Съседско момиче учи хотелиерство в Професионална гимназия. Стажа им по специалността се състои в ходене 2 пъти седмично в най-близкия хотел да изхвърлят кошчетата,а тези в по-горен клас - чистят стаите. Пита се - за какво и е средно до 12 кла при положение,че полуграмотната и баба поддържа дома им чист до блясък и подреден по конец. Специалност моделиерство до 12 клас -стажа се състои в това да ходят по цехове и да почистват конци и да порят дефектни шефове на шивачки с 6 клас наети като такива. Пита се кому е нужно такова средно.Направете си ПУЦ - максимум до 6 месеца след 7-ми клас и им давайте занаяти.
Според мен системата не желае да се реформира истински, каквото и да започне да се прави, се изкривява, защото се нарушават нечии интереси или се пипат лобита. Направо не мога да повярвам, че в университетите се въведе правилото: "една баба" в акредитацията само на един университет. ==== Стига с тези реформи. Аман от иновации. Авторката си хейтва на воля, както си му е редът ...
Ние сме в държавата и държавата е в нас! Ние събираме бюджета и го раздаваме помежду си.
Идиоти, върнете системата от 1980, изхвърлете идеологията от нея и всичко ще си дойде на мястото. Всъщност няма...няма ги учителите от онова време.... И да, физиката преди всичко....
“Трябва да призная, че ми направи удивително впечатление едно техническо училище в Стара Загора. Особено се учудих на голямата степен на сътрудничество между обучението в техническото училище и химическата индустрия. Машините в училището бяха набавени от заводите. Работниците от заводите оставаха в училището, а възпитаниците на училището отиваха в заводите за специализация”.
Така отговаря Маргарет Тачър на въпрос на Би Би Си – радио “Лондон”, на 2 октомври 1971 г. какво я впечатлило най-много в България.
--------------------------------
от 89 година на сам, само се реформираме и все по-лошо става. Предлагам, да започне обратния процес и да върнем образователните стнадрти преди 89-та.
Училищната литература в голямата си част е пропиляно време, особено когато се губят часове наред в разтягане на локуми за архаични, посредствени, лошо структурирани след-освобожденски произведения пълни с турцизми и мистични мисловни модели, създаващи травмирана национална идентичност.
При точните науки има огромно значение кой и как преподава. Дори и там е възможен зубрачески подход където се научават няколко алгоритъма за отделни класове задачи, няколко таблици с формули/трансформации и след това следва едно механично решаване на задачи където “отличникът” въобще не разбира какво се случва на всяка стъпка и какво всъщност намира като резултат от задачата.
Е какво му е на образованието - ето, издават се прекрасни книги като новата детската книжка "В като вагина", финансирана от Български хелзинкски комитет и Български фонд за жените. Там например децата науават интересни нови факти, като че не е задължително биологичният пол да съвпада с идентичностния, както и че всеки пол може да менструира.
Какво искате повече, расте образовано поколение. НПО-та се грижат. Е, с математиката, физиката, химията, историята ще са много зле, но пък са готови за "университети" като ЦЕУ.
"Хубава работа, ама либерална" - организацията на "Да, България" в Столипиново
Излишно натоварени с тежък стил написани учебници, тези хора в онуй министерство не вдянаха, че сме на последно място (а бяхме на едно от първите места) защото сринаха системата, маргинализираха учителите и университетските преподаватели (те подготвят учителите) и утежниха излишно програмите.
Дайте им повече свобода на тези ученици, защото сега с изкл. на езиковите гимназии (и то не всичките) и математическте всичко друго е леш.
Повече свобода, основни знания без зазубряне, практически неща, а който иска като се събиди интереса му сам ще си намери информация, сега това да искаш. Зазубрявето на дати и имена по история, "анализ" на старомодни или обратно "модерни" текстове с тежък или неясен стил, решаване до припадък на задачи по математика (решаването на сто еднотипни задачи не те прави математик), тежко написани (макар и добре) учебници по приридни науки и воала - ето го резИлтатът.
Прехваленото соц-образование е микс от зубрачество и здрава учителска сопа, възпитаващо субординация и безкритично мислене. Особено в днешния свят на лесно намираща се фактуална информация е безумие да трябва да знаеш находищата на черна и медна руда. Аналитичното мислене в точните и инженерни науки също не са го развивали, а само са те биели през пръстите да знаеш формули и теореми.
До коментар [#3] от "lz73": До коментар [#5] от "hope":
“ от 89 година на сам, само се реформираме ” —— А бе, ей, гиди и комунета, такива! Вий ни знайте ли, че при комунизма сичко е от лошо по-лошо? Късметлии сте,че форумните борци за демокрация нямат интерес в образованието... иначе да са Ва анихилирани досега
Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
"Ученици с насока извън литературата спазват лесно инструкции, по-дисциплинирани са, а и недостигът им на думи и мироглед някак може да се набави." * Изобщо не е вярно, че учениците с афинитет към точните науки имат по-беден речник и по-оскъдни изразни средства. Всичко зависи от обема прочетена художествена литература. Четящите ученици се изразяват стегнато, систематизирано и логически свързано без прекалено сложни изречения и оригиналности, разбирай бисери. И като куриоз: когато бях ученичка обичах да чета, но тогава класиката се набавяше много трудно и с връзки. Изходът беше руската книжарница, където тази класика я имаше, но на руски. Стайнбек, Мопасан, Моам, Скот Фицджералд... Чела съм ги на руски, а англоезичните впоследствие и в оригинал. Това беше и за радост на учителката ни по руски, която беше много доволна от познанията ни. След години на една среща тя ни каза, че познавала кой чете литература от руската книжарница. С литературата нямах проблеми, но не съм и помисляла, че ще се занимавам с нещо друго освен с точни и приложни науки, просто защото харесвах точните науки много повече. Истината е, че познанията по литература се попълват през целия живот и човек може да започне да чете на всяка възраст, ако нещо е пропуснал. Докато с точните науки това не е така. Изпуснатото в училище трудно се наваксва след това.
Не, момчета и момичета, пак не познахте. Всичко е функция на първите 7 годинки, а те зависят главно от семейството. Съсипването на образователната система е започнало още през 1945-а. Но просто в началото е имало учители, а те полека-лека са намалявали. Сегашното не е съсипване защото е просто досъсипване. Има и още един ефект, след 89-а доста хора проведохме бойната операция “Go, Go” в посока трънско, а е добре известно, че на запад от София е “све трънско”. А най-тънкият ефект е, че литературата може да бъде политизирана, но тоя номер с математика, физика и химия просто не минава.
Сега, на тема поезия. Да, поезия трябва да се чете, но трябва и да се пише, включително на Фортран и С++.
" Аналитичното мислене в точните и инженерни науки също не са го развивали, а само са те биели през пръстите да знаеш формули и теореми."
Тези сведения откъде ги имате? Свидетел ли сте или някой ви го е казал. Ако някой ви го е казал може би се е пошегувал. Всички мои колеги физици, които заминаха на Запад, включително в САЩ и са продукт на системата, за която говорите, си намериха място в реномирани университети и фирми, дори ако на някои в първите години им се налагаше да разнасят пица. И тук не става въпрос за изключения или блестящи студенти. Изобщо, писнало ми е от всезайковци, които се изказват по принцип за неща, които няма как да знаят.
Авторът си е типичния продукт на системата която критикува.
Слабо четиво в логически план, изпъстрено с неподходящи изрази са подобен анализ изрази, но откъм претенции госпожицата е на световно ниво. И ако не беше добрра в задължителния, добре прикрит хейт нямаше да мръдне от феисбука.
Тъжно. И за физиката и за литературата.
"Дневник" следи в реално време събитията около сблъсъците между институциите и протестите срещу правителството и главния прокурор, които навлизат в 266-cтия си ден
Прочетох внимателно статията и си признавам, че не разбрах какво иска да каже авторката - някакъв тюрлюгювеч. Навярно не ми достига мироглед, както тя казва.
Само последните й думи са ясни: "Предлагам да се чете повече поезия, просто поезия!" Точно и кратко. И съм съгласен с тях. Но защо трябваше да пише всичко останало?
+++ Само си пропуснал да отбележиш, че за привилегията да сменят мръсни чаршафи си плащат. Прескъпо. А в някой западен "Колеж по хотелиерство", сметката като нищо може да стъпи на 7-8000 евро годишно.
Продукт съм на остатъците от тази система през 90-те. Много добре помня госпожите (бивши другарки) с назидателното физкултурническо отношение, също учебниците по физика и математика по съветски тертип с малък шрифт и наблъскани с компресирана терминология, при които след 10 прочита не можеш да откриеш логическа връзка между изреденото.
Израстването ми като личност и професионалист е въпреки образованието ми и благодарение на използване на външни източници на информация и самоусъвършенстване.
"ниските страсти" -> ниЗките страсти "започна и никому ненужния спор" -> "започна и никому ненужнияТ спор" (лошо поставените запетаи не ги споменавам по очевидни причини)
/не, не съм литератор или учител (НПМГ - физика, СУ - инж. физика)/
по същество: няма как образователната система да върви в някаква друга посока от общата за държавата. ценностите в обществото до такава степен са се изродили, че тарикатлъкът и простотията са издигнати в култ*, докато съвестните кадърни хора са изцяло маргинализирани. в администрацията и институциите (общини, министерства и пр.) са останали да работят лелчета, чукащи до пенсия, или всеизвестните олицетворения на "парашутиста" - спуснати от горе послушковци, с единствена цел да разписват без да му мислят много-много. в този ред на мисли, образователната система и резултатите от нея са пълно отражение на цялостното състояние на държавата - пълно разложение** - и светлина в тунела няма. а няма и да има, предвид намаляващото население и средното ниво на всяка следваща вълна млади хора. единиците, които са успели да получат добро начало в живота (дали заради родителска амбиция и/или възможности, дали заради неимоверни усилия е без значение) са готови емигранти и няма сила, която да ги накара да останат и да робуват на опростачената нация (в т. ч. нейните представители във властта).
* а именно, когато: "Брей! Хитро момче излезе, да е живо на баща си, всинца ни измами!" стане национален идеал.
** и доколкото е вярно, че управляващите са огледалото на обществото, толкова е също валидно да се каже, че на тях им е добре населението да е изпростяло. това ще рече, че на въпроса "прасето ли цапа кочината, или кочината цапа прасето?", отговорът е еднозначно "и двете". обществената култура се възпроизвежда през поколенията и е нужен натиск (външен или вътрешен), и дълго време, за да се измени. типичният процес за образованието е: зле образовани родители -> зле образовани деца -> зле образовани възрастни -> зле образовани родители ...
След като няма как ниско квалифицираните да могат да намерят работа:
"Нискоквалифицираните хора представляват 17,4% от населението в трудоспособна възраст (или 677 хил. души), което е два пъти повече от наличните работни места, за които се изискват само основни умения (357 хил.), посочват от ЕК"
то защо тогава да наблягаме на науки, като литературата, която водят до същата ниска квалификация? Не е ли по-добре наистина да наблегнем на физика, химия, математика и технилогии - сфери в които наистина има огромна преспектива, от колкото на хуманитарни науки за които заплащането е малко, търсенето също и реална ползва в икономиката няма!
'progressives' is the politically correct word for communists
Още тогава бях отвратен от безмозъчното упражнение наречено "развиване на тема", което беше фундаментална част от образвателния процес. Защото вече се бях запознал с доста по-кратките и структурирани есета, които се пишеха в американските кандидат-студентски тестове (САТ).
Есетата в тези тестове по правило не бяха свързани с художествени произведения, а бяха на теми много по-близки до ежедневната реалност. Имаше такива, които бяха свързани с критикуването на конкретен пасаж от журналистическа статия, но самият пасаж беше даден - т.е. не беше нужно да се наизустява нищо. Просто четеш, осмисляш и пишеш какво ти е мнението и се аргументираш. А и тези есета имаха сравнително малко тегло в общия изпит - преобладаваха въпроси с затворен отговор, които целят да проверят осмислянето на текст (reading comprehension).
В сравнение с това "развиването на теми", както се правеше у нас ми се струваше като някакъв динозавър заченат и роден през Възраждането и от тогава непроменен. Направо килийно училище.
И сега с ужас разбирам, че за 20 и кусур години у нас почти нищо не се е променило. Това си е просто гавра с нормалния човешки интелект.
Такава система обслужва само работещите в системата за образование защото им позволява да продължават с това с което са свикнали.
А минусите са огромни - те са за учениците и за обществото като цяло понеже води до гигантско пилеене на време и масово затъпяване. В крайна сметка това води до по-бедно общество и така удря и по работещите в образователната сфера защото те зависят от това обществото да е заможно за да може да им плаща заплатите.
На кратко - губят всички.
Явно единствената причина това да продължава е инерцията.
Някои за хиляден път подхващат стария рефрен - колко хубаво било образованието по комунистическо.Ми нали точно то, образованието по комунистическо, пръкна твари като Боку Рапона и простата кърджалийска путк-?!Още ли искате?
Изобщо не става въпрос за комунистическо или капиталистическо образование, говорим за точните науки! И в древна Гърция, и в Месопотамия, и в средновековна Англия, и във фашистка Германия, и в САЩ, та и в СССР - точните науки са си точни науки. Трябва да изключим идеологическата пропаганда от образованието и тогава остава самото образование - добро или лошо - това е въпроса.
Като ги слушаш, все за България работят и все за нас мислят. Накачили портрети на велики българи, но нищо не взели от тях. Единствено мислят за собствените си облаги и пълните си джобове.
Правилно. Системата с гимназии, техникуми и СПТУта беше безпогрешна. И още да се премахне финансирането по порочното правило "Парите следват ученика". така в училищата не смеят да изгонят и най-големия кретен и /или наглец за да не загубят едни 1500 лв финансиране за него.
Западните и пр. филологии също са хуманитарни дисциплини. Преводачите ни в европейските институции са високо платени. Ползите от добрия професионален превод би трябвало да са видни за всеки. А добрият преводач има широка обща култура, т.е., хуманитарно образование.
A man without faith is like a fish without a bicycle.
Всъщност ползите от доброто хуманитарно образование са още по-широки, но наблегнах на преводаческата дейност поради еснафския дух на разговора по-горе. Тук явно малцина са си задавали въпроса (ако изобщо знаят) защо когато американски студенти кандидатстват медицина (която се учи след получена бакалавърска степен) да си преминал успешно курсове по класическа литература и философия (Платон, Аристотел и пр.) се счита за голям плюс. Или защо кандидат-инженерите в САЩ изучават драмите на Шекспир и теория на литературата в английските катедри. Между другото, когато започнаха исканията за разформироване на полицията в САЩ, един черен полицай с дългогодишна кариера публикува статия в Ню Йорк Таймс. Тезата му беше, че полицията не трябва да се разформирова, а полицейските академии трябва да привличат повече хора с хуманитарно образование, както и с подготовка по социални науки.
A man without faith is like a fish without a bicycle.
“Ти така ли ги строяваше твоите питомци в НПМГ?” —— Каква НПМГ те е заяла, бе Веско? В наше село така мене ме обучаваха математика. То и сборници нямаше откъде, освен от даскала дето са чудеше как да са отърве от мене. И като изреших и тия от за гимназията и дотам.
Само един урок по математика съм получила в детството... от един минаващ инженер алкохолик, който пренощува у нас. Цяла нощ ме разхожда по гимназиалния учебник по стереометрия. Ние имахме много ракия, а той — изключително светла глава. Пи нон стоп до сутринта и се качи на джипката без да си е лягал. Това ми е допирът с учените хора като дете.
НПМГ и прочие са глезотии за градски лекенца
Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
Материализъма, значи. Ама не. Над физиката е науката и поезия царица на науките математика. Но и тя не е всичко, а само ограничено познание рационално.
От 1 до 11 клас съм се отличавал като "математик". След това, дипломиран. След това... пак са ми били интересни и други неща.
В училище, "странични дисциплини" като музика, езици, история, астрономия, физика... логика и етика (последните, имаше такиива учебници и часове "факултативно"). И от съветска книжарница...
Литература, разбира се. Имахме преподавател интересен, чак чалнат (наистина). Имахме и мила преподавателка, която се чудеше... защо не ни е интересно, на двама ученици любители на "точни науки". Ама защо така не ви ли е интересно в часовете по литература?
Брутална юношеска откорвеност: Така е, да... какво искал да каже поета... писателят. Ами да го е казал. Имал е дар слово.
А и... как да изпрочетеш всичката дебела класика "Война и мир", "Хамлет", "Как да каляваш стомана" ...
"Ученици с насока извън литературата спазват лесно инструкции, по-дисциплинирани са, а и недостигът им на думи и мироглед някак може да се набави." * Изобщо не е вярно, че учениците с афинитет към точните науки имат по-беден речник и по-оскъдни изразни средства. Всичко зависи от обема прочетена художествена литература. Четящите ученици се изразяват стегнато, систематизирано и логически свързано без прекалено сложни изречения и оригиналности, разбирай бисери. И като куриоз: когато бях ученичка обичах да чета, но тогава класиката се набавяше много трудно и с връзки. Изходът беше руската книжарница, където тази класика я имаше, но на руски. Стайнбек, Мопасан, Моам, Скот Фицджералд... Чела съм ги на руски, а англоезичните впоследствие и в оригинал. Това беше и за радост на учителката ни по руски, която беше много доволна от познанията ни. След години на една среща тя ни каза, че познавала кой чете литература от руската книжарница.
С литературата нямах проблеми, но не съм и помисляла, че ще се занимавам с нещо друго освен с точни и приложни науки, просто защото харесвах точните науки много повече.
Истината е, че познанията по литература се попълват през целия живот и човек може да започне да чете на всяка възраст, ако нещо е пропуснал. Докато с точните науки това не е така. Изпуснатото в училище трудно се наваксва след това.
Ей, селската злоба край няма! Тъп обаче дава акъл как да станат нещата. . . —— Злоба?!, нещастнико... Просто наблюдения... Ти не съ присламчвай към засегнатите... ясно че никаква гимназия не си и помирисвал. Още второто изречение та издади..
Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
Никаква поезия! Поетите не са открили нито един природен закон,нито романистите някоя научна теория! Тъкмо обратното,приносът им към всеобщата ентропия е несъмнен!
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.ОK
log_on
Рейтинг: 1802 НеутралноСъседско момиче учи хотелиерство в Професионална гимназия. Стажа им по специалността се състои в ходене 2 пъти седмично в най-близкия хотел да изхвърлят кошчетата,а тези в по-горен клас - чистят стаите. Пита се - за какво и е средно до 12 кла при положение,че полуграмотната и баба поддържа дома им чист до блясък и подреден по конец. Специалност моделиерство до 12 клас -стажа се състои в това да ходят по цехове и да почистват конци и да порят дефектни шефове на шивачки с 6 клас наети като такива. Пита се кому е нужно такова средно.Направете си ПУЦ - максимум до 6 месеца след 7-ми клас и им давайте занаяти.
Полковник за европейско развитие на България
Рейтинг: 1366 НеутралноСпоред мен системата не желае да се реформира истински, каквото и да започне да се прави, се изкривява, защото се нарушават нечии интереси или се пипат лобита. Направо не мога да повярвам, че в университетите се въведе правилото: "една баба" в акредитацията само на един университет.
Ние сме в държавата и държавата е в нас! Ние събираме бюджета и го раздаваме помежду си.====
Стига с тези реформи. Аман от иновации.
Авторката си хейтва на воля, както си му е редът ...
lz73
Рейтинг: 1840 НеутралноИдиоти, върнете системата от 1980, изхвърлете идеологията от нея и всичко ще си дойде на мястото. Всъщност няма...няма ги учителите от онова време....
И да, физиката преди всичко....
Vlado Nikolov
Рейтинг: 3963 НеутралноПрост народ, слаба държава, лесно управление. И не мрънкат за нищо. Чалга, силикон, ракийка, салатка - рай. Четенето е за глупаците. Ученето - също.
hope
Рейтинг: 2453 Неутрално“Трябва да призная, че ми направи удивително впечатление едно техническо училище в Стара Загора. Особено се учудих на голямата степен на сътрудничество между обучението в техническото училище и химическата индустрия. Машините в училището бяха набавени от заводите. Работниците от заводите оставаха в училището, а възпитаниците на училището отиваха в заводите за специализация”.
Любовта ще спаси света!!!Така отговаря Маргарет Тачър на въпрос на Би Би Си – радио “Лондон”, на 2 октомври 1971 г. какво я впечатлило най-много в България.
--------------------------------
от 89 година на сам, само се реформираме и все по-лошо става. Предлагам, да започне обратния процес и да върнем образователните стнадрти преди 89-та.
irobot
Рейтинг: 535 НеутралноУчилищната литература в голямата си част е пропиляно време, особено когато се губят часове наред в разтягане на локуми за архаични, посредствени, лошо структурирани след-освобожденски произведения пълни с турцизми и мистични мисловни модели, създаващи травмирана национална идентичност.
При точните науки има огромно значение кой и как преподава. Дори и там е възможен зубрачески подход където се научават няколко алгоритъма за отделни класове задачи, няколко таблици с формули/трансформации и след това следва едно механично решаване на задачи където “отличникът” въобще не разбира какво се случва на всяка стъпка и какво всъщност намира като резултат от задачата.
Сър Джон
Рейтинг: 250 ВеселоЕ какво му е на образованието - ето, издават се прекрасни книги като новата детската книжка "В като вагина", финансирана от Български хелзинкски комитет и Български фонд за жените.
"Хубава работа, ама либерална" - организацията на "Да, България" в СтолипиновоТам например децата науават интересни нови факти, като че не е задължително биологичният пол да съвпада с идентичностния, както и че всеки пол може да менструира.
Какво искате повече, расте образовано поколение. НПО-та се грижат.
Е, с математиката, физиката, химията, историята ще са много зле, но пък са готови за "университети" като ЦЕУ.
olimpipanov
Рейтинг: 723 НеутралноИзлишно натоварени с тежък стил написани учебници, тези хора в онуй министерство не вдянаха, че сме на последно място (а бяхме на едно от първите места) защото сринаха системата, маргинализираха учителите и университетските преподаватели (те подготвят учителите) и утежниха излишно програмите.
Дайте им повече свобода на тези ученици, защото сега с изкл. на езиковите гимназии (и то не всичките) и математическте всичко друго е леш.
Повече свобода, основни знания без зазубряне, практически неща, а който иска като се събиди интереса му сам ще си намери информация, сега това да искаш. Зазубрявето на дати и имена по история, "анализ" на старомодни или обратно "модерни" текстове с тежък или неясен стил, решаване до припадък на задачи по математика (решаването на сто еднотипни задачи не те прави математик), тежко написани (макар и добре) учебници по приридни науки и воала - ето го резИлтатът.
irobot
Рейтинг: 535 НеутралноДо коментар [#5] от "hope":
Прехваленото соц-образование е микс от зубрачество и здрава учителска сопа, възпитаващо субординация и безкритично мислене. Особено в днешния свят на лесно намираща се фактуална информация е безумие да трябва да знаеш находищата на черна и медна руда. Аналитичното мислене в точните и инженерни науки също не са го развивали, а само са те биели през пръстите да знаеш формули и теореми.
lz73
Рейтинг: 1840 НеутралноДо коментар [#9] от "irobot":
Кой ти ги наговори тия глупости? Къде е учил той?
Gretel
Рейтинг: 1423 НеутралноДо коментар [#3] от "lz73":
Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)До коментар [#5] от "hope":
“ от 89 година на сам, само се реформираме ”
——
А бе, ей, гиди и комунета, такива! Вий ни знайте ли, че при комунизма сичко е от лошо по-лошо? Късметлии сте,че форумните борци за демокрация нямат интерес в образованието... иначе да са Ва анихилирани досега
Gretel
Рейтинг: 1423 НеутралноДо коментар [#9] от "irobot":
Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)“ Аналитичното мислене в точните и инженерни науки също не са го развивали”
——
Туй кой ти го каза? И ти критично аналитически му повярва?
karatista
Рейтинг: 3846 Неутрално"По думите на колегите модулите по химия, физика, математика и биология са нещо изключително трудно и несъобразено с възрастта на учениците."
като те качи бай Тео в планината за 2-4 седмици на лагер школа, да решаваш задачи от 9 до 9, после няма трудни задачи.
е, имаше и жан мишел и мусоргски и други естествено.
Gretel
Рейтинг: 1423 НеутралноДо коментар [#10] от "lz73":
Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)Съжалявам ...не бях стигнала до този Ви въпрос.
Gretel
Рейтинг: 1423 НеутралноДо коментар [#13] от "karatista":
Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)“Като изрешиш тоя сборник със задачи, тогава ела да ме питаш” :)
karatista
Рейтинг: 3846 НеутралноДо коментар [#15] от "Gretel":
koe?
lz73
Рейтинг: 1840 НеутралноДо коментар [#11] от "Gretel":
Образователната система до 1980 не е измислена от комунягите. Те започнаха да я съсипват някъде около 1984-5. Системата си е от царско време...
pamela
Рейтинг: 2696 Неутрално"Ученици с насока извън литературата спазват лесно инструкции, по-дисциплинирани са, а и недостигът им на думи и мироглед някак може да се набави."
*
Изобщо не е вярно, че учениците с афинитет към точните науки имат по-беден речник и по-оскъдни изразни средства. Всичко зависи от обема прочетена художествена литература. Четящите ученици се изразяват стегнато, систематизирано и логически свързано без прекалено сложни изречения и оригиналности, разбирай бисери.
И като куриоз: когато бях ученичка обичах да чета, но тогава класиката се набавяше много трудно и с връзки. Изходът беше руската книжарница, където тази класика я имаше, но на руски. Стайнбек, Мопасан, Моам, Скот Фицджералд... Чела съм ги на руски, а англоезичните впоследствие и в оригинал.
Това беше и за радост на учителката ни по руски, която беше много доволна от познанията ни. След години на една среща тя ни каза, че познавала кой чете литература от руската книжарница.
С литературата нямах проблеми, но не съм и помисляла, че ще се занимавам с нещо друго освен с точни и приложни науки, просто защото харесвах точните науки много повече.
Истината е, че познанията по литература се попълват през целия живот и човек може да започне да чете на всяка възраст, ако нещо е пропуснал. Докато с точните науки това не е така. Изпуснатото в училище трудно се наваксва след това.
Gretel
Рейтинг: 1423 НеутралноДо коментар [#17] от "lz73":
Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)“ Те започнаха да я съсипват някъде около 1984-5”
——
Късно са се усетили, значи. Сегашните, изглежда, пипат по-пъргаво
Gretel
Рейтинг: 1423 НеутралноДо коментар [#16] от "karatista":
Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)“ koe?”
——
Ади пак на летен лагер!
b_52_strato
Рейтинг: 1160 ГневноНякои за хиляден път подхващат стария рефрен - колко хубаво било образованието по комунистическо.
Забранявам на бокулизачи и комуняги да четат постингите ми!Ми нали точно то, образованието по комунистическо, пръкна твари като Боку Рапона и простата кърджалийска путк-?!
Още ли искате?
( ͡⊙ ͜ʖ ͡⊙)
Рейтинг: 2964 Неутралнотова което трябва да се учи, трябва да изглежда трудно. ако беше лесно щеше и маймуните да го научат...
☠ ☠ ☠ Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that. ☠ ☠ ☠( ͡⊙ ͜ʖ ͡⊙)
Рейтинг: 2964 НеутралноДо коментар [#21] от "b_52_strato":
☠ ☠ ☠ Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that. ☠ ☠ ☠в този аспект по-голям порблем е възпитанието, не образованието по комунистически
Go Go
Рейтинг: 500 ЛюбопитноНе, момчета и момичета, пак не познахте. Всичко е функция на първите 7 годинки, а те зависят главно от семейството. Съсипването на образователната система е започнало още през 1945-а. Но просто в началото е имало учители, а те полека-лека са намалявали. Сегашното не е съсипване защото е просто досъсипване. Има и още един ефект, след 89-а доста хора проведохме бойната операция “Go, Go” в посока трънско, а е добре известно, че на запад от София е “све трънско”. А най-тънкият ефект е, че литературата може да бъде политизирана, но тоя номер с математика, физика и химия просто не минава.
73! Go GoСега, на тема поезия. Да, поезия трябва да се чете, но трябва и да се пише, включително на Фортран и С++.
grajdanin1
Рейтинг: 929 НеутралноДо коментар [#9] от "irobot":
" Аналитичното мислене в точните и инженерни науки също не са го развивали, а само са те биели през пръстите да знаеш формули и теореми."
Тези сведения откъде ги имате? Свидетел ли сте или някой ви го е казал. Ако някой ви го е казал може би се е пошегувал. Всички мои колеги физици, които заминаха на Запад, включително в САЩ и са продукт на системата, за която говорите, си намериха място в реномирани университети и фирми, дори ако на някои в първите години им се налагаше да разнасят пица. И тук не става въпрос за изключения или блестящи студенти.
Изобщо, писнало ми е от всезайковци, които се изказват по принцип за неща, които няма как да знаят.
xyi25666099
Рейтинг: 8 НеутралноАвторът си е типичния продукт на системата която критикува.
"Дневник" следи в реално време събитията около сблъсъците между институциите и протестите срещу правителството и главния прокурор, които навлизат в 266-cтия си денСлабо четиво в логически план, изпъстрено с неподходящи изрази са подобен анализ изрази, но откъм претенции госпожицата е на световно ниво. И ако не беше добрра в задължителния, добре прикрит хейт нямаше да мръдне от феисбука.
Тъжно. И за физиката и за литературата.
grajdanin1
Рейтинг: 929 НеутралноПрочетох внимателно статията и си признавам, че не разбрах какво иска да каже авторката - някакъв тюрлюгювеч. Навярно не ми достига мироглед, както тя казва.
Само последните й думи са ясни:
"Предлагам да се чете повече поезия, просто поезия!"
Точно и кратко. И съм съгласен с тях. Но защо трябваше да пише всичко останало?
klecho
Рейтинг: 1060 НеутралноДо коментар [#1] от "log_on":
+++
Само си пропуснал да отбележиш, че за привилегията да сменят мръсни чаршафи си плащат. Прескъпо. А в някой западен "Колеж по хотелиерство", сметката като нищо може да стъпи на 7-8000 евро годишно.
klecho
Рейтинг: 1060 НеутралноНяма да е лошо, да се направи един PISA тест и на колегите на авторката, завършили Българска филология, по поля и паланки.
irobot
Рейтинг: 535 НеутралноДо коментар [#25] от "grajdanin1":
Продукт съм на остатъците от тази система през 90-те. Много добре помня госпожите (бивши другарки) с назидателното физкултурническо отношение, също учебниците по физика и математика по съветски тертип с малък шрифт и наблъскани с компресирана терминология, при които след 10 прочита не можеш да откриеш логическа връзка между изреденото.
Израстването ми като личност и професионалист е въпреки образованието ми и благодарение на използване на външни източници на информация и самоусъвършенстване.
ivanpopov
Рейтинг: 729 НеутралноНяма лошо да се блъска материал, ама изобщо не се мисли за ефективното му усвояване.
nye
Рейтинг: 442 Неутрално"ниските страсти" -> ниЗките страсти
http://postclamores.blogspot.com"започна и никому ненужния спор" -> "започна и никому ненужнияТ спор"
(лошо поставените запетаи не ги споменавам по очевидни причини)
/не, не съм литератор или учител (НПМГ - физика, СУ - инж. физика)/
по същество:
няма как образователната система да върви в някаква друга посока от общата за държавата. ценностите в обществото до такава степен са се изродили, че тарикатлъкът и простотията са издигнати в култ*, докато съвестните кадърни хора са изцяло маргинализирани. в администрацията и институциите (общини, министерства и пр.) са останали да работят лелчета, чукащи до пенсия, или всеизвестните олицетворения на "парашутиста" - спуснати от горе послушковци, с единствена цел да разписват без да му мислят много-много. в този ред на мисли, образователната система и резултатите от нея са пълно отражение на цялостното състояние на държавата - пълно разложение** - и светлина в тунела няма. а няма и да има, предвид намаляващото население и средното ниво на всяка следваща вълна млади хора. единиците, които са успели да получат добро начало в живота (дали заради родителска амбиция и/или възможности, дали заради неимоверни усилия е без значение) са готови емигранти и няма сила, която да ги накара да останат и да робуват на опростачената нация (в т. ч. нейните представители във властта).
* а именно, когато: "Брей! Хитро момче излезе, да е живо на баща си, всинца ни измами!" стане национален идеал.
** и доколкото е вярно, че управляващите са огледалото на обществото, толкова е също валидно да се каже, че на тях им е добре населението да е изпростяло. това ще рече, че на въпроса "прасето ли цапа кочината, или кочината цапа прасето?", отговорът е еднозначно "и двете". обществената култура се възпроизвежда през поколенията и е нужен натиск (външен или вътрешен), и дълго време, за да се измени. типичният процес за образованието е:
зле образовани родители -> зле образовани деца -> зле образовани възрастни -> зле образовани родители ...
NotWokeEnough
Рейтинг: 298 НеутралноСлед като няма как ниско квалифицираните да могат да намерят работа:
'progressives' is the politically correct word for communists"Нискоквалифицираните хора представляват 17,4% от населението в трудоспособна възраст (или 677 хил. души), което е два пъти повече от наличните работни места, за които се изискват само основни умения (357 хил.), посочват от ЕК"
то защо тогава да наблягаме на науки, като литературата, която водят до същата ниска квалификация? Не е ли по-добре наистина да наблегнем на физика, химия, математика и технилогии - сфери в които наистина има огромна преспектива, от колкото на хуманитарни науки за които заплащането е малко, търсенето също и реална ползва в икономиката няма!
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
Николов
Рейтинг: 1474 НеутралноЗавърших средното си образование в БГ през 90-те.
Още тогава бях отвратен от безмозъчното упражнение наречено "развиване на тема", което беше фундаментална част от образвателния процес. Защото вече се бях запознал с доста по-кратките и структурирани есета, които се пишеха в американските кандидат-студентски тестове (САТ).
Есетата в тези тестове по правило не бяха свързани с художествени произведения, а бяха на теми много по-близки до ежедневната реалност. Имаше такива, които бяха свързани с критикуването на конкретен пасаж от журналистическа статия, но самият пасаж беше даден - т.е. не беше нужно да се наизустява нищо. Просто четеш, осмисляш и пишеш какво ти е мнението и се аргументираш. А и тези есета имаха сравнително малко тегло в общия изпит - преобладаваха въпроси с затворен отговор, които целят да проверят осмислянето на текст (reading comprehension).
В сравнение с това "развиването на теми", както се правеше у нас ми се струваше като някакъв динозавър заченат и роден през Възраждането и от тогава непроменен. Направо килийно училище.
И сега с ужас разбирам, че за 20 и кусур години у нас почти нищо не се е променило. Това си е просто гавра с нормалния човешки интелект.
Такава система обслужва само работещите в системата за образование защото им позволява да продължават с това с което са свикнали.
А минусите са огромни - те са за учениците и за обществото като цяло понеже води до гигантско пилеене на време и масово затъпяване. В крайна сметка това води до по-бедно общество и така удря и по работещите в образователната сфера защото те зависят от това обществото да е заможно за да може да им плаща заплатите.
На кратко - губят всички.
Явно единствената причина това да продължава е инерцията.
vankata1
Рейтинг: 1815 НеутралноИзобщо не става въпрос за комунистическо или капиталистическо образование, говорим за точните науки! И в древна Гърция, и в Месопотамия, и в средновековна Англия, и във фашистка Германия, и в САЩ, та и в СССР - точните науки са си точни науки. Трябва да изключим идеологическата пропаганда от образованието и тогава остава самото образование - добро или лошо - това е въпроса.
Роси
Рейтинг: 7093 НеутралноКато ги слушаш, все за България работят и все за нас мислят. Накачили портрети на велики българи, но нищо не взели от тях. Единствено мислят за собствените си облаги и пълните си джобове.
tall_ship
Рейтинг: 279 НеутралноДо коментар [#3] от "lz73":
FILII MARIS SUMUSПравилно. Системата с гимназии, техникуми и СПТУта беше безпогрешна.
И още да се премахне финансирането по порочното правило "Парите следват ученика". така в училищата не смеят да изгонят и най-големия кретен и /или наглец за да не загубят едни 1500 лв финансиране за него.
BohrMottelson
Рейтинг: 449 НеутралноДо коментар [#32] от "nye":
BohrMottelsonПривет, колега. Кога си бил/а във ФзФ?
vesolr
Рейтинг: 3849 ЛюбопитноДо коментар [#15] от "Gretel":
От клеветника https://goo.gl/QdmktQТи така ли ги строяваше твоите питомци в НПМГ?
nye
Рейтинг: 442 НеутралноДо коментар [#39] от "BohrMottelson":
Бил съм 2005-2011 бакалавър и 2011-2013 магистратура.
http://postclamores.blogspot.com
7777
Рейтинг: 2334 НеутралноДо коментар [#33] от "vik":
A man without faith is like a fish without a bicycle.Западните и пр. филологии също са хуманитарни дисциплини. Преводачите ни в европейските институции са високо платени. Ползите от добрия професионален превод би трябвало да са видни за всеки. А добрият преводач има широка обща култура, т.е., хуманитарно образование.
7777
Рейтинг: 2334 НеутралноДо коментар [#42] от "7777":
A man without faith is like a fish without a bicycle.Всъщност ползите от доброто хуманитарно образование са още по-широки, но наблегнах на преводаческата дейност поради еснафския дух на разговора по-горе. Тук явно малцина са си задавали въпроса (ако изобщо знаят) защо когато американски студенти кандидатстват медицина (която се учи след получена бакалавърска степен) да си преминал успешно курсове по класическа литература и философия (Платон, Аристотел и пр.) се счита за голям плюс. Или защо кандидат-инженерите в САЩ изучават драмите на Шекспир и теория на литературата в английските катедри.
Между другото, когато започнаха исканията за разформироване на полицията в САЩ, един черен полицай с дългогодишна кариера публикува статия в Ню Йорк Таймс. Тезата му беше, че полицията не трябва да се разформирова, а полицейските академии трябва да привличат повече хора с хуманитарно образование, както и с подготовка по социални науки.
Gretel
Рейтинг: 1423 НеутралноДо коментар [#40] от "vesolr":
Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)“Ти така ли ги строяваше твоите питомци в НПМГ?”
——
Каква НПМГ те е заяла, бе Веско? В наше село така мене ме обучаваха математика. То и сборници нямаше откъде, освен от даскала дето са чудеше как да са отърве от мене. И като изреших и тия от за гимназията и дотам.
Само един урок по математика съм получила в детството... от един минаващ инженер алкохолик, който пренощува у нас. Цяла нощ ме разхожда по гимназиалния учебник по стереометрия. Ние имахме много ракия, а той — изключително светла глава. Пи нон стоп до сутринта и се качи на джипката без да си е лягал. Това ми е допирът с учените хора като дете.
НПМГ и прочие са глезотии за градски лекенца
wqweto
Рейтинг: 400 НеутралноЕй, селската злоба край няма! Тъп обаче дава акъл как да станат нещата. . .
А децата на разумните хора що нямат проблем с образованието в БГ?
dnevnikar
Рейтинг: 3960 НеутралноUNITED EU UNION
Материализъма, значи.
Ама не.
Над физиката е науката и поезия царица на науките математика.
Но и тя не е всичко, а само ограничено познание рационално.
Айде да се ненасираме.
Айде да не предозираме ;)
като шоп на изобри
"Физиката преди всичко,
останалото е поезия"
dnevnikar
Рейтинг: 3960 НеутралноUNITED EU UNION
допълнение
От 1 до 11 клас съм се отличавал като "математик".
След това, дипломиран.
След това... пак са ми били интересни и други неща.
В училище, "странични дисциплини" като музика, езици, история, астрономия, физика...
логика и етика (последните, имаше такиива учебници и часове "факултативно").
И от съветска книжарница...
Литература, разбира се.
Имахме преподавател интересен, чак чалнат (наистина).
Имахме и мила преподавателка, която се чудеше... защо не ни е интересно,
на двама ученици любители на "точни науки".
Ама защо така не ви ли е интересно в часовете по литература?
Брутална юношеска откорвеност:
Така е, да... какво искал да каже поета... писателят.
Ами да го е казал. Имал е дар слово.
А и... как да изпрочетеш всичката дебела класика "Война и мир",
"Хамлет", "Как да каляваш стомана" ...
Доверяваш се на експертни оценки, кратки.
Скука
До коментар [#18] от "pamela":
"Ученици с насока извън литературата спазват лесно инструкции, по-дисциплинирани са, а и недостигът им на думи и мироглед някак може да се набави."
*
Изобщо не е вярно, че учениците с афинитет към точните науки имат по-беден речник и по-оскъдни изразни средства. Всичко зависи от обема прочетена художествена литература. Четящите ученици се изразяват стегнато, систематизирано и логически свързано без прекалено сложни изречения и оригиналности, разбирай бисери.
И като куриоз: когато бях ученичка обичах да чета, но тогава класиката се набавяше много трудно и с връзки. Изходът беше руската книжарница, където тази класика я имаше, но на руски. Стайнбек, Мопасан, Моам, Скот Фицджералд... Чела съм ги на руски, а англоезичните впоследствие и в оригинал.
Това беше и за радост на учителката ни по руски, която беше много доволна от познанията ни. След години на една среща тя ни каза, че познавала кой чете литература от руската книжарница.
С литературата нямах проблеми, но не съм и помисляла, че ще се занимавам с нещо друго освен с точни и приложни науки, просто защото харесвах точните науки много повече.
Истината е, че познанията по литература се попълват през целия живот и човек може да започне да чете на всяка възраст, ако нещо е пропуснал. Докато с точните науки това не е така. Изпуснатото в училище трудно се наваксва след това.
Gretel
Рейтинг: 1423 НеутралноДо коментар [#45] от "wqweto":
Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)Ей, селската злоба край няма! Тъп обаче дава акъл как да станат нещата. . .
——
Злоба?!, нещастнико... Просто наблюдения... Ти не съ присламчвай към засегнатите... ясно че никаква гимназия не си и помирисвал. Още второто изречение та издади..
BohrMottelson
Рейтинг: 449 НеутралноДо коментар [#41] от "nye":
BohrMottelsonТи си 10 години след мен. Много хубави години бяха
klimentm
Рейтинг: 4465 ВеселоНикаква поезия! Поетите не са открили нито един природен закон,нито романистите някоя научна теория! Тъкмо обратното,приносът им към всеобщата ентропия е несъмнен!
klimentmnye
Рейтинг: 442 НеутралноДо коментар [#49] от "BohrMottelson":
Носталгия по младостта и безгрижието? ;)
http://postclamores.blogspot.com