Нормотворчество за чудо и приказ

Криминализирането на обществения транспорт без лиценз е само един от много примери за развиващата се у нас от години тенденция към делегитимиране на наказателното правосъдие.

© Иван Григоров

Криминализирането на обществения транспорт без лиценз е само един от много примери за развиващата се у нас от години тенденция към делегитимиране на наказателното правосъдие.



Текстът е от седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика (ИПИ).


Имало едно време в България Народно събрание (НС), което в резултат на прозрачен, предвидим и необходим законодателен процес приемало ясни и еднакво приложими за всички правни субекти закони. Че това е само приказен сюжет ни припомни тази седмица парламентът, когато включи като нов състав в Наказателния кодекс (НК), т.е. въздигна в престъпление, извършването на обществен превоз на пътници без разрешение, регистрация или лиценз. Това стана с предложение между първо и второ четене в преходните и заключителни разпоредби на Кодекса за търговското корабоплаване.


Потайното изменение очертава два основни проблема, които влекат след себе си различни рискове.




Единият проблем е свързан с процедурата, т.е. как се прие изменението, а другият е по същество, т.е. какво представлява то. По отношение на първия може да отбележим, че сътвореното от НС потвърди обективността на всяка от констатациите на Европейската комисия (ЕК) в Доклада за върховенството на правото относно недъзите на законотворчеството у нас, а именно че:


- "[в] някои случаи измененията се отнасят до правни актове, които нямат никаква връзка с акта за изменение" (стр.17) и че тази "правна техника" заобикаля изискванията за извършване на обществени консултации и оценка на въздействието (стр. 24);


- измененията, внасяни между първо и второ четене в Народното събрание водят до значителни промени, без да се провежда съответния публичен дебат (стр. 24)


- са налице опасения относно прозрачността на законодателния процес и неправомерното влияние върху него (стр. 17)


Липсата на прозрачност и публичен дебат е сериозен порок в законодателния процес.


Подобен недостатък обаче е още по-сериозен и откровено опасен, когато става дума за изменения и допълнения на наказателноправни норми, тъй като чрез легитимна институционална репресия се накърняват права на граждани - понякога по особено инвазивен начин. Това обаче не изглежда да вълнува членовете на водещата Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения, сред които няма нито един юрист.


Подобни процедурни врътки по заобикаляне на надлежния ред за изменение и допълнение на нормативни актове говорят по-скоро за умишлено спотайване с цел обслужване на добре организирани групи с вложен интерес [нека не забравяме протестите срещу т.нар. споделено пътуване на Конфедерацията на автобусните превозвачи и светкавичната им благодарност към премиера за измененията в НК], отколкото за нехайство, макар и то да е в изобилие в НС. Подобни съмнения се пораждат и във връзка с въпросите по същество.


Така например липсват каквито и да е аргументи за въздигането в престъпление на деяние, което така или иначе вече съставлява административно нарушение, предвидено в Закона за автомобилните превози (чл. 93 и сл., чл. 96). Кой и въз основа на какво е преценил, че степента на обществена опасност се е увеличила и предпоставя търсенето на наказателна отговорност за деянието? Има ли провали в търсенето на административнонаказателната отговорност досега и на какво се дължат - установяване, доказване, капацитет на органите, констатиращи нарушението? Ако такива са налични, усилията на държавата следва да са насочени към преодоляването им, а не към ожесточаване на санкциите и впрягане на наказателната репресия без отчитане на разнообразни фактори.


Криминологията отдавна е доказала, че


увеличаването размера на наказанията не влече след себе си намаляване нивата на престъпността, напротив.


А наказателното правосъдие не може и не бива да е панацея за всеки новопоявил се обществен дефект, породен от неспособността на държавата да се справи чрез превенция, превъзпитание и поощряване на доброволното изпълнение на правилата.


Дублирането на състав на престъпление и административно нарушение влече след себе си редица опасности:


- произвол при реализиране на отговорността, тъй като изборът за това ще е изцяло в ръцете на органа, констатирал извършеното деяние [Към момента компетентният да извършва проверки и контрол по отношение на автобусен и таксиметров превоз е ИА "Автомобилна администрация", а след изменението полицаи при извършване на проверки на леки автомобили вече ще могат да препращат към прокуратурата при съмнение за извършено деяние по новия чл. 234г от НК.];


- така при сходни обстоятелства един извършител може да бъде осъден с присъда по наказателно дело, а друг - административно наказан; това пряко нарушава принципа за равнопоставеност на гражданите;


- вкарване в затвора на лица, които не са извършили деяние с висока обществена опасност, което има пряк ефект върху обществото и неговото функциониране; осъденият е отстранен от пазара на труда, отнета е възможността му да се грижи за семейството си или да създаде такова и др. негативни последици, които освен всичко друго в икономически план товарят бюджета с изтърпяване на едно ненужно наказание и не позволяват създаването на обществено значими блага (по време на изтърпяване на наказанието, а вероятно и след това, тъй като осъжданите лица трудно намират работа).


- трудности пред съда, който трябва да съобразява дейността си с принципите за пропорционалност и справедливост на наказанието, което ще доведе до непредсказуемост на съдебната практика.


Освен това предвиденото наказание [от 2 до 5 години лишаване от свобода по силата на ал. 1 на новосъздадения чл. 234г и до 10 години лишаване от свобода при квалифицирания състав] е несъразмерно на ниската степен на обществена опасност на деянието и в сравнителен план изглежда напълно необосновано и несъобразено със системата на наказанията в НК (няма съгласуване с нормите на Особената част на НК и не взема предвид изискванията на Общата част) и подрива генералната превенция.


Извършеното от парламента влиза и в остра колизия с огромна част от приетата през май т.г. от МС Концепция за наказателна политика, според която


наказателната отговорност би трябвало да е последното средство на държавата като реакция


срещу противоправни явления, измененията на наказателните норми следва да се правят аргументирано, въз основа на научни изследвания на множество фактори.


Една от конкретните мерки, които концепцията предлага за повишаване ефективността на наказателната политика е: Избягване на дублиране на състави на престъпления и административни нарушения. Нещо повече - според концепцията развитието на обществените отношения обуславя необходимост от поставяне на акцент върху административната репресия чрез прилагане на значителни по размер глоби и имуществени санкции, лишаване от права и разширяване на приложното поле на отнемането на предмета и средството на нарушението.


Поради ниската степен на обществена опасност на разглежданото деяние подобен подход ще позволи по-ефективно правосъдие, тъй като тази процедура не страда от излишен формализъм, извършва се по-бързо, а съдебният контрол гарантира защита на основните права. В същото време се осъществява така необходимата превенция.


Гласувалите за промяната депутати обаче не се интересуват от наука.


Те са отдадени на законодателен разгул и "заживели щастливо" за сметка на гражданите, които непрекъснато са изправят пред противоречиви и непредсказуеми изисквания за дължимото си поведение.


Описаният случай е само един от много примери за развиващата се у нас от години тенденция към делегитимиране на наказателното правосъдие и неговите цели чрез казуистични, лишени от разум промени в НК и НПК. Дали умишлено или поради незнание, по този начин законодателят създава предпоставки за неефективно правосъдие, съответно намаляване на общественото доверие в правоохранителните и правораздавателните органи.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (25)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Ruse_Island
    Ruse_Island
    Рейтинг: 808 Неутрално

    Доста удобна схема за прекарване на лобистки закони и текстове. Създавай хаос и действай в нечий интерес. Ако мине - мине, ако се разшуми - еми хаос е, станала е грешка...

  2. 2 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1497 Неутрално

    Гласуваш за партийна листа, не за личности.

  3. 3 Профил на pafaka22
    pafaka22
    Рейтинг: 1009 Неутрално

    "Това стана с предложение между първо и второ четене в преходните и заключителни разпоредби на Кодекса за търговското корабоплаване."

    Тази практика ще си остане като нарицателно за "Герберско законотворчество"

  4. 4 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1132 Неутрално

    при 7% доверие накъде по-надолу?

  5. 5 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5813 Неутрално

    "Липсата на прозрачност и публичен дебат е сериозен порок в законодателния процес."

    Това се случва във всички НС с преобладаващи представители на ГЕРБ

  6. 6 Профил на дедо Андро
    дедо Андро
    Рейтинг: 1730 Гневно

    Горко им на следващите парламенти затова колко недомислици или по-точно привидни недомислици, а всъщност чист тарикатизъм (лобизъм) ще трябва да оправят, колко закони ще трябва да променят. Благодарим ви, настоящо българско народно събрание (нарочно с малка буква)!

    Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
  7. 7 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 5002 Неутрално

    Гласуваш за партийна листа, не за личности.
    —цитат от коментар 2 на 442


    След като гласуваш за партийна листа, подготвена от един еднокнижник, няма как да искаш много от депутатите! Особено пък това:

    "Гласувалите за промяната депутати обаче не се интересуват от наука."

  8. 8 Профил на Косьо Генчев
    Косьо Генчев
    Рейтинг: 818 Весело

    "Гласувалите за промяната депутати обаче не се интересуват от наука.
    Те са отдадени на законодателен разгул и "заживели щастливо" за сметка на гражданите, които непрекъснато са изправят пред противоречиви и непредсказуеми изисквания за дължимото си поведение."

    Иде тиквен ден и Тиквите са се развихрили като за последно!

  9. 9 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4110 Неутрално

    Целият ни парламент е за чудо и приказ.

  10. 10 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3217 Неутрално

    До коментар [#3] от "pafaka22":

    Тази практика я въведе юридичрският гений Барни Ръбъл

  11. 11 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3217 Любопитно

    И сега за ОПГ -10г затвор ,ако возиш съседа си -също

  12. 12 Профил на kaiser
    kaiser
    Рейтинг: 1585 Неутрално

    Целият ни парламент е за чудо и приказ.
    —цитат от коментар 9 на tacheaux


    Този да. Следващият ще преобладава с депутати на ДБ и няма да е за чудо и приказ.

  13. 13 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1099 Неутрално

    Наистина де... Наркодилъри на свобода, автокрадци на свобода, Братя Галеви на свобода, Черепа на свобода, обаче чичото на Руски Паметник дето вози до Перник за 3 лева - 10 години в пандиза?

  14. 14 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1783 Неутрално

    Ако за някой е бил прекалено дълъг или сложен текста на Екатерина Баксанова ще го обобщя в едно изречение:

    Управляващите са некомпетентни и корумпирани и приемат некомпетентни закони в условия на корупция.

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  15. 15 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4376 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Имаше, но няма.
    Имаше законодателно Народно събрание, където Съединението прави сила
    и народни представители работят за доброто на България и суверена
    Български народ.

    Не тази седмица...
    Преди месец или два варвари опустошиха Народното събрание де Съединението прави силата, овакантиха сградата и "дариха"/продадоха килимите за втора употреба.

    След което, укриха се в бивша квартира на нелегитимен и престъпен ксомунистически режим.
    Там кроят антидържавна конституция, бюджетни разхищения за незаконно купуване на избори и др.

    Дани Спонджоб (писател на незаконна конститурция) пръв се освести.
    Подаде оставка.

    По-труден е случаят на ПКП от Кърджали, "дарителка" на килими от Националното народно събрание за... Кърджали.

    Другият труден е ясен:
    депутат осъден на 4 години затовор, и обжалващ присъдата,
    подписал без да чете незаконния проект за незаконна конституция,
    с наджеда че...

    "Имало едно време в България Народно събрание (НС), което в резултат на прозрачен, предвидим и необходим законодателен процес приемало ясни и еднакво приложими за всички правни субекти закони.

    Че това е само приказен сюжет ни припомни тази седмица..."

  16. 16 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8390 Неутрално

    Абе калинки и некадърници какви закони да пишат. Те толкова могат.

  17. 17 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4376 Неутрално

    ВИИ Маркс имени В.И.Лелина

    Ако немате нотариално заверен писмен договор...
    Ако имате - немаш грижи ;)

    Който вози в джип и спазва закона, лети... с 200

    До коментар [#11] от "hodounski":

    И сега за ОПГ -10г затвор ,ако возиш съседа си -също

  18. 18 Профил на wpo34378687
    wpo34378687
    Рейтинг: 668 Неутрално

    Никога в историята не е имало такова ударно правоРАЗБИВАНЕ както през последните месеци.През последните 5-7 години на гаржданите и юридическите лица се вменяват всякакви безумни задължения,НО ПРАВА никакваи!!!!

  19. 19 Профил на qax10558574
    qax10558574
    Рейтинг: 296 Неутрално

    Е.Баксанова най- красивата жена с шапка и кожени ботуши,когато пие топла напитка

  20. 20 Профил на Dariya Koleva
    Dariya Koleva
    Рейтинг: 3103 Неутрално

    Ако някой прави бизнес, превозвайки хора, но не плаща данъци и няма необходимото разрешение за това, е нормално да бъде съден.

  21. 21 Профил на Jordan J
    Jordan J
    Рейтинг: 972 Неутрално

    Оставка и Разпускане на това Народно събрание!
    Бойкот на автобусните превозвачи!
    ДА! на споделените пътувания, които са практика в целия цивилизован свят!

  22. 22 Профил на Strymski
    Strymski
    Рейтинг: 919 Неутрално

    Ако някой прави бизнес, превозвайки хора, но не плаща данъци и няма необходимото разрешение за това, е нормално да бъде съден.
    —цитат от коментар 20 на Dariya Koleva


    Кое е нормално , ма? (“ ма” е умишлено!)
    Да се вкарват хора в затвора защото са се опитали да припечелят нещо с РАБОТА !
    Аман от гугутки с два грама мозък.....
    Пфу!

  23. 23 Профил на gilermos
    gilermos
    Рейтинг: 511 Неутрално

    При калинките се превърна в практика липсата на правна предвидимост. Това е проблемът. Има множество дублирания на състави на административни нарушения и на престъпления. Без обективен критерий кога е престъпление и кога е административно нарушение. Това е правен нихилизъм. И е много страшно, защото всеки зависи от това на кого ще попадне. Някой може да бъде осъден, а друг само глобен по административен ред. Това е абсолютно безобразие.

  24. 24 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 4952 Любопитно

    Авторката къде е учила?

    Gunter glieben glauchen globen
  25. 25 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 4952 Любопитно

    Авторката къде е учила?

    Gunter glieben glauchen globen




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK