Физиката преди всичко, останалото е поезия

В първа гимназиална степен материалът е наблъскан по всичко.

© Николай Дойчинов

В първа гимназиална степен материалът е наблъскан по всичко.



Имам изначално уважение към природо-математическите дисциплини. Включвам и математици в групите си по творческо писане. В идейния ми проект за Георги Марков четирима ученици, които са в профилирана подготовка биология, химия и информатика, написаха два доклада от по двадесет страници за "Репортажите" и по-ранните произведения на убития в Лондон наш писател. Ученици с насока извън литературата спазват лесно инструкции, по-дисциплинирани са, а и недостигът им на думи и мироглед някак може да се набави. Това е поредното доказателство за всеобхватността и възможностите на хуманитаристиката да развива личността и човека към по-добро.


По думите на колегите модулите по химия, физика, математика и биология са нещо изключително трудно и несъобразено с възрастта на учениците. Това е една от причините да имам цели три групи профилирана подготовка по български език и литература, и не че е лесно, вижда им се по-човешко обаче! Припомням, че от тази година за XI клас учениците избират своя трети и четвърти профил (модул) пожелание, първите два са зададени от училището, този избор ще важи и за XII клас. В професионалните гимназии (бившите техникуми) в XI и XII клас се учат предимно предметите по професия, както и няколко общообразователни, подобно на езиковите гимназии като моята.


Тази "колежанска форма" принципно е добра стъпка. Все повече започва да ми харесва свободата в модулите по български език и литература. Моята дисциплина е сред малкото, която не държи на строгата рамка в тези нови пет часа на седмица. Най-сетне дочаках: формиране на умения, излизане от зубренето, а може би и от прагматизма на частните уроци, които сякаш системата захранва умишлено с "тежестта си".




Тъжната статистика


Качеството на образованието в България продължава да е голям проблем въпреки текущите реформи, пише в доклад на Европейската комисия (ЕК), излязъл наскоро. Средните резултати на учениците в България по четене, математика и природни науки не са се подобрили в сравнение с резултатите от 2015 г. и остават значително под средните за ЕС. Страната има един от най-големите дялове в ЕС на ученици със слаби резултати в трите области.


Според мен системата не желае да се реформира истински, каквото и да започне да се прави, се изкривява, защото се нарушават нечии интереси или се пипат лобита. Направо не мога да повярвам, че в университетите се въведе правилото: "една баба" в акредитацията само на един университет.


Никой не споменава: функционалната грамотност, която проверява PISA, не присъства в учебните програми като цел. И как се проверява нещо, което го няма и е на добра воля. Все пак образованието е процес, в който навиците и уменията се формират.


Отделни въпроси


Колегите вече се питат какво ще надграждаме в XI и XII клас (втора гимназиална степен), като малко е съградено в IX и X, защото в първа гимназиална степен материалът е наблъскан по всичко. Защо една добра идея за диференциране на умения и възможности се разсипва така безобразно. Какво точно се случва, че ни убягва мярката и пропорцията. Очевидно и качеството.


Онези колеги, които писаха програмите за дисциплините в първа гимназиална степен, не успяха да се справят. Бързаше се заради новия Закон и учебници, разбира се. Неудобно е да се говори за нови програми, предвид хонорарите, които взеха, и парите, които родителите дават за нови учебници.


Споменатият доклад на ЕК твърди, че териториалната и социалната сегрегация е най-ясно изразена: средният резултат по четене на учениците от намиращите се в селски райони училища е с 115 пункта по-нисък от този на учениците в градовете, което е равносилно на 3 години училищно образование.


Приобщаването на ромите в образованието продължава да бъде предизвикателство: 34% от тях завършват само началния етап на основното образование, а 44% - прогимназиалния етап, пише в доклада на ЕК. Ето го резултатът от безсмислените "ромски стратегии", които палят популизма и ниските страсти, но не извеждат адекватни решения.


На фона на това започна и никому ненужния спор за "славянската писменост и култури". Сякаш всичко останало е разчетено, изведено и стандартизирано, че стигаме до малките важни детайли, които са част от общата ни славянска култура! Толкова приятно приобщаване, поне за мен. Защо е това непрекъснато желание за разгромяване и разцепление, не мисля, че така се гради идентичност и самобитност.


Кадрите и бизнесът


Може би един от най-големите проблеми в образованието са кадрите. Като започнем от директорите, за които все още няма мандатност, и стигнем до отделни неуправляеми експерти в РУО и МОН, за които документът е фетиш. Сякаш всички са (сме) "несменяеми" и застинали, някои видели различни системи и проблеми, други преминали през какво ли не. Единствено учениците в системата се променят бързо. Идват и си тръгват. Трудно се реагира на тази динамика. От друга страна, чисто нови хора, учители, не могат да се появят наготово от нищото, ще трябва да се погрижим да ги съградим.


Не ми харесва тенденцията, която се налага, че трябва да възпитаваме бизнесмени от първи клас (е, няма да стават "вълци" от малки). Да направим първо от децата и учениците хора, не казвам това да се случи чрез досаждане и морализаторстване. Да изучат уравненията по химия и физичните процеси, да заобичат книги, да се ориентират функционално в света, после ще се мисли за другото


Нискоквалифицираните хора представляват 17,4% от населението в трудоспособна възраст (или 677 хил. души), което е два пъти повече от наличните работни места, за които се изискват само основни умения (357 хил.), посочват от ЕК. Делът на младите хора, които не участват в никаква форма на заетост, образование или обучение, и на преждевременно напускащите училище продължава да бъде голям (съответно 19,1% и 12,7% през 2018 г.). Знам, че има цели агенции и отдели, които се занимават с оценки, стратегии и анализи, може би е добре да се отговори на прости въпроси и да се очертаят реални стъпки. Ако може това да не се случва чрез покрит административен жаргон и "квадратни" чиновници.


Къде е Националният инспекторат по образование?


На никого не е ясно защо са тези безкрайни изпити в края на IV, VII, X, XII клас. При толкова негативна европейска статистика, очевидно моделът ни не е съвсем адекватен. Да започнем от това: какво проверяваме; защо го правим; как го реализираме; резултат; какво може да се промени, за да се намалят лошите тенденции.


Апропо какво се случва с новия Национален инспекторат по образование, който е като още едно министерство, и не е толкова нов вече, за да не му се търси сметка. Какво правят там, като отпадна атестацията на учителите за тази година, и не се ли дублират функциите му с МОН.


Как отговарят за качеството в образователната система? И кой е шефът там?


Писма за оригами
С код Dnevnik10 получавате поне 10% отстъпка
Купете

Електронното правителство и дигитализацията могат да сведат до минимум доста външни проблеми. Някак обаче се бавим, независимо от парите, които влизат в системата. Видима е липсата на целесъобразно планиране. Последното изследване на синдикат "Подкрепа" е, че половината от учителите имат нужда от служебен лаптоп.


ЕК твърди още, че нямаме ясно разписани цели в образованието, както и ориентираност към постигането на резултати. Щяло да се прави карта на несъстоятелните фирми във връзка с нуждите от кадри може би, да се създават работни групи, да се отстраняват нередностите.


Предлагам да се чете повече поезия, просто поезия!


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
Коментари (51)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на log_on
    log_on
    Рейтинг: 872 Неутрално

    Съседско момиче учи хотелиерство в Професионална гимназия. Стажа им по специалността се състои в ходене 2 пъти седмично в най-близкия хотел да изхвърлят кошчетата,а тези в по-горен клас - чистят стаите. Пита се - за какво и е средно до 12 кла при положение,че полуграмотната и баба поддържа дома им чист до блясък и подреден по конец. Специалност моделиерство до 12 клас -стажа се състои в това да ходят по цехове и да почистват конци и да порят дефектни шефове на шивачки с 6 клас наети като такива. Пита се кому е нужно такова средно.Направете си ПУЦ - максимум до 6 месеца след 7-ми клас и им давайте занаяти.

  2. 2 Профил на Полковник за европейско развитие на България
    Полковник за европейско развитие на България
    Рейтинг: 1781 Неутрално

    Според мен системата не желае да се реформира истински, каквото и да започне да се прави, се изкривява, защото се нарушават нечии интереси или се пипат лобита. Направо не мога да повярвам, че в университетите се въведе правилото: "една баба" в акредитацията само на един университет.
    ====
    Стига с тези реформи. Аман от иновации.
    Авторката си хейтва на воля, както си му е редът ...

    Ние сме в държавата и държавата е в нас! Ние събираме бюджета и го раздаваме помежду си.
  3. 3 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1607 Неутрално

    Идиоти, върнете системата от 1980, изхвърлете идеологията от нея и всичко ще си дойде на мястото. Всъщност няма...няма ги учителите от онова време....
    И да, физиката преди всичко....

  4. 4 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3026 Неутрално

    Прост народ, слаба държава, лесно управление. И не мрънкат за нищо. Чалга, силикон, ракийка, салатка - рай. Четенето е за глупаците. Ученето - също.

  5. 5 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3736 Неутрално

    “Трябва да призная, че ми направи удивително впечатление едно техническо училище в Стара Загора. Особено се учудих на голямата степен на сътрудничество между обучението в техническото училище и химическата индустрия. Машините в училището бяха набавени от заводите. Работниците от заводите оставаха в училището, а възпитаниците на училището отиваха в заводите за специализация”.



    Така отговаря Маргарет Тачър на въпрос на Би Би Си – радио “Лондон”, на 2 октомври 1971 г. какво я впечатлило най-много в България.

    --------------------------------

    от 89 година на сам, само се реформираме и все по-лошо става. Предлагам, да започне обратния процес и да върнем образователните стнадрти преди 89-та.

    Любовта ще спаси света!!!
  6. 6 Профил на irobot
    irobot
    Рейтинг: 503 Неутрално

    Училищната литература в голямата си част е пропиляно време, особено когато се губят часове наред в разтягане на локуми за архаични, посредствени, лошо структурирани след-освобожденски произведения пълни с турцизми и мистични мисловни модели, създаващи травмирана национална идентичност.

    При точните науки има огромно значение кой и как преподава. Дори и там е възможен зубрачески подход където се научават няколко алгоритъма за отделни класове задачи, няколко таблици с формули/трансформации и след това следва едно механично решаване на задачи където “отличникът” въобще не разбира какво се случва на всяка стъпка и какво всъщност намира като резултат от задачата.

  7. 7 Профил на Сър Джон
    Сър Джон
    Рейтинг: 1036 Весело

    Е какво му е на образованието - ето, издават се прекрасни книги като новата детската книжка "В като вагина", финансирана от Български хелзинкски комитет и Български фонд за жените.
    Там например децата науават интересни нови факти, като че не е задължително биологичният пол да съвпада с идентичностния, както и че всеки пол може да менструира.

    Какво искате повече, расте образовано поколение. НПО-та се грижат.
    Е, с математиката, физиката, химията, историята ще са много зле, но пък са готови за "университети" като ЦЕУ.

    "Хубава работа, ама либерална" - организацията на "Да, България" в Столипиново
  8. 8 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 852 Неутрално

    Излишно натоварени с тежък стил написани учебници, тези хора в онуй министерство не вдянаха, че сме на последно място (а бяхме на едно от първите места) защото сринаха системата, маргинализираха учителите и университетските преподаватели (те подготвят учителите) и утежниха излишно програмите.

    Дайте им повече свобода на тези ученици, защото сега с изкл. на езиковите гимназии (и то не всичките) и математическте всичко друго е леш.

    Повече свобода, основни знания без зазубряне, практически неща, а който иска като се събиди интереса му сам ще си намери информация, сега това да искаш. Зазубрявето на дати и имена по история, "анализ" на старомодни или обратно "модерни" текстове с тежък или неясен стил, решаване до припадък на задачи по математика (решаването на сто еднотипни задачи не те прави математик), тежко написани (макар и добре) учебници по приридни науки и воала - ето го резИлтатът.

  9. 9 Профил на irobot
    irobot
    Рейтинг: 503 Неутрално

    До коментар [#5] от "hope":

    Прехваленото соц-образование е микс от зубрачество и здрава учителска сопа, възпитаващо субординация и безкритично мислене. Особено в днешния свят на лесно намираща се фактуална информация е безумие да трябва да знаеш находищата на черна и медна руда. Аналитичното мислене в точните и инженерни науки също не са го развивали, а само са те биели през пръстите да знаеш формули и теореми.

  10. 10 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1607 Неутрално

    До коментар [#9] от "irobot":

    Кой ти ги наговори тия глупости? Къде е учил той?

  11. 11 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1510 Неутрално

    До коментар [#3] от "lz73":
    До коментар [#5] от "hope":

    “ от 89 година на сам, само се реформираме ”
    ——
    А бе, ей, гиди и комунета, такива! Вий ни знайте ли, че при комунизма сичко е от лошо по-лошо? Късметлии сте,че форумните борци за демокрация нямат интерес в образованието... иначе да са Ва анихилирани досега


    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  12. 12 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1510 Неутрално

    До коментар [#9] от "irobot":

    “ Аналитичното мислене в точните и инженерни науки също не са го развивали”
    ——
    Туй кой ти го каза? И ти критично аналитически му повярва?

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  13. 13 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 2719 Неутрално

    "По думите на колегите модулите по химия, физика, математика и биология са нещо изключително трудно и несъобразено с възрастта на учениците."

    като те качи бай Тео в планината за 2-4 седмици на лагер школа, да решаваш задачи от 9 до 9, после няма трудни задачи.

    е, имаше и жан мишел и мусоргски и други естествено.

  14. 14 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1510 Неутрално

    До коментар [#10] от "lz73":

    Съжалявам ...не бях стигнала до този Ви въпрос.

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  15. 15 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1510 Неутрално

    До коментар [#13] от "karatista":

    “Като изрешиш тоя сборник със задачи, тогава ела да ме питаш” :)

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  16. 16 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 2719 Неутрално

    До коментар [#15] от "Gretel":

    koe?

  17. 17 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1607 Неутрално

    До коментар [#11] от "Gretel":

    Образователната система до 1980 не е измислена от комунягите. Те започнаха да я съсипват някъде около 1984-5. Системата си е от царско време...

  18. 18 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2243 Неутрално

    "Ученици с насока извън литературата спазват лесно инструкции, по-дисциплинирани са, а и недостигът им на думи и мироглед някак може да се набави."
    *
    Изобщо не е вярно, че учениците с афинитет към точните науки имат по-беден речник и по-оскъдни изразни средства. Всичко зависи от обема прочетена художествена литература. Четящите ученици се изразяват стегнато, систематизирано и логически свързано без прекалено сложни изречения и оригиналности, разбирай бисери.
    И като куриоз: когато бях ученичка обичах да чета, но тогава класиката се набавяше много трудно и с връзки. Изходът беше руската книжарница, където тази класика я имаше, но на руски. Стайнбек, Мопасан, Моам, Скот Фицджералд... Чела съм ги на руски, а англоезичните впоследствие и в оригинал.
    Това беше и за радост на учителката ни по руски, която беше много доволна от познанията ни. След години на една среща тя ни каза, че познавала кой чете литература от руската книжарница.
    С литературата нямах проблеми, но не съм и помисляла, че ще се занимавам с нещо друго освен с точни и приложни науки, просто защото харесвах точните науки много повече.
    Истината е, че познанията по литература се попълват през целия живот и човек може да започне да чете на всяка възраст, ако нещо е пропуснал. Докато с точните науки това не е така. Изпуснатото в училище трудно се наваксва след това.

  19. 19 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1510 Неутрално

    До коментар [#17] от "lz73":

    “ Те започнаха да я съсипват някъде около 1984-5”
    ——
    Късно са се усетили, значи. Сегашните, изглежда, пипат по-пъргаво

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  20. 20 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1510 Неутрално

    До коментар [#16] от "karatista":

    “ koe?”
    ——
    Ади пак на летен лагер!

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  21. 21 Профил на b_52_strato
    b_52_strato
    Рейтинг: 1098 Гневно

    Някои за хиляден път подхващат стария рефрен - колко хубаво било образованието по комунистическо.

    Ми нали точно то, образованието по комунистическо, пръкна твари като Боку Рапона и простата кърджалийска путк-?!
    Още ли искате?

    Забранявам на бокулизачи и комуняги да четат постингите ми!
  22. 22 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2834 Неутрално

    това което трябва да се учи, трябва да изглежда трудно. ако беше лесно щеше и маймуните да го научат...

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  23. 23 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2834 Неутрално

    До коментар [#21] от "b_52_strato":

    в този аспект по-голям порблем е възпитанието, не образованието по комунистически

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  24. 24 Профил на Go Go
    Go Go
    Рейтинг: 443 Любопитно

    Не, момчета и момичета, пак не познахте. Всичко е функция на първите 7 годинки, а те зависят главно от семейството. Съсипването на образователната система е започнало още през 1945-а. Но просто в началото е имало учители, а те полека-лека са намалявали. Сегашното не е съсипване защото е просто досъсипване. Има и още един ефект, след 89-а доста хора проведохме бойната операция “Go, Go” в посока трънско, а е добре известно, че на запад от София е “све трънско”. А най-тънкият ефект е, че литературата може да бъде политизирана, но тоя номер с математика, физика и химия просто не минава.

    Сега, на тема поезия. Да, поезия трябва да се чете, но трябва и да се пише, включително на Фортран и С++.

    73! Go Go
  25. 25 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 714 Неутрално

    До коментар [#9] от "irobot":

    " Аналитичното мислене в точните и инженерни науки също не са го развивали, а само са те биели през пръстите да знаеш формули и теореми."

    Тези сведения откъде ги имате? Свидетел ли сте или някой ви го е казал. Ако някой ви го е казал може би се е пошегувал. Всички мои колеги физици, които заминаха на Запад, включително в САЩ и са продукт на системата, за която говорите, си намериха място в реномирани университети и фирми, дори ако на някои в първите години им се налагаше да разнасят пица. И тук не става въпрос за изключения или блестящи студенти.
    Изобщо, писнало ми е от всезайковци, които се изказват по принцип за неща, които няма как да знаят.

  26. 26 Профил на xyi25666099
    xyi25666099
    Рейтинг: 839 Неутрално

    Авторът си е типичния продукт на системата която критикува.

    Слабо четиво в логически план, изпъстрено с неподходящи изрази са подобен анализ изрази, но откъм претенции госпожицата е на световно ниво. И ако не беше добрра в задължителния, добре прикрит хейт нямаше да мръдне от феисбука.

    Тъжно. И за физиката и за литературата.

    "Дневник" следи в реално време събитията около сблъсъците между институциите и протестите срещу правителството и главния прокурор, които навлизат в 266-cтия си ден
  27. 27 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 714 Неутрално

    Прочетох внимателно статията и си признавам, че не разбрах какво иска да каже авторката - някакъв тюрлюгювеч. Навярно не ми достига мироглед, както тя казва.

    Само последните й думи са ясни:
    "Предлагам да се чете повече поезия, просто поезия!"
    Точно и кратко. И съм съгласен с тях. Но защо трябваше да пише всичко останало?

  28. 28 Профил на klecho
    klecho
    Рейтинг: 1241 Неутрално

    До коментар [#1] от "log_on":

    +++
    Само си пропуснал да отбележиш, че за привилегията да сменят мръсни чаршафи си плащат. Прескъпо. А в някой западен "Колеж по хотелиерство", сметката като нищо може да стъпи на 7-8000 евро годишно.

  29. 29 Профил на klecho
    klecho
    Рейтинг: 1241 Неутрално

    Няма да е лошо, да се направи един PISA тест и на колегите на авторката, завършили Българска филология, по поля и паланки.

  30. 30 Профил на irobot
    irobot
    Рейтинг: 503 Неутрално

    До коментар [#25] от "grajdanin1":

    Продукт съм на остатъците от тази система през 90-те. Много добре помня госпожите (бивши другарки) с назидателното физкултурническо отношение, също учебниците по физика и математика по съветски тертип с малък шрифт и наблъскани с компресирана терминология, при които след 10 прочита не можеш да откриеш логическа връзка между изреденото.

    Израстването ми като личност и професионалист е въпреки образованието ми и благодарение на използване на външни източници на информация и самоусъвършенстване.

  31. 31 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 3066 Неутрално

    Няма лошо да се блъска материал, ама изобщо не се мисли за ефективното му усвояване.

  32. 32 Профил на nye
    nye
    Рейтинг: 457 Неутрално

    "ниските страсти" -> ниЗките страсти
    "започна и никому ненужния спор" -> "започна и никому ненужнияТ спор"
    (лошо поставените запетаи не ги споменавам по очевидни причини)

    /не, не съм литератор или учител (НПМГ - физика, СУ - инж. физика)/

    по същество:
    няма как образователната система да върви в някаква друга посока от общата за държавата. ценностите в обществото до такава степен са се изродили, че тарикатлъкът и простотията са издигнати в култ*, докато съвестните кадърни хора са изцяло маргинализирани. в администрацията и институциите (общини, министерства и пр.) са останали да работят лелчета, чукащи до пенсия, или всеизвестните олицетворения на "парашутиста" - спуснати от горе послушковци, с единствена цел да разписват без да му мислят много-много. в този ред на мисли, образователната система и резултатите от нея са пълно отражение на цялостното състояние на държавата - пълно разложение** - и светлина в тунела няма. а няма и да има, предвид намаляващото население и средното ниво на всяка следваща вълна млади хора. единиците, които са успели да получат добро начало в живота (дали заради родителска амбиция и/или възможности, дали заради неимоверни усилия е без значение) са готови емигранти и няма сила, която да ги накара да останат и да робуват на опростачената нация (в т. ч. нейните представители във властта).

    * а именно, когато: "Брей! Хитро момче излезе, да е живо на баща си, всинца ни измами!" стане национален идеал.

    ** и доколкото е вярно, че управляващите са огледалото на обществото, толкова е също валидно да се каже, че на тях им е добре населението да е изпростяло. това ще рече, че на въпроса "прасето ли цапа кочината, или кочината цапа прасето?", отговорът е еднозначно "и двете". обществената култура се възпроизвежда през поколенията и е нужен натиск (външен или вътрешен), и дълго време, за да се измени. типичният процес за образованието е:
    зле образовани родители -> зле образовани деца -> зле образовани възрастни -> зле образовани родители ...

    http://postclamores.blogspot.com
  33. 33 Профил на vik
    vik
    Рейтинг: 805 Неутрално

    След като няма как ниско квалифицираните да могат да намерят работа:

    "Нискоквалифицираните хора представляват 17,4% от населението в трудоспособна възраст (или 677 хил. души), което е два пъти повече от наличните работни места, за които се изискват само основни умения (357 хил.), посочват от ЕК"

    то защо тогава да наблягаме на науки, като литературата, която водят до същата ниска квалификация? Не е ли по-добре наистина да наблегнем на физика, химия, математика и технилогии - сфери в които наистина има огромна преспектива, от колкото на хуманитарни науки за които заплащането е малко, търсенето също и реална ползва в икономиката няма!

    'progressives' is the politically correct word for communists
  34. 34
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  35. 35 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1766 Неутрално

    Завърших средното си образование в БГ през 90-те.

    Още тогава бях отвратен от безмозъчното упражнение наречено "развиване на тема", което беше фундаментална част от образвателния процес. Защото вече се бях запознал с доста по-кратките и структурирани есета, които се пишеха в американските кандидат-студентски тестове (САТ).

    Есетата в тези тестове по правило не бяха свързани с художествени произведения, а бяха на теми много по-близки до ежедневната реалност. Имаше такива, които бяха свързани с критикуването на конкретен пасаж от журналистическа статия, но самият пасаж беше даден - т.е. не беше нужно да се наизустява нищо. Просто четеш, осмисляш и пишеш какво ти е мнението и се аргументираш. А и тези есета имаха сравнително малко тегло в общия изпит - преобладаваха въпроси с затворен отговор, които целят да проверят осмислянето на текст (reading comprehension).

    В сравнение с това "развиването на теми", както се правеше у нас ми се струваше като някакъв динозавър заченат и роден през Възраждането и от тогава непроменен. Направо килийно училище.

    И сега с ужас разбирам, че за 20 и кусур години у нас почти нищо не се е променило. Това си е просто гавра с нормалния човешки интелект.

    Такава система обслужва само работещите в системата за образование защото им позволява да продължават с това с което са свикнали.

    А минусите са огромни - те са за учениците и за обществото като цяло понеже води до гигантско пилеене на време и масово затъпяване. В крайна сметка това води до по-бедно общество и така удря и по работещите в образователната сфера защото те зависят от това обществото да е заможно за да може да им плаща заплатите.

    На кратко - губят всички.

    Явно единствената причина това да продължава е инерцията.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  36. 36 Профил на vankata1
    vankata1
    Рейтинг: 1022 Неутрално

    Някои за хиляден път подхващат стария рефрен - колко хубаво било образованието по комунистическо.Ми нали точно то, образованието по комунистическо, пръкна твари като Боку Рапона и простата кърджалийска путк-?!Още ли искате?
    —цитат от коментар 21 на b_52_strato


    Изобщо не става въпрос за комунистическо или капиталистическо образование, говорим за точните науки! И в древна Гърция, и в Месопотамия, и в средновековна Англия, и във фашистка Германия, и в САЩ, та и в СССР - точните науки са си точни науки. Трябва да изключим идеологическата пропаганда от образованието и тогава остава самото образование - добро или лошо - това е въпроса.

  37. 37 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7930 Неутрално

    Като ги слушаш, все за България работят и все за нас мислят. Накачили портрети на велики българи, но нищо не взели от тях. Единствено мислят за собствените си облаги и пълните си джобове.

  38. 38 Профил на tall_ship
    tall_ship
    Рейтинг: 675 Неутрално

    До коментар [#3] от "lz73":

    Правилно. Системата с гимназии, техникуми и СПТУта беше безпогрешна.
    И още да се премахне финансирането по порочното правило "Парите следват ученика". така в училищата не смеят да изгонят и най-големия кретен и /или наглец за да не загубят едни 1500 лв финансиране за него.

    FILII MARIS SUMUS
  39. 39 Профил на BohrMottelson
    BohrMottelson
    Рейтинг: 731 Неутрално

    До коментар [#32] от "nye":

    Привет, колега. Кога си бил/а във ФзФ?

    BohrMottelson
  40. 40 Профил на vesolr
    vesolr
    Рейтинг: 3929 Любопитно

    До коментар [#15] от "Gretel":

    Ти така ли ги строяваше твоите питомци в НПМГ?

    От клеветника https://goo.gl/QdmktQ
  41. 41 Профил на nye
    nye
    Рейтинг: 457 Неутрално

    До коментар [#39] от "BohrMottelson":

    До коментар [#32] от "nye": Привет, колега. Кога си бил/а във ФзФ?
    —цитат от коментар 39 на BohrMottelson

    Бил съм 2005-2011 бакалавър и 2011-2013 магистратура.

    http://postclamores.blogspot.com
  42. 42 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2546 Неутрално

    До коментар [#33] от "vik":

    Западните и пр. филологии също са хуманитарни дисциплини. Преводачите ни в европейските институции са високо платени. Ползите от добрия професионален превод би трябвало да са видни за всеки. А добрият преводач има широка обща култура, т.е., хуманитарно образование.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  43. 43 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2546 Неутрално

    До коментар [#42] от "7777":

    Всъщност ползите от доброто хуманитарно образование са още по-широки, но наблегнах на преводаческата дейност поради еснафския дух на разговора по-горе. Тук явно малцина са си задавали въпроса (ако изобщо знаят) защо когато американски студенти кандидатстват медицина (която се учи след получена бакалавърска степен) да си преминал успешно курсове по класическа литература и философия (Платон, Аристотел и пр.) се счита за голям плюс. Или защо кандидат-инженерите в САЩ изучават драмите на Шекспир и теория на литературата в английските катедри.
    Между другото, когато започнаха исканията за разформироване на полицията в САЩ, един черен полицай с дългогодишна кариера публикува статия в Ню Йорк Таймс. Тезата му беше, че полицията не трябва да се разформирова, а полицейските академии трябва да привличат повече хора с хуманитарно образование, както и с подготовка по социални науки.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  44. 44 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1510 Неутрално

    До коментар [#40] от "vesolr":

    “Ти така ли ги строяваше твоите питомци в НПМГ?”
    ——
    Каква НПМГ те е заяла, бе Веско? В наше село така мене ме обучаваха математика. То и сборници нямаше откъде, освен от даскала дето са чудеше как да са отърве от мене. И като изреших и тия от за гимназията и дотам.

    Само един урок по математика съм получила в детството... от един минаващ инженер алкохолик, който пренощува у нас. Цяла нощ ме разхожда по гимназиалния учебник по стереометрия. Ние имахме много ракия, а той — изключително светла глава. Пи нон стоп до сутринта и се качи на джипката без да си е лягал. Това ми е допирът с учените хора като дете.

    НПМГ и прочие са глезотии за градски лекенца

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  45. 45 Профил на wqweto
    wqweto
    Рейтинг: 407 Неутрално

    НПМГ и прочие са глезотии за градски лекенца
    —цитат от коментар 44 на Gretel


    Ей, селската злоба край няма! Тъп обаче дава акъл как да станат нещата. . .

    А децата на разумните хора що нямат проблем с образованието в БГ?

  46. 46 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4063 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Материализъма, значи.
    Ама не.
    Над физиката е науката и поезия царица на науките математика.
    Но и тя не е всичко, а само ограничено познание рационално.

    Айде да се ненасираме.
    Айде да не предозираме ;)

    като шоп на изобри

    "Физиката преди всичко,
    останалото е поезия"

  47. 47 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4063 Неутрално

    UNITED EU UNION

    допълнение

    От 1 до 11 клас съм се отличавал като "математик".
    След това, дипломиран.
    След това... пак са ми били интересни и други неща.

    В училище, "странични дисциплини" като музика, езици, история, астрономия, физика...
    логика и етика (последните, имаше такиива учебници и часове "факултативно").
    И от съветска книжарница...

    Литература, разбира се.
    Имахме преподавател интересен, чак чалнат (наистина).
    Имахме и мила преподавателка, която се чудеше... защо не ни е интересно,
    на двама ученици любители на "точни науки".
    Ама защо така не ви ли е интересно в часовете по литература?

    Брутална юношеска откорвеност:
    Така е, да... какво искал да каже поета... писателят.
    Ами да го е казал. Имал е дар слово.

    А и... как да изпрочетеш всичката дебела класика "Война и мир",
    "Хамлет", "Как да каляваш стомана" ...

    Доверяваш се на експертни оценки, кратки.
    Скука

    До коментар [#18] от "pamela":

    "Ученици с насока извън литературата спазват лесно инструкции, по-дисциплинирани са, а и недостигът им на думи и мироглед някак може да се набави."
    *
    Изобщо не е вярно, че учениците с афинитет към точните науки имат по-беден речник и по-оскъдни изразни средства. Всичко зависи от обема прочетена художествена литература. Четящите ученици се изразяват стегнато, систематизирано и логически свързано без прекалено сложни изречения и оригиналности, разбирай бисери.
    И като куриоз: когато бях ученичка обичах да чета, но тогава класиката се набавяше много трудно и с връзки. Изходът беше руската книжарница, където тази класика я имаше, но на руски. Стайнбек, Мопасан, Моам, Скот Фицджералд... Чела съм ги на руски, а англоезичните впоследствие и в оригинал.
    Това беше и за радост на учителката ни по руски, която беше много доволна от познанията ни. След години на една среща тя ни каза, че познавала кой чете литература от руската книжарница.

    С литературата нямах проблеми, но не съм и помисляла, че ще се занимавам с нещо друго освен с точни и приложни науки, просто защото харесвах точните науки много повече.

    Истината е, че познанията по литература се попълват през целия живот и човек може да започне да чете на всяка възраст, ако нещо е пропуснал. Докато с точните науки това не е така. Изпуснатото в училище трудно се наваксва след това.

  48. 48 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1510 Неутрално

    До коментар [#45] от "wqweto":

    Ей, селската злоба край няма! Тъп обаче дава акъл как да станат нещата. . .
    ——
    Злоба?!, нещастнико... Просто наблюдения... Ти не съ присламчвай към засегнатите... ясно че никаква гимназия не си и помирисвал. Още второто изречение та издади..

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  49. 49 Профил на BohrMottelson
    BohrMottelson
    Рейтинг: 731 Неутрално

    До коментар [#41] от "nye":

    Ти си 10 години след мен. Много хубави години бяха

    BohrMottelson
  50. 50 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4102 Весело

    Никаква поезия! Поетите не са открили нито един природен закон,нито романистите някоя научна теория! Тъкмо обратното,приносът им към всеобщата ентропия е несъмнен!

    klimentm
  51. 51 Профил на nye
    nye
    Рейтинг: 457 Неутрално

    До коментар [#49] от "BohrMottelson":

    До коментар [#41] от "nye":Ти си 10 години след мен. Много хубави години бяха
    —цитат от коментар 49 на BohrMottelson


    Носталгия по младостта и безгрижието? ;)



    http://postclamores.blogspot.com




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK