [#5] от "Norman Granz":

    Какви следващи поколения, като всичко построено от ГЕРБ прокапва след седмица, ако е метро, наводнява се от първия дъжд, ако е подлез, или се напуква и изронва на втората година, ако е магистрала?!

    Вие, Грънчо, нищо не разбирате от икономика!
    Ами нали поправянето на разваленото е новосъздаден БВП! Ей така се увеличава БВП на България!
    Едно земетресение от 7-8 по Рихтер занете ли колко би увеличило БВП на България!
    Бобо се грижи и следващите поколения да има какво да работят!

  20. 20 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2889 Весело

    До коментар [#8] от "Dankol":

    А бе, за какъв път на изток към Европа говорите?
    На изток така ли си говорят - премиерът да нарича председателя на парламента ТКП?
    Аз до сега знаех, че там има традиционни азиатски форми на вежливост!

  21. 21
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  22. 22
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  23. 23
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  24. 25 Профил на Клюводървец
    Клюводървец
    Рейтинг: 1162 Весело

    А мечтите на лаиците са в Дойче веле.Едно е да пишеш смърдоляк,против РБ,друго е да строиш пътища.др.бояджиев е с мечтата РБ ,да е като СССР,га на всеки кръстопът имаше милиция,крепостните нямаха паспорти,и нямаха право да излезнат с каруцата от деревнята..То и в комунистическа България беше същото.др.бояджиев явно е от видна комунистическа фамилия,за да се пише софиянец и ентилектуа..........а ужас,от подобни .

    Ръй! Ръй!
  25. 26 Профил на xso16686927
    xso16686927
    Рейтинг: 140 Неутрално

    Разбрахме другар Ясен, и лилявите искате с БСП и ДПС кацата с меда, но... пък триото ви е отровно и непотребно. Няма да стане.

  26. 27 Профил на uuy59391985
    uuy59391985
    Рейтинг: 33 Неутрално

    Баси кражбарите. ОСТАВКА И СЪД!

  27. 28 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4063 Разстроено

    UNITED EU UNION

    "Сладкото на властта се търкаля там, където обикаля премиерският джип"

    https://www.dnevnik.bg/analizi/2020/10/06/4123221_sladkoto_na_vlastta_se_turkalia_tam_kudeto_obikalia/?ref=home_NaiNovoto

    Горчивото...
    Газофилски вандали в Нова Загора против Правилник на общината
    и партия "Демократична България"

    https://www.mediapool.bg/vandali-potroshiha-kolata-na-obshtinski-savetnik-ot-demokratichna-bulgaria-news312874.html

  28. 29 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 2220 Неутрално

    ,,Освен повод за гордост и за безкрайни хвалби с изграденото за "следващите поколения", магистралното строителство очевидно носи и някои сладки позитиви, заради които си струва човек да поеме тегобите на властта.”

    То поне да можеха да изкарат до следващото поколение... ами то на всеки две години се извършва ремонт на ремонта.... Та на нашето поколение му писна да гледа само ремонти...

  29. 30 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7836 Неутрално

    "аз първо съм държавник и след това съм политически лидер."
    Борисов знае ли изобщо, какво значи държавник. Даже и политически лидер не е , защото ГЕРБ не е партия, тя е банда от интересчии.

  30. 31
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  31. 32
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  32. 33
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  33. 34 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 1829 Неутрално

    " Как мислите, много или малко са 1,1 милиард лева за 66 километра магистрален път в Дунавската равнина? Почти толкова бяха отпуснати тези дни за изграждането на участък от пътя Видин-Ботевград."
    Защо си мисля, че от Видин до Ботевград магистралата трябва да мине и през езна планина?

  34. 35 Профил на xhi13317223
    xhi13317223
    Рейтинг: 537 Неутрално

    Разбрахме другар Ясен, и лилявите искате с БСП и ДПС кацата с меда, но... пък триото ви е отровно и непотребно. Няма да стане.
    —цитат от коментар 26 на xso16686927


    Напротив драги - искаме всички активни участници в обира на България през последните години да се омитат и на тяхно место да дойдат по-подходящи хора.

    Много просто е, ако се замислиш, не?

  35. 36 Профил на alien04
    alien04
    Рейтинг: 249 Неутрално

    О, щедростта на ББ да раздава тлъсти комисионни на мутростроителите, може да е и още по-голяма! Как ви се струват 1.3 милиарда за 25 км двулентов път с характеристиките на второкласен?! Защото точно това ще представлява отсечката в Кресненското дефиле, която най-нагло продължават да наричат магистрала! Ама друго си е двулентово пътче на цената на цяла магистрала, че и отгоре!

  36. 37 Профил на Николай Бучков
    Николай Бучков
    Рейтинг: 3848 Неутрално

    Интересна ни е съдбата , даже и да не искаш , все ще се намери някой да мисли за теб......Изводът е : за едни лопатата , за други мисленето за твое добре....

  37. 38 Профил на z_zz
    z_zz
    Рейтинг: 0 Неутрално

    "вечно строящата се магистрала "Хемус"
    Авторът словоблудства, на 'Хемус' е възстановено строителството от 4-5 години, като паралелно с това се извършиха ремонти на по голямата част от старите участъци (има още малко за правене по тях).

  38. 39 Профил на zlo38528262
    zlo38528262
    Рейтинг: 634 Неутрално

    То не е Джип, а жипка. Научете се да се изразявате правилно бе хора. Премиерът обикаля селата с жипката, а Шехерезада снима и му разправя приказки от 1001 нощ, че да не я даде на ГешеФ. Жипката!

  39. 41 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 7741 Неутрално

    Имаме велик държавник, който плаща 1,1 милиард лева за 66 километра магистрален път

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  40. 42 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2889 Весело

    До коментар [#30] от "Роси":

    Той е фюрер - и оня строеше магистрали!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK