Накъде след ударното повишаване на учителските заплати

Сегашният контрол от страна на държавата свежда преподавателя до изпълнител на строго предначертани схеми

© Юлия Лазарова

Сегашният контрол от страна на държавата свежда преподавателя до изпълнител на строго предначертани схеми



Анализът е от седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика (ИПИ).


Добре е, когато поетите политически обещания се спазват; свикнали сме това да не случва особено често. Съдейки по заложеното в бюджет 2021 обаче, поне едно обещание ще бъде спазено - удвояването на разходите за възнаграждения в училищното образование спрямо равнището им от 2017 година. То цели най-вече повишаването на заплатите на преподавателите до сравними спрямо останалия трудов пазар равнища и привличане на млади кадри към професията.


Това обаче по никакъв начин не означава, че реформирането на системата на училищно образование и в частност на мястото на учителите в нея е приключило - тъкмо обратното,




нормализирането на един от аспектите ѝ подчертава нуждата на реформиране и на други.


От самото начало е видно, че "скокообразните" увеличения на заплатите в рамките на три поредни бюджета представляват най-вече догонване на възнагражденията на други професии със сходна квалификация, а не изпреварване на общата динамика на пазара на труда от последните няколко години. Що се отнася до привлекателността - данните на НСИ за преподавателския състав сочат ръст в броя на учителите във възрастовата група 25-34 години.


От гледна точка на интереса към насочените към преподавателска професия специалности, откак започна повишаването на заплатите някои университети съобщават за повече младежи, които се ориентират към тях. Въвеждането на допълнителни стипендии за студентите в педагогически специалности също не вреди, въпреки че на този етап, предвид размера им, надали това играе определяща роля при вземането на решения от страна на кандидат-студентите.


Това обаче


далеч не означава, че е намерено крайно решение на проблема с недостига на преподаватели.


Той има поне две отделни измерения - от една страна, застаряването на професията означава, че в идните години все повече активни днес преподаватели ще се пенсионират. Въпреки забележимите подобрения в интереса и включването на младежи в професията, те далеч не изглеждат достатъчно, за да запълнят бъдещите дефицити. От друга, все по-непривлекателни за младите преподаватели стават малките училища в по-изолираните и бедни райони на страната, а нуждите на образователния процес там са идентични с тези на водещите общини.


По тези причини, самото повишаване на заплатите и плахите мерки за увеличаване на приема в педагогическите специалности надали ще бъде достатъчно за елиминиране на недостига на преподаватели, какво остава за останалите фундаментални проблеми на образователната система.


Ако управлението наистина иска да адресира недостига на кадри в училищното образование, има


няколко стъпки, които могат да бъдат предприети дори в настоящия контекст:


- Повишаване на автономията на учителите в определянето на съдържанието, програмите и темпа на преподаване. Съдейки по промените в подхода към структурирането на съдържането от миналата есен, които премахнаха някои административни пречки, тази идея не е чужда на образователните власти. Ако целта е обаче на преподавателите наистина да се даде поле за изява, то е необходимо премахването на стриктните учебни програми като цяло, и заместването им с широки рамки.


Преподавателската дейност, в крайна сметка, е най-вече творчески процес, който следва да се води както от таланта на отделния учител, така и от потребностите на отделните ученици; настоящият контрол от страна на държавата обаче свежда преподавателя до изпълнител на строго предначертани схеми. Създаването на повече възможности за инициатива и творчество може само да направи професията по-привлекателна.


- Намаляване на административната тежест върху преподавателите. Понастоящем учителите прекарват значителна част от времето си във водене на документация, немалка част от нея свързана с едно или друго административно изискване към работата им. Свиването на административното бреме от една страна би им позволило да съсредоточат по-голяма част от вниманието си върху провеждането на по-качествен и ползотворен учебен процес, a от друга би премахнало една от най-отблъскващите части на работата. Немалка роля в тази посока следва да играе и все по-обхватната дигитализация на администрирането на образованието.


- По-широко застъпване на обучението на учителите и продължаващото им образование. В момента професионалната квалификация на преподавателите в хода на работата им се случва най-вече проформа, и понеже дава малък бонус върху заплатата. Училищата трябва да поставят по-голям фокус върху кариерното развитие на кадрите си и да продължават да инвестират в тях далеч отвъд четирите (или шестте) години във висшето училище. Фокусът върху съвременните образователни тенденции и подобряването на уменията на преподавателите не само може да подобри съществуващия образователен процес, но и да привлече към професията онези, сред чиито основни цели е себеусъвършенстването.


- Реорганизация на училищната мрежа. Това адресира най-вече проблемите с насочването на подготвени преподаватели към региони с по-нисък стандарт на живот. Колкото повече деца бъдат могат да бъдат транспортирани до по-големи училища (за които, впрочем, знаем и че постигат по-добри резултати, поне на зрелостните изпити), на толкова по-малко учители ще се налага да работят в малките, обезлюдяващи се населени места.


- Обвързване на високите резултати със заплащането. Като част от крайно необходимата по-широка реформа към финансиране на публичното образование въз основа на постигнатите резултати, разумно е и отделните преподаватели да получават бонуси на същия принцип. Това е възможно и понастоящем, но обхватът му е прекалено малък, за да има смислено влияние върху мотивацията на учителите за работа.


Разбира се, заплатите и мястото на учителите в образователната система са само част от образователния бюджет за 2021 година и обновената средносрочна бюджетна прогноза. Останалите обаче са най-вече очакваното повишаване на разходните стандарти, финансирането на задължителното предучилищно образование, пари за ремонти и подобряване на материалната база - все нужни неща, но никое от тях не представлява особено революционна промяна в училищното образование.


С други думи, големите реформи остават за следващия път.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (34)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на edin drugii
    edin drugii
    Рейтинг: 2699 Неутрално

    За съжаление ,след двойното вдигане на заплатите на преподавателите ,качеството на обучение и заинтересоваността на преподаватели ,а от там и на ученици ,спадна двойно ,какво значи ,че в 7- 8 клас след прекарани 8 години обучение ,децата не могат да се идентифицират ,не си знаят адресите ,ЕГН , не знаят елементарни неща ,които няма кой да им ги каже ,учат много по възвишени неща ,които никъде не им трябват ,за да се намира някой на работа .

  2. 2 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3434 Неутрално

    В Царска България заплатите на учителите са били много по-високи в сравнение с днешните. Статистически факт.

  3. 3 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3619 Весело

    Без вдигане на зпалатите нямаше да има желаещи за учители, така че беше неизбежна стъпка. А откакто по света има тест Пиза, а в България матура, никак не е трудно да се прецени дали учител и училище се справят по-добре от другите - просто трябва да им се дават подходящи бонуси и въобще стимулиране. Повече политическа смелост поне аз пожелавам на следващите управляващи в правенето на допълнителни реформи, тези поне вдигнаха заплатите.

  4. 4 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2682 Разстроено

    "изпълнител на строго предначертани схеми" - точен анализ, който едва ли ще бъде разбран, още повече, отчитайки го, да направят в МОН нЕк`ви стъпки към по-добро. Схемите са най-вече за отчитане, на сухи статистики, които никой не анализира, не осмисля, но пък са оправдание за всичките пари, които се наливат в кухите вече структури на училищата. Преподаването на материал, пригоден към съвременните виждания на учениците няма, няма и методи, които да се прилагат това да се случва. Важното е да се изпълнят спуснати планове, несъобразени нито с нивото на отделните ученици, нито с времето, в което може да се осъзнаят, научат, прилагат. Разликите в различните училища, райони, области е толкова голяма, че в скоро време няма да може и да се измерва. Едно е у-ще в София, съвсем друго в Пазарджик, Видин или Кърджали, но пък директивите са еднакви за всички. Обучението на учителите се свежда до несъобразени, прекопирани, неприложими форми, като ролеви игри например, от чужди на българското школо методики, но пък толкова иновативни, че и лекторите трудно ги разбират. А т.н. "специални" у-ща, в които учениците са по-скоро за отчитаното присъствие, за което се получават пари, с цел приобщаване и подготвяне към българското ежедневие, са нищо друго освен сортиране, колкото и да е грубо, на различните деца. Няма как да се обвърже заплащането с качеството на резултатите, защото записаните оценки са едно, а реалните знания съвсем други, което впоследствие се вижда и във висшите у-ща. Докато не се спрат фалшивите проверки и отчети, докато не се разкрият реалните проблеми, не се замитат заради прочутите делегирани бюджети, докато не се послушат педагозите по места, докато не се върне същността на българското ШКОЛО, няма да се случва нищо повече от периодични прорИформи, и наливане на пари, което е повече от глупаво. Министърът е работохолик сред книжнина, със сухи схеми и оправдания, а работата не трябва да ражда хаос.

    Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
  5. 5 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3052 Неутрално

    След толкова реформи в образованието, стигнахме до под кривата круша. Море от учебници, всеки с претенции да е по - по - най. Хайде, за хуманитарните науки, както и да е. Ама по математика? По физика? По химия? Там всичко е подредено от просто, към сложно. Заради различните глупости в учебниците, децата губят желание за учене.

  6. 6 Профил на Tru Soulja
    Tru Soulja
    Рейтинг: 801 Неутрално

    Най-важното е учителите да са грамотни и да преподават , а не да изчетат урока от учебника и аре който от къде е ...

    Най-добрият съвет, който съм получавал, е да избягвам банките. Те ти дават чадър, но, когато завали, ти го вземат
  7. 7 Профил на goofy
    goofy
    Рейтинг: 604 Неутрално

    Недостиг има, но единствено по села и паланки. Много рядко се отварят места в областните центрове. Е на кой млад учител ще му се бие всеки ден път до въпросното градче/селце, за да си къса нервите с деца, които в 8-ми клас вече са си народили свои деца.

  8. 8 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3256 Неутрално

    Напред към все по скъпи частни уроци.

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  9. 9 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 2271 Неутрално

    Резултата е че няма учител с доход от заплата под 1500 лв! Браво за което. Резултата е и по 100-500 молби от млади хора в областните дирекции образование с желание да работят като учители!
    Но пак има абитюриенти които не знаят таблицата за умножение, и дипломирани "инженери" които не могат да сметнат 32 минус 4!

    Русия- проказата на планетата Земя.
  10. 10 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3108 Неутрално

    "Големите реформи пак остават за следващия път."
    =============
    Образованието е на този хал именно заради реформи, а не заради отсъствието им.
    Реформа наричаха закриването на селските училища и превръщането им в шивашки цехове.
    Реформа беше и налагането на делегираните бюджети, заедно със задължителната тройка. Премахнати бяха изведнъж морков и тояга.
    Новата програма по литература за втора степен на средното е толкова абстрактна, че някои ученици изобщо не знаят какво точно учат.Това, което наложиха, го имаше само в СУ за кратко време и само за кандидатите за БФ.
    ПИЗА показва, че след всяка рефорва нещата се влошават.
    В образованието трябва малко здрав консерватизам, а не витиевати приказки.

    Еретик
  11. 11 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 2200 Неутрално

    До коментар [#9] от "chichka":

    Сега ако започнеш без стаж и заплатата е малко над 800 лв. Не знам къде ги виждат тези заплати? Учителите ако не са частните уроци са умрели.

  12. 12 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 2200 Неутрално

    Българинът не е отборен играч. В българският отбор е почти всеки срещу всеки. В България трудът почти не се цени. Ако метеш улици взимаш някакви мизерни пари, а и почти всички ти се подиграват.

  13. 13 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3256 Неутрално

    До коментар [#11] от "anonim440":

    Тоест в час не се преподава за да има частни уроци?

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  14. 14 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1145 Неутрално

    Резултата е че няма учител с доход от заплата под 1500 лв! Браво за което. Резултата е и по 100-500 молби от млади хора в областните дирекции образование с желание да работят като учители! Но пак има абитюриенти които не знаят таблицата за умножение, и дипломирани "инженери" които не могат да сметнат 32 минус 4!
    —цитат от коментар 9 на chichka


    Няма да коментирам качествата на инженерите сега, но ти изглежда в "нефтозавода" си работил в отдел "Пропаганда и агитация". Разбира се може да имаш и някоя титла. А стартова заплата от 1500 лева е някъде другаде - дори след евентуалното увеличение след януари 2021 тя ще бъде много под това ниво.

  15. 15 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1783 Неутрално

    Статията според мен е съвсем адекватна и актуална, но прекалено дълга.
    Накратко: повишаването на заплатите на учителите е необходимо, но крайно недостатъчно условие за повдигане на нивото на обучение в България.
    То е като на стара къща да й се боядиса фасадата.
    Това я прави по-привлекателна - за известно време - но не решава структурните проблеми...те си се трупат...а новата фасада я изяжда времето / инфлацията.

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  16. 16 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1173 Неутрално

    Резултата е че няма учител с доход от заплата под 1500 лв! Браво за което. Резултата е и по 100-500 молби от млади хора в областните дирекции образование с желание да работят като учители! Но пак има абитюриенти които не знаят таблицата за умножение, и дипломирани "инженери" които не могат да сметнат 32 минус 4!
    —цитат от коментар 9 на chichka


    Стига си писал лъжи.Жена ми е с 18 години стаж в елитно училище и чисто взема 1150 лв.Тия ,които нямат стаж,почват под 1000 лв.

  17. 17 Профил на Tru Soulja
    Tru Soulja
    Рейтинг: 801 Неутрално

    До коментар [#14] от "dorn":

    Те на комунетата това им е вродено , да обясняват колко ще е лошо без тях и лъжат и мажат , ама хубавото е , че земният им път свършва и България ще тръгне нагоре.

    Най-добрият съвет, който съм получавал, е да избягвам банките. Те ти дават чадър, но, когато завали, ти го вземат
  18. 18 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3108 Неутрално

    До коментар [#13] от "дерибеев":

    "Тоест в час не се преподава за да има частни уроци?"
    ==============
    Частни уроци има само в столицата, където може и да има някяква конкуренция. В другите градове "елитните" гимназии не могат да си попълнят местата. Можеш навсякъде за влезеш с 3.33, да завършиш с толкова и с някаква матура да станеш студент.

    Еретик
  19. 19 Профил на Bornagain
    Bornagain
    Рейтинг: 933 Неутрално

    Реорганизация на училищната мрежа. Това адресира най-вече проблемите с насочването на подготвени преподаватели към региони с по-нисък стандарт на живот.
    =========================================================
    Института за пазарна икономика, начело с Адриан да даде пример и да се насочи към район с по- нисък стандарт на живот, примерно ромската махала в Сливен и там да пишат анализи и да насочват икономиката на страната по правилен пазарен път.

    Свободата, Санчо...
  20. 20 Профил на Nelumbo
    Nelumbo
    Рейтинг: 947 Неутрално

    Чак пък ,,ударно"?! Айде малко по-реалистично, де. При натовареността на учителите, заплатата трябва да започва от 1600 чисто. Това, да се разправяш освен с невъзпитани дечица, и с неграмотните им родители (не се шегувам!) с огромни претенции, което е масово, тук -там има адекватни и разбиращи. И това умножено по 6-7 класа по 25-28 ученици, от 15 септември до 30 юни, отделно административната писарушка работа- не знам дали въобще може да се изплати.

  21. 21 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8390 Неутрално

    Децата ще продължават/ по-голямата част/ да са също толкова неграмотни, колкото и сега. И никъде по света не се плаща за брак.

  22. 22 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3002 Неутрално

    До коментар [#3] от "boevbisser":

    "... Повече политическа смелост поне аз пожелавам на следващите управляващи в правенето на допълнителни реформи, тези поне вдигнаха заплатите..."!

    Ами да, типично по ГЕРБ-ерски...! Изсипват се някъде малко пари, следва голямо хвалене и с това се счита, че проблемите са решени. Но проблеми не се решават с изсипването на малко пари. Трябва и друго. Но ГЕРБ са показали и доказали, че не могат да правят реформи. Освен да се действа на пожар и в последния момент, друго няма.

    Бивш tww09306483.
  23. 23 Профил на Nelumbo
    Nelumbo
    Рейтинг: 947 Весело

    До коментар [#21] от "Роси":

    Значи правим заплатите на даскалите по 3-6000 лв и всички ученици стават на ниво Харвард, най-малко...

  24. 24 Профил на anx55520847
    anx55520847
    Рейтинг: 19 Неутрално

    До коментар [#9] от "chichka":

    Гледам си фиша и все не ги виждам тези 1500 лева?! Нито на нетото, нито на брутото... Истината е, че един млад учител все още взима чиста заплата под 1000 лева, някои доста под в зависимост от училището. В някакъв сайт за обяви за работа бях попаднала на калкулатор на заплатите и моята се явяваше някъде между средната заплата на чистачка и хамалин. Мисля, че е съвсем резонно срещу тези пари българското общество да получава ученици с ниво на чистачки и хамали... Българинът пак иска да получи за малко пари най-доброто! Сложете си и парите, които давате за частни уроци за по-добро ниво на детето по основните предмети и ще получите истинската цена на доброто образование. Въпрос на личен избор е на кои точно учители да си дадете парите! Иначе и аз все чакам истинска образователна реформа с интерес, дано да стане преди пенсия...

  25. 25 Профил на БГА Балкан
    БГА Балкан
    Рейтинг: 648 Неутрално

    "- Повишаване на автономията на учителите в определянето на съдържанието, програмите и темпа на преподаване." институт за пазарна икономика

    Анархо-либерало-талибанско виждане за образованието! Всеки може да провери какво е било нивото на образованост на населението 1985г - 1989г и след "демократизацията", когато се даде възможност на учители, училища и всевъзможни НПО-та да определят съдържанието и темпа на преподаване. Ако не ви се занимава да трсите информация, ще обопщя с две думи - ПЪЛНА КАТАСТРОФА! Разни чуждестрано "дотирани" НПО-та с гръмки имена като цитираното по-горе си заработват финансирането, като доразбиват всеки сектор на държавата.

    И в морето ми е до колене .....................
  26. 26 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 3498 Неутрално

    До коментар [#9] от "chichka":Гледам си фиша и все не ги виждам тези 1500 лева?! Нито на нетото, нито на брутото... Истината е, че един млад учител все още взима чиста заплата под 1000 лева, някои доста под в зависимост от училището. В някакъв сайт за обяви за работа бях попаднала на калкулатор на заплатите и моята се явяваше някъде между средната заплата на чистачка и хамалин. Мисля, че е съвсем резонно срещу тези пари българското общество да получава ученици с ниво на чистачки и хамали... Българинът пак иска да получи за малко пари най-доброто! Сложете си и парите, които давате за частни уроци за по-добро ниво на детето по основните предмети и ще получите истинската цена на доброто образование. Въпрос на личен избор е на кои точно учители да си дадете парите! Иначе и аз все чакам истинска образователна реформа с интерес, дано да стане преди пенсия...
    —цитат от коментар 24 на anx55520847


    Браво за коментара!
    Българското общество е наистина изключително незряло по ред причини. Бяхме в периферията на Европа столетия, когато там - на запад се е оформяла градската структура на населението и образованието е било ключ към растежа. В противоречие на нашенската поговорка – Учи мама, да не работиш!
    За работа е прието до ден днешен физическия труд, другото е да носиш папки от канцелария в канцелария.
    Тези управляващи са от този сой – вижте предната работа на ВТОРИЯ човек в ГЕРБ! Бившият, разбира се!
    А на първия?
    Това е и отношението към "даскалята" – ужасно презрително звание и отношение към тези, които формират подрастващите им деца, а те не поглеждат вкъщи.
    Не всички учители са за високи възнаграждения, но и кой да направи подбора, като знаем връзкарството, така добре вградено при "социализма"!
    Как във Финландия е престижно и добре платено занятие?
    Конкурс с по сто желаещи, а у нас не може?
    Щом не може, знания на хамалин и чистачка и заплати съответно на знанията!

  27. 27
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  28. 28 Профил на goofy
    goofy
    Рейтинг: 604 Неутрално

    До коментар [#26] от "Alexander97":

    Образованието и в момента е основен приоритет за мнозина българи, в противен случай нямаше толкова деца да заминават да учат в чужбина. Това, което не е приоритет е да си изискваме своето от управляващите. Ние вечно се нагаждаме спрямо ситуацията, в която са решили да ни поставят. Бягството в чужбина също е нагаждане, също е живот на въпреки. Позорни са не ниските заплати, а мълчанието ни през тези 30 години. Няма никаква солидарност сред народа към ключовите съсловия като това на учителите и медиците. Всеки гледа през своя прозорец, гледа да си реши своите индивидуални въпроси и проблеми по някакъв начин, без значение какво заобикаляне на препядствия бъгавите ни системи задават.

    Егоизмът ни и игнорантността ни докараха до това положение.

  29. 29 Профил на Santos
    Santos
    Рейтинг: 1175 Весело

    Хм, поредният текст на фондацията - https://ime.bg/var/images/Min_pravosadie_certificate.PDF - чудещ се за какво да се хване, че да наплюе управляващите! Мъка, мъка и косми!

  30. 30 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 3498 Неутрално

    До коментар [#26] от "Alexander97":Образованието и в момента е основен приоритет за мнозина българи, в противен случай нямаше толкова деца да заминават да учат в чужбина. Това, което не е приоритет е да си изискваме своето от управляващите. Ние вечно се нагаждаме спрямо ситуацията, в която са решили да ни поставят. Бягството в чужбина също е нагаждане, също е живот на въпреки. Позорни са не ниските заплати, а мълчанието ни през тези 30 години. Няма никаква солидарност сред народа към ключовите съсловия като това на учителите и медиците. Всеки гледа през своя прозорец, гледа да си реши своите индивидуални въпроси и проблеми по някакъв начин, без значение какво заобикаляне на препядствия бъгавите ни системи задават. Егоизмът ни и игнорантността ни докараха до това положение.
    —цитат от коментар 28 на goofy


    Не нашата арогантност, а тази на неграмотните ни управляващи от ГЕРп! Имат вишУ от Югозападния или Библиотекарския.
    Тук коментираме средното образование, а децата ни тичат на запад за истинско висше!
    Убеден съм, че сигурно има и добри гнезда във висшето, но там съм в много отдалечена специалност, та не ги знам и не коментирам.
    В моята зона идват напълно слепи!
    Педагозите в специалността буквално изчезват, а се съзават с десетилетия. Толкова срещу години на 6/700 лева, а сега се напънаха да удвояват, но късно!

  31. 31 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4033 Неутрално

    До коментар [#2] от "deaf":

    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    Царска България няма нищо общо с днешната имитация на държава у нас!

  32. 32 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4033 Неутрално

    Според съпругата ми , която учителка няма съществена промяна в поведението на самите преподаватели и значителна част я кара през "просото"!Има и сериозни преподаватели , но системата няма как да отсее "зърното от плявата"!

  33. 33 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4033 Неутрално

    Според съпругата ми , която учителка няма съществена промяна в поведението на самите преподаватели и значителна част я кара през "просото"!Има и сериозни преподаватели , но системата няма как да отсее "зърното от плявата"!

  34. 34 Профил на ziguli
    ziguli
    Рейтинг: 389 Неутрално

    1984 МЕИ-София/това е за юзуто/-час по философия,гл.ас.Стефанов.Въпрос:знаете ли в коя област на живота ни е имало най-много реформи?Немеем.Ми в образователната система.За времето от 1878 до 1984 били сме имали 101 министри на образованието???.....Ми това чудо на чудесата било свързано с най-малко разходи на паричен ресурс.Мили родни реформатори.Дори и днеска един фатмак е платен колкото даскала,дори по-добре.Па да ви станат даскали фуражките?Не ли?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK